‘Nederlandse provincies leggen geld opzij voor komst Vuelta a España’
foto: Marcel Koch (archief)
dinsdag 13 februari 2018 om 11:01

‘Nederlandse provincies leggen geld opzij voor komst Vuelta a España’

Utrecht en Noord-Brabant maken werk van de komst van de Vuelta a España naar Nederland. Hoewel de Vuelta-start nog niet is toegewezen, zouden beide provincies al geld opzij hebben gelegd om de Spaanse ronde in 2020 te ontvangen. Dat meldt het Brabants Dagblad.

Volgens de krant is Utrecht de beoogde plek voor de ploegenpresentatie en de openingsrit, een ploegentijdrit. Daarna moeten twee etappes door de provincie Noord-Brabant voeren. De gemeente en provincie Utrecht zouden ruim vier miljoen euro willen uittrekken voor het evenement, Noord-Brabant bijna één miljoen euro en de gemeenten Breda en Den Bosch samen 1,25 miljoen euro. Het restbedrag zou bij elkaar moeten worden gebracht door private partijen en een subsidieaanvraag.

De plannen van Utrecht en Noord-Brabant zijn niet nieuw. Al in 2016 werden de ambities uitgesproken vanuit beide provincies.

27 Reacties
13 februari 2018 12:08
Leuk, maar vraag me toch af wat de meerderheid van de belastingbetaler hiervan vindt
13 februari 2018 12:39
Als je in een welvarend land als Nederland al geen gemeenschapsgeld op deze manier uit kan geven, blijft er weinig over voor algemeen vermaak.

Menig muziekfestival draait ook op overheidssubsidie, net als kunstevenementen, theaters en meer. Allemaal zaken waar de meederheid waarschijnlijk niet op zit te wachten, maar die bij elkaar wel maken dat er voor iedereen genoeg vermaak is. Gelukkig geldt de dictatuur van de meerderheid in de meeste gevallen niet.
13 februari 2018 12:58
Bulcke +1
13 februari 2018 13:04
Best een sterk verhaal van Bulcke ware het niet dat ons deel qua grote rondestarts toch wel erg ruim gehaald is de afgelopen tig jaren ,... Dan maar wat meer naar muziek
13 februari 2018 13:37
Daar is idd best over te discussieren rv. Is wel een discussie over een onsje meer of een onsje minder en persoonlijke voorkeur, maar niet over het principe.
13 februari 2018 14:07
Ik kan me zeker vinden in de argumentatie van Bulcke, maar zit daar ook ergens een grens aan? 1.25 miljoen voor 2 gemeentes is behoorlijk wat
13 februari 2018 14:08
Gewoon weer iets meer gas boren in Groningen en je hebt die paar miljoen zo bij elkaar.
13 februari 2018 14:48
Na een schadepost van 64 miljoen voor een tramlijntje van drie keer niks (Uithoflijn) zijn die 4 miljoen natuurlijk een fooitje.
13 februari 2018 14:53
Ik vind Utrecht nog wat te vers in het geheugen liggen qua (zeer geslaagde) GT start maar als ze er daar alweer grote zin en geld voor hebben, bring it on.
13 februari 2018 14:59
Hier in Zeeland zijn de tour en de giro geweest. Maar je lacht je rot hoe het provinciebestuur, wil blijven goed praten dat beide evenementen Zeeland veel geld hebben opgeleverd. Zo zou het na de Giro hier in Zeeland stikken van de Italiaanse toeristen. En tijdens de tour werd de publieke belangstelling zo erg overdreven. Er hadden dan wel zeker duizenden mensen moeten zijn verdronken. Want zoveel mensen passen nooit op de Oosterscheldekering.

Van mij mag een provincie/gemeente best geld uitgeven aan een wielerwedstrijd. Maar zeg er dan ook ff eerlijk bij hoeveel het de belastingbetaler gaat kosten. En maak dan een eerlijke afweging.
13 februari 2018 15:07
Alweer? Zal wel te maken hebben met winstbejag en koopmangeest, want qua parkoers hebben Utrecht en Brabant maar weinig interessants te bieden.
13 februari 2018 15:14
@aardappeljager,
Natuurlijk is er ergens een grens, maar ik vind het altijd zo onzinnig om dit als losstaand iets te behandelen. En al helemaal om oppervlakkige opmerkingen te gaan plaatsten, zoals "wat zou de meerderheid van de belastingbetaler hiervan vinden".

Elke gemeente heeft gewoon een begroting en heeft een hele reeks van uitgaven. Blijkbaar denken ze in Breda en Den Bosch dat het als gemeente waardevol is om hier in te investeren en zijn ze in staat om het genoemde bedrag in de begroting te kunnen passen.

Het zou best kunnen dat ze er in Breda en/of Den Bosch een potje van maken, maar op basis van dit artikel kan ik dat niet beoordelen en ik heb jou ook nog geen argumenten horen geven waaruit blijkt dat jij daar wel zicht op hebt.

