Remco Evenepoel zegeviert ook in Brussels Cycling Classic
foto: Cor Vos
zaterdag 28 augustus 2021 om 15:02

Remco Evenepoel zegeviert ook in Brussels Cycling Classic

Remco Evenepoel blijft winnen. Enkele dagen na zijn zege in de Druivenkoers Overijse bleek hij ook de beste te zijn in de Brussels Cycling Classic. Aimé De Gendt ging als laatste renner overboord bij Evenepoel en werd tweede.

Zaterdag bleek dat de Brussels Cycling Classic geen sprintkoers meer is. Door de toevoeging van de Bosberg en de Muur van Geraardsbergen aan het parcours lagen er meer mogelijkheden voor de aanvallend ingestelde renners.

In de openingsfase reed een kopgroep met daarin zeven renners weg uit het peloton. Lindsay De Vylder, Torsten Traeen, Etienne van Empel, Jules Hesters, Robert Scott en Gianni Marchand vergaarden een voorsprong van bijna drie minuten en hoopten zo te anticiperen op aanvallen vanuit het peloton in de finale.

Evenepoel opent het bal op de Muur
Dat deden ze goed, want na een aanval van Evenepoel op de Muur van Geraardsbergen konden de overgebleven koplopers Marchand, Scott en Traeen hun karretje even aanhaken bij de nieuw gevormde kopgroep met daarin ook Victor Campenaerts, De Gendt, Philippe Gilbert, Tosh Van der Sande, Marc Hirschi Brandon McNulty.

Een overwinning zat er zaterdag echter niet in voor een van de drie overgebleven vluchters. Na nieuwe aanvallen van Gilbert, Evenepoel en Campenaerts verdwenen zij snel uit beeld en werd duidelijk dat een van de bovengenoemde renners met de zege aan de haal zou gaan. Het peloton reed namelijk al snel bijna twee minuten achter de zeven koplopers.

Deel van sterke kopgroep rijdt verkeerd, De Gendt en Evenepoel vooruit
In diepe finale hoopten de koplopers op een van de twee kasseistroken het duel om de zege uit te vechten, maar zo ver kwam het nooit. Nadat Campenaerts, Gilbert, Van der Sande, Hirschi en McNulty verkeerd reden, kwamen Evenepoel en De Gendt voorop te rijden.

Evenepoel kraakt De Gendt
De twee koplopers slaagden erin om de voorsprong beetje bij beetje uit te breiden, waarna Evenepoel besloot om alleen verder te rijden. De Gendt stribbelde nog even tegen, maar moest in de laatste tien kilometer zijn landgenoot laten gaan. Uiteindelijk vergrootte de renner van Deceuninck-Quick-Step zijn voorsprong zelfs tot dertig seconden om in Brussel alweer zijn tweede koers in een paar dagen te winnen.

Het podium – foto: Cor Vos

61 Reacties
28-08-2021 15:04
Wat.Een.Klasbak.
28-08-2021 15:04
Onverdiend, Als die motor niet verkeerd was gereden had Gilbert gewonnen
    28-08-2021 15:08
    Jij bent wel een grapjas he.
    28-08-2021 15:08
    Dat is er ook over en niet waar: bij d vergissing verloren ze 20 seconden, uiteindelijk liep hij uit tot 45 seconden (of meer?) op een collectieve achtervolging met Hischi, McNulty, Gilbert en co. Dus je stelling klopt niet.
    28-08-2021 15:11
    + Gilbert won niet eens de sprint van de achtervolgers
28-08-2021 15:08
Wat een krachtmens.
Hopelijk snel weer in de klimkoersen in de worldtour.
    28-08-2021 16:30
    Volgens mij kan hij zich ook gaan focussen op het Vlaamse werk.
28-08-2021 15:08
Weer een knappe zegge. Wat een ieder er ook van vindt; hij doet het toch telkens.

