Richard Plugge: “Wout van Aert plaveit het pad voor Mathieu van der Poel”
foto: Raymond Kerckhoffs
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 6 juli 2021 om 08:05

Richard Plugge: “Wout van Aert plaveit het pad voor Mathieu van der Poel”

Interview Met twee ritzeges en de gele trui om de schouders van Primož Roglič keek Jumbo-Visma vorig jaar op de eerste rustdag terug op een fantastisch eerste deel van de Tour de France. Nu likt de Nederlandse ploeg na negen dagen de wonden in het Franse land en is het bolwerk door de opgave van Roglič onthoofd. Teambaas Richard Plugge ziet op 2.100 meter hoogte aan het Lac de Tignes een gehavende ploeg met enorm veel veerkracht. In een interview met WielerFlits kijkt hij vooruit naar de toekomst van zijn ploeg.

Kun je al lessen trekken uit de eerste Tour-week?
“Ik denk dat we als wielersport nu stappen moeten zetten in de veiligheid om valpartijen te voorkomen. In een sprintersrit waar in de laatste tien kilometer nog een afdaling zit, moet voor die afdaling de tijd voor de klassementsrenners worden gestopt. Daarmee haal je veel stress voor de klassementsmannen weg om voor die afdaling goed gepositioneerd te zitten.”

“Verder moeten we ook gaan kijken naar het gedrag van bepaalde renners dat fnuikende gevolgen heeft. Primož Roglič komt ten val omdat hij een enorme beuk van Sonny Colbrelli krijgt. Daarmee heeft de Italiaan eigenlijk deze Tour onthoofd. Kijk ik verder naar de valpartijen waar onze renners bij betrokken waren, dan was dat vooral botte pech.”

Hoe gaat het team om met alle tegenslagen?
“In de afgelopen twee Alpenritten heb ik gezien dat de ploeg de knop kan omzetten en veerkracht toont. Jonas Vingegaard staat nu vierde in het klassement. Hij heeft een sterke tijdrit gereden en hoort bij de betere klimmers. Verder hebben we nog enkele mannen die voor de ritzeges kunnen gaan.”

Was Roglic zonder die val opgewassen tegen het geweld van Tadej Pogacar?
“Mijn persoonlijke mening is dat Primož het ook moeilijk zou hebben gehad om Pogačar zaterdag te volgen. Alleen weet je niet hoe de koers zich dan ontwikkeld had. Hoe had Pogacar gereden wanneer Roglič nog bij hem in het wiel zat? Ik denk dat Primož zich iets langer dan Richard Carapaz in het wiel van zijn landgenoot had vastgebeten. Wij wisten echter al dat we het dit jaar anders zouden moeten aanpakken om Pogačar te verslaan.”

“Ons doel bij de start in Brest was om hem in de bergen te isoleren. Daarvoor hadden we ook Vingegaard meegenomen, omdat hij ook in staat is om bergop lang bij Pogačar te blijven. Hij had naast Roglič ook een bedreiging in het klassement kunnen zijn. Ik denk dat wij de enigen zouden zijn geweest die dicht bij Pogačar in de buurt waren gebleven. Wat dat betreft is het ook jammer van de Tour, want die is met het wegvallen van Roglič toch een stuk minder interessant.”

Richard Plugge op de fiets in Tignes – foto: Raymond Kerckhoffs

Twee renners in jullie ploeg die niet het gewenste niveau halen zijn Steven Kruijswijk en Sepp Kuss.
“Steven heeft in de derde rit een diepe snee in zijn vinger opgelopen. Daar heeft hij behoorlijk veel last van. Hij is met antibiotica behandeld wat niet echt bevorderlijk voor zijn niveau is. Als hij de komende dagen verder kan herstellen ben ik benieuwd hoever hij kan komen. Van Sepp Kuss hebben we nog niet echt kunnen zien hoe goed hij daadwerkelijk klimt. Het is twee dagen beestenweer in de Alpen geweest. Dat verandert de verhoudingen vaak. Ik heb het gevoel dat hij wel op niveau zit.”

