Remco Evenepoel: “Zo snel mogelijk rijden om de eindzege te behalen”
foto: Cor Vos
zaterdag 14 augustus 2021 om 10:00

Remco Evenepoel: “Zo snel mogelijk rijden om de eindzege te behalen”

Remco Evenepoel mag vandaag proberen zijn eindzege in de PostNord Danmark Rundt veilig te stellen. Op het programma staat een vlakke tijdrit van ruim tien kilometer in Frederiksberg. In het klassement heeft de Belg meer dan anderhalve minuut voorsprong.

Na zijn zege in Vejle mocht Evenepoel gisteren in de blauwe leiderstrui beginnen. Samen met zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step zag hij een kopgroep zonder gevaarlijke mannen daarbij wegrijden, waaruit uiteindelijk etappewinnaar Colin Joyce voortkwam. De Belg werd door zijn ploeggenoten veilig naar de streep gebracht. “Het was van start tot finish een nerveuze rit door alle smalle wegen, maar de ploeg was formidabel. Ons doel was om de leiderstrui te behouden en dat lukte prima. De ploeg bleef gefocust en gaf alles voor dit doel, daar ben ik ze dankbaar voor.”

Met alleen nog de tijdrit in Frederiksberg voor de boeg heeft Evenepoel in het klassement meer dan anderhalve minuut voorsprong op de nummer twee, Tosh Van der Sande. Daarnaast staan nog drie renners binnen twee minuten, met Mads Pedersen en de Nederlanders Nick van der Lijke en Mike Teunissen. “Het wordt speciaal om in de leiderstrui te starten tijdens de tijdrit. Ik ga zo snel mogelijk rijden om de eindzege te behalen”, aldus de 21-jarige ronderenner, die alweer zijn zevende etappekoers achter zijn naam mag proberen te zetten.

45 Reacties
14-08-2021 10:18
Zo gaat dat in een tijdrit!
    14-08-2021 11:27
    Zegt 'ie een keer iets redelijks gaan we meteen weer cynisch lopen doen. Jammer.
    14-08-2021 13:08
    In het Nederlandse voetbal zijn talloze voorbeelden, zoals Cruyff, Van Basten, Bergkamp en Seedorf, die 16/17 waren toen ze op het hoogste niveau debuteerden. Als een jonge wielergod zich zo ambitieus heeft getoond dat hij met zijn entourage niet voor de geleidelijke weg kiest (vgl. Thomas Dekker), dan mag hij hard worden aangepakt.
    14-08-2021 13:12
    Seedorf werd natuurlijk als 36/37jarige geboren.
    14-08-2021 13:21
    Klopt, die werd op zijn 18e al 'opa' genoemd.

    Maar tegelijkertijd is hij vanwege zijn verstand op die leeftijd uitgegroeid tot 1 van de meest succesvolle clubvoetballers uit de Nederlandse geschiedenis. Helaas herinnert het grootste deel van Nederland hem van de penalties...

    Als Evenepoel een kwart van de maturiteit zou hebben van Seedorf op 17 jarige leeftijd, dan kwam het helemaal goed met hem. Ongeacht bij welke ploeg hij zou fietsen.
    14-08-2021 13:52
    Eigenlijk herinner ik me vrijwel die hele generatie vanwege hun beroerde strafschoppen. Back on topic: sommige renners kunnen iets van Seedorf leren......
14-08-2021 10:41
Waarom rijdt deze jongen niet de Vuelta? In plaats van in de Ronde van Denemarken te laten zien hoe goed hij wel niet is.
    14-08-2021 10:51
    Om de druk een beetje af te houden denk ik. Al is dat niet gelukt aangezien er elke dag weer een REV artikel is op Sporza en Wielerflits.
    14-08-2021 11:06
    Omdat ze hem heel willen houden. Een renner die dermate gemotiveerd is en daalt als Eddy the Eagle wederom een grote ronde in sturen zou onverantwoord zijn.
    14-08-2021 11:12
    Alles om het imago van de jongen hoog te houden, en daarmee de marktwaarde voor DQS.
    Zoals hij op de OS rondfietste maakt hij geen schijn van kans in de Vuelta, maar is absoluut goed genoeg voor een rondje Denemarken. Victorie en een mooie etappewinst in de ronde van Denemarken dragen allemaal bij aan het kunstmatig in standgehouden imago van "Remco de onverslaanbare". En met DQS in een rondje tegen ploegen als Riwal, Rally, BHS PL beton, Colorquick en Restaurant Suri-Carl Ras, weet je dat je echt een hele goede kans maakt om te shinen. En een pijnlijke 3 weken in de Vuelta zouden een gigangische deuk opleveren in het ego van Evenepoel en het bijbehorende imago richting pers, fans en sponsors. Dus eigenlijk een no-brainer.

