Québec en Montréal willen derde WorldTour-wedstrijd in Canada
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
woensdag 14 september 2022 om 11:00

Québec en Montréal willen derde WorldTour-wedstrijd in Canada

Interview De organisatie van de WorldTour-wedstrijden in Québec en Montréal heeft van de internationale wielerunie UCI de mogelijkheid gekregen om een derde WorldTour-wedstrijd in Noord-Amerika te organiseren. UCI-voorzitter David Lappartient heeft dit toegezegd aan organisator Sébastien Arsenault.

In een interview met WielerFlits bevestigt Sébastien Arsenault de ambitie van de organisatie om vanaf 2024 drie WorldTour-wedstrijden in acht dagen tijd te organiseren.

Waar zijn vader Serge Arsenault vooral naar een derde wedstrijd zocht in een stad aan de oostkust van de Verenigde Staten, heeft Sébastien Arsenault een ander beeld: “Ik wil het liefst voor een derde wedstrijd in de provincie Québec gaan.”

Sébastien Arsenault benadrukt dat deze regio zich onderscheidt op het gebied van milieuvriendelijkheid, meer bewegen en gezondheid. “Hier zijn de meeste elektrische auto’s per inwoner in Canada en veruit de meeste kilometers aan fietspaden. Het liefst zou ik in de provincie Québec naast de wedstrijden in de steden Québec en Montréal een derde koers organiseren. Anderzijds zou bijvoorbeeld ook Ottowa een mogelijkheid zijn. Ik wil binnen Canada blijven en kijk niet meteen zoals mijn vader naar de Verenigde-Staten.”

Sébastien Arsenault en zijn vader Serge – foto: Raymond Kerckhoffs

Het grote streven van Arsenault, die ook de marathon van Montréal organiseert, is een complete feestweek van de fiets neer te zetten met diverse side-events zoals Gran Fondo’s die naast de drie WorldTour-wedstrijden plaatsvinden. “Op die manier kunnen we fietsen, bewegen en gezond leven verder promoten.”

In 2026 krijgt Montréal vrijwel zeker de WK-wielrennen toegewezen. Op vrijwel hetzelfde parcours als de WorldTour-wedstrijd rond Avenue du Parc en de 1,8 kilometer lange Côte Camillien-Houd zal er dan om de regenboogtruien worden gestreden. Het WK vindt dan normaal één week na de wedstrijden in Québec en Montréal plaats. Het ligt in de lijn der verwachting dat de UCI dit nieuws over anderhalve week tijdens de WK-wielrennen in Wollongong bekend zal maken.

Na twee jaar van afwezigheid door de coronapandemie waren de twee Canadese klassiekers de afgelopen week een groot succes. De eendagswedstrijden op een circuit kenden een topdeelnemersveld en twee aantrekkelijke wedstrijden. Met Benoît Cosnefroy en Tadej Pogačar waren er prachtige winnaars.

“Voor de organisatie waren het twee zware jaren”, blikt Arsenault terug. “In 2020 en 2021 geloofden wij dat we de wedstrijden ondanks de pandemie toch konden organiseren. Tot half juni hebben we ieder jaar volop gewerkt. In half juni lag onze deadline en moesten we honderd procent de zekerheid hebben dat we beide koersen konden organiseren. Ook omdat we duidelijkheid richting de ploegen en renners willen scheppen. Het werd helaas twee keer een ‘no go’.”

Omdat 80% van het budget van de organisatie wordt betaald door lokale en federale overheden, kon dit jaar een herstart worden gemaakt. Arsenault: “De afgelopen twee jaren hebben we als organisatie veel kosten voor eigen rekening moeten nemen. In die periode konden we geen enkele nieuwe sponsor meer vinden. De afgelopen dagen heb ik voor het eerst weer gesprekken met bedrijven gevoerd die mogelijk geld in deze wielerwedstrijden willen investeren.”

