Remco Evenepoel reageert op twee valpartijen: “Veel pijn, we zullen zien”
foto: Cor Vos
woensdag 10 mei 2023 om 19:06

Remco Evenepoel reageert op twee valpartijen: “Veel pijn, we zullen zien”

Remco Evenepoel heeft voor het eerst kort gereageerd na zijn dubbele val in de Giro d’Italia tijdens de vijfde etappe. “We zullen zien. Ik heb veel pijn, maar ça va”, gaf Evenepoel snel mee aan Sporza voor hij naar de medische check-up vertrok. Ook ploegleider Klaas Lodewyck gaf meer uitleg.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Remco wilde uitsturen en de sprinters de kans geven”, vertelde Lodewyck aan Het Laatste Nieuws over de tweede val van Evenepoel. “Op dat moment raakt hij het wiel van een renner van Trek, maar kan hij net recht blijven. Maar dan passeert er nog iemand van Trek, komt hij tegen zijn schouder en dan was het kwaad geschied.”

Vervolgens werd ook aan Lodewyck gevraagd wat de schade is bij Evenepoel. “Natuurlijk zijn er schaafwonden bij zo’n val, maar meer kunnen we nog niet zeggen”, luidde het antwoord. Soudal Quick-Step communiceerde eerder al dat ze vanavond met een statement zouden komen met betrekking tot de situatie van wereldkampioen Evenepoel.

78 Reacties
10-05-2023 19:09
Snap niet waarom een ploeggenoot meteen de schuld legt bij andere renners, terwijl het evident was dat REV bij de 2e valpartij toch duidelijk voor zich moest kijken en zijn lijn volgen ... Jammer.
    10-05-2023 20:40
    Ik ben ook benieuwd of Evenepoel morgenochtend eerlijk is over wie de valpartij heeft veroorzaakt. Op basis van de tv beelden is in iedergeval duidelijk dat Evenepoel minimaal medeschuldig is dat veel renners zijn gevallen. Hopelijk biedt Vervaeke ook zijn excuses aan Kirsch aan door onterecht hem de schuld te geven
    10-05-2023 21:30
    Doen ze dat dan? Zeggen dat Remco op iemands anders wiel rijd is toch duidelijk?
    10-05-2023 22:19
    @Deo Het interview dat op Sporza te horen is, is niet in overeenstemming met de tekst op Sportwereld.be. In zijn interview zegt Vervaeke duidelijk dat Kirsch de pas afsneed. Oftewel dat hij schuldig is. In Sportwereld.be staat een interview met Vervaeke en daarin staat gelukkig wel dat ze beide fout zijn. Goed dat Vervaeke de fout ook bij Evenepoel neerlegt. Op basis van de beelden kunnen ze ook niet anders
10-05-2023 19:36
Tja, al vanaf de nieuwelingen wordt er in geprent: niet achterom kijken in de sprint.