    Ik vind het overigens wel een verstandige keuze. Evenepoel is in zijn revalidatieproces veel te snel voor de leeuwen gegooid in de Giro door zijn ploegbaas. Die vorige week vertelde dat alle ballen voor Remco gaan richting een goede start in 2022. Gelukkig is diezelfde ploegbaas er nu als de kippen bij om op basis van deze ronde van Denemarken (tegen bovengenoemde ploegen) tegen Sporza te orakelen dat Evenepoel weer "dezelfde Remco is als voor zijn val".

    En ook nog en passant de pers een veeg uit de pan geeft dat die de verwachtingen te hoog opkloppen bij de wielerfans...
    Tja, met zo'n ploegbaas als vriend heb je geen vijanden nodig!
    14-08-2021 12:16
    Nu is het natuurlijk wel “positieve” druk. Moest hij de Vuelta rijden was weer enkel podium goed genoeg, anders was hij weer gefaald… Anderzijds was dat misschien beter om de pers wat realistischer naar volgend seizoen te laten toeleven. Nu gaan ze wéér denken dat meteen de Giro gaat winnen.
    14-08-2021 12:35
    omdat hij niet de basis heeft voor 3 weken, is gebleken in de Giro en logisch na 9 maanden revalidatie,

    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    14-08-2021 12:45
    @Peet Gute Waarom niet de Vuelta rijden? Al was het alleen maar om de inhoud en de ervaring op te doen voor de toekomst. Een beetje zoals Dumoulin in 2016 deed. Anoniem in het klassement maar wel 2 etappes winnen. Dat kan hij ook. Denemarken is nu goed voor zijn zelfvertrouwen maar een investering in de toekomst kun je het natuurlijk niet noemen.
14-08-2021 11:08
Zo snel mogelijk rijden - klinkt als een goed plan. Benieuwd wat de rest als tactiek gaat hanteren.
    14-08-2021 12:56
    Pedersen wacht hem op en laat hem dan in een spectaculaire afdaling, waar RE toch probeert te volgen, een bocht missen.
14-08-2021 11:13
Prima tekst vrienden, rustig aan. Hij rijdt in de leiderstrui, wat moet ie anders zeggen?

Het zou me overigens verbazen als ie de ritzege niet óók meepakt, gezien de vorm waarin hij kennelijk verkeert en de tegenstand (of Affini moet in Giro-vorm verkeren).
    14-08-2021 11:20
    Klopt, prima teksten van Evenepoel. Niks mis mee. En ook de zege in de tijdrit moet in dit veld echt wel mogelijk zijn (zeker nu Lampaert naar huis is).

    De echt slechte teksten komen vooral van zijn baas:
    https://sporza.be/nl/2021/08/13/lefevere-ziet-evenepoel-demonstreren-zelfde-remco-als-voor-zijn-val~1628859249330/
    14-08-2021 12:53
    Nu weet ik ook meteen waar Remco al die wijze oneliners vandaan heeft. Hij heeft het geleerd van Patrick: "Hij ging gewoon te laat in de remmen". Das meestal zo als je een bocht mist. Ik zal mijn duit in het zakje doen: Als mijn voordeur niet open staat is ie dicht.
14-08-2021 11:26
Ach, na het echec in de Giro is het toch logisch dat ze deze jongen de rest van het seizoen in wat kleinere koersen opstellen? Ik snap dat wel hoor en uiteraard behoort hij dan ook meteen bij de kanshebbers.
Wat het wat lastig maakt voor veel volgers is dat Remco zelf meteen weer praatjes krijgt, vervolgens ook zijn ploegbaas en uiteraard ook alle fanboys/fangirls.
Allemaal een klein toontje lager zingen, deze jongen wint heus zijn grote ronde nog wel, het moet niet meteen en hij is nog geen 30 hè.
    14-08-2021 11:40
    Ja logisch, maar waarom gedraagt hij zich dan alsof hij in de Tour rijdt? Wilde gebaren maken naar renners van Riwal en op de finish laten zien dat hij de critici de mond gesnoerd heeft. Nou, dat laatste moet ie maar laten zien in de Vuelta en niet in de Ronde van Denemarken.
    14-08-2021 11:46
    Waarom? Omdat het een wielrenner is met het DNA van een verwende voetballer. Tenminste als je het mij vraagt.
    Voetballers die een waardeloze periode doormaken denken ook dat ze criticasters de mond snoeren en ze allerlei gebaartjes kunnen maken als ze een keer een bal in een netje schoppen, of dat nu is tegen de landskampioen of tegen FC Schubbekutteveen. En ook voetballers maken te pas en te onpas heel veel misbaar als er dingen gebeuren die niet in hun straatje passen. Zet morgen tussen 7 en 8 de TV maar aan op NPO1, dan weet je wat ik bedoel.

