Remco Evenepoel ontgoocheld: “Nog werk aan de winkel richting Tokio”
© Cor Vos
Nico Dick
woensdag 16 juni 2021 om 19:57

Remco Evenepoel ontgoocheld: “Nog werk aan de winkel richting Tokio”

Interview “Een dreun richting Tokio”, noemde Remco Evenepoel in een eerste reactie zijn nederlaag tegen Yves Lampaert op het BK Tijdrijden. Na de podiumceremonie klonk hij een stuk gematigder, maar van één ding bleef hij wel overtuigd: “Er is nog werk aan de winkel.”

Het was in het flash-interview bij Sporza dat Evenepoel over een ‘dreun’ sprak. “Het was heel warm vandaag, maar in Tokio zal ik dezelfde omstandigheden aantreffen. De luchtvochtigheid zal er zelfs nog erger zijn. Er is nog veel werk, maar ik ga het nu even laten bezinken. Als je naar een kampioenschap gaat, wil je winnen. Als dat niet lukt, is dat altijd pijnlijk. Zeker als je je zinnen erop hebt gezet.”

Na de podiumceremonie deed hij zijn relaas over zijn tijdrit zelf. “Ik maakte na amper vijf kilometer al een foutje, in het centrum van Izegem. Ik wist dat die bocht er glibberig bij lag en dan val ik nog bijna. Ik heb risico’s genomen, ben tot op de limiet gegaan. En bij zulke snelheden is een foutje snel gemaakt. Maar… Yves was vandaag gewoon beter.”

“Mentaal recupereren”
Het was een tweede plaats die hij – in afwezigheid van Wout van Aert – niet had zien aankomen. “Goh, dat is veel gezegd. Een BK moet altijd gereden worden. Dat wist ik voor mezelf ook wel. Ook omdat Yves voor eigen volk reed. Hij kent de wegen, de adrenaline zal net iets hoger geweest zijn, want alle supporters riepen voor hem nog iets harder dan voor de rest. Maar nog eens, hij was sterker. Simpel.”

Ingelmunster – Cor Vos © 2021

“Maar het is nu wel duidelijk dat er nog werk aan de winkel is”, was Evenepoel ook zelfkritisch. “Daar ga ik niet over liegen. Er rest me nog een maand tot de Spelen. Ik ga die weken heel goed gebruiken. Dit BK moet ik zo snel mogelijk achter mij laten. Zondag is er een nieuwe koers. Een nieuwe kans met de ploeg. Maar ’t is wel zo dat ik hier mentaal even van zal moeten recupereren.”

Dat de achterstand beperkt bleef tot 20 seconden en dat een ploegmaat won, verzacht de pijn, zei Evenepoel nog. “We zijn ploegmaats, maar in een tijdrit en zeker in een kampioenschap gaat het er individueel aan toe. Als er iemand was die me kon kloppen, dan was hij het wel. Dat doet wel een beetje plezier.”

40 Reacties
16-06-2021 20:08
Tja je wint niet zomaar
16-06-2021 20:08
Interview na de finish was hoe ik Evenepoel graag zie: niet de eeuwige façade van het "hieperdepiep, alles gaat goed en geweldig, zelfs als het niet goed gaat". Maar gewoon oprechte teleurstelling en twijfel.

Voor degenen die dat anders zien: kijk de interviews van de Giro nog eens terug en zoek de verschillen. Als hij er daar afgereden werd, dan was er altijd het verhaal van "mwoah, ik zat verkeerd gepositioneerd, iemand reed me bijna van de fiets, ik kom nog net wat explosiviteit tekort, hier heb ik nog niet echt op kunnen trainen, de lange klimmen liggen me beter, het is beter om nog geen roze te hebben, etc". Daar zag je altijd de onkreukbare en ondeukbare Evenepoel, ook al was voor de hele wereld duidelijk dat hij zijn teleurstelling verborg achter een masker van optimisme.

