Remco Evenepoel huilde geregeld zonder te weten waarom hij huilde
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 25 april 2022 om 07:20

Remco Evenepoel huilde geregeld zonder te weten waarom hij huilde

Interview Geliefd en gehaat. Bejubeld en beschimpt. Remco Evenepoel wordt in België toegejuicht als het grootste talent sinds de ‘Kannibaal’ zijn fiets in de wilgen heeft gehangen. Hij wordt echter net zo fel bekritiseerd omdat hij zijn neus net wat hoger tilt dan de gemiddelde wielrenner. In België rezen het laatste anderhalf jaar de twijfels of hij daadwerkelijk in staat is om een van de grootsten uit de wielergeschiedenis te worden. Met zijn glorieuze zege in Luik-Bastenaken-Luik heeft hij al zijn criticasters een overtuigend weerwoord gegeven.

Er werden al harde conclusies getrokken. Nee, hij is niet de man van de steile klimmen. En na zijn teleurstellende debuut in de Giro d’Italia vorig jaar was de algemene tendens dat hij voor de grote rondes toch een maatje te klein zal zijn. En oh ja, zijn bijnaam Eddy Evenepoel kon de prullenbak in. De nieuwe Merckx van deze generatie is toch echt wel Tadej Pogačar.

Sinds zijn indrukwekkende wereldtitel bij de junioren in Innsbruck 2018 werd hij in Vlaanderen de hemel in geschreven. Maar met diezelfde inkt werden er ook vraagtekens geplaatst wanneer hij het laatste anderhalf jaar (net) niet tot die grootse daden in staat was.

foto: Cor Vos

Dat Evenepoel nog altijd pas 22 jaar jong is, wordt vaak héél gemakkelijk vergeten. Het grootste breekpunt in de snelle doorbraak bij de profs, is zijn zware valpartij in de Ronde van Lombardije in 2020. Hij duikelde daar door het verkeerd inschatten van een bocht een ravijn in. Eigenlijk heeft hij bij die doodsmak nog alle geluk gehad. Met een breuk in het bekken (op de plek waar de kop van de heup het dijbeen binnendringt), een dubbele breuk van het schaambeen en een zwaar hematoom op de longen liep hij zware verwondingen op.

Maar, er was ook een adertje gesprongen dat het bloed naar de kop van het dijbeen brengt. Dat is levensgevaarlijk. Evenepoel was al twee liter bloed kwijt. Als ze dit in het ziekenhuis van Como niet hadden ontdekt, had hij kunnen doodbloeden. Verder zat de breuk op één millimeter van een zenuw. Als die geraakt zou zijn, had hij een dwarslaesie kunnen oplopen.

Op de persconferentie na zijn fantastische zege in Luik-Bastenaken-Luik stond hij daar uitgebreid bij stil. Negen maanden reed hij na de vreselijke valpartij geen wedstrijd. Eigenlijk heeft hij zich sinds die bewuste 15e augustus 2020 nooit meer dezelfde renner en persoon gevoeld. In deze Luik vond hij naar eigen zeggen ’the true Remco’ weer terug. De echte Remco, zoals hij graag over zichzelf in de derde persoonsvorm spreekt.

“Eigenlijk liep het bij de profs in mijn eerste anderhalf jaar, tot aan die val in Lombardije, ongekend goed”, vertelt hij. “Ik zat in een achtbaan, waarin ik mezelf keer op keer bleef verrassen. Na die val was alles anders. Mentaal was dat een enorme omschakeling. Van de jongen die van de ene naar de andere prijs fietste, moest ik mezelf weer terugvinden op de fiets.”

Bekijk hier de reactie van ploegbaas Patrick Lefevere.

Gestrest
“Ik moest geduld hebben en wachten tot de beste Remco weer terugkwam. Dat maakte me gestrest. Ik was niet de Remco die ik wilde zijn. Ik was mezelf niet. De terugkeer ging met ups en veel downs. Het was soms moeilijk om mezelf te motiveren, om de draad weer op te pakken. Maar mijn familie en de ploeg hebben er altijd voor me gestaan.”

“Ik heb echt hard moeten werken om terug te komen. Je kunt nog zoveel talent hebben, maar op die momenten komt het op de harde arbeid aan. Iedere dag opnieuw moet je keihard werken om terug op niveau te komen. Het was een moeilijke tijd, waarin ik vaak aan het huilen was zonder dat ik wist waarom. Dat kwam omdat ik niet meer wist wie ik was. Ik kon mezelf niet terugvinden. Gelukkig heb ik die zware tijd doorstaan en zit ik hier met de mooiste trofee die ik me maar wensen kan.”

