Remco Evenepoel: “Voor Vuelta lang bergop getraind, maar explosiviteit niet verdwenen”
Evenepoel tijdens zijn eclatante zege in Luik-Bastenaken-Luik - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zaterdag 30 juli 2022 om 10:30

Remco Evenepoel: “Voor Vuelta lang bergop getraind, maar explosiviteit niet verdwenen”

Interview Vijf keer de Stelvio, drie keer de Mortirolo vanaf de steilste kant en tal van andere beklimmingen in Italië. Remco Evenepoel trekt met twee weken van meer dan dertig uur aan trainingsarbeid naar een Spaans blok, waarbij de Vuelta a España het hoofddoel is. Maar eerst wacht zaterdag Clásica San Sebastián, de koers die hij in 2019 won. “Ik kom met veel motivatie naar het Baskenland, al moet ik pas écht goed zijn in de derde Vuelta-week”, vertelt hij in een Zoom-meeting waar WielerFlits bij aanwezig was.

Tijdens de Tour de France – waarvan hij genoot – zat de 22-jarige Belg van Quick-Step Alpha Vinyl op hoogte in Livigno. Hij legde daar de basis om straks in de Ronde van Spanje te kunnen schitteren. Naar eigen zeggen woog hij in 2022 nog niet zo licht en de tekenen op zijn gezicht tijdens de persco spreken boekdelen: hij lijkt scherper te staan dan eerder dit seizoen en de toch zichtbare wallen onder zijn ogen verklappen dat de voorbije maand zeer intens is geweest. Toch vertelt Evenepoel monter en enthousiast dat hij zich fris voelt en met veel goesting naar Spanje trekt. Om daaraan toe te voegen: “Hopelijk volgt dan het WK.”

Hoe is je voorbereiding op dit blok geweest?
“Na het BK heb ik een paar dagen vrijaf genomen. Daarna ben ik met de auto naar Livigno getrokken. Daar ben ik drie weken geweest, waar ik lang getraind heb in de bergen zonder veel intensiteit. Ik wilde daar een grote basis leggen om dit blok aan te vangen. Voor San Sebastián heb ik me niet specifiek voorbereid.

Ik heb zware weken achter de rug, waarvan twee met meer dan dertig uur trainen. Dat is veel. Maar dat verliep vlotjes, ik heb geen problemen gekend, geen valpartijen of andere stommiteiten gehad. Tot op heden was mijn voorbereiding goed. Na de Clásica San Sebastián zet ik die richting de Vuelta verder voort.”

Evenepoel won in zijn eerste jaar bij de profs meteen San Sebastián – foto: Cor Vos

Vergelijk jezelf eens met de Remco Evenepoel die in 2019 San Sebastián won. Wat is er veranderd?
“Ik ben een completere atleet. Toen was ik pas negentien jaar oud en was mijn lichaam nog volop in ontwikkeling. Daarnaast doorzie ik de koers nu beter. Ik lees ze beter dan dat ik destijds deed. Verder ben ik meer ervaren en explosiever dan bij mijn zege in 2019. Als mens ben ik ook completer. Hopelijk stelt me dat in staat dit jaar opnieuw een goed resultaat neer te zetten.”

En qua gewicht?
“Ik ben iets minder zwaar. Neem nu het eerste deel van dit seizoen, toen ik naar Luik-Bastenaken-Luik toewerkte. Dat is een koers met minder lange hellingen en meer explosiviteit. We hebben toen niet op mijn gewicht gelet, of tenminste niet zoals ik dat nu doe met deze koers en de Vuelta die eraan zit te komen. Op dit moment ben ik op mijn lichtste gewicht van heel 2022. Het dieet dat je volgt, hangt ook van de koers af. Daarnaast zijn er specifieke trainingen die helpen om spiermassa of vet te verliezen. In vergelijking met de Clásica San Sebastian van drie jaar terug, ben ik nu anderhalf tot twee kilo lichter.”

