Rotterdam en Den Haag samen kandidaat voor Tourstart 2024 of 2025
foto: Cor Vos
vrijdag 9 april 2021 om 11:04

Rotterdam en Den Haag samen kandidaat voor Tourstart 2024 of 2025

Rotterdam en Den Haag stellen zich samen kandidaat voor de start van de Tour de France in 2024 of 2025. Dat hebben beide steden vandaag bekendgemaakt. Rotterdam wil daarnaast ook nog de finish van de laatste etappe van de Tour Féminin 2023 voor zijn rekening nemen.

Het idee is om in 2024 of 2025 te beginnen met een proloog in de straten van Rotterdam, gevolgd door een rit-in-lijn met start in Rotterdam en finish in Den Haag. “Wij slaan de handen ineen om de Grand Départ naar Nederland te halen”, is de gezamenlijke boodschap van burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen van Den Haag.

Met het bid is ongeveer 30 miljoen euro gemoeid en in mei komt organisator ASO naar Nederland om het bidbook in ontvangst te nemen. Zowel Rotterdam als Den Haag mochten al eens de Grand Départ organiseren. In de Tour van 1973 begonnen de renners met een proloog op de boulevard van Scheveningen, gewonnen door Joop Zoetemelk.

In 2010, 37 jaar na de Tourstart in Den Haag, was Rotterdam aan de beurt. Ook toen stond er een inleidende (korte) tijdrit op het programma. Fabian Cancellara wist de snelste tijd te klokken en mocht zo de eerste gele leiderstrui ophalen. In totaal is de Tour zes keer in Nederland gestart, met ook nog Amsterdam (1954), Leiden (1978), Den Bosch (1996) en Utrecht in 2015.

Marianne Vos won in 2014 La Course – foto: Cor Vos

Tour Féminin
Rotterdam wil de komende jaren groots uitpakken op wielergebied en dus heeft het ook interesse in de finish van de Tour Féminin in 2023. Het is overigens nog niet zeker of er over twee jaar een meerdaagse Tour de France-wedstrijd voor vrouwen komt. Er zijn plannen om vanaf 2022 weer met een meerdaagse wielerkoers te komen.

Chantal Blaak hoopt vurig op de Tour Féminin in Nederland. “Wij rijden al veel wedstrijden die de mannen ook rijden, maar de Tour missen we nog.” Rotterdam en Den Haag willen vanaf 2022 overigens ook drie andere grote wielerwedstrijden voor vrouwen organiseren in samenwerking met de internationale wielerunie.

28 Reacties
09-04-2021 11:21
Mooi nieuws voor de wielerfans (en dus ook voor mij). De grote winnaar hierbij is de Tour de France, die zomaar even 30 miljoen ophaalt met de eerste twee etappes. Is dat niet veel meer dan wat Utrecht betaalde in 2015?

Onderzoekje van The Hustle: Town hosting fees (5% of revenue) are no longer a significant income source, but locales still shell out big bucks to be included on the route, which changes year to year. Denmark reportedly spent $3.9m USD to host 3 stages of another major race, the Giro d’Italia.
    09-04-2021 12:41
    Een bid bestaat uit wel meer dan alleen de startfee, dan gaat het om organisatiekosten, marketing, dorp bouwen etc.
    09-04-2021 13:20
    NOS meldt zojuist een bid van 20 miljoen overigens
09-04-2021 11:22
Boogerd meteen als ambassadeur inschakelen, of krijg je dan dat vrome dopingejank weer?
09-04-2021 11:31
Van Emden natuurlijk een goeie voor Rotterdam, of anders Gilberto.
    09-04-2021 14:26
    Welke Gilberto heb je het precies over? Als ze in Den Haag wat een prachtige en heerlijke stad is maar niet weer over die zaaddodende boulevard van Scheveningen gaan rijden.
    09-04-2021 16:21
    Ik vind/t hem wel leuk :)
09-04-2021 11:46
Noem dat ding aub Tour de France Féminin zodat het dezelfde status krijgt.
    09-04-2021 12:37
    Moet de mannenkoers dan Tour de France Masculin gaan heten? Zonder gekheid. De vrouwen die hem fietsen zullen waarschijnlijk zelf de beste oplossing weten. Ik kan daar verder niet over oordelen als mannelijk fietstoerist.
09-04-2021 11:49
Ik ben een Nederlandse wielerfan, maar zelfs ik begin die Grand Departs inmiddels redelijk beu te worden. Het lijkt erop dat iedere middelgrote stad inmiddels zichzelf op de kaart wil zetten door ritten in de Giro, de Vuelta of de Tour.