Evenepoel benadrukt dat hij door die val een heel andere renner is geworden. De structuur van zijn spieren is veranderd. “Er hebben zich na de val een nieuw soort spieren ontwikkeld, waardoor ik op beklimmingen zoals vandaag de La Redoute explosiever kan koersen. Mijn uithoudingsvermogen heeft daar niet onder geleden. Eigenlijk ben ik hierdoor een ander soort renner dan voor dé val geworden.”

“Afgelopen winter hebben we bewust verder gewerkt aan de explosiviteit, maar ook aan mijn tijdrijderscapaciteiten. Precies de twee elementen die ik vandaag in Luik nodig had. La Redoute is mijn favoriete klim en ik wilde daar een kleine bom plaatsen. Ik denk dat dat is gelukt. Ik had verwacht dat ik daar met een groepje weg kon komen, maar bovenop de top was ik alleen. Toen heb ik er maar een tijdrit van gemaakt.”

Voor het eerst sinds zijn val heeft Evenepoel het oude gevoel weer terug. “Dit was weer de echte Remco”, benadrukt hij enkele keren na zijn zege op de Quai des Ardennes. “Voor het eerst stond ik aan de start van Luik-Bastenaken-Luik, mijn droomwedstrijd. En dan slaag ik er meteen in om dit fantastische monument te winnen. Ik ben heel trots op hoe ik het heb afgemaakt na 29 kilometer in de aanval te hebben gereden.”

foto: Cor Vos

Topvorm
Vanaf het begin van dit seizoen kreeg Evenepoel beetje bij beetje het gevoel terug dat hij weer op weg was naar zijn ‘oude’ niveau. “Alleen in Tirreno-Adriatico kende ik in de koninginnenrit nog een offday. In het Baskenland was ik nog niet in topvorm, maar ik voelde toen wel al dat die goede vorm er zat aan te komen.”

“Ik heb dit hele voorjaar naar deze dag, naar deze Luik-Bastenaken-Luik toegeleefd. Dit was de wedstrijd waar ik top wilde zijn. De stress die me vorig jaar nog geregeld verlamde, was dit jaar vanaf het begin verdwenen. En ook nu tijdens mijn aanval in Luik merkte ik dat de zelfverzekerdheid groot was. Er was geen stress toen ik alleen vooruitkwam na La Redoute, en ook toen mijn voorsprong op de Roche-aux-Faucons terugliep raakte ik geenszins in paniek. Ik geloof weer in mezelf en dan kan ik over mijn limieten gaan.”

Waar zijn explosiviteit en tijdrijderscapaciteiten de afgelopen maanden in de trainingen de volle aandacht kregen, gaat Evenepoel zich de komende periode meer focussen op zijn klimvermogen. “Ik hoop dit niveau vast te kunnen houden. De komende periode ga ik werken richting de Ronde van Zwitserland en later de Vuelta a España. Dat gaan mijn nieuwe uitdagingen worden. Vol vertrouwen ga ik daaraan beginnen.”

72 Reacties
24-04-2022 19:35
Ik heb dit interview niet gehoord/gezien, maar als ik dit zo lees lijkt het wel alsof de beste jongen graag over zichzelf praat.
    24-04-2022 19:42
    Het is een persconferentie, denk je dat hij over zijn vakantie naar Griekenland in 2015 gaat praten of..? Elke reden is goed om op die jongen te vitten tegenwoordig.

    Ik heb dit met plezier gelezen. Openhartig, daar hou ik wel van.
    24-04-2022 19:44
    Mijn opmerking is puur observatief, als je er een oordeel in leest komt dat niet door mij.
    24-04-2022 20:07
    Misschien dan geen commentaar geven?
    24-04-2022 20:23
    Teleurgesteld dat hij het deze keer niet over jou heeft mechanieker (knipoog)?
    24-04-2022 20:58
    Dus als de helft van alle vooroordelen op een dag weggeveegd worden dan zoeken we maar nieuwe aspecten die je hem kan verwijten, maar over-jezelf-praten-op-een-persconferentie-van-...-jezelf is wel heel vergezocht.
    24-04-2022 22:04
    Straf oog/oor heb je Merlinappa, dat je dat geobserveerd hebt! Ze kunnen je gebruiken bij Sporza e.d., daar zouden ze zoiets zeker gemist hebben.
    25-04-2022 08:21
    Dat mag ook als je dit soort prestaties levert.
    25-04-2022 14:55
    Waarschijnlijk huilde hij omdat er niemand mee wilde fietsen en hij zijn zin niet kreeg. Zelfs na een ferme duw.
    25-04-2022 19:36
    [i]edit wf: niet doen[/i]
24-04-2022 19:44
We zitten met nen bleiter
24-04-2022 19:50
Ronnie Evenepoel, Raymond, zijn nieuwe bijnaam is Ronnie Evenepoel*. Hoort, zegt het voort!