Toppers in Canada met Pogacar, Matthews, Van Avermaet, Sagan, Van Aert en Thomas – foto: Raymond Kerckhoffs

Het was voor Arsenault een enorme opsteker toen hij afgelopen zomer de toezeggingen van talrijke toppers voor de GPC Québec en Montréal zag binnenstromen. Het deelnemersveld in Canada was afgelopen week ongekend sterk. “Wij proberen de wedstrijden voor de ploegen en renners zo goed mogelijk te organiseren. Daar steken we veel energie in. We merken dat dit enorm wordt gewaardeerd. Ik heb vanochtend een rondje langs de renners en ploegen gemaakt, want ik hoor graag waar we ons kunnen verbeteren.”

Had Arsenault voor de pandemie de visie om steeds drie jaar vooruit te kijken, tegenwoordig werkt hij met een tijdsbestek van vijf jaar. “Wij werken alleen met een lange termijn. Dat is een voorwaarde. Dat geldt ook wanneer er een derde wedstrijd bijkomt. We moeten ook daar garanties voor de lange termijn krijgen, zodat we iets goeds kunnen opbouwen.”

40 Reacties
Sorteer op:
12 september 2022 19:16
Ik denk dat het peloton wel zit te wachten op een derde wedstrijd. Het is te zeggen, als ze dan toch die trip moeten maken, dan liever voor zoveel mogelijk koersen, dat maakt het dan nog iets meer de moeite waard.
12 september 2022 18:39
Ik zou zeggen: Eerst eens een WT koers in Engeland. Het is toch absurd dat die koers er nog steeds niet is.
    12 september 2022 18:53
    Die is er een aantal jaren geweest, RideLondon Classic was WT, maar die zijn zelf gestopt met organiseren.
    12 september 2022 21:07
    @Maillot à pois

    Weet ik, maar dat was een koers voor de sprinters, die dus altijd in een massasprint eindigde. Het moet toch mogelijk zijn in Yorkshire een zware eendagkoers te organiseren. Het plan ligt er om dat vanaf 2024 te gaan doen. Vooralsnog ontbreekt het helaas nog aan financiële middelen. In de jaren 90 hadden we trouwens ook nog de Wincanton Classic. Die is toen opgedoekt bij gebrek aan financiële middelen.
    12 september 2022 21:23
    Wat is er mis aan een sprint wedstrijd waar waaiers mogelijk kunnen zijn?
    12 september 2022 22:21
    @ Landeirovic

    Niets. Alleen werd de Ride London Classic altijd midden in de zomer verreden en was de kans op waaiers nihil.
    12 september 2022 22:54
    Ja, Wincanton Classic, Leeds Classic, er zijn verschillende pogingen geweest maar op een of andere manier nooit een lang leven beschoren
12 september 2022 18:01
Klein regelmatigheidsklassementje er tegenaan en je hebt de aanzet tot een rittenkoers. Hopelijk wel een rit in lijn dan, voor de afwisseling (al zijn de rondjes heus niet karig)
    12 september 2022 18:47
    Volgens mij heeft Van Aert het klassement van dit jaar gewonnen.
    12 september 2022 23:27
    Wheely
    Nope Pogacar met 1 seconde dankzij de Boni’s
12 september 2022 18:21
Wat denk jij RV.. :p
    12 september 2022 18:34
    Zolang het een koers in het prachtige achterland is die van A naar B gaat juich ik het van harte toe, dat geldt ook voor Romans weet ik. ;)
    12 september 2022 18:57
    Dat geloof ik meteen. Vind het wel vermakelijk, de jaarlijkse rant naar dit tweeluik.
    12 september 2022 19:26
    Op zich is een derde koers geen gek idee, dan op woe, vrij, zon een drieluik.

    Met natuurlijk dan wel de bijsluiter dat zowel Quebec als Montréal op de schop moeten met inderdaad forse achterlandlussen. Leuk het vertrek en de aankomst op met een 10k traject c’est ca. Daartussen zien wat er nog meer is dan wat een stelletje overontwikkelde apen allemaal als nestjes op de vierkante k bijeen weten te stapelen. Zalmmeppende Grizley’s hoewel cliché toch fraai, leuker dan een paar als koplampkonijnen naar koers loerende passanten.

