Roger De Vlaeminck: “Pogacar die Van Aert lost op de Poggio? Onmogelijk!”
© Nico Dick
Nico Dick
zaterdag 19 maart 2022 om 12:45

Roger De Vlaeminck: “Pogacar die Van Aert lost op de Poggio? Onmogelijk!”

Interview “Met hoeveel ze gaan sprinten op de Via Roma? Het hangt er vanaf hoe hard Tadej Pogačar en Wout van Aert de Poggio oprijden. Want de Poggio, dat is geen berg, hé. Als ze een stevig tempo rijden, nemen ze de betere sprinters mee. Alleen als ze op dat steile stukje demarreren, zijn ze weg.” Aan het woord, Roger De Vlaeminck.

Roger De Vlaeminck, die Milaan-San Remo drie keer op zijn naam schreef in de jaren ’70, blijft honderd procent zichzelf als we hem bellen voor een vooruitblik op de Primavera van dit jaar. Hij geeft ongezouten zijn mening, en af en toe durft hij al een keer een zijsprongetje te maken. Daar begint hij overigens mee, want De Vlaeminck heeft zich vorige woensdag geërgerd aan de vele valpartijen tijdens Nokere Koerse.

“Wreed hé, vent. Doe mij alsjeblief een plezier en schrijf dat eens op. Hoeveel keer zijn ze daar nu gevallen in die vrouwenkoers in Nokere? Dat is door een gebrek aan stuurmanskunst! En dan kom ik weer bij de cross terecht. Waarom rijden die in de winter niet een aantal veldritten? Een stuk of vijf, zes, meer moet dat niet zijn, als ze dat niet graag doen. Maar ze gaan er zoveel voordeel uit halen. Ik bedoel dat goed, hé. Ik hoop dat ze het lezen.”

En nu naar Milaan-San Remo, Roger. Tadej Pogačar en Wout van Aert zijn de topfavorieten. Akkoord?
“Jawel. Maar met een kanttekening. Ik vrees dat de Poggio niet lastig genoeg is om het verschil te maken. Eigenlijk is dat geen berg hé. Dat is een aantal minuten tempo rijden, met een passage van twee-, driehonderd meter waar het wat steiler is. En dat is de enige plek waar de niet-klimmers afzien. Als Pogačar daar voluit gaan, kan alleen Van Aert volgen.”

Zoals Pogačar de voorbije weken de koers domineerde, ben je zeker dat Van Aert gaat kunnen volgen?
“Maar natuurlijk. Zoals ik daarnet zei, de Poggio is geen échte berg. Dat moet Wout altijd kunnen. Als hij daar moet lossen van Pogačar, dan ga ik zwaar ontgoocheld zijn. Nee, mijn gevoel zegt dat dat onmogelijk is. En als ze vol demarreren, rijden ze met hun tweeën naar de finish. Dankzij hun technische vaardigheden moeten ze in de afdaling ook niet bang zijn.”

In tegenstelling tot vorig jaar, ging Van Aert in de voorbereiding niet voluit. In Parijs-Nice liet hij het een dag lopen. Dat zou hem extra frisheid opleveren in de rest van het voorjaar. Wellicht denk jij daar…
“Zwijg! Ik snap het niet. En ja, ik kan me daar nerveus in maken. Hoe meer je afziet, hoe beter je wordt. Vorig jaar te diep gegaan? Ik spreek uit ervaring, toch? Ik trainde vroeger 350 kilometer, drie dagen voor de Ronde van Vlaanderen. Wel, dan kun je nog eens demarreren op het einde van een koers. Allez, van mij moeten ze niets, hé. Maar ik geloof niet in dat verhaal van frisheid. Rusten, dat telt niet.”

Wat Pogačar betreft. Als hij Van Aert niet kan lossen op de Poggio, moet hij dan niet proberen op de Cipressa?
“Nee, dat heeft geen zin. Daar gaan de helpers van Van Aert een hard tempo rijden en ook de kopman zelf zal alert zijn. Zo zou ik het toch doen in zijn plaats. En daar gaat hij nooit lossen, wegens niet steil genoeg.”

De twee topfavorieten, ook volgens Roger De Vlaeminck – foto: Cor Vos

Hoe belangrijk kan Primož Roglič zijn in functie van Van Aert?
“Hij moet op de Poggio zo lang mogelijk tempo maken met Van Aert in het wiel. Maar dan mag hij geen slechte dag hebben, zoals tijdens de slotrit in Parijs-Nice. Een ander scenario is dat hij mee springt met Pogačar en dan aan het wiel blijft plakken en zegt dat Wout achter komt. Maar ik herhaal: het is ‘maar’ de Poggio. Pogačar gaat Wout daar geen pijn doen.”

