Remco Evenepoel aan vooravond Ronde van Burgos: “Ben lichter dan ooit”
foto: Cor Vos
maandag 27 juli 2020 om 19:44

Remco Evenepoel aan vooravond Ronde van Burgos: “Ben lichter dan ooit”

Remco Evenepoel begint morgen in de Ronde van Burgos aan deel twee van zijn wedstrijdseizoen. In de vijfdaagse rittenkoers hoopt hij zijn vormpeil aan te scherpen met het oog op zijn ultieme doel dit jaar; de Giro d’Italia. “De eerste wedstrijden beschouw ik 100% als voorbereidingskoersen”, zei hij in een Zoom-persconferentie aan de vooravond van de Spaanse rittenkoers.

Evenepoel heeft tijdens de lockdown niet stilgezeten. De coronapandemie heeft er toegeleid dat hij scherper staat dan ooit. “Ik heb mijn voedingspatroon verbeterd. Daar heb ik echt veel in bijgeleerd. Ik heb nog een jong lichaam en dat kan vaak wat wisselvalliger zijn als het op gewicht aankomt. Ik ben lichter dan ooit nu, dus dat is al een goed teken.”

“Ik ben gedurende de lockdown op veel vlakken beter geworden. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Dat kan wel in mijn voordeel spelen. Ik heb geprobeerd om goed voor mezelf te zorgen, en dat is mij wel gelukt denk ik.”

“Het is belangrijk voor de ploeg en de sponsors dat we in de picture rijden en zo snel mogelijk weer gaan winnen. Dit doe ik als voorbereiding op de Ronde van Lombardije. Er is een aankomst bergop, dus daar zal ik misschien wel iets proberen. We zullen wel zien.”

Sterk deelnemersveld
Het 20-jarige talent was begin dit jaar al succesvol met twee ritzeges en de eindoverwinning in de Ronde van Algarve. Om die prestatie te evenaren zal hij nog beter voor de dag moeten komen, want het deelnemersveld in Burgos is beter gestoffeerd. “Ik ben blij dat ik tegen goede renners kan rijden. Dat kan me alleen maar beter maken.”

“Ik leer daar veel van, dus het is een hele goede test voor mij en het zal er alleen maar voor zorgen dat ik beter kan worden. Ik zie het als een voordeel, maar ik kan niet alles winnen, hé. Het deelnemersveld is hier heel sterk met veel van de beste klimmers ter wereld.”

Het beste van zichzelf hoopt hij te bewaren tot oktober, wanneer de Giro d’Italia op het programma staat. “Om eerlijk te zijn liggen mijn hoofddoelen later in het seizoen. De eerste wedstrijden beschouw ik 100% als voorbereidingskoersen. Proberen om te verbeteren en het juiste vormpeil te vinden. Maar natuurlijk, als er zich kansen aandienen om te winnen, zal ik die niet laten schieten. Ik ga er dan voor, maar wel zonder stress. Laat ik het zo zeggen: mijn vorm aanscherpen is nu het hoofddoel.”


Lees ook: Voorbeschouwing: Vuelta a Burgos 2020

40 Reacties
27-07-2020 19:57
Tegen de grote jongens.. we gaan het meemaken.
    28-07-2020 10:24
    Hij heeft ook nog helemaal niks bewezen tegen de grote jongens. Vermoeiend...
27-07-2020 19:58
Remco heeft dus een evenwichtiger gevoel.
27-07-2020 20:21
Gewichtsverlies gaat altijd ten koste van absoluut vermogen. Trouwens ook ten koste van de weerstand.

Normaal niet erg, maar hoe zou PatLev dat met ReV doen als hij een dagje slecht kan eten door maagklachten? Zou hij hem uit koers halen, of laten doorkoersen vanwege de publiciteit?

Dat laatste is meestal de grote fuck-up van veelbelovende sporters.