An sich hartstikke mooie zelfpromotie om eens in de twintig jaar zo’n start naar Nederland te halen, maar deze projecten zijn inmiddels meer regel dan uitzondering. Het gaat vervelen voor de wielervolgers, terwijl de eigen Nederlandse koersen eraan onderdoor gaan. De Ronde van Midden-Nederland, Olympia’s Tour, de ZLM Tour, ze moeten op een houtje bijten, zeker vanwege corona. Zelfs de BinckBanck Tour kan geen fatsoenlijke start- en finishplaatsen in Nederland meer vinden en wijkt steeds vaker noodgedwongen uit naar België. De gemeenten ondertussen steken hun subsidiepotjes voor deze evenementen in de Ronde van Spanje. Klinkt immers aantrekkelijker. Wielerminnende wethouders, investeer in uw eigen koersen, in plaats van in het paaien van Franse, Italiaanse en Spaanse bobo’s voor prestigeprojectjes.
    09-04-2021 11:58
    +1. Leuk hoor, zo'n Tourstart, maar het heeft geen enkele uitwerking op het wielrennen in Nederland. Dat hebben we toch inmiddels wel kunnen constateren, het gaat juist steeds slechter. Als prestigeproject is het leuk, maar als je echt wilt investeren in de sport kun je je geld beter anders besteden.
    09-04-2021 12:03
    Helemaal eens freirefreire. Het is bijzonder treurig om te zien hoe een wielerland als Nederland er nauwelijks in slaagt koersen op eigen bodem te organiseren. Een tourstart - het hoogste niveau - om de zoveel jaren, prima. Houd aub ook de niveau's daaronder in leven.
    09-04-2021 12:06
    Volledig mee eens. Mij bekruipt ook altijd het gevoel dat er weer een paar plaatselijke bobo's op de foto willen met wat renners. Daarnaast heeft NL nou niet echt een mooie omgeving of gebouwen die de tv-kijker overhalen om eens naar NL te komen. En de fans die eens een paar dagen de tour willen volgen met de camper doen dat ergens op een Franse berg, niet in NL.
    09-04-2021 12:13
    Sluit ik me bij aan. En qua bobo's. Check dit filmpje dat ons vermoeden nog meer voedt: https://www.youtube.com/watch?v=quJj0cpU5pQ&ab_channel=GemeenteDenHaag

    Aan het einde komen de sport wethouders en burgermeesters aan het woord. Je ziet ze niet zo snel een filmpje maken over de Binck Bank tour.
    09-04-2021 12:28
    Een Tourstart is er niet alleen voor de trouwe wielervolger. Die is er voor iedereen. Een groots feest en een moment om ons mooie land te tonen aan de wereld. Daarnaast zit er ook nog een commerciële kant aan. Als dat goed wordt ingevuld, is daar niet iets mis mee.

    Neemt niet weg dat ik mij kan vinden in jouw stellingname. Als het daadwerkelijk zo zit dat gemeentes subsidiepotjes krijgen die zij naar eigen inzicht kunnen investeren in 'het wielrennen', dan zit daar het probleem. Een wethouder doet wat het beste is voor de gemeente die hem heeft gekozen. Die kijkt niet naar het wielrennen in zijn geheel. De koersen die jij opnoemt hebben veel minder aantrekkingskracht, waardoor je minder mensen bereikt. Alleen échte wielervolgers gaan dat kijken, en daar reken in mijzelf in dat geval dan niet toe. Niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik de schaarse tijd die ik heb anders besteed. Als wethouder voor je gemeente wil je per euro zoveel mogelijk mensen bereiken. Dan kan ik mij voorstellen dat de Tour, Vuelta of Giro veel aantrekkelijker is dan de koersen die jij opnoemt.