Wat doet Evenepoel? Achterom kijken in de sprint. Volledig zijn eigen schuld, hetgeen zijn juveniele gebaren na afloop alleen maar meer clownesk maakt.
    10-05-2023 19:41
    Doen ze keer op keer. Mollema eergisteren, tusveld de dag ervoor. En dat is alleen maar wat je ziet. Het is gewoon ongelukkig. En het is een pittig manneke!
    10-05-2023 19:43
    Hij heeft dan ook niet bij de nieuwelingen gereden.
    10-05-2023 20:00
    Als het zijn eigen schuld was, waarom komt Kirch zich dan verontschuldigen aan de teambus van SQS?
    10-05-2023 20:03
    Omdat hij het vervelend vindt dat hij erbij betrokken was?
    10-05-2023 20:12
    Omdat Kirsch blijkbaar een groter verantwoordelijkheidsgevoel heeft dan Evenepoel.
    10-05-2023 20:17
    Neen Zeboe. Omdat Kirch zich naar links laat uitzakken waardoor Remco zijn achterwiel aantikt en daardoor naar rechts gekatapulteerd wordt, waarna hij op die andere renner van Trek vliegt. Als je je vrijwillig en onmiddellijk komt verontschuldigen is dat omdat je schuld hebt aan het incident. Tuurlijk is dat onvrijwillig, en tuurlijk siert hem dat. Alle credits, en geen enkel verwijt naar Kirch toe. Maar hij is wel de 'schuldige' in deze
    10-05-2023 20:26
    Wat mij betreft zijn ze beiden schuldig. Kirsch stuurt wat bruusk, maar Evenepoel zat ook niet op te letten, stuurde naar rechts terwijl hij links keek.
    10-05-2023 20:26
    @Thenewgoat zelfs José de Cauwer is van mening dat Evenepoel medeveroozaker is van de val en dat hij eerder als 'schuldige' aangewezen dient te worden dan Kirsch op basis van tv beelden.
    10-05-2023 20:29
    Volgens mij stuurt Evenepoel naar rechts terwijl voornamelijk links in de gaten houdt. De Trek renner laat zich niet uitzakken maar haalt hem rechts in en stuurt naar links bij het inhalen.
    10-05-2023 20:35
    Zo is het maar net.
    11-05-2023 13:15
    @thenewGOAT Remco Evenepoel biedt deze ochtend zijn excuses aan bij ploegbus Trek.
    Hij heeft waarschijnlijk nu ook de beelden gezien en beseft dat de laatste valpartij volledig aan hem zelf ligt. Blij dat Remco zijn mening durft aan te passen. Nu jij nog :-)
10-05-2023 20:20
Philippe Gilbert op Franstalige Eurosport nadat Evenepoel na zijn eerste valpartij eindelijk terug op zijn fiets zat :”het is een ex-voetballer, hé, hij kan gedaan hebben alsof (il peut le simuler)”. Als grap, maar toch.
    10-05-2023 20:23
    Ik denk niet dat Gilbert een dergelijke opmerking over zijn zware val in die afdaling gewaardeerd had.
    10-05-2023 20:25
    Leuke grap, en dat van Gilbert (die ik nog niet heel sterk vindt als debuterend commentator).
    10-05-2023 22:49
    Gilberts Engels op de motor tijdens het voorjaar vond ik veel te wensen overlaten. Benieuwd hoe hij het er in z’n moers taal vanaf brengt…
10-05-2023 22:01
Net van z’n roze wolk en ziet meteen alle kleuren van de regenboog…

(I’ll get me coat)
10-05-2023 19:39
Ik gun de renners een lekker zonnetje om in te koersen. Vandaag was waardeloos. Als tv-kijker dan ook meer genieten van de schoonheid van Italië.
10-05-2023 19:52
Aankomst in urbane zones: ticket to hell. Veel smurrie & pleuriszooi op de weg.

Dat gezegd hebbende was dit nou niet zijn meest geniale actie ooit, veroorzaakt zelf de valpartij op een manier zoals al zo ontzettend velen hem voorgingen. Hard geleerd lesje ga ik van uit.
10-05-2023 22:03
Wielrennen is een buitensport. Daar hoort bij: regen, wind, zon, storm, hagel, gladde wegen. Valpartijen kennelijk ook, door omstandigheden, door fouten van renners, door obstakels in de weg, door motard, maar vooral door het gedrag van de renners. Als dolle honden vliegen ze op de 3km af, want daar zijn ze ‘veilig’. En daar komt het onrechtvaardige in deze sport naar voren. Val je voor de 3km dan moet je met behulp van ploeggenoten je met je zere lijf je de ‘ pleuris’ rijden om de schade in tijd te beperken, maar meestal is je klassement naar de vaantjes. Val je binnen de 3km, blijf je even rustig op het asfalt, zitten, pak je op je gemak je fiets weer eens op en rijd je rustig peddelend en kletsend en misbaar makend naar de finish. Vandaar dat ik voorstander ben van het afschaffen van de 3km regel. Val je dan heb je pech, next time better time. Op 4km heb je immers ook pech.
Toen de regel werd ingesteld was dat om de sprint minder gevaarlijk te maken. Niets is minder waar en de regel schiet zijn doel voorbij en bevordert oneerlijk concurrentie.
    10-05-2023 22:10
    100% mee eens. Afschaffen die regel.
    10-05-2023 22:43
    zeker, 100% eens. En met die leegloper vorig jaar van Evenepoel lijkt hij geboren voor het 3 km-geluk. Maar vandaag was opzeker je reinste competitievervalsing.
    10-05-2023 23:59
    Mee eens. Die 3 km regel creëert nieuwe problemen en lost de oude niet op.
    11-05-2023 00:54
    @girardengo en @tripodboom Klopt. Is het dan niet, zoals anderen al opperden, een idee om het op 10 km te leggen? Dan zijn de sprinterstreinen nog niet bezig zich op enorme snelheid naar de kop te wurmen. Dat is namelijk het probleem: zowel op het 1 km punt van vroeger, maar nog meer op het 3 km punt van nu zit je feitelijk met twee pelotons waarvan de ene afremt en de andere juist gas geeft. En dat ook nog allemaal door elkaar... Op 10 km zou je dat probleem vrijwel helemaal niet hebben.
    11-05-2023 06:15
    Oneens en eens. De k-regel werkt mi niet omdat die al in sprintersland ligt. 10k is veel beter. Daar een duidelijke lijn leggen. Tijd stoppen. Dan afsprinten. Gek gedoe, maar het moet.
    11-05-2023 07:27
    ...is een logische eerste reactie na de val, valt in het niets als je vergelijkt met het wekenlang gejammer van Primoz vorig jaar in de Vuelta.
    11-05-2023 08:37
    Gewoon de finish bji de finish laten liggen. Door een 10 km regel beperk je de kansen van een Nijdam-type.

