Roglic had Van Aert graag wereldkampioen zien worden: “Maar ik zat op mijn limiet”
foto: Cor Vos
zondag 27 september 2020 om 18:34

Roglic had Van Aert graag wereldkampioen zien worden: “Maar ik zat op mijn limiet”

Primož Roglič had zijn Jumbo-Visma-ploeggenoot Wout van Aert graag wereldkampioen zien worden. De Sloveen kon in de finale van de WK-wegrit in Imola echter weinig meer bijdragen in achtervolging op de ontsnapte Julian Alaphilippe. “Zelf zat ik volledig op mijn limiet”, vertelt Roglič tegen VTM.

De rol die Roglič is veelbesproken na afloop van het WK in Imola. Hij maakte deel uit van de achtervolgende groep van vijf en had volgens velen Van Aert moeten helpen, als dank voor diens werk in de Tour de France. Roglič zegt zelf dat hij niet meer kon doen dan hij al deed.

“Wout is een groot kampioen en sportman. Ik heb zelf alles gegeven, hij is tenslotte mijn ploegmaat”, aldus de Sloveen. “Ik had liever gezien dat hij Alaphilippe nog had kunnen terugpakken en wereldkampioen was geworden.”

“Zelf zat ik volledig op mijn limiet en moest ik al moeite doen om de eerste in ons groepje bij te houden, ik kon niet eens sprinten op het einde”, zegt Roglič na afloop van het wereldkampioenschap. Hij werd zelf zesde in de uitslag en zag Van Aert sprinten naar het zilver.

‘Primož heeft alles gedaan wat hij kon’
Van Aert zelf nam zijn Sloveense ploegmaat niets kwalijk: “Ik denk dat Primož alles gedaan heeft wat hij kon. Hij zat ook op de limiet. Hij wist ook dat hij niet kon winnen in deze groep, maar ik ben op niemand kwaad. Ik denk dat er ene beter was. Dat was Alaphilippe en hij had superbenen.”

132 Reacties
27-09-2020 18:42
Was ook duidelijk zichtbaar dat hij niet beter kon, moest zelfs een gaatje laten toen Wout een paar keer er een snok aan gaf. Maar dat maakt niet uit voor de Vlaamse media, hij is de ideale zondebok voor al hun frustraties.
    27-09-2020 18:53
    Die frustratie was in NL hetzelfde geweest als Wout Van Aert een Nederlander zou zijn. Wel iets minder maar dat is dan alleen omdat wij veel minder een wielercultuur hebben.
    27-09-2020 19:43
    @Arie,
    Ik heb helaas de laatste tijd bemerkt dat de nuchterheid die Nederlanders vaak kenmerkt ver te zoeken is bij de zuiderburen. Daarom ben ik het niet met je eens dat het in Nederland ook zo'n polemiek zou worden.

    Want wij hebben in Nederland niet zulke fanboy-achtige stokers als commentatoren en analisten. Van een Clement of Nelissen zul je eerder uitspraken verwachten als "hij zal wel op zijn limiet zitten" in plaats van "hij rijdt tegen Wout, na alles wat Wout voor hem gedaan heeft in de Tour".

    Ik hoop dat Wuyts & Co hier een keertje komen lezen, en dat gaan beschouwen als goede feedback. Want zelfs mijn vrouw (Vlaamse in hart en nieren) vroeg me op een gegeven moment om over te schakelen naar Ducrot....
    27-09-2020 19:49
    @michelangelo kijk jij nooit naar de Italiaanse zender?
    27-09-2020 20:01
    Gelul Michael.

    Als van der Poel in zo’n zelfde situatie zou belanden had je precies hetzelfde achterlijke gelul gehad. Misschien net een beetje anders maar in essentie exact hetzelfde, nuchterheid, tuurlijk.
    27-09-2020 20:35
    @Lalsacien,
    Ja, ik heb ook op de italiaan gekeken. Maar daar hebben ze de gewoonte om ineens halverwege de uitzending voetbal of motorcross uit te zenden...