Met de ongekende heerschappij van Pogačar komt de vraag naar voren of je de komende jaren in de Tour nog wel alles op het klassement moet zetten?
“Dat klopt. Anderzijds moet je je nooit neerleggen bij de kracht van een concurrent. Ik denk ook niet dat we op voorhand moeten zeggen dat als Pogačar ergens is wij andere doelen moeten stellen. Ik blijf ervan overtuigd dat we met Roglič een potentiële Tour-winnaar in huis hebben. En wie weet komen er nog meer aan zoals Jonas Vingegaard en Tobias Foss. We moeten wel goed nadenken hoe we het in de toekomst tegen Pogačar moeten aanpakken.”

Is het niet verstandiger om in de toekomst niet alles op de klassementstrein in de Tour te zetten, zoals jullie nu voor de tweede keer doen, maar ook sprinter Dylan Groenewegen weer in stelling te brengen?
“Als we echt voor de Tourzege blijven gaan, dan wordt dat lastig. Er zijn echter voor een sprinter ook kansen in de Giro en de Vuelta. Of we ooit nog een sprinter gaan meenemen naar de Tour is nu moeilijk te beantwoorden. Het is vooral afhankelijk van het parcours dat wordt uitgestippeld. Krijg je weer een ‘ouderwets’ schema met zes of zeven echt vlakke etappes in het eerste deel, dan heb je een ander verhaal. We moeten dat per Tour bekijken.”

Jullie hebben je voor de komende jaren versterkt met de Australiër Rohan Dennis en de Fransman Christophe Laporte. De ploeg wordt steeds internationaler en het Nederlandse aandeel wordt kleiner.
“Als die tenminste komen… Met de stelling dat het Nederlandse aandeel kleiner wordt, ben ik het niet mee eens. Wij blijven ons zoveel mogelijk focussen op Nederlands talent. Circa de helft van ons team zal Nederlands blijven. Door het verdwijnen van de Rabobank-opleidingsploeg zit er een gat van een paar jaar. Er was de afgelopen jaren geen brede aanwas. Vooral in de leeftijd tussen 25 en 30 jaar vinden wij nu niet de Nederlandse renners die een versterking voor de ploeg kunnen zijn. Er zijn er wel een paar, zoals Dylan van Baarle, maar die zitten vast bij andere teams.”

“In die leeftijdscategorie moeten we nu op zoek naar buitenlanders. Er komen wel talenten zoals Olav Kooij, Gijs Leemreize en Mick van Dijke. Al zou ik nog veel meer talenten willen zien. Die kunnen wij straks ook niet allemaal in onze ploeg onderbrengen. Wat dat betreft is het een gemis voor de Nederlandse wielersport dat er geen ProTeam-ploeg zoals Roompot meer is. Een team dat tussen onze opleidingsploeg en het WorldTour-team zit, zodat meerdere talenten een next step kunnen zetten.”

Primož Roglič, Grischa Niermann en Richard Plugge tijdens trainingskamp in Tignes – foto: Raymond Kerckhoffs

Moeten jullie als Nederlandse ploeg er niet alles aan doen om Mathieu van der Poel binnen te halen?
“Die gaan wij niet halen. Ik denk dat Mathieu een andere mindset heeft. Zijn werkwijze lijkt wel op die van ons, want hij bereidt ook alles tot in de puntjes voor. Hij zit ook in de windtunnel, slijpt zijn aerodynamische houding fijn en zit weken op hoogte. Hij heeft echter een ander pad gekozen met onder andere het mountainbiken.”

“Bij Alpecin-Fenix is hij the one and only king van die ploeg. De hele ploeg is daar om hem heen gebouwd. Bij ons zou hij ook met andere renners te maken krijgen. Ik denk niet dat hij dat wil, maar ik denk ook niet dat wij dat moeten willen. Mathieu is daar de koning. Alle sponsors komen daar voor hem, dat geeft hem natuurlijk een bepaalde status in die ploeg. Die status gaat hij bij ons nooit krijgen.”