Ik zie hem veel liever op deze manier... komt een stuk geloofwaardiger en "echter" over.
    16-06-2021 20:19
    Volledig mee eens
    16-06-2021 20:27
    In de Giro had hij dat nodig om de interne strijd van Almeida te winnen. We weten hoe dat afgelopen is: fiets in de camion.
    16-06-2021 20:41
    lol@istnc. Eerst fiets in de vangrail, daarna pas in de camion...
16-06-2021 20:35
Valt me toch ook tegen. Ook ik ben teleurgesteld terwijl het parcours toch weinig afdalingen kende.
16-06-2021 20:59
Zondag gaat hij uithalen in de wegrit
    16-06-2021 21:25
    of uithuilen na de wegrit. Ik mag hopen dat hij, mocht hij winnen, zich een beetje inhoudt in de interviews en zich realiseert dat winnen niet vanzelfsprekend is. Hij lijkt op de goede weg, 'er braucht nur noch ein wenig Prügel'...
    16-06-2021 21:35
    Uithalen, verpletteren, omver blazen. Allemaal termen die vooral vóór de koers van toepassing zijn bij Evenepoel
16-06-2021 21:03
Al met al vind ik dat relativerende vermogen nog ver te zoeken. Er worden hem al titels aangepraat die hij nog niet gewonnen heeft en hij lijkt zelf ook winnen als vanzelfsprekend te zien. Logisch na zo veel succes in de jeugd, maar na een teleurstellende Giro had hij hier met andere verwachtingen moeten starten. Ziet er niet goed uit.
    16-06-2021 21:20
    Er is toch niets mis om met zelfvertrouwen aan de start te staan? Dat moet toch ook?
    Als je meteen al denkt “ het gaat helemaal niks worden vandaag” dan gaat het ook niets worden. Het gaat volgens mij meer om zijn realistische analyse én gevoel na de tijdrit.
    Hij weet dat hij niet goed genoeg was vandaag en spreekt dat ook uit. Eerlijk.
    En dat is heel vaak anders met hem geweest. Chapeau voor zijn eerste reactie vandaag.
    16-06-2021 21:21
    Aan dat aanpraten kan hij natuurlijk weinig doen. Geef 'm tijd, dit soort 'lesjes' maakt een leuker mens en een betere renner van hem.
16-06-2021 21:10
Op zich eens met Michelangelo. Al geldt natuurlijk ook gewoon wijsheid komt met de jaren, je moet eerst drie keer op je bek gaan in het leven etc. Je ziet het ook bij een Depay in het voetbal.
Vergeet daarbij niet dat een Evenepoel constant gênante vragen gesteld krijgt, zoals in de ronde van België onlangs. Remco, Remco, is dit revanche voor de Giro?! Zo'n interviewer is in mijn optiek dan irritanter dan een gevat antwoord van Evenepoel. Bijna net zo irritant als de reacties van die dikke vrouw hier.
    16-06-2021 21:35
    Mee eens.. Remco komt er wel, dit is een zeer leerzaam jaar voor hem..
    Voor een deel van de Belgische pers en volgers ben ik minder hoopvol..
16-06-2021 21:42
Kleine jongens worden groot.
Behalve Remco.

Toen hij de dubbelslag maakte bij de junioren en zijn eerste koersen won bij de profs, was iedereen het eens: de komende 10 jaren wint Remco Evenepoel elke tijdrit, klassieker, semi-klassieker, korte ronde én -moeiteloos- de hattrick Giro-Tour-Vuelta.

Intussen groeiden echter Ganna, Pogacar en quasi leeftijdsgenoot Pidcock. En staan in de coulissen reeds nieuwe talenten te drummen. Ook is duidelijk geworden dat de man die Eddy Merckx zou herleiden tot een loutere voetnoot in de geschiedenis van het wielrennen veel gebreken heeft -heel veel.

Gelukkig voor de wielerliefhebbers zal het wielrennen, ondanks Remco Evenepoel, tóch spannend zijn het komende decennium.
    16-06-2021 22:03
    velen waren aan het wachten op het moment dat het minder zou gaan met Remco, om dan nog wat extra te kunnen bashen.
    Deze jongen is in augustus in een ravijn gevallen ! ik herhaal het !
    Kon pas serieus beginnen trainen in het voorjaar.
    Fantastisch wat hij tot nu toe gepresteerd heeft.
    17-06-2021 06:30
    Correctie: de komende 15 jaar, de jongen is net 21 geworden en gaat mee tot zijn 35e. Bekijk eens even wat er al op zijn palmares staat, waaronder zilver op een WK tijdrijden op zijn 19e. Dat is al zeer uitzonderlijk. Erg makkelijk om hem af te kraken minder dan een jaar na een zware val en lange, moeizame revalidatie. Ik zie bij hem dezelfde spirit als bij Sven Nys, die na heel wat bagger over zich heen gekregen te hebben, gewoon keihard gewerkt heeft en 10 jaar lang het veldrijden gedomineerd heeft. Ik zeg niet dat Remco élke koers gaat winnen, maar toch: erg veel.
    17-06-2021 06:43
    @O59

    "Kon pas serieus beginnen trainen in het voorjaar." is het verhaaltje dat hij en zijn ploeg nu opdissen.