    Evenepoel neemt het voetbal mee in het wielrennen. Helaas ook inclusief de overdreven media aandacht en de totale irrationaliteit van de fans. Ik prijs hem daar dus niet voor.
    14-08-2021 12:11
    Ik blijf erbij dat hij in de Vuelta had moeten starten. En dan écht alleen om de ervaring en inhoud op te doen van een 3-weekse ronde met de wereldtop aan de start. Meteen jezelf op een half uur laten rijden zodat er geen verwachtngen meer zijn en alleen naar de pers communiceren dat je hier bent om te leren. Meer niet. Punt.
    Hij kan dan leren hoe zijn lichaam écht reageert op het leveren van inspanningen. Dag in dag uit. En daar komen dan de data uit voort die je in de toekomst kunt gebruiken voor je uiteindelijke doel; Het winnen van een grote ronde. De winst in Denemarken is goed voor zijn zelfvertrouwen maar meer dan ook niet. En natuurlijk win je niet zomaar en moet je het eerst maar even doen. Maar voor zijn ontwikkeling betekent een rondje als dit gewoon stilstand. Een gemiste kans dus in mijn ogen.
    14-08-2021 12:18
    @Reiger dat plan voor de Vuelta dat klopt wel wat jij schrijft maar het lijkt erop dat ze dit pas voor 2022 in de planning hebben.. Als hij 2022 al niet naar de tour gaat dan lijkt dit jaar Vuelta rijden zoals jij omschrijft zelfs nog te vroeg..

    Ik denk dat hij veel wisselvalliger is dan gedacht en vandaag zo maar door het ijs kan zakken
    14-08-2021 12:19
    In theorie heb je gelijk reiger, maar in praktijk zal Remco de tijdrit voor winst starten (Vuelta) en dan sta je automatisch kort op de leiderstrui. Dan bewust lossen vereist een bepaalde mentaliteit. Ik denk dat de ambities het dan winnen van het verstand.

    EDIT: dus eigenlijk precies wat Michelangelo in drie A4tjes nader duidt…
    14-08-2021 12:21
    @Reiger,
    Ben het in basis met je eens: een leer-Vuelta zou inderdaad beter geweest zijn dan het zoveelste kleine rondje winnen.

    Maar die jongen is nu eenmaal gruwelijk hardleers, dat is wel gebleken. Probleem zit hem in het feit dat deze jongen niet het karakter heeft om zich op dag 1 op een half uur te laten fietsen. Die begint al te dromen van de tijdrit en de leiderstrui, en, als hij de tijdrit net niet wint, droomt hij om hem in 1 van de volgende dagen te pakken. Als dat ook nog eens zou lukken, dan droomt hij er ook nog van om hem zo lang mogelijk te houden, wie weet wel tot op het eind.

    En helaas zit hij niet in de ploeg waarin hij daarin wordt afgeremd. Kijk naar de praat van zijn ploegbaas op Sporza, dat zegt genoeg. Willen ze hem echt afremmen, dan moeten ze voor de tijdrit zijn remmen flink laten aanlopen en zijn bandendruk veel te laag zetten, zodat de droom van de leiderstrui meteen verdwenen is. Maar anders gaat die jongen gewoon voor een klassement fietsen...

