Remco Evenepoel wint derde Clásica San Sebastián na sprint-a-deux met Pello Bilbao
foto: Cor Vos
zaterdag 29 juli 2023 om 16:37

Remco Evenepoel wint derde Clásica San Sebastián na sprint-a-deux met Pello Bilbao

Remco Evenepoel heeft de 43ste editie van de Clásica San Sebastián gewonnen. De wereldkampioen, die in 2019 en 2022 ook al met de zege ging lopen, ging al vroeg in de aanval en bleef op de laatste beklimming over met alleen nog Pello Bilbao. In een sprint-a-deux was Evenepoel vervolgens de snelste.

Op de zaterdag na de Tour de France stond traditiegetrouw de Clásica San Sebastían op het programma. De route van de Baskische eendaagse was enigszins gewijzigd ten opzichte van vorig jaar, maar de Murgil-Tontorra (2,1 km aan 9,8%) bleef de ultieme scherprechter. Ook de topfavoriet luisterde weer naar dezelfde naam: Remco Evenepoel was net als in 2022 de te kloppen man. Een jaar geleden maakte de Belg zijn status waar met een tweede zege in de Klasikoa Donostia, pakte hij nu zijn derde?

Evenepoel valt in neutralisatie
De wedstrijd begon niet ideaal voor Evenepoel: de wereldkampioen kwam in de neutralisatie ten val. Voor de Belg een valpartij zonder erg, zo leek het, want hij stapte meteen weer op om zijn weg te vervolgen. Biniam Girmay kwam er minder goed vanaf. Hij ging samen met Evenepoel tegen de grond, ging eveneens door, maar verliet de wedstrijd uiteindelijk toch.

Toen het officiële startsein was gegeven, ontstond er een groot gevecht om in de vlucht van de dag te komen. Na ongeveer veertig kilometer wisten vijf renners zich los te weken. Het ging om Romain Bardet (Team dsm-firmenich), Nathan Van Hooydonck (Jumbo-Visma), Franck Bonnamour (AG2R Citroën), Julien Bernard (Lidl-Trek) en thuisrijder Mikel Iturria (Euskaltel-Euskadi).

Van Hooydonck leidt de kopgroep – foto: Cor Vos

De vijf fietsten een voorsprong bijeen van bijna vijf minuten. Groter liet het peloton, aangevoerd door Soudal Quick-Step en Bahrain Victorious, het gat niet worden. En op de Jaizkibel, met nog zo’n honderd kilometer te gaan, zakte de voorsprong alweer tot onder de drie minuten. Nochtans stonden de koplopers niet stil, want voor Bonnamour ging het te hard. Hij moest lossen. In het peloton was ook actie. Quinten Hermans, Iván García Cortina en Lawson Craddock probeerden de sprong naar de vroege vluchters te maken.

Evenepoel begint er vroeg aan
Op de Erlaitz (4 km à 10.3%) werden de drie achtervolgers alweer gegrepen, maar we kregen meteen nieuwe tegenaanvallers. Nu van een heel ander kaliber. Remco Evenepoel trok, met nog 73 kilometer voor de boeg, namelijk ten strijde. Alleen Aleksandr Vlasov, Alberto Bettiol en Pello Bilbao konden hun karretje aanhaken. Met zijn vieren kwamen ze bij Bardet en Van Hooydonck, de twee laatst overgebleven leden van de kopgroep.

Een sterke kopgroep – foto: Cor Vos

De zes gaven in de vallei na de Erlaitz flink gas. Aan de voet van de Mendizorrotz (4,1 km aan 7,3%), de voorlaatste beklimming van de dag, hadden ze en voorsprong van een minuut en 15 seconden op het flink uitgedunde peloton, waar Movistar en Lidl-Trek nog een verwoede poging deed om de situatie recht te zetten. De Amerikaanse ploeg deed dat niet voor Bauke Mollema, want de Nederlander zat in een tweede pelotonnetje.

Kopgroep dunt uit
Eenmaal op de Mendizorrotz, gaf Evenepoel flink gas in de kopgroep. Van Hooydonck en Bardet, die al lang vooruit reden, gingen als eerste overboord. Daarna moest ook Bettiol passen. In het peloton zagen we ondertussen een versnelling van Felix Gall, die aanvankelijk Tiesj Benoot meekreeg. Later werd de Belg afgelost door Mikel Landa. Achteraan de groep hadden de Spaanse favorieten Carlos Rodríguez en Juan Ayuso het ondertussen moeilijk. Het leek niet hun dag te worden.

