Giro 2021: Remco Evenepoel verlaat Giro d’Italia
Remco Evenepoel - foto: Cor Vos
woensdag 26 mei 2021 om 22:05

Giro 2021: Remco Evenepoel verlaat Giro d’Italia

Remco Evenepoel zal donderdag niet aan de start staan van de 18e etappe van de Giro d’Italia. Zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step laat weten dat de 21-jarige Giro-debutant de ronde verlaat als gevolg van zijn val in de etappe van woensdag.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Evenepoel kwam in de etappe naar Sega di Ala tijdens de afdaling van de Passo San Valentino ten val. Hij kwam op een vangrail terecht en had medische hulp nodig, voordat hij verder kon. Uiteindelijk kwam hij in het bijzijn van zijn ploeggenoten Iljo Keisse, Mikkel Honoré en Rémi Cavagna als 132e over de streep, op 36 minuten van etappewinnaar Dan Martin.

Na afloop had Evenepoel vooral pijn aan zijn elleboog. Op foto’s uit de koers is te zien dat het gewricht flink is gezwollen. Onderzoek in het ziekenhuis heeft uitgewezen dat er geen breuken waren. Wel heeft hij meerdere schaafwonden en een kneuzing van het tweede middenhandsbeentje in zijn linkerhand, zijn spaakbeen, elleboog, bekkengewrichten, knieschijf en rib.

Na deze diagnose besloot de ploeg dat het beter zou zijn dat Evenepoel de Giro zou verlaten, om zodoende zo snel mogelijk te herstellen en zich te kunnen richten op zijn doelen later dit seizoen. “Er is weliswaar niets gebroken, maar ik heb veel kneuzingen,” reageert Evenepoel op de site van zijn ploeg. “Het heeft weinig zin om door te gaan met deze pijn. Dus ik ga terug naar België voor CT-scans. Dan zullen we zien”, geeft hij aan.

Hij sluit zijn eerste grote ronde in mineur af. “Natuurlijk is het triest om de wedstrijd vroegtijdig te verlaten, maar uiteindelijk was het een mooie ervaring. Ik hoop op een dag weer terug te keren”, kondigt hij aan.

162 Reacties
26-05-2021 22:47
Voor de criticasters is dit slecht nieuws.
26-05-2021 22:47
Beetje flauw, had best nog iets kenne betekene voor Almeida
    26-05-2021 23:11
    Ik vind het vooral verstandig. Hij kwam serieus gebroken over de finish. Als je ziet waar hij vandaan komt is dit de enige juiste oplossing.
26-05-2021 22:49
Jullie hebben de beelden niet gezien ?

Ciccone en Nibali vielen voor hem in afdaling. Snelheid was te hoog om een val te vermijden.

Hier is geen sprake van stuurfout.
    26-05-2021 23:13
    Je kunt het een stuurfout noemen of niet. Maar een goede daler / stuurvaardige renner was daar denk ik niet op die manier over de vangrail gedoken.
    Ik zat daar zelf niet op de fiets, maar het leek mij alsof er wel degelijk de mogelijkheid was om rond de valpartij te sturen. Maar dat Evenepoel daar op zijn limiet zat, en niet de juiste reflexen om zijn eigen val te voorkomen. En wie weet ook met zijn angst en val in Lombardije in het achterhoofd niet de juiste keuzes maakte in die split second.

    Misschien dat meesterdalers hier hun oordeel over kunnen geven.
    26-05-2021 23:17
    Een goede stuurder zoals Nieve? Die knalde goed op hem anders of een meesterdaler zoals Nibali? Die stond daar ook mooi stil anders. Vanuit de zetel kunnen we toch makkelijk oordelen he. Zelfs een valpartij waar hij nu eens echt niks aan kan doen, wordt hier weggezet als onkunde. Wie een hond wil slaan, vindt licht een stok I guess.
    26-05-2021 23:24
    Djerkson,
    Lees voordat je begint te kwaken. En dan zie je dat ik niet uitsluit dat hij er niks aan kon doen. Dat het vanaf mijn zetel leek of er wel degelijk een mogelijkheid was om eromheen te sturen, of in ieder geval niet op die manier over de vangrails te gaan. En dat ik graag van een expert zou horen of deze val onvermijdelijk was, of te maken heeft met fout sturen.