    EDIT: dus eigenlijk precies wat Panache in 1 zin weet te zeggen...
    14-08-2021 12:34
    @Panache/Michelangelo Goed punt. Maar op zo’n moment komt toch een goede begeleiding om de hoek kijken? Die denkt aan de lange termijn? De korte termijn, het binnenhalen van een sponsor (dus werkzekerheid voor de nabije toekomst) is al gelukt.
    Iedereen weet al dat hij dit kan. Huishouden in de wat kleinere rittenkoersen en tijdritten winnen. Daar blinkt hij in uit. Ondertussen heeft zijn grootste concurrent, die hij zijn hele carrière gaat tegenkomen, al 2 Tourzeges, een podium in de Vuelta en 9 etappezeges op zak. Dan lijkt het mij dat je veel beter kunt investeren in je grote ronde toekomst dan te blijven doen wat je al heel goed kunt. En daar zou ook zijn hele entourage zich van bewust moeten zijn en hem daarin moeten sturen. En dat doen ze tot nu toe niet.
    14-08-2021 12:36
    hoezo echec, Ollanders en de Franse taal, dat komt nooit meer goed
    14-08-2021 12:38
    Ik ben het volkomen met je eens Reiger, in theorie dan. Zie Pidcock.
    14-08-2021 12:50
    Hoezo Ollanders. Als het aan Peet Gute ligt komt het nooit meer goed met de noorderburen, en ook niet meer met de franstalige zuiderburen. Ik heb alleen maar gedegen kritiek mogen lezen m.b.t. REV, of moeten we dan alleen hosanna zingen over zijne goddelijkheid?
    14-08-2021 12:51
    Als Ollander is mijn kennis van het Frans ook vrij beroerd (hoewel aanzienlijk beter dan het Nederlands van Fransen en veel Walen), maar volgens mij betekent echec gewoon letterlijk mislukking. En als je de Giro van RE obv de verwachtingen bij RE zelf, PL, de Belgische pers en de meerderheid van de Belgische wielervolgers niet als mislukking bestempelt doe je je aan fraai staaltje historisch revisionisme.
    14-08-2021 12:52
    "Ik ben het volkomen met je eens Reiger, in theorie dan."

    Even voor de zekerheid: en in praktijk?
    14-08-2021 12:59
    In praktijk niet, zoals eerder in het draadje al uitgelegd.
    14-08-2021 13:07
    "Draadje" is een understatement voor de kranten die hierboven volgeschreven worden.
    14-08-2021 13:14
    Ik hoop inderdaad ook dat Pidcock in de Vuelta gaat doen wat eigenlijk Evenepoel ook zou moeten doen. Lekker 3 weken rondfietsen, kijken, leren, her en der een etappe uitkiezen, en voor de rest wat knechten. Zonder druk of verwachtingen.

    Ik heb persoonlijk bij zowel Pidcock als INEOS iets meer vertrouwen dat ze dit ook zullen doen dan bij Evenepoel en DQS. INEOS heeft m.i. andere kopmannen om uit te spelen, zijn iets minder opportunistisch, en ik denk dat Pidcock zelf ook iets anders in elkaar steekt. Niet minder ambitieus, maar wel beter te sturen. En ook iets meer bezig met lange termijn ipv hier en nu.
    14-08-2021 13:25
    Om de cirkel van deze week rond te maken: Pidcock heeft een betere cooperation.
14-08-2021 11:41
Het gerucht gaat dat Lefevere heeft geopperd om REV achterstevoren te laten fietsen in de tijdrit, om te laten zien hoe goed hij wel niet is.
    14-08-2021 12:30
    Goed voor zijn fiets skills. Ik zie eigenlijk alleen Sagan zoiets uitproberen.
    14-08-2021 12:49
    Zit er een bochtige afdaling in? Mss een idee voor Remco om een keer een paar trainingen te doen met Niek Kimmann?
    14-08-2021 12:54
    Lieten ze Pinot niet skiën en autoracen om wat meer te begrijpen van goede lijnen rijden?
14-08-2021 12:47
Je zou denken dat niemand zo goed was in open deur one liners als Primoz maar Remco kan er ook wat van. :-)
14-08-2021 12:58
Stille ochtend hier. Waar blijft PL's wekelijkse woordendiarree?
    14-08-2021 13:08
    JIj doet iig flink je best
    14-08-2021 13:13
    Ik zit (lig beter gezegd) heel taai financieel analyse werk te doen. Dit houdt me nog een beetje tussen de mensen.
14-08-2021 15:52
In de categorie : “Vanaf nu moeten we alle wedstrijden winnen..”

Reacties zijn gesloten.