Wel een applausje voor het sprintje van Victor. Dat zag er toch niet uit, haha. Topvent, die gozer.
    28-08-2021 15:11
    Werd kansloos overspoeld. Rip
    28-08-2021 15:13
    Alle respect voor Victor, maar die gozer zit toch wel spuuglelijk op zijn fiets. En die sprint zag er inderdaad ook echt niet uit.
    28-08-2021 15:35
    Victor trok aan voor Tosh. 'De menne ven 't stedt'
28-08-2021 15:09
De route aanduiding hing verkeerd. Voor de locals REV en de Gendt was dit duidelijk. Ik vermoed hier een vorm van sabotage door REV fans. En dan die superlatieven op Sporza... misselijkmakend...
    28-08-2021 15:17
    @ Franco. Misschien hebben ze nog andere trukendoos over voor het WK ( als hij mag mee doen natuurlijk ). Allemaal complotten. Een auto in brand, renners verkeerd sturen. Ik zou in U plaats hier ook vragen over stellen.
    28-08-2021 15:27
    In U plaats (sic)? Waarom in mijn plaats? Ik ben geen REV anti-supporter, maar dit was een verdachte situatie. Buiten dat: het was sportief geweest als ze gewacht hadden, ook dan had REV de rest er waarschijnlijk wel afgereden. Nu zag ik slechts misplaatst gegniffel in het interview na afloop.
    28-08-2021 15:29
    Alle renners hebben een fietscomputer, als ze dan nog verkeerd rijden dan kan hij er ook niets aan doen hé. Wachten vindt ik flauwekul, dan kan je ook iedere keer wachten als ze een lekke band hebben bijvoorbeeld.
    28-08-2021 15:39
    Onvergelijkbaar. Ook gezien het feit dat alle motards (de organisatie dus!) rechtsaf sloegen.
    28-08-2021 15:42
    @francoBallerini. Hij kan er jammer genoeg niks aan doen. Bij de achtervolgers waren 2 koppeltjes. Indien ze echt sterker waren hadden ze het gat wel dicht gereden. Uiteindelijk is hij verdient gewonnen. Alleen jammer dat het op deze manier is
    28-08-2021 15:50
    Je bent inderdaad geen anti REV supporter maar gewoon een anti supporter. Ik vind het ook jammer dat dit is gebeurd maar de achtervolgers liepen een achterstand op van 23 seconden en na die kasseistrook van 2 kilometer was de voorsprong al ruim 40 seconden. Dat zegt toch ook veel denk ik.
    28-08-2021 15:54
    Matchfixing... vermoeden van matchfixing... ik moet wel zeggen vermoeden want ik heb daar geen bewijs voor natuurlijk.
    28-08-2021 15:59
    Er is een groot verschil tussen in het wiel zitten en een gat dichtrijden. Blijkbaar hebben sommigen in dit draadje dat niet door...
    28-08-2021 16:17
    @Lalsacien veel wielerflitsers hebben nog nooit gehoord van motivatie en demotivatie en welke invloed dit op een renner heeft. In het begin reed alleen Gilbert nog. Pas later gingen ze weer ronddraaien. Toen was het verschil al veel meer dan 25 seconden.
    28-08-2021 16:30
    En ik zou zelfs gerust toe durven geven dat Evenepoel de sterkste was vooraan, en dat daarom de anderen niet terug kwamen.
    Maar zelfs als je de sterkste bent maar niet de snelste moet je iedereen er nog af krijgen. Helaas is ook dat principe bij veel reaguurders hier niet duidelijk.
28-08-2021 15:10
Opnieuw een zeer sterke koers gereden. Jammer van die wegvergissing. Toch een domper op de feestvreugde.
28-08-2021 15:11
Natuurlijk Jens. Gilbert won ook heel gemakkelijk de spurt voor de derde plaats. Nu serieus. De beste in koers is gewonnen. Ook sterke race van Victor Campenaerts. En uiteraard, het jammerlijk verkeerd rijden gaat weer voor de nodige discussie zorgen op WF.
28-08-2021 15:13
Klasbak REV. Door de koers fout weer controverse. Voer voor de critici en de fans.
Mooie negende plaats voor Jeremy Lecroq
28-08-2021 15:14
Het commentaar geven op Evenepoel lijkt toch te minderen. Het minimaliseren van elke winst wordt op den duur ook gewoon belachelijk.
    28-08-2021 15:20
    Akkoord, ik vind het toch opmerkelijk hoe hard die kritiek is op iemand die moest herstellen van een afgebroken kop van zijn dijbeen... Hij antwoordt zachtjesaan met de pedalen, komt goed (voor de renner en de fans)
    28-08-2021 16:05
    Nee hoor, de kritiek is gewoon verplaatst naar het artikel waar REV commentaar geeft na zijn zege. Jammer.
28-08-2021 15:16
Schaart zich (binnenkort, of is het al zover?) bij het selecte groepje dat dit soort nummertjes structureel kan en gaat opvoeren.
28-08-2021 15:18
Wel een klasbak hoor, die Evenepoel. Een grote mond, maar na wat ergernis begin ik dat juist wel leuk te vinden. Wat me vooral van hem bijblijft zijn z’n solo’s. Wegknallen en niemand die meekan. Dan heb je een grote motor.
    28-08-2021 15:33
    Zo zie ik het ook. Straf nummer weer. Spreekt prima met zijn benen. Klasse puur!
    Dat anderen nog met hem meedraaien in een kopgroep…
28-08-2021 15:18
Onthoofde koers. Proficiat, maar niet echt eentje om trots in te lijsten.