Leg eens uit hoe het is om na zo’n lange inactiviteit er meteen te staan.
“Dat durf ik niet te zeggen. Alleen de laatste dagen thuis in België heb ik wat intensiteit in mijn trainingen ingebouwd, al heb ik niet gek gedaan. De afgelopen week heb ik tien uur getraind, voornamelijk achter de scooter. Daarin heb ik korte koerssimulaties gedaan, zodat ik al die klimuren in snelheid kon omzetten. De laatste dag voordat ik afgereisd ben naar het Baskenland, deed ik een aantal korte intervallen. Dat is goed voor deze koers en ik voelde daar ook dat ik qua explosiviteit niet echt heb ingeboet na al die beklimmingen. Ik start dus zonder twijfels aan Clásica San Sebastián. Ik wil opnieuw meedoen voor de overwinning.”

Je hebt op steile beklimmingen weleens problemen gekend. Nu je veel op langere beklimmingen hebt gedaan, hoe ga je dat zaterdag dan op de laatste klim aanpakken?
“Hoe steiler de klim, hoe belangrijker het gewicht. Het gewichtsverlies wat ik de laatste tijd heb gehad, kan me echt helpen om aanvallen te beantwoorden. Daardoor zie ik minder hard af op de echt steile stroken. Ik heb veel getraind op de Mortirolo en andere echt steile beklimmingen in Livigno, omdat ik weet wat er ook in de Vuelta aan komt. Ik voelde tijdens die trainingen dat ik snel gewend raak aan die steile stroken. Ook is mijn explosiviteit zelfs iets beter dan een paar maanden geleden, ondanks het gewichtsverlies. Ik denk daarom dat het voor San Sebastián niet een groot probleem zal zijn. Al is de koers altijd onvoorspelbaar.”

Evenepoel zegevierde eind mei ook in de profkermesse Gullegem Koerse – foto: Cor Vos

Zie jij het als voor- of nadeel dat je zo fris bent ten opzichte van de renners die uit de Tour de France komen?
“Ik denk als je naar Wout van Aert kijkt in de Tour: hij had voorafgaand volgens mij zo’n 25 koersdagen in zijn benen. Hij presteerde daar dan drie weken – in mijn ogen – op zijn hoogste niveau ooit. Volgens mij geeft dat goed weer wat het voordeel kan zijn. Voor mij was dat ook een voorbeeld waarom ik het nu zo relatief rustig aan doe in functie van de Vuelta. Ik weet dat de komende anderhalve maand heel druk gaan zijn, met de Vuelta en hopelijk daarna ook nog het WK. Dat is een lange periode van vijf weken waarin ik op het hoogste niveau moet presteren. Fris aankomen in de derde Vuelta-week is het belangrijkst.”

Met welk doel trek je dan straks naar daar?
“Dat duurt nog even, maar ik train nu zo hard om het daar goed te doen. Het is moeilijk om te zeggen of ik daar voor een goed resultaat in het eindklassement kan gaan. Als ik een ritzege – of twee – kan boeken, dan kun ik al over een geslaagde Vuelta spreken. Laat ik het zo zeggen; het hoofddoel is om een rit te winnen. Alles wat dan in het klassement lukt, is extra. Ik begin de Vuelta in ieder geval met een focus op een ritzege, met in het bijzonder de tijdrit op de tiende dag. Daarnaast mikken we met Quick-Step ook op de ploegentijdrit in Utrecht. Dat is voor ons altijd belangrijk en we gaan met een sterk team van start. Persoonlijk zou een zege in de ploegentijdrit voor mij al een perfecte Vuelta betekenen.”

Je noemt wedijveren met Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard en Egan Bernal in de grote rondes een droom. Kijk je daardoor nog meer uit naar de komende Ronde van Spanje?
“Om dat niveau te bereiken, daarvoor zal ik zeker bergop nog een weg voor af moeten leggen. In tijdritten heb ik dit jaar al op het hoogste niveau gepresteerd. Maar op de beklimmingen blijf ik af en toe met vragen zitten, als ik de beste mannen in koers probeer te volgen. Met mijn specifieke voorbereiding op de Vuelta – met veel lange beklimmingen, gezien de bruut hoge bergop aankomsten – zal dat perfect gaan, als er hopelijk niets misloopt in de komende weken.