Als je Van der Poel zo’n eerste Tour-week ziet rijden, dan moet je toch balen dat hij niet in jouw kleuren rijdt?
“Hij is natuurlijk een fantastische renner. En inderdaad hij is momenteel het Nederlandse icoon. Anderzijds zijn er nu een vijftal renners die de wielersport kleuren: Pogačar, Alaphilippe, Van der Poel, Van Aert en Roglič. Dat zijn de sterren die echt het verschil maken, waardoor de mensen op de banken gaan staan. Twee van die sterren komen voor onze ploeg uit. We kunnen ook niet iedereen hebben. Onze hoofdsponsor Jumbo Supermarkten heeft ook belangen in België en wij hebben dé koning van België, die het ook heel goed doet.”

En Mathieu van der Poel en Wout van Aert in één team kan natuurlijk niet?
“Precies. Het zijn dezelfde soort renners. Het is of de een of de ander. En Wout past heel goed bij ons. Alles wat Wout doet, doet Mathieu daarna ook. Hij plaveit het pad als het ware voor Mathieu. Daarom is het mooi om Wout bij onze ploeg te hebben. Wij zijn een innovatieve ploeg.”

Wout van Aert in de tijdrit – foto: Cor Vos

Wat bedoel je precies met Van Aert plaveit het pad voor Van der Poel?
“Wout laat zien hoe je dingen kunt aanpakken. Neem het tijdrijden. Dat heeft Mathieu inmiddels net zo goed voorbereid als Wout. Het zou ook vreemd zijn wanneer hij niet in een tijdrit van 30 kilometer met de wereldtop zou kunnen wedijveren. Het is vergelijkbaar met een crossinspanning en Mathieu is een van de beste renners van de wereld.”

“Dan ga je er alles aan doen dat hij hierop zo goed mogelijk is voorbereid. Zijn trainer Kristof De Kegel is ook niet gek. Dat is een heel goede trainer die ook alles tot in de kleinste details voorbereidt. Dat is logisch. Wout heeft al een paar jaar bij ons laten zien hoe je een heel goede tijdrijder kunt worden. Zij hebben in de tijdrit de helm die wij hebben ontwikkeld gebruikt. Dat doen ze goed en slim.”

Is het nu wennen in de Tour met de mindere prestaties na de ongekende dominantie van vorig jaar?
“Vorig jaar zijn wij heel goed uit de eerste lockdown in de Covid-periode gekomen. Waar andere ploegen veel minder waren, hadden wij ons super goed voorbereid in een periode waarin eigenlijk niemand nog heil zag dat er in 2020 gekoerst ging worden. Toen wij uit de startblokken kwamen, reden we eigenlijk alles op een hoop. Het leek alsof we een nieuwe norm hadden gezet. INEOS Grenadiers waren op dat moment gewoon een stuk minder. De enige die eigenlijk na die lockdown hetzelfde niveau als ons had was Pogačar. Het is nu voor ons een andere rol aannemen. We staan echter met Vingegaard nog altijd vierde in het klassement. Ons niveau is nog altijd heel hoog.”

141 Reacties
05-07-2021 23:43
Vorige zondag wisten we nog niets van de dominantie van Pogacar en was Roglic nog gezond en stond voor hem. En nu past alles in een plan. Ik voorspel u met grote wijsheid: Laporte en Dennis gaan VDP en Pogacar niet verontrusten, en dat weet Richard ook.
06-07-2021 00:03
Plugge zegt toch gewoon de waarheid.

Wout is degene die als 1e serieus op de weg ging rijden. Wat hem bij de transformatie naar wegrenner trouwens flink wat zeges kostte in het veldrijden.
Toen hij als 1e het klassieke voorjaar zou rijden, was de reactie uit kamp vdpoel, #zal moeilijk worden, rijden stuk sneller, je rijdt tegen mannen als van avermaet..

maar later volgde matje wel he. Trouwens wie maakte als 1e furore? Toch wout in de strade zeker! Dan zwijg ik nog over zijn 1e monument, 1e zege in tour,...

En oh ja, zonder operatie pakte hij vorige week absoluut de gele trui wel.

