Gesink en Foss stappen uit Ronde van Romandië: “Enorm teleurstellend”
foto: Cor Vos
zaterdag 29 april 2023 om 11:05

Gesink en Foss stappen uit Ronde van Romandië: “Enorm teleurstellend”

Update Robert Gesink en Tobias Foss zijn vandaag niet meer van start gegaan in de voorlaatste rit in de Ronde van Romandië.

Volgens Jumbo-Visma kampen Foss en Gesink met “kleine gezondheidsproblemen”. Met het oog op de Giro d’Italia die volgende week begint heeft de ploeg daarom besloten om de Nederlander en de Noor uit koers te halen.

Foss stond nog op een kansrijke positie in het algemeen klassement. De Noor vond zichzelf na vier etappes terug op de derde plaats, op 19 seconden van klassementsleider Juan Ayuso. Gesink eindigde gisteren als 30ste in de tijdrit.


Foss en Gesink laten van zich horen: “Enorm teleurstellend”

Tobias Foss en Robert Gesink hebben op hun persoonlijke Instagram-pagina’s gereageerd op hun afstappen in de Ronde van Romandië. Beide renners noemen het “enorm teleurstellend.”

“De Giro heeft prioriteit”, aldus Foss. “Dus er is alles aan gelegen om de komende week zo goed mogelijk te herstellen. Ik wil mijn overgebleven ploeggenoten veel succes wensen de komende ritten.”

Gesink komt met een soortgelijke reactie. “Dit is niet het moment om ziek te worden, maar er is niks dat ik nu kan doen behalve mijn tijd nemen om zo goed mogelijk te herstellen richting La Grande Partenza.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Robert Gesink (@robertgesink)

43 Reacties
29-04-2023 11:25
Tja met deze eindeloze herfst in noord en centraal Europa is het best logisch dat er zoveel ziektes in het peloton rondgaan. Ik ben zelf wel voorstander van op tijd renners tegen zichzelf of de heroïek in bescherming nemen aangezien er carrières vergooid kunnen worden door door te rijden bij ziekte. Echter is het lastig inschatten voor ons, de buitenwacht, of ze terecht of onterecht voorzichtig zijn bij gezondheidsklachten. Wat mij betreft op dit moment voordeel van de twijfel
    29-04-2023 11:57
    Wist niet dat je ziek werd van de herfst.
    29-04-2023 12:01
    Wat mij betreft 1 van de weinige verstandige reacties, die niet gaat over "ik hou van TJV" of "ik mag ze niet".

    Ook ik heb weinig met renners die met allerlei ziektes en blessures door blijven fietsen "omdat het nou eenmaal al jaren zo gaat in de wielersport". Ik snap deze keuze perfect, net als ik het uitstappen na een positieve coronatest prima snap. Ongeacht welke ploeg.

