Veel renners niet blij met nieuwe regels, Daniel Martin steunt UCI
Deze houding mag vanaf 1 april 2021 niet meer - foto: Cor Vos
dinsdag 9 februari 2021 om 15:06

Veel renners niet blij met nieuwe regels, Daniel Martin steunt UCI

Update Meerdere renners hebben inmiddels kritiek geuit op de laatste veiligheidsmaatregelen van de UCI. Zo heeft de internationale wielerunie besloten om het dalen op de bovenbuis (de zogeheten super tuck) te verbieden, net als de tijdrithouding tijdens een rit-in-lijn.

De UCI heeft de nieuwe regels die gelden vanaf 1 april 2021 inmiddels doorgevoerd op haar website. Een belangrijk aandachtspunt: het innemen van ‘gevaarlijke’ posities in wedstrijden wordt onder een extra vergrootglas gelegd. Wie zich vanaf 1 april 2021 niet conformeert aan de nieuwe regels, kan worden bestraft met een boete, diskwalificatie of declassering. Dit schiet bij veel renners in het verkeerde keelgat.

Ook op het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones wordt strenger gehandhaafd. De UCI richt zich op dit onderwerp ook tot de organisatoren. Daarnaast zal de internationale wielerunie de regels omtrent dranghekken langs de kant van de weg, zeker in de finishzone, beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren.

CPA-voorzitter Bugno: “Coureurs zijn rolmodellen” 
Gianni Bugno snapt als voorzitter van rennersvakbond CPA niet helemaal waar de kritiek vandaan komt. “De renners zijn wellicht gefrustreerd omdat ze een boete of een andere straf kunnen krijgen, maar dit zal uiteindelijk ook gelden voor wedstrijdorganisatoren die zich niet houden aan de veiligheidsmaatregelen”, zo laat de Italiaan weten aan Cyclingnews.

“De renners zijn vrij om op training andere fietsposities aan te nemen, maar het is alleen niet toegestaan in wedstrijden, als ze op televisie zijn. Coureurs zijn rolmodellen en hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Het aannemen van een dergelijke positie is misschien niet gevaarlijk voor een profrenner, maar wel voor jonge wielrenners en fietstoeristen die dit vervolgens weer kopiëren.”

foto: Cor Vos

“Profwielrenners weten hoe hard ze kunnen fietsen, maar ze nemen ook een risico als ze in een afdaling, aan 70 kilometer per uur, in tijdrithouding naar beneden gaan”, aldus Bugno. “Ze kunnen een putje raken en vervolgens het hele peloton meenemen in hun val. Daarom hebben we besloten om dergelijke fietsposities te verbieden. Iedereen heeft zijn aandeel in het veiligheidsvraagstuk.”

“Ik kan me niet vinden in de kritiek van sommige renners. De commissie is akkoord gegaan met de nieuwe regels en we moeten ze nu omarmen. Dat doen we ook met andere regels.” De leden van rennersvakbond CPA worden op maandag 15 februari nog eens extra gebrieft over de nieuwe reglementen. Eventuele feedback zal worden verzonden naar de UCI en andere stakeholders binnen de wielersport.

Update 15.05 uur – Daniel Martin begrijpt UCI

Israel Start-Up Nation-kopman Daniel Martin neemt het in de verhitte discussie omtrent de regelwijzigingen op voor de UCI. “Ik denk dat de UCI moet worden toegejuicht omdat ze voor een keer proactief handelt”, schrijft hij op sociale media. “Te vaak worden regels pas ingevoerd als reactie op serieuze blessures, of zelfs nog erger.”

“Je kan best veilig rijden zonder helm, tot je valt en op je hoofd valt”, haalt Martin een voorbeeld aan. “En de hekken in Polen werden twaalf jaar lang als ‘veilig’ beschouwd. Dat zijn nog maar twee voorbeelden.”


66 Reacties
09-02-2021 09:10
Als renners iets voor elkaar willen krijgen moeten ze weigeren te fietsen.
Gewoon voor de eerste etappe van de Tour en masse zeggen: we rijden niet. Totdat het bestuur van de UCI opstapt.
Kijken hoe snel het geregeld is.
Regelrechte schande dat de UCI en de organisatie van de Ronde van Polen er weer mee weggekomen is.
Groenewegen gestraft, de UCI en organisatie dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.
    09-02-2021 09:18
    Ben ik met je eens, het ijzer smeden als het heet is, ze hadden de volgende dag niet moeten starten.
    09-02-2021 11:57
    "Kijken hoe snel het geregeld is."