    Remco was in oktober, amper 2 maanden na zijn val, opnieuw aan het trainen. Daarna moest hij die trainingen even staken. In februari kon hij opnieuw trainen.
    M.a.w. sinds oktober heeft hij "carte blanche" om zich voor te bereiden. Hij rijdt de wedstrijden die hij wilt, moet nergens knechten...

    Egan Bernal viel uit in juni, dus voor Remco. Hij kwam terug maar moest, net als Remco, ook staken. Intussen won Bernal de Giro in Italië. Remco won die ronde op Twitter.
    17-06-2021 06:46
    @trigger

    "Correctie: de komende 15 jaar, de jongen is net 21 geworden en gaat mee tot zijn 35e."

    Wie gelooft dat jongens als Remco meer dan 10 jaar op hun top blijven, is zeer naïef. Misschien kan hij 15 jaar meedraaien in het peloton, maar niet elk jaar als potentiële Tourwinnaar.
    17-06-2021 08:07
    @FlecheWallonne erg naïef te denken dat een renner geen platte koers meer kan winnen na zijn 30ste, en erg naïef ook te denken (of beter: te hopen) dat ze hun fiets dan aan de haak hangen. Wie won het BK tijdrijden eerder deze week, en hoe oud is deze jongen? Valverde rijdt anders ook nog behoorlijk mee en Gilbert won aardig nog wat koersen na zijn 30ste. Anno 2025 zullen we al eens een tussenbalans opmaken van resultaten van Remco, dan is hij 25 jaar. Benieuwd of je dan nog denkt 'dat hij zoveel gebreken heeft'.
    17-06-2021 08:52
    @Trigger

    Volgens mij lees je het verkeerd: Tuurlijk kan REV na zijn 30ste iets winnen, maar dan worden die overwinningen steeds schaarser.
    17-06-2021 09:57
    @trigger

    Zoals @nickdt aangeeft: ik heb toch nergens geschreven dat Evenepoel na z'n 30e niets meer zal winnen.

    Het is naïef te veronderstellen dat iemand die op zeer vroege leeftijd top is dat meer dan 10 jaren lang zal zijn. Was de winnaar van het afgelopen BK Tijdrijden al top op zijn 20e? Valverde is de uitzondering die de regel bevestigt en het is afwachten of Remco zijn gelijke zal zijn of "el imbatido" zal overtreffen. En zelfs Valverde is nu minder dan hij vroeger was. Dat zijn gewoon de wetten van de natuur (die Valverde enigszins tart).

    Vroegrijpe Remco zou over een jaar of drie vier wel eens kunnen ingehaald zijn door de trend die hij zelf heeft ingezet: piepjonge renners die snel zeges boeken bij de profs. Misschien is de trend al verfijnd: een quasi leeftijdsgenoot zoals Pidcock heeft alle techniek reeds onder de knie!
    17-06-2021 10:12
    @Fleche
    Ik ben het met je eens dat het absoluut geen evidentie is dat Evenepoel 15 jaar lang aan de top blijft. En gelukkig voor de sport gaat hij zeker niet alles winnen.

    In je vergelijking met Bernal sla je de bal een paar keer mis. Bernal is pas in de Tour in september uitgevallen, dus niet in juni en wel degelijk na Evenepoel. Bovendien was de aard van de blessures geenszins te vergelijken. Bernal reed alweer wedstrijden in februari en was top in de Strade. Evenepoel heeft geen wedstrijden kunnen rijden voor de Giro.
    17-06-2021 10:23
    @Maillot a Pois Dat voor Evenepoel de Giro de eerste wedstrijd was, lag niet alleen aan de blessure, maar ook aan de professionele begeleiding van zijn herstel door zijn ploeg. Hij had zonder 'fouten' in zijn begeleiding eerder terug kunnen zijn. Bij Ineos hebben ze Bernal goed begeleid waardoor hij de Giro heeft gewonnen. Bij Evenepoel heeft DQS steken laten vallen.
    17-06-2021 11:02
    @Harry
    Dat is ongetwijfeld zo, DQS heeft hem wellicht ook onvoldoende afgeremd toen hij sneller wilde gaan dan wat de medische staf hem aanraadde.
    Feit blijft dat hij aan de Giro gestart is met een veel smallere basis dan Bernal, en dat dat zelfs met een optimale begeleiding zo geweest was, want ook dan had hij nooit in februari kunnen koersen.
    17-06-2021 13:07
    @Trigger, ik sluit me toch aan bij FlecheW.

