Remco Evenepoel over Monte Zoncolan: “Geen extra tijd verliezen wordt grootste doel”
foto: Cor Vos
Nico Dick
zaterdag 22 mei 2021 om 09:00

Remco Evenepoel over Monte Zoncolan: “Geen extra tijd verliezen wordt grootste doel”

Interview Na afloop van de etappe met aankomst in Verona stond ook Remco Evenepoel de pers nog even kort te woord. De jonge Belg voelt zich weer beter, maar dat leidt niet tot straffe uitspraken. “Ik weet niet wat ik van de Monte Zoncolan moet verwachten. Ik wil, met het oog op de tijdrit in Milaan, voorlopig vooral mijn positie in het klassement proberen vast te houden.”

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Evenepoel praat in zijn eerste Giro d’Italia meestal met de pers bij de start. In het vooruitzicht van de etappe met aankomst op de Monte Zoncolan maakte de kopman van Deceuninck-Quick-Step een uitzondering en blikte hij na de rit al even vooruit.

“Ik weet niet goed wat ik moet verwachten”, vertelde hij voor een drietal camera’s. “Het is, op de slotklim Colle San Giacomo uit de zesde rit na, de eerste keer dat ik zo’n lang col ga betwisten. Ik denk dat iedereen toch wel wat schrik heeft van de Monte Zoncolan. De kans dat het daardoor lang zal duren voor het ontploft is reëel.”

Al mag er voor Evenepoel zelf vroeger gekoerst worden, zegt hij. “In die laatste kilometer met percentages boven de twintig procent gaat het om pure explosiviteit. En zoals ik Bernal de voorbije dagen aan het werk zag, heb ik dan misschien wel een probleem. Die laatste kilometers liggen mij minder dan hem.”

“Bernal beter dan in Tour 2019”
Aan ritwinst lijkt Evenepoel dan ook niet meteen te denken. “De focus ligt op het positiebehoud in het klassement. Geen extra tijd verliezen, met het oog op de tijdrit op de slotdag in Milaan. Het zal dus zaak zijn om – samen met Joao (Almeida, red.) – te overleven. Of ik nog denk aan de eindzege? Met een Bernal in deze vorm is dat te hoog gegrepen.”

“Ik zal moeten hopen dat hij er nog eens doorzakt, maar ik heb nog niet gevoeld dat dat kan gebeuren”, grijnsde Evenepoel. “Ik denk dat hij zelfs nog sterker is dan toen in 2019 de Tour de France won. En INEOS koerst ook anders dan toen. Nu vliegen ze erin van bij de eerste aankomsten bergop, terwijl ze toen in de eerste helft van de Tour vooral behoudend koersten.”

Over zijn eigen vormpeil lijkt de Vlaams-Brabander positief. “Het gaat in elk geval beter dan de Strade Bianche-rit, daags na de rustdag. De benen voelen opnieuw goed, maar we gaan zien hoe het op weg naar de Monte Zoncolan gaat. Laat ons hopen dat die elfde etappe mijn slechtste was in deze Giro. Voorts is het uiteraard jammer dat we Fausto (Masnada, red.) verloren. Hij was in goeden doen.”

46 Reacties
21-05-2021 19:57
Een relatief makkelijke etappe qua aanloop en daarna 40 minuten in het rood. Je zou zeggen dat hij dit prima aan moet kunnen. De uitslag van morgen gaat weer een completer beeld geven of Evenepoel een GT rijder is, of toch meer een opgevoerde Fuglsang/Spilak (klassiekers, tijdritten en koersen van een week).
    21-05-2021 19:59
    Mee eens. Klinkt als een beetje valse bescheidenheid
    21-05-2021 20:12
    Daarvoor was zijn voorbereiding toch te beperkt lijkt me. Drie maanden geleden was hij net terug begonnen aan zijn fietstrainingen. Daarnaast is er ook de jonge leeftijd, dus wat er ook gebeurt, een col zoals morgen zal niet carrièrebepalend zijn.
    21-05-2021 23:03
    Hoe doen die bovengemiddelde wielerkenners dat?
    Na de Tour van 2008 zag ik nog geen toekomstig podiumkandidaat in Froome.
    https://www.procyclingstats.com/rider/christopher-froome/2008
    21-05-2021 23:06
    Kan die bovengemiddelde wielerkenner dan ook de impact van een bekkenbreuk en welgeteld 0 wedstrijdkilometers als aanloop inschatten, zonder ook maar het minste referentiekader daarvoor?
    22-05-2021 08:48
    Wielerkenners zijn met name goed in achteraf de situatie van logica voorzien, niet zelden vrij verschillende van wat van tevoren voorspeld wordt. Zo denk ik ook dat deze etappe wel eens iets voor Evenepoel zou kunnen zijn maar ben ik ook niet verbaasd als hij halverwege afstapt. Achteraf geef ik wel wat meer duiding, ik moet zo weg.
    22-05-2021 11:04
    @ creeping death