Quick-Step-Alpha Vinyl neemt Fabio Jakobsen mee. Een goede keuze, nu Alaphilippe out is?
“Volgens mij wel. Wie kan sprinten, moet meedoen in Milaan-San Remo. Nog eens, als ze tempo rijden en er blijft dertig, veertig man over, dan moet hij daartoe in staat zijn. Dat geldt ook voor andere sprinters, zoals bijvoorbeeld Jasper Philipsen. En Jakobsen is toch in vorm? Hij moet niet in vorm zijn voor Luik-Bastenaken-Luik, hé. Die moet nu top zijn.”

Er gaan stemmen op dat ze bij Quick-Step misschien wel Evenepoel hadden moeten meenemen…
“Maar nee gij… Remco moet Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije rijden. De afdaling van de Poggio, met al dat draaien en keren, dat is – voorlopig – niets voor hem. Daarvoor moet hij eerst nog de angst voor het dalen overwinnen. Dat gaat volgens mij nog even duren.”

Tot slot: in extremis geraakte bekend dat ook Mathieu van der Poel aan de start staat. Geef je hem een kansje?
“Ik heb net iemand uit zijn dichte entourage aan de lijn gehad. Hij heeft de voorbije weken goed gewerkt, heb ik begrepen. Ik heb hem verteld dat hij zich tot aan de voet van de Poggio moet verschuilen in de buik van het peloton. Geen trap teveel geven, zodat hij met reserves aan de klim kan beginnen om dan te zien hoe ver hij komt. Benieuwd of hij het ook zo gaat aanpakken.”

Roger De Vlaeminck weet wat winnen is in San Remo – foto: Cor Vos © 2020

55 Reacties
18-03-2022 12:30
Hij vergeet wel die spuit die hij in volle finale nog in zijn kont kon zetten na 350 km trainen vlak voor een koers, maar dat is hem, gezien zijn leeftijd, vergeven.
    18-03-2022 13:05
    Exact, echte frisheid is inderdaad minder belangrijk als je het kunstmatig frisheid kan krijgen.
    18-03-2022 13:16
    Dat deed hij niet als enige naar het schijnt.
    18-03-2022 13:56
    Roger De Vlaeminck is een van de weinigen uit zijn tijd die nooit in verband is gebracht met doping.
    18-03-2022 14:32
    @Etika: Maar wel een notoire leugenaar volgens zijn collega’s: [url= https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180319_03418150]linkje[/url] :)
    18-03-2022 14:48
    Dat ze hun centjes niet kregen voor hun aangeboden diensten is niet hetzelfde als een notoire leugenaar zijn. Dat maak jij ervan. Dat hij als mens niet de gemakkelijkste was, dat zal wel, net zoals Hinault bijvoorbeeld. Maar het sportieve palmares is er wel eentje om u tegen te zeggen.
    18-03-2022 15:54
    Waarvan komen die insinuaties? Want hij is even verdacht als Roglic of Van Aert.
    18-03-2022 20:21
    Waar haal jij deze informatie. Nooit gehoord of gelezen. Roger is nooit betrapt op doping. Dus excuses mogen wel komen.
    18-03-2022 21:19
    O jee, echte fans. Nou excuses. En welterusten. Overigens staat zijn palmares buiten kijf.
    Dat al zijn meningen vooral over hemzelf gaan ook.
    19-03-2022 11:13
    Wist niet dat er nog naïevelingen bestonden die denken dat er dopingvrij is gekoerst in het verleden. Ongelooflijk wat triest en wat hou je jezelf dan voor de gek. Het is niet erg, maar het is wel zo. Dat kan iedereen toch gewoon erkennen?
    19-03-2022 13:28
    De Vlaeminck (net als Van Impe) nooit betrapt of in relatie gebracht met doping.
18-03-2022 12:33
In 2020 won Van Aert weliswaar, maar moest hij op de Poggio wel lossen bij Alaphilippe. Dan is het niet ondenkbaar dat Pogacar Van Aert ook kan lossen hoor Roger.
    18-03-2022 12:54
    Mijn favoriete Alaphilippe explosie. Tempo op Poggio was relatief laag en zij waren op weg naar een sprint. Alaphilippe reed zo hard op het einde dat hij het hele peloton door mekaar rammelde en kwam nog heel dicht ten opzichte van het record. Alleen Wout kwam nog een beetje in de buurt.

