Reusser pleit voor minimum BMI: “Rensters met echte gezondheidsproblemen eruit halen”
foto: Cor Vos
donderdag 28 juli 2022 om 10:32

Reusser pleit voor minimum BMI: “Rensters met echte gezondheidsproblemen eruit halen”

Marlen Reusser, die gisteren de vierde etappe van de Tour de France Femmes wist te winnen, wil dat er maatregelen worden genomen om ongezond eetgedrag tegen te gaan. Volgens de Zwitserse kunnen rensters eetstoornissen ontwikkelen, als zij een voorbeeld nemen aan te magere collega’s. Daarom pleit Reusser voor een een minimum Body Mass Index (BMI) in het vrouwenwielrennen.

“Voeding en lichaamsgewicht zijn een belangrijk onderdeel van onze job”, vertelt Reusser in het Belgische wielerpraatprogramma Vive le Vélo. “Iedereen is daarmee bezig. Dat gaat van gewoon op je gewicht letten tot mentaal ziek te worden en een eetstoornis te ontwikkelen. Dat is een heel spectrum in het peloton en ik denk dat het goed zou zijn om de rensters met echte gezondheidsproblemen eruit te halen.”

Reusser wijst op de invloed die rensters op elkaar hebben. “Het zijn er slechts een paar, maar op die manier krijgen de andere rensters niet het gevoel dat ze ook zo mager moeten zijn om goed te presteren, want dat is voor niemand goed”, aldus ritwinnares van woensdag. “In elke uithoudingssport ligt gewicht gevoelig. Niet enkel in het wielrennen. Sommige federaties beginnen maatregelen te nemen en ik vind dat zou de UCI ook moeten doen.”

Het is niet louter een idee van Reusser, want ze stuurde reeds een brief naar UCI-voorzitter David Lappartient over dit onderwerp. “Ik kreeg eerst geen antwoord, maar nadat ik wat had geklaagd in een Zwitserse krant, werd ik uitgenodigd om op gesprek te gaan met David Lappartient. Omdat we het allebei zo druk hebben is het er nog niet van gekomen, maar het staat zeker op de agenda.”

25 Reacties
28-07-2022 10:55
Belangrijk onderwerp, maar hoezo heb je het te druk? Als je het écht zo belangrijk vindt, maak je tijd.
    28-07-2022 11:11
    Daar kun je je vast wel iets bij voorstellen. Eerst werd ze straal genegeerd. Nu is ze blikvanger in een leuk koersje en genereert ze aandacht. Maar tegelijkertijd is ze nu eenmaal bezig met dat koersje. Dus ja, nu even geen tijd want te druk.
28-07-2022 11:10
Pleidooi is in essentie goed, maar een minimum BMI instellen gaat juist verkeerd. In essentie is BMI namelijk vooral een (oude) tool om overgewicht te toetsen voor verzekeraars.

De focus gaat met zo'n plan dan nog meer naar de cijfers, terwijl dit meer draait om goede coaching, mentale hulp en professionele en ervaren diëtisten. Ik snap dat het daar nog wel eens aan kan schorten bij de omkadering van vrouwenteams. Zijn daar regels voor? Dat lijkt me een beter idee!
    28-07-2022 11:13
    Ja, eens. Onderliggende gedachte is zeer verstandig, maar of de BMI dan de geschikte parameter is weet ik niet. Maar iets in die richting kan ik wel voorstellen.

    Of Annemieke door die keuring gaat komen, weet ik niet.
    28-07-2022 11:34
    Mee eens! Als je dan toch naar bepaalde cijfers wilt kijken (want hoe controleer je het anders?) dan zou een minimum vetpercentage denk ik beter werken. Maar misschien dat een expert een betere indicator weet.
    28-07-2022 11:34
    Van belang is dat je niet alleen op lichamelijk meetbare symptomen van een eetstoornis let. De oorzaak ligt veel meer in de psyche en het niet goed kunnen omgaan met psychische interne druk. Symptomen zoals een te laag gewicht zijn belangrijk om op te letten en om vervolgens hulp op gang te zetten. Maar uiteindelijk wil je naar preventie gaan.
    28-07-2022 11:40
    Het lijkt ook wel een beetje op preken voor eigen parochie. BMI is bij uitstek een sommetje dat geen rekening houdt met lichaamsbouw. Een groter gebouwd iemand als Reusser zal dus nooit onder het minimum komen, terwijl tenger gebouwde dames zo gedwongen worden aan te komen.