Landa en Gall kregen even later het gezelschap van Alex Aranburu, Jakob Fuglsang en Rui Costa, maar in aanloop naar de Murgil-Tontorra (2,1 km aan 9,8%) vielen zij terug in het peloton. Dat peloton reed voor de vierde plek. Hoewel UAE Emirates bleef achtervolgen, was het verschil aan de voet van de Murgil opgelopen tot drie minuten. De winnaar zat van voren.

Het zou gaan tussen Evenepoel, Bilbao en Vlasov – foto: Cor Vos

Sprint-a-deux
Evenepoel nam de kop in de eerste kilometer van de klim, maar kreeg zijn metgezellen er niet meteen af. In het tweede deel van de klim brak Vlasov dan toch. Bilbao ging echter goed mee en kon zelfs overnemen. Uiteindelijk kwamen ze met zijn tweeën over de top en gingen ze samen naar de finish.

Het zou een sprint worden. Evenepoel zat in tweede positie en ging de sprint van ver aan. De wereldkampioen kon zijn inspanning echter volhouden en wist Bilbao te kloppen. Hij won zo voor de derde keer de Clásica San Sebastián. Bilbao werd tweede, Vlasov derde. Daarachter reed Neilson Powless naar de vierde plaats, Ion Izagirre vervolledigde de top-vijf.

187 Reacties
29-07-2023 17:08
Was vooraf al een zekerheidje. Denk dat Evenepoel als eendagscoureur beter is dan als ronderenner.
    29-07-2023 17:28
    Zes keer een grote eendagskoers gewonnen, dat doen er hem weinig na en hij is dan nog de jongste.

    Sagan: 8 (3x WK, RVV, PR, 3x Gent-Wevelgem)
    Kwiatkowski: 7 (WK, MSR, San Sebastian, 2x Strade, 2x Amstel)
    Evenepoel: 6 (WK, 2x LBL, 3x San Sebastian)
    Van der Poel: 6 (2x RVV, PR, MSR, Amstel, Strade)
    Pogacar: 6 (2x Lombardije, RVV, LBL, Amstel, Strade)
    Alaphilippe: 5 (2x WK, MSR, Strade, San Sebastian)
    Van Aert: 4 (MSR, Strade, Gent-Wevelgem, Amstel)

    Zijn natuurlijk wel nog andere ‘grote eendagskoersen’: Montreal, Quebec, Waalse Pijl, Omloop, E3 Harelbeke, Parijs-Tours, Plouay, het EK, Hamburg… maar persoonlijk schat ik die gevoelsmatig iets lager in. Hoewel de Canadese koersen bv. meer punten opleveren dan een Strade.
    29-07-2023 17:48
    Zet deze wedstrijd ook gewoon maar bij die mindere koersen hoor.
    29-07-2023 17:52
    Zekerheidjes heb je denk ik niet snel op dit niveau, maar snap je wel! Evenepoel is een super eendagscoureur, die ook een grote ronde kan winnen = niet andersom... Zag het vandaag ook aan zijn bouw: moet nog een paar kilo vanaf, om tijdens Vuelta serieuze kans te maken
    29-07-2023 18:01
    Ja San Sebastian verliest hier op de site inderdaad wel snel aan belang, merk ik de laatste jaren. In 2016 bijvoorbeeld werd de koers nog een stukje hoger ingeschaald afgaande op de commentaren: https://www.wielerflits.nl/nieuws/mollema-soleert-naar-zege-in-clasica-san-sebastian/
    29-07-2023 18:08
    Dus ik moet me nu verantwoorden voor de mening van anderen?

    Kennelijk is augustus een goede maand voor Evenepoel. Bijt het zijn voorbereiding niet. En doet hij graag San Sebastian. En 3x winnen telt, hij is de beste. Toch blijft San Sebastian een koers die voor weinig renners een echt doel is, in tegenstelling tot de rest van de wedstrijden in het rijtje dat je maakt.
    29-07-2023 18:14
    amstel en gent-wevelgem zijn ook voor weinig renners een doel, die gaan voor de koersen die er voor of na komen.
    29-07-2023 18:15
    Mjoa de Amstel is voor de grote namen ook niet écht een doel. Strade idem zo vroeg op het jaar, en Gent-Wevelgem evenmin. In die zin past San Sebastian voor mij wel in het rijtje.

    Een Milaan-San Remo is vaak ook niet echt een doel zoals bv. het WK dat is. Blijven niettemin allen grote koersen.

    [quote] Dus ik moet me nu verantwoorden voor de mening van anderen? [/quote]

    Ik zie van jou destijds toch ook best lyrische commentaren voor een koers die er eigenlijk niet echt toe doet.
    29-07-2023 18:40
    Wat is nu je punt? Je mag niet enthousiast worden bij een overwinning van een Nederlandse renner in een koers die niet een topklassieker is? Ik zal het meenemen.
    29-07-2023 18:52
    Mijn punt is dat de waarde van deze koers hier de laatste jaren lijkt gedaald, en er vaak aangehaald wordt dat het vooral géén topkoers is. Zoals in jouw reactie op mijn initiële post.