    Woensdag Montréal, vrijdag Quebec en dan de zondag iets spectaculairs in het provinciale binnenland met als enige bebouwing wat trekkershutten. Ga daar all in en maak het net zo erg als Luik en Lombardije qua profiel.
    12 september 2022 19:55
    Je hebt er dus serieus over nagedacht ipv afserveren als.. doe maar niet.
    12 september 2022 20:44
    Jazeker. Zo ben ik ook nooit geweest in de Canadadiscussie.

    Mijn blijvende punt is gewoon dat ik het nogal fantasieloos en gekunsteld vind om voor 2 stadscriterea het hele peloton over de halve aardbol te vliegen. Daarnaast brand ik van nieuwsgierigheid hoe het er (ver) rondom die steden uitziet en wat voor mooie eendaagsen je er zou kunnen ontwerpen: ik ben er zelfs eens een avond mee bezig geweest op google maps en met reliëfkaarten (piste Montreal-Quebec, Quebec-Montreal, niet meteen veel van te maken helaas). Nog een extra koers en de huidige van meer kleur voorzien heeft mijn sterke voorkeur boven er exact nog zo een bij. Die laatste dan niks stad maar juist de ongerepte natuur waar iedereen bij ‘Canada’ aan denkt.
12 september 2022 18:04
Was het plan van de UCI nou niet juist om dr WT kalender in te krimpen zodat deze uit minder wedstrijden (en geen overlap) bestaat?
    12 september 2022 18:19
    Ja. Maar ze smullen ook van internationaliteit. (En van geld dus als de organisatie een paar mooie sponsoren heeft...)
12 september 2022 18:21
Alsjeblieft niet. Wat is Canada nou voor een wielerland? De naam Bauer (geen topper) schiet me te binnen, maar voor de rest? Als de wielerkalender dan toch moet worden uitgebreid, voeg dan wat mooie eendaagse WT klimkoersen in Colombia of Bolivia toe.
    12 september 2022 18:46
    Dat laatste zie ik ook wel zitten, maar daar zullen de centjes wel het probleem zijn. Maar als je toch naar Canada gaat kun je er net zo goed nog een ritje aan toevoegen.
    12 september 2022 18:56
    Colombianen zijn niet echt van de eendagskoersen, maar de Colombia Oro y Paz rittenwedstrijd begin februari zou zo snel mogelijk WT moeten worden.
    12 september 2022 19:52
    Als canada geen wielerland is, lijkt me dat een goede reden om er naartoe te trekken en ze met volle overgave te bekeren tot de religie grenzende wielergekte
    12 september 2022 23:38
    Het was maar tien jaar geleden dat Hesjedal de Giro won!
    13 september 2022 07:09
    De laatste 20 jaar hebben er meer Canadezen dan Fransozen een grote ronde gewonnen. Heeft dan Tour de France dan ook geen bestaansrecht meer?
    13 september 2022 12:10
    Woods en Houle doen het toch aardig, staan beiden in de top 100 en die laatste won een mooie tour etappe.
    13 september 2022 13:13
    Colombia , maar ook de vs als wielernatie hebben wat mij betreft meer recht op een wt koers dan Canada.
12 september 2022 18:43
Denk dat er niemand zit te wachten op een derde Canadese wedstrijd. De UCI zal gehoopt hebben dat deze mensen hun expertise konden gebruiken om een wedstrijd in de VS op te zetten. Maar het probleem is dat deze organisator financieel dus blijkbaar voor 80% leunt op lokale overheden. Lukt ze kennelijk niet om in de VS iemand zo gek te krijgen.