* dixit WielerFlits live chat vandaag.
24-04-2022 19:56
Het gaat niet de renner worden die velen willen dat hij wordt, lees Belgen, maar het gaat wel een renner worden waar wielerliefhebbers van kunnen gaan genieten. Dit is echter een stukje waarvan ik moet kotsen, wat een zielig jankverhaal, laten we lekker normaal blijven doen.
    24-04-2022 22:27
    We zullen jou eens 10m diep de ravijn in gooien en je alles afnemen wat je zo graag doet. Zo een mensen hebben recht op hun tranen, als jij daarvan moet kotsen dan zegt dat genoeg over jou maar hou het dan aub gewoon voor jezelf in’t vervolg.
    24-04-2022 22:33
    Sterker nog is het gewoon normaal om een trauma aan zoiets over te houden en goed om dat te delen. Gast lag totaal in de kreukels en wint nu Luik, wanneer is het dan een moment om abnormaal te doen?
    24-04-2022 22:52
    De enige echte renaissance van vandaag is die van Remco Evenepoel als topper voor de grote momenten.
24-04-2022 20:20
Huilon?
"zielige hondenfilmpies’, ‘eigenlijk alles met violenmuziek’, ‘een dichte FEBO’, ‘lange mensen op de fiets met haast’, ‘scheurbuik’...
    24-04-2022 20:40
    Gelukkig is Evenepoel behoorlijk klein op de fiets en viel er daardoor wat te lachen.
    24-04-2022 21:19
    Harco Evenepoel! ‘Lunchen met een grote groep mensen die je niet kent’, ‘mensen die niet doorvertellen als er ergens een rollerbank is’, ‘onbewuste achterhoofden’ :D
24-04-2022 20:27
Net deze titel als hoofditem op de voorpagina plaatsen is een goed voorbeeld van de slechtste kant van de Wielerflits redactie: álles voor de clicks...
    24-04-2022 21:01
    Mwah het is vooral de stijl van Kerckhofs. Die heeft overigens alle open deuren van Luik wel weer opengetrapt. Vind de analyses van hem bijzonder matig en weinig meerwaarde hebben. Erg gezocht vooral. Ik heb ze van Youri hier bv beter gezien in het verleden.
    24-04-2022 21:07
    Bij hem moet er altijd per se iets schandalig of supergevoelig zijn, ook als er niks schandaligs of supergevoeligs te melden is.
    24-04-2022 21:12
    Titels waarmee men bewust de controverse probeert aan te zwengelen verschijnen ook regelmatig boven artikels met anonieme auteurs, dus onmogelijk om te zeggen dat het enkel Kerckhofs is.
24-04-2022 20:41
Bijzonder knap gekoerst vandaag. Hopelijk zien we de echte Remco wat vaker en krijgen we nog mooie duels met die andere jongelingen in het peloton.
    25-04-2022 03:49
    "Er hebben zich na de val een nieuw soort spieren ontwikkeld". Dit is tot nu ongezien in de sport. Tot nu werd werd er wel gevallen maar moest men dan nadien de al bekende spieren weer opbouwen. Totaal nieuwe dienden zich nooit aan. Een unicum dus.
24-04-2022 20:50
Fantastische wielrenner of niet, een monument gewonnen of niet, een knap staaltje alleen fietsen of niet, deze jongen zal zijn hele carrière controversieel blijven.
Dat betekent dat als hij een keer tegenvalt, zijn criticasters uit hun hok komen om hun gelijk te halen, maar daarmee overtuigen ze zijn fans niet. Dat betekent ook dat als hij een grootse zege behaalt, zijn fans uit hun hok komen om hun gelijk te halen. En ook zij overtuigen daarmee de criticasters niet. Zo simpel was het, is het, en blijft het zijn.
24-04-2022 21:03
Het is gewoon een passioneel topcoureur zonder veel gevoel voor diplomatie en nogal ijdel en emotioneel wat instabiel. Dat is hartstikke prima en zij die er maar door, door, door over blijven gaan zijn ontzettende aanstellers vind ik.
    24-04-2022 23:03
    Helemaal mee eens. En eigenlijk ook liever een geweldige renner met een randje dan de 'skybots' waar we het een paar jaar geleden altijd over hadden.
24-04-2022 21:22
Echt een fantastische zege! En een aanwinst voor dit soort wedstrijden waar veel renners van het wachten zijn. Hij laat ook weer zien dat hij erg ongeduldig is en dat is mooi maar in een klassement moet hij dat nog wel leren.
24-04-2022 21:38
Ik heb hiervan genoten, en gemerkt hoe dit verhaal toch wel de emotionele Kopinkas naar bovenhaalt op een manier die al lang niet meer gezien was. Dat is de Kopinkas van de grote dagen. (Zoekt even een zakdoek)

Reset.