    Verder mag iedereen deze koers naar de waarde schatten die hij zelf wil en juichen zoals hij zelf wil. Ik stel gewoon de vraag waar die devaluatie aan ligt.
    29-07-2023 19:07
    Dan trek ik de logica van je vergelijking door. Ik kijk uit naar de duels Mollema-Evenepoel in de Tour 2024.
    29-07-2023 20:19
    Mooie sjors,
    Ga je straks ook nog beweren dat Gullegem Koerse ineens ook een wedstrijd is die groter is dan pakweg de E3, Gent Wevelgem, AGR, WP of dat soort wedstrijden. Allemaal om je favorietje maar zo hoog mogelijk in een lijstje te krijgen.

    Voor mij is CSS GEEN grote wedstrijd die past in het rijtje monumenten of WK. Simpelweg omdat het voor bijna niemand een hoofddoel is, en ook geen monument of WK is. Het past in het rijtje E3, GW, Omloop, Strade, Amstel, WP (en enkele grote andere Italiaanse eendagskoersen).
    29-07-2023 20:32
    Vreemd om Gullegem Koerse erbij te betrekken, was dat vroeger ook een wereldbekerwedstrijd zoals San Sebastian?

    Ik zeg toch ook niet dat San Sebastian een koers is van het niveau WK of monument? En waarom weer beginnen over ‘favorietje’? Als jij het ergens niet mee eens bent, begin je meteen mensen weg te zetten als domme fanboys. Hou het gewoon inhoudelijk.

    En dit is het lijstje met enkel WK’s en monumenten:

    Sagan: 5
    Pogacar: 4
    Van der Poel: 4
    Evenepoel: 3
    Alaphilippe: 3
    Kwiatkowski: 2
    Van Aert: 1

    Daar staat Evenepoel gezien zijn leeftijd ook al hoog in de lijst, me dunkt.

    Toch niks mis mee om het wat ruimer te bekijken met andere grote eendagskoersen, zonder dat het meteen in het belachelijke moet worden getrokken met Gullegem en ‘je favorietje’?

    Evengoed kan ik er de grote rondes bijhalen en dan blijven er nog 2 renners over.
    29-07-2023 20:42
    @Mooie Sjors Nee hoor, dan staat Roglic gewoon boven Evenepoel
    29-07-2023 20:46
    Die stond niet op de lijst van renners die meerdere grote eendagskoersen heeft gewonnen, maar die kan je er inderdaad ook bij zetten dan. Carapaz ook.
    29-07-2023 22:04
    Mollema vind een ‘ritje’ in de Tour een grotere zege dan San Sebastián. Of dat iets zegt over een Touretappe of over CSS mag iedereen voor zichzelf bepalen. https://www.wielerflits.be/nieuws/mollema-dit-is-de-grootste-zege-van-mijn-carriere/comment-page-3/
    29-07-2023 22:14
    Volgens mij zegt dat enkel iets over Mollema, niet onmiddellijk over de CSS of een rit in de tour.
    29-07-2023 22:14
    Verandert dat iets aan het feit dat San Sebastian ook 1 van de grotere eendagskoersen is, die past in het rijtje met Strade, Amstel en Gent-Wevelgem?

    Kan me best voorstellen dat een Tour-rit met de publiciteit die erbij komt kijken voor sommigen specialer is dan 1 van die koersen.

    Maar het gaat hier om de stelling dat Evenepoel een top eendagsrenner is, en daarbij wordt er eens gekeken naar de grootste pakweg 10 eendagskoersen van de kalender.

    Meteen verschillende comments dat San Sebastian eigenlijk niet zo veel voorstelt. Een stelling die je hier, vanuit bepaalde hoek weliswaar, erg vaak leest de laatste jaren. Opvallend.
    29-07-2023 22:45
    “Meteen verschillende comments dat San Sebastian eigenlijk niet zo veel voorstelt.”

    Wat lezen we in dat artikel van Mollema van 4 jaar geleden?

    “De ontbrekende geschiedenis van San Sebastian, de plek op de kalender zijn in het nadeel. Niemand piekt naar San Sebastian.”

    “Natuurlijk slaat een vergelijking met San Sebastian nergens op. Dat is een na-Tour criterium vergeleken met een Touretappe. San Sebastian moet je plaatsen in een rijtje met Plouay en nog een aantal van die onder-de-radar WT-koersen. Deelname is voor heel veel renners een moetje, ze rijden die dag veel liever een échte kermiskoers inclusief startgeld. Voor een aantal renners kan het een herkansing zijn. Als kijker is het een vorm van methadon, na een week cold turkey afkicken van de Tour. Meer is San Sebastian niet.”