Uiteraard wel sterk afgemaakt, je moet t maar even doen.
28-08-2021 15:29
Wat is dit een ferm zware semi-klassieker geworden zeg. Mooie winnaar op een mooie erelijst.
28-08-2021 15:31
Rev komt stilaan op toeren. Een aanwinst voor het peleton!
28-08-2021 15:32
Heeft die dekselse Patrick L. de bordjes verwisseld?
28-08-2021 15:40
gaat waarschijnlijk nog in de top 5 van de zegestand van 2021 eindigen.

en dat als renner zonder sprint, zonder explosieve demarrage en die maar in mei aan het seizoen is begonnen
    28-08-2021 15:47
    Inderdaad en hij is dan nog steeds niet 100% en is nog maar 21 é.
    28-08-2021 15:49
    Goh hij demarreerde toch weg op het vals plat van een behoorlijke sterke renner (in termen van kilo's en wattages) die redelijk wat in de wielen had gezeten.

    Nou ja vals plat, ik ken de Ninoofse steenweg, dat is toch meer dan vals plat. Lijkt goed op de Nieuwe Kwaremont.
    28-08-2021 15:57
    Bij iemand die uit de vroege vlucht van de dag kwam...
    28-08-2021 16:39
    Michelangelo. Ik volg nu al een tijdje uw commentaar over Remco Evenepoel. En heb lang kunnen zwijgen. Maar wat ben jij een ziekelijke anti supporter van wat waarschijnlijk het grootste wielertalent aller tijden is. Ik ben geen fan van VDP of Pogacar, maar appreciër wel hun ongelofelijke talent en hun prestaties. Ik volg nu 30 jaar het wielrennen en heb echt geweldige wielrenners zien passeren zoals Vandenbroucke, Bettini, Contador, Froome, Valverde, Boonen, Cancellara, Van Aert en de genoemde VDP en Pogacar en geen enkele van deze is zo een geweldenaar als REV. Volgens mij is het ook alleen maar moeilijker om dit soort door jou gedegenereerde wedstrijden te winnen tegen 150 profs waarvan er s'morgens zeker 60 denken en hopen om te kunnen winnen. Deze Evenepoel gaat in zwaardere wedstrijden tegen de wereldtop alleen maar meer mogelijkheden hebben om nog indrukwekkendere dingen te laten zien in de toekomst.
    28-08-2021 17:17
    Het grootste wielertalent aller tijden vind ik toch wel wat te ver gaan. Talent zeker, het grootste.. dat moet nog steeds blijken.
    28-08-2021 17:34
    Aor, je gaat toch niet beweren nu dat REV beter is dan Pogacar, dat is objectief aantoonbaar onjuist. Pogacar=REV+knettergoed dalen+sprinten+explosieve demarrage bergop.
    28-08-2021 21:46
    We zullen pas zeker weten wat Remco waard is ten opzichte van Pogacar als ze echt eens tegen mekaar gekoerst hebben. Pogacar heeft door omstandigheden nu een veel mooier palmares, maar Remco zal alleen nog maar beter worden door veel te koersen en heeft heel andere kwaliteiten dan Pogacar.
    29-08-2021 09:04
    @Aor Ive,
    Over welke "omstandigheden" praat je? Evenepoel is al sinds heel jonge leeftijd prof bij 1 van de beste ploegen in de WT, dus hij heeft alle kans gehad om alles te laten zien van zijn talent.

    Als je met "omstandigheden" zijn val bedoelt; dat klinkt alsof het allemaal buiten hem om gebeurd is. Alsof het muurtje ineens de weg over stak en Evenepoel daar niks aan kon doen. Net als het te snel weer beginnen en daardoor een terugslag krijgen. Het is beter om te stellen dat hij "door zijn eigen schuld" zichzelf nog niet heeft kunnen bewijzen tegen pogacar. Da's voetbalpraat, waar de schuld van een nederlaag altijd bij een ander ligt, en het succes altijd wordt verklaart door goed eigen presteren.