    Ik weet niet ofdat Pogacar op een klim van 4% hiertoe in staat is.
    18-03-2022 12:57
    Ja, ik zie Van Aert nog sterven in de laatste 500 meter. Prachtige shots 'in the face'. Duurde toch tot onderaan de afdaling voor hij terug was (en Flip maakte daarin wel een paar daal-foutjes).

    Het tempo zal hoger moeten dan toen in de eerste 2/3 van de Poggio, dan is de schade te beperken in het laatste deel.
    18-03-2022 14:34
    Vraag me ook af of Pogi dat kan op de hele grote plaat zoals Alaphilippe. Een super vdP zou misschien ook kunnen wegrijden op dergelijke helling, al wist hij me de afgelopen 2 jaar niet echt te imponeren op de Poggio. Het blijft wel een inspanning na bijna 300 km.

    Van Aert heeft zelf meestal niet de snedigheid om een gat te slaan dat groot genoeg is op dat soort heuveltjes. De kans lijkt me dus groter dat het allemaal wat aan mekaar blijft klitten dan dat er 1 of 2 duidelijk van kunnen wegrijden. Een Pidcock laat je ook niet zomaar achter op zo'n Poggio.

    Het gat moet bovenaan toch zeker 10 seconden zijn of het zit zo weer bij elkaar.
18-03-2022 12:53
Het 'grappige' is dat Van Aert snel is en goed kan klimmen, maar als hij de rest niet kon volgen dan was dat vrijwel altijd als er een heuvel op gesprint werd.

Toen ik Van Aert in de laatste etappe van Paris-Nice bezig zag begon ik te denken dat hij zich eigenlijk gewoon op LBL moet focussen.
    18-03-2022 13:06
    Klopt, MvdP klopt hem altijd op die korte puisten zoals in RVV
18-03-2022 13:07
Gebrek aan stuurMANskunst in een vrouwenkoers. Beetje een open deur.
18-03-2022 13:17
Blijft een kwal.
    18-03-2022 13:20
    Vanwege zijn kennis en ervaring? Zegt niet hele rare dingen hier toch?
    18-03-2022 22:15
    LOL

    Elk jaar hetzelfde gelul net als bij Parijs- Roubaix.
    19-03-2022 08:29
    Precies. Niemand gaat ooit zijn Roubaix-record verslaan, zegt Roger zelf. Van Aert lijkt wel op hem qua fysieke kwaliteiten, maar dat is een gentleman.
18-03-2022 13:19
Beetje de makke van Milaan San Remo: de klimmetjes zijn niet zwaar genoeg. Als VdP zich rustig houdt heeft hij zeker kans.
18-03-2022 13:26
Niet lastig genoeg om Van Aert pijn te doen, maar wel lastig genoeg om met twee weg te geraken?
Ik betwijfel het, meest voor de hand liggend scenario is dat er minstens nog wel een stuk of vijf mee kunnen.
    18-03-2022 14:25
    Je kàn op zich wel wegrijden op de Poggio, zie Alaphilippe in '20 of Sagan in '17. Maar dan moet je wel na het gaatje te slaan als een gek de afdaling in en mag er geen moment twijfel zijn, want verder dan 10 seconden hangt de groep erachter nooit. Dan heb je een Sagan of in het verleden ook Cancellara nodig die risico's durft te pakken en blind blijft knallen.

    Als Pogi en van Aert met 2 wegraken zie ik het misschien nog wel gebeuren dat ze samen vol gaan tot 500m van de finish. Zit er een ander mannetje bij (of meerdere), dan gaat er getwijfeld en gekeken worden en komen ze terug van achter.