    “Niemand kijkt naar San Sebastian, naar de Tour kijken tientallen miljoenen. Een Tour etappe is daarom prestigieuzer dan die dertien in een dozijn race die ooit de naam klassieker heeft mee gekregen.”

    Je stelling Sjors, dat CSS ‘ineens’ omlaag gehaald wordt omdat Evenepoel er uitblinkt, is incorrect. Al voor Evenepoel zijn eerste deelname waren er al vele kritische geluiden over deze wedstrijd (naast mensen die het wel een grote wedstrijd vinden).
    29-07-2023 23:08
    Ga gerust ook eens door de 7 pagina's aan comments bij https://www.wielerflits.nl/nieuws/mollema-soleert-naar-zege-in-clasica-san-sebastian/. Iets of wat andere teneur dan de 'Ach het stelt allemaal niet zoveel voor' die we nu wel erg vaak lezen over deze koers. Van downplayen geen sprake.

    Het blijft gewoon een klassieker, dat Mollema dan zijn Touretappe mooier vond (op het moment dat ie hem net heeft gewonnen overigens) maakt het niet ineens géén koers die bij de pakweg 10 grootste eendagskoersen van de kalender behoort.

    Opnieuw: ik beweer niet dat het een groot seizoensdoel is voor de toppers zoals de (meeste) monumenten of het WK. Maar het kan prima dienen om eens wat verder te gaan kijken naar een lijst met grote eendagskoersen. Geen idee waarom daar schamper moet over worden gedaan of een Gullegem Koerse erbij moet worden gesleept.
    29-07-2023 23:08
    Nee sjors,
    de enige mensen die ik wegzet als "domme fanboys" dat zijn figuren die op allerlei manieren proberen om hun favoriet hoog in een lijstje te krijgen. En dan gefrustreerd raken als anderen daar niet in mee gaan, en allerlei steekhoudende argumenten aandragen om het ongelijk aan te tonen.

    En laat dat nu net zijn wat jij doet. CCS als hele grote wedstrijd neerzetten, terwijl bijna de hele wielerwereld dit ziet als ofwel een verplicht nummertje na de TdF, ofwel een mooie koers in opbouw naar het najaar.

    Als je dan van repliek wordt gediend, dan wordt ineens de "jullie downplayen de prestaties van Evenepoel-kaart" getrokken. En ook die is onterecht. Als ik voor mijzelf spreek, dan heeft Evenepoel de laatste 2 overwinningen in CCS een hele grote prestatie geleverd, in een iets minder grote wedstrijd. En zijn eerste overwinning... daarvan ben ik nog altijd van mening dat hij daar niet de sterkste in koers was, maar gebruik heeft gemaakt van de onderschatting door zijn tegenstanders.

    Ach ja, ook dit zal wel niet bij je landen...
    29-07-2023 23:19
    Maar waarom zou het mij uitmaken dat Evenepoel hoog in een lijstje staat? Dan had ik wel een lijstje gemaakt met het aantal zeges in San Sebastian binnen het huidige peloton. Evenepoel pontificaal op 1. Of renners die Luik en San Sebastian allebei hebben gewonnen, 2 jaar op rij. Evenepoel op 1, niemand anders op de foto.

    Het ging over Evenepoel als eendagscoureur. Ik haal er een lijstje bij van in mijn ogen grote eendagskoersen. Meteen de usual suspects die toch écht wel willen benadrukken dat San Sebastian eigenlijk niet zo'n grote koers is. :D

    Nee, het is geen WK of LBL. Dat is Gent-Wevelgem of de Amstel toch ook niet? Geen idee waarom het nu zo'n probleem is dat ik San Sebastian opneem in een zelf verzonnen lijstje met grote eendagskoersen. Lijstjes op een wielerforum hebben geen waarde hoor in het peloton. Het is maar stof voor discussie, geen reden om weer je gekende riedeltje van fanboys af te steken.

    [quote] Ach ja, ook dit zal wel niet bij je landen… [/quote]

    Toch jammer dat je niet in staat blijkt om een normale, inhoudelijke discussie aan te gaan zonder anderen steeds proberen weg te zetten als idioten die het niet snappen, verblind door hun Evenepoel-fanwaas.
    29-07-2023 23:26
    Blijkbaar doen lijstjes met Evenepoel erin jou heel veel. Je komt er keer op keer mee; ik verzin ze niet. Misschien dat ze het goed doen op de REV fanpage, maar hier krijg je daar gewoon terechte feedback op.