    Het is in mijn ogen een bewuste keuze van de klassementsmannen om het gevaarlijk te maken. Ze kunnen ook op de tweede rij gaan zitten: dan heb je 3 of 4 ploegen die op kop willen rijden ipv 9 of 10. Ze veroorzaken zelf de stress, niet de sprintersploegen.
10-05-2023 19:50
Uiteindelijk was deze rit gewoon te gevaarlijk in de laatste 10km. Ik ben geen Evenepoel fan, en die laatste valpartij was grotendeels eigen schuld, maar na deze rit en finale en met dit asfalt kan ik me voorstellen dat de schrik al goed in de benen zat.
    10-05-2023 19:57
    Laatste kilometers gewoon rechtdoor, eerder dat het erg glad was met de regen. Zou goed zijn als ze bij sprint in de regen oid de tijdslimiet op 10km legt, zolang je binnen anderhalve minuut van de winnaar binnenkomt. Dan moet iedereen hard doorfietsen, maar kan het peloton zich opsplitsen in een sprinters deel en een klassementsrennersdeel. Zoiets.
    10-05-2023 20:05
    @Ezel van Eindhoven,
    uiteindelijk bepalen de renners hoe gevaarlijk iets is. Ik zie ze op rechte wegen levensgevaarlijke carpiolen uithalen.

    Ook in de aanloop van de sprint kun je als klassementsploeg "rust" brengen in het peloton door je halverwege het peloton te nestelen. Maar ze gaan mee doen met de sprintersploegen, waardoor er uiteindelijk 100 man bij de eerste 20 willen rijden.

    Ik ben dus tegen het aanpassen van de regels, maar voorstander voor ander gedrag.
    10-05-2023 20:19
    De tijd vastklikken op 10 km bij een biljartvlakke aankomst. Daarna kunnen de sprintploegen of ontsnappers hun ding doen voor de etappewinst.
10-05-2023 20:05
De 2e valpartij in de laatste 3km was niet zo'n handige actie van Evenepoel. Benieuwd of deze valpartij meer schade heeft opgeleverd dan die van onderweg met de hond.
Met wat geluk blijft het alleen bij wat schaafwonden. Morgen een dagje proberen te herstellen en hopen dat vrijdag met aankomst bergop het rustig blijft met het oog op de tijdrit.
10-05-2023 19:15
Tja dat klinkt toch serieus. Zou jammervoor de koers zijn als hij op moet geven of een grote conditionele klap krijgt.
    10-05-2023 19:28
    Het is nog veel vervelender als je moet opgeven als iemand anders de valpartij veroorzaakt. Weet niet wie er allemaal nog meer bij lagen, maar ik hoop dat ze zonder al te veel erg verder kunnen.

    Dit was wat mij betreft een fout van Remco. Naar links kijken en naar rechts uitsturen in de aanloop naar een massasprint.
    10-05-2023 22:28
    Remco moet zich überhaupt niet zo ver voorin bevinden in die weersomstandigheden en al helemaal als er op zeker een massaspurt aan komt
10-05-2023 19:41
Domme actie. Als dit zijn giro verpest, volledig eigen schuld.
10-05-2023 19:44
“Maar cava” kwam daar nog achter. Meer dan butsen en builen lijken het mij niet te zijn. Stapte vlot, droeg zelf zijn tas denk ik.
10-05-2023 19:49
Het is ook een kutsport, ze moeten dat achterlijke sprinten afschaffen. Gewoon altijd bergop finishen en geen prijzen meer voor etappewinnaars.
    10-05-2023 22:36
    Vind ik wel iets te makkelijk
    11-05-2023 06:59
    Geen prijzen meer voor etappezege? Drie weken lang fietsen voor een top 10 plek met 190 renners? Allemachtig wat een saaie sport gaat dat worden dan. Schrijf je lekker uit op wielerflits en ga lekker naar ander sporten kijken als je dit zo'n kutsport vindt.
10-05-2023 22:57
Los van welke ploeg je graag ziet winnen, het is heel jammer dat een groot sportman als Evenepoel misschien de Giro strijd verliest door de gevolgen van valpartijen. Blijft een sieraad voor de sport en mooi dat hij meedoet in de strijd der titanen (of hoe de grote 6 tegenwoordig heten).