    Denk dat je de belangen toch wat verkeerd inschat.
    Sponsoren betalen via de ploeg 12 maanden salarissen in feite voor 3 weken exposure in de Tour.
    Renners gaan hun inkomen en ploeg niet op het spel zetten vanwege een spelregel die gaat over de handen aan het stuur houden, daar is deze nieuwe regel te futiel voor.
    09-02-2021 12:11
    Waarom wachten tot de Tour?? er komen nog klassiekers aan en de Giro dus waarom zo lang wachten als het eerder kan
    10-02-2021 07:05
    Beste Ab
    Wat Polen betreft, ga je toch wat kort door de bocht. Je gaat mij hier niet horen zeggen dat die aankomst OK was. Maar laat het er ons bij houden dat de val van Jakobsen voor 80% de schuld was van Groenewegen en voor 20% de schuld van de accommodatie.
    Ondanks de jaarlijks, wederkerende valpartijen in de Vlaamse klassiekers en PR, inclusief lichamelijke schade, gaan die wedstrijden ook ieder jaar terug door. Maar ja, aan klassiekers raak je niet. Twee maten, twee gewichten.
09-02-2021 09:40
Ik ga het bijna een goede zaak vinden als je die zeik tweets ziet. Misschien komt het door wie er tweet: ze vinden zichzelf wel echt geweldig, en zíj weten het beste wat er wel en niet kan, en niemand anders.
.
Neemt niet weg dat ik zelf ook het gevoel heb dat de UCI beter eerst andere maatregelen neemt als ze écht een verschil in veiligheid willen.
    09-02-2021 10:37
    Was ook mijn gevoel. Bijvoorbeeld zo'n tweet van Iljo Keisse, die zelf wel bepaalt hoe hij op zijn fiets gaat zitten. Daar spreekt inderdaad uit dat niemand een wielrenner wat kan en mag vertellen.

    Ik snap wat de UCI wil. Ik snap ook de reactie van de renners.

    Maar uiteindelijk doet het me denken aan de discussie bij het schaatsen over de "blokjes-regel". Daar was ook heel veel discussie over (sloeg nergens op, schaats door de lijn is toch niet erg, onzin van de bond, etc). Maar een paar diskwalificaties later heeft niemand het er meer over. Omdat het namelijk de essentie van de sport niet verandert.

    En dat is bij deze regel m.i. net zo. Fietsen blijft fietsen, alleen wat veiliger. Want laten we reeel zijn: fietsen met je ballen op de bovenbuis ipv op het zadel is niet de meest stabiele houding. En je hebt je stuur steviger vast met je handen dan met je polsen. Daar valt geen speld tussen te krijgen.

    Ik ben blij dat de UCI uiteindelijk in beweging komt. En natuurlijk hoop ik vurig op beweging ook op andere fronten (parcoursen, onveilig rijgedrag, motoren, etc). Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
09-02-2021 09:48
Hahahaha die Mohoric is echt een domme sukkel met zijn tweet. Heeft zeker zelf geen kinderen. Als kinderen iets zien van een van hun helden, willen ze dat uiteraard nadoen en dan zijn de gevolgen misschien niet te overzien omdat het kinderen zijn. Zij realiseren zich meestal nog niet dat iets gevaarlijk is.
    09-02-2021 10:17
    Ondanks dat hij inderdaad gefrustreerd overkomt vind ik wel dat hij een punt heeft hoor. De ouders en trainers van de jeugdrenners moeten in diens jonge jaren er voor zorgen dat hun kinderen geen dingen uitproberen die alleen verantwoord zijn als je de fiets perfect beheerst, dat is toch absoluut niet de bevoegdheid van de UCI? Los van dit blijft de regel niet beperkt tot de WT waar inderdaad renners rijden die voor kinderen een rolmodel kunnen zijn, de regels gaan veel verder. Ook de beloften, amateurs en junioren krijgen allemaal met deze regelgeving te maken, stuk voor stuk renners die;
    1. in 99,9% van de gevallen hun fiets perfect beheersen (of in ieder geval goed genoeg om in te schatten wanneer je je handen losjes op het stuur kunt laten hangen)
    2. Niet of nauwelijks op tv komen en dus totaal geen rolmodel zijn, maar wel op een boete of wellicht zelfs diskwalificatie kunnen rekenen als ze even op de bovenbuis dalen of in een vlucht de handjes los op het stuur leggen.
    09-02-2021 10:30
    Mohoric heeft gewoon gelijk ... ik heb wel kids en die leren sneller de technische vaardigheden dan de oude l#llen.
    09-02-2021 10:59
    Ik zelf (helaas ;-) ) voetbalvader, en je ziet bij die jonge gastjes (de meiden doen het niet die hebben nl een ander rolmodel) al dat gejank en geschalbe op de grond blijven liggen etc etc etc.
    Ik zie het elke woensdag en zaterdag weer dat theater omdat ze het op TV zien.
    Het is juist goed dat het ook bij Continental en junioren wordt ingevoerd heeft over 5 jaar niemand het hier meer over.
    Ik heb zelf ook een paar keer als Froome en hoe heete die Italiaan die er ooit mee begon af denken te kunnen dalen en op het moment dat het fout gaat, te hard op een bocht aan komen, je wilt snel terug op je zadel want er komt een auto door diezelfde bocht en je shirt blijft aan de punt van je zadel zitten,..... is het gewoon klaar over en uit.

