Remco Evenepoel na Waalse Pijl: “Als ploeg de perfecte koers gereden”
foto: Cor Vos
woensdag 20 april 2022 om 16:54

Remco Evenepoel na Waalse Pijl: “Als ploeg de perfecte koers gereden”

Remco Evenepoel reed woensdag de Waalse Pijl in dienst van wereldkampioen Julian Alaphilippe, die uiteindelijk als vierde eindigde. “Als ploeg hebben we. de perfecte koers gereden, daarna was het man-tegen-man voor Julian”, vertelt Evenepoel tegen Sporza.

“Ik heb niets gezien van het einde, want mijn taak was om Julian van voren af te zetten aan de voet en dat heb ik gedaan. Ik weet ook dat ik niet het type renner ben om hier te winnen”, is de Belgische kopman van Quick-Step-Alpha Vinyl realistisch. Hij werd zelf 43ste op 51 seconden. “Maar ik denk dat we er als ploeg stonden vandaag. We hebben onze taak tot in de puntjes uitgevoerd.”

Alaphilippe, die zijn titel niet kon verdedigen, kon op de steilste stroken geen indruk maken. Hij moest toezien hoe Dylan Teuns won, voor Alejandro Valverde en Aleksandr Vlasov. Daarachter werd de Fransman vierde. “De sterkste man wint en dat bleek Teuns te zijn”, zei Evenepoel achteraf. “Ik heb alles gedaan voor Julian, maar Dylan verdient het ook zeker. Hij was al goed in de weken hiervoor, dus chapeau voor hem.”

Voor Evenepoel is het nu uitkijken naar zondag, als hij Luik-Bastenaken-Luik rijdt. “Dat is een heel andere wedstrijd. Veel langer en ook met langere inspanningen. Ik verwacht ook iets minder nervositeit in het peloton, omdat het een veel minder technisch parcours is”, kijkt hij vooruit.

51 Reacties
20 april 2022 17:09
Daar denken wij in Huize Reutemeteut heel anders over.
20 april 2022 17:10
Als je als ploeg buiten het podium eindigt, kun je nooit de perfecte koers hebben gereden. Zeker niet als de fans van tevoren spreken over een sterk team. Ik ben toch wel benieuwd wanneer ze bij QSA geen perfecte koers rijden. De wedstrijd is volledig conform verwachting verlopen. Het ploegenspel doet er niet toe in deze wedstrijd
20 april 2022 17:16
In feite zegt hij: "we hebben het plan perfect uitgevoerd".

Maar met de benen van Flip, was het eigenlijk een slecht plan.
    20 april 2022 17:20
    Inderdaad en zo is het ook
    20 april 2022 18:22
    Als dit het plan is met het beste resultaat, is het het beste plan. Niet?
    20 april 2022 18:54
    Die Belgen beklagen toch dat Wout in Leuven aan Remco de aanval had moeten overlaten, omdat Wout de benen niet had.
    Nu laat Flipke afweten, ditzelfde aan Remco te zeggen?
    En dan toch een perfecte race......?
20 april 2022 17:17
Pffff dat proppie toch. Je kon gewoon niet op de laatste beklimming.
    20 april 2022 17:24
    Euhm wat is dit nu voor k*topmerking?
    Zegt zelf op voorrand voor Alaphilippe te rijden. Wat hij in de koers ook gedaan heeft ( wat je ook zag in de aanloop naar de voet van de Muur)
    Waarna hij duidelijk aan de kant gaat en niet door rijdt

    ZEgt zelf achteraf dat hij niet explosief genoeg is voor een resultaat te rijden en dat hij 'rustig' omhoog is gegaan.
    Dus nergens zegt hij dat hij kan winnen of dat hij ging voor een goed resultaat en toch moet je nog eens natrappen
    20 april 2022 17:52
    @Massimo
    Ach joh, laat gaan. Sommige lui zien Evenepoel in de titel staan en hebben hun reactie al klaar, zonder een letter van het artikel gelezen te hebben. Het zijn steeds dezelfden.
    20 april 2022 18:53
    Zullen we niet weten, maar hij zegt zelf in ieder geval niet explosief genoeg te zijn hiervoor. Maar aan de andere kant wekt hij met zijn opmerkingen wel suggesties; ten eerste lijkt hij zich altijd te moeten indekken en lijkt te schreeuwen om erkenning dat hij er in ieder geval alles aan heeft gedaan, ten tweede lijkt hij te suggereren dat het zonde is om zichzelf zo op te offeren voor een ander die niet wint (hij heeft zich na die 2e plaatsen van Flippie in P-N exact zo uitgelaten), ten derde lijkt hij met het gezegde te suggereren dat hij beter kopman kan zijn in zulke koersen, ten vierde lijkt hij met zulke opmerkingen juist Flippie te benadelen.

