Rapportcijfers 2021: Team DSM
Hindley in de jongste Giro - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 8 november 2021 om 18:30

Rapportcijfers 2021: Team DSM

Nu het wielerseizoen 2021 er definitief op zit, kunnen we de balans opmaken. In een nieuwe rubriek legt WielerFlits de WorldTour-teams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. De twijfelachtige eer om de eerste te zijn: Team DSM.

In de rubriek Rapportcijfers 2021 geven we alle WorldTour-ploegen, de Belgische ProTeams en de Nederlandse Continental-teams rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van beneden naar boven af, gevolgd door de ProTeams en op onze Continental-feed sluiten we af met de Nederlandse ploegen. Ieder team beoordelen we op interpretatie. Dat wil zeggen: een zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France is voor de ene ploeg een daverend succes en voor de ander een fikse teleurstelling.

We beoordelen teams op basis van de klassiekers, de grote rondes en de overige koersen. Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarbij aangevuld met in het najaar Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.

Doelen 2021
Voorafgaand aan het seizoen zette de Duitse ploeg met Nederlandse roots in op de Vlaamse voorjaarsklassiekers. Daarin moesten speerpunten Søren Kragh Andersen, Tiesj Benoot en in mindere mate Nils Eekhoff zorgen voor het mooie weer.

Daarnaast wilden de troepen van teammanager Iwan Spekenbrink de sprinttrein verder ontwikkelen en moest er in de grote rondes vooral gemikt worden op dagsuccessen, en niet per se op hoge klasseringen in het eindklassement. Ook was er ruimte voor hun jonge talenten om hun plek op te eisen.

Tiesj Benoot en Søren Kragh Andersen waren onzichtbaar in het voorjaar – foto: Raymond Kerckhoffs

Klassiekers: 2
Voor een ploeg die vol inzette op de Vlaamse klassiekers, was het voorjaar van Team DSM onthutsend slecht. Een twaalfde plek voor Tiesj Benoot in de Ronde van Vlaanderen is het beste resultaat. Behoudens een vijftiende plek in de E3 Saxo Bank Classic, wist de Duitse ploeg verder geen top 20-resultaten te noteren.

Het cijfer was beduidend hoger geweest als Søren Kragh Andersen erin geslaagd was om Milaan-San Remo (negende) te winnen, nadat hij met Jasper Stuyven was weggereden. Uiteindelijk behoeden Benoot en Romain Bardet Team DSM van een keiharde één in respectievelijk Luik-Bastenaken-Luik (zevende) en de Ronde van Lombardije (achtste).

Grote rondes: 5
Omdat het voorjaar – mede wegens ziekte bij Kragh Andersen en pech bij Eekhoff – zo desastreus verliep, besloot de Duitse ploeg om het strijdplan in de Giro d’Italia om te gooien. Niet alleen op jacht naar etappezeges, maar ook proberen een klassement te rijden met Bardet en de nummer twee van een jaar eerder, Jai Hindley. De Fransman redde andermaal de eer van de ploeg, door als zevende in het eindklassement te eindigen.

Ritzeges werden er niet geboekt. Over de Tour de France kunnen we kort, maar krachtig zijn: een catastrofe. Slechts vijf keer werd er in de etappes een top-10-plek genoteerd, waarvan Cees Bol er vier produceerde. Team DSM was geen schim van wat ze was in de Tour van 2020, toen het drie ritzeges boekte.

Het cijfer voor de grote rondes kreeg in de Vuelta a España nog een boost. In de Spaanse grote ronde redde Team DSM een veeg seizoen. Andermaal stond Bardet de ploeg daarin bij met een ritzege, maar het was vooral Michael Storer die de meubelen redde.

De 24-jarige Australiër was in bloedvorm, won twee etappes en nam in de slotweek het bergklassement in handen, na een opvallende strijd met ploeggenoot Bardet. In het klassement speelde Team DSM geen rol, maar daar kwamen ze niet voor. En dus is het een prima resultaat.

Zonder Bardet was het in 2021 héél mager voor Team DSM – foto: Cor Vos

Overige wedstrijden: 4
In de overige eendagskoersen doorheen het jaar was het ook armoe troef onder het bewind van performance manager Rudi Kemna. Team DSM dankte in het najaar jonkies Alberto Dainese, Niklas Märkl en Eekhoff met ereplaatsen. De Italiaan werd derde in de GP d’Isbergues, tweede in de Classique Paris-Chauny en vijfde in de Omloop van het Houtland. De Duitser werd dan weer vijfde in de Sparkassen Münsterland Giro en Eekhoff sloot het seizoen af met een achtste plek in de Ronde van Drenthe. Resultaten waar de youngsters enigszins tevreden mee mogen zijn, maar een ploeg met de status van Team DSM toch niet.