    Ik geloof niet dat de liefde voor de fiets bij Evenepoel groot genoeg is om mee te blijven doen. Als ik hem zo inschat is zijn liefde "winnen", en of dat nu op een voetbalveld is, op een fiets of mijn part aan een dartbord. En ik denk dat het gevolg daarvan gaat zijn dat hij stopt zodra hij zelf denkt niet meer goed genoeg te zijn om met de allerallerbesten mee te doen.

    In dat opzicht is hij niet te vergelijken met Valverde, die al vanaf zijn jeugd verknocht is aan fietsen. Die zelfs na een schorsing van 2 jaar op een behoorlijk late leeftijd gewoon terug kwam, en nu nog altijd met motivatie zijn trainingen afwerkt. Dat zie ik Evenepoel gewoon niet doen; de fiets lijkt voor hem meer een middel om de beste te zijn, dan een object waar hij echt plezier aan heeft.
    17-06-2021 13:25
    Die Michelangelo toch hé.. waar haalt die vent de oneindige energie vandaan om op zo veel mogelijk manieren aan de stoelpoten van Remcotje te zagen.. :p

    Het is als neutrale liefhebber hier dagelijks bidden dat Remco nooit de sprint van Dylan wint
    17-06-2021 14:13
    Wat je hier nu allemaal in mijn richting schrijft zegt toch wel enorm veel over hoe vol frustraties jij zit !!!!

    Ik daag je al uit om in ALLE Remco artikelen die je hier op WF nog terug kunt vinden ergens een reactie van mij te vinden waaruit blijkt dat ik Remco fan ben???? die in de tijd van de Giro staan er vast nog wel...

    Dus je "teiltje" en "jouw geliefde Remco-tje" zijn allemaal 100 % zwets opmerkingen van een gefrustreerd iemand die helemaal niet eens aangevallen is.. althans niet door mij.

    Ik stelde enkel vast, en dat blijkt maar weer, dat je een onophoudelijk drift hebt om je "Remco gelijk" te halen.. waar andere hier na 2 reacties waarschijnlijk bij zichzelf denken laat maar zitten het helpt toch niet, draaf jij maar door..

    Wat ik IDD als niet Jumbo fan.. dus ik zit totaal niet met haat tegenover Remco en als Niet Remco nog DQS fan IDD neutraal kan lezen wat hier gebeurt..

    En je stelt wel eens iets vast ja... neem het Fabio Dylan verhaal...

    Ik heb hier langs zien komen dat Dylan een moordenaar zou zijn wat natuurlijk totaal achterlijk is..
    Ik heb hier ook zien langskomen dat Fabio maar had moeten remmen wat evengoed nergens op slaat..

    Als je zo hier en daar een reactie van mij maar ook van veel ander terug leest, ben ik niet de enige die soms vind dat het hier op WF veel en veel te ver gaat in blind de fan uithangen wat ik en anderen ook al aan WF hebben aangegeven..

    Kijk je kunt een geel of blauw stuk folie over je bril plakken zolang je er nog doorheen kunt kijken.. er zijn er hier ook met 10 lagen folie die alleen nog geel of blauw zien

    Maar gezien jouw "jouw geliefde Remco-tje" stress.. Ik ben fan van bepaalde renners.. Niet van alle Belgen niet van alle Nederlanders ook niet van Jumbo of DQS..

    Zal je er twee geven.. Dumoulin en Pogacar.. dus ik zat vorig jaar tour te vloeken dat Tom ging knechten.. maar ik heb er niet echt mee gezeten dat Jumbo de tour niet won..

    Dus bedaar een beetje, wel zo gezellig... of weet jij een andere reden waarom mensen lid worden van WF ?