    Maar Djerkson, helaas heb je de neiging om alles wat anders is dan "Evenepoel is de meest fantastische renner op aarde" weg te zetten als gemakkelijk, onzin, dom, haat. Zonder gewoon te lezen wat er staat, en daar normaal op te reageren.
    26-05-2021 23:31
    Ja, want anders gaat de man die al wekenlang onophoudelijk schijtvervelende zeikverhalen loopt te droppen over Evenepoel ineens heel zielig verongelijkt doen.
    26-05-2021 23:31
    Wel, Michelangelo, dan zijn we toch helemaal antipoden als ik jouw redenering volg. Het is een mening, net zoals die van jou. Je moet me geen woorden in de mond leggen, ik weerleg gewoon commentaren die ik bestempel als twijfelachtig. Een beetje zoals jij, toch?
    27-05-2021 02:05
    @Max, klopt niet, de vier renners voor hem kunnen alle vier de gevallen renners omzeilen, omdat zij weten dat als er gevallen word in een bocht de gevallenen steeds aan de buitenkant liggen, middelpunt vliegende...., plus, hij reedt weer als laatste, waarom zou dat zijn? mss dat de rest weet dat je niet achter Remco moet dalen?
    27-05-2021 06:32
    Volgens mij waren Ciccone en Evenepoel bezig het gat te dichten naar de grote groep en kwamen ze op de limiet aanrijden.
    27-05-2021 07:59
    Doordat Remco aan de buitenkant van die ag2r man reed kon hij vrij weinig. Hij kon niet scherper sturen of harder remmen; in beide gevallen lig je 100% op de grond namelijk. En je kan moeilijk die ag2r man tackelen haha
    27-05-2021 09:01
    Maar dan is de vraag: Waarom ga je in godsnaam aan de buitenkant van een andere renner rijden in een bocht in de afdaling.
    27-05-2021 09:58
    @Nickdt