Hopelijk herstelt hij goed en valt het allemaal mee!
    11-05-2023 06:32
    Die 'sieraad' hebben we gister niet gezien. Je ziet dat het vervelende gedrag gelijk weer terugkomt, als het even tegenzit, en het tegenzitten mag direkt op eigen rekening. Toen Roglic viel, en de kwikploegers vrolijk op kop gingen, was het affini die ervoor heeft gezorgd dat de giro nog open is.
    We hebben een grote 6 als Bernal weer fit is, maar ja die viel gister ook weer. Met die laatste zin ben ik het eens.
    11-05-2023 06:46
    Iedereen heeft zijn eigen definitie voor en lang niet allemaal hangen we er een voorwaarde mbt gebaartjes aan vast. Evenepoel is duidelijk een toonaangevend en niet te missen coureur, al gesticuleerd hij zoveel dat hij er van opstijgt dan nog blijft het een ‘sieraad’. Wie zich daarop blindstaart zit mijns inziens vast in een voorbestemd tunneltje.
    11-05-2023 07:12
    Grote vijf, grote zes. Veel fantasie allemaal. Er rijden twee absurd grote supertalenten rond die slechts om de paar decennia geboren worden: Pogacar en Evenepoel. Vraag maar na aan de echte kenners.
    11-05-2023 07:30
    @dakraamflats ...Roglic zijn val in de Vuelta vorig jaar? Die is nog wekenlang blijven jammeren, schuld steken op anderen... dàt was pas pathetisch.
    11-05-2023 11:06
    @Dave ik reken Wout van Aert en Mathieu vd Poel ook tot de supertalenten.
    @tramontana Roglic wekenlang jammeren? Zet die bril toch eens af. Hij heeft volgens mij tweemaal daarover een uitspraak gedaan.
11-05-2023 00:21
Cavendish kan je tegen 80km/u uit een auto duwen, die komt steeds goed neer. Foto(-finish) van het jaar. Kunnen ze bij zo'n hondenweer de koers niet inkorten en alle renners verplichten met regenbanden te rijden?
    11-05-2023 07:39
    Regenbanden bestaan niet in wielrennen. Heeft ook geen zin, je kan niet aquaplanen op ronde banden.
10-05-2023 20:12
Een valpartij is hoe dan ook een schok voor het lichaam. Laat staan twee valpartijen. Hopelijk herstelt hij goed en kan hij de strijd op volle kracht aan.
10-05-2023 20:44
Als Rev eruit ligt is t niet evident dat Roglic de handschoen oppakt. Vind m apathisch ogen. Almeida maar mn vermoeden is Thomas
    10-05-2023 21:18
    Vandaag in het treintje was Thomas voor Hart geplaatst, zegt dat wat? De situatie doet me een beetje denken aan de Tour van 2019, met Rev als Alaphillipe+ en Thomas als oude rot ( toen regerend tourwinnaar) en Hart als Bernal. Thomas die sterker oogt dan gedacht, maar Hart die uiteindelijk toch sterker blijkt en samen Remco (of Roglic/ Almeida) breken
    10-05-2023 22:28
    Hart is de kopman. Die gaat voor een tweede giro.
10-05-2023 20:54
Bij een vlakke etappe de tijd vastklikken op 100 km voor de finish. Dan zou het moeten lukken, toch jongens?
    10-05-2023 21:17
    Lijkt me wel. Liefst met vals omhoog in de laatste 2k. Daarna nog 10 voor etappewinst.
    10-05-2023 21:35
    De organisatie doet alles voor Remco, dus die zullen een handje helpen
10-05-2023 22:49
Grotendeels zijn eigen fout. Het valt me trouwens op dat fietsen bij de jeugd nuttig kan zijn:
Evenepoel: brokkenpiloot, geeft een ander de schuld
Roglic: brokkenpiloot, geeft een ander de schuld
Vine, professioneel ploegwagencarrosserietester

Mocht ik de SD zijn van Ineos, zou ik de komende dagen bergop vol doortrekken.
10-05-2023 22:54
Volgens mij zijn de gefrustreerde gebaren van Evenepoel na zijn 2e valpartij richting de jurywagen die langskomt. Was ie na zijn 1e val ook niet al met de jury bezig?