Ik trek nu alvast met een heel andere benadering naar de Vuelta dan naar de Giro d’Italia van vorig jaar. Ik heb nu veel gekoerst in het begin van het jaar en daarna was mijn kalender nog best leeg. Maar ik voel dat de training zich uitbetaalt en dat de vorm met de week stijgt. Ook voel ik me nog fris, ondanks trainingsweken van meer dan dertig uur. Die frisheid is het belangrijkst in mijn ogen. Ik heb het ritme en het gevoel van klimmen nu onder de knie, ik ben aan die inspanning gewend.

Evenepoel betaalde leergeld in de Giro van 2021 – foto: Cor Vos

In aanloop naar de rondes van Noorwegen en Zwitserland heb ik voor het eerst een klimstage gedaan. Dat heeft me al heel erg geholpen, hoewel ik in Zwitserland niet heel fris was. Dat is de belangrijkste les die we uit die koers getrokken hebben. De Vuelta gaat een groot avontuur zijn, waarin ik hoop op het beste. Maar om naar mijn grote droom toe te werken die ik ooit op een dag hoop te bewerkstelligen – op het eindpodium van een grote ronde staan – moet je jezelf ontdekken en je grenzen verleggen. Daarom trekken we met deze voorbereiding naar Spanje. Ik ben benieuwd waartoe dit gaat leiden.”

Je lijkt met je hoofd al in de Vuelta, klopt dat?
“Nee, begrijp me goed! Ik ben hier om een goed resultaat neer te zetten en proberen om een tweede zege te boeken hier in San Sebastián. Ik heb altijd goed gepresteerd in het Baskenland. Ik ben hier naartoe gereisd met vertrouwen na een goede voorbereiding en ik voel me fris. Dat zijn de twee belangrijkste punten om hier aan de start te staan. Ik voel me heel gemotiveerd om weer in koers te gaan, ik heb hier echt naar uitgekeken tijdens mijn hoogtestage.”

63 Reacties
30-07-2022 06:48
Veel woorden
    30-07-2022 07:08
    Weinig bier.
    30-07-2022 10:23
    “Veel woorden”, is dat niet het concept van een interview?
    30-07-2022 11:03
    Het zijn al snel te veel woorden voor een Kiss fan.
30-07-2022 07:13
Ik ben heel benieuwd hoe deze andere aanpak zich gaat uiten in de Vuelta. Ik heb er wel vertrouwen in eigenlijk. Ik denk dat hij geleerd heeft van de Giro dat een grote ronde een specifieke voorbereiding vereist en het sparen van krachten key is. Ondanks dat hij zegt dat een ritzege het eerste doel is lees ik tussen de regels wel dat hij een goed klassement wil rijden, en ik betwijfel of hij tevreden is met een ritzege alleen.
    30-07-2022 07:24
    Er is maar 1 renner waar elke 2 maanden later over gepraat wordt alsof hij een sabbatical heeft gehad incl. wedergeboorte. Ik denk dat het fysiek binnen de mogelijkheden ligt om van hem een grote ronderenner te maken. Mentaal gezien denk ik dat je in een paar maanden tijd niet een persoonlijkheid die oa een flinke geldingsdrang heeft en zo ook koerst opeens al wieletjeszuigend en sparend naar week 3 in een grote ronde kan omvormen. Al zeg je 100x nu hebben we dit, nu hebben we dat gedaan. En het is al vaker gezegd: verkeerde ploeg.
    30-07-2022 08:50
    @klootje kriekeljon
    Ik weet niet goed of je reactie nou eigenlijk een reactie is op mijn post of in het algemeen. De zaken die je noemt zijn namelijk aannames die ik niet benoem. Ik reageer direct op zijn andere manier van trainen, wat een concrete verandering is. En ik geef juist aan dat ik niet geloof in het tevreden zijn met een rit, of zoals jij het noemt, geldingsdrang.
    30-07-2022 09:14
    Je zegt dat je best wel wat verwacht omdat Evenepoel een les geleerd zou hebben van de Giro. Maar ik denk dat je een bepaald karakter of temperament niet opeens weg kunt steken. Zoiets kan met de jaren komen, maar niet op korte termijn. Ook al ben je er bewust van en heb je focus er op.

