Romain Bardet verruilt AG2R La Mondiale voor Team Sunweb
Bardet - foto: Cor Vos
maandag 10 augustus 2020 om 11:09

Romain Bardet verruilt AG2R La Mondiale voor Team Sunweb

Romain Bardet vertrekt na negen seizoenen bij AG2R La Mondiale. De Franse klimmer zette zijn handtekening onder een tweejarig contract bij Team Sunweb.

Met Bardet (29) haalt Sunweb per 1 januari een gerenommeerde klassementsrenner binnen. Bardet eindigde in 2016 (als tweede) en 2017 (derde) in de top drie van de Tour de France. Ook vorig jaar stond hij op het eindpodium als winnaar van de bolletjestrui. Drie keer won hij een etappe in de Ronde van Frankrijk. Daarnaast behaalde hij in 2018 zilver op het WK in Innsbruck

“Het was voor mij heel belangrijk om een team te vinden dat progressief werkt, met de nieuwste technologie op het gebied van uitrusting en andere gebieden”, reageert Bardet. “Daarnaast zocht ik een ploeg met een duidelijke visie op de sport, die tevens lid is van de MPCC. Bij Team Sunweb heb ik de mogelijkheid om te starten zonder verwachtingen voor een specifieke koers.”

Bardet in de bergtrui van de Tour de France – foto: Cor Vos

In plaats daarvan gaat de Fransman zich eerst richten op de basis. “Waarbij we met toewijding werken aan het verbeteren op allerlei verschillende gebieden. Daarna zullen we pas kijken naar wedstrijdschema’s en doelen. Deze kans komt op het juiste moment in mijn carrière en ik ben zeer gemotiveerd om met het team aan de slag te gaan.”

‘Geweldige aanvulling’
Teambaas Iwan Spekenbrink is verheugd dat hij met Bardet een opvolger voor Tom Dumoulin heeft kunnen strikken. “Het is een geweldige renner die veel verschillende mogelijkheden en een respectabel palmares met zich meebrengt. Uit onze gesprekken is gebleken dat hij er heel erg mee bezig is om het beste uit zichzelf te halen.”

Volgens de teammanager zal zijn kersverse aanwinst een geweldige aanvulling zijn voor het team in veel verschillende wedstrijden. “Met hem hebben we tactisch gezien meer opties in de finales. Hij gaat bij ons de klassiekers rijden, waarna we kijken welke grote ronde en bijbehorende doelen daarna zullen volgen.”