    Maar het kan ook gewoon zijn dat hij het oprecht goed bedoelt, maar dat hij het onhandig brengt. Een keer geen reactie geven zou hem misschien minder schaden.
    21 april 2022 19:24
    En dan geeft ie genen reactie en is ie weer arrogant. Dat joch kan het in de ogen van sommigen nooit goed doen. Tis gewoon weer kiezen van een suggestieve kop zodat men weer lekker gaat reageren. Wat zegt ie hier nou eigenlijk verkeerd?
20 april 2022 17:23
QS heeft een matige koers gereden. Ze hadden een pijl moeten afschieten met Remco ver voor de finish. Dat wachten tot het laatst vind ik toch wat armoedig.
    20 april 2022 17:31
    Als je de winnaar van vorig jaar in het team hebt, is dat een logische tactiek. Als team zeker niet slecht gereden maar als de kopman niet goed genoeg is koop je daar niets mee.
    20 april 2022 18:23
    Die pijlen werken nooit in de WP. Ze hebben hun best gedaan maar flipje heeft het niet vandaag...
    20 april 2022 18:53
    @Solkanar wat een onzin. Als de winnaar van vorig jaar duidelijk al heel het voorjaar geen deuk in een pakje boter rijdt is het hopen tegen beter weten in. Juist daarom moet je niet enkel gokken op een man tegen man gevecht waarvan je weet dat het niet gaat lukken.

    Toegegeven het is niet makkelijk om het vaste stramien te doorbreken in die koers maar MSR is ook anders verlopen dan anders en Roubaix eigenlijk ook. Niet proberen is zeker niks.
    21 april 2022 09:29
    Zo slecht was Alaphillippe niet in het Baskenland! Hij wordt trouwens nog vierde, niet gewonnen maar ook niet dramatisch. En zoals reeds gezegd, een uitval in de WP heeft nooit succes zolang achter jou Ineos, Movistar, Bahrein en UAE de boel gesloten houden. Je moet al met (sub)toppers van die ploegen voorop geraken die dan nog willen meerijden. Nee, in deze koers komt het altijd neer op wie het best de Muur oprijdt. En in die optiek hebben ze eigen wel een goeie koers gereden.
20 april 2022 17:24
Ja alle ploegen eigenlijk wel hé..
20 april 2022 17:50
Wat toch heerlijk dat R.E de perfecte koers rijdt..dan zal flipje wel niet in vorm zijn
20 april 2022 18:13
Denk dat alaphilippe teveel focus had op het wiel van ppogi. Dat bleek de verkeerde daarna kwam er een gaatje en had hij niet de benen om dat gat te dichten
20 april 2022 18:20
"Alaphilippe, die zijn titel niet kon verdedigen" Hij kon zijn titel wel verdedigen want was deelnemer maar had de benen niet om zijn titel te prolongeren.
20 april 2022 19:11
Flip misgokte vooral met zijn wielkeuze volgens mij. Die ging 100% voor Pogiboy terwijl hij dat van Valverde had moeten hebben. toen Gacarrie parkeerde ging hij even uit het ritme en dat is dodelijk in de pijl.
20 april 2022 19:13
Zou hij nog niet weten dat in tegenstelling tot bij voetbal bij wielrennen de ploeg niet wint maar de renner (ploegentijdrit daargelaten)
    21 april 2022 09:17
    Als je niet gelooft dat wielrennen een ploegsport is, google dan even het onderstaande en lees er het interview met Rowe op na:
    "rowe-zat-huilend-op-de-fiets-bij-roubaix-zege-van-baarle-niemand-verdient-het-meer-dan-hij"
20 april 2022 19:27
Ik vond het echt heel erg jammer dat hij niet ging op de Giraf, dat was een kans geweest, Mauri heeft in eerder edities laten zien hooi vroeg aanvallen kan zijn en die deed het nu ook weer ondanks slechte benen. Met de vorm die Remco nu heeft had ie echt wel wat beters kunnen laten zien. Ben diep teleurgesteld.
    20 april 2022 19:42
    Ja ik zou Patrick nu ook niet willen horen!
    20 april 2022 20:15
    @Wheely,
    Vansevenant heeft laten zien dat hij toch wel terugwappert. Dus die kreeg de ruimte. Evenepoel hoeft zijn gat maar te lichten en iedere ploeg heeft een mannetje in zijn wiel zitten.