    Omdat zijn snelheid hoger lag dan de ag2r man in het stuk hiervoor. Dan ga je soms even naar de zijkant, zodat je beter zicht hebt, iets afremt door de wind en je niet op je voorganger in rijdt. Zie je heel vaak in pelotons hoor. Hij kwam er vooral echt naast te zitten doordat de ag2r man een fractie eerder remde (omdat die het wss ook een fractie eerder zag)
    27-05-2021 10:18
    Het leek me verkeerd remmen
    27-05-2021 10:29
    Hier is 100% sprake van een stuurfout, hij wilt de ag2r man voorbij, maar houd de bocht niet. Daarnaast ziet het eruit alsof hij wilt remmen voor de renners die voor hem vallen, maar dit tijdens de bocht doet, een echte beginnersfout en dit zal er echt helemaal uit moeten als hij ooit iets wilt betekenen in een koers waar gedaald moet worden.
26-05-2021 22:55
Een beetje mentale steun kan hij nu wel gebruiken. De ploeg zal dat heus goed gaan aanpakken. Ik hoop Evenepoel dan ook snel weer te zien strijden. In rondjes van een week behoort hij al tot de top (al zijn de meeste daarvan al verreden) en ook op de OS is hij op zijn plaats. Succes jongen!!
26-05-2021 23:07
Tja dit was niet exact de rentree die je zou willen, hij kreeg het keihard voor zijn kiezen. Wordt wel een interessantere renner om te volgen nu. Jongens die pech hebben gehad zien we graag winnen.
    27-05-2021 08:36
    Behalve in een afdaling. Dan wil je hem liever niet volgen. In elk geval niet van heel dichtbij.
26-05-2021 23:11
Hij zal ongetwijfeld snel weer winnen. Bij het over de streep fietsen een ‘zwijg, critici’-gebaartje makend....
    26-05-2021 23:14
    Ik mag toch hopen dat de PR verantwoordelijke van hem even een "klapke" met m doet...
    27-05-2021 07:22
    Ga daar maar vanuit ja...als hij dadelijk weer een nietszeggende overwinning boekt komt die hele poppenkast weer tevoorschijn. Zou geweldig zijn als hij dat achterwege kan laten, dan kunnen we genieten van zn prestaties ipv ergeren aan gedrag.
26-05-2021 23:14
Wel benieuwd wat hij nog gaat rijden voor de spelen. TdS lijkt me te vroeg dus dan blijft er weinig over.
    26-05-2021 23:21
    De ronde van België is een van de weinige opties.
    27-05-2021 10:17
    Hoezo? Een tijdrit kun je toch prima op training simuleren? ;)
    Nee, zal inderdaad lastig worden. Baloise BT is ook al over twee weken. Dat zou nog kunnen, op bekend terrein weer vertrouwd worden met wedstrijden en ritme opdoen.
    TdS is veel te zwaar en veel te beladen, dat is sowiezo geen optie.
26-05-2021 23:16
Evenepoel viel niet alleen over de vangrail, hij werd ook nog aangereden toen hij net weer op zijn benen stond door een renner van Bike Exchange.
    26-05-2021 23:40
    Volgende keer een hesje aantrekken en achter de vangrail gaan staan.
    26-05-2021 23:41
    Dat was Nieve. Impact van een bromvlieg, lijkt me, maar Remco is zelf ook niet bepaald een zwaargewicht natuurlijk
    27-05-2021 10:18
    Dat is echt pech en ook wel raar, maar ik denk dat Nieve er vlak achter zat en er nog weinig auto's stil stonden.
26-05-2021 23:16
Het was een leerzame ervaring voor hem, qua parcours en omstandigheden is de giro echt wel de lastigste ronde natuurlijk. Ik denk dat hij veel meer een pure tourrenner is/wordt en zowel op het vlakke als in de bergen goede lijfwachten nodig heeft om hem alle kneepjes bij te brengen, moet zich echt op het tijdrijden en loperklimmen richten en voor de rest gedeisd houden voorlopig.

Anders dan Bernal en Pogacar maar wel redelijk overeenkomend met bijv Roglic en Froome is het een relatief onnatuurlijk coureur, dat dat helemaal goed kan komen is al vaker bewezen.
    26-05-2021 23:19
    Gilbert lijkt me een goede leermeester/lijfwacht voor hem.
    26-05-2021 23:22
    Haha, als personal coach? Tsja, meer handig coureur dan Gilbert kan je ze nauwelijks vinden ja, het is eigenlijk wel een idee! Moet meteen weer denken aan die giro waar hij 2 ritten waarvan een met een ziedende afdaling behaalde.
    26-05-2021 23:25
    Hij is alleszins enorm leergierig, ik zie het wel goedkomen. Vorige winter werd gezegd: degelijk renner, maar niet explosief. In de eerste de beste ronde op het Europese continent wint hij met een verschroeiende demarrage, net voor Schachmann. Dusja...
    26-05-2021 23:30
    Froome was inderdaad ook geen groots stuurman, maar je moet het hem meegeven dat hij daar hard aan gewerkt heeft. Sterker nog, in 2016 kwam hij in de eerste bergrit met het groepje klassementsmannen boven, zei adieu, zette zich in super tuck positie en won de tour via die afdaling.

    Roglic is wel een goed daler, maar heeft meer moeite met in peloton rijden. Meestal wordt dit prima opgelost door de dominante ploeg en Van Aert als bodyguard.