Benieuwd wat daar het verwijt was.
    11-05-2023 08:11
    Bij de 1e valpartij gaf Evenepoel de Giro de schuld dat in Italië zwerfhonden zijn dan wel baasjes die hun hond niet vasthouden. Evenepoel kan niet begrijpen dat de organisatie van een wielerronde niet in staat is om alle zwerfhonden te vangen. Hij is ook nog maar 23.
11-05-2023 06:48
Er ligt op jonge leeftijd heel veel druk op Remco. Gecombineerd met een wat licht ontvlambaar temperament kan ik zijn reactie na de val best begrijpen. Los van dat alles is hij een geweldige renner die aanvallend is ingesteld. Ook als Nederlander kan ik daar van genieten. En over die tweede val: ik denk dat als hij voor zich had gekeken hij ook gevallen was. Hij werd behoorlijk afgesneden.
    11-05-2023 08:34
    @Batüwü Griekgriek

    Bekijk de beelden in onderstaande link nogeens en geef dan nog een keer je mening.
    https://wielerrevue.nl/artikel/572412/%F0%9F%8E%A5-slowmotionbeelden-van-boven-van-val-evenepoel-oordeel-zelf-eigen-schuld/
    11-05-2023 09:18
    @Cycling Net even gekeken. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik moet mijn mening bijstellen. Remco is op zijn minst mede verantwoordelijk voor die val.
    11-05-2023 09:23
    Deze beelden had ik ook nog niet gezien. 100% zijn eigen fout en des te beschamender dat vanuit het Quickstep kamp wordt gemekkerd over schuld van anderen. Bah.
    11-05-2023 09:23
    @Cycling Het verhaal dat de links van Remco opkomende renner iets naar hem roept om doorgang te krijgen van Remco klinkt ook aannemelijk als ik de beelden zie. Helaas kijkt Remco om en gaat hij naar rechts. Als hij niet omgekeken had had hij Kirsch aan zien komen en een val kunnen voorkomen.
10-05-2023 20:56
Hele domme actie van Evenepoel zelf.. continu praatjes, vervelend team ook.
10-05-2023 21:28
Update op sporza: gaat een paar pijnlijke dagen worden. Nu al last van stijve spieren en bekkenklachten. Verdomme zeg!
    10-05-2023 22:54
    Uit die Sporza update: ‘zijn bekken zitten ook geblokkeerd’
    Evenepoel is echt niet op z’n mondje gevallen, dus met die ene geblokkeerde bek valt het alvast reuze mee…
10-05-2023 21:16
Kirsch spurt niet waar hij hoort te spurten en wijkt van zijn lijn af. Hij komt helemaal buitenom door een zone die gebruikt wordt door afvallende helpers spurters. Niet dat ik het eens ben met dat gedoe van treinonderdelen die volledig de benen stil houden zo gauw hun werk erop zit en anderen indien mogelijk nog wat proberen op te houden ... Je hoort ten allen tijde rechtdoor te spurten tot aan de meet, en niet af te wijken van je lijn, en vooral een maximale snelheid aan te houden. In de jeugdreeksen word je dat klaar en duidelijk ingepeperd ! Remco wou klaarblijkelijk andere gasten niet ophouden die voor hun prijsje wilden gaan en zette zich daarom opzij. Hoop dat hij zijn les geleerd heeft. Maar uiteindelijk is het wel de giro, een grote ronde, en geen keirin onderdeel, en als klassementsrijder word je wel het slachtoffer van dit gedoe. Dus alle begrip voor Kirsch dat hij zich toch wel schuldig voelde. Niemand met enige verantwoordelijkheidszin wil toch de klassementsambities fnuiken van één van de topfavorieten !?
    10-05-2023 21:21
    @Marcus,
    Had Evenepoel dan ook niet her en der bij de bus langs moeten gaan? Door zijn onoplettendheid zijn er heel wat renners gevallen. Allemaal renners die zich ook hebben voorbereid op deze Giro, en allemaal een rol hebben in dit theater.

    Hopelijk stuurt hij nog een tweet de wereld in waarin hij aangeeft dat hij OK is, en waarin hij zich excuseert voor zijn onvoorzichtigheid richting zijn collega's. Dat levert hem denk ik veel meer goodwill en respect op dan zijn gebaartjes.
10-05-2023 19:51
Noorderburen zijn volledig de weg kwijt. Wat een triest theater hier.
    10-05-2023 19:56
    @Germinal Wat heb je tegen de Belgen?
    10-05-2023 20:13
    Fijn dat deze Fransoos het ook met ons eens is.
    10-05-2023 20:50
    @GerminalJerre Kun je je uitspraak ook toelichten?
    10-05-2023 20:57
    Evenepoel heeft continu praatjes plus maakt fouten.. we zien het allemaal.

Reacties zijn gesloten.