    Wat een rare uitspraak. De meeste goede klassementsrenners hebben soms twee of drie grote ronden nodig om echt mee te doen voor het klassement. De top 10 van deze giro toont dat perfect aan. Zowel Caruso, Buchmann, Yates, Carthy en Martinez stonden niet in de top 70 op het einde van hun debuut ronde. Ook voor etappezeges in de bergen reden zij anoniem rond.

    Ciccone won in zijn eerste ronde een etappe, maar het heeft toch 5 jaar geduurd voor hij meedoet voor een AK. Foss moest opgeven wegens corona van Kruiswijk maar die verloor in de eerste bergrit toch ook al 15 minuten en dat was nog maar een jaar geleden. Bardet werd 15de in zijn eerste ronde, maar reed heel anoniem rond en was op dat moment duidelijk nog niet op het niveau van leeftijdsgenoten zoals Quintana, Betancurt, Pinot en een Majka. Uiteindelijk kan jij alleen van Quintana en heel misschien Pinot zeggen dat zij betere AK renners zijn geworden.

    Bernal en Vlasov zijn de enige twee renners uit de top 10 die het potentieel hadden om in hun eerste GR top 10 te rijden, want die streden vaak wel mee met de beste.

    Dus jij ziet dat het voor de meeste bijna onmogelijk om te voorspellen was wat hun AK potentieel was na hun eerste grote ronde.
    22-05-2021 14:17
    Jaja... Je nickname bewijst het.
    22-05-2021 14:36
    @adelaar - dat van Foss is nu zelfs nog maar 7 maanden geleden. En nog ter aanvulling - eerste grote ronde van Roglic was de Giro van 2016 en wordt hij 58e in de uitslag (en wint er een tijdrit). Ben benieuwd wat de inschatting van Creeping Death voor Foss is.
21-05-2021 20:00
Het is aan de ene klant jammer dat we in de tour geen Bernal hebben. Lijkt me boeiend om hem met Pogacar en Roglic te zien strijden om de tourzege op moment, vooral als ze alle 3 in goede vorm zijn
    22-05-2021 09:40
    En aan de andere klant...?
    22-05-2021 12:19
    Aan de andere kant he je nu een leukere Giro?
    22-05-2021 12:58
    Aan de andere kant heb je met Bernal nog een klein beetje volwaardige deelnemerslijst in deze Giro.
21-05-2021 20:01
Valt me op dat prins Remco zelf meestal wel genuanceerd is in z'n interviews maar de pers het enorm opklopt. Klopt dat?
    21-05-2021 20:07
    Dat is niet enkel de schuld van de pers. Uiteindelijk schrijft de pers wat wij graag lezen. En wij willen niks liever lezen dan 14 artikelen over Evenepoel, elke dag. Bij voorkeur met wat sappige quotes.
    21-05-2021 20:09
    De Belgische pers, en ook wel een beetje lefevre al krabbelt die terug de laatste tijd. hij is een geweldig talent maar je wint niet zomaar even een grote ronde en er zijn ook andere grote talenten waar hij vermoedelijk jarenlang tegen op moet boksen + wat er nog aankomt waar we nu nog niet vanaf weten. Plus dat je ook nog de jongen hebt die op latere leeftijd heel sterk worden, dat is ook niet zomaar opeens voorbij die tendens
    21-05-2021 20:11
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    21-05-2021 20:19
    Nee, Evenepoel beweert koersen die hij is uitgevallen ‘wel gewonnen te hebben’ (Lombardije). Dan ben je niet bescheiden. Je kan het ambitieus noemen of plaat voor de kop (afhankelijk van je invalshoek). In mijn optiek een klasbak (wattagemonster) op de fiets, maar niet er naast.
    21-05-2021 20:42
    Panache, je refereert dan wel naar iets wat je in augustus vorig jaar hebt gelezen. Daarna heb je minimaal 874 artikelen over Evenepoel gelezen waarin hij niet zoiets zegt, maar je blijft wel refereren naar dat ene.
    Wat op dat moment met die vorm niet eens zo een dwaze gedachte was.
    21-05-2021 21:55
    Vocsnor, maar met bescheidenheid heeft die uitspraak geen ruk van doen. Niet terzake doende, niet realistisch en vooral zonder respect naar zijn tegenstanders.