Beter kan die Maryland Classic dan de derde Noord Amerikaanse WT-wedstrijd worden.
    12 september 2022 18:46
    Ik mis Californië, dat was echt leuk altijd.
    12 september 2022 18:58
    Ik dacht ook dat Maryland snel WT zou gaan worden. Maar blijkbaar willen die naar een meerdaagse rittenwedstrijd evolueren, weet niet hoe dat allemaal gaat passen.
    12 september 2022 19:03
    Absoluut Wheely. Mooie klimmen, prachtige omgeving. Waarom is die van de kaart?
    12 september 2022 19:48
    Californië wilde destijds zelf geen WT worden omdat anders de nationale sponsoren geen kans hadden (en ze toch wel een leuk startveld hadden). Later financiële problemen. Maar dat geldt wel voor meer rondes, ook bv Duitsland. Je kunt wel WT zijn maar voor het wielrennen in eigen land beteken je dan minder …
12 september 2022 18:51
Een van de bestaande zal dan wel een weekend eerder plaatsvinden. WT koersen voor een bepaald jaar al wt waren moet je verplicht aan deelnemen, als je die nieuwe er dan tussen wurmt heb je grotere kans dat ze daar ook aan mee gaan doen. Al lijkt me dat dat sowieso wel het geval zal zijn, maar je zult altijd een paar ploegen hebben die daar niks menen te kunnen klaarspelen en dan bijv niet een week eerder al aanwezig willen zijn, of een week voor niets moeten blijven hangen.
12 september 2022 19:09
Raymond, ik ben vanmorgen teruggekeerd uit Montreal na familiebezoek in Engels sprekend Ontario. Het vliegveld Dorval en de infrastructuur in Quebec is sterk verouderd. Quebec wordt gefinancierd door Engelstalig Canada,vergelijkbaar vlaanderen/Wallonië. 80% gefinancierd zeg je zelf in t interview, jammer dat je niet doorgevraagt hebt of er volgens de organisatie draagvlak is voor extra koersen /financiering, want die is er niet in de rest van Canada.
12 september 2022 21:39
Ik denk dat als de WT ploegen er geen startplicht zouden hebben dat op een paar na de ploegen er weg zouden blijven. Net zoals voor de invoering van de WT de meeste Spaanse ploegen uit de Rv V en PR wegbleven. De zogenaamde Return on Investment voor de sponsoren is zo gering dat het niet opweegt tegen de kosten die de ploegen moeten maken.
13 september 2022 08:22
Ik zou dan eerder gaan voor de oplossing van de vorige organisator, een wedstrijd in de VS. Bijvoorbeeld het parcours van WK Richmond.
13 september 2022 08:37
Lijkt me dan toch interessanter om die derde wedstrijd in de V.S. te houden.
13 september 2022 09:04
Lees ik nu dat het WK op vrijwel hetzelfde parcours als Montreal zal gereden worden.. en dat 1 week na Montreal? 2x dezelfde wedstrijd dan? Hoop dat dit niet klopt.
    13 september 2022 09:54
    Misschien ditmaal wel met achterlandlus?

    Hoe dan ook. Als je één van die 2 steden moet pakken voor een WK ronde is Quebec de fraaiere keuze natuurlijk, esthetisch. Dat Montreal is werkelijk volledig inwisselbaar.
    13 september 2022 10:01
    Toen het WK in Plouay werd gehouden zat de Grand Prix de Plouay twee maanden eerder in het seizoen dan gebruikelijk zodat het niet te dicht bij het WK zat. Winnaar daar.... Romans Vainsteins.
14 september 2022 13:47
De uitbreiding van het aantal worldtour ploegen zou perfect geregeld kunnen worden als je niet elke ploeg verplicht overal te rijden. Een klimmersploegje heeft weinig te zoeken in Roubaix of de RVV. Een aantal startplaatsen verplichten zonder dat het per se acht renners moeten zijn. Bv. 100 wedstrijden in de worldtour, verplicht 600 startplaatsen, maar ook niet overal startrecht, wat je zou kunnen koppelen aan aan individuele en ploegprestaties. Waarom een ploeg verplichten om naar Canada te gaan terwijl er lokale continentale ploegen zijn die maar al te graag willen laten zien wat ze in hun mars hebben.

Reacties zijn gesloten.