    Daarom moeten deze beslissingen in hogere bestuurslaag genomen worden. Ook niet op provinciaal niveau, maar op nationaal niveau. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het NOC*NSF en de KNWB zouden gezamenlijk een plan moeten maken die duidelijke doelen stelt voor het Nederlandse wielrennen. Ik zou dan ook wegblijven van de potjes van subsidies, maar kijken wat er praktisch gezien nodig is om je doel te bereiken.

    Daarnaast vraag ik mij af het niet beter is dat de door jouw genoemde koersen zich richten op het nationale of continentale circuit, waarbij er een nieuwe koers wordt opgericht voor het Pro-Conti en World-Tour circuit. Dat zou onderdeel kunnen zijn van bovenstaande plan. Maar of dat werkt, moet het eerst goed geanalyseerd en besproken worden met mensen die er meer verstand van hebben.

    Daarbij denk ik dat Nederland te klein en niet te divers genoeg is, waardoor een samenwerking met België voor de hand liggende is. Noem het de Ronde van de Lage Landen of de Lowland's Classics. In de Lage Landen zijn voldoende mooie steden voor een tijdrit, is er voldoende laagland voor een waaieretappe of een aantal sprints, is er met de Limburge heuvels en de Ardennen ook voldoende reliëf om mooie heuveletappes te maken en hebben we natuurlijk de prachtige kasseien in België (en Noord-Frankrijk, als het even mag). Maar in Nederland (ik ben zelf minder bekend in België) kan je ook denken aan Drenthe, de Twentse en Sallandse heuvels, het Rijk van Nijmegen, de Posbank en de Utrechtse Heuvelrug. Als je er maar vaak genoeg over heen gaat, wordt het vanzelf zwaar of mooi als scherprechter of finish in een etappe.
    09-04-2021 12:32
    Waar baseer jij op dat mensen deze starts zat zijn? Verder maak je een denkfout. Die 30 miljoen komt uit de pot citymarketing en niet uit de pot sport. Doel van de steden is niet om wielrennen populair te maken, maar om de steden onder de aandacht te brengen van toeristen. En Nederland heeft zeer veel te bieden voor mooie plaatjes; Veel water, bijzondere architectuur in Rotterdam en de kust van Scheveningen, die met geen andere badplaats te vergelijken is. Daarna fietsen door het prachtige Limburgse heuvellandschap. Ik vind het fantastisch als de start hier gaat plaatsvinden.
    09-04-2021 12:58
    Helemaal eens. Zijn toch genoeg "Grande Départs" of Partenza's of wat dan ook gehouden in Nederland ondertussen. Schrijnend hoe de eigen koersen niet kunnen overleven maar hier wel massa's geld wordt betaald voor 3 dagen in beeld komen voor wat prestige. Ik kan me niet voorstellen dat er opeens massaal veel internationale toeristen naar Rotterdam, Den Haag of Utrecht willen komen omwille van de helikopterbeelden.
    09-04-2021 13:42
    Nederlanders willen gewoon een feestje. En een Grand Depart is een feestje. NL Elftal, met z'n allen in het oranje. Elfstedentocht, een volksverhuizing naar Friesland. Een Grand Depart, even laten zien hoe goed we dingen kunnen organiseren.

    Ik vind het bovenal wonderbaarlijk dat een wielerland als Nederland, geen fatsoenlijke wielercultuur heeft met daarbij horende wielerkalender. Want de fiets is zo vanzelfsprekend in Nederland. Niet alleen recreatief, de tweewieler is in iedere Nederlandse stad te vinden, maar als je kijkt naar het aantal medailles de KNWU ieder jaar mee terug neemt van BMX, veld, baan en de wegkampioenschappen maar ook op het vlak van Olympische medailles neemt de wielersport een belangrijke plek in.

    Deels is natuurlijk terug te voeren op het feit dat er tot WO2 een verbod was op wegwedstrijden (en we dus in tegenstelling tot de Belgen en Frankrijk geen klassiekers kennen), maar het kan toch niet zo zijn dat er in Nederland naast de AGR niet plaats is voor grotere koersen. Net zoals de Coupe de France is er toch ook wel een Nederlandse reeks te maken van diverse wedstrijden waarbij WT-ploegen geïnteresseerd zijn in deelname. We hebben dan geen hoogteverschil, maar koersen op de flinten van Drenthe is toch heel wat anders dan in de kop van Noord-Holland tegen de wind beuken of op en neer gaan in het Mergelland.