Ook in de grotere etappekoersen was het niet al te best. Bol won weliswaar een etappe in Parijs-Nice en Benoot werd er vijfde in het eindklassement, maar dan hebben we het beste resultaat in een WorldTour-rittenkoers ook al gehad.

Daarna scoorde Team DSM nog een achtste plek in Tirreno-Adriatico, een noemenswaardige elfde stek voor Thymen Arensman in de Ronde van Romandië, een zevende plek in de Ronde van Polen (Nikias Arndt won er wel een rit) en een achtste plek in de Benelux Tour. Storer had zijn hoogvorm aan het eind van zijn magazijn geplaatst, maar vond het toch. Voorafgaand aan zijn goede Vuelta, won hij de slotrit en het klassement in de Tour de l’Ain. Maar dat was een doekje voor het bloeden.

Eindcijfer: 3,7
We kunnen niet anders concluderen dat het seizoen 2021 voor Team DSM is uitgedraaid op een fiasco. Resultaattechnisch gezien is het zelfs het belabberdste seizoen uit het bestaan van de ploeg. Het resulteert dan ook in het laagst geklasseerde WorldTour-team op de UCI Ranking. Een bittere pil voor de Duitse formatie, eens te meer omdat het intern rommelt.

Nog voor het seizoen vertrokken was, verloren ze natuurlijk al kopman Marc Hirschi. Felix Gall mocht ondanks een doorlopend contract vertrekken en met Tiesj Benoot en Ilan Van Wilder ligt de teamleiding nog steeds in de clinch. Maar dat staat los van het feit dat het dit jaar voor Team DSM niet veel soeps was. Het gemiddelde van de drie onderdelen is spijkerhard: Team DSM scoort over heel 2021 een zeer magere 3,7.

Een van de weinige lichtpuntjes, Alberto Dainese – foto: Cor Vos

81 Reacties
08-11-2021 07:25
Een voldoende voor Storer en Bardet in de Vuelta, dat is het wel zo'n beetje.
08-11-2021 07:43
3,7 is nog veel te hoog, dit team hoort niet in de World Tour thuis, een aanfluiting voor het "Duitse wielrennen"......
08-11-2021 07:43
@youri
Opiniestukken schrijft een journalist toch altijd in de “ik” vorm :-)
    08-11-2021 07:51
    @Martijn, (ik heb nog) nooit van die 'journalistieke' regel gehoord.
    08-11-2021 08:21
    het stuk druipt van anti DSM enthousiastelingen, en de reacties zijn altijd nogal negatief. Maar dat komt waarschijnlijk door het enorme Jumbo Visma gehalte. Ook een positief punt is Thymen Arensman. Klaar om 2022 de sprong te maken naar (mede) kopman is Vuelta of Giro
    08-11-2021 09:06
    @beppe anti-DSM? Het was een gigantisch mager jaar, dat laten alle harde cijfers zien. Daar doet een ereplaatsje in een etappe ergens of een misschien redelijke ontwikkeling in de luwte van Arensman of anderen niks aan af.
    08-11-2021 11:26
    @ beppe.
    Ik ben (denk ik) redelijk neutraal.
    Maar het is voor DSM toch gewoon een heel mager jaar geweest?
    Ik hoop voor hun dat ze het gauw beter gaan doen en dat de ploeg wat lekkerder gaat draaien.
    08-11-2021 12:03
    Als beppe nou met zijn andere zes accounts ook reageert, kan hij prima tegenwicht bieden aan dat enorme Jumbo gehalte.
    08-11-2021 18:14
    Kom maar met een positieve spin aan de resultaten dit jaar
08-11-2021 07:50
3,7 het is nog aan de hoge kant. Want een belabberd seizoen hebben die gereden. Ze hebben geluk dat Bardet vorig jaar is gekomen. Anders was het cijfer een 2 geweest.
    08-11-2021 09:46
    'Nog een geluk dat ze Bardet gekomen is'
    Voor 2miljoen per jaar en daardoor net niet bij de 10 best verdienende renners springen de uitslagen van Bardet er niet echt uit : 1rit in de Vuelta en top-10 plaats in Giro, Tirreno en Lombardije.
    08-11-2021 18:19
    Toch samen met storer goed voor 3/4 van resultaat. Denk dat salaris inderdaad ruim is, maar toch een betere return on investment dan de salarissen van bijv de hele viorjaarskern samen
08-11-2021 07:54
Leuke rubriek voor tijdens deze komkommertijd.
08-11-2021 08:06
Ach ja, dit was een overgangsjaar - in 2022 winnen ze alle kasseiklassiekers met wereldtopper Degenkolb.
08-11-2021 08:51
‘Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.’