    @RV, misschien wel, misschien niet.
    Maar het stookgedrag van de Belgen, dat had je in Nederland toch echt niet gezien. Daar zou meer waardering geweest zijn voor de kracht van Alaphillipe, dan voor het wel of niet meer kunnen van Roglic. De hele nabeschouwing ging erover.

    En het mag duidelijk zijn dat ook Roglic als schansspringer echt wel snapt hoe het werkt in zo'n WK (met landenteams en sponsorploegen). Maar als je niet meer kunt dan kun je niet meer.

    Zijn sprint zegt genoeg lijkt me.
    27-09-2020 20:45
    Ook niet helemaal waar, Romans.

    Inderdaad, in NL hebben we ook genoeg fanboys die alles wat hun idool doet goedpraten/verafgoden. Maar er zijn ook genoeg mensen/analisten die kritisch blijven, en dat ook altijd hardop durven uiten. Danny Nelissen over TJV tijdens de tour bijv. Bij Sporza miste ik dat vandaag wel eerlijk gezegd (ook van onze Tankink).

    Ik weet niet of je dat nuchterheid moet noemen echter. Ik denk dat het eerder is dat NL'ers iets minder respect/bewondering voor helden/autoriteit hebben, en dat het gebruikelijker is om openlijk kritiek te uiten.

    Maargoed, ik ben zelf een NL'er, dus mijn kijk is ook enigzins eenzijdig.
    27-09-2020 20:57
    Je hoeft hiervoor alleen maar de hoogtijdagen van Dumoulin en MvdP aan te halen met als voorbeeld het achterop belanden in een giro etappe door zelf achterin te lummelen resp. van vAert verliezen op het wk veldrijden. Dan staat ook binnen mum van tijd er een hele draad xenofoob geouwehoer hier. Wat analisten betreft heb je wel een punt, Hollanders zijn wat dwarser waar Belgen sneller de rijen sluiten misschien, ik denk vooral dat Wuyts misschien wat te veel invloed heeft bij Sporza en een kwaaie is om ruzie mee te hebben ?
    27-09-2020 21:01
    Waar de Belgen wuyts hebben, hadden wij ooit mart Smeets.

    Die hebben ze een aantal jaren terug op een zijspoor gezet om anderen een kans te geven.

    Dat zouden ze met wuyts ook beter doen. Kunnen ze meteen een andere analist nemen ipv planckaert.
    27-09-2020 21:28
    Wat een zinloze discussie. Van Aert was gewoon niet de beste in koers.
    Teveel cartouches verschoten door op iedereen te springen en bij de ultieme jump van Alaphilippe gewoon niet mee kunnen.
    Roglic had wellicht wat meer kunnen doen, maar de beste vandaag (Alaphilippe) zat vooraan en won daarmee terecht het WK.
27-09-2020 18:44
Hij zat vaak op een gaatje en als hij de kop nam ging het tempo nou niet onmiddellijk omhoog.

Bij de andere drie was het beste er ook wel af, los daarvan reden ze logischerwijs op reserve met twee Jumbo's erbij waaronder de rapste van het stel.
27-09-2020 18:46
Is het dan ok als we dit achter ons laten en alle populistische opmerkingen achterwege laten? Er is al te veel over gezegd en er zijn ook te veel verkeerde woorden gevallen. En nu over naar het volgende onderwerp graag.
    27-09-2020 18:48
    Graag, maar hoop wel dat een aantal hier even deze verklaring lezen.
    27-09-2020 18:54
    +1.000.000.000
    27-09-2020 18:57
    Het probeem is dat Wuyts en co. dit de komende jaren nog tot in den treure gaan herhalen.

    Dus beter nu volle bak doorknallen, dan dit iedere keer opnieuw doen.
    27-09-2020 21:39
    De discussie is nadien gestart door VanNieuwkerke in de studio, gevoed door Eddy Planckaert.