    Voor mij ook meer kans op een ontwikkeling zoals vorig jaar of een sprint met een groepje dan een sprint tussen de 2, 3 beste mannen die weggereden zijn op de Poggio. Dan maken Pogi en WvA nog kans natuurlijk, maar zal er wellicht wel eentje sneller zijn aan de meet. Het scenario dat de besten wegrijden op de Poggio én wegblijven, komt al bij al ook niet zo vaak voor in San Remo. Daarvoor is de Poggio inderdaad niet zwaar genoeg.
18-03-2022 13:27
Maf dat Ewan helemaal niet ter sprake komt. Of zou die afmelding ook al in de lucht gehangen hebben, in de glazen bol van nonkel Roger?
Wat het afhaken van WVA in de zaterdagrit van P-N betreft (bewuste zet met het oog op de zondagrit voor het team), Roger mag zich daarin opwinden zoveel hij wil, maar hij heeft zelf altijd voor eigen gewin gereden.
Remember de Giro van 1976, waar underdog Johan De Muynck uit de Brooklyn ploeg van Roger De Vlaeminck (het jaar voordien zelf 4de) zich in het roze reed, maar amper op de steun van De Vlaeminck kon rekenen. De Vlaeminck verkoos zelf af te stappen. De Muynck verloor het roos in de laatste etappe. De relatie tussen de twee was voor eeuwig gebrouilleerd.
Uiteindelijk zou De Muynck twee jaar later wel de Giro winnen, iets waar De Vlaeminck nooit in zou slagen.
Was WVA voor eigen gewin gegaan in P-N, dan was Roglic zo goed als zeker uit de gele trui gereden in de zondagrit, maar zo denkt De Vlaeminck niet.
Sommigen noemen WVA naïef, ik noem hem een geweldige teamplayer.
De Vlaeminck heeft een overduidelijke voorkeur voor MVDP.
De bladzijde van de Giro 1976 is één van de meest beschamende uit de Belgische wielergeschiedenis, het optreden van WVA in P-N 2022 - ook al is het dan in dienst van de Sloveens kopman van een Nederlands merkenteam - is één van de sterkste Belgische nummers van de afgelopen twintig jaar, en verdient ook een plek in het carrière-overzicht van WVA, over een jaar of tien.
    18-03-2022 13:33
    De Vlaeminck een voorkeur voor MvdP?? Roger stond een paar jaar geleden vooraan te krijsen dat MvdP de cross kapot maakte. Afgelopen winter toen Van Aert iedereen aan de lopende band vernederde heb ik hem gek genoeg niet gehoord, maar dat kan ik gemist hebben... Hij zal zijn talent niet ontkennen maar Roger de Vlaeminck heeft géén voorkeur voor MvdP.
    18-03-2022 13:42
    @Barry
    Om eerlijk te zijn volg ik de cross en de uitspraken errond niet zo.
    Ik herinner me vooral uitspraken van De Vlaeminck (als ik me niet vergis een tweetal jaar geleden tijdens de eerste lockdown) dat hij zichzelf terugzag in MVDP en dat die hem alvast in Paris-Roubaix zou kunnen overtreffen. Daarmee laat je toch al impliciet een bepaalde voorkeur (voor een koersstijl) zien. Zo'n uitspraken heeft hij alvast nooit over WVA gedaan.
    18-03-2022 13:45
    Die uitspraken van Roger over een ander zijn meestal eigenlijk uitspraken van Roger over zichzelf … in dit gesprek zegt hij overigens weinig tot niets vreemds
    18-03-2022 13:59
    Roger werd in 1975 op het WK in Yvoir zelf geflikt door Merckx en Van Impe.
    18-03-2022 14:26
    quote over Ewan is er idd uitgehaald, wegens niet meer van toepassing.
    18-03-2022 14:50
    @Etika Dan moet je wel de intellectuele eerlijkheid hebben om het volledige verhaal te vertellen over Van Impe en De Vlaeminck in de aanloop naar dat WK (kijk er anders de uitzending van Belga Sport nog eens op na). De conclusie mag zijn dat De Vlaeminck indirect zichzelf flikte.

    @Nico Dick Bedankt, verhelderend!
    18-03-2022 14:57
    Dat Van Impe zich stoorde over de misplaatste opmerking van Roger is te begrijpen. Van Impe heeft later gezegd spijt te hebben dat hij niet voor Roger gereden heeft die dag. Merckx wou gewoon niet dat De Vlaeminck wereldkampioen werd.
    18-03-2022 14:57
    @Kopinkas: schitterend was dat. 'We zijn maar met 9,5' was het zeker?

    De Vlaeminck ten voeten uit. Niet goed weten wat je wel of niet moet zeggen. Prachtig wielerverhaal is dat trouwens, Yvoir '75.
    18-03-2022 22:55
    Ik stoor mij nooit aan Roger, hij en de pers weten wat ze aan elkaar hebben. Van Impe omschreef hem ooit perfect: ‘Wanneer een Belg wint, wens ik hem proficiat, terwijl Roger De Vlaeminck dan zegt: ‘Oké, hij heeft nu wel gewonnen maar eigenlijk kan hij niks.’’
18-03-2022 13:47
Dopingzondaar, analytisch vermogen van een everzwijn, zelfingenomen, volledig subjectief. Ik zie geen enkele reden waarom deze man relevant is en als het wielrennen ooit een beter imago wil hebben moet je dit soort interviews niet afnemen.
    18-03-2022 13:57
    Dopingzondaar ? Verklaar je nader aub.
    18-03-2022 13:58
    Even dacht ik dat je het over Adri VDP had ;-)
    Overigens doe je het everzwijn, een behoorlijk slim dier, oneer aan door deze vergelijking. Aan de andere kant: everzwijnen kunnen veel, maar klimmen (in een boom of in een ivoren toren) is er dan weer niet bij (terwijl nonkel Roger daar zit te pronken bovenop de Burj Khalifa van zijn eigen gelijk)
    18-03-2022 14:42
    De Vlaeminck een dopingzondaar, is dat zo?