    Misschien eens een lijstje maken met het aantal touretappe-zeges. Gewoon, om te kijken op welke plek hij dan uit komt ;-)
    29-07-2023 23:33
    [quote] Je komt er keer op keer mee [/quote]

    Ja? Kan je eens een aantal voorbeelden aanhalen van mijn Evenepoel-lijstjes waar ik keer op keer mee kom?

    Zie verder niet goed in wat Touretappes te zien hebben met de eendagscoureur Evenepoel.

    Maar verder sterke inhoudelijke discussie, de REV fanpage kan natuurlijk ook niet ontbreken.
    30-07-2023 00:25
    @ Pastoor DAVBAM de gendt

    Hebben ze hem onderschat en laten rijden in 2019? Dat is eentje uit de ouwe doos. Al lang niet meer gehoord. Ik word er zowaar melancholisch van.

    Wat een compleet gebrek van respect van jou tov het peloton en begeleiding.
    REV had dat seizoen al de werelduurrecordhouder van vermoeiheid uit de bocht laten vliegen in de RvBelgie. In de Hammer series had hij heel het peloton aan gort gereden. En enkele weken voor CSS had hij nog een solo van 100km (weet niet meer exact hoe lang) winnend afgesloten in Adriatica-Ionica. Om van zijn adelbrieven bij de jeugd maar te zwijgen.

    En dan ga jij hier eventjes beweren dat het peloton dat niet wist? Om het niet over radio peloton te hebben, er zijn dus een heel pak renners die dat gezien hebben en in hun benen hebben gevoeld.

    Ik stel voor dat je nog even de beelden van 2019 herbekijkt en zeg dan maar eens hoe lang het duurde voor de Movistars zich op kop zetten voor Valverde.

    Die fabeltjes verspreiden en blijven herhalen via allerlei verschillende accounts, hopend dat nieuwe lezers dit narratief oppikken en verspreiden. Dat is ondertussen je handelsmerk geworden. Je moet hier zeker copyright op aanvragen.
    30-07-2023 07:26
    Moraal van het verhaal: de Evenepoel politie staat weer driftig met de vinger te zwaaien. Want er mag geen kritiek op de Godenzoon worden gegeven, foei!
    30-07-2023 08:49
    Grappig hoe opportunistisch er met San Sebastian wordt omgesprongen.

    De allereerste keer dat deze wedstrijd op WF 'status' kreeg was toen Van Avermaet door een motor van zijn fiets werd gereden. Hordes Belgen vonden hun weg naar WF om verongelijkt te verkondigen hoe groot het onrecht was dat hem (en hun) was aangedaan en dat hij anders ab-so-luut zou hebben gewonnen.

    Sinds de eerste zege van REV verschijnt deze koers opeens in rijtjes en statistieken waar die natuurlijk helemaal niet thuis hoort. Het is voor 99% van het peloton een moetje tussen de Vuelta en de Tour, een hinderlijke onderbreking tijdens de criteriums.

    Dat nota bene een Bask als Bilbao de koers al zo makkelijk 'cadeau' doet, wil dan ook wel wat zeggen.

    Met een beetje fantasie is Sebastian op gelijke hoogte te plaatsen met de Canadese koersen, maar zelfs dat tweeluik zou ik hoger plaatsen omdat meer renners er een doel van maken in het najaar.

    De gekscherende verwijzing naar Gullegem kan ik daarom ook helemaal plaatsen, aangezien een winnende REV kennelijk de status bepaalt van een koers bepaalt - als dat zo uitkomt. Is er al nagedacht wellicht over een standbeeld van REV bovenop de Jaizkibel, zoals in de Algarve?
    30-07-2023 08:55
    De echte grote renners kiezen deze periode dan ook voor de criteriums of het EK grimpeurs.
    30-07-2023 09:46
    Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele moeite om te zeggen dat Remco een hele goede eendagscoureur is geworden. Sterker nog: met een WK en 2xLBL op zak zou het het heel vreemd over komen als ik wat anders zou zeggen.

    Maar waar ik wel moeite mee heb, dat is hoe sommige fans vervolgens allerlei manieren verzinnen om het zo mooi mogelijk te maken.

    En datzelfde zien we in de "is-remco-een-grote-ronderenner-discussie". Ook laatst nog. Dan zie je dezelfde figuren Remco omhoog duwen op basis van 1 vuelta en de roze trui na een week Giro. Een Giro die bovendien met een openingstijdrit en een tijdrit na 1 week helemaal op maat van Evenepoel was gemaakt. Maar de Giro waar hij uitviel toen hij op de 27e plek lag, die mag niet in de statistieken. "Want toen was hij immers niet goed voorbereid", is dan het argument.