    Kansloos dus. Maar waarschijnlijk wel leuke TV, met een wild gesticulerende Evenepoel, die met armen zwaait, porren uitdeelt en heel verongelijkt op zijn fietsje zou zitten. Van mij had het zeker gemogen.
20 april 2022 19:57
Hopelijk mag Evenepoel zondag zelf eens (mee-)gaan zonder naar Ala om te kijken, die laatste kan al een tijdje niet overtuigen. Pog lijkt minder sterk dan in Baskenland, Roglic is er niet bij, ideale situatie om eens iets te proberen.
20 april 2022 20:12
Ben ik de enige (samen met Ray Haaier) die een zweem van teleurstelling door dit interview hoorde? En dan niet enkel over het resultaat, maar met name ook over de rol die hij vandaag had toebedeeld gekregen in de koers? Eigenlijk een beetje zoals Kopecky na PR... Gelaten, ploegtactiek blabla, ik heb mijn werk perfect gedaan, alsof hij terug kwam na een dag busrijden voor De Lijn.

Ik denk overigens niet dat er veel meer had ingezeten. De Muur van Huy liegt zelden of nooit, Alaphillipe was niet goed genoeg. En dat is eigenlijk in de lijn van Baskenland, waar ik hem op zijn specialiteit niet overtuigend vond.

Maar voor diegenen die vinden dat Evenepoel zelf had moeten aanvallen: die had niet de ruimte gekregen die Vansevenant wel kreeg. Daar hadden ze meteen op zijn wiel gezeten met een man of 7, en waarschijnlijk pas overgepakt op 100 meter van de streep. En dan was QS ook maximaal 4e geworden. Maar waarschijnlijk 8e. Gokken op de specialiteit van Alaphillipe was gewoon de beste keuze voor de ploeg.

Verder klonk Evenepoel ook wat schor. Maar dat kan ook aan mij gelegen hebben...

Hoe dan ook MOET het nu in LBL gebeuren, anders moet iedereen van QS de komende 3 maanden met de camion naar de koers van ome Pat. En ik zal ergens wel leedvermaak hebben als het ook in Luik niet blijkt te lukken.
    20 april 2022 21:33
    Dus als ze niet zeggen wat in jouw kraam past dan hoor je het (net als bij Kopecky) wel tussen de lijnen.

    Nu gedraagt hij zich professioneel in de koers (enkel en alleen geschikt naar de ploegorders, iets wat hij volgens jou trouwens niet kon), drukt hij zich professioneel in z'n interview, dan is het weer niet goed...

    Uiteraard zit er vaak meer in zo'n interview dan er effectief verteld wordt. Een haantje de voorste als Evenepoel die z'n eigen wedstrijd niet kan rijden wegens ploegorders, dat zal altijd een beetje steken. Zolang je dat werk dan ook gewoon doet en je er niet openlijk druk over maakt is er ook niets aan de hand. Met z'n eigen wedstrijd rijden bedoel ik natuurlijk niet winnen, hij weet ook wel dat de kans klein is dat hij hier ooit de spurt op de Muur zal winnen, maar hij had waarschijnlijk wel wat oorlog willen maken.
    20 april 2022 23:04
    @Cochise,
    Als je extra time koers gekeken hebt dan mag duidelijk zijn dat ik niet de enige ben die op deze manier tussen de regels door heeft geluisterd.
    Bij Lotte was de teleurstelling duidelijk. Er werd in de Belgische studio lacherig gedaan over het commentaar van Roxane Kneteman en Nederlandse tactieken, maar ik zag ook gewoon een niet al te handige move van Kopecky die gewoon veel te hard aan de boom schudde met de verkeerde rensters in haar wiel, en op het verkeerde moment. Een beetje zoals Evenepoel op het WK, om maar eens een tactiek belachelijk te maken. Maar helaas zijn sommige Belgen af en toe verblind als een een succesvolle wielrenner (m/v) hebben, en dan moet alles daarom draaien.

    Evenepoel heeft zich hier keurig en professioneel aan de teamorders gehouden. Verstandig, en dat siert hem. Maar het mag ook duidelijk zijn dat hij liever anders had gekoerst als het aan hemzelf had gelegen. Met heel veel show, maar waarschijnlijk niet met de vierde plek als resultaat. Dus wat mij betreft gewoon de juiste tactische keuzes bij QS voor deze koers.