    Wat deze regels vrij volkomen belachelijk maakt is dat de solerende renner niet in een tijdrithouding mag zitten, maar een Poolse organisatie wel een verschrikkelijk parcours bouwen, of een Frans dorp 3 rotonde's en een haakse bocht op 2 km voor de streep want tja ze boden een paar ton om de finish te mogen hebben en de de burgervader/lokale slager mag de gele truidragen een handje geven.

    Uci had het beter eerst andersom kunnen doen.
    09-02-2021 11:05
    +1 voor Bassie, en ook +1 voor Adriaan
    09-02-2021 11:11
    Ik zag Mohoric als eerste op z'n bovenbuis dalen in combinatie met trappen. Misschien ook wel als eerste überhaupt dalen op z'n bovenbuis? Dat was op het U23 WK in 2013. Geweldige daler die kerel. Snap wel dat 'ie deze regel een slecht idee vind.
    09-02-2021 11:20
    Kunnen ze niet deze regels beperken tot de junioren, beloften en U23 wedstrijden dan?
    09-02-2021 12:00
    Vraag me vooral af wie die gevaarlijke personeelsleden zijn.
    09-02-2021 15:58
    Ondanks dat hij inderdaad gefrustreerd overkomt vind ik wel dat hij een punt heeft hoor. De ouders en trainers van de jeugdrenners moeten in diens jonge jaren er voor zorgen dat hun kinderen geen dingen uitproberen die alleen verantwoord zijn als je de fiets perfect beheerst, dat is toch absoluut niet de bevoegdheid van de UCI?

    Het gaat niet eens om het wedstrijdrennen, maar om het fietsen in het algemeen. Je ziet ook Supertucks bij recreanten die aan een lange afdaling bezig zijn en dat gaat vaker meer fout dan goed. Dit komt omdat ze het overnemen van de professionals. Dus wil je het fietsen overall veiliger maken, dan moet je gewoon de Supertuck gaan bannen in de professionele sport. Aangezien de professionele sport de Supertuck officieel heeft geintroduceerd, vindt ik dus wel dat de UCI verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid van alle fietsers.
    09-02-2021 22:41
    @Nick, de UCI is juist de overkoepelende bond van WEDSTRIJDwielrennen. En niet van RECREATIEF fietsen. Het verschil tussen een wedstrijd renner en recreatieve renner is immens groot. Op heel veel vlakken. Fietsbeheersing en situaties op de fiets inschatten zijn daar een van. Recreatieve renners moeten erkennen dat dat verschil er zit. En niet denken dat ze evenveel op een fiets kunnen als iemand die 20000km of meer per jaar op de fiets zit, waarvan een aanzienlijk deel in een voortrazend peloton van 150 man. Het is dus de verantwoordelijkheid van de toerfietser zelf. Die moet gewoon erkennen dat hij niet kan wat die of die op tv kan. Iemand die 'zo nu en dan als hobby op een motorcross parcours te vinden is' moet toch ook niet gaan uitproberen wat de profs op tv doen?
09-02-2021 10:12
Serieuze vraag: mag de tijdrit houding nog wel aangenomen worden als het gaat om een tijdrit?
    09-02-2021 10:15
    Ja, dan mag het wel.
    09-02-2021 10:15
    Ja, dat mag nog steeds.
    09-02-2021 10:55
    De ploegentijdrit is nog steeds een probleem, want dan rijdt je in een groepje.
    09-02-2021 11:00
    Een tijdrit parcours is vaak al een stuk veiliger en je hebt geen last van de rest van het peloton.