    Dan stel ik voor dat we op basis daarvan ook de laatste Vuelta van Roglic niet meenemen. Want ook die was toen niet goed voorbereid (en viel ook nog letterlijk weg). En dan krijg je ongeveer zo'n lijstje.
    3x Vuelta winst
    1x Giro winst
    1x2e in de TdF
    1x3e in de Giro

    En dan nog wat uitslagen uit zijn allereerste jaren als fietsende schansspringer. En natuurlijk een keer zijn DNF in de Tour toen Vingegaard won. Maar die tellen we dan ook voor het gemak niet mee.

    Mijn punt is daarmee niet dat Evenepoel een slechte renner is, of Roglic ineens een god. Maar wel dat je op deze manier alles naar iemand toe kunt rekenen, en daarmee de objectiviteit uit het oog verliest.
    30-07-2023 09:59
    Lulkoek mag weerlegd worden, en straatventers mogen wat pushback krijgen; dat heeft niks met Evenepoel te maken.
    30-07-2023 10:15
    De grote vraag in dezen is, wat is de lulkoek en wie zijn de straatventers? Wie het weet mag het zeggen.
    30-07-2023 10:56
    En je hebt critici zoals Wouter en fans zoals Yvonne. Die hebben een speciale bril op. De waarheid ligt in het midden.
    30-07-2023 12:20
    @Wouter Evenepoel is geen doordeweekse coureur. Met zijn koersgedrag en overwinningen krijg je nu eenmaal veel lof en bejubelende commentaren. Is dat enkel bij Evenepoel? Bij Vingegaard sprak men over de beste tijdrit uit de geschiedenis van het wielrennen. Pogacar is voor velen de beste coureur ooit, gelijk aan of beter dan Merckx. Zijn dat allemaal verblinde superfans? Voor al die stellingen valt wel wat te zeggen. Zo enthousiast sommigen hier Remco verdedigen, zo fanatiek doe jij het tegenovergestelde. Er zijn hier de voorbije jaren al meer van jouw aliassen gepasseerd dan dat er gisteren overdreven jubelende flitsers iets postten. Is dat nog normaal? Geloof je echt dat jij als een van de weinigen een objectieve kijk op de zaak hebt, die gewoon wat tegengewicht geeft aan een overrompelende massa Remco-lovers?Heb je zo weinig zelfinzicht?
    30-07-2023 12:34
    Plank,
    Ik heb zeker niet de waarheid in pacht. Maar je probeert me weg te zetten als iemand die Remco kleineert. Maar als je even de plank voor je kop weghaalt, dan zie je hierboven letterlijk het volgende staan:

    "Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele moeite om te zeggen dat Remco een hele goede eendagscoureur is geworden. Sterker nog: met een WK en 2xLBL op zak zou het het heel vreemd over komen als ik wat anders zou zeggen."

    Hier zit geen woord Spaans bij, en zeg mij dus maar waar ik hier de prestaties van Remco kleineer. Maar zo zijn jij en een paar van je koempels al een tijdje bezig hier; mensen woorden in de mond proberen te leggen die niet gezegd zijn. Het liefst nog voorzien van termen als "hater" of "jij geeft een feestje als Evenepoel valt".

    Als je de splinters uit iemand anders' oog wilt halen, helpt het niet als je zelf een balk in de ogen hebt, Plank.
    30-07-2023 12:49
    @Wouter Je wordt persoonlijk dus ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt. Misschien is dat de eerste stap naar wat meer zelfinzicht. ;-) Succes daarmee.

    Verder een vreemde repliek want nergens zeg ik of bedoel ik in mijn bericht dat je Remco kleineert. Waar lees je dat? Ik heb het over hoe je reageert op flitsers en hoe je jezelf daarbij als een zeldzame objectieve commentator beschouwt in een zee van Remcofanatici.
    30-07-2023 12:55
    @Plank,
    Quote: "Zo enthousiast sommigen hier Remco verdedigen, zo fanatiek doe jij het tegenovergestelde. "

    En dan opnieuw iets met splinters en balk, plank!
    30-07-2023 13:38
    Michel toch. Als je al niet wil of kan toegeven dat je Evenepoel consequent zo kritisch mogelijk benadert (ja soms hoort daar eens een halfslachtig compliment bij, als het niet anders kan, vrijwel altijd begeleid door een kritische kijk op een ander aspect van de renner of persoon Evenepoel, of zijn entourage, of zijn fans), dan is het qua zelfinzicht nog erger met je gesteld dan ik al dacht.
    30-07-2023 13:44
    Usual suspects zegt ie. Ik kan me nog de eerste reactie die me opviel van je herinneren. Ging over Evenepoel.