    En verder praat je een beetje als de marketing machine van Evenepoel. Alsof het het meest ongelofelijke is wat ooit op een fiets heeft rondgereden. Dat hij een groot talent is, daar is vriend en vijand (ja, zelfs ik) het over eens. Maar de grootse dingen in het wielrennen (wereldkampioen worden, topklassieker winnen, grote ronde winnen) moet hij echt nog allemaal laten zien. Om die jongen dan nu al zo op een voetstuk te plaatsen komt ongeloofwaardig over.
    29-08-2021 10:08
    Voor mij persoonlijk is hij in ieder geval het meest ongelofelijke talent dat ik ooit op een fiets gezien heb. Die val was inderdaad zijn eigen fout, maar als straks Pogacar door zijn eigen fout of door die van iemand anders valt en een half jaar uit de roulatie is en vervolgens wint Evenepoel elke wedstrijd dan is het omdat Pogacar er niet bij is. Puur op basis van talent zal er bij Pogacar en Evenepoel niet veel verschil op zitten. De kop en mentaliteit zal het verschil maken in de toekomst. Remco heeft tot nu toe nog maar 1 wereldkampioenschap gereden als knecht, Lombardije was zijn enige topklassieker en de Giro kwam duidelijk nog te vroeg, want het is wel duidelijk dat hij pas op zijn normale niveau rijdt sinds 3 weken. Ivm de opmerking dat ik zijn marketing machine ben. Ik volg Remco als sinds 2018. Toen was het elke zaterdag of zondag kijken naar de wieleruitslagen van de junioren wedstrijden om te kijken met welke verschillen hij weer gewonnen had. Sinds die tijd ben ik alleen maar meer en meer overtuigd geraakt dat dit een talent is dat maar eens in de zoveel tijd geboren word en daardoor krijg je met zo iemand wel een band. Volgens mij gaat sport bekijken en beleven over emoties, bij mij in ieder geval wel.
    29-08-2021 10:26
    @aor ive REV is een ongelooflijk talent. Wint veel en al op hele jonge leeftijd en zoals de Fransen zouden zeggen "avec la manière".
    Maar ik raad je aan om niet overmoedig te worden in je fan zijn.
28-08-2021 16:10
Onthoofde koers. Misschien was Evenepoel de sterkste in koers, maar de sterkste wint lang niet altijd.

Ik had graag gezien hoe Evenepoel het geklaard zou hebben in een groepje als dit. Hij is niet de snelste aan de streep, en de kans dat hij in grote wedstrijden zomaar solo kan gaan is niet zo groot. Ook in deze groep zou ik hem niet zomaar weg zien rijden. Nu was hij met de vroege vluchter op stap, maar was hem dat ook gelukt met het duo van Lotto of met de andere vluchters... ik vraag het me af.

Zeker met het oog op het WK zou het interessant geweest zijn om dit te zien. Want op zich is Remco in vorm, en een plekje waard. Maar via welk scenario kan hij winnen als hij in een dergelijke groep verzeild raakt (aangenomen dat de seingevers hun werk daar goed doen)? Zeker als de tegenstand nog wat groter is dan in deze koers.

En als je voor Wout als kopman gaat, voor welk scenario neem je dan Evenepoel mee? Zeker als je weet dat hij zelf wil winnen en niet de meest betrouwbare knecht is. Als een solo niet realistisch is, moet je hem dan mee pakken als niet betrouwbare knecht. En neem je dan niet liever mensen mee waar je van op aan kunt.
    28-08-2021 16:21
    [quote](aangenomen dat de seingevers hun werk daar goed doen)[/quote]

    zoals de seingever die vandaag heel hevig naar links stond te zwaaien, bedoel je dan?

    verder begin je nogal zwaar in herhaling te vallen met je "evenepoel is alom gekend als notoir onbetrouwbare helper" fictie, die slaat niet echt aan. al is het een mooi voorbeeld van de illusory truth effect
    28-08-2021 16:42
    @Chippen, je hebt gelijk. Het was niet de seingever, maar de pijlen icm de motor ervoor. Oprechte excuses aan de "seingever de merde..."
28-08-2021 16:47
@aor ive

"het grootste wielertalent aller tijden is"