Geen Gent-Wevelgem? Of Brabantse Pijl?
    08-11-2021 12:01
    Nee. En geen Scheldeprijs, geen Sluitingsprijs Putte-Kapellen en geen Memorial FVDB.
    08-11-2021 12:04
    Gent-Wevelgem wordt doorgaans toch hoger ingeschat dan de koersen die jij daar opnoemt. Waarom Dwars door Vlaanderen wel en bv. Gent-Wevelgem niet is me toch een beetje een raadsel.
    08-11-2021 12:53
    Door ook de Brabantse Pijl te noemen, maak je er een glijdende schaal van. Die heb ik wat doorgetrokken.
    08-11-2021 13:03
    Hmm ik dacht dat de Brabantse Pijl op hetzelfde niveau stond als Dwars door Vlaanderen, maar dat blijkt niet het geval…

    Dan gaat het enkel over Gent-Wevelgem.
    08-11-2021 14:27
    Daar heb je gelijk in, Dwars door Vlaanderen staat voor mij ook op gelijke voet met de Brabantse Pijl. Alleen die eerste is recentelijk om onverklaarbare redenen opgewaardeerd tot WT, net zoals bijvoorbeeld [s]Driedaagse van[/s]De Panne.

    Dat geldt ook voor GW, dus die is vermoedelijk (ook) gewoon vergeten in dit sowieso nogal gekunstelde en geknutselde artikel.
    08-11-2021 18:21
    De regel is natuurlijk dat als er classic in de naam zit, het geen echte klassieker kan zijn. Goede wijn behoeft geen krans
    08-11-2021 18:55
    Wat betreft Gent-Wevelgem heb je gelijk. Ik heb het toegevoegd. Al maakt dat voor de score van Team DSM niet zo veel uit...
08-11-2021 08:53
Het was natuurlijk slecht, maar Storer vond ik echt een verrassing. Toch knap hoe het team eigenlijk elk jaar een nieuwe topper brengt (die dan, weliswaar, het jaar erop vertrekt). Vorig jaar Hindley en Hirschi, nu Storer.

Wat ik wel eens zou willen lezen (en dat hoeft niet op wielerflits te zijn) is een grondig en 'echt' sportjournalistiek stuk over wat er nu aan de hand is bij het team. Dus niet alleen maar meningen, of vergelijkingen van uitslagen etc. Maar onderzoeksjournalistiek.
    08-11-2021 11:16
    +100

    Volledig eens.
    08-11-2021 18:23
    Wat is dan het criterium wanneer iets echt sportjournalistiek is? Dat je zonder sport erbij het ook journalistiek zou noemen? Dat het in nrc/trouw/Volkskrant had kunnen staan? Of vrij Nederland of de groene?
    08-11-2021 23:42
    Tja het is gewoon een zoveelste in de reeks speeltuinartikelen van Youri. De clicks zullen het vast rechtvaardigen.
    09-11-2021 09:19
    @Mwielerfan, wat ik denk dat horsm bedoeld met "echte en grondig" is bijvoorbeeld vragen stellen over de onderstroom, de oorzaak, van de patronen die velen van ons zien. Vragen durven stellen vanuit de onderbuik. Dat zijn geen invullingen, dan praat je over gevoel. "Waarom kan DSM al die toptalenten wel scouten maar niet behouden? Wat zit daar in de essentie van dat team dat ze daarop niet kunnen door ontwikkelen? Waarom