    We zijn nu zeker 1.5 jaar verder. Nog steeds over Evenepoel. Laat dat masker van nuance en zogenaamde objectiviteit maar gerust vallen.
    30-07-2023 13:51
    Ach Klootje, tegen jouw objectieve analyses over de Vlaamse volksaard kan niemand op natuurlijk. Dat is academisch niveau. ;)

    ‘De Vlamingen dit’, ‘De Belgen dat’… Nuance op z’n best.
    30-07-2023 14:40
    Kan je nagaan hoe masochistisch je moet zijn, om als ongenuanceerde Belgenhater uitgerekend in België te gaan werken al die jaren!

    Ik zie je in het volgende Remco topic wel weer, Don Sjors.
    30-07-2023 15:03
    Inderdaad, de Evenepoel- en Lefevere-topics, daar zie ik je vaak opduiken met je gekende sneren. Die gaat ‘ns eventjes een ander aanzetten tot nuance, haha.

    En ja, met je vrachtwagen rij je vaak door België ja. Je dozijnen opmerkingen over de bedenkelijke staat van de Vlaamse wegen en het gedrag van ‘de Vlaming’ zijn een mooie afwisseling voor je genuil over Quick-Step.
    30-07-2023 16:54
    Pardon? Waar roep ik op tot meer nuance?

    Ho even. Ik val over het feit dat iemand die zelf in werkelijk elke discussie rondom Evenepoel te vinden is de term usual suspects gebruikt. Even eerlijk blijven. Je doet er zelf net zo hard aan mee, minstens.

    En.. op de momenten dat ik in jouw ogen het Belgische volk groot onrecht aandoe met opmerkingen die kant noch wal raken, druk dan AJB op het uitroepteken. Of spreek mij alsjeblieft op de inhoud aan en weerleg het waar mogelijk.

    Op Flitsmeister kun je bij de melding ‘slecht wegdek’ ook op het kruisje drukken. Zo van, echt niet, het zijn zelf gewoon ongenuanceerde en Belgenhatende weggebruikers die dat beweren. Hier werkt het dan net iets anders, maar je kunt in ieder geval altijd je stem laten gelden.
    30-07-2023 17:42
    Met usual suspects bedoelde ik degenen die werkelijk alles dat met Evenepoel/Lefevere/SQS te maken heeft vanuit de meest negatieve hoek benaderen.

    Verder ga ik mij echt niet zitten bezighouden met elke sneer te melden die lieden zoals jij, Michelangelo met zijn 91 accounts, die Bart de Graaff-lookalike met zijn eerste account en andere zolderkamerbewoners neerkwakken op een wielerforum. Er staan nog andere zaken op de planning. ;)
    30-07-2023 23:49
    Knap dat je in je drukke leven in zo’n korte tijd op zoveel reacties komt dan. Veel belangrijke zaken om op te reageren hier!
29-07-2023 20:53
Het is dat Pogi en Vini niet meededen natuurlijk.
29-07-2023 19:35
Magistraal stuk, maar toch helaas ook weer saai om naar te kijken. Je weet op 50 km van de meet al dat hij gaat winnen.
    29-07-2023 23:29
    Dan moet niemand nog naar veldrijden kijken bvb als Mathieu mee doet.
    29-07-2023 23:37
    @Steven je hebt helemaal gelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk verschillende winnaars. Er is niets saaier dan dan dezelfde renner steeds maar wint. Ik vermoed dat alleen als je groot fan(idolaat) bent van een renner dat je dan geniet. Alleen het koersverloop is dan nog een pleister op de wonde.
29-07-2023 21:10
Verdiend. Bewonderingswaardig Groot kampioen. Gaat nog extreem veel winnen. Maar het blijft een naar mannetje.
    29-07-2023 21:19
    Ken jij hem dan persoonlijk?
    29-07-2023 23:50
    Hij laat weten dat hij er het hart van in is dat jij en nog een stuk of wat noorderburen er zo over denken...
29-07-2023 16:59
Op een of andere manier, blijft dit een saaie klassieker.
    29-07-2023 21:07
    Dat komt omdat de sterkste hier altijd wint Clásica san Sebastián liegt niet
29-07-2023 16:59
Knappe prestatie! Maar misschien te vroeg in topvorm? Kan er nog wel eens doorheen zakken in een derde week van de Vuelta…
    29-07-2023 17:01
    Vorig jaar deed hij het ook en kon hij probleemloos rekken tot het WK
    29-07-2023 17:23
    de vraag is dus of hij al in topvorm is. Ik denk zelfs dat een Rev in echte topvorm wèl van Bilbao wegrijdt.

    Vorig jaar kon hij z'n vorm na 3 intense weken nog 2 weken doortrekken voor 3 ééndagsprestaties. Lukt dat ook omgekeerd en met nog 2 weken niks tussen WK en start Vuelta?? En dan is het pas de start van 3 intense weken.
    29-07-2023 19:50
    Ik had ook nog niet het gevoel dat hij even goed was als vorig jaar. Toen reed hij spelenderwijs minuten weg, nu was hij wel de sterkste man in koers maar met minder overschot.