    Net als bijvoorbeeld de triathlon waarbij het fietsen vaak rechttoe rechtaan is.

    Het tijdritstuur is juist verboden voor wegkoersen omwille van de veiligheid. Deze maatregel is een verdere stap daarin.

    Overigens heb ik ook wel tijdritfietsen met een handrem op het tijdritstuur gezien.
    09-02-2021 19:00
    Waar ik benieuwd naar ben ik of je deze positie in een tijdrit op een normale fiets mag aannemen. Komt niet vaak voor, maar hey..
09-02-2021 10:17
Zijn er geen rennersvertegenwoordigers in deze stemmingen?
    09-02-2021 10:45
    Of kunnen de ploegen niet met elkaar overleggen en dan een blok vormen tegen de UCI
    09-02-2021 11:26
    Ja, Gilbert en Trentin zitten in de rennersvertegenwoordiging, maar als je 20 ploegen hebt met 30 renners hebt in de world tour kan je altijd geluid van beide kanten blijven horen. Er zal altijd iemand te vinden zijn die het er mee eens is of oneens.

    Zoals eerder vermeld heb ik er zelf niet zoveel bezwaar tegen. Ik genoot van renners die mooi afdaalden voor het op de bovenbuis zitten een trend was en zal dat weer doen. De handjes los op het stuur was een mooie stijl om naar te kijken, maar ook daar zal ik wel aan kunnen wennen, misschien dat er nu een evolutie komt in sturen zoals die van Van 't Schip of anderen.
09-02-2021 10:17
Ik heb het idee dat sommige renners hun zaak niet echt goed doen met hun opmerkingen.
    09-02-2021 10:46
    Helemaal mee eens. Die renners krijgen gelijk meer dopingcontroles aan hun broek.
09-02-2021 10:53
Uit het archief:

'Wielerunie UCI pleitte al in 1991 voor een helmplicht, maar stuitte op bezwaren van renners. Zij vonden de ‘pothelmen’ te zwaar en te warm. Na het dodelijk ongeluk met Kivilev gingen ze alsnog snel akkoord.'

Kleine regels, maar wel een bijdrage aan een veiligere sport. Naast maatregelen voor veiligere parcoursen. De ego's van geciteerde renners zijn groter dan hun verstand.
09-02-2021 11:34
Blijkbaar snapt een deel van het peloton nog niet dat de jeugdwielrenner maar ook de bolbuikige in lycra verkleede breedte sporter dingen van ze overneemt.
En altijd verstoppen dat er nog nooit iets gebeurd iets tijdens de wedstrijden die broodrenners rijden. Hoezo boter op het hoofd
    09-02-2021 15:31
    Jeugdwielrenners hebben als het goed is gewoon begeleiding die ze leert om geen gekke dingen te doen. En als je als volwassen kun je zelf toch ook wel nadenken of het verstandig is om risico's te nemen tijdens het fietsen?
09-02-2021 11:38
los van mijn mening over het nut van de nieuwe regels, vallen de renners en hun reacties me toch wat tegen

er kunnen best wel valide tegenargumenten verzonnen worden tegen de uci beslissingen, maar ze komen vooral aanzetten met erg zwakke argumenten, misplaatste en nogal domme vergelijkingen en erg banale invalshoeken.

zou het ronduit hilarisch vinden indien hier een staking van komt. vooral omdat het heel erg moeilijk is gebleken om in het verleden eensgezindheid te vinden bij het hele peloton, zelfs toen het over veel serieuzere zaken ging. lachen als het voor zo'n triviaal detail plots wel zou kunnen
    09-02-2021 11:55
    Ik vermoed dat renners blij zijn dat er ueberhaupt gekoerst mag worden. Hoop geschreeuw, weinig wol!
09-02-2021 11:38
Much ado about nothing.
    09-02-2021 12:06
    Hear hear
09-02-2021 12:28
Het rolmodel-argument blijft moeilijk. Renners snijden b.v. ook bochten aan op een manier die je beter tijdens je trainingsritje niet overneemt. Uiteindelijk verandert, zoals hierboven gezegd, met deze maatregelen het wezen van de sport niet, maar vooral de verboden tijdrithouding heeft wel een heel hoog symboolpolitiek-gehalte.
09-02-2021 12:30
Ja, het is even wennen: de UCI die veiligheidsregels stelt!
Overigens: de acceptatie van de autogordel ( in de racerij) is er ook niet ineens gekomen. Waar welke stoere bink vind nu nog dat ie dat zelf moet bepalen?
09-02-2021 12:33
Ik vind het rolmodel-geouwehoer echt stupide, het is dan aan je eigen hersens en die van de opvoeders om duidelijk te maken wat wel vs niet snugger is. Wat er op TV komt zijn de kunstenaars op de fiets, geen lui die je verplicht imiteren moet.

