RTBF meent groot deel van nieuwe kalender te kennen: Strade Bianche en Milaan-San Remo op 1 en 8 augustus
© Cor Vos
donderdag 23 april 2020 om 15:21

RTBF meent groot deel van nieuwe kalender te kennen: Strade Bianche en Milaan-San Remo op 1 en 8 augustus

We kennen al de data van de Tour de France en het WK, tenminste als die doorgaan, maar volgens de Franstalige tv-zender RTBF heeft de UCI zijn nieuwe kalender steeds meer rond. Zo zouden de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix respectievelijk doorgaan op 18 en 25 oktober. Onder voorbehoud…

Volgens RTBF zou het seizoen op zaterdag 1 augustus openen met Strade Bianche, gevolgd door Milaan -San Remo één week later (8 augustus). De drie Ardense klassiekers – Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en de Amstel Gold Race – zouden op respectievelijk 30 september, 4 en 10 oktober worden ingepland.

De Vlaamse voorjaarsklassiekers zouden dan tijdens de Giro d’Italia doorgaan, met Gent-Wevelgem op 11 oktober, de Ronde van Vlaanderen op 18 oktober en Parijs-Roubaix op 25 oktober. Op 31 oktober zou het klassieke seizoen worden afgesloten met de Ronde van Lombardije.

Voor alle duidelijkheid: geen enkele officiële instantie kon of wil ons deze kalender bevestigen, noch ontkennen. Wat we wel weten: volgende week staat een meeting met de belangrijkste stakeholders op de agenda.

Voorlopige UCI-kalender voor mannen volgens RTBF

1/08: flag-it Strade Bianche
8/08: flag-it Milaan-San Remo
Tweede week van augustus: flag-fr Critérium du Dauphiné (vier dagen)
22-23/08: (een aantal) nationale kampioenschappen

29/08 – 20/09: flag-fr Tour de France
20-27/09: flag-ch UCI Wereldkampioenschappen Weg
30/09:flag-be Flèche Wallonne

4/10: flag-be Luik-Bastenaken-Luik
3-25/10: flag-it Giro d’Italia
10/10: flag-nl Amstel Gold Race
11/10:flag-be Gent-Wevelgem
18/10:flag-be Ronde van Vlaanderen
25/10: flag-fr Parijs-Roubaix
31/10: flag-it Il Lombardia

Vanaf 1/11: flag-es Vuelta a España

42 Reacties
23-04-2020 15:38
Ja leuk hoor, maar ik verwacht niet dat er één wedstrijd effectief wordt gereden. Maar ach, men heeft er wat werk aan gehad om de nieuwe kalender te maken. Goed tegen de verveling.
    23-04-2020 16:01
    Volledig mee eens.
    Het seizoen 2020 is voorbij...….

    In 2021 een nieuwe start maken, met welke sponsors en renners is de grote vraag.
    Evenals de kalender voor komend jaar, kan zijn dat er organisatoren niet meer bij machte zijn (financieel) om de begroting voor hun wedstrijd rond te krijgen.
    Want de economische malaise zal zeker ook de wielerwereld treffen, dat staat buiten kijf!
    23-04-2020 16:02
    Men zal toch iets moeten. Er gaat een boel geld in om, en dus ook banen (mechaniekers, koks, jonge wielrenners tegen minimaal loon etc.). Jij zou toch ook willen dat men met een plan kwam als jouw baan op het spel staat. Feit is idd wel dat het allemaal enigszins tricky is, met name bij de meerdaagse koersen. Wat als er een besmetting is geconstateerd, stop je dan een grote ronde? Maar de klassiekers zouden wellicht kunnen, als iedereen vooraf wordt getest.
    Fijn om te zien dat de Amstel en Strade erbij staan.
23-04-2020 16:06
Stop toch met die kalenderonzin... TDU wordt de eerste WT-wedstrijd... Hopelijk...
23-04-2020 16:09
Ja goed jongens.
Ok als voor jullie het seizoen voorbij is.
Slaap lekker en zien jullie - volgens jullie hopelijk - in 2021!
Laat zij die positief willen zijn gewoon positief zijn.
Het is alles al zwart genoeg.

Er is in 4 maanden zoveel gebeurd dat er in nog eens 4 maanden terug veel kan gebeuren, positief of negatief..

Iedereen wil dat zijn favoriet restaurant of winkel snel weer open kan - dus laat ons hopen dat het wielrennen dat ook kan
    23-04-2020 18:55
    LB108
    Dus omdat iemand een ander verwachtingspatroon heeft, kan die gaan slapen en volgend jaar terug komen hier. Lekker simpel.