    Wuyts was voor een keer zeer respectvol en was het eens met de winnaar
27-09-2020 18:47
En laat die vlamingen nu zwijgen. Kijk altijd sporza en ben voor het eerst klaar met ze... vanaf de tour al vreselijk over v aert.
    27-09-2020 18:51
    Hebben ze het vandaag wel over Evenepoel gehad? :)
    27-09-2020 19:06
    Kijk dan rustig NOS. Op een WK mag je voor landgenoten supporteren.
    27-09-2020 19:38
    moet je als Vlaming dan naar Eurosport kijken, je betaald dan voor bijna uitsluitend Ollands commentaar die niet moeten onderdoen voor Waldorf en Statler van Sporza en uiteindelijk is Sporza onderdeel van de openbaare omroep betaald door de centen van de Vlaemsche belastingsbetaler, dus moeten die Ollanders zo niet zeuren of naar hun eigen zender kijken
27-09-2020 18:53
Een groter probleem was Kwiatkowski die haarzuiver zat te slepen als een vliegenstrip aan een nazomerwesp, dat en ook dat van Aert de rest er tot in Napoli oplegt ontnam meteen de moed bij Fugl en Hirschi, Roglic zelf kreeg er nauwelijks wat van mee en hielp v Aert nog het best door juist niet op kop te komen.
    27-09-2020 18:53
    Kwiatkowski was inderdaad de grootste stoorzender. Maar v Aert zat nou eenmaal in een Sagan positie; niemand wil met hem naar de streep.
    27-09-2020 18:59
    daar is altijd een stuk logica dat ik niet snap. er wordt dan gezegd dat kwiatkowski en hirschi en de rest natuurlijk niet vol mét van aert gaan achtervolgen, want dan weten ze dat ze voor de 2e plaats sprinten.

    ok, dat begrijp ik nog wel, maar in het andere geval weten ze dat ze voor de 3e plaats sprinten. waarom is dat dan de geprefereerde optie?

    logisch dat van aert langere beurten moet doen als snelste man en dat ze verwachten dat die de achtervolging meer draagt, maar om dan zelf ook nog eens halfslachtig over te nemen,... nee, dat niet
    27-09-2020 20:55
    Kijk Chippen, dat heet bluffen. De beste sprinter dwingen om het gat te dichten. Hun enige kans op goud. Twee of drie maakt op dit niveau geen verschil, alleen die trui telt, uitgezonderd bij een Olympische medaille.
27-09-2020 18:53
Tsja, dit was voor iedereen natuurlijk duidelijk. Behalve voor een aantal Belgen.
27-09-2020 18:55
Als verslaggevers zich ergeren dat een Sloveen niet op kop rijd voor een Belg tijdens een WK. En ze zich niet realiseren dat ze zichzelf de eerst volgende keer dat een Belg op kop rijdt voor een niet Belg tegen gaan spreken, dan moeten ze zichzelf afvragen:

Zijn we nog wel professionals?
    27-09-2020 19:08
    Nee, dat zijn inmiddels geen professionals meer. Gefrustreerde fans, 'terug'.
    28-09-2020 09:32
    Ik kijk al langer niet meer op Sporza, ik vind het commentaar inderdaad tenenkrommend, terwijl ik het, tot 4 jaar terug, gewoon beter vond dan het andere dat er was.
27-09-2020 18:56
Jammer voor Jumbo, alweer
27-09-2020 18:59
Alle belgen doen alsof Wout wereldkampioen was geworden als Roglic op kop had gereden. Wout had alleen kampioen kunnen worden als hij met Phlip mee zat, daar heeft hij de wedstrijd verloren niet doordat Roglic niet meer op kop kon rijden.
    27-09-2020 19:11
    Klopt, of op zijn minst als je niet met hem meekan de rest eraf rijden zoals in MSR. Toch is die hetze van de vlaamse media tegen Roglic opmerkelijk te noemen. Ook verleden jaar sprak Wuyts al minachtend over hem tijdens de Vuelta. Nu gaan ze zover in hun retoriek dat een grondige zelfreflectie op hun plaats is.
27-09-2020 19:01
Stel dat Roglic meer over had en zich helemaal op zou offeren voor Van Aert. Wat zouden de Sloveense knechten die zich voor Roglic opgeofferd hadden daarvan gedacht hebben?
    27-09-2020 19:35
    klopt, Slovenië ligt niet zo ver van Imola en er waren veel Slovenen en misschien hoopte Roglic dat ze Flupke nog bij zijn nekvel zouden vatten om dan zelf te demarreren, zou Wout dan achter zijn Jumbo ploegmaat fietsen .... interessante hypothese, niet ...
27-09-2020 19:06
Als je echt niet meer kunt kom je niet zo met deze groep over de steep.
    27-09-2020 19:09
    Je bedoelt mee in de groep maar niet meer kunnem aanzetten voor de sprint, enigzins fris legt roglic fuglsang er altijd op.
    27-09-2020 19:09
    Er werd niet vol doorgereden, daardoor kon hij kleine gaatjes steeds weer dichten. Maar meer ook niet.
27-09-2020 19:11
Het wordt zo langzamerhand erg vervelend. Van Aert heeft dankzij zijn ploeg veel bereikt, maar door Wuijts c.s. wordt gedaan alsof hij door zijn collega's wordt tegengewerkt: zij laten hem veel werk opknappen in de Tour zonder iets voor hem terug te doen, en in het WK verzuimt degene voor wie hij veel werk heeft verricht iets voor hem terug te doen, namelijk hem naar Alaphilippe - nota bene de sterkste renner in de finale - terug rijden. Kortom, hij moet naar een andere ploeg (liefst Belgisch). Van Van Aert zelf hoor je geen onvertogen woord hierover. Het is stemmingmakerij die de LJV renners nog zullen merken in de komende weken. Kwalijk.
    27-09-2020 20:35
    Stel je voor, WvA had voor Deceuninck gereden. Hadden ze dan ook beweerd dat WvA in de achtervolgende groep zijn benen stil had moeten houden? Ik gok zo van niet. Hypocrisie ten voeten uit.
27-09-2020 19:25
Thijs Zonneveld is echt een farizeer. Bah!
    27-09-2020 19:41
    wie, de naam van die idioot krijg ik al jaren niet meer over mijn lippen laat staan uit mijn toetsenbord
    27-09-2020 20:04
    Zonneveld is een brood journalist die gewoon geinig verwoordt wat de algemene geest op die specifieke dag graag wil horen, een rasechte en zeer succesvolle windvaan.
    27-09-2020 20:41
    'geinig' vind ik leuk gekozen.
27-09-2020 19:28
Heel veel Jumbo fans hadden je tourwinnaar zien worden, maar je zat net op je limiet.

Ietsjes...
27-09-2020 19:38
Roglic rijdt voor niemand op kop.
27-09-2020 19:45
Ze sleepten allemaal, logisch als je met Van Aert op stap ben en Roglic zelf rekende er misschien op dat ze Flupke nog zouden inhalen om dan zelf te demarreren. De rest zou dan naar Wout kijken want die ging toch achter iedereen als snelste maar zou hij dan ook achter zijn Jumbo ploegmaat gaan .... niet erg realischte maar toch interessante hypothese vind ik al denk ik ook dat Roglic er gewoon door zat.
27-09-2020 19:47
De Belgen hebben al een wk voor teams

De ronde van vlaanderen
27-09-2020 19:47
Roglic was duidelijk helemaal leeggereden en kon nog maar met moete volgen. Zelfs al had hij meer op kop gereden, dan nog hadden ze Alaphilippe nooit meer teruggepakt. Van Aert had maar een kans en dat was meezijn met Alaphilippe. Dat de anderen niet vol rijden is niet meer dan normaal, want iedereen wist dat Van Aert dan met overmacht de sprint zou winnen.
Vandaag reed Roglic voor zijn land en niet voor TJV, net zoals Van Aert dat deed. In een landenwedstrijd rijd je voor je eigen land en dus voor eigen kansen. Liever dit, dan rijden in ploegbelangen zoals op het EK waar Viviani won.
27-09-2020 19:49
Zou ik ook zeggen, Primoz.