Serieus: dit verhaal raakt meerdere snaren.
Zou extra mooi zijn als hij vanaf nu meer op zijn innerlijke kracht en minder op driftige gebaartjes zou kunnen terugvallen in wedstrijden…
Gelauwerd én gelouterd als het ware.
24-04-2022 21:59
hij doet al eens iets jeugdig onbezonnen (waar ik ook geen fan van ben)

maar als hij vliegt in die ware tijdrijderstijl met heerlijke cadans denk ik daar niet meer aan.

wat een fenomeen, de REVKET
24-04-2022 22:57
[url=quote]Maar, er was ook een adertje gesprongen dat het bloed naar de kop van het dijbeen brengt. Dat is levensgevaarlijk. Evenepoel was al twee liter bloed kwijt. Als ze dit in het ziekenhuis van Como niet hadden ontdekt, had hij kunnen doodbloeden. Verder zat de breuk op één millimeter van een zenuw. Als die geraakt zou zijn, had hij een dwarslaesie kunnen oplopen.[/url]

Ga aub niet dokter Kerckhoffs uithangen, want dit is sensationele medisch inhoudelijke onzin.
24-04-2022 23:48
Briljante analyse en bijpassende titel. Helemaal niks meer aan toe te voegen [/sarcasm: OFF]

Vind de analyses/opinies eigenlijk weinig verheffend. En de titel erboven is duidelijk voor de clicks en niet om de inhoud goed te duiden. Betere titel: "nieuw soort spieren stuwen Evenepoel tot ongekende hoogtes".

Ik heb hier wel eens geponeerd dat Evenepoel mentaal blokkeert of breekt als hij moet lossen. De beruchte "5 minuten slechte benen", terwijl de benen op dat moment niet slecht zijn maar zijn hoofd. Daar staat tegenover dat hij vandaag "in zijn kracht heeft gefietst": het gevoel de beste te zijn, en daardoor juist dóór de muur te kunnen gaan. Dat is exact waarom hij zo gevaarlijk is als je hem ruimte geeft, het gevoel de beste te zijn en te shinen brengt het beste in hem boven, terwijl dreigen te moeten lossen juist het tegenovergesteld in hem naar boven haalt.

Vandaag heeft hij zichzelf in zijn kracht weten te manoeuvreren. En de concurrentie was niet alert genoeg om daarop te reageren (of in geval van Powless: niet sterk genoeg). Dan krijg je dit soort mooie nummertjes. Ik mag hopen dat ze in de nabesprekingen bij Bahrein, Ineos of Movistar en diverse andere teams dit nog even goed influisteren. Want ik denk dat er genoeg jongens waren die mee hadden gekund, maar dit niet durfden of gokten dat anderen het wel gingen oplossen. WRONG!

Verder denk ik dat Evenepoel aan Louis Vervaeke een hele goede "knecht" heeft. Een beetje de band die Devenyns heeft met Flip. Vervaeke is ook als groot talent binnengekomen, heeft de keerzijde ervan gezien, en kan deze ervaring overbrengen op Remco. Want de kunst gaat denk ik vooral zijn om Remco in balans te krijgen en te houden: wegblijven bij de grote uitspraken, gedragingen en gebaartjes die tegen je gaan werken of als een boemerang bij je terug kunnen komen, en op zoek naar de dingen waar hij wél beter van gaat rijden.

Meest opmerkelijke in de column: "ik heb andere spieren gekregen na mijn val, ik ben een andere renner geworden". Nu ben ik geen medisch specialist of fysioloog, maar het geval van iemand die fysiologisch een totaal andere renner is geworden na een trauma is Lance A. En we weten nu waar dat vandaan kwam. Benieuwd of er iemand is met kennis van zaken die daar wat meer inzicht in kan geven.
    24-04-2022 23:56
    Dat van die spieren zou ik ook wel meer van willen weten. Dit voorjaar heeft hij al verscheidene keren laten zien explosiever te zijn geworden.