    En verder veroordeel ik Evenepoel niet over de teleurstelling in zijn stem. Net als ik ook de teleurstelling van Kopecky begrijp. Maar uiteindelijk zijn er ook gewoon teamorders en afspraken, en die les heeft Evenepoel op een niet mis te verstane wijze geleerd gekregen op (en na) het WK. En Kopecky heeft gewoon op een niet al te handige manier gekoerst vanuit de rol die haar was toebedeeld. Ook zij zal moeten leren koersen in een ploeg als SDWorx. En dan zijn de Belgische media die haar de hemel in prijzen misschien wel haar grootste valkuil.
    21 april 2022 07:18
    Ik weet niet of het wel gezond voor je is om Belgische wielrenprogramma’s te kijken, misschien moet je dat gewoon overslaan voortaan. Scheelt je fantoomdoppen die overal op Vlaamsche zombiekoppen oppoppen.
    21 april 2022 07:38
    Halsstarrig vasthouden aan op voorhand de wereld ingeroepen teamorders en afspraken, zonder in te spelen op koerssituaties en de vorm van de dag, is inderdaad wel hét recept gebleken op zonder prijs naar huis gaan.
    21 april 2022 07:39
    Erg lullige reactie RV.
    21 april 2022 07:56
    “Halsstarrig vasthouden aan op voorhand de wereld ingeroepen teamorders en afspraken, zonder in te spelen op…”

    Dat klinkt natuurlijk volkomen logisch, echter moet het niet verward worden met alle afspraken aan je laars lappen en slechts ieder voor zichzelf koersen. Goede afspraken en teamorders hebben naast plan A ook plan B en C. Totaal verrassende koerssituaties vereisen impulsiviteit en op gevoel koersen, echter is dat iets dat je overkomt en niet iets is dat je zelf creëert (tenzij die chaos juist het plan is).
    21 april 2022 08:41
    Romans, ik hoef geen kijkwijzer van jou. Als je toch zo begaan bent met mijn gezondheid, plaats dan wat minder van dat irritante op de man gespeelde brabbelteksten. Daar voel ik me een stuk beter bij.

    @alfons, flexibiliteit is goed. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat renners zelf de noodzaak voor flexibiliteit veroorzaken door het dwars door de ploegplannen heen te fietsen. Ideale situatie voor de plannen van sdworx was mi een kleine kopgroep met blaak en de snelle kopecky. Die krijg je niet als lotte vol demarreert zonder blaak in haar wiel.
    21 april 2022 09:06
    Dus je verlangt dat hij zich aan de ploegorders houdt en er zich achteraf ook professioneel over uitspreekt (check) en begrijpt dat hij niet dolgelukkig wordt van te koersen in zo'n rol (dan hebben we het nog niet over de teleurstelling over het feit dat de ploeg "maar" 4e wordt). Waarom dan toch de verrassing daarover? Heb je dan liever een Roglic-interview die doet alsof hij net de lotto heeft gewonnen hoewel hij gelost werd en Vingegaard het niet kon afwerken?

    Los daarvan ben ik het wel helemaal eens met de ploegtactiek in deze wedstrijd én het feit dat ze zich daaraan moesten blijven houden tot de meet. Deze Waalse Pijl zal nooit een wedstrijd worden waar je de kaart Evenepoel moet spelen (zolang je Alaphilippe in het team hebt).
    21 april 2022 09:14
    'Verder klonk Evenepoel ook wat schor'
    Remco heeft naar eigen zeggen last van de pollen, en hoopt dat hij niet zieker wordt tegen zondag.
    Evenepollen: het excuus ligt al klaar, dat is wel zo handig.
    21 april 2022 10:47
    Ik zie vooral het kapot-analyseren van een op zich weinig opzienbarende reactie. Neutrale, volstrekt logisch commentaar op het koersverloop: aankomst is niets voor mij, Alaphilippe afgezet, Teuns was sterker. Teleurstelling over het resultaat? Uiteraard. Teleurstelling over zijn rol? Ik hoor het niet direct, het is trouwens ook de rol die hij zelf al weken aankondigde. Maar indien wel: nog steeds niet opzienbarend. Elke toprenner die in een bepaalde koers in dienst rijdt van de ploeg, zal zich wel de 'wat als?' bedenking maken als de kopman niet wint.
    Kortom, bij eke andere renner met een dergelijk interview was er géén reactie gekomen op WF.

    Het enige wat ik aan het hele interview opmerkelijk vind, is opnieuw dat zinnetje "ik weet niet wat jullie ervan vinden?"
    Ik denk dat het stilaan op Evenepoel begint te wegen dat iedereen steeds iets moet vinden van alles wat hij zegt en doet.
20 april 2022 20:35
Had eigenlijk verwacht dat Evenepoel de aanval zou inzetten en Vansevant Flippie aan de muur zou afzetten.