    Logisch dat zo'n uitspraak dan blijft hangen he...
21-05-2021 20:06
Alsof rev een goede vergelijking kan maken met en nu 2 jaar geleden
21-05-2021 20:21
Het zal alles of niets worden : Champion of camion!
21-05-2021 20:23
Als ie minder dan een minuut verliest neem ik mijn hoed af.
21-05-2021 20:33
Op zo'n steile col kun je veel tijd verliezen als je slechte benen hebt, maar het is moeilijk om ver weg te rijden van concurrenten. In '18 won Froome met een paar seconden op S. Yates en Dumoulin werd 5e op 37 seconden.
Als Evenepoel zijn wagonnetje aan kan haken, houd ie zicht op een top 5 plek in Milaan, wat geweldig zou zijn. En waarom niet? Het is wel een echte lichtgewicht.
    21-05-2021 20:44
    Dan moet hij morgen wel een tandje lichter (kunnen) trappen dan hij tot nu toe gedaan heeft. Deze Giro is het altijd een beetje 'stoempen' geweest in plaats van de vlotte tred die hij voor zijn val liet zien.
    22-05-2021 10:10
    Klopt volledig Limal. Reeds in de tijdrit leek me dat. Deed me denken aan de TT in de ronde van belgie. Heeft daarna echt gefocust op die souplesse en hogere cadans.
21-05-2021 20:39
Dit klinkt toch alsof ie nog wel klassement ambities heeft.
Er blijven nog een boel vragen: was het 1 slechte dag, verteert ie een rustdag niet goed, ligt het aan stuurvaardigheid, of is het echt op? Wordt het een wonderbaarlijke heropstanding? Of verliest ie maandag 30 minuten?
Genoeg voer voor de volgende 100 REV artikels. Ik kijk er naar uit!
    21-05-2021 21:22
    1 artikel per dag vind ik wel genoeg. Ok, als hij wint of zwaar verliest mag twee ook. Maar gekker hoeft het van mij niet te worden. Over andere renners valt ook nog wel wat te vertellen.
    21-05-2021 21:35
    Volgens Lefevre lag het aan de gravel stroken
    21-05-2021 23:11
    [quote]Volgens Lefevre lag het aan de gravel stroken[/quote]

    Scherpe samenvatting. Bovenstaand verhaal van Evenepoel analyseren als "Als Remco geen podium haalt, komt dat door het uitvallen van Masnada" zou ongeveer even accuraat zijn.
21-05-2021 20:48
Inderdaad, morgen rond dit uur weten we véél meer!

Tot nu toe denk ik dat REV een versmachter is, waarmee ik bedoel dat ie lange en constante tempo's bergop goed aankan en zo de tegenstander in het verlies kan rijden. Maar prikaanvallen, da's wat anders.

Daarom vrees ik ook tijdverlies morgen tegenover o.a. Bernal.
21-05-2021 21:24
Ik krijg iedere keer een beetje hetzelfde bij de interviews van Evenepoel: wat bedoelt ie nou echt?

Hij praat over niet te veel tijd verliezen, en behoud van zijn plek in het klassement. Toch mag er van hem "vroeg gekoerst gaan worden". Terwijl het beter is voor behoud van het klassement als het pas in de laatste km ontploft lijkt me. Want dan blijft iedereen (behoudens Bernal) binnen schootsafstand. Of denkt hij weer dat hij tijd kan pakken op de renners voor hem?

Dus wie weet denkt hij toch nog aan Giro winst. Want hij heeft het enkel over Bernal en Ineos (en misschien toch een slechte dag voor Bernal) terwijl er bij mijn weten nog 6 anderen voor hem staan. Maar daar rept hij met geen woord over.