83 Reacties
10-08-2020 11:12
Klepperdag vandaag, lekker.
10-08-2020 11:13
Er is toch weinig lijn te ontdekken in het beleid van Sunweb. Wat moet een Bardet daar?
    10-08-2020 11:20
    Weg bij zijn vertrouwde omgeving, om eens een andere aanpak proberen, en dan bij een team waar hij gewoon de onbetwiste kopman is.
    10-08-2020 11:24
    Euro,s opstrijken
    10-08-2020 11:43
    Wel geloven in de aanpak van Sunweb. Ze hebben tenslotte grote successen gekend, eerst de sprinters en daarna met Dumoulin in de Giro.
    10-08-2020 12:10
    @Boomie: die sprinters wil ik je wel nageven, maar hoe langer Sunweb aan het hannesen is, hoe meer ik ga geloven dat Dumoulin gewoon een uitzonderlijk talent is. Ze zullen Dumoulin ongetwijfeld goed opgeleid hebben, maar laten we eerlijk zijn: die Giro won hij niet dankzij de ploeg.
    10-08-2020 14:38
    Wat een beperkte visie op 'ploeg' madeinstars.
    Tel eens bij elkaar op hoeveel grote prijzen tussen 2016 en 2018 (incl. groen en bollen, wk-ploegen). 2017 niet alleen Dumoulin, maar ook Matthews, Kelderman, Barguil met hun beste seizoen tot nu toe.
    2019 was een heel matig jaar, maar is eerder een uitzondering dan de standaard gezien de resultaten vanaf 2016 (na het sprinttijdperk).
10-08-2020 11:19
Mooi bericht,
Hopelijk laat Bardet z'n klassements ambities varen. Hij heeft toch ook aangetoond op 1daagse koersen bij de wereldtop te behoren
10-08-2020 11:20
Zo, dat wordt nog leuk bij Sunweb. De Franse slag erbij is toch niet verkeerd.
10-08-2020 11:21
Benieuwd of Bardet zijn carrière hier van een nieuwe, frisse impuls kan voorzien. Lijkt me zeker niet verkeerd voor hem om eens bij een andere ploeg te gaan rijden. Had toch een beetje het gevoel dat hij bij AG2R niet meer echt de volgende stap kon zetten.
10-08-2020 11:22
Heeft Bardet het nog in zich om bijvoorbeeld in de Tour nog voor het podium te gaan ? Hij wordt dit jaar dertig, maar ik heb toch een beetje het idee dat het beste al is geweest. Hopelijk vergis ik me.
10-08-2020 11:25
Opvallend dat hij niemand meeneemt. Dat wordt Bardet en 'GC talents' in de Tour volgend jaar. Ik had toch wellicht Domont, Chevrier of Frank verwacht. Cherel eigenlijk, maar die tekende recent al bij.
    10-08-2020 11:46
    Kan toch nog bekend gemaakt worden?
    10-08-2020 11:53
    Ja, maar meestal volgt dat wel direct in een bijzin, zoals Schar bij van Avermaet.
    10-08-2020 15:47
    Reken er maar niet op dat er meer renners meeverhuizen. Daarmee loopt Iwan het risico dat er oude AG2R cultuur meeverhuisd en daar houden ze niet van.
    10-08-2020 16:12
    Oei, Denz is er al :)
10-08-2020 11:27
Van de Franse slag naar Duitse protocollen, dit zou zomaar eens heel goed uit kunnen pakken.
10-08-2020 11:29
Wil sunweb de Franse toeristische markt betreden ofzo
    10-08-2020 15:47
    Sunweb niet, Spekenbrink blijkbaar wel.
10-08-2020 11:29
Steengoed renner natuurlijk, zowel in eendagskoersen als in het rondewerk. Heel benieuwd of Sunweb de beste Bardet weet boven te halen.
10-08-2020 11:30
In de koddige aankondiging met een groepsapp van het team heeft ook Arndt het over volgend jaar, die zal dus wel blijven.
10-08-2020 11:37
Ben benieuwd of er nu wel ondersteuning voor in de bergen bijkomt want hoog in een grote ronde scoren zonder helpers zie ik niet gebeuren.
    10-08-2020 11:49
    Storer, Hamilton, Roche en Benoot zouden in principe wel een heel eind moeten kunnen komen en Arensman en Van Wilder met wat extra ervaring ook nog wel, maar verder hou je voor het hooggebergte inderdaad niet veel meer over.

    2 extra pionnetjes met al de nodige ervaring zullen zeker geen overbodige luxe zijn als hij wil meespelen in het klassement. Anderzijds kan je je afvragen of je nog wel ploegmaats nodig hebt bergop, het is gewoon een kwestie van TJV en Ineos volgen bergop en de laatste 200m proberen wegpoefen nog...
10-08-2020 11:39
Het kan een gevoel zijn, maar Fransen die in een buitenlands team gaan rijden pakt toch eerder verkeerd uit, zeker voor de klassementstypes?
Vraag me af of dit een goed huwelijk gaat zijn, zeker als voorlopig enige Fransman in het team.
    10-08-2020 11:47
    Alaphillppe bij DQS? Virenque bij Lefevere? Jalabert bij Once en CSC? Moet ik doorgaan?
    10-08-2020 12:02
    Wil iemand in dat rijtje staan? :o
    10-08-2020 12:17
    Ik spreek specifiek over renners die vanuit een Frans team overstappen naar een buitenlands team. Alaphillipe rijdt al z'n hele carrière voor Quick-Step, Jalabert ook zo goed als z'n hele carrière voor Once. Heb het gevoel dat de Fransen die wel eerst ondergedompeld zijn geweest in de Franse cultuur, het een stuk moeilijker hebben buitenaf, maar zoals gezegd, dat kan maar een gevoel zijn. Ik denk bv. aan een Elissonde, Gadret, Jeanneson, Moreau, Feillu, Peraud, ... die toch een stuk sterker presteerden in Franse loondienst.

