Quick-Step-Alpha Vinyl weer onzichtbaar in finale: “We hollen achter de feiten aan”
foto: Cor Vos
woensdag 30 maart 2022 om 20:12

Quick-Step-Alpha Vinyl weer onzichtbaar in finale: “We hollen achter de feiten aan”

“Het is ons voorjaar niet.” Die conclusie durft Yves Lampaert al te trekken na afloop van Dwars door Vlaanderen. Opnieuw was Quick-Step-Alpha Vinyl zo goed als onzichtbaar in de finale van een voorjaarsklassieker. De beste renner was Jannik Steimle op plek veertien, op bijna vier minuten van winnaar Mathieu van der Poel.

Quick-Step-Alpha Vinyl trok zonder de absolute kopman Kasper Asgreen naar Dwars door Vlaanderen. Zonder de Deen kon het Belgische team andermaal geen potten breken. De renners die er waren, lieten zich in de voorfinale nog wel zien. Zo plaatste Zdeněk Štybar enkele demarrages, maar de Tsjech strandde uiteindelijk op plek 61. Lampaert werd 27ste.

“We hollen achter de feiten aan. Als er vijftien man wegrijdt en er is niemand mee van de ploeg, dan ben je niet goed genoeg”, vertelt Lampaert aan Het Laatste Nieuws. Dat de voorjaarskern aan het kwakkelen is, is ook al even bekend. “We rijden met een halve ziekenboeg. Dan is het niet verwonderlijk dat er niet meer uit komt. […] Het blok in de breedte is weg.”

‘We hebben geen pionnen om tactisch mee te spelen’
Stijn Steels ziet ook dat ploegmaats als Lampaert, Štybar, Davide Ballerini, Mikkel Honoré en Florian Sénéchal niet topfit zijn. “Dat is onze volledige tweede lijn”, aldus Steels. “Dat zijn de mannen net onder Asgreen die de koers normaal openbreken en hard maken. Maar zij zijn verdwenen. Je kan van ons, de helpers, niet verwachten dat wij die rol overnemen. Dat kunnen we niet.”

Wel vertrouwt Steels in de Ronde van Vlaanderen, komende zondag, op Asgreen. “Wout steekt er misschien bovenuit, maar Kasper staat op twee. Voor mij is hij een van de absolute topfavorieten voor de Ronde van Vlaanderen. Die koers is nog langer en dat ligt hem. Tactisch is de ruimte wel heel beperkt: we hebben geen pionnen meer om mee te spelen. We hebben maar één kopman”, aldus Steels. Die mening deelt Lampaert: “Zondag is het alle pijlen op Asgreen. Hij is onze hoop.”

42 Reacties
30-03-2022 20:20
Wat een gejengel toch steeds. Ze winnen eens een keer wat minder. Veelvraten. Straks winnen ze zondag of Roubaix en alles is weee hosanna.
    30-03-2022 20:32
    # wolfgejank
    30-03-2022 20:33
    Het probleem is niet dat ze niet winnen maar dat ze geen enkele rol van betekenis spelen als Asgreen niet meerijdt.
    30-03-2022 21:39
    @Marco: inderdaad. En wat is het fijn! En dan Ome Pat nog mooi in beeld, langs de kant van de weg.
    Om te kijken naar een paar verspreid rijdende blauwe shirts (tussen plek 25 en 132).
    En in het kwartier daarna de een na de ander aan de achterkant zien afvallen.