    Qua temperament is hij bijna het tegenovergestelde van een grote ronderenner. We kennen hem van zo snel mogelijk aanvallen, liefst solo. Van tussensprintjes willen winnen die er niet toe doen. Van met heel veel randzaken bezig zijn in de koers en daarop reageren, zichtbaar geergerd. En van sparen of verstoppertje spelen is al helemaal weinig sprake. Desondanks denk ik dat hij in de toekomst de klik kan maken. Maar zo snel al? Ik heb daar in tegenstelling tot jou minder vertrouwen in.

    Edit: maar als we dromen. Ik wil wel een rotzakje zien tussen al die lieve jongens zoals Pogacar en Vingegaard.
    30-07-2022 09:26
    Ik denk zeker niet dat het temperament eruit is en ook ik denk dat dat een valkuil voor hem kan zijn. Mijn vertrouwen is vooral gericht op het fysieke aspect. Ik verwacht dat hij fysiek beter voorbereid is en geleerd heeft in de Giro dat een inspanning in de 1e week je pijn gaat doen later in de ronde. Of hij zich kan beheersen is wat anders.
    30-07-2022 09:30
    En dat was pcies het punt dat ik wilde maken, dat het heel veel over zijn fysieke potentie gaat. Te weinig over de rest. Maar volgens wij lijken we het wel redelijk eens te zijn?
    30-07-2022 10:31
    Dat denk ik ook;)
    30-07-2022 12:04
    Vergeet niet dat na zijn megaklapper in Lombardije hij waarschijnlijk te vroeg in de Giro voor de leeuwen is gegooid, zowel mentaal - kopman en niet Almeida- als fysiek.
30-07-2022 07:41
Remco wordt steeds beter. Een immer stijgende lijn.
    30-07-2022 09:13
    Remco is de beste

    Hup Remco
    30-07-2022 10:27
    Op basis waarvan, steve?
    30-07-2022 13:40
    Niet zo gek voor een renner van die leeftijd, toch? Zeker niet als je dan nog zijn revalidatie in overweging neemt die hem heeft afgeremd.
30-07-2022 07:51
Hij is iig completer geworden.
30-07-2022 07:55
Gezien zijn voorbereiding lijkt me dat zijn echte Vuelta-doel het rijden van een goed AK is, al wil hij dat blijkbaar niet hardop uitspreken. Die ritzege zal normaal gezien wel lukken, ik zie niet direct wie hem gaat tegenhouden in die tijdrit.
    30-07-2022 13:11
    Roglic heeft nog nooit een trijdrit op Spaanse bodem verloren.
    31-07-2022 12:07
    @geelzwartebril, er is voor alles een eerste keer, nog enkele weken geduld :-)
30-07-2022 09:12
De 'frisse' non-Tour mannen tegen de supercompensatie Tourrijders. Bauke wil sportieve revanche en maalt er van door en wint. De topfavorieten kijken te lang naar elkaar.
30-07-2022 09:49
Evenepoel heeft goede stappen gezet in zijn interviews. "Laat ik het zo zeggen; het hoofddoel is om een rit te winnen. Alles wat dan in het klassement lukt, is extra" klinkt toch veel realistischer en respectvoller richting de concurrentie dan vanaf de bank "Ik zag mezelf in het wiel van Dennis op weg naar Giro-zege rijden". Kortom: goed ontwikkeld. Het interview is zonder de grootspraak ook diepgaander over de trainingen, de doelen en de concurrentie, dit is interessanter om te lezen. Ben benieuwd of Quickstep de knowhow heeft om dit toptalent te begeleiden in het rondewerk zoals Ineos en TJV dat kunnen. Gevoelsmatig ontwikkelt Evenepoel zich in eendaagse koersen, qua explosiviteit en verder binnen het tijdrijden. Deel 1 van het seizoen hintte daar ook op. Wat ook kan is dat deel 1 van het seizoen in het teken stond van Luik en dat er wel degelijk stappen zijn gemaakt in duurzaamheid (en dat zullen we dan zien deze Vuelta). Qua echt steile muren valt de Vuelta dit jaar reuze mee, dat is alvast een voordeel. En het kaf wordt pas van het koren gescheiden vanaf etappe 12 en 15. Twee weken hoog in het klassement meedoen zie ik wel gebeuren, die laatste week is voor iedereen een vraagteken. Hij heeft er alleszins hard voor gewerkt dus als het lukt in die 3e week bovenin mee te draaien dan is het volledig verdiend.
    30-07-2022 10:34
    Ik heb bij hem wel altijd het gevoel dat die "nuance" er is met in het achterhoofd dat er veel kritiek is geweest op zijn manier van uiten(oftewel mediatraining en je bewust op een bepaalde manier profileren). Ik weet alleen niet of dat gevoel veroorzaakt wordt door Evenepoel of door mijn eigen vooroordeel.
    30-07-2022 14:15
    Door je eigen vooroordelen gekoppeld aan een sterke kuddegeest die zeker hier op WF sterk heerste. Dat is dit jaar aanzienlijk afgenomen hier op WF, met dank aan onze Renaissance alleskunner die enkele keren iets te flagrant zijn subjectiviteit ten toon spreidde, hetgeen wat ogen heeft geopend, en nadien eraf werd gekickt.