    Zulke vragen stellen vergt andere vaardigheden dan alleen maar verstand hebben van wielrennen en journalistiek. Als je in contact bent met je eigen onderbuik, vertrouwen hebt in dat wat je daar voelt, pik je veel meer op. Dan ga je op het niveau van diepe gevoelens en emoties zitten. En dat is voor zowel de vragensteller als de ondervraagde vaak spannend of eng.
08-11-2021 08:53
Maar wel een 10 voor cooperation, dus dan kom je uit op een eindcijfer van 5,25.
    08-11-2021 09:46
    Hardop moeten lachen! Volgens de eigen logica van team DSM is er dan ook niks verloren aan dit jaar.
    08-11-2021 10:26
    Leren omgaan met tegenslagen was het leerdoel dit jaar.
    08-11-2021 12:30
    Die 'cooperation' grap is natuurlijk wel een voorbeeld van de soms ietwat dik erop liggende anti-DSM artikelen die Wielerflits al enige tijd post. Een allergie voor managementtermen dat werkt natuurlijk altijd. Het is mij nog steeds een raadsel waarom dit woordje niet gewoon vertaald is, het interview destijds was immers in het Engels. Samenwerking tussen disciplines, niets vreemds in de topsport.
    08-11-2021 12:49
    Zoals 'Keep challenging', 'Creating memories', '1t4i' etc?
    08-11-2021 12:54
    Together winning!
    08-11-2021 13:16
    Of een ploegleider omdopen tot performance manager, geen exclusief DSM taalgebruik maar daarom niet minder belachelijk…
    08-11-2021 18:26
    Het hele interview met kemna was weinig anti dsm aan, hij is toch zelf echt degene die met zo'n verhaal komt. Toen al was het belachelijk, maar met terugwerkende kracht weten we natuurlijk nog beter wat een kul verhaal het was. Ik zie een team in nood waar terecht kritisch over gedaan wordt. Slechts een enkele keer denk ik nou je mag ze wel iets meer krediet geven. Totdat kemna dan eindelijk met die beloofde uitleg kwam, sindsdien is het me volkomen duidelijk
    08-11-2021 19:52
    Vorig jaar vlogen ze met die werkwijze, of denk je dat er heel veel ten negatieve is veranderd in één seizoen?
08-11-2021 08:56
Je kunt er elk cijfer opplakken wat je wilt, maar dit seizoen was inderdaad gewoon ronduit dramatisch. Qua resultaten, maar ook qua PR voor de ploeg als geheel.

Ik denk dat dit in basis een prima ploeg is voor jonge renners om in door te breken. Dat hebben ze in een recent verleden laten zien met bijvoorbeeld Hindley of nu Storer. Maar ik heb het idee dat ze zich daarvoor toch wel een beetje opnieuw moeten uitvinden. Want als er allerlei (jonge en ervaren!) kikkers uit de kruiwagen springen, dan is er ook ergens iets mis.

Als er 1 ploeg is die deze winter veel huiswerk heeft, dan is het wat mij betreft Team DSM. En Qhubeka natuurlijk, maar op een iets ander vlak.
    08-11-2021 18:27
    Denk dat jonge renners inderdaad nu wel even nadenken voor ze hier tekenen, tijdrijders in het bijzonder
08-11-2021 08:59
Ze hebben nog geluk dat er geen cijfers voor ‘PR-waarde’ en ‘ploegleiding/management’ worden gegeven.

Overigens was de Giro een 6 (gered door AK van Bardet), de Tour een 1,0 en de Vuelta een 9,5, dus dat Grote Ronde cijfer mag van een half puntje hoger ;)
    08-11-2021 15:49
    Inderdaad. De Vuelta was een 9,5.
    Weinig ploegen meer in beeld gereden dan DSM plus etappezege en 1 en 2 in de bollen.
08-11-2021 09:05
Een 4- is gewoon meer dan terecht voor de sportieve resultaten dit jaar. Bardet en Storer waren zeer goed op dreef en persoonlijk vond ik Dainese en Arensman (Vuelta) ook wel bemoedigende dingen laten zien maar voor de rest was het kommer en kwel met als absolute dieptepunten Cees Bol die één etappe won in P-N maar niet in de buurt komt van de spurt toppers en SKA die geen schim was van de gigant het jaar ervoor. Een ploeg met dit budget kan geen genoegen nemen met deze uitkomst van haar renners over 2021.
08-11-2021 09:26
Alleen Michael Storer in de Vuelta eigenlijk gepresteerd
08-11-2021 09:48
Wel zorgelijke ontwikkeling voor het Nederlandse wielrennen ook. Dat is er echt niet bij gebaat dat deze ploeg het slecht blijft doen. Zonder Roompot merk je al dat het voor talenten lastiger kan worden om de stap te zetten naar WT. Laat staan als er ook nog eens een half Nederlandse WT ploeg omvalt / slecht blijft presteren.