    Alles bij elkaar heel prima voor een keertje, het kan mij niet lang genoeg duren. Ik verheug me al op de komende columns :)
    30-03-2022 23:50
    Dat leedvermaak, ondanks dat ik het begrijp, voel ik zelf niet Turtlehead. Ik zie ze het liefst gewoon meedoen zoals vanouds. Juist dit jaar was het goed geweest als het Jumbo blok tegenstand kreeg van het QS blok in het voorjaar. Maar ik heb dan ook niet zo'n afkeer tegen Lefevre, QuickStep(en Evenepoel)
30-03-2022 20:25
Wat een gezeur over de ziekenboeg. Als het goed gaat lopen ze met hun dikke nek rond maar als het minder gaat zijn er enkel maar excuses. Iedere ploeg heeft ziektes en iedere prof maakt wel wat mee in zijn voorbereiding waardoor het niet ideaal verloopt. Wat heeft de ziekenboeg te maken met het feit dat mannen als Stybar en Lampaert al een heel voorjaar niet mee kunnen?
    30-03-2022 20:49
    Beiden zijn toch drie weken geleden ziek uit Parijs-Nice gestapt ? Lampaert had zelfs koorts. Het lijkt me toch logisch dat ze niet op niveau zijn. Nog niet wat Lampaert betreft, hoop ik. Afspraak op 17 april.
    30-03-2022 21:14
    Ze hadden recht en reden om een dikke nek te hebben als dat uw gevoel is! Ze deden het toch maar jaar na jaar hé!
    Tel eens de gewonnen klassiekers van die ene ploeg op de voorbije tien jaar en zet daar eens de aantallen van eender welke andere ploeg tegenover. Het verschil zal duidelijk zijn! En ja, dan heb je recht op een dikke nek.

    Maar nu zitten ze in de klappenhoek, samen met inderdaad enkele verouderde wolven. Maar hier is ook duidelijk dat 't alfamannetje ontbreekt.

    En als je als topsporter telkens je lijf tot het uiterste drijft, dan is het maar logisch dat een uitziekend lijf niet binnen de 2 weken weer diezelfde prestaties aankan
    30-03-2022 21:23
    Tja zelfs hun dokter was ziek dat zegt alles
    30-03-2022 22:00
    @platte iedereen heeft recht op een dikke nek. Het maakt je alleen geen plezierig mens.
    31-03-2022 11:10
    Lampaert en zeker Stybar zijn de afgelopen paar jaar nooit in staat geweest om met de echte toppers mee te kunnen, hooguit een enkele uitschieter in semi-klassiekers. Tel daarbij op een niet ideale voorbereiding en je eindigt al snel buiten de top 20. Asgreen is net als vorig voorjaar de vlag op een modderschuit. De enige hoop vanuit de tweede lijn is Sénéchal, die vooral pech heeft gehad tot nu toe.
    31-03-2022 18:48
    Als je van een keer ziek zijn het hele voorjaar als eerste gelost wordt dan doe je iets fout. Het ziek geweest zijn kun je niet als excuus blijven gebruiken. Het hele peloton is wel eens ziek.
30-03-2022 20:38
Wel eens verfrissend, wat minder Quickstep in het voorjaar. Ik heb wel het idee dat ze wat te veel aan de 'oude' garde vasthouden de laatste jaren. En ook voor volgend jaar liggen er alweer 25 man vast volgens PCS. Weinig echt grote transfers de laatste jaren, de meeste nieuwkomers zijn pure knechten of neoprofs; misschien is er dan toch echt wel minder geld bij Quickstep; of een andere verdeling van het geld met Evenepoel en de omkadering rondom hem.
    30-03-2022 21:22
    Misschien is het wel goed dat ze eens een minder voorjaar rijden. Bij veel tv-persoonlijkheden zeggen ze ook dat ze op de duur hun kop niet meer kunnen zien.

    Effe beetje minder schijnwerpers is misschien net goed voor de ploeg. Net zoals in de politiek... een oppositiekuurtje.