    Er werden hem al te vaak woorden in de mond gelegd, uitspraken verdraaid of uit de context getrokken. Zo heeft hij Jakobsen nooit een moordenaar genoemd, het was Lefevere die zich uitliet over ''poging tot'', niet Evenepoel. En toch werd dat hier geregeld herhaald. Wanneer hij in een interview voor een goed doel, waar de doelgroep kinderen was, en waar verder niet over wielrennen gepraat werd op de afsluitende vraag ''Ga je de Giro winnen'', al lachend reageert met ''ik ben erop gebrand'', kon WF er niet snel genoeg bij zijn om uit te pakken met een kop ''Evenepoel is erop gebrand de Giro te winnen'', zonder enige duiding of context.
    Ook in dit interview stelt WF dat Evenepoel hetvolgende zou gezegd hebben: [i] ''Maar op de beklimmingen blijf ik af en toe met vragen zitten, als ik de beste mannen in koers probeer te volgen. Met mijn specifieke voorbereiding op de Vuelta – met veel lange beklimmingen, gezien de bruut hoge bergop aankomsten – zal dat perfect gaan, als er hopelijk niets misloopt in de komende weken.'' [/i] Dit klopt dus niet, dat zei hij niet. Maar opnieuw iets dat bewust of niet, als arrogant zou kunnen beschouwd worden, terwijl hij dit dus niet heeft gezegd. Hij heeft gezegd dat de voorbereiding ''quite perfect'' zal zijn als er niks fout loopt, en dat hij daar op hoopt.

    En zo gaat het meestal. Elk excuus om hem toch maar onhebbelijk, arrogant of wat dan ook te vinden, werd aangewend om de cognitieve dissonantie verder te voeden, ook al werd er zelden een bron gecheckt.
    30-07-2022 21:26
    @11 na 11
    Leuk, zat jij ook in die Zoom-meeting? :)
30-07-2022 09:56
Wat mij opvalt is zijn obsessie met zijn gewicht. En het willen zijn van meerdere typen renners in 1 seizoen.

Hij wil lange klimmen kunnen doen in het ene deel, en explosief zijn in het andere deel. ik snap de beweegredenen erachter, maar het roept bij mij de vraag op of zoiets gezond is op lange en korte termijn. Ik kan me voorstellen dat je ergens halverwege je loopbaan een keer probeert te "switchen" (bijv. zoals Thomas, Wiggins), maar als jonge renner meerdere keren in het seizoen..??