Succes Remco, veel wijsheid gewenst.
    27-07-2020 21:37
    Wanneer gewichtsverlies gelijk staat aan verlies van spiermassa, dan staat dat gelijk met vermogensverlies. Wanneer het overtollig vet is, niet.

    Wat betreft weerstand, heb je wel gelijk.
27-07-2020 20:37
“Ik kan niet alles winnen, hé”
Wat een geruststelling.
27-07-2020 20:40
Lichter dan ooit...hoor je een 20-jarige zeggen. Het babyvet is net weg....
Bedoelt hij misschien lichter in zijn hoofd ?
27-07-2020 21:06
Veel commentaar op deze geweldige renner. Zij die het meeste commentaar hebben zullen straks het meest staan opkijken: 'Babyvet' Evenepoel gaat een ongelooflijk puike Burgos rijden en eens te meer aantonen dat hij klaar is voor het allergrootste werk. We spreken elkaar kortom nog wel na afloop van Burgos, beste critici. ;-)
    27-07-2020 21:17
    Je weet dat dit soort posts is waarom men kritisch (haterig) is op Evenepoel/Dumoulin/MvdP. Niet omdat die jongens iets fout doen?
    28-07-2020 10:57
    Exact @DeHof, dat vreselijke gehype en Evenepoel die er op social media in mee gaat.
27-07-2020 21:37
Lichter dan ooit, was dus een zware baby
27-07-2020 22:48
De grootspraak is er weer. Hoop dat deze gast eens hard door het ijs zakt. Met Lefevre erbij aub.
    27-07-2020 23:42
    Zeggen dat je beter bent geworden door training en op de voeding te letten is nu al grootspraak?
    28-07-2020 10:36
    Het zou me sterk lijken als hij deze ronde zonder tijdrit ook op zijn naam schrijft. Als hij hem niet wint, kan jij alvast roepen: zie je wel, hij bakt er niets van tegen de grote jongens! Dan gelukkig?
    28-07-2020 11:18
    Nee @Boenk: maar gewichtsverlies is altijd een hekel punt. De balans moet niet negatief uitslaan in die zin. Wielrenners zoeken altijd naar een ideaal gewicht, maar die ene kilo te veel afvallen kan net teveel zijn.
    28-07-2020 14:26
    Daar heb je zeker gelijk in, en al zeker bij een onervaren renner (zie Sivakov eerder dit jaar). Maar dat was het punt niet.
27-07-2020 22:56
Ja, ik weet dat sommige het muggenzifterij zullen vinden, maar zo'n uitspraak "ik ken niet alles winnen he" vind ik toch alweer een beetje misselijk...
    28-07-2020 00:18
    Goed dat je het zelf beseft dat je aan het muggenziften bent.
    28-07-2020 10:26
    Eerder realistisch, in België denken er sommigen dat hij elke rittenwedstrijd waar hij start, klein of groot, gaat winnen. Sommigen zien het groter plaatje niet meer...
    28-07-2020 10:42
    Op Sportwereld werd deze bewuste uitspraak heel anders neergeschreven - zie mijn comments hieronder.
27-07-2020 23:17
Mocht ie daar nou straks al alles op een hoop rijden - ik verwacht het niet meteen, maar het zou me ook weer niet verbazen - dan houd ik m’n hart vast voor als deze man echt in vorm begint te komen. Alleen al de spanning of hij de torenhoge belofte elke koers weer in kan lossen is van toegevoegde waarde in mijn ogen. Ik blijf fan, wat een heerlijke branie.
28-07-2020 00:50
"Maar ik kan niet alles winnen he."
Het is geen handige uitspraak, maar misschien is het gewoon jeugdigheid
28-07-2020 02:55
evenepoel vd poek dumoulin v aert zijn mannen die het durven te zeggen
en is volgens mij alleen maar mooi. van die slappe hal lui die nooit
wat te melden hebben wordt het wielrennen in ieder geval niet leuker
28-07-2020 07:39
Ik zou wel eens echt een goed interview (met doorvragen) willen zien/horen van Evenepoel. Minimaal een uur. Met een journalist die niet alleen vragen voorleest maar echt in gesprek kan gaan. Al die losse uitspraakjes zonder inleiding, duiding, diepgang doen deze sporter weinig goeds. Ik ben oprecht benieuwd naar zijn kijk op het wielrennen en zijn aanpak, omgaan met verwachtingen, de tactische kant van het spelletje, plek in het peloton, etc.

