Promotie-degradatie: BikeExchange stijgt twee plekken, ook Team DSM klimt
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 9 augustus 2022 om 16:46

Promotie-degradatie: BikeExchange stijgt twee plekken, ook Team DSM klimt

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

Update 9 augustus 2022
Deze week zien we opnieuw onderin de ranking een aantal wijzigingen. Vooral BikeExchange-Jayco deed goede zaken. Waar de Australiërs tijdens de Tour de France heel eventjes buiten de achttien veilige plekken vielen, zijn ze inmiddels vier plaatsen gestegen naar de vijftiende stek. Zij dankten die stijging aan twee van hun Italianen. Matteo Sobrero werd namelijk vierde in de Ronde van Polen, goed voor 220 UCI-punten. Lucas Hamilton pakte daar ook nog eens 24 stuks met zijn achttiende plek. Kevin Colleoni werd op zijn beurt derde in de Ronde van Tsjechië. Daarmee verdiende hij 70 UCI-punten voor zijn totaal.

Ook Lotto Soudal deed een zaakje, met dank aan de zege van Victor Campenaerts in de Tour of Leuven (125 punten) en Steff Cras, die zestien puntjes pakte in Polen. Ook EF Education-EasyPost sprokkelde links en rechts zo zijn puntjes, al bleven Cofidis en Movistar steken. Ook Arkéa Samsic stagneerde de afgelopen week. Zij zakten zelfs ook een plaatsje, dankzij de tweede plek en een ritzege van Thymen Arensman in de Ronde van Polen. Dat was voor Team DSM goed voor in totaal 370 UCI-punten. Daarmee is de jonge Nederlander meteen de best scorende renner uit de formatie van teammanager Iwan Spekenbrink.

Arensmans toekomstige ploeg INEOS Grenadiers had de beste week achter de rug. De Britse formatie pakte de afgelopen week meer dan 750 punten. Ethan Hayter was goed voor ruim de helft daarvan. Hij verzamelde in de Ronde van Polen (die hij won) in totaal 416 punten. Richard Carapaz had een klein aandeel met slechts zestien punten. De overige punten werden geraapt in de Vuelta a Burgos, waar eindwinnaar Pavel Sivakov ook nog twee ereplaatsen verzamelde. Spaans kampioen Carlos Rodríguez werd vierde in het eindklassement en deed zo ook zijn duit in het zakje. Samen waren zij goed voor meer dan 300 punten.


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. flag-nl Jumbo-Visma  34044,67
2. (+1) flag-gb INEOS Grenadiers 32409,99
3. (-1) flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 31746,37
4. flag-ae UAE Emirates 30236,66
5. flag-de BORA-hansgrohe 23239,5
6. flag-bh Bahrain Victorious 22954
7. flag-be Alpecin-Deceuninck 19239
8. flag-fr Groupama-FDJ 18599
9. flag-us Trek-Segafredo 17824,66
10. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 16475
11.  flag-kz Astana Qazaqstan 15844
12. flag-fr AG2R Citroën 15574
13. (+1) flag-de Team DSM 14698,71
14. (-1) flag-fr Arkéa Samsic 14514
15. (+2) flag-au BikeExchange-Jayco 13991,33
16. (-1) flag-us EF Education-EasyPost 13895,32
17. (-1) flag-fr Cofidis 13802
18. flag-es Movistar 13645
19. flag-be Lotto Soudal 12986
20. flag-il Israel-Premier Tech 12689,66
21. flag-fr TotalEnergies 8705
22. flag-no Uno-X 6269,46
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 5260

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



47 Reacties
09-08-2022 16:55
[i]Edit redactie: Bedankt, dat passen we aan.[/i]
09-08-2022 16:56
Mooie tabel en grafiek.
09-08-2022 17:03
Is er iemand die weet wanneer boetes verrekend worden? Ik zag dat Houle een dag in de Tour -25p UCI klassement kreeg voor sluikstorten. Heb het toen in het oog gehouden maar zag die nergens afgaan...

Als die pas eind seizoen worden verrekend kan je ook nog eens een vertekend beeld krijgen, want 4x een boete is dan al -100 punten...
    09-08-2022 17:20
    Vorige keer hadden ze het tijdens de tour bijgewerkt.
    09-08-2022 23:50
    Als je Houle opzoekt in de individuele ranking zie je dat er 25 sanctiepunten zijn afgetrokken van zijn totaal. Ik weet wel niet zeker of dat de 25 punten zijn waar jij het over hebt.
09-08-2022 18:32
Movistar begint ook wel in steeds nauwere schoentjes te raken hè
    10-08-2022 08:57
    Maar die hebben de Vuelta nog, dus die zie ik nog wel veilig eindigen tegen het einde van het seizoen.