    Een geschikte objectieve maatstaf vinden zal heel moelijk zijn, misschien komt vetpercentage nog het meest in de buurt. Maar ook daar zijn allerlei dingen op aan te merken (zeker bij vrouwen).

    Rensters met gezondheidsproblemen eruit halen lijkt me een goed plan, maar over de uitvoering zijn we voorlopig nog niet uitgepraat vrees ik. Het zal in ieder geval geen oneerlijk idee als een minimum BMI moeten worden.
28-07-2022 11:30
Sowieso beter controleren en signaleren of iemand een eetstoornis heeft of aan het ontwikkelen is. Ik weet vanuit mijn werk dat als iemand eenmaal zo'n stoornis heeft ontwikkeld dat het een ingewikkelde weg terug is. Topsport geeft druk, maar als iemand te veel interne psychische druk ervaart kan het tot dit soort dingen leiden
    28-07-2022 12:57
    En dan moet die persoon sowieso stoppen met topsport te bedrijven. Ik heb het idee dat die topsporters hun sport echt als een verplichting zien. Ook weten ze dondersgoed dat ze er niet voor geschikt zijn dwingen zij zichzelf om toch in die topsport te blijven. Ik pleit er voor dat entourage mensen makkelijker uit de topsport kunnen zetten als zij er van overtuigd zijn dat iemand niet geschikt is. Je gaat iemand met hoogtevrees ook niet toelaten om de ramen te lappen van een wolkenkrabber.
28-07-2022 12:11
Dan heeft Reusser geneeskunde gestudeerd en komt ze met zoiets grofs als BMI aanzetten om een deel van de rensters die voor haar finishen eruit te halen. Over het algemeen zijn mensen met een heel hoge of lage BMI ongezond, maar er zijn zo veel verschillende lichaamsbouwen en samenstellingen dat je dat absoluut niet naar individueel niveau kunt doortrekken. Veel basketballers zullen op overgewicht uitkomen.

En ze zegt zelf dat het heel gevoelig is, maar hoe ziet ze het dan voor zich dat bepaalde rensters middenin de tour uit de koers worden gehaald, omdat hun BMI te laag is bij de meting? Hoe ga je met gevoel de gele trui een startverbod opleggen? Je krijgt overigens ook trucjes met veel water drinken of een stoot lood in je ster. Hierboven wordt ook vetpercentage aangehaald als maatstaf, maar dan zal er zeker willekeur worden geroepen. Je kunt dat op zo veel manieren meten. En dan profiteert natuurlijk net een renster van het thuisland. Dit is totaal niet haalbaar.

En dan nog het fundament van haar redenering: Magere winnaressen zouden aanzetten tot meer vermagering in het peloton waardoor er meer anorexiagevaar is. Haar oplossing zorgt er net zo hard voor dat vermagering in verband wordt gebracht met betere prestaties.
    29-07-2022 09:00
    Ze bedoelt bmi natuurlijk als algemeen goed begrepen maatstaf. Iedereen met een beetje verstand snapt dat een bmi niks zeggend is. Maar over het algemeen snapt wel iedereen dan een bmi onder de 18.5 niet heel gezond is. Dus prima om bmi als voorbeeld te noemen.
28-07-2022 12:33
Reusser is in ieder geval een medicus die een probleem signaleert en er iets aan wil doen. Eetproblemen zijn (overigens niet alleen in de duursport) echt een probleem aan het worden in de gezondheidszorg. Dat komt ook mede door rolmodellen en het gezien en gewaardeerd willen worden. In de wielrennerij en topsport is er ook veel druk van bovenaf. De documentaire "De gouden lichting" over de turnsters die afgelopen maand op TV was laat dit mooi zien. Plezier in (top)sport en mentale gezondheid blijken een belangrijk element in het voorkomen van geestelijk misbruiken van sportsters. Niet voor niets komen nu veel misstanden boven tafel, nu andere sportsters gaan praten. Het zou mij niet verbazen als er in de wielrennerij ook iets dergelijks speelt bij een aantal ploegen.
Verder is intrinsieke motivatie bij vermagering wat leidt tot anorexia ook een brug te ver. Goede begeleiding lijkt mij hier inderdaad op zijn plaats. BMI kan wel een extrinsiek en objectief drukmiddel zijn om aan te geven waar de grens van gezonde topsport ligt. Aan de andere kant lokt het ook uit om altijd tegen de grens aan te gaan zitten, net als met de hematocrietwaarde.
    28-07-2022 14:06
    Een medicus die met een zo achterhaalde oplossing komt dat zelfs wij niet deskundigen dat door hebben, massaal
    28-07-2022 16:56
    Je bent niet deskundig maar je hebt het wel door. gebaseerd op wat, gezond boeren verstand ? Dat laatste is ook bepaald geen goede graadmeter.
28-07-2022 12:50
Even denken hoor. Uhh, tijdens het opscheppen je eten tot op de gram nauwkeurig meten is uhh ... gezond? Kijk, topsport is per definitie ongezond. Met 100km/u een berg afdalen is spelen met je leven. Dag in dag uit jezelf binnenstebuiten keren is hartstikke slecht voor lijf en leden. Kunnen je lichaam en geest hiervan herstellen? Uiteraard. De mens is weerbaar, geen kasplantje noch gehaktbal al zijn er uitzonderingen.