Hoe dan ook klopt hij de verwachtingen weer lekker op. Waarom niet gewoon iets meer op de vlakte blijven ("ik heb een goed stage gehad, hard gewerkt, en ik denk dat ik er goed voor sta. PUNT"). Waarom dat eeuwige gezwam over "lichter dan toen, nog altijd explosief, nu ook goed op lange klimmen, etc". Dat gaat nooit vóór je werken, hooguit tégen je als blijkt dat je er op de eerste de beste lange klim wordt afgepierd. Of straks niet mee kunt als het in Baskenland boven de 10% gaat...
    30-07-2022 10:28
    Omdat w/kg van belang is. Het is de balans vinden tussen de twee. Hoe lichter of hoe sterker, hoe hoger je w/kg. Ik lees geen obsessie. Zal hem gevraagd zijn.
    30-07-2022 10:37
    @Quincy,
    Je hoort Evenepoel bijna in ieder interview over zijn gewicht. Niet alleen in deze bijdrage. Bij pakweg Roglic hoor je daar nooit wat over. Bij Van Aert of VdP ook zelden. Pogacar heb ik daar ook nog nooit echt over bezig gehoord.

    Verder snap ik het verhaal van de watten per kilo. Maar mijn punt is eigenlijk vooral dat hij in het seizoen lijkt te willen switchen van het ene soort renner naar het andere type. Dat is volgens mij niet echt gezond.

    Ik zit pesoonlijk op de lijn van Panache hierboven. Dat Evenepoel misschien wel het beste tot zijn recht komt in tijdritten en eendagswedstrijden. En eventueel ook in rondjes van een week, waarin woekeren met je krachten wordt beloond. Dat dit het meeste past bij zijn koerswijze en lichaamsbouw.
    30-07-2022 10:42
    Eens, het kan achteraf enkel tegen je werken, maar de journalisten proberen natuurlijk de pieren uit je neus te halen.
    30-07-2022 11:29
    Ik ben het wel eens met je vaststelling over (het schommelen van) zijn gewicht. Al denk ik ook niet dat het volstaat met eenmaal in de loopbaan van gewicht te veranderen. Dat zou eventueel wel kunnen met renners die vrij explosief zijn, maar niet tot de absolute top behoren. Die dan, als ze eind de twintig, begin de dertig zijn, resoluut voor het rondewerk gaan. Door het gewicht naar beneden te halen, en anders te gaan trainen. Met als gevolg minder explosiviteit, maar meer uithoudingsvermogen en klimvermogen. Evenepoel is (voorlopig) niet zo'n type renner. Daarom begrijp ik wel enigszins dat hij binnen een seizoen wel wat experimenteert met zijn gewicht, naargelang de geplande wedstrijden. Maar ik volg je wel als je stelt dat hij daarin wat overdrijft.
    Verder zou Evenepoel inderdaad wat minder over zijn manier van trainen versus zijn beoogde resultaten moeten praten (opscheppen ?). Want we hebben in het verleden al vaker kunnen vaststellen dat dit niet altijd blijkt te kloppen. Maar blijkbaar heeft dat met zijn persoonlijkheid te maken.
    Tenslotte. De redactie speelt daar gretig op in. Door te pas en onpas uitspraken en interviews van Evenepoel te brengen en te vergroten. Geen enkele renner kwam zo vaak aan bod in WF. Het volstaat dat Evenepoel zijn kleine teen beweegt, of de redactie ziet daarin een mogelijkheid om kliks en reclame-inkomsten te genereren. Door hier te reageren, doe ik daar ook enigszins in mee. Alleen tracht ik te nuanceren en te objectiveren. In tegenstelling tot het zootje puberale, gestoorde haatzaaiers die hier hun frustraties uiten.
    30-07-2022 12:02
    Evenepoel is een klimmende tijdrijder, op zich logisch dat die met zijn gewicht bezig is, Dumoulin deed dat ook. Pogi, Rogla en Vinnie zijn tijdrijdende klimmers, lichtgewichtjes.
    30-07-2022 12:18
    @Marlin,
    natuurlijk is Evenepoel goed voor de clicks. Maar het gaat te ver om daar enkel de media zelf de schuld van te geven.