    Maar dit was de best mogelijke leerschool voor Evenepoel. Heeft al zijn werkpunten ontdekt. En hij is inderdaad zeer leergierig. Komt wel goed.
    26-05-2021 23:39
    Froome en Roglic begonnen pas rond hun 27e te scoren dus wat dat betreft heeft Evenepoel met zijn leeftijd wat marge om meer wielrenner te worden. Wellicht trekt het dus bij, maar voorlopig zit hij inderdaad meer in de categorie ‘heel hard kunnen trappen’ dan in de categorie ‘wielrenner zijn’.
26-05-2021 23:28
Dat hij weer schade oploopt door een val is een logisch gevolg van gebrek aan koersen. Als je moe bent val je eerder...
26-05-2021 23:39
Nibali lag er ook bij, maar dat is geen goeie daler natuurlijk. Mohoric, toch wel de beste daler van het peloton, zagen we eerder in de Giro een mooie salto maken. Ook Hirschi ging vorig jaar in de Tour hard op zijn bek. Laten we vooral besluiten dat de meest talentvolle jongere van zijn generatie, die nu niet in topvorm verkeert, nooit een grote ronde gaat winnen op basis van flutargumenten.
    26-05-2021 23:42
    Wat een ontzettend slecht verhaal.
    26-05-2021 23:46
    Dat moet je natuurlijk wel nuanceren.

    Je hebt het nu over goede dalers die een stom foutje maken (Flip en Gilbert heb ik ook wel eens zien vliegen). Evenpoel heeft nu last van deze handicap niet alleen vanwege mogelijk vallen maar met name omdat hij het spoor van de rest kwijtraakt. Dat is wel degelijk problematisch maar met veel inzet een stuk te verbeteren.
    27-05-2021 00:10
    Hij kwam tijdens de klim terug aansluiten en zat al in laatste positie in de afdaling. Akkoord dat hij had moeten remmen en op de weg blijven ipv knullig over de vangrails te sukkelen. In de gravelrit was het een combinatie van slechte benen en stuurmanskunst, maar toch vooral slechte benen volgens mij. Enkel in de natte afdaling waar hij in de 3de groep verzeild geraakte, bibberde hij van angst. Maar enkele andere favorieten waren toen ook niet mee in de eerste groep.
    27-05-2021 01:22
    Talent heeft hij zeker. In de jeugd de beste zijn wil niet zeggen dat je bij de senioren ook gelijk de beste bent.

    Zijn ploeg had wijzer moeten wezen joh Remco je begint achter Almeida als 2e man lekker in de luwte, rustig wennen aan 3 weken koers. Maar nee na 4 dagen roeptoetert Remcootje al ik ben de kopman.

    Dan kan je verwachten dat er veel kritiek komt als je na een 11 dagen koers niet zo goed bent als jezelf denkt te zijn.

    Ik lees hierboven ook tour de France zal hem beter liggen. Persoonlijk denk ik dat een nog groter peloton nog meer hectische momenten juist niet is wat hij moet ambiëren.
    27-05-2021 06:53
    Tour is 9 vd 10 x helemaal niet hectischer. Qua koersverloop en parcours alvast niet, het is daar veel meer in gelid richting het kleine stuk waar de kopmannen gaan hengsten, veel minder ieder voor zich. Het peloton rijdt er daar wat harder en nerveuzer bij ja, kwestie van omringen ( hebben ze aan boord al die mannen )
    27-05-2021 07:26
    Davide , zet die roze fanboy bril eens af en u zal beseffen dat er nog veel werk aan de winkel is mbt Remco zn stuurvaardigheid en daalcapaciteiten. Om over de andere onderdelen die ondermaats zijn om een GT te winnen nog maar te zwijgen. Ik zeg terug naar de tekentafel!!
    27-05-2021 08:50
    Ik zou je aanraden om de beelden van de afdalingen van die gravelrit even terug te kijken. Je ziet aan alles dat hij zich niet op z'n gemak voelt en dat hij minder stuurvaardig is dan de meeste renners in het peloton. Je vergeet in je rijtje Lombardije nog op te nemen. En als je zoveel incidenten moet proberen te relativeren moet je je misschien afvragen of het wel incidenten zijn.
    27-05-2021 09:01
    Ook hier, op gravel, speelt postuur weer een rol.
    27-05-2021 09:06
    TdF heeft een paar voordelen en paar nadelen voor een Evenepoel die zo stuurt.
    Voordelen zijn zoals RV stelt dat de voorspelbaarheid groter is in veel etappes, met name in de vlakke ritten (de kansloze vlucht van 3 man die op 5 km van de streep wordt gepakt). Dat soort etappes zijn doorgaans ook in het peloton rustig.
    De klimmen zijn vaak de geijkte bulten, en zelden de onbekende klimmen met extreme percentages. Alle ervaren renners zijn er meerdere malen geweest, dus ook hier voorspelbaarheid en minder explosief. Remco-terrein zo lijkt het.