Dus laten we allemaal hopen dat DSM het volgend jaar weer beter gaat doen. Prachtige sponsor hebben ze, die echt gecommitteerd lijkt aan de plannen van de ploeg. Goede winter draaien nu, veel investeren in de communicatie/pr van de ploeg en vooral meer naar de renners gaan luisteren. Dan komt het vast goed in 2022!
08-11-2021 09:51
Jaartje overdoen dan maar of zou een niveautje lager bij ze passen?
    08-11-2021 10:29
    Niveautje lager, naar vier havo, komen ze bij de helft van de selectie in de klas, wel zo gezellig.
08-11-2021 11:16
Ja inderdaad, had ze dan gewoon een 2,3 gegeven of zoiets, dat had beter gepast.
08-11-2021 12:38
Ik zou graag, net als in het voetbal, eerst een ranking zien van budgetten en teamsterkte (dat kan ook vooraf seizoen als ware het een verwachting) en dan einde seizoen de balans opmaken. Immers kan je ook van RKC Waalwijk geen plek in het linker rijtje verwachten en moet er altijd iemand laatste staan in een ranking. De vraag is m.i. dus: heeft DSM slechter gepresteerd dan je op basis van hun renners en budget mag verwachten? Ik denk dat dit wel meevalt. Storer is boven zichzelf uit gestegen a la Hindley vorig seizoen en Bardet was op afspraak vind ik. Benoot, Bol, Kragh en Van Wilder hebben niet weten te overtuigen dit jaar. Arensman en Eekhoff hebben op momenten klasse getoond en 'moeten' in 2022 een echte stap gaan maken. Omdat ik niet geloof dat dit team 18 miljoen budget heeft en in het linkerrijtje behoort te staan ben ik milder dan een 3,7. Ik geef het team een 4,9.
    08-11-2021 13:42
    Goede opmerking, hoewel er volgens mij altijd wat vaag/geheim over wordt gedaan, wat het budget is.
    08-11-2021 18:56
    Ik geloof best dat ze niet bij de hoogste budgetten horen, maar dat betekent nog niet dat het seizoen geslaagd is als je ongeveer hetzelfde presteert als qhubeka, waar ze echt geen rooie cent hebben, en het halve team bestaat uit minimumloners die elders geen contract kregen.
    08-11-2021 19:46
    @Panache Spekenbrink heeft 2 jaar geleden eens gezegd dat hun budget rond de 18 miljoen schommelde, ik ga ervan uit dat dit niet heel veel minder zal zijn op dit moment. Verder zegt het budget natuurlijk ook niet alles omdat je naast salarissen niet weet wat de ploeg verder nog aan uitgaven heeft. Bij de ene ploeg zijn er meerdere sponsoren die ook producten in natura leveren waar andere ploegen dan weer diezelfde producten vanuit hun budget moeten betalen. Ook verschilt de grootte van de omkadering per ploeg en kan bv ook een belastingvoordeel bij bepaalde ploegen uitmaken dat ze netto meer te besteden heeft. Je kan die vergelijking alleen opmaken als je per ploeg precies weet wat ze uit kunnen geven aan salarissen voor de renners.
    08-11-2021 20:00
    De Ayuso's van deze wereld halen ze niet binnen, maar bij de meeste andere duels om jonge talenten (dus niet tegen UAE of Ineos of zo) trekken ze wel heel vaak aan het langste eind. En die tekenen niet omdat ze horen dat de sfeer er zo geweldig is.
    08-11-2021 20:02
    18 miljoen werd in 2017 (4 jaar geleden) geroepen, al las je ook toen lagere bedragen (zoals hier: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170718_02977785). 15 miljoen komt al geloofwaardiger over voor die jaren, inclusief een bedrag voor de vrouwenploeg en een schijntje voor het development team. Houd je over 12 tot 13 miljoen voor de mannen profploeg, dat lijkt mij gevoelsmatig juister dan 18 miljoen. Kan iemand zich bedenken waar die 18 miljoen immers aan uitgegeven wordt? Grootverdieners als Kittel, Degenkolb (in zijn goede jaren), Dumoulin, Barguil, Kelderman, Matthews zijn allemaal weg.
    Heel veel zal duidelijk worden bij het publiceren van de jaarcijfers van het bedrijf DSM. Daar zal normaliter zichtbaar zijn welk bedrag naar de totaalploeg gaat (tenzij ze het via een constructie op één hoop weten te gooien met andere sponsoring).
    08-11-2021 21:41
    [quote]De Ayuso’s van deze wereld halen ze niet binnen, maar bij de meeste andere duels om jonge talenten (dus niet tegen UAE of Ineos of zo) trekken ze wel heel vaak aan het langste eind. En die tekenen niet omdat ze horen dat de sfeer er zo geweldig is.[/quote]
    Geen idee hoe jij Ayuso inschat ten opzichte van een Brenner, Van Wilder en Leknessund, of zelfs Arensman. Mijn inziens zit daar helemaal niet zoveel verschil op. We zullen volgend jaar beter kunnen inschatten of Ayuso meer richting Evenepoel of zelfs Pogacar neigt qua prestaties, dan wel eerder richting Brenner of Simmons. En hoe de verhoudingen binnen 5 jaar gaan zijn, daar heeft iedereen het gissen naar.