    Evenepoel en zijn omgeving zochten in het verleden ook maar wat graag zelf de media op. Van docusoap tot pittige uitspraken, en van een harde mening over collega's tot "beste waarden ooit".

    Ik denk dat je daar niet beter van gaat fietsen, en ook niet populairder wordt in het peloton en daarbuiten. Wielrennen is niet de sport van uitgesproken vedetten die zichzelf op een voetstuk plaatsen. Dan moet je tegen een balletje gaan trappen. Wielrennen is een sport van nederigheid, want 1 steentje, 1 windvlaagje of 1 onverwachte beweging van een collega, en je seizoen (of zelfs loopbaan) kan voorbij zijn.

    The higher they fly, the harder they fall. Soms lijkt het alsof dat besef bij Remco in komt dalen. Om dan een microfoon verder toch weer terug te vallen in zijn oude patroon. Als hij zichzelf kan "veranderen" qua fietscapaciteiten, dan zou je toch ook zeggen dat hij hier wat aan kan doen...
    30-07-2022 14:30
    Omdat het er in andere interviews niet over gaat, denk je dat andere renners daar niet mee bezig zijn? Dat zij hetzelfde gewicht het hele jaar door houden? Jij denkt dat Van Aert die 78kg waarmee hij heel het jaar door op PCS staat, zowel veldrijden, kasseiklassiekers en hooggebergte in Frankrijk mee zeult? Die 78kg is Van Aert zijn winter gewicht. Bekijk en vergelijk de foto's gerust eens met hoe scherp hij in de TDF staat tov hoe hij erbij loopt in december.
30-07-2022 10:54
Ik lees de reacties bij een Remco verhaal alleen voor het vermaak maar nu Michelangelo verbannen is naar Siberie is het vermaak wel een stuk minder geworden.
    30-07-2022 11:07
    Wie weet kan je je hartje ophalen bij de bijdragen van Gijsbert Van Beers?
    30-07-2022 11:13
    Oh, dat vond jij vermaak ? Verder zie ik hier nog steeds enkele volgers die in het verleden lekker meesurften met de haatspeech van Michelangelo. Die nu zelfs de open "haat"ruimte trachten in te nemen. In vaak schabouwelijk Nederlands daarenboven. Prima vermaak voor jou.
    En kunnen we het nu over het wielrennen hebben ?
    30-07-2022 11:17
    Ik mis Michelangelo ook. Al die nuffige flitsers, al die haat die hem ten deel viel....ik hoop dat het nu beter gaat met de criticasters van onze Michelaneglo nu hij van dit toneel verdwenen is. Alles beter dan jachtluipaarden die zich telkens klonen en met een verbasterde naam dezelfde bs uitkramen.
    30-07-2022 11:30
    Ik mis Michelangelo ook en beer is ook weg. Maar gelukkig is Marlin er opeens. Het zou toch niet…..?
    30-07-2022 11:34
    @Michiel
    Nu keer je de zaken wel om. Het was wel Michelangelo die hier jaren lang op een beschamende manier op renners, ploegleiders en managers ingehakt heeft. Niet alleen om hun inhoud, persoonlijkheid of uitspraken. Maar ook over hun gestalte, uitzicht, taalgebruik enz. Allemaal zaken waarvoor je in de normale maatschappij zelfs voor het gerecht kan gebracht worden. Niet zo op WF waarbij de redactie een en ander zelfs cultiveerde door de manier waarop te pas en onpas artikels met provocerende titels over die personen gepubliceerd werden.
    30-07-2022 11:44
    Marlin, aan de hoeveel berichten die je geplaatst hebt zou je niet zeggen dat je hier al zo lang vertoeft. Hoe moet ik dat zien?
    30-07-2022 12:13