    Wellicht dat we in Nederland de omgekeerde weg moeten bewandelen en maar eens een competitie met eendagskoersen voor vrouwen uit de grond stampen en daar de mannelijke Topcompetitie aan koppelen. Ik denk dat de kijkcijfers op Sporza, en ook de groeiend aantal reacties op vrouwenkoersen op deze site laten zien, dat hier zeker potentie voor is. Daar kan die 30 (dertig!) miljoen beter aan besteed worden.
    09-04-2021 15:29
    Volledig eens. Steek die 30 miljoen alsjeblieft in de breedtesport of een jaarlijks terugkerende ronde van de randstad o.i.d. Dit is gewoon bobo's voeren, zo zonde van het geld. En geen mens die denkt bij het kijken van die ritten daar wil ik naar toe.
    09-04-2021 16:02
    Dat die Tour starts geen uitwerking hebben op het wielrennen betwijfel. Het argument het gaat steeds slechter herken ik niet. Er zijn genoeg Nederlandse talenten op til.
    09-04-2021 16:30
    @lalsacien
    Wie dan? Noem eens een Nederlands toptalent voor de grote rondes? Of voor de klassiekers?
    09-04-2021 19:37
    Leuk juist een Tourstart in eigen land. Dat kan niet vaak genoeg het geval zijn.
    Hopelijk is tegen die tijd Corona weg en kunnen we er lekker van genieten.
09-04-2021 11:59
Ik was er in Rotterdam (2010) en Utrecht (2015) bij. Geweldige dagen. Zeker in Utrecht, de stad waar ik toen studeerde, was het geweldig. De tijdrit vond toen letterlijk om de hoek plaats van waar ik toen woonde. Het weer was die dag ook geweldig, misschien zelfs iets te heet. Een dag om nooit te vergeten. Ik juich elke Grande Départ in Nederland dan ook toe.
09-04-2021 12:30
Weer een paar bobo's die een publiciteitspodium voor zichzelf zoeken. Blijkbaar tel je als gemeentebobo niet meer mee als je niet een start van een grote ronde hebt georganiseerd. Het is een enorme pot overheidsgeld die niet aan belangrijker zaken kan worden uitgegeven, want je hoort gemeenten continu klagen dat ze te weinig geld van het Rijk krijgen. En daarnaast het geld van de private sponsors die aanhaken, dat onttrek je ook aan het wielrennen. Een deel daarvan zou waarschijnlijk in kleinere wedstrijden of in sponsoring van ploegen worden gestoken.
09-04-2021 12:47
En met Luik (2x) en Düsseldorf ook 2 plaatsen op een steenworp afstand (30min autorijden) vanaf de Nederlandse grens waar de tourstart de laatste jaren is geweest. Dan hebben we etappe aankomsten in Valkenburg, en vertrek in Visé nog niet meegeteld.
09-04-2021 17:08
Was een mooie start in 2010 in Rotterdam, Sastre nog leuk op de foto gezet met mijn broertje. Terpstra kreeg nog complimenten voor zijn truitje, waar hij trots op was. Renners die wachten voor de Erasmusbrug was een goede plek om te staan op de dag van de ploegenpresentatie.
09-04-2021 17:42
Dit mag inderdaad niet ten koste gaan van de breedtesport, maar ik weet er te weinig van om te beoordelen of dat zo is.
Maar de starts in Rotterdam en vooral Utrecht hebben geleerd wat zo'n Tourstart waard is voor een stad. De Tourstart in 2015 is in mijn ogen het mooiste evenement dat Utrecht ooit heeft gekend en ik woon er nu toch al 20 jaar. De stad en haast alle inwoners hebben dagen, weken, jaren nagenoten. En ikzelf doet dat nog steeds.
10-04-2021 08:37
Het zou heel leuk zijn maar na Kopenhagen 2022 en Bilao 2023 zie ik het niet gebeuren dat er 3 jaar op rij buiten Frankrijk gestart gaar worden. Normaal gesproken wil de ASO al geen 2 jaar achter elkaar buiten Frankrijk starten. 2025 lijkt dan de enige optie.

Reacties zijn gesloten.