    Virenque hoeven we het zelfs niet over te hebben want daar weten we allemaal hoe dat kwam.
    10-08-2020 12:27
    Hoe heet die Fransman ook alweer die bij Sunweb heeft gereden als klassementsrenner....
    10-08-2020 12:56
    Roche is ook een Fransman... Hij heeft een dubbel paspoort.
    10-08-2020 13:22
    Barquil toch ook niets slecht?, Beter als nu
    10-08-2020 14:32
    @wielrenner: Barguil, Hupond, Sprick, Damuseau, Huguet, Jauregui, Bonnin en Geniez zijn de Fransen die de afgelopen 10j bij Sunweb gereden hebben.

    En Barguil was idd een speciaal geval, die presteerde sportief uitstekend, maar werd wel door z'n eigen team uit de Vuelta gezet en vertrok met slaande deuren...
10-08-2020 11:40
Een bevrijde Bardet, weg van de Franse ploegdruk van de Tour. Zou wel eens goed kunnen gaan.
10-08-2020 11:44
Ben benieuwd. Bardet is wel een eigenzinnig type: obsessief, intelligent. Dat zou wel eens goed kunnen uitpakken bij Sunweb. Ik heb het idee dat de Franse ploegen in de begeleiding nog wat traditioneel zijn.
    10-08-2020 11:53
    Mijn idee.

    Tevens heel uitgesproken tegen doping, net als Sunweb.

    En natuurlijk de ideale ploeg om aan zijn tijdrit te werken.
10-08-2020 11:44
Jammer dat Bardet niet naar een ploeg gaat waar hij de ondersteuning van een klassementstrein krijgt die past bij het kaliber klassementsrenner die hij is.
    10-08-2020 13:23
    Klassementstreinen maken de sport kapot
    10-08-2020 14:44
    Bardet heeft meer aan ondersteuning voor zijn tijdrit dan aan een trein bergop.
    10-08-2020 17:00
    Om de Tour te winnen moet Bardat proactief koersen om het tijdsverlies wat hij in de individuele tijdrit lijdt goed te maken. Om proactief te koersen tegen de klassementstreinen van Ineos en Jumbo-Visma zal hij klimknechten in zijn ploeg moeten hebben die hij in zware bergetappes vooruit kan sturen zodat ze later in de etappe (na een aanval) een periode voor hem op kop kunnen rijden. Hij heeft een ander type klassementstrein nodig dan klassemetsrenners als Froome, Thomas en Dumoulin maar het moet wel een klassementstrein trein die (op hun manier) net zo veel kunnen betekenen voor Bardet als de klassementstreinen van Ineos en Jumbo-Visma voor hun klassementsrenners betekenen. De ondersteuning van Sunweb zal de komende (ten minste) twee jaar niet opkunnen tegen die andere klassementsrenners krijgen en hij gaat daardoor in ieder geval in 2021 en 2022 de Tour niet winnen. Wat ik ongelofelijk jammer vind want hij is na Kruijswijk mij favoriete klassementsrenner.
10-08-2020 11:48
Ik denk dat Bardet en Sunweb wel bij elkaar passen, goede transfer.
10-08-2020 11:48
Dus AG2R gaat nu voor de Vlaamse klassiekers en Sunweb voor de GT's?
10-08-2020 11:50
Duidelijk een keuze om zich meer op de klassiekers te focussen. In de grote rondes werd het al minder, terwijl de concurrentie (zeker in de Tour) alleen maar toeneemt en hij bij Sunweb nogal verlegen zal zitten qua ondersteuning waar AG2R de koers nog weleens in handen kon nemen.
    10-08-2020 11:56
    Wel een beetje de vraag hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Met een INEOS, TJV, BORA, UAE en Movistar ga je toch niet kunnen wedijveren. Dan heb je gewoon een paar mannetjes nodig die je goed afzetten en moet je zelf zorgen dat je op de trein stapt. Dat kunnen de Hindleys en Hamiltons van deze wereld ook wel.
10-08-2020 11:54
Op zich kan dit wel wat worden, maar het veelgeroemde beleid bij Sunweb ontgaat me een beetje. Ze willen binnen 6 jaar de Tour winnen, een mooi doel. Maar is dan de bedoeling dat Bardet dit gaat doen? Of wat willen ze precies met hem?
    10-08-2020 11:58
    Misschien het artikel lezen?