Dit is nu wat er mis is met de hele, uiterst lucratieve marketing rond Remco Evenepoel.
Leeftijdsgenoot Pogacar ontkracht deze stelling al een jaar of twee.
28-08-2021 16:51
Tja, de rest doet het fout en hij doet het goed, maakt niet uit waarom hij wel naar links ging en de rest naar rechts, hij deed het, dus heeft ie een voorsprong.
Dan heeft hij volgens mij volledig het recht om die voorsprong te pakken, en je kunt dan wel aankomen zetten met morele waardes etc, maar dat maakt een jongen van 21 die een koers kan winnen natuurlijk geen reet uit, en geef hem is ongelijk.
28-08-2021 17:00
Ik denk dat je Evenepoel weinig kunt verwijten dat hij doorrijdt nadat de rest de verkeerde afslag neemt. Wanneer je in een wedstrijd zit, heb je gauw schijt aan “hoe het hoort”. Als er een valpartij is denk je als eerste “gelukkig lig ik er niet bij” en daarna denk je aan de renners die je alvast achter je hebt in de uitslag. Ik gruwel altijd van die zogenaamde solidariteit van een peloton. Uiteindelijk zijn degenen die het organiseren alleen maar uit op eigenbelang. Als voorbeeld Cancellara in de Tour (2010?). Omdat er weer een Schleckie bijlag moest er gewacht worden. Anders was hij ook doorgereden.
Wanneer REV in de toekomst in afdalingen onder druk wordt gezet, is het toch eigenlijk de bedoeling dat hij lost of dat hij een bocht mist? Dat hij daarbij ten val kan komen en gewond kan raken, vinden de renners pas na afloop spijtig en hopen ze dat hij niet heel veel mankeert. Tot die tijd rijden ze gewoon door om hem te elimineren. Zo werkt het gewoon. Dus nu heeft hij niet gewacht en geef ik hem groot gelijk. Als er dan toch gewacht moet worden, doe je dat pas als een wedstrijdleiding ingrijpt. Tot die tijd denk je aan jezelf. En dat collega’s, volgers en publiek het dan bekritiseren daar veeg je netjes je hol mee af.
    28-08-2021 17:12
    @Reiger,
    Ik heb (net als jij) echt niet zo heel veel moeite met het doorrijden zelf. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar da's onderdeel van de wedstrijd.

    Ik denk dat de weerstand uiteindelijk vooral zit in opmerkingen als "ze hebben toch allemaal een computertje", terwijl ook hij op een haar na verkeerd was gereden in zijn eigen regio. Zeg dan gewoon dat dit een "lucky" was, dat het een stuk lastiger geweest zou zijn als het niet was gebeurd. Bedank dan nog even De Gendt om voor hem te rijden en met hem mee te draaien, en je hebt een veel sympathieker en realistischer verhaal.
    29-08-2021 12:44
    @michelangelo, bedank Aimé om met hem mee te draaien zeg je? Bedoel je die 3 keer 40 meter dat hij op kop kwam? Tuurlijk was hij al vroeg in de aanval, tuurlijk zal hij wel vermoeider geweest zijn, en tuurlijk is het volstrekt normaal dat de man zich dan voor 90% beperkt tot in het wiel zitten...Maar vertel dan wel even gewoon de waarheid en de dingen zoals ze zijn. Ik volg al een poos uw 'uithalen' richting Evenepoel, en tot op heden schudde ik even meewarig het hoofd of kon er misschien eens een monkellachje af bij het lezen van zoveel negativisme. Nu dacht ik toch gewoon even beschaafd te reageren. Je beseft toch hopelijk zelf dat je met iedere krampachtige bijdrage in het afbreken, minimaliseren, of krom praten van een prestatie van Evenepoel, hoe langer hoe meer overkomt als een soort zielige 'pipo de clown' die amper nog door iemand ernstig genomen wordt?
28-08-2021 19:04
Da's waar, in Nederland gebeurt dat niet.
Kan ook niet, want daar wordt elke koers afgelast :P
28-08-2021 19:58
Juist daarom. Als je als land veel organiseert moet er toch wel een draaiboek zijn. Wa blief een draaiboekske kan je daar mee draaien.
28-08-2021 20:10
Euh, er is niet zoiets als 1 organisatie die alle koersen in België organiseert. Integendeel, dat zijn vele lokale comités die daar veel werk en tijd in steken. Uiteraard zijn er draaiboeken. Maar ook dan gaat er af en toe eens wat fout als er honderden wedstrijden georganiseerd worden.
28-08-2021 22:59
Chapeau voor de wielerflitsers hier die blijven volhouden en telkens de prestaties van evenepoel proberen afbreken, downgraden of excuses zoeken. Dit moet echt enorm tijdrovend zijn en veel energie kosten. Want deze jongen heeft al wat gewonnen. En er zal nog veel doorzettingsvermogen nodig zijn want de kans is groot dat hij nog heel veel gaat winnen de komende jaren
29-08-2021 08:13
Veel reacties op Evenepoel hebben te maken met zijn houding, ietwat ouwelijk en tegelijkertijd jeugdig arrogant. Dus elke opmerking van Remco in die trant is koren op de molen. Hij lijkt bij nader inzien te hebben gekozen voor een VDP-traject in diens eerste wegjaren: scoren buiten de WT-koersen en uitbouwen.

Reacties zijn gesloten.