Wat voor maatschappij hebben we dan eigenlijk?
    09-02-2021 13:45
    +1

    Een maatschappij waar mensen zelf geen fouten maken en graag met het vingertje naar anderen wijzen als iets niet goed gaat.
09-02-2021 12:46
Oplossing lijkt mij dan een stuur als Jan-Willem van Schip. Dan zit je altijd in een meer aerohouding, UCI-legaal. Wat een zeiksnorren zijn de wielrenners aan het worden zeg. Ze zijn rolmodellen, en zulk gedrag wordt gewoon overgenomen door klootjesvolk
09-02-2021 12:48
Ik vraag me ook af in welke mate de UCI gewoon niet wil laten voelen dat ze nog altijd het laatste woord hebben na de vele kritiek van de laatste tijd.
Maar zo'n figuur als Bugno is toch ook kansloos. Hij verzint er maar wat argumenten bij (voorbeeldfunctie - daar rept de UCI niet over in de communicatie) om het toch maar verkocht te krijgen, terwijl hij in de eerste plaats de renners moet vertegenwoordigen.
09-02-2021 12:52
Waren er niet zo veel valpartijen, dan hadden de renners misschien wel een beetje recht van spreken, maar twee handen op of om het stuur lijkt mij een verstandige regel. Dit soort dingen moet je ook nooit aan de renners zelf overlaten. Aan de andere kant moeten nieuwe veiligheidsregels wel bedacht worden door mensen die er verstand van hebben. En dan kom je automatisch uit bij oud-renners met een behoorlijke portie gezond verstand.
    09-02-2021 13:31
    Oud renners met een portie gezond verstand....?

    Hmmm, de meeste oud renners die ik zie of hoor zijn toch in hun eigen tijd blijven hangen. "Wij van WC eend..."

    Kijk naar een Maarten Ducrot vorig jaar bij de sneeuwetappe in de TdF. Jose de Cauwer die kopstoten van Bennett goed praat. En dan kan ik nog wel even doorgaan.

    Soms is een simpele blik van buiten veel waardevoller dan navelstaarders uit de sport zelf. En zeker in het veiligheidsvraagstuk denk ik dat dit van toepassing is.
09-02-2021 13:20
En wat vindt MVDP ervan?
09-02-2021 13:27
Het lijkt erop dat de renners wel een veilige sport willen, maar zelf alle verantwoordelijkheid om daar iets aan bij te dragen graag afschuiven. Het is juist goed dat de UCI een breed pakket aan maatregelen neemt, wat logischerwijs ook impact heeft op bepaalde handelingen van de renners zelf.
09-02-2021 13:31
Laat de renners het gewoon zelf bepalen...
Mohoric komt nogal gefrustreerd over maar heeft m.i. wel een punt.
Als je alles bij een sport wat gevaarlijk is om na te doen moet verbieden is het einde zoek (van wielrennen tot skeleton of schoonspringen)
Van een prof mag je een zeker bewustzijn van de gevaren en de daarbij horende gevolgen verwachten.
09-02-2021 14:10
Die reactie van de renners doet mij terugdenken aan de introductie van de HALO in F1.

Veel gelul, maar uiteindelijk blijkt dat het een goed idee is
    09-02-2021 14:46
    Afgezien van het feit dat eerst Jules Bianchi als het ware onthoofd moest worden voordat de halo werd ingevoerd, en vervolgens Grosjean ervoor zorgde dat er niemand meer was die twijfelde aan het nut ervan.

    Misschien moet pakweg Hirschi tijdens een afdaling met zijn zeempje achter het zadel blijven hangen en het ravijn induiken. Of Tim Declercq op kop van het peloton met losse polsjes door een put rijden en het halve peloton ondersteboven kegelen. Blijkbaar moet er eerst zoiets gebeuren voordat kwartjes vallen.