    Daar staat tegenover dat het ook heel hectisch is als het hectisch wordt. Met ook als gevolg extra dringen meer zware valpartijen in het staartje van de etappe. Verder ook wordt er nog meer risico genomen in de afdaling. Wie denkt daar te kunnen winnen gaat volle bak, en wie niet wil verliezen schuift zoveel mogelijk op om niet achter een kneus te zitten. En niks is "enger" dan mensen die je in een afdaling vanachter voorbij komen.
    En last but not least: de media aandacht. Als we denken dat we hier al veel Remco-nieuws gezien hebben, wacht maar tot de TdF begint. Ook dat zal niet in de koude kleren gaan zitten.

    Ik zou hem volgend jaar wel graag in de TdF zien. Want in basis ben ik het met RV eens dat het mij qua aanleg meer een Tourrenner lijkt dan voor de Giro of Vuelta. Maar tot die tijd is er nog wel wat werk aan de winkel...zowel voor Remco zelf als voor de ploeg als geheel.
    27-05-2021 09:11
    Op gravel maakt het gewicht dat je op de weg weet over te brengen zeker een grote rol. Tegelijk laat een afdaling op gravel ook bij uitstek zien wie van vlieggewichten wel stuurvaardig is, en wie absoluut niet. Samen met de andere afdaling die we van Evenepoel gezien hebben lijkt er me voldoende aanleiding om te denken dat hij op dit punt kwetsbaar is. Wat gezien zijn achtergrond ook niet verwonderlijk is. Deze Giro zal er in elk geval voor zorgen dat zijn tegenstanders hem in het vervolg vaker onder druk zullen zetten in afdalingen. Hopelijk voor hem kan hij bij een volgend optreden laten zien dat hij niet zo kwetsbaar is op dit punt als sommigen hopen, waardoor de motivatie om hem in afdalingen onder druk te zetten zal verminderen.
    27-05-2021 09:13
    Zoncolan etappe werd ie ook weer gelost in de afdaling van die lange klim en moest teruggebracht worden op de beklimming van die kleinere berg.
    27-05-2021 09:36
    Focus ligt nu op de daalangst. Maar laten we vooral niet vergeten dat hij ook gewoon de benen niet had in week 2 en 3!
26-05-2021 23:49
Evenepoel en zijn dalende lijn... beterschap toegewenst.
    27-05-2021 00:19
    U bent slechts de 2de op 86 reacties die hem beterschap wenst. Remco kan hier niet op heel veel steun rekenen!
    27-05-2021 02:14
    Als je na enkele ritten rond toetert dat je de roze trui nog niet wil omdat je dan de koers moet controleren, tja, wat wil je?
    27-05-2021 06:51
    @Davide in de eerste week van de Giro had Evenepoel hier meer steun.
27-05-2021 01:07
Een ding is zeker: als Evenepoel ooit een grote ronde wint, is WF de helft van zijn reageerders kwijt.
    27-05-2021 06:36
    En dan komen er weer nieuwe bij bosjes bij.
    27-05-2021 09:18
    We hebben gelukkig nog even te goed, afgaande op wat we de laatste dagen te zien kregen...
27-05-2021 01:51
Allemaal weer met de voetjes op de grond. Zoals velen zeggen is deze rollercoaster wellicht goed voor zijn persoonlijke ontwikkeling. Maar vooral het mentale, het zijn harte maar goede lessen. Soms moeten we op onze bek gaan alvorens iets te kunnen leren, zeker als daarvoor alles altijd goed ging.
27-05-2021 07:18
Ben ik effe blij dat er nu even geen Evenepoel nieuws meer is. Het irriteerde me gewoon dat iemand zoveel aandacht krijgt, terwijl er in deze ronde andere renners beter presteren en bijna geen aandacht krijgen. Eindelijk stop de Evenepoel show. Deze ronde heeft ie in ieder geval niet veel laten zien, en de toekomst moet nog maar uitwijzen hoe ie goed is.
    27-05-2021 08:42
    Oh, maar het revalidatie-nieuws blijft gewoon doortetteren hoor. Met deze opgave ben je nog niet van ReV-nieuws verlost. Dit moet nog dag-voor-dag en uur-tot-uur geanalyseerd worden. "Waar ging het fout voor Evenepoel? 85 cruciale momenten"
27-05-2021 07:54
De volgende grote ronde maar niet voor het klassement gaan. Gewoon lekker rondrijden, dagje uitpikken en ervaring opdoen zou mijn devies zijn.
    27-05-2021 08:05
    Dat leek in eerste instantie het plan voor deze Giro...
    27-05-2021 09:24
    Zo werd het naar buiten gebracht, maar zijn daden gaven een andere realiteit weer.
    Overigens was er binnen de ploeg ook echt de verwachting/hoop dat hij podium zou rijden deze Giro.
27-05-2021 09:22
Misschien kan hij aardig fietsen , misschien kan hij niet dalen , misschien is hij aardig voor zijn kippen , werd hij er niet afgereden in deze etappe , en was er plots weer , om over de vangrail te stuiteren , misschien is het team van L , ongeloofwaardig , niet het grootste budget, het meeste winnen , de voorheen rijders van de Qstep , rijden geen deuk in een pakje boter ,misschien is het geen ronde renner , dagzeges , misschien is hij mentaal niet zo sterk , misschien over het paar getild. Eddie Evenepoel heet hij toch ?!