    En daarnaast... ze doen het toch wel steeds weer om jongeren en eerstejaars te laten winnen he
    30-03-2022 22:02
    Benieuwd wie je bedoelt met "omkadering" van Evenepoel. Die 7 sherpa's die z'n playstation en pizza-oven overal moeten dragen? Of die 5 dure knechten die ze speciaal voor hem gekocht hebben zoals euh, ja, euh, wie eigenlijk?
    Ik vermoed dat Evenepoel momenteel nog voor meer IN dan UIT zorgt wat budget betreft bij de ploeg. Zolang de droom voor een grote ronde zege blijft bestaan zullen de sponsors redelijk gul blijven.
    30-03-2022 22:37
    Die omkadering was op de toekomst gericht, dat ik verwacht dat het geld straks ook naar renners rondom Evenepoel gaat. En waarschijnlijk niet naar kwaliteitsimpuls voor het voorjaar.
    30-03-2022 23:10
    De omkadering van Evenepoel, daar is nog veel werk aan. Dat ga je niet redden met types als Van Wilder of Vansevenant: die hebben nog alles zelf te ontdekken, die moet je niet laten rijden voor een "kopman" die zelf net zo oud is en ook nog eigenlijk alles moet bewijzen.
    Dan heb je veel meer aan types als Vervaeke of Devenyns: die jongens hebben de ambitie om een goede knecht te zijn en Evenepoel de kneepjes van het vak te leren, maar hebben alles zelf al gezien en weten dat het kopmanschap ze niet past. Maar daar hebben ze er te weinig van om echt een dragende ploeg te zijn in een ronde.

    Dus wat je nu ziet is eigenlijk het wedden op 2 paarden: zowel het eendagwerk/etappezeges met de klassieke kern, als het nastreven van rondewinst met het Evenepoel-gedeelte. Maar zeker nu het even tegen zit met blessures, blijkt eigenlijk dat enkel de sprinttrein (Jakobsen) overblijft als betrouwbaar functionerend element. De klassieke kern van voorgaande jaren is niet goed genoeg, en daaronder zitten niet de renners die het gat opvullen. Of het gat van de vertrokken ploegdokter is groter dan we allemaal denken. Qua kwantiteit zit het altijd nog wel goed met de zeges, maar als je wat verder kijkt is de ploeg de dominantie in de koers wel volledig kwijt.

    Ik vind het persoonlijk niet zo erg: ik zit niet te wachten op dominantie van 1 ploeg zoals die van QS (en dit jaar TJV). Dan liever veel minder controle, strijd van man tegen man, en het liefst een lange harde finale tussen de kleppers. En ik kan natuurlijk genieten van de boze Lefevere, heerlijk.
30-03-2022 20:53
Evenepoel met wat hulpjes kost ze minimaal 4 miljoen per jaar. En zoals iedere ploeg weet heeft dat consequenties. En nee dit is geen bashen, het is het gebruiken van kapitaal dat vroeger ingezet werd voor het klassieke werk. Dus wat je logischerwijs ziet is wat betere prestaties in de kleine ronden en wat mindere prestaties is de klassiekers. Asgreen doet het prima (vorig jaar was uitzonderlijk), Alaphilippe zal er in de heuvels vast staan, Evenepoel zal in Zwitserland (niet Baskenland) zijn punten pakken, de sprinters zijn prima op dreef. Verder zit er gewoon niet veel bijzonders, geen echte top. Senechal, Masnada, Bagioli en Ballerini zullen af en toe een leuke uitslag rijden maar ook daar mag je niet meer verwachten.
    30-03-2022 21:41
    Je vergeet Vansevenant en Van Wilder. Geef ze nog een jaartje en die komen echt wel tot volle wasdom.
    30-03-2022 22:32
    ´Evenepoel met wat hulpjes kost ze minimaal 4 miljoen per jaar.´

    Hoe kom je aan die 4 miljoen als ik vragen mag? En wie zijn die specifieke Evenepoel hulpjes? Knox was er bijvoorbeeld al, Van Wilder en Vansevenant zijn talenten met een eigen mooi toekomstperspectief.... Over wie hebben we het juist?
    30-03-2022 22:36
    Die Bagioli gaat echt wel scoren in de Giro.
    31-03-2022 06:46
    Ook wel benieuwd waar die 4 miljoen per jaar vandaan komt. Lijkt nu een beetje compleet uit de lucht gegrepen.
    31-03-2022 07:01
    De exacte hoogte van het bedrag doet niet ter zake. De begrijpende lezer ziet dat er kapitaal richting het rondewerk gaat en dat kapitaal is niet beschikbaar voor een extra topper voor het Vlaamse voorjaar. Asgreen is momenteel de enige topper voor dit werk in de ploeg, daaronder kom je al uit bij de immer gehypte Senechal en andere renners waar Van Aert en van der Poel echt niet wakker van liggen. Er is geen sprake van een sterk blok in de breedte.