    Is wel in vorm natuurlijk en klaar voor een goed dubbel WK, maar of het de superconditie is van vorig jaar moet je toch nog afwachten.
    29-07-2023 20:13
    Mooie sjors,
    het aantal minuten dat een renner weg rijdt is niet altijd de goede maatstaf. Dat kan namelijk snel oplopen als renners beseffen dat de vogel gaan vliegen is.

    Kijk hoe Vlasov, Bilbao en Evenepoel nu zijn weggereden van de rest. Dat is vergelijkbaar met het gat van vorig jaar volgens mij. Is dan Evenepoel slechter, zijn de andere twee ineens beter, of kun je er op basis van dit soort statistieken niks van zeggen?
    30-07-2023 00:27
    ...vorig jaar is Remco doorgezakt, maar pas nadat hij Vuelta won, brons haalde in de WK tijdrit en goud in de WK wegrit, daarna mocht hij inderdaad wel een doorzakken.
29-07-2023 17:34
Spijtig dat Bilbao’s tankje leeg was, had zich onsterfelijk kunnen maken.

Vrij kleurloze overwinning en race verder. Ben ook geen fan van ons Vlaams menneke, maar hier was - op de sprint na - ook weinig aan voor neutrale ogen. Het landschap maakt gelukkig veel goed.

Edit: en aan de Sporza-klagers: kijk Eurosport. De Belgen zijn gewoon niet meer te harden, zo nationalistisch.
    29-07-2023 17:46
    “…, zo nationalistisch.”
    Daar hebben de Basken gelukkig geen last van.
    29-07-2023 17:50
    Dat probeer ik zoveel mogelijk. Nu weer naar het deskundige commentaar van Jip aan het luisteren ipv naar dat vreselijke duo Ruben en Ine. Maar hoe erg die Belgen zich ook belachelijk maken, het valt ten alle tijden te prefereren boven de ergste van allemaal, te weten Traksel.
    29-07-2023 18:15
    Fijn jijbakje, Jacco, genoteerd. Anders nog iets?
    29-07-2023 18:16
    @Alfred, Belg Jeroen en Erik Breukink waren de commentatoren van dienst tijdens de Klassikoa
    29-07-2023 18:31
    Van een veel ergerlijker chauvinisme is de NOS te betichten. Want die zonden niets uit. En zo als al jaren gebruikelijk zijn ze er alleen bij als er Nederlandse succes te verwachten is met even ergerlijk chauvinistisch gelal. Nu besteden ze bijna evenveel aandacht aan de vrouwen tour als Sporza maar ik ben er van overtuigd dat als het vrouwen wielrennen door rensters uit pakweg welk ander land ook zo zou worden gedomineerd als al een hele tijd door de Nederlandse vrouwen de NOS er nauwelijks aandacht aan zou hebben besteed.
    29-07-2023 19:13
    Kleurloze overwinning? De beste kerel heeft alles geforceerd op ruim 60km van de finish en zo de koers volledig gemaakt. Wat wil je nog meer?
    29-07-2023 21:22
    Kleurloze overwinning? Alle druk op die jongen en het waarmaken ook nog. De ontsnapping geforceerd en alles op kop. Erg hoor deze comments. Is wss omdat het geen nedeelander is, wie is er hier nationalistisch?
    Geniet toch gewoon ipv zoiets te schrijven.
    29-07-2023 21:24
    Snap niet zo goed wat Nederlanders tegen Traksel hebben. Iemand een uitleg? Ligt het aan z'n accent?
    29-07-2023 21:50
    Traksel is ons te chauvinistisch. Daar houden wij als trotse en op heel veel (om niet te zeggen vrijwel alle) vlakken superieure Nederlanders niet zo van. Bescheidenheid siert de mens is niet voor niets onze lijfspreuk.
    30-07-2023 07:32
    @de nieuweMerckx: kerel maakt belabberde 'zinnen' en het ontbreekt 'm tevens aan koersinzicht.
29-07-2023 16:50
Niks aan gestolen... al vraag me af wat er door zijn koppie ging toen op de laatste klim ineens Bilbao naast hem kwam fietsen.
    29-07-2023 17:21
    Dat ging ik net aan jou vragen. Dacht dat jij altijd goed op de hoogte was van de hersenspinsel van REV en Lefevere.
    29-07-2023 23:22
    Kijk gerust nog eens naar de beelden. Remco schoot ahw net niet in de lach toen Bilbao 2 seconden naast hem kwam ‘fietsen’.

Reacties zijn gesloten.