Dus ja op de weg plaveit wout wel degelijk de weg
    06-07-2021 01:02
    Hoezo heeft hei dan de weg geplaveit? Dit zijn toch gewoon zaken die niks met elkaar te maken hebben. Of beweer je dat mvdp niks had gepresteerd op de weg zonde wva?
    06-07-2021 07:34
    Zou hij niet gewoon de wikipediapagina van vader Adri er op na hebben geslagen en dat hij toe zag dat die beide disciplines combineerde?
    06-07-2021 08:38
    Dus als Patlef nu poneert dat Stybar de weg geplaveid heeft voor Van Aert dan ga je daar zonder meer in mee?
    06-07-2021 09:12
    @Luc vergeten dat Van der Poel al wereldkampioen op de weg was bij de junioren
06-07-2021 00:12
Als je van een afstandje kijkt naar dit artikel en de reacties leest, is het best komisch. Wat ik er over kwijt wil: zonder WvA bestond er geen mooie strijd met MvdP en dus minder amusement. Geniet er gewoon van zolang het duurt. Beide klasbakken. Vd Poel wint het de laatste tijd meestal en nog mag er niks gezegd worden of men schiet in de verdediging. Plugge bewijst hier wellicht een slechte verliezer te zijn maar niets is meer menselijk. Hij komt op voor zijn eigen renner en beantwoord uiteindelijk slechts wat vragen.
06-07-2021 00:46
“Of we ooit nog een sprinter gaan meenemen naar de Tour is nu moeilijk te beantwoorden.”

Leuk voor Kooij.

Wat een bizar interview. Echt van A to Z de wanhopige gedachtekronkels van iemand die weigert toe te geven dat hij zich op een doodlopend spoor bevindt.

Je gaat die Tour nooit winnen. Dat had vorig jaar moeten gebeuren.

Als je enige hoop wil hebben om na Jumbo nog een Nederlandse hoofdsponsor te vinden, moet je een team naar de Tour sturen dat sponsorwaarde levert op de Nederlandse markt. Dat doe je niet met obscure buitenlanders.
    06-07-2021 03:11
    had het niet beter kunnen verwoorden
    dan Oblomov: het meeste luie figuur uit de literatuur

    Mooiste zou zijn als ze keer met Nederlands all-star team gaan beginnen met een fatsoenlijke kapitein aan het schip, en dan doel ik niet op zeeman...
    of plugger etc. Zet alle jokers maar bij elkaar weg met de media training en robot randfiguren.

    weet ook niet welke dwaas er met HEMA op zijn tenue wil rijden.
    Nederland is belachelijk
06-07-2021 06:26
Wat een verwarde reacties.

Ik lees hier meermaals dat VA het pad niet kan geplaveid hebben WANT VDP haalt betere resultaten. Dat VDP betere resultaten haalt, daar valt over te discussiëren, VA staat er immers voor het derde jaar in de Tour. Het pad plaveien voor een ander, dat doe je overigens niet per se door te winnen.

Miguel Indurain plaveide het pad niet voor Lance Armstrong. Het gaat de man over een gelijkaardige overstap, tonen wat er kan. Dat VDP dit beter kan, dat heeft niks maar dan ook niks met de uitspraak te maken. Zou men het ermee eens zijn dat VDP én VA het pad plaveiden voor Merlier en Pidcock? Of is dat ook larie? Zou men het ermee eens zijn dat VDP het pad plaveide voor VA door niet mee te rijden op het BK? Vermoedelijk wel.

Begrijpend lezen? Het valt me eveneens op hoe hard Roglic hier neergesabeld wordt. Blijkbaar is het leuker om achter de winnaar te gaan staan dan neutraal naar de sport te kijken.

PS; laat die agressie los. Adem rustig in en uit. Laat ons nu maar samen duimen dat die Belg geen 2 ritten wint. Al kunnen we dan in de vergelijking nog pogen op het geel.
    06-07-2021 07:39
    Tonen wat er kan: vader Adri was wk cross, won Vlaanderen, Amstel, etappe tour en pakte geel.
    06-07-2021 07:57
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    06-07-2021 08:35
    Plaveide mede de weg...
    06-07-2021 08:43
    Uiteindelijk was het Roger de Vlaeminck die de weg plaveide he! Niet alleen plaveide hij de weg, maar bikte hij eigenhandig de straatklinkers nog vóór het ontbijt uit een ver weg gelegen rotswand. Vraag maar aan Roger, hij zal het je bevestigen.
    06-07-2021 09:47
    Eigenlijk is de vergelijking met Roger nooit ver weg. De man stond ondanks onwaarschijnlijke prestaties ook steeds in de schaduw van een ander.