    Als hij nog 10 keer in een ravijn valt, wordt hij dan een topsprinter? Zo werkt het toch niet?
    24-04-2022 23:57
    Aha daar is ze... De dopingbeschuldiging, de laatste strohalm.
    25-04-2022 00:30
    @Alfons,
    Waar is de beschuldiging? Ik zie hem niet?

    Ik vind enkel het hele verhaal van "andere spieren krijgen na een val" gewoon een vaag verhaal dat ik niet slik als zoete koek.

    Straks wordt de nieuwe vorm van doping "ravijnduiken", waarbij renners alles doen om een steeds dieper ravijn op te zoeken en steeds extremere dingen doen omdat ze daar betere spieren van zouden krijgen.

    In plaats van iemand te beschuldigen van het beschuldigen van doping zou je je daar ook gewoon vragen over mogen stellen. Want je bent 1 van degenen die niet alles slikt als zoete koek of als een blinde juichpony voorop loopt in de polonaise, ik had van jou wat meer niveau verwacht dan dit.
    25-04-2022 00:32
    'Nu ben ik geen medisch specialist of fysioloog, maar het geval van iemand die fysiologisch een totaal andere renner is geworden na een trauma is Lance A. En we weten nu waar dat vandaan kwam. Benieuwd of er iemand is met kennis van zaken die daar wat meer inzicht in kan geven.'

    Huh, hoe wat? Huh?
    25-04-2022 00:33
    Er zit niets anders op nu ‘Laat hem thuis! Laat hem thuis!’ ook ineens uit zijn tr * llenbrokkenbakje weggeritst is… ermee lachen is het gezondste, zeggen ze.
    25-04-2022 00:51
    @Alfons,
    Wat je hier doet noemen ze selectief knippen en plakken. Quote dan ook even de zin die er voor staat, dan blijft het ook voor andere lezers duidelijk.
    25-04-2022 00:58
    Door de vergelijking met Armstrong en 'we weten nu waar dat vandaan kwam' ga ik toch wat onraad ruiken... ;-)
    25-04-2022 01:50
    Wilde nog geen brood in de vijver met kwakende eenden gooien maar het is idd een heel aparte uitspraak.
    25-04-2022 06:33
    Feitelijk kwam het bij Armstrong in eerste instantie door zijn chemotherapie waarbij hij 10-20kg afviel en een groot deel van zijn spiermassa kwijtraakte.

    Maar nieuwe spieren is inderdaad een gek verhaal, klinkt vooral alsof ie er een mooi verhaal van wil maken. Gewoon getraind op sprintjes, dan word je er beter in. Zo simpel is het.
    25-04-2022 07:30
    "Gewoon getraind op sprintjes, dan wordt je er beter in".

    Euh, ja, natuurlijk, maar de vraag is dan wat de achterliggende fysiologische verandering is die deze verbetering bewerkstelligt ;-)

    Ik vond het ook een opmerkelijke uitspraak en Evenepoel heeft (net zoals wij) geen medische achtergrond, maar een zoekopdrachtje bracht me tot volgend review artikel/quote:

    https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1600-0838.2010.01196.x

    "In summary, the MyHC composition of human skeletal muscle seems to be modulated when subjected to resistance training and subsequent detraining. Most pronounced is the significant decrease in the expression of the fastest human skeletal muscle MyHC isoform IIX, with a corresponding increase in the MyHC IIA isoform. It is speculated that the increase in the relative amount of MyHC IIA along with a documented twofold greater hypertrophy of the fast fibers, compared with the slow fibers, as well as the training-induced increase in maximal muscle strength are highly beneficial in a wide range of sports. Likewise, the apparent boosting in MyHC IIX isoform content that seems to occur with detraining following strength training is a phenomenon that should be further examined if the intention is to create a very fast, explosive (albeit non-endurant) type of muscle. In relation to the choice of investing time and efforts in resistance training for a given athlete it is important to closely examine the athletes training background and take into account whether or not the athlete respond with extensive muscle hypertrophy or with almost no hypertrophy. Very recent data indicate that a great deal of difference may exist among different individuals in terms of this particular response, which means that the type and amount of resistance training should be modified accordingly."

    Wat ik hieruit begrijp is dat de hoeveelheid "trage" en "snelle" spiervezels wel degelijk bijgestuurd kan worden via gerichte training, maar dat de mate waarin dit mogelijk is erg afhangt van de trainingsgeschiedenis van de individuele sporter.
    25-04-2022 07:45
    Na een zwaar ongeluk ben je nooit meer hetzelfde. Je lichaam gaat compenseren, je hoofd gaat compenseren en daardoor maak je andere spieren aan. Vrijwel niemand is meer de persoon van voor een zwaar ongeluk. Een mentale verandering zorgt altijd voor een fysieke verandering. Je hoeft simpelweg alleen maar te denken dat je andere spieren hebt. Zodra je dat echt geloofd past je lichaam zich daar op aan. Dat wij altijd alles met de wetenschap moeten verklaren is onze Achilles heel.