    Mocht je het heel erg belangrijk vinden of er 4 miljoen richting project Evenepoel gaat dan tel je op: salaris, stages, gekochte know-how, specifieke investeringen voor een klimploeg voor zowel kopman als 2-3 knechten. Of een man als Knox er al zat is niet relevant, de vraag is of hij er nu nog gezeten zou hebben zonder project Evenepoel.
    31-03-2022 07:07
    Juist ja, dit is het team dat vorig jaar de Ronde van Vlaanderen heeft gewonnen…
    31-03-2022 07:27
    Ik vind dat die Covi veel verder staat dan Bagioli als land/jaar genoot.
    31-03-2022 08:03
    Dat miljoenengedoe hier altijd van velen zonder een boekhouding te kennen is wel geinig. Zoveel miljoen dat, die zoveel miljoen, … brengt toch gauw … miljoen mee en … laten verkassen levert al snel een slordige … miljoen op om eventueel … aan te trekken.
    31-03-2022 09:04
    Ok, bedankt Panache. Zoals ik al dacht, roep je maar iets zonder onderbouwing. Stages gebeuren op dit niveau bijvoorbeeld sowieso, of Evenepoel nu je kopman is of niet. Renners die in rittenkoersen meekunnen zoals een Knox hebben dit soort teams ook altijd; het is Alpecin niet die kiezen waar ze starten. Zo'n Knox kan je dus niet puur aan Evenepoel relateren, ook al zal hij misschien wel voor hem moeten knechten. 'Gekochte knowhow'; nog zoiets vaag. Lijkt me dat elk team wel ervaren en verstandige ploegleiders wil binnen halen.

    Volgens mij zit er nog net evenveel geld in de klassieke kern als vorig jaar. Alaphillipe en Asgreen zijn toppers, maar dit jaar werd de keuze gemaakt om Alaphillipe anders in te zetten. Stybar komt op leeftijd en is niet meer de Stybar van enkele jaren terug. Ballerini valt wat tegen. Senechal en Lampaert zijn renners die vooral tot hun recht komen als ze gezond blijven en deel kunnen uitmaken van een sterke groep. Lijkt me dat dit op termijn wel terug goed komt als ze de klassieke kern wat opfrissen. Stybar en Ballerini zou ik laten gaan; Senechal kan je in de weegschaal leggen. Met een inkomende transfer als Turgis of Girmay kunnen ze meteen terug heel wat sterker staan.
    31-03-2022 11:24
    "Met een inkomende transfer als Turgis of Girmay kunnen ze meteen terug heel wat sterker staan."

    We zijn het toch gewoon eens Beer? Het geld moet wel ergens vandaan komen, ik geef aan waar het zit en dat de keuze om te verbreden (als extraatje ook ronden gaan betwisten) een consequentie met zich meebrengt. Bij TJV zag je ook zoiets: de aanwezigheid van Roglic zorgde mede voor het vertrek van Groenewegen.
    31-03-2022 11:32
    Nee, we zijn het niet eens. Ik vermoed dat je met het geld van Stybar en Ballerini een Turgis wel kan halen. Girmay mogelijk wat duurder nu, maar Soudal komt er bij en een Senechal kan hier voor in de weegschaal. Maar ik denk dus niet dat er nu zoveel geld in het project-Evenepoel zit dat ze geen sterke klassieke kern meer kunnen betalen.