    Je zou zelfs kunnen zeggen dat hij her en der de weg plaveide voor Merckx (en omgekeerd). Dit weliswaar door elkaar brandstof aan te leveren in de vorm van woede. In die tijd werd er nog wel eens op viriele wijze naar een concurrent gesneerd. Tegenwoordig zijn het enkel nog de fans die op fora met de verbale spierballen rollen.
    06-07-2021 10:04
    @ Barry, ik neem aan dat je 'Hij' bedoelt.
    06-07-2021 10:18
    Goed punt.
06-07-2021 07:37
Zonder JV geen Wout en zonder Wout geen Matthieu en zonder Matthieu geen Richard en zonder Richard geen JV. Viola de plot van de hele serie in een notendop.
06-07-2021 09:11
De uitspraak van Plugge dat WvA 'de weg plaveit' kán je, zoals sommigen hier doen, opvatten alsof MvdP geholpen is door WvA. Ik lees vooral dat WvA in het moderne tijdperk als eerste de overstap heeft gemaakt, en succesvol blijkt te kunnen zijn. Overstappen van het veld naar de weg is in zekere zin toch wel een risico. Je bent top in het veldrijden, en dat moet je dan op de weg ook maar laten zien. Of MvdP het zonder het voorbeeld van Van Aert niet zou hebben gedaan, weet ik niet. In ieder geval heeft het hem niet tegengehouden, en mogelijk gesterkt in zijn overtuiging om de stap te zetten. In die zin is de weg dan door WvA geplaveit.

Moet MvdP bij TJV rijden. Tja, commercieel gezien voor de Nederlandse markt wel. Maar men wil ook naar België uitwijken, dus dan is een Belgische topper interessant. En Visma is een Noorse sponsor, dus die hebben ook hun belangen. In Noorwegen zullen ze de prestatie van Foss ongetwijfeld heel interessant gevonden hebben, en niet warm zijn geworden van de elfde plaats van Bouwman.

Wat ik eigenlijk veel interessanter vind in dit interview, is de uitspraak dat hij er niet zeker van is dat Roglic Pogacar had kunnen volgen. Nou is dat sowieso iets wat je nooit met zekerheid kunt zeggen, maar ik zie daarin toch enige vertwijfeling of ze de Tour wel kunnen winnen van dit fenomeen.
    06-07-2021 09:58
    Sponsorwaarde leveren op de Belgische markt leveren zal inderdaad belangrijk zijn voor Jumbo, maar het team had natuurlijk nooit Van Aert moeten nemen aangezien dat de antagonist is van het grootste Nederlandse talent in mensenheugenis. Gezien het ontbreken van Nederlands rondetalent, zou Evenepoel feitelijk een veel logischere keuze zijn geweest. En van het salaris dat Van Aert nu krijgt, had je ook twee sympathieke subtoppers aan kunnen trekken en Lotte Kopecky.

    Visma sponsort niet een Nederlands wielerteam om de Noorweegse markt te bereiken. Aanleiding was de overname van Raet, waarmee ze in één klap de grootste pay-roll provider op de Nederlandse markt werden, zonder de benodigde naamsbekendheid te hebben. Dat hebben ze door Jumbo-Visma te sponsoren in één klap rechtgezet. In hoeverre ze voor de lange termijn aan boord zijn, zal moeten blijken.

    Hoe dan ook blijft de Nederlandse sponsormarkt de belangrijkste.