    Op de lange termijn denk ik dat je daarmee betere keuzes maakt dan wanneer je te snel renners wilt laten terugkeren na ziekte, of ze te lang door laat fietsen terwijl het eigenlijk niet meer gaat. Een beetje van lappenmand naar lappenmand...
    29-04-2023 12:52
    Klopt. Al begrijp ik ook wel waar de cynische reacties vandaan komen; JV degradeert dit seizoen wel heel makkelijk alle wedstrijden naast de grote rondes en de monumenten. Relatief weinig koersen rijden buiten de WT, renners op hoogtestage sturen ipv te koersen, wedstrijden bestempelen als de eerste pannenkoeken of wegschenken aan de knecht.
    Ieder z'n strategie, alle begrip voor, maar ik begrijp dan ook wel dat je anders reageert op twee cofidis-renners met covid dan op twee jumbo-renners met "kleine gezondheidsproblemen" een week voor de Giro.
    Ze krijgen daar stilaan een beetje de perceptie tegen (blijkt ook uit de reacties), ik denk dat het ook dat is wat Bruyneel bedoelt als hij zegt dat ze moeten oppassen dat ze ook geen arrogant imago krijgen.
    01-05-2023 07:43
    Realistische reactie, Baukema. Van fietsen in dit weer kun je wel degelijk ziek worden.
29-04-2023 09:44
Als ze slim zijn wisselen ze Foss nog om voor Gloag wbt de Giro-ploeg. Aan die eerste ga je echt helemaal niks hebben namelijk, al helemaal niet als hij niet topfit is. En Gloag was sowieso al mee op hoogtestage.
29-04-2023 10:14
Jumbo wordt minder en minder een ploeg om voor te gaan supporten.. een podiumkans laten liggen om een knechtenrol te vervullen. Ondanks dat ik een fan van Roglic ben hoop ik nu toch iets minder dat hij wint.
    29-04-2023 10:17
    Tja, als ik Foss donderdag al zag kraken op dat korte klimmetje, denk ik niet dat er echt heel veel ingezeten zou hebben voor hem.
    29-04-2023 10:17
    @De Speedies Foss heeft zelf al aangegeven dat hij niet fit genoeg is voor een podiumplaats. Hij is ziek geweest in de voorbereiding op de Giro. Oftewel het is volledig onzin dat Jumbo-Visma hier een podiumplaats weggooit, zeker bij gezondheidsklachten
    29-04-2023 10:19
    Moet je ze dan meenemen naar de Giro, lijkt wel of Roglic hier echt de B squad meekrijgt. SQS zal ze wegblazen, Roglic heeft straks enkel Kuss bij zich in de finale.
    29-04-2023 10:21
    @Angelo Pauwels Gesink was in Romandie gewoon prima in orde.
    29-04-2023 10:39
    Foss zou geen 3e staan als hij echt ziek zou zijn. Dit is puur op de metertjes en alles inzetten op grote prijzen. Prima als ze dat als strategie toepassen, ik ben minder fan :)
29-04-2023 10:45
Dit is toch intriest en volledig respectloos naar de Ronde van Romandië toe! Dit is één van de straffe 1-week WT rondes, die zo wordt gedegradeerd door Jumbo ... Een top-10 plaats is niets waard dus? Hoogmoed en pannekoeken, etc. Het is hier allemaal al eens verteld.
    29-04-2023 10:59
    In het artikel staat dat ze gezondheidsklachten hebben...
    29-04-2023 11:27
    @Zietemgaan Het is trouwens intriest om een dergelijke reactie te geven op ziekte van renners waardoor hun start in de Giro in gevaar kan komen.
    29-04-2023 12:56
    Inderdaad heel respectloos naar de organisatie toe. Als je renners voor de Giro wil sparen stel dan renners op die daar niet voor geselecteerd zijn. Bovendien heb ik een topfitte Gesink twee dagen geleden zien beulen op kop van het peloton. Ik denk dat ze zich terugtrekken omdat er met Foss, die waarschijnlijk niet meer gemotiveerd is om voor JV te rijden, niets meer te halen valt. Komt nog bij dat ze geen enkele kans hebben tegen Evenepoel, dus kunnen ze gewoon blijven rondrijden.
    29-04-2023 14:27
    @Cycling: dit is gewoon typisch TJV. Eerst roepen dat Foss ziek was voorafgaand aan deze koers. En dus niet top. Maar dan sta je na een proloog en tijdrit plus die pittige rit die Hayter won echt geen derde. Dit is puur en alleen met het ook op de Giro om Roglic te beschermen.
    29-04-2023 14:44
    @Boomie1 er zijn veel renners ziek uitgevallen in Romandie. Zij zijn niet de enigen. Bovendien als Gesink zegt dat hij ziek is, heb ik geen reden om daar aan re twijfelen. Foss heeft zelf aangegeven dat hij tijdens het trainingskamp buikklachten had. Maar ja, renners zitten ook in het complot. Ik ga er nog vanuit dat ze gewoon de waarheid vertellen. Ik zie niet in waarom ze erom zouden liegen
    29-04-2023 15:18
    “Ik ga er nog vanuit dat ze gewoon de waarheid vertellen.”
    Dat moet je bij wielrennen natuurlijk nooit doen. Alles wat renners, ploegleiders en stafleden vertellen dien je op de eerste plaats voor kennisgeving aan te nemen.
    03-05-2023 07:11
    Hier mogen dus achteraf even excuses over worden gemaakt zietemgaan.
29-04-2023 13:12
Het zal wel. Als het met het oog op de Giro is, waarom start je dan uberhaupt in de Ronde van Romandie? Tot nog toe was het redelijk weer in Romandie, meestal regent het er flink. Foss wilde voor een klassement gaan. Gesink reed gisteren nog een goede tijdrit. Kruijswijk zal dan wel de schaduwkopman voor de Giro zijn, of is Kuss eindelijk eens een keer constant in een grote ronde.
    29-04-2023 19:24
    Het antwoord op die laatste vraag zal wel ‘neen’ worden. Maar dat is toch ook al een tijdje niet meer de verwachting, laat staan de vooropgezette rol voor Kuss?
29-04-2023 15:50
Mag hopen voor tjv dat er inderdaad een goede gezondheid reden is. Als het gluiperig al vooraf was gepland, dan daalt mijn sympathie.
    30-04-2023 14:14
    @Nasi Goreng Geldt dit ook voor alle andere ploegen waarvan renners vandaag niet gestart zijn? Masnada is vandaag met stille trom niet gestart, maar dat geldt voor meer renners
29-04-2023 11:23
Gloag heeft bergop veel meer potentie. Foss is een hardrijder wordt een Dumoulin verhaal. Gaat nooit bij de allerbesten zijn als klassementsman.
    29-04-2023 12:21
    Bedoel je dan Samuel Dumoulin? Want Tom heeft gewoon de giro gewonnen en hoorde een paar jaar bij de beste klassementsmannen.
    29-04-2023 13:34
    helaas heb jij gelijk. Jumbo Visma heeft Dumoulin door onzinnige ritjes en overtrainen kapot geraakt, en hetzelfde volgens mij gebeurt bij Tobias Foss.