    Maw, DSM heeft wel degelijk absolute toptalenten binnengehaald. De vraag is waarom ze die niet kunnen houden. Ik denk dat een minderheid van hun talenten getekend heeft omwille van de centen. En dat er ook een minderheid ook wil vertrekken omwille van de centen. Volgens mij is dat bij DSM geen beslissende factor, noch pro, noch contra. Noch bij het tekenen, noch bij het vertrekken.
    08-11-2021 22:22
    Ik wil van de prestaties van Eekhoff en Arensman niets afdoen. Dat zijn ook twee toptalenten die zich inderdaad hebben laten opmerken. Maar ik vraag me wel af wat je van Van Wilder verwacht had, eer die ook "klasse getoond" zou hebben "bij momenten". Iemand die 4x bij absolute toppers aanleunt wat betreft tijdrijden, met een fiets waarvan geweten is dat die niet in de buurt komt van de echte topfietsen, lijkt me toch wel "bij momenten klasse getoond" hebben? Ook al was het niet de beste Ganna, hij heeft hem toch geklopt, net als Thomas, Porte, Vingegaard... die hij ook klopte in de Dauphiné. Ik laat me vertellen dat dat allemaal behoorlijke tijdrijders zijn. Ook Dennis, Küng, Kelderman... klopte hij. In de Dauphiné komt hij 13 seconden te kort voor winst, met een "bescheiden" TT fiets. In Romandie 18 seconden.

    Maar misschien ben je zijn tijdritten vergeten en kijk je enkel naar zijn prestaties als ronderenner, waarvan je vorige week zelf aangaf dat DSM met zijn schema had geschoven (volgens jou omwille van Covid). In zijn eerste rittenkoers, Coppi / Bartali eindigt hij 10de, terwijl hij zonder noemenswaardige wedstrijdkilometers aan de start stond, terwijl het gros van zijn concurrenten al Provence, UAE of Paris Nice hadden gereden. Sommigen zelfs een combinatie daarvan. Als ik me niet vergis stonden er in de top 10 slechts 2 andere renners die geen andere rittenkoers in de benen hadden. Geen wonder dat hij nadien in het Baskenland dan ook te kort kwam, met zo weinig kilometers in de benen. In Romandie is hij een hele week mee met de grote jongens, maar kent hij een slechte dag (in het slechte weer) waardoor hij "slechtst" 16de wordt in het AK. In de Dauphiné draagt hij 5 dagen de witte trui. Zijn tijdritten buiten beschouwing gelaten.

    kan het zijn dat je misschien toch soms twee maten en gewichten hanteert?
    09-11-2021 06:46
    Wat een verhaal 11… Dat allemaal op basis van één zinnetje “Benoot, Bol, Kragh en Van Wilder hebben niet weten te overtuigen dit jaar.” Op al de rest ga je niet in. Je zou bijna denken dat je Ilan Van Wilder zelf bent die zijn sterke prestaties van 2021 nog even uitschrijft.
    09-11-2021 18:22
    [quote]Geen idee hoe jij Ayuso inschat ten opzichte van een Brenner, Van Wilder en Leknessund, of zelfs Arensman.[/quote]