Fenomeen
27-09-2020 19:57
Ik denk dat het genoeg zegt dat, de toch niet als langzame aankomer bekend staande Roglic het is de sprint nog aflegt tegen de als strijkijzer bekend staande Fuglsang....

Dan zat er dus echt niets meer op.

Het is door velen al aangehaald, oo het moment dat Ala aangaat, moet je mee. Als je dan niet mee kan, loop je achter de feiten aan en ben je afhankelijk van anderen. Begrijp alle sentimenten best, maar als men eerlijk is, was er gewoon een beter...
27-09-2020 20:05
Eigenlijk snap ik nog steeds niet waarom ze niet gezamenlijk ronddraaien tot ze bij Ala zijn. Dan had je toch nog steeds om en om kunnen springen om WvA uit zijn tent te lokken.
Uiteindelijk heeft de angst om van WvA te verliezen gewonnen. En heeft WvA daardoor de trui niet kunnen winnen.
    27-09-2020 20:12
    Dit dus. Snap dat ook niet
    27-09-2020 20:15
    Of ze speculeren op verslechteren van Alaphilippe
    27-09-2020 21:01
    @Marco dat heb je zelf niet in de hand
    27-09-2020 21:18
    Nee.. dat klopt.. maar met 4 ronddraaien en hem terugpakken dan heb je het ook niet in de hand.. Dus zitten erbij die zich willen sparen en denken van Aert is favoriet dat die het maar doet.. als die groep bestond uit mensen met gelijke kansen dan zullen ze makkelijker overnemen
27-09-2020 20:10
Als ik het hier lees komen de meeste comentare voort uit het feit dat Wout in de Tour moest knechten voor Roglic.

Ik zie zowel bij sporza als hier nergens meer terug dat hij daar voor betaald krijgt
27-09-2020 20:15
Ik hoop dat Thijs Zonneveld Nederland niet meer binnenkomt en naar België verhuist.
    27-09-2020 20:49
    Waar heb jij het nou weer over?
27-09-2020 20:18
Het is zo’n zonde dat bij zulks een weelde Sporza hun uitzendingen vol stonede reetverenstekerij en rancuneus, tot aan paranoia toe’e achterlijkheid menen te moeten vullen. Hiermee ook nog eens van Aert voor een pussy uitmakend die niet durft te zeggen hoe het zit en anders wel voor een simpele die er geen hout van snapt.

En nee, dit is niet per se Vlaams, geef ons de juiste ingrediënten en we maken er een vergelijkbare rotzooi van.
    27-09-2020 20:30
    Voor een keer ben ik het met je eens. Roglic had een Sloveens truitje aan en mogelijks rekende hij er nog op dat de rest zou terugkomen. Voor mij heeft de beste man gewonnen, een prachtig kampioen.
27-09-2020 20:19
Plankaert is nogal boos op Roglic dat hij Woutje niet hielp. Hij vind dat Wout nooit meer kopwerk voor Roglic moet doen.

Wat een slecht verliezer is dit zeg.
    27-09-2020 20:51
    Triest optreden van voltallige Sporza-crew. Ze kunnen het niet verkroppen dat er eentje beter was vandaag.
    27-09-2020 22:00
    Gewoon Sporza mijden. Doe ik sinds de Tour en het bevalt me prima. Als ik de reacties hier lees is het gebleit alleen maar erger geworden.

Reacties zijn gesloten.