Op het randje balanceren van de (persoonlijke) menselijke limiet wordt tegenwoordig in goed Nederlands "marginal gains" genoemd: daar 'n grammetje minder, zus een stroomlijntje beter, zo een tikkie sterker, etc.

Nadat Sifan Hassan naar Amerika vertrok is ze zienderogen vermagerd; naar mijn smaak onder de limiet en wellicht mbv schildklierhormonen. Op de weegschaal zetten, BMI bepalen en een startverbod opleggen? Of toch maar gewoon die hormonen verbieden?
28-07-2022 12:54
Topsport is per definitie ongezond. Je gaat je lichaam op zo een onnatuurlijke wijze trainen en vormen waarvoor ons lichaam totaal niet is gemaakt. Daarnaast is ieder lichaam ook weer anders, dus is het complete onzin om alles over 1 kam te scheren. Ook vind ik tegenwoordig dat die rensters wel altijd ergens over te miepen hebben. Ik vind ze een beetje zeurpieten worden. (geldt ook voor andere vrouwelijk sporten eigenlijk). Hoe meer ze in de belangstelling komen, hoe meer ze hun beklag doen over een ditje of een datje. En komop, iedereen is toch verantwoordelijk voor haar of zijn lichaam? En als je je eigen lichaam kwaad wilt doen, dan doe je dat zelf, dan moet niet een hele sport zich aanpassen? Zo kunnen je vanalles wel uit de kast trekken waar iemand misschien wel last van kan hebben.
28-07-2022 12:57
Interessante discussie wel.
BMI lijkt me ook niet de aangewezen graadmeter. Maar ik vind die uitgemergelde typjes vaak niet echt fraai en het is bovendien ongezond.
Met die Van Aert-discussie over of-ie de Tour kan winnen ook. Dan moet er 10 kilo af enzo. Ik snap best dat-ie daar totaal geen goesting in heeft. Heel goed zelfs
28-07-2022 13:13
Heeft ze al een vakbond opgericht. Zou niet onverstandig zijn.
28-07-2022 14:40
Een persoon met een langer bovenlijf en kortere benen zal een andere BMI hebben dan iemand met langere benen en een korter bovenlijf, ook al hebben ze hetzelfde vetpercentage. Of iemand met een breed bovenlijf en brede schouders etc.

Klinkklare onzin dus. Check dan gewoon vetpercentage.
    28-07-2022 16:35
    Heeft geloof ik haar basisopleiding als arts. Kan dan mooi als praatpaal 'voor of van' dienen. Kennelijk 5 voor 12 vlg haar.
    Mee eens dus dat het nonsens is.

    Wielrenners ondergaan toch al periodiek, jaarlijks een medische gezondheidscheck? Daar gaat matje z'n frieten en pizza.
28-07-2022 15:27
Hugh Carthy, come and join the party
    28-07-2022 16:42
    Yep, en pozzovivo.
29-07-2022 09:37
Waar is de body positivity als het om dunne mensen gaat?
29-07-2022 09:54
Ga een keer van dichtbij kijken naar de koers, en oordeel zelf over het "wandelend-skelet-gehalte". Overigens niet alleen bij de vrouwen.

Nu weet ik niet in hoeverre ondergewicht een groter probleem is bij mannen dan bij vrouwen. En of vrouwen eerder in de eetstoornis komen dan mannen. Meeste mensen die ik ken met een eetstoornis zijn namelijk vrouw.

Het is wat mij betreft goed dat iemand als Reusser dit een keer benoemd. Al denk ik dat het lastig gaat zijn om dit de koppelen aan een goede objectieve maatstaf.
    29-07-2022 13:05
    Ok, eerste keer dat ik renners zag viel me op hoeveel magerder ze waren dan op tv.

Reacties zijn gesloten.