    Vergelijking met Jumbo vind ik ook niet helemaal kloppen. Het probleem was daar niet financieel, maar wel sportief. Door de sterkte van de rondekern en tegenwoordigheid van van Aert is er gewoon geen plaats meer voor Groenewegen; in de eerste plaats in de Tour.
    31-03-2022 11:42
    Ze hebben hun klassieke kern richting dit jaar niet versterkt, terwijl dat wel nodig blijkt. Is dat niet een signaal dat ze hun budget wat meer zijn gaan spreiden?
30-03-2022 21:00
Je kunt wel zien waar Deceuninck is gebleven.
    30-03-2022 21:19
    ik zie geen link!

    Deceuninck zag z'n kans schoon om een ploeg van dat niveau uit de nood van dat moment te helpen en heeft waarschijnlijk toen met een gelimiteerd budget toch een mooie deal kunnen sluiten.

    Nu op de kont van een PC ploeg. Zal niet het hoogste budget zijn en toch slim bekeken omdat ze weten dat ze met MVDP, Merlier en enkele anderen toch schone publiciteit pakken.
    30-03-2022 21:50
    Je bedoeld " where was Quick step" ?
    30-03-2022 22:39
    De ramen- en deurenfabrikant kon toch niet lijdzaam toezien hoe een supermarktketen een topper genaamd 'Laporte' aantrok. Dat je dan als sponsor de bui ziet hangen en met slaande deuren vertrekt (of was het via een achterpoortje?) kan ik me goed voorstellen...
30-03-2022 22:25
Je dopinginsinuatie zou wel sterker overkomen als je de naam van die teamarts juist zou schrijven.
30-03-2022 23:05
Levefevre met een wijntje teveel op: Wolfbrak
Sören volgend seizoen bij de ploeg van piepend laminaat? Wolfkrak
Loopt het niet bij de Quickies en wordt hun karretje in de poep gereden: Wolfkak of -prak.

Het is inderdaad huilen met de wolven! Zo dat moest er even uit grootmoeder.
    30-03-2022 23:14
    waw, wat een rare post!

    soort poëzie?
    30-03-2022 23:28
    Ritmisch klinkt het een beetje naar het refrein van Zwangere Guy's 'Niemand'
    (passende titel, als ik er zo over doordenk)
30-03-2022 23:33
Dus Asgreen moet de ronde winnen en de meubels redden. Waarom reed hij vandaag niet mee ? Als hij vandaag wint, heeft hij een WT-koers op zak en zorgt dit voor minder stress. Vorig jaar reed hij wel mee in DDV en won 4 dagen later ook de RVV.
31-03-2022 09:39
Veel interessante hypothesen waar het dit jaar minder gaat met QSA. Ik denk dat het op dit moment al structureel mis is daar. We
zitten op dit moment gewoon in een zeer sterke opwaartse stroom in het wielrennen qua talenten en professionalisering van het wielrennen (en dan vooral in de jeugd en belofte categorie). Om ook eens de vergelijking met voetbal te maken: in het voetbal wordt extreem jong gescout daarnaast zijn er extreem veel transfers en is een contract er enkel zodat men elkaar moet afkopen met extreme bedragen.
Met de huidige supertalenten en alle ploegen die steeds professioneler te werk gaan met bv voeding en hoogte stages moet je die super atleten in huis hebben en redt je het niet meer met een betere voorbereiding dan andere ploegen. In scouting (of met veel geld smijten) ligt de sleutel tot succes.
Alle teams moeten nu al de volgende pogacar, Allaphillipe, van Aert en Van Der Poel aan het inlijven zijn in hun jeugdploegen. Anders mis je over 5 a 10 jaar de boot.
31-03-2022 11:05
Soms lopen ze ook achter de feiten van de Wolfgang aan...soms zit het mee! Klassieke renners op leeftijd vervangen misschien...
31-03-2022 17:19
Wel eens prettig. Vervelende arrogantie ploeg.

Reacties zijn gesloten.