    Overigens hoor ik wel altijd graag de mening van Roger. Op een soort naïeve manier zegt hij altijd eerlijk wat hij denkt. Dat vind ik leuker dan iemand die sociaal wenselijke antwoorden geeft maar eigenlijk niks zegt.

    Roger en Adrie i.p.v. Marijn De Vries en Bert De Backer, ik zou het geweldig vinden.
    18-03-2022 16:05
    Nogal beledigend, zowel voor Roger de Vlaeminck als voor het everzwijn. Lees eens ´Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn?' van Frans de Waal.
    19-03-2022 13:35
    Heb je het over Adrie VdP, Zoetemelk, GJ Theunisse, Lotz, Dekker .... ?
    Roger, nooit !
18-03-2022 14:41
Wat een domme praat.
Waar heeft Pogacar eigenlijk laten zien dat hij zo'n puncher is?? Hij is geen Flip of MvdP.
    18-03-2022 14:55
    Ik denk dat je iemand die LBL (bijna 2 keer), Lombardije en strade bianchi gewonnen heeft en toch al meerdere malen met een demarage iedereen bergop heeft gelost, toch wel een puncher mag noemen...

    Hij heeft toch wel die verschroeiende versnelling bergop hoor ( merk je ook aan alle sprintjes bergop dat hij wint).
18-03-2022 14:54
Jou naam spreekt ook de verbeelding Dikke Man. Misschien is Roger niet de enige die op zijn eigen naam geilt.
18-03-2022 15:56
Snap niet wat jullie allemaal tegen De Vlaeminck hebben eigenlijk? Schitterend palmares (misschien bij de beste 5 wielrenners ooit?) en recht voor de raap (iets wat Nederlands toch zouden moeten appreciëren of op zijn minst herkennen).
    18-03-2022 16:06
    Ja, daar verbaas ik me ook altijd weer over. Er is heel veel behoefte om zich tegen iemand af te zetten.
    18-03-2022 16:46
    Hij heeft een opschepperigheid die bij Nederlanders heel slecht valt. Bescheidenheid siert de mens.
    18-03-2022 22:15
    Pardon? Die bij Nederlanders slecht valt? Gelieve voor uzelf te spreken, ik zie en hoor Roger graag. En dat beetje zelfbevlekking neem ik er graag bij, dat is toch hilarisch. Ik heb liever Roger en vader Adrie die zonder filter eruit gooien wat ze denken dan gluiperds zoals Niels Albert.
18-03-2022 17:29
Persoonlijk vind ik Roger een topkerel en iemand die tenminste iets zegt zonder eerst 360 graden om zich heen te kijken waar alle kolen en geiten uithangen, welke reetveren gestoken moeten worden en/of wie exact wel deel belangen in zijn bv heeft.

Daarnaast heeft hij ook inzicht en sluit ik om die reden pertinent uit dat Pogacar morgen van Aert op de Poggio lost.
18-03-2022 17:44
Matthieu wordt morgen eindelijk losgelaten, gooit zijn ketens af en racet op weg naar een nieuwe horizon. Ik zie het al weer helemaal voor me !
    18-03-2022 17:49
    Die nieuwe horizon kan ook Halfweg de Turchino zijn. Eerst zien dan geloven.
    19-03-2022 11:28
    Net als de koetjes laatst? :)
18-03-2022 17:51
Roger reed dan ook naar huis met de fiets na MSR. Met een platte band vooraan om zijn stuurmanskunst aan te scherpen.
18-03-2022 22:26
Heel storend dat er zo denigrerend door toetsenbord helden over een groot renner als Roger de Vlaeminck wordt gesproken. En dan altijd die doorschemerende onzin dat bescheidenheid zo’n beetje het grootste goed is. Je wordt als topsporter beoordeeld op prestaties. Niet op de mate van aardigheid.
20-03-2022 12:42
Hij had gelijk, de oude krijger. Van Aert niet gelost (of in ieder geval: bijna niet). Wel kapot gereden.

Reacties zijn gesloten.