Maar goed, mocht je niet tevreden zijn over de begroting en de plannen van de gemeente waar je woont dan is er binnenkort een moment om jouw stem te laten gelden.
13 februari 2018 15:53
@snoep je hebt helemaal gelijk. Dat inzicht heb ik niet. Het is meer een gevoel dat er tot nu toe (voor zover ik weet. En inderdaad ik weet niet alles) het nooit echt iets opgeleverd heeft. En begrijp me niet verkeerd; ik heb genoten van de grote rondes die gestart zijn in Groningen Rotterdam en Utrecht, maar het verdien model bij wielrennen is gewoon nogal mager
13 februari 2018 15:57
Daarbij gaf ik aan dat ik het me afvroeg, niet dat ik daar een antwoord op heb.

Volgens mij staat het mensen vrij om dingen te vragen en zo een discussie op gang te brengen. Jou staat het dan weer vrij dit een onzinnige opmerking te vinden. Uiteindelijk brengt het mij de discussie die ik wilde, maar ben ik er voorlopig nog niet uit of ik dit van voldoende toegevoegde waarde vind om deze bedragen ervoor neer te leggen.

Daarnaast ben ik ook van mening dat het onzinnig is om zover buiten het land van de ronde te starten en dan waarschijnlijk een grote verplaatsing te hebben. Er even vanuitgaande dat ze niet van Utrecht naar Madrid alles op de fiets doen
13 februari 2018 16:08
Geld verknoeien . Besteed dat geld liever aan het groter maken van de
wielersport in eigen land .
Of is dit onmogelijk omdat de hotemetoten , sorry de VIPS , dan geen
podium hebben om zich veren in de kont te steken.
13 februari 2018 17:10
Ben het wel beu.

Steek dat geld in de regionale sport of desnoods in de muziek, die grote ronde kijk ik wel thuis.
13 februari 2018 17:41
Er wordt al nauwelijks geld verdient met het organiseren van wielerwedstrijden. Als er dan ook geen steden meer zouden zijn die zijn die het er voor over hebben om er voor te betalen is het snel gedaan met het wielrennen Ben ik bang. Dan heeft investeren in de wielrenjeugd ook geen zin. Ben het er wel mee eens dat daar meer geld naar mag
13 februari 2018 17:53
Ben er wel klaar mee, die starts van grote rondes hier in Nederland. Liever dat er geld vrijkomt voor een paar mooie nieuwe koersen hier in het vlakke polderland.
13 februari 2018 17:55
Prachtig initiatief ! Kan niet wachten tot het moment dat er een fraaie tijdrit of rit in lijn in de Vuelta, nota bene in Nederland, gepland gaat worden.
Was 2 jaar geleden in Breda tijdens de tijdrit, en de animo van de 'gewone belastingbetaler' was zeer groot. Nagenoeg langs een tijdritparcours van ca. 10km geen leeg plekje meer te vinden.
13 februari 2018 18:02
Ik blijf er bij dat een grote ronde in haar eigen land moet starten, ofwel op gepaste (in 1 etappe te rijden) fietsafstand van het land.
Zo'n Giro start in Israel , maar ook Nederland is aardig, maar waar gaat dat heen.
13 februari 2018 18:30
Toch nog een mooi beetje goedkoper dan bijvoorbeeld een Olympische Spelen. Die mogen ze wat mij betreft gelijk afschaffen, maar dat is weer een héél andere discussie.
13 februari 2018 19:14
Persoonlijk vind ik ruim 2 miljoen nog best wel mee vallen, ook als je rekening houdt dat daar nog geld bij zou komen. De vier miljoen van Utrecht tikt wel aan, maar als je het vergelijkt met andere zaken in Nederland is het echt wel te verantwoorden. Europese culturele hoofdstad kost de Nederlandse staat 35! miljoen, verspreid over het rijk, de provincie en gemeente.

Al blijf ik wel van mening dat we de laatste jaren niet hebben mogen klagen wat betreft grote rondes en het gerust een tandje minder mag en dan direct in het Nederlandse wielrennen geïnvesteerd mag worden. Maar kennelijk hebben de provincie en de gemeenten het idee dat er vraag naar is. Je kunt overigens wel een schitterend parcours uittekenen in Den Bosch voor een proloog of voor een rit in lijn zijn er ook genoeg opties.

Voor mij is het in de buurt en ik zal er zeker aanwezig zijn, bij voorkeur zelfs nog een rit in lijn in Noord-Brabant.
13 februari 2018 19:23
In de breedtesport met dat geld. In Friesland wordt ook 200.000 euro uitgetrokken i.v.m. vooronderzoek om een grote ronde naar de provincie te halen. Gewoon de manier om adviesbureaus geld toe te schuiven. Voor de regionale wielersport kan er niets vanaf.
13 februari 2018 20:32
Liever hier dan in Israël, maar ik ben sowieso geen voorstander van ritten die enkel op buitenlandse bodem zijn.
13 februari 2018 22:52
Van mij mogen die grote rondes ook wel even een paar jaar wegblijven.

In 2009 hadden we in Drenthe en Gelderland al de Vuelta, in 2010 in Zuid-Holland en Zeeland de Tour, in 2010 in regio Amsterdam en Utrecht de Giro, in 2015 in Utrecht de Tour, in 2016 in Gelderland de Giro. En dan zou je bijna de Tour van 2012 (Luik) en 2017 (Dusseldorf) mee kunnen rekenen omdat die zo dichtbij waren.

5 (+2) grote rondes in acht jaar tijd...

Doe over tien jaar er maar weer eens eentje?

Reacties zijn gesloten.