    "Bij Team Sunweb heb ik de mogelijkheid om te starten zonder verwachtingen voor een specifieke koers. In plaats daarvan zullen we ons eerst richten op de basis, waarbij we met toewijding werken aan het verbeteren op allerlei verschillende gebieden. Daarna zullen we pas kijken naar wedstrijdschema’s en doelen. Deze kans komt op het juiste moment in mijn carrière en ik ben zeer gemotiveerd om met het team aan de slag te gaan."

    &

    "Hij gaat bij ons de klassiekers rijden, waarna we kijken welke grote ronde en bijbehorende doelen daarna zullen volgen
    10-08-2020 11:58
    " Hij gaat bij ons de klassiekers rijden, waarna we kijken welke grote ronde en bijbehorende doelen daarna zullen volgen.”

    Dit dus
    10-08-2020 12:02
    Ja, dat lees ik ook. Maar daar hadden ze Benoot, Matthews en Kragh Andersen al voor. Het zal toch niet het voornaamste doel zijn om met Bardet een klassieker te winnen.
    10-08-2020 12:27
    Met Bardet de Tour winnen lijkt me niet realistisch, een klassieker wel. Een leuk klassement in de Tour zal die wel gaan en willen rijden.
10-08-2020 11:59
Ik denk ook dat dit goed uit zou kunnen pakken.. Ook al is Sunweb in strategisch opzicht de weg nogal kwijt, qua begeleiding en materiaal zullen ze zeker van grote waarde kunnen zijn voor Bardet..
10-08-2020 12:07
Hopelijk kan hij bij Sunweb het attractieve, aanvallende koersen behouden. Dat maakt Bardet nou juist zo'n mooie renner.
    10-08-2020 12:36
    Vind hem altijd TE mager uit zien, dat vind ik dus niet mooi
10-08-2020 12:49
Ik denk dat Bardet het hoogst haalbare heeft gehaald uit de Tour. 2de en 3de zijn mooie adelbrieven. Leuk om hem in de klassiekers vaker te zien rijden.
Ik kan mij nog zijn eerste AGR voor de geest halen. In de ontsnapping en bijna tot het einde volhouden. Ze hebben echt hard moeten werken om hem te achterhalen.
In LBL rijdt hij ook geregeld top 10!
10-08-2020 13:04
Gedurfde keuze van zowel Bardet als Sunweb, voor hemzelf omdat fransen niet graag vertrekken uit de veilige en zeer goed betalende ploegen uit eigen land en bij Sunweb is het aantrekken van deze renner een opmerkelijke afwijking van het zes jaren plan van Spekenbrink.
Ik verwacht dat Bardet zich meer zal richten op etappe overwinningen/klassiekers dan het AK aangezien zijn tijdrit bijzonder slecht is. Ook bijzonder dat hij geen ploegmaat meeneemt zoals het nu lijkt.
10-08-2020 13:04
Einde van z’n carrière, jammer.
    10-08-2020 15:04
    Dat lijkt me wat voorbarig. Ik zie niet zo snel meer top 5 of zelfs podium rijden in een GT, maar denk dat hij nog altijd mooie uitslagen in kleinere rondes en heuvelachtige eendaagse wedstrijden kan rijden.

Reacties zijn gesloten.