    Bij Wout van Aert lag praktisch zijn been er af en een jaar later wint hij bijna alles. Is dat dan ook niet bijzonder?

    Daarnaast is het ontzettend jammer dat je Lance er bij betrekt waarbij je indirect doping insinueert. Daarnaast zeg je niks over de grootste doping zondaar aller tijden: "de kanibaal". Gemiste kans.

    Het mooie maar soms ook het meeste lastige van mens zijn is dat je niet kunt zien wat iemand denkt. Natuurlijk krijg je negatieve gedachten als je wordt gelost en iemand die een hele goede dag heeft krijgt vleugels. Dat is doodnormaal, ook voor topsporters. De beste man is 22, heeft maanden in de kreukels gelegen en is nu weer terug op niveau. Als hij denkt dat hij andere spieren heeft gekregen en dat er een andere Remco is dan voor de val dan is dat simpelweg ook zo. Dat is hoe je hoofd en lichaam werkt.

    Remco is nog steeds het grootste talent wat er rond fietst samen met Pogi. Hij trapt ongekende waardes voor zijn gestalte.
    25-04-2022 08:58
    Michelangelo toch...

    Om het op jouw manier te doen zal ik beginnen met een positieve noot, zo wek ik de indruk dat wat nadien gezegd wordt niet op een negatieve manier mag geïnterpreteerd worden. Dus: het siert je dat je na vandaag niet toevallig 3 dagen van de aardbol verdwijnt en dat je de overwinning verdiend noemt, misschien ook wel omdat hij het deed op die manier die jij hem persoonlijk had ingefluisterd.

    Die woorden zijn echter weinig waard als je meteen nadien zaadjes begint te planten om die overwinning te relativeren. Die laat je de komende weken ongetwijfeld tot een gigantische boom uitgroeien. Eerst dat draadje dat begint als "enkel de zwakke Powless reageerde op z'n aanval" dat al verder begint te evolueren naar "hij wint enkel omdat de favorieten hem domweg lieten wegrijden". Dat is zoals zeggen dat Pogacar de Strade enkel heeft gewonnen omdat de zwakke Rodriguez de enige was die reageerde op z'n aanval en de rest van de favorieten hem domweg liet wegrijden.
    Nu nog het draadje van de dopinginsinuatie erbij. Want laten we wel wezen, die "we weten nu waar dat vandaan kwam" kan maar op twee oorzaken slaan: de chemotherapie van Armstrong of z'n dopinggebruik. Tenzij je dus denkt dat Evenepoel stiekem chemo heeft ondergaan wil je echt wel wat insinueren. Dat zaadje groeit ook al uit tot het boompje "nieuwe spieren" in je andere reacties.