Neem onderstaande quote waar zo veel meer over verteld zou kunnen worden. “Ik ben gedurende de lockdown op veel vlakken beter geworden. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Dat kan wel in mijn voordeel spelen. Ik heb geprobeerd om goed voor mezelf te zorgen, en dat is mij wel gelukt denk ik.”
28-07-2020 07:58
Lichter dan ooit zal hopelijk wel wat overdreven zijn.
    28-07-2020 14:28
    Bij zijn geboorte woog hij naar verluidt 83kg. Was toen ook nog wat groter. Evenepoel is gewoon eigenlijk Benjamin Button.
28-07-2020 08:01
Heeft er iemand een link naar een video van het interview? Zoals al meerdere keren gebleken is, is de transcriptie van interviews hier niet altijd even volledig/correct... Een "ik kan niet alles winnen" met een knipoog en een lach is bvb iets heel anders dan dit doodserieus menen. In de transcripties op Sporza en CyclingNews vind ik deze uitspraak niet terug. Ook in het stukje dat getoond werd in het VRT journaal zit het niet in:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/het-journaal/2020/het-journaal-het-journaal-19u-20200727/#autoplay=2788&asset=/content/dam/vrt/2020/07/13/journaal-1900-20200727-ma-depot_WP00163649

Maar wat maakt het uit, de haters zullen altijd iets vinden dat hun negatieve denkbeeld bevestigt. Zoals bvb wanneer een jonge sporter zegt dat hij veel bijgeleerd heeft over voeding - hoe durft hij!!!

--
Ter volledigheid de andere transcripties:
https://www.cyclingnews.com/news/evenepoel-i-wont-let-any-chances-for-wins-pass-me-by-in-burgos/
https://sporza.be/nl/2020/07/27/evenepoel-voor-de-herstart-van-zijn-seizoen-ik-sta-scherper-dan-ooit~1595866401435/
    28-07-2020 09:52
    Inderdaad, context, context, context,...

    Ik stel mij voor dat een journalist vraagt: je hebt al de rondes van San Juan en Algarve gewonnen, nu op naar Burgos?
    -(lacht) Je kan niet alles winnen. Komende rondes zie ik als 100% voorbereiding op wat nog komt.

    Komt nog bij dat de zoom-call in het engels was, dan gaat ook nog al eens een nuance verloren.
    28-07-2020 10:24
    Inderdaad. Op Sportwereld vond ik een meer volledige transcriptie van de bewuste passage:

    “Dit is weer een niveau hoger dan de Ronde van San Juan en de Ronde van de Algarve, die ik begin dit jaar won. Maar ik kan alleen maar groeien als ik tegen renners rijd die beter zijn dan ik. Deze week mag ik mij meten met enkele van de sterkste klimmers ter wereld. Het zal pijn doen, maar ik ben niet bang. Integendeel, ik ben blij dat ik tegen deze supersterren kan racen. Ik besef dat ik niet alles kan winnen en voor mij is dit vooral een voorbereiding richting de Ronde van Lombardije (15 augustus, nvdr.). Maar als de kans zich voordoet ga ik ook niks laten liggen. Ik ga bergop wel eens proberen om iets te forceren. We willen zo snel mogelijk winnen om het team na al die maanden terug in de picture te zetten."