    Als je dan de beste Nederlandse sprinter en het grootste Nederlandse sprinttalent onder contract hebt staan, is het compleet bizar om te gaan verkondigen dat het twijfelachtig is of je ooit nog een sprinter mee gaat nemen.
06-07-2021 09:17
Het is al weer van even gelden dat we eens een lekkere navelstaardiscussie over MvdP vs WvA hadden maar dit is wel een mooie diepgaande op dit vlak. Dat heeft Plugge dan ieder geval mooi voor elkaar. Ik mis eigenlijk nog wel het genenkwestie met de één die opgroeit op het andere territorium waar de ander direct oranje bloed in de aderen heeft in de opvolgende draad.
    06-07-2021 09:20
    Je bedoelt dat de auteur van dit stuk dat goed voor mekaar heeft. Je kunt dit toch niet toeschrijven aan Plugge.
06-07-2021 10:00
Is het zo verkeerd dat hij stelt dat Van Der Poel doelen opzoekt die Van Aert eerder opzocht? Van Der Poel heeft het er zelf al over gehad in interviews. Hij heeft het er dan bijvoorbeeld over dat Wout zijn grenzen heeft verlegd in de bergen in de vorige tdf en stelt zich de vraag wat hij gaat doen. Mathieu stelt ook dat hij door Wout zijn limieten oprekt, dat hij dat zonder hem minder had gedaan. Dat ze elkaar sterker maken, ….
In tegenstelling tot fanatieke fans kunnen ze normaal over elkaar praten in de media. Op hier en daar een teleurstelling na die ze moeten verteren zijn ze toch redelijk schappelijk, zowel Wout als Mathieu. Al zou Adrie soms wel beter minder doordrammen over Wout maar goed.
Dus waarom altijd dat gezeik over en weer van fans, het is wel wat sfeerbedervend om eerlijk te zijn en op de duur ga ik zelfs wielerflits links laten liggen. Je moet commentaren niet lezen maar je gaat toch automatisch eens kijken, jammer genoeg meestal. En heel dat België versus Nederland gedoe en Mathieu gaat wel even alles kapotrijden op het WK om die belgen een lesje te leren. Jullie weten toch dat de Van Der Poels in België wonen, dat Mathieu in een Belgische ploeg rijdt, een Belgische vriendin heeft, een huis heeft gekocht in België, zijn vriendenkring Belgisch is en hij een Vlaams accent heeft? Dus waarom zou hij daarmee bezig zijn met zo’n fanatiek nationalistisch gedoe, ik denk eerder dat hij gewoon die trui wil en niemand een lesje wil leren…

Laten we gewoon blij zijn dat er een Mathieu en een Wout zijn die elkaar beter maken, zodat de koers leuker wordt :-)
    06-07-2021 11:41
    Helemaal mee eens. Overigens vind ik dit een flut interview, doet meer denken aan een advertorial.
    06-07-2021 11:50
    Maar wel eentje die verkeerd uitpakt.
06-07-2021 10:24
Als Richard Plugge een Belg was geweest en dat over Wout had gezegd,hadden ze hem opgesloten in een kliniek als volksverrader. MVDP won al weg wedstrijden ver voordat Wout dat deed. Ook fietste MVDP al veel eerder. Zit MVDP op wereldniveau te MTB . Heeft thuis geen tijdritfiets en een windtunnel zoals Jumbo dat heeft...dus wie plaveit nu voor wie? Verantwoordelijk voor: we fietsen tijdens het NK op de weg niet om te winnen, maar om MVDP te doen verliezen,waardoor hun knecht nu `trots`de beste fietser van Nederland is. Jumbo neemt nog 20 Nederlandse fietsers in dienst, kunnen ze volgend jaar met 50 renners in het wiel van MVDP gaan rijden! Richard is jaloers....stik jaloers en doet er alles aan om MVDP neer te halen! Opsluiten zou ik zeggen!
    06-07-2021 11:45
    Klopt niet. Ook in België zijn er meer VDP dan VA fans.
    (En voor degenen die nu zeggen 'logisch', feitelijk is dat allerminst logisch gezien VA veel beter bij het 'belgische DNA' aanleunt.)

    Met Evenepoel ligt het anders.

    Hieruit kunnen we concluderen dat we feitelijk over de landsgrenzen heen niks meer of minder zijn dan successuporters.
    06-07-2021 14:33
    @Ruud, ik denk dat je het wat fel opneemt ;-) Wout is echt wel eerder naar de weg overgestapt, echt overgestapt dan en niet als tussendoortje wat ze alletwee al deden en blijkbaar Mathieu al wat eerder dan. In sommige interviews heb ik wel meer het gevoel dat Adrie en Mathieu meer naar Wout kijken dan andersom, maar dat kan ook aan de journalist liggen die wat wil stoken of een mooie titel wil. Het maakt eigenlijk ook niet zoveel uit want net door die concurrentie van jongsaf zijn ze alletwee zo'n wereldtoppers nu.