Hij deed gisteren een Floyd Landisje ?
27-05-2021 09:25
Wie in deze opeens uit beeld verdwijnt is zijn "performance coach" (teiltje, snel...) waarvoor geen krant of medium groot genoeg was om zijn bevindingen te delen met het plebs,,, voral zijn beweringen dat hij op basis van cijfertjes op een computerscherm genoeg wist...
27-05-2021 10:10
Hij kan nu weer even zijn studie oppakken
27-05-2021 10:32
Lefgozers leren het meest van met de kop tegen de muur lopen. Die zien we nog wel terug! Achteraf bezien wel jammer dat Almeida vanwege de sponsorbelangen op zijn beurt moest wachten.
27-05-2021 11:31
Overigens mag hij nog van geluk spreken dat hij er met wat butsen en schaafwonden vanaf lijkt te komen. Vangrails in Italie hebben aan de achterkant zo'n I-profiel waar je achter kan blijven hangen en jezelf helemaal openscheuren. Dan hadden de doelen voor de rest van het seizoen er anders uitgezien. Cloe Dygert kan daar over mee praten....
27-05-2021 11:35
Zoals er nu op kijk is het een super coureur. Maar er was ooit ene Botcharov, 52kg, en die zou het profpeloton wel eens laten zien wat klimmen was. Had gewoonweg te weinig vermogen op het vlakke. Vroeger die Columbianen, Rodriquez. Allemaal net vermogen tekort. Hoop dat het nog komt....Maar denk eerder top vijf a 10 en een paar zware klassieke overwinningen.

Reacties zijn gesloten.