    En zo doe je die vermeende felicitaties toch weer snel helemaal teniet...
    25-04-2022 09:35
    Cochise +1
    25-04-2022 10:57
    Het frappante is dat je die insinuaties niet in de main thread van de zege doet, waardoor ik even de indruk had: die Michelangelo is toch redelijk. Helaas doe je die redelijkheid in zowat alle andere threads over zijn zege teniet. Jammer.
    25-04-2022 11:24
    Je kan je spiersamenstelling procentueel veranderen door bv je fast twitch spieren meer te trainen en groter te maken, maar je kan nooit meer spiercellen aanmaken, of andere aanmaken. Je kan ze alleen groter of kleiner maken of beter ontwikkelen. Dat is vrij basic fysiologie. Zijn fast twitch fibers zijn ongetwijfeld een stukje sterker nu.
    25-04-2022 14:36
    @Michelangelo: De vergelijking met Lance A. vind ik een onnodige provocatie. Er is veel aan te merken op Evenepoel, maar ik geloof dat hij het spel eerlijk speelt. De ploeg presteert minder na het vertrek van dr I, maar hij rijdt beter dan ooit. Daarnaast volgde ik hem al toen hij nog bij de junioren reed en daar stak hij er op ongekende manier bovenuit en toen reed hij nog niet bij Lefevere. Ik heb ook geen twijfels bij jongens als VDP en Pidcock die op jonge leeftijd er al ver bovenuit staken.
25-04-2022 00:27
bekijk net de sv nog eens op sporza. lijk wel versneld zo agressief en explosief Evenepoel daar tekeer ging
    25-04-2022 00:32
    Wat een beest is het, he Bellevue. Allemaal dankzij zijn nieuwe spieren na zijn valpartij. Zelfs het wegdek was er niet tegen bestand...
25-04-2022 03:42
Is Tietema ondertussen al binnen?
    25-04-2022 12:14
    Nee, die had pas door na de afdaling van La Redoute toen hij PHIL omgekeerd moest lezen dat hij in Luik na de neutralisatie als enige naar links was gedraaid richting Bastogne ipv van naar rechts. Hij heeft dan maar beslist om de grotten van Remouchamps te bezoeken en daar een YT-filmpje van te maken :)
25-04-2022 08:05
Prachtige overwinning. Maar de methodiek mag toch bekend worden verondersteld.
Er van tussen gaan is Remco zn handelsmerk.
Het als eerste over de streep gaan van Remco is altijd weer een kunst in het uiten van gevoelens van onbegrijpelijkheid en enigheid in zn soort van iedere overwinning en die daarna voor de pers zijn innerlijke roerselen vrijgeeft.
Vannieuwkerke heeft opnieuw de ideale schoonzoon van Vlaanderen gevonden.
25-04-2022 08:38
Die ongecontroleerde huilbuien zijn bij mij gediagnostiseerd als bipolariteit. Misschien kan die ploegarts met die snor daar eens naar kijken.
    25-04-2022 09:29
    "Bij een bipolaire stoornis heeft u manische periodes en depressieve periodes. Tussendoor zijn er periodes waarin u zich normaal voelt. U bent veel actiever en opgewekter dan u gewend bent. U wordt snel boos als iets niet gaat zoals u het wilt."

    Klinkt wel herkenbaar. Gisteren was hij duidelijk erg actief...
25-04-2022 10:13
Dit soort verhalen vind ik een verrijking. Het geeft een inkijkje in de mens achter de wielrenner. En als je het peloton rondgaat, dan heeft iedereen zijn/haar verhaal. En als wielerforumbezoeker heb je de keuze om het te lezen of links te laten liggen.

Terug on topic: ik wist van de val (heb nog voor de tv staan vloeken) en wist dat het ernstig was, maar nu lees ik pas voor gevolgen het fysiek en psychisch heeft gehad. Tenminste voor zover het mogelijk is uit dit stuk. En het maakt zijn overwinning van gisteren mooier. Hopelijk wordt de druk op hem niet groter om nu elke keer het huzarenstukje te herhalen. Begin vorig jaar werd er gesproken over de Grote Drie. Nu een ruim een jaar later heeft de grote drie maar 1 monument gewonnen. Het wielrennen is aan de top veel breder geworden. En de jonge renners arriveren veel sneller.
25-04-2022 11:40
Zojuist zie ik een mooi stukje op Sporza over de heldenontvangst van Remco in zijn stamkroeg. Mooi om te zien hoe de supporters meeleven.
Wat ik ook opnieuw zie is een entourage die vanaf nu weer van de hoogste toren blaast.
Zo zegt vader Evenepoel: "Er werd een bepaald beeld van Remco gecreëerd en daar heeft hij het wel moeilijk mee gehad. "Hij kan niet dalen, hij kan niet in een peloton rijden, hij kan niet wringen, hij kan zich niet positioneren..." Wel, het enige wat hij nog niet kan, is Pogacar volgen."

Mijn bescheiden advies, doe dit nou niet. Werk nou in een nieuw soort bescheidenheid toe aan nieuwe doelen. Zeggen dat hij alleen Pogacar niet kan volgen lijkt mij wat opportunistisch na de solo van gisteren.
Maar goed, blijkbaar moet men zich nog veel vaker aan dezelfde steen stoten.
    25-04-2022 12:54
    Precies waar ik me aan stoor in de entourage bij Evenepoel. Kritiek kan niet of mag niet, en na 1 goede prestatie is alles wat eerder is gebeurd weer vergeten.