    Ik denk dat er nog wel wat gereden wordt dit jaar, maar niet begin augustus.
    23-04-2020 19:04
    Ik heb het dan ook tegen de mensen die hier steeds roepen dat wij 'idioten' zijn en mogen hopen(!) dat er in 2021 weer zal gekoerst worden..
23-04-2020 16:10
Er zal een rappe afname van alles voor nodig zijn maar die acht ik zeker niet uitgesloten.
    23-04-2020 20:00
    De IC loopt behoorlijk rap leeg op het moment. Ben benieuwd wanneer we met mondkapjes op mogen. Was gisteren in Duitsland (geen politie bij de grens etc te zien trouwens) Veel mensen al met mondkapjes op en las in de krant aldaar dat er toch echt wel bewezen is dat als je de FFP2 en 3 kapjes op hebt je jezelf en anderen beschermd.

    Met die voorwaarden zou er dus al bv de kappers weer open kunnen ipv ze verder de nek omdraaien. Klant en kapster kapje op en gaan. Ben benieuwd.

    Ik ben door het artikel in die krant wel redelijk overtuigd geraakt dat we met mondkapjes echt wel zekerheid inbouwen.
    23-04-2020 20:18
    Mondkapjes hebben ook de visuele uitwerking dat je voortdurend bewust bent van het besmettingsgevaar en daardoor automatisch meer afstand houdt. Dat kan misschien nog wel meer effect hebben dan het kapje an sich.

    In België - waar ik niet woon - is er een horloge in omloop dat gaat piepen zodra je iemand op anderhalve meter nadert. Zelfde uitwerking.
    23-04-2020 20:24
    @FDJ : je noemt daar Duitsland. Ik weet niet hoe het bij jullie in NL gesteld is, maar hier in B kunnen we momenteel nog fluiten achter onze mondmaskers. Ze komen er aan zegt de overheid maar wanneer ? Gelukkig hebben nu enkele gemeenten samen besloten om mondmaskers te laten maken. Maar zal wellicht nog weken duren. Intussen kan de besmetting gewoon verder gaan.
    23-04-2020 20:47
    Het woord Mondkapje mag je hier niet in de mond nemen, onze mp z'n irritatiefactor slaat uit boven de 100. Omdat hij het zelf niet voor elkaar heeft.
    23-04-2020 20:59
    @Guyrem wij hebben ze in NL vlak voor de officiële uitbraak allemaal aan China gegeven. Mag overigens geen kritische vraag over gesteld worden las ik onlangs in de Volkskrant. Er moet eenheid uitgestraald worden.
    24-04-2020 00:01
    Allemaal aan China gegeven ? Dan is jullie overheid al even stupid als de onze. Die hebben duizenden mondmaskers 2 jaar terug vernietigd wegens toch niet nodig (destijds blijkbaar aangekocht na uitbraak SARS)
    24-04-2020 09:24
    @guyrem lees deze maar https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/februari-de-verloren-maand-in-de-strijd-tegen-het-coronavirus~b09e4c7a8/
23-04-2020 16:19
Voorstel voor de laatste zin: 'een overleg met de betrokken partijen.'
23-04-2020 16:27
Goedzo! Gewoon weer fietsen, op een gegeven moment moet het leven ook gewoon weer van start gaan.
23-04-2020 16:41
De kans dat het doorgaat acht ik ook klein, maar het zou raar zijn als ze niet voor die kans gaan.
23-04-2020 16:46
Ja, mooie kalender, maar wat nu als je doelen van het seizoen, de Ronde van Italië en Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix waren? Moet je toch kiezen...
    23-04-2020 18:12
    Over wie heb je het dan? Bob Jungels?
23-04-2020 16:46
Over ruim 4 maanden kan de wereld er heel anders voorstaan. Als je dan geen kalender hebt moet je er alsnog een maken en dat zou wel eens niet mogelijk kunnen zijn op zo'n korte termijn.
23-04-2020 17:06
De nieuwswaarde hiervan is nog kleiner dan dat je meent te weten hoe de kalender er in 2030 uit zal zien.
23-04-2020 17:15
Hoe jammer het ook zou zijn als het allemaal vergeefse moeite blijkt, iedereen moet wel klaar staan als het toch los gaat...dus ook, en vooral, de kalendermakers...
23-04-2020 18:39
Je zou maar goede benen hebben in september. In maandje tijd tour, wk en Ardennen winnen. Zou kunnen.
23-04-2020 18:58
De ASO heeft weer netjes zijn willetje weten door te drukken. Meer dan de helft van de kalender is van hen. ASO is echt een toepasselijke naam voor hen. Een mirakel dat ze er niet ook nog Parijs-Tours tussen geschoven kregen. UCI is echt het schoothondje geworden sedert die Fransman er het roer in handen genomen heeft. Onze koersen moeten inleveren voor de internationalisering, ja. Maar ASO hoeft zich daar niets van aan te trekken. Die staan daar gewoon boven. Op de kampioenschappen na tel ik maar zes koersdagen + de Giro die niet door ASO georganiseerd worden. Ze hebben al Parijs-Nice gehad. Moeten ze dan per se ook de Dauphiné opeisen? Zijn er niet genoeg andere koersorganisatoren die dreigen kopje-onder te gaan als hun ronde dit jaar in het water valt?