    Ik schat Ayuso in als een hype waar men veel geld aan wil geven.
08-11-2021 12:48
Overigens wel een toffe nieuwe rubriek die wellicht wel redelijk wat reacties op zal leveren in afwachting van de eindejaarijstjes van december. Al zullen bepaalde discussies wel vaak eens terugkomen vermoed ik.
08-11-2021 14:10
Poh, het gaat er nu wel een beetje dik boven op liggen, lieve redactie.
    08-11-2021 15:03
    Deze snap ik niet?
    08-11-2021 15:11
    Let maar op, TJV wordt straks nog beste jongetje van de klas met een dikke 9. DSM het pispaaltje.
    08-11-2021 16:48
    Dus jij vindt dat ze een dijk van een seizoen hebben gereden en eigenlijk gewoon een 8 verdienen Kenny?
    08-11-2021 20:02
    Logisch dat TJV veel hoger scoort, zou alleen raar zijn als die de hoogste score halen van alle ploegen, maar dat zal wel niet het geval zijn.
    08-11-2021 22:14
    Nee, UAE en DCQ moeten hoger scoren dan TJV. Alpecin wellicht ook.
    Vraag is vooral wie er lager scoren dan DSM.... Quebeka, Lotto, Wanty en dat is het dan?
08-11-2021 14:13
Mij een weg banend door ontelbare pop ups, advertenties, advertorials, wielertrip aanbevelingen, sluikreclame voor RIDE en last but not least...
Een mammoettanker aan volslagen irrelevante niemendalletjes over ene Remco E. moet ik ook toegeven dat het rapportcijfer van WF dit jaar hooguit achter de komma verschilt van DSM.
08-11-2021 15:03
Eens met de reactie hierboven. Natuurlijk is het geen goed seizoen maar op basis van budget/teamsterkte kan je toch ook niet heel veel meer verwachten? Paar jongens die het minder deden dan verwacht maar ook een paar meevallers.

Er zijn tegenwoordig een aantal heel rijke teams die een sterke ploeg kunnen samenstellen voor elke wedstrijd waaraan ze deelnemen. Het is gemakkelijk kakken op de Wanty's, DSM's en Lotto-Soudal's maar je moet ze ook eerlijk beoordelen op basis van hun budget en de renners die ze dus ook maar kunnen betalen.
    08-11-2021 22:17
    DSM heeft de lat echt wel hoger liggen dan "we-willen-meedoen-door-te-starten-Wanty".
    Wat dat betreft kun je er niet omheen dat dit seizoen zeer slecht was (behalve de Vuelta).
    Niks in de sprints, niks in tijdritten, niks in kleine rondjes, helemaal al niks in de klassiekers, heel matig in grote klassementen, heel weinig renners die hun normale vorm en uitslagen haalden, helemaal niet zichtbaar in de wedstrijden....
    En dan nog een complete PR-meltdown en vertrekgolf erbij.
08-11-2021 15:13
Welke wielersite scoort hoger in jullie opinie?
08-11-2021 15:54
Zal mij benieuwen waar we straks een hele hoop andere ploegen op gaan beoordelen (denk aan FDJ, Astana, Trek, etc)....

Eigenlijk zijn er gewoon 7 dominante ploegen die veel winnen (meer dan 20 overwinningen) (DQT, TJV, Ineos, UAE, Bahrain, Alpecin en Bora) en de rest pakt wat kruimels mee (Ja, Stuyven wint een momument en ja Demare pakt mooi Paris- Tours mee).
    08-11-2021 19:45
    Paris-Tours is tegenwoordig ook niet meer dan een C-wedstrijd. Denk dat FDJ een goede kandidaat is om nog lager te scoren dan DSM. Gaudu prima jaar, maar niet beter dan Bardet. Démare flink ondermaats (gelijk aan Cees), Madouas en Molard nagenoeg niets laten zien, het geval Pinot natuurlijk. Alleen Valter met paar dagen roze en Küng met z'n tijdrit nog wat opmerkelijks neergezet. Maar dat kan ook niet op tegen de Vuelta van DSM.
    08-11-2021 20:06
    @Chefspijker blijkbaar heb je niet vergeleken. 23 overwinningen waarbij maar twee WT wedstrijden.
    9 voor Démare.
    4 voor Küng.
    3 voor Gaudu.
    Kevin Geniets was een aangename verrassing in het voorjaar.
    Gaudu speelde vooraan mee bij LBL en RvL.
    Tweede in het klassement van het Baskenland voor Vingegaard en Pogacar.
    Hij zet nog steeds stappen.
    Démare en Madouas hadden een belangrijke rol voor Alaphilippe bij het WK.
    Zeker beter dan DSM.
    Démare en Gaudu faalden in de Tour en Pinot was lang geblesseerd.
    Ook Jake Stewart en Miles Scotson zijn nog stappen aan het zetten.
    En Valter hield Evenepoel uit de roze trui.
    08-11-2021 20:09
    Demare had 9 overwinningen, Bol 1. Demare een pak zwakker dan vorig jaar en zijn overwinningen allemaal op laag niveau met minimale tegenstand, maar alsnog aanzienlijk beter dan Bol, zeker niet gelijk. En Gaudu was meer dan prima, dat was echt wel heel erg sterk en gewoon beter dan Bardet. Bardet had sterke piekmomenten, Gaudu was veel constanter en een heel seizoen van dat niveau.
    08-11-2021 20:12
    @Lalsacien
    Stond zelf ook even op verkeerde been door WK en OS mee te nemen op de waardeschaal, maar dat zijn landenwedstrijden (al benieuwt het me of het WK bij DQS met Alaphilippe toch ook weer niet ergens meegeteld gaat worden)
    08-11-2021 20:22
    Haha Démare gelijk aan Cees Bol. Toen stopte ik wel met lezen
    08-11-2021 21:00
    Ik denk dat Démare al die zeges (behalve Parijs-Tours) zou inruilen voor één rit in Parijs-Nice. Beiden hebben toch gewoon een slecht jaar gehad. Cees was dramatisch en Démare werd op niveau ook aan alle kanten voorbij gesprint.