    Een wereldkampioen weet precies hoe het moet!
    29-04-2023 16:14
    Foss is eerder te vergelijken met Tony Martin of Rohan Dennis qua type als het gaat m toptijdrijders, maar zelfs zij waren veel beter dan hem.

    @ Cen: Ach, schei toch uit met je ophemeling van Foss, overschatte tijdrijder. Hij is de zwakste wereldkampioen tijdrijden ooit. In 3,5 jaar Jumbo is dat WK de enige internationale tijdrit die die wint, terwijl die ploeg een van de meest tijdritvriendelijke ploegen ter wereld is en het geen Sky is waar ze strakke regels hadden qua niet-kopmannen in tijdritten. Zijn palmares laat duidelijk zien dat ie niet weet. Zelfs dit soort zwakkere velden verslaat ie niet.
29-04-2023 09:58
Lijkt me eerder een bewuste keuze om niet teveel energie te verspillen zo vlak voor de giro.
29-04-2023 10:42
Foss die kopman wilde zijn en in deze ronde ook was, aangeeft te willen of gaan vertrekken, jeetje. Beter niet meenemen naar de Giro. Op zich mag ik hem wel, maar deze strategie snap ik werkelijk niet tenzij er Covid oid is geconstateerd. Dan is doorrijden geen optie.

Maar met nu Covid zit een Giro-start er waarschijnlijk ook niet in.

Alleen Gesink en Gloack hebben iets van zich laten zien. Hopelijk kan Gloack de ameubelen redden voor JV.
    29-04-2023 14:26
    Wat een speculaties weer. Ennuh wie is Gloack?
29-04-2023 12:21
Ik snap niet hoe dat kan. Toch redelijke tijdrit en dan toch ziek. Net als bij Ciconne . Kan bijna met Evenpoel mee op de redoute en ben je toch ziek
    29-04-2023 12:50
    Ik ben geen viroloog maar in beide gevallen zat er een dag tussen. Er moet natuurlijk ergens een moment komen dat je van "gezond" naar ziek gaat. Dat kan dan in die tijd neem ik aan!? Je weet natuurlijk ook niet om ze de dag ervoor al net een procentje minder waren dan als ze helemaal fit waren.
29-04-2023 10:05
Hopelijk geen covid. Waait helaas weer rond in de koers aan de nieuwsberichten te zien
    29-04-2023 18:27
    Nou reken er maar op dat het covid is.
29-04-2023 11:07
Als ze ziekjes zijn en vol voor de Giro willen gaan, kan ik deze keuze snappen. Dan zal er hier niet veel te halen zijn. Wel jammer voor Gloag die nu niet veel ploegmakkers meer overhoudt.
29-04-2023 11:09
Eens. Foss is nu einde verhaal met nul motivatie. Gloag is dan een veel betere optie.
29-04-2023 12:24
Zo, de Fossejacht is wel vol ingezet hè. Die gaat toch gewoon een prima kracht voor Roglic zijn?
29-04-2023 13:27
Gewoon gepland. Uitvlucht pers statement'je eruit.
JV is hier kampioen in.
    03-05-2023 07:11
    Ook even excuses maken?
29-04-2023 09:42
Teveel pannenkoeken gegeten.
    29-04-2023 10:00
    Dat zou nog weleens kunnen inderdaad.
    29-04-2023 11:54
    Hahahahaha

Reacties zijn gesloten.