Je zou op den duur blij zijn dat dit allemaal maar wishful thinking is. Het toont alleen maar weer schrijnend aan hoe autocratisch en egoïstisch die organisatie is.
    23-04-2020 19:09
    Waarom zou je dan blij zijn? Dat betekent dan dat de ziekte nog te gevaarlijk is en iedereen daarbij vrijheidsbeperkingen heeft.
    23-04-2020 19:14
    Dit zijn de verplaatste koersen. Parijs-Tours behoudt volgens mij ook nog gewoon zijn plek op 11/10. Met concurrentie van Gent-Wevelgem dus weliswaar.
    23-04-2020 19:26
    Waaruit leid je dat af? Als er ook andere wedstrijden gereden worden, is het vreemd dat ze hier spreken van de "voorlopige UCI-kalender voor mannen". Dan zou je eerder verwachten dat ze het de "lijst van verplaatste wedstrijden" noemen. Ik betwijfel trouwens dat er een BinckBank komt, met of zonder dit buitenissige spelletje "Wat als".
    23-04-2020 23:58
    De UCI heeft eerder aangegeven dat koersen die al in het najaar op de kalender stonden hun plek mogen behouden.
    Dit is sowieso geen volledige kalender, gezien er enkel WT koersen op staan.
23-04-2020 19:29
Deze kalender lijkt me overigens prima, op de Dauphine na wellicht maar die zal in dienst van de tour zijn denk ik.
    23-04-2020 19:49
    Geef mij maar E3 i.p.v. Waalse Pijl. En als het om amusementswaarde gaat, zou ik er nog een dozijn andere koersen boven zetten. Koersen met een parcours dat uitnodigt tot attractief koersen en nu eindelijk eens echt grote ogen hadden kunnen gooien doordat veel meer toppers present gingen tekenen. Het is ook niet dat de klimmertjes karig bedeeld zijn met al die Ardennenklassiekers en grote rondes. Die kunnen vast hun geluk niet op.
23-04-2020 20:17
Begin augustus lijkt me wat vroeg. Vanaf september meer kans.
23-04-2020 21:08
Trouwens lijkt Luik tegelijkertijd met la Nocturne te zijn gepland, dat is 2 evenementen tegelijkertijd in de stad. Vet als ik er heen kan en spreiding van kansen mocht er een niet doorgaan, boeken dan maar.

Beide evenementen heb ik meermaals bezocht en ik eigenlijk wel met zekerheid stellen dat die niet tegelijkertijd kunnen plaatsvinden aangezien ze licht overlappende stukken stad gebruiken en veel organisatie vergen. De Luikenaar zelf zou geheid voor lichtjesnacht gaan.
    24-04-2020 00:00
    Is la Nocturne niet enkel op zaterdag?
    24-04-2020 08:20
    Ja, maar dan heb je nog steeds de dubbele druk op de capaciteit en een gigantisch groter unieke bezoekers dat weekend. De toertocht zal wel sneuvelen denk ik.

    Als ze het regelen vind ik het knap van ze
    24-04-2020 10:46
    @RV
    Ook de Foire d'Octobre (de kermis) start normaal dat weekend.
    In het artikel op RTBF heeft de directeur sport van de provincie Luik het alvast al over een mogelijke verplaatsing van de aankomst van de boulevard d’Avroy naar de Quai Mativa (waar de Tourrit van 2017 aankwam).

    Later op de maand beginnen de bouwwerken voor de tram in Luik, vandaar hun eigen voorkeur voor begin oktober.
23-04-2020 22:16
Voor diegenen die het seizoen nu al afschrijven is het veel te voorbarig. Zelfs virologen weten niet wat de zomer gaat geven. Voor hetzelfde geld is verdwijnt dit virus helemaal in de zomer, net zoals de griep. Om dan in het latere najaar terug te keren. Het zou wel eens kunnen zijn dat de augustus wedstrijden een pak veiliger zijn dan de Vuelta in november bijvoorbeeld.
    23-04-2020 22:22
    Je ziet nu de curve van de epidemie overal in West-Europa dalen, als we West-Europa voldoende afsluiten, kan dit virus tegen juni zo goed als weg zijn.
    Renners uit andere continenten zoals Bernal kunnen dan komen, maar zullen eerst getest moeten worden en voor twee weken in quaraintaine worden geplaatst.

    Je zou ook alle rand evenementen rond de koers kunnen afgelasten en bekende hellingen voor het publiek afsluiten. Koersen zoals in Parijs-Nice kan dus perfect. Parijs-Nice heeft voor nauwelijks besmettingen gezorgd in het peloton, het kan dus perfect.
24-04-2020 01:42
Ideale situatie voor een goeie Alaphilippe, die nu maar één keer moet pieken in september om de Tour, het WK en de Ardennen-klassiekers te winnen.
    24-04-2020 08:24
    Denk dat Alaflip zijn beste tijd heeft gehad. Gaat gewoon niet gebeuren.
    24-04-2020 08:41
    Alaphilippe zie ik zijn mooiste zeges nog in de toekomst behalen, hup die gast!

Reacties zijn gesloten.