    Dat aantal zeges is wel echt scorebordjournalistiek. 23 overwinningen, maar je geeft het zelf al aan: slechts twee op WT-niveau. Bijna de helft (negen stuks) pakken ze in een zeer zwak bezette Ronde van Valencia en de Boucles de la Mayenne. En ook de kampioenschappen van Luxemburg en Litouwen vallen onder die zeges. Dan kun je ook wel stellen dat Mazowsze Serce Polski een beter jaar heeft gehad dan AG2R omdat ze meer ritzeges pakken.

    DSM heeft maar acht zeges, maar wel vijf op WT-niveau. Plus dan nog de bergtrui in een van de drie grote rondes. Dat in de weegschaal leggend, scoort DSM wat mij betreft inderdaad niet minder dan FDJ. Als je mannen als Geniets, Stewart en Scotson al moet gaan noemen om de prestaties van FDJ op te hemelen, kun je bij DSM ook wel iemand als Hamilton noemen die twee keer top 3 rijdt in een grote ronde. Of Arndt die een rit wint in de WT en meerdere keren top 3 zit in de Giro. Daar mogen die drie voorlopig enkel op hopen.
    08-11-2021 22:47
    @Chefspijker dan denk je verkeerd. Démare wilde juist overwinningen pakken ipv ereplaatsen. Één of negen maakt voor hem veel uit. Enkel een monument of een Touretappe zal dar wellicht tegenop wegen. Maar dat is slechts mijn mening.
    Groupama FDJ rijdt ook een druk programma in Frankrijk, daar zijn die overwinningen belangrijk.
    Trouwens In het individuele UCI klassement is Bardet(54) de eerste van DSM na Gaudu(16), Küng(26) en Démare(51).
    In het ploegenklassement staat Groupama Fdj negende en DSM 21ste. Je mening is duidelijk gekleurd.
    Of je verwachtingen aan het begin van het jaar waren bij DSM duidelijk lager dan bij Groupama Fdj.
    08-11-2021 23:26
    Zo'n UCI-klassement waar kwantiteit flink doorweegt tov kwaliteit is natuurlijk ook niet zaligmakend. Een Danny van Poppel staat daar bijvoorbeeld hoger dan Cavendish. Nu heeft Danny een prima jaar gedraaid met hoop ereplaatsen en winst in een klein koersje, maar geef mij maar de prestaties van Cavendish dit jaar.

    Dat FDJ het negende team is volgens die ranking is toch ook vrij krom. Dat ze boven DSM staan kan ik best snappen, maar een EF wint bijvoorbeeld elf ritten in de WT, waarvan vier in grote rondes en een klassieker als San Sebastian. En die staan dan pas veertiende omdat ze niet die prutsrondjes afwerken met toprenners...
    09-11-2021 00:24
    @Chefspijker kijk het komt er toch uit.
    "Dat ze boven DSM staan kan ik best snappen"
    Daarna is het recht maken wat krom is met EF als voorbeeld.
    Jouw punt is dat je het niet eens bent met de puntentelling. Dat is andere koek.
    09-11-2021 09:19
    Nee mijn punt is vooral dat je niet alleen naar de statistiekjes moet kijken, maar ook naar de achtergrond van de cijfers. 'Renner A staat hoger in die ranking/heeft meer overwinningen, dus is beter dan Renner B' is mij te simpel.
08-11-2021 22:11
Als de goede renners vertrekken krijg je plan without execelent people is weak performance
08-11-2021 22:36
Een uitleg wat de schaal is, zou niet misstaan. Een 3,7 op 5 is best wel netjes -).
    09-11-2021 18:37
    3.7 op 100 natuurlijk ;)

Reacties zijn gesloten.