    @monsieur soixante pourcent, op zich is dat niet zo vreemd denk ik dat veel Belgen voor Mathieu supporteren. Hij is eigenlijk geboren en getogen in België en is groot geworden in volkssport nummer één in Vlaanderen na koning voetbal. Voor veel belgen is het er ene van bij ons die voor een 'oranje pakje' heeft gekozen met wat druk van zijn vader. Evenepoel heeft nog het nadeel dat hij soms wat irritante tieneruitspraken doet, misschien dat als dat eruit gaat hij ook wat minder kritiek krijgt vanuit de noorderlijke lage landen...
    06-07-2021 16:30
    @ MSP

    In België zijn er geen meer VDP supporters dan WVA. WVA is letterlijk de wonderboy van het Vlaamse publiek. VDP is heel populair in België maar is zeker niet zo populair als WVA. VDP heeft ook veel meer haters in België wegens de chauvinistische kant.
06-07-2021 11:47
Man man, wat een discussie hier, over dit artikel.
1. Het is van Kerckhoffs, die man kan je niet serieus nemen, al is het nog zo.
2. MvdP en WvA hebben beiden hun specifieke kwaliteiten en uitzonderlijke prestaties geleverd. Dat zal altijd zo blijven. MvdP zal nooit een type cross winnen zoals in de modder van Dendermonde vorig jaar.

Laten we genieten van beide heren, want de manier waarop Wout vorig jaar rondreed t/m de Tour was ook fantastisch.

Het werd pas vervelend in Gent-Wevelgem, toen ze op elkaars wiel gingen rijden. Gelukkig maakten ze er toen in de Ronde van Vlaanderen wel een prachtkoers van.
06-07-2021 11:55
Volgens mij is MvdP veel te eigenwijs om ook maar iemand te volgen. Hij luistert niet eens naar zijn vader. Nee, z'n hart, da's 't enige dat ie volgt en hier en daar pikt ie wat uit de wetenschap op of stelt ie wat zaken en doelen bij in samenspraak met de gebroeders. In allerlei opzichten is hij net zijn vader, maar dan net nog wat beter.
06-07-2021 12:01
"Hij luistert niet eens naar zijn vader"
Hij is 26,5jr., wat een ondeugd zeg!
06-07-2021 12:38
Als zo'n zuurpruim mijn directeur was, zou ik er ook niet voor gaan fietsen als Nederlander zijnde. En zeker niet als Mathieu van der Poel zijnde.

Het leuke aan van der Poel (en ook Pogacar) is dat ze plezier hebben op de fiets. Ze ziet ze spelen en genieten. Dat is het natuurlijk ook als je zo debiel goed bent. Maar dan heb je geen behoefte aan een groep zenuwlijers die alles willen controleren en boos zijn als het dan niet lukt.

Overigens leuk feitje dankzij mijn Facebook herinneringen: precies 11 jaar geleden flikkerde Gesink de Tour uit in een etappe in.... Bretagne (Cap Fréhel).
    06-07-2021 14:02
    Inderdaad. Wat een kneus deze zuurpruim.
06-07-2021 15:02
Wat een haat opeens jegens Team Jumbo Visma (en wellicht Richard Plugge in bijzonder). Zoals iemand ergens in de vele commentaren al stelde, "als je wint heb je vrienden". Vorig jaar was het allemaal hosanna ook van het publiek hier en nu het wat minder gaat in de Tour en er 1tje die toevallig ook Nederlands is maar niet voor TJV rijdt wat beter presteert, en daar word iemand van TJV naar gevraagd is het opeens allemaal maar "......" wat TJV doet.

Ik blijf ze echter steunen. Ja ik ben ook MvP fan, maar ook van TJV. Liefst zie ik ze beide veel winnen en niet per sé met MvP in het team. Natuurlijk zou dat mooi zijn maar dat zal wellicht te veel gevraagd zijn.
07-07-2021 13:56
Enige wat vdp niet nadoet van jumbo is het vallen!

Reacties zijn gesloten.