Sowieso raar om Vansevenant te laten aanvallen en dan niet met, nota bene, Kragh Andersen te laten meedraaien. Niet dat je Alaphilippe daar mee tekort doet of dat je hem anders afzet als ie meerijdt.
    20 april 2022 20:43
    Evenepoel zou nooit ruimte krijgen.

    Vansevenant zat ook met heel weinig overschot in het wiel van SKA
    21 april 2022 07:46
    Een aanval van Evenepoel had eerder moeten plaatsvinden. Zo kort voor de finish sla je nooit een groot genoeg gat. Zeker niet met zo'n groot peloton achter je. QS gokte duidelijk alleen op Alaphilippe. En dan is het risico groot dat je verkeerd gokt.
    21 april 2022 08:32
    Want wat zou de gok met evenepoel opgeleverd hebben volgens jou? En op basis van welke argumenten?

    In de bp heeft evenepoel zo gekoerst. In een minder sterk bezette koers kreeg hij 6 man mee en eindigt als 7e. Waarbij je ook nog moet aantekenen dat hij 2 keer werd gelost als het terrein niet helemaal het zijne was.

    Dan zie ik niet in hoe hij het beter had gedaan op steile muurtjes in een sprint, ook niet zijn terrein. Dan is de gok op de op papier beste poefer van het peloton echt een betere keuze.
    21 april 2022 09:27
    Een aanval van Evenepoel had ik geen seconde verwacht: hij weet sinds het WK in Leuven dat al zijn acties waarbij hij de winstkansen voor een vooraf aangeduide kopman ondergraaft, onder een reusachtig vergrootglas gaan gehouden worden.
    Nu heeft hij zijn vooraf afgesproken taken uitgevoerd, en kan hij zondag als onbetwiste medekopman (met zelfs nog een streepje voor na het magere presteren van Alaphilippe) aanvatten. Hij rekent zich nu al rijk, en kan na vijf minuten slechte benen op La Redoute misschien wel weer recuperen en naar een mooie plek 15 à 20 rijden.

    Vansevenant niet laten meedraaien met Kragh Andersen was dan weer begrijpelijk omdat Vansevenant het offensief van Cofidis had beantwoord en al op zijn tandvlees zat, én omdat de Poggio aanval van Kragh Andersen nog vers in het geheugen zit.

    Hoe dan ook had een succesvolle aanval gisteren van veel verder moeten geprobeerd worden. Dat er bijvoorbeeld niemand van Lotto meeschuift met Bakelants of Simon Carr is onbegrijpelijk. Het resultaat voor Lotto zou misschien hetzelfde geweest zijn (niemand in de top 20, terwijl EF met Guerreiro wel naar een top 10 plek reed), maar ze zouden tenminste strijdend in beeld geweest zijn.
21 april 2022 06:53
Gevalletje operatie geslaagd, patient overleden.
21 april 2022 09:47
Het perfecte duo, de perfecte koers, bla bla bla.
21 april 2022 09:47
De koers zat dik op slot met een te hard rijdend peloton over een te makkelijk jaagparcours in te makkelijke omstandigheden. Daar valt geen moer aan te analyseren, niets. Het enige wat je achteraf qua QS stellen kan is dat Flip, al dan niet in samenspraak met ploegleiding, zich op het verkeerde wiel vastbeet. Maar wél het wiel waarvan de meeste de winst verwachtten .

Perfecte koers? Mwoah. De enig mogelijke koers, 0 alternatieven.
    21 april 2022 10:13
    Inderdaad, gisteren was de zoveelste Waalse Pijl waar het slot pas van af ging onderaan de laatste beklimming van de Muur. En dan heb je als Quickstep ook nog de pech dat Alaphilippe waarschijnlijk niet zo goed was als vorig jaar. De Waalse Pijl is inmiddels de saaiste klassieker van het voorjaar.
21 april 2022 11:07
De perfecte koers, ze waren compleet onzichtbaar?
    21 april 2022 12:03
    Dan moet je de wedstrijd eens herbekijken, en hun zichtbaarheid vergelijken met 90% van de andere ploegen.
    21 april 2022 14:33
    Weinig zichtbaar misbaar bij Remco Evenaar...
    (hij gedroeg zich haast als een misdienaar)
    Naar Revket-normen is dat haast onzichtbaar
    Molenwiekend en ellebogend naar Luik dan maar?

Reacties zijn gesloten.