    Laten we stellen dat jij het allemaal perfect ziet (dus je hebt gelijk met je argumenten) gelijk krijgen op WF is er niet bij.. dat zou je toch moeten doorkrijgen?
    17-06-2021 14:20
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    17-06-2021 14:38
    Goede samenvatting Romans. Ik kan ook niet echt begrijpen hoe eenieder (je hoeft je niet aangesproken te voelen) toch zo begaan kan zijn met het wel en wee van een jonge Belgische wielrenner die, net als velen op die leeftijd, een gezonde dosis zelfvertrouwen heeft en waar het, net als bij velen op die leeftijd, nog een beetje ontbreekt aan zelfkennis en levenservaring.

    Iedereen mag gerust hopen dat iemand wel of niet wint maar daar kan die jongen niks aan doen. Daarnaast vind ik hem over het algemeen best genuanceerd uit de hoek komen in interviews en is het vooral de natte droom van veel Belgische journalisten dat die jongen op korte termijn een grote ronde wint. Zelfde kun je stellen over Olav Mol die met een stijf plassertje in zijn broek tegenover Verstappen zit als ie hem weer mag interviewen. Die gasten willen maar al te graag in de 'inner circle' van zo'n jongen zitten waardoor kritiek niet meer op zijn plaats is. En een jochie van 19-20 gaat dan misschien iets teveel in zichzelf geloven. Dat komt wel weer goed en over een paar jaar gaan we zien tot waar ie in staat is. Ik hoop in ieder geval dat ie ontdekt (zonder nare valpartijen en dergelijke) waartoe hij in staat is en kan wedijveren met de besten van zijn generatie en in zijn specialisme.
16-06-2021 23:04
https://www.instagram.com/reel/CQMaMwKB_jE/?utm_medium=copy_link

In dit filmpje is duidelijker te zien hoe teleurgesteld Remco was. Lampaert moest hem zelf troosten. Dit toont zijn duidelijke honger naar overwinningen ook wel aan.
    17-06-2021 00:19
    Lampie op zijn e-bike naar huis, fantastisch!
    17-06-2021 11:11
    Eens, misschien zouden de Belgische wielerpers en de 'fans' hem een beetje met rust moeten laten. Een jongen die voor zichzelf al zulke hoge verwachtingen heeft, heeft het niet nodig dat die verwachtingen nog een beetje verder worden opgeklopt door onrealistische fans en media in België. Laat hem gewoon lekker koersen en zien wat er mogelijk is. Ben anders bang dat we andermaal getuige zijn van het ten ondergaan aan belachelijke verwachtingen van weer een groot Belgisch talent.
    17-06-2021 14:28
    Hij zegt het zelfs in zijn interview, dat hij op dit moment nog minder verwacht dan de buitenwereld. Of zoiets, pin me er niet op vast.
17-06-2021 06:12
Misschien is hem duidelijk geworden dat hij een allrounder is en nergens in uitblinkt. Hij is flits sinds zijn val, wat niet gek is. Maar hij gedraagt zich als de Zonnekoning en heeft blijkbaar niet in de gaten dat hij aan alle kanten voorbij gestreefd wordt. Een dienende rol in een grote ronde, een top 10 op een nationaal kampioenschap tijdrijden, misschien eem keer een ritje of een solo in een kleinere koers? Dat is zijn rol, de nieuwe Eddy wordt hij zeker niet.
17-06-2021 07:30
Ik kan mij de teleurstelling van hem goed voorstellen. Het probleem is dat hijzelf, de media en de fans torenhoge verwachtingen hebben gebaseerd op behaalde resultaten uit zijn jeugd. Hij moet nu leren omgaan met terugkomen van een zware val, leren omgaan met teleurstellingen en ook accepteren dat ondanks zijn talent er ook andere extreme talenten rondrijden die soms net wat beter zijn dan hijzelf op dat moment is.
17-06-2021 07:42
Van Aert had met 2 vingers in zijn neus gewonnen.
    17-06-2021 08:35
    Maar die koos voor een verblijf op een berg.
17-06-2021 09:48
Ik vind het geruststellend dat Evenepoel niet alles wint, maar kan me voorstellen dat het voor hem anders is.
    17-06-2021 10:25
    Er is al zoveel wat hij niet won en er gaat nog veel meer komen

Reacties zijn gesloten.