    Helemaal niet arrogant dus als dit de letterlijke weergave is, en de recente geschiedenis in gedachte vertrouw ik daar meer op dan op hoe het hier op WF wordt weergegeven.

    Het volledige artikel:
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200727_97711393
    28-07-2020 10:48
    Is ook raar dat WF uit de grote lading quotes geen samenhangend en uitgebreid verhaal maakt. Er staan op het Nieuwsblad toch zeker genuanceerde en interessantere teksten dan in dit artikeltje.

    “Ik mik daar niet op de roze trui, maar ik wil daar al een zo groot mogelijke bonus pakken op de andere klassementsrenners. Ik kijk vooral uit naar de tweede tijdrit. Die heb ik onlangs verkend en is echt iets voor mij: geen technische stukken, gewoon rechte lijnen omhoog en omlaag. Ik kan de strategie van Dumoulin en Roglic volgen: uitpakken in de tijdritten en zolang mogelijk proberen aanklampen bergop. Maar ik weet wel niet of ik titelverdediger Carapaz ga kunnen volgen bergop.”

    "Ik ben de leider van de ploeg, maar ik doe niet alsof ik de koning ben. Als zij alles voor mij geven tijdens de race, moet ik hen daarna daarvoor terugbetalen. Een dankjewel is niet te veel gevraagd. Ik hoop dat ze mij zien als een goeie gast en dankbaar persoon en dat ze daarom hard voor mij willen werken. Zo werkt leiderschap in mijn ogen.”
    28-07-2020 11:19
    @ Panache. Dat is z'n algemeenheid iets wat me meer en meer stoort. De verslaggeving is niet je van het bij WF.
    28-07-2020 11:58
    WF komt me toch over als een sobere, objectieve site. Jammer dat er verkeerdelijk soms wat quotes worden overgenomen, die tendentieus lijken door een of meerdere woorden weg te laten. Maar ach, wie zonder zonde is...Bij een figuur als Remco is dat natuurlijk gefundenes Fressen voor zijn criticasters, terwijl hij net een heel sober interview had gegeven. Jammer...
    28-07-2020 12:21
    hulde!
28-07-2020 08:34
Lichter dan ooit.
Dat komt natuurlijk omdat ie met al dat binnenfietsen op de zwift geen zon ziet.
28-07-2020 09:12
Dit wordt zijn eerste test in de echte bergen. Vernieuwd wat het gaat worden. Evenepoel kennende zou hij wel weer een heleboel dingen doen die niemand verwacht.
    28-07-2020 10:29
    Dit zijn niet de echte bergen. 5km aan 10% is erg zwaar, maar wel een compleet andere inspanning dan 20 km aan 8%.
    28-07-2020 11:46
    Zijn eerste echte test in de bergen komt in de Giro.
28-07-2020 10:20
Het nadeel dat Evenepoel heeft is dat iedereen hem al kent in en buiten het peloton. Om de giro te winnen zal hij simpelweg de beste van iedereen moeten zijn in tegenstelling tot bv. Carapaz, Thomas en Dumoulin de laatste jaren. Deze 3 konden een GT meer als verassing winnen omdat iedereen vooral naar andere kanshebbers keek.
    28-07-2020 10:53
    Carapaz was het jaar er voor al 4e, dan ben je geen verrassing meer. Grote verschil is eerder dat Evenepoel een hoog basisniveau heeft en momenteel overal wel dicht eindigt, terwijl een type Carapaz (en ook Nibali) nog van het ouderwetse opbouwen en pieken zijn. Je ziet ze drie maanden niet vooraan en dan ineens staan ze er weer vanaf 2 weken voor hun GT.
    28-07-2020 11:38
    Iedereen heeft de bijna surplace beelden van Nibali en Roglic gezien, die waren toen echt niet met Carapaz bezig. Achteraf was hij misschien wel de sterkste, maar op meerdere momenten hadden die 2 en hun ploegen meer aan Carapaz kunnen doen

Reacties zijn gesloten.