Het geluk dat hij in ieder geval heeft, is dat er de dag na de grintwegen relatief rustig is gekoerst, en ook vandaag was een wandeletappe. Ik kan me voorstellen dat hij in ieder geval dit soort dagen nodig had om fysiek en mentaal weer op te krabbelen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de anderen die al een jasje hebben uitgedaan. Hoe dan ook, morgen rond deze tijd weten we waarschijnlijk meer. En als ie zou moeten lossen, dan ben ik benieuwd wat de ploeg dan gaat doen met Almeida (mocht die er dan nog bij zitten).
    22-05-2021 07:51
    'Was sich liebt neckt sich', Het zou mij niet verbazen wanneer jij een poster van Remco in je slaapkamer hebt hangen.... het is bijna obsesief.
    22-05-2021 10:08
    Bijna, Joaquim?
    22-05-2021 10:23
    Nu heeft koel verklapt wat voor posters hij thuis overal heeft hangen :p
21-05-2021 22:42
Bernal is nu beter dan in 2019. Dat maakt de prestatie van Evenepoel nu nog straffer zeker?
21-05-2021 23:21
Een positief interview en alwéér een boel gefrustreerde reacties. Wat heeft die jongen jullie toch misdaan? Zucht.

On topic: in principe zou deze etappe hem wel moeten liggen. Ben vooral benieuwd naar hoe zijn lichaam reageert in zo koude temperaturen en regen.
22-05-2021 00:41
Het is opvallend hoe emotioneel er steeds wordt gereageerd op een artikel met Remco Evenepoel als onderwerp. Ik lees wat hij zegt en lees echt niets anders dan wat andere wielrenners zeggen in dit soort interviews. Logisch want niemand heeft een glazen bol en weet hoe de benen zullen zijn in de betreffende etappe onder de dan geldende omstandigheden. Ik ben geen fan van hem, wat voornamelijk komt door het ophemelen van deze jonge renner door voornamelijk Belgische pers. Misschien begrijpelijk, maar het is een enorme hype. En hypes gaan snel weer over. Dat wens ik deze jonge renner niet toe. Kortom prima antwoorden, niets mis mee.
    22-05-2021 01:22
    Iemand die 7de staat, maar refereert dat de eindwinst niet realistisch is omdat Bernal nog sterker is dan twee jaar geleden. Zulke uitspraken zie ik Buchmann of Ciccone niet doen. Een en ander kan ook te maken hebben met de vragen die gesteld worden.
22-05-2021 07:17
Die jongen heeft er ook maar mee te down de media. Hier is de strekking nog wel redelijk genuanceerd. Op Sporza staat boven (volgens mij) hetzelfde artikel groot. "Mijn benen voelen weer goed aan".
Die benen zullen bij de meesten natuurlijk wel weer goed aanvoelen na 2 eenvoudige etappes in het peleton. Ik bedoel maar te zeggen bij de met name belgische media is de wens ook de vader van de gedachte.

Ik denk dat het voor die jongen wellicht beter is er door te zakken en misschien wel afstappen (optie die Lefevre ook gaf). Op die leeftijd en bij deze weersomstandigheden kun je veel kapot maken. Hij heeft ook nog andere doelen dit seizoen.

Aan de andere kant zou het wel een sensatie zijn als hij weer met de besten om hoog gaat.
22-05-2021 10:48
Het slechte weer en de lange rit gaan hem opbreken.
22-05-2021 10:50
Evenepoel komt eigenlijk net kijken. Heeft amper een zware col beklommen en nu wordt alles al van hem verwacht. Onmogelijk, lijkt mij. Als hij in de top tien eindigt in de einduitslag is dat al heel knap.
Volgend jaar kunnen we pas echt zien, of hij een Giro/TDF/Vuelta zou kunnen winnen. Bij Pogacar werd dat ook pas duidelijk na zijn geweldige zeges in de Vuelta 2019.
Grootste gevaar voor hem ligt in de druk van buitenaf, door de pers en de verwachtingen van de Belgische wielerfans. Er zijn in het verleden al meerdere Belgen de vernieling in gegaan, door te hoge verwachtingen..VdB, de Wolf, D.Willems enzovoorts.
    22-05-2021 20:14
    Die geweldige zeges behaalde Pogacar wel in zijn eerste grote ronde! Wat dat betreft deed hij het een stuk beter dan Evenepoel. Is al bekend of Evenepoel ook de Vuelta gaat rijden? Ik verwacht daar eigenlijk wel een heel sterk deelnemersveld. Daar zou een volledig fitte Evenepoel dan kunnen zien waar hij staat tov de besten in het GC werk.

Reacties zijn gesloten.