    Het lijkt wel voetbal, waar slecht presteren altijd ligt aan iets of iemand anders, en goed presteren altijd meteen leidt tot overmatige heldenverering.
    25-04-2022 14:28
    Waar heb je dat vandaan Marik? Ik heb een filmpje dat hij aankomt bij die kroeg en een filmpje met mensen in die kroeg die wat leuteren.. ik zie zijn vader nergens, heb je een link?
    https://sporza.be/nl/2022/04/24/remco-evenepoel-krijgt-luid-applaus-bij-aankomst-in-supportersca~1650837211287/

    https://sporza.be/nl/2022/04/24/feest-in-thuisbasis-van-remco-evenepoel-we-gaan-niet-vroeg-sla~1650820297155/
    25-04-2022 16:17
    Bescheidenheid, bescheidenheid, pfff. Ga weg man.
    Nur die lumpe sind bescheiden ...
    25-04-2022 17:45
    Die gespeelde bescheidenheid van Pogacar hangt me ook de keel uit. Ik zie veel liever de Pogacar die na de Ronde een ander coureur "Fuck off" toesnauwt. Het moest Remco maar eens geweest zijn.... Het hoort bij deze sport en dat is maar goed zo.
25-04-2022 11:59
[quote] “Er hebben zich na de val een nieuw soort spieren ontwikkeld, waardoor ik op beklimmingen zoals vandaag de La Redoute explosiever kan koersen. Mijn uithoudingsvermogen heeft daar niet onder geleden. Eigenlijk ben ik hierdoor een ander soort renner dan voor dé val geworden.”[/quote]

Dit klinkt een beetje als een mens met zeer beperkte verbale en cognitieve vaardigheden. Om iets zinnigs over die nieuwe spieren te kunnen zeggen zal er toch heus een microscopisch onderzoek moeten plaatsvinden. Hoever de wetenschap inmiddels is met gendoping weet ik niet, en of er al renners zijn die zich eraan wagen al helemaal niet.

Wél heb ik kunnen waarnemen dat de vlucht van het wonderkind niet met nieuwe wonderbenen gepaard ging, maar veelal in het kielzog van ouwe (fossiele brandstofslurpende) motoren. Dat haalt toch een beetje de glans van de overwinning. Zij nog opgemerkt dat de massale valpartij, waarbij zo'n 20 renners in de kreukels lagen de wedstrijd ook al geen goed deed. Of Evenepoel zich nog 'n beetje meelevend naar zijn ploeggenoot Flip heeft getoond, is mij niet bekend. Wel begrijp ik dat hij af en toe eenzaam tegen een boom staat te huilen. Kijk, je bent lid van een wolvenbende, of niet.
    25-04-2022 13:08
    Je haalt een stuk aan om op basis daarvan te constateren aan zijn verbale en cognitieve vaardigheden om vervolgens insinuaties te maken. Dus dat volg ik niet helemaal. En vervolgens ga je het spelen op de persoon van Remco of hij als mens wel deugt. En dat van de motor, dat gebeurt in bij elke wedstrijd.

    Ik ben geen Remco fanaat of fan, maar ik vind wel dat je hier zaken flink uit zijn verband trek op basis van zelf bijeen gezochte informatie en insinuaties.
    25-04-2022 13:16
    Klein, o zo klein. Maar je hebt je verzetje alweer gehad.
    25-04-2022 13:27
    Ja, ik vind wolven een beetje eng.
    25-04-2022 14:02
    Kan me voorstellen: een kat in het nauw maakt rare sprongen.
    25-04-2022 20:02
    @klein verzet, het is vrij klein om iemand die je niet eens kent zijn verstandelijke vermogens door het slijk te halen omdat hij een fout maakt. Het is niet omdat iemand iets wil uitleggen maar verkeerde termen gebruikt dat die persoon dom is. Want hij is ten eerste renner en geen inspanningsfysioloog of dokter, dus de kans is vrij groot dat zijn kennis over spieropbouw vrij beperkt is. Als je moe en euforisch bent na een wedstrijd gaat een atleet ook niet op zijn best zijn qua nadenken en taalkunde.

    En ja soms zou hij beter zwijgen en is hij een irritante overjaarse puber maar in dit geval heeft hij niet echt iets verkeerd gezegd. Hem op één fout gebruikt woordje pakken is gewoon moedwillig en gebruik dure woorden als cognitief alsjeblief ook correct.
25-04-2022 19:16
Nog even over de stelling als zou Evenepoel de jongste monument-winnaar in 50 jaar zijn, die hier gisteren circuleerde. Blijkbaar is hij de jongste sinds Edwig Van Hooydonck's eerste Ronde van Vlaanderen, toch ook alweer 34 jaar geleden. Net als Monséré (Lombardije 1969) was Van Hooydonck er nog geen 22.
Dàt was pas bleiten, trouwens ;-)
    26-04-2022 08:29
    @Kopinkas: Van Hooydonck is van augustus 1966 en won zijn eerste RvV in 1989. Hij was dus 22j en 8m, ouder dan REv nu.
25-04-2022 21:42
Remco is de beste
Hup Remco

Reacties zijn gesloten.