    En iedereen die wel eens de ballen-op-de-bovenbuis methode heeft geprobeerd weet dat je niet zo stabiel bent en met je zeempje achter je zadel kunt blijven hangen. En iedereen die wel eens met zijn polsjes op het stuur heeft gelegen weet dat dit lekker rijdt, maar ook dat een put of windvlaag maakt dat je wel eens in paniek terug op zoek moet met je handen naar het stuur. En dan is er weinig fantasie voor nodig dat dit ook gewoon kan leiden tot een serieuze valpartij van jezelf of een ander.
09-02-2021 15:13
Gohh ja, Daniel Martin. Ik snap je wel. Dalen kan je niet en tijdrijden nog veel minder. Iedereen gelijk kan in je voordeel spelen.
    09-02-2021 16:01
    Tijdrithouding mag nog wel op de tijdritfiets, alleen niet meer in een rit in lijn (Deden de meesten in het peloton toch niet, of ze moesten op kop van het peloton aan het beuken zijn).
    09-02-2021 16:04
    Ja, Martin zal dit ongetwijfeld zeggen omdat deze regel hem voordeel oplevert bij het tijdrijden (???). Fijn dat je inhoudelijk op zijn argumenten ingaat.
    09-02-2021 16:14
    Ik had het over de tijdrithouding in een rit in lijn. Ik herinner mij de solo's van Pogacar in Vuelta en Tour. Evenepoel die solo gaat en noem maar op als die renners solo gaan en er is een afdaling gingen ze op de buis zitten. Wanneer het vlak was lagen ze in tijdrithouding. Iets wat voor Martin niet goed was. Aangezien zijn tijdrithouding niet goed is als hij solo gaat.
    09-02-2021 16:14
    Martin rijdt ook niet voor UAE natuurlijk dus dan is alles wat hij zegt bij voorbaat al ***! ;)
    09-02-2021 16:20
    Ook dit is volledige nonsens. Het wil niet zeggen omdat je een voorkeur hebt voor een ploeg dat je niet kan genieten van de sport en van andere ploegen. Ik volg Uae eenmaal meer op de voet. Maar walg ik daarom van andere teams en renners? Absoluut niet!
    09-02-2021 16:45
    @lander,
    komt het misschien ook in je hoofd op dat Dan Martin misschien niet praat voor eigen gewin, maar gewoon wel het nut ziet van deze maatregelen? En snapt dat het wielrennen hier wel degelijk (een stukje) veiliger van wordt...

    Ik denk dat Martin niet de doorsnee renner is als het gaat om opvattinger dit soort thema's. Al wat ouder, keerzijde van de medaille gezien, etc. En ook niet bang (meer) is om een mening te verkondigen die niet mainstream-peloton is.
    09-02-2021 16:58
    @ lander, Dan Martin bewaart zijn aanval eigenlijk altijd voor de slotklim. Hoe goed of slecht zijn tijdrithouding dan is, zal hem verder worst wezen. Hij staat er bekend om zijn eerlijke mening te geven en er is weinig reden om eraan te twijfelen dat hij dat hier ook doet. Dat zijn mening niet de jouwe is, betekent nog niet dat hij dus wel een of ander achterliggend motief zal hebben.
09-02-2021 16:42
Natuurlijk steunt Daniel Martin de UCI. Hij kan niet tijdrijden, dus het komt hem wel goed uit.
09-02-2021 16:56
Sommige renners zijn wel hypocrieten hoor.

En maar zeuren dat de UCI ze niet serieus genoeg neemt qua veiligheid en nu ze het doen, gaan ze klagen omdat de renners direct aangepakt worden met de veiligheid.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
09-02-2021 17:00
En wat als je zo'n klein stuurtje centraal op je stuur monteert? Mag het dan weer wel?

Eerlijk gezegd vind ik dat polsrijden en buiszitten er sowieso belachelijk uitzien. Gebruik een stuur en zadel waarvoor het hoort.
    09-02-2021 17:18
    Nee, want een klein stuurtje is ook gevaarlijk bij een valpartij.
09-02-2021 18:08
Alleen als organisatoren zelf voor de veiligheid verantwoordelijk zijn gaat er iets veranderen. Dat moet juridisch worden verankerd.

Reacties zijn gesloten.