    Ja ik mis m ook. Althans een beetje flauwe ongein rondom Remco hoort er gewoon bij vind ik. Zolang het met een knipoog is dan.
    30-07-2022 12:19
    Marlin is toch gewoon Beer? Voor diens doen houdt hij zich nog een beetje in maar onze honing zoekende vriend kennende gaat dat niet zo lang duren. Nu al tettert hij zijn doodslag laster over Dylan weer rond en de Holland vs België strategie is ook een klassieker in diens repertoire.
    30-07-2022 12:21
    Ik ben er nog niet helemaal over uit Murcia, Marlin is een tikkeltje kritisch op Wout en dat was beer nooit.
    30-07-2022 12:24
    @Marik
    Dat lijkt mij juist een onderdeel van de vermomming LOL Een beetje kritisch in 1 post maar voor de rest ook tijdens de Tour waren de argumenten allemaal pro Wout en tegen de rest van JV. Iets wat de kritische 'fan' Beer zo kenmerkte bij de reacties op de ploeg. Maakt mij verder niks uit, al trek ik de grens bij die walgelijke laster over Dylan.
    30-07-2022 12:47
    Marlin is of Jachtluipaard of Beer idd. Beer is een goeie gast, jachtluipaard heb ik niet zo veel mee, die kan alleen maar in overtreffende trap communiceren
    30-07-2022 14:34
    @Wheely
    Opmerkelijk om iemand te missen die hier, –gekloond-, weer nadrukkelijk aanwezig is om lucht te geven aan zijn obsessie.
30-07-2022 11:01
“Ik start met de ambitie om de Vuelta te winnen.” Dat is de Remco die ik zou willen horen. Bescheidenheid is slechts eerzucht die haar tijd afwacht.
30-07-2022 11:07
Geef m een goede kans. Niet echt een sterk deelnemersveld in vergelijking met vorige jaren.
30-07-2022 11:55
Met alle respect voor de Vuelta maar met winst in de ploegentijdrit kun je het toch geen perfecte Vuelta noemen? Zeker niet gezien de voorbereiding die hij nu treft. Zijn ambitie zou toch gewoon moeten zijn om mee te strijden voor de top-5 AK in plaats van een ritje winnen.
30-07-2022 12:46
Hoeveel uur traint een prof dan gemiddeld als trainingsweken van meer dan 30 uur blijkbaar lang zijn? Ik dacht dat 30 redelijk normaal was.
    30-07-2022 13:07
    Hangt helemaal van het type training af, 6 dagen achter elkaar 5 uur op de fiets is voor een prof uiteraard prima te doen maar wel te eenzijdig, je zult ook interval training moeten doen en dat ga je natuurlijk niet zo lang achter elkaar doen. Zware blokken bergop idem. De week in aanloop naar een koers zullen ze ook wel minder doen. Vervolgens is het nog eens uiterst persoonlijk.
30-07-2022 12:53
nu maar hopen dat ze hem niet weer laten lead out zijn voor allaphilipe
    30-07-2022 14:15
    Kans is klein, aangezien die niet meedoet
30-07-2022 12:53
nu maar hopen dat ze hem niet weer laten lead out zijn voor allaphilipe
30-07-2022 13:48
Er doen geen echte toppers mee toch? Dus misschien maakt hij nu wel degelijk een kans
30-07-2022 14:57
Hij heeft evenveel monumenten als WvA gewonnen. Mag wel wat meer respect krijgen
    30-07-2022 17:07
    Pas 1 monument dan kan je niet echt spreken over toppers
30-07-2022 14:59
Remco is de beste
Hup Remco
    30-07-2022 15:01
    Ja, dat is waar, hij is de beste en hij is pas 22.
    30-07-2022 16:44
    Vandaag in San Sebastian is hij veruit de beste. Hup.
30-07-2022 22:27
Als hij er naar streeft om in week 3 van de Vuelta de topvorm te hebben bereikt, dan wordt het nog wat gezien de prestatie van vandaag.

Reacties zijn gesloten.