    Ik vind vooral EF en Astana erg slecht dit jaar met minder dan 3000 UCI !
09-08-2022 18:45
Blijf DSM hilarisch vinden. 2 jaar na elkaar bij de allerzwaksten van de klas en de toekomst zit er alleen maar problematischer uit. Gewoon blijven surfen op de uitschieters van super saiyan Hirschi en de Hindley/Kelderman Giro tijdens het atypische en duidelijk niet representatieve Corona-seizoentje.
    09-08-2022 19:12
    Deel(s) waar. Hindley heeft echter al wel bewezen geen eendagsvlieg te zijn en Kelderman(n) heeft ook regelmatig top-10 noteringen in grote rondes.
    Maar je hebt gelijk over dat 'teren op' hoor wat betreft DSM, maar Astana idem toch? Die hebben dit jaar louter Nibali en Lutsenko die uitslagen rijden
    09-08-2022 19:27
    Bij Astana heb ik het idee dat die ofwel terug een financiële injectie krijgen van een of andere gekke Kazak (waardoor het terug een normale ploeg wordt) of dat die failliet gaan. Daar gaat naar mijn verwachting in de toekomst sowieso "iets" veranderen.

    Bij DSM is dit gewoon wat het is en ook zal blijven. En dat hoort momenteel niet meer thuis in de World Tour. Waarmee ik niet zeg dat Movistar, Cofidis, Lotto of Israel wel enorme aanwinsten zijn voor de WT, maar DSM zeker niet.

    DSM wordt steeds meer een doorgeefluik voor talenten, dat kan perfect in de top-regionen van het continentale circuit, met regelmatige wildcards voor grote koersen. Als ze echt WT willen blijven, dan moeten ze maar eens voor een sfeer/omgeving zorgen waar jonge renners wél willen blijven.
    09-08-2022 19:34
    Klopt hoor. Ze hebben toch aardig wat goede renners gehad. Volgend jaar alleen Bardet nog als enige topper? Dat kan eigenlijk niet hè
    09-08-2022 20:06
    Ja, zwakke selectie voorlopig voor 2023. Naast Bardet heb je nog Dainese en evt tel je Eekhof nog mee, maar dan stopt het qua “garanties”
    09-08-2022 21:38
    @Deel Koeper ook al heeft DSM maar 6 overwinningen nog altijd hebben ze 2 keer zoveel WT overwinningen dan Lotto Soudal en scoren ze de punten in de WT en niet in de kleine Belgische wedstrijdjes zoals Lotto Soudal. Dit is de reden dat Lotto Soudal van mij mag degraderen. J
    09-08-2022 22:03
    @harryjohan71

    Ik zie de relevantie niet, maar goed, over de voorbije 3 jaar hadden ze allebei 18 WT overwinningen, waarbij Lotto er in totaal 45 had en DSM 30.

    En bij DSM gaan voor het 3e jaar op rij 2 van hun 3 grootste puntenscoorders vertrekken en elke jaar wordt het moeilijker om iemand te vinden die dat gat kan vullen. Het wordt heel hard hopen dat Leknessund nog een stap kan zetten, want naast Bardet en Leknessund hebben ze nauwelijks renners over die punten pakken in de grote koersen, de rest doet het ook vooral in de kleine "Lotto"-koersjes, maar dan nog eens véél slechter dan Lotto.
    09-08-2022 22:46
    @Deel Koeper DSM scoort zo goed als geen punten in de kleine wedstrijden. De punten scoren ze in de WT wedstrijden. Bij hun ligt de focus gewoon op de WT wedstrijden en niet op het punten scoren met de sterkste renners in kleine koersen zoals bij Lotto Soudal. Lotto Soudal heeft trouwens ook geen keus, omdat hun huidige renners te kort komen op WT niveau.
    09-08-2022 23:26
    dsm pakt misschien veel meer punten in de wt dan lotto, maar wel met veel te weinig renners. het zijn altijd datzelfde handvol renners, waarvan de helft dan nog eens vertrekt

    begrijp ook niet wat het uitmaakt waar die punten vandaan komen, maakt in het voetbal toch ook niet uit of je je punten tegen toppers of tegen andere degradatiekandidaten haalt
    09-08-2022 23:36
    trouwens wat veel fixatie op 2022, in 2021 haalde lotto wel zo'n 70/80% van hun punten in de world tour
    09-08-2022 23:39
    Het heeft toch iets scheefs dat je voor een WT-licentie beter je beste renners op kunt stellen in kleinere niet-WT-koersen omdat je daar makkelijker punten pakt voor een WT-licentie. Ben het wat dat betreft wel eens met Van Aert.

    Neemt niet weg dat er ook promotie mogelijkheden moeten zijn in zo'n systeem voor de ploegen op een lager niveau, maar daarmee creëer je dit seizoen dus een soort nacompetitie tussen promotie kandidaten en de minste WT-ploegen.

    Wat mij betreft is de conclusie vooral dat promotie en degradatie niet op zijn plek is binnen een licentie sport.
    10-08-2022 07:37
    @Chippen Die vergelijking met het voetballen mag je me eens uitleggen. Ik wist niet dat Ajax door te winnen van Groningen hoger eindigt in de Champignons league.
    10-08-2022 08:42
    De ‘Champignons League’ is enkel voor smurfen.
    10-08-2022 09:07
    @harryjohan71

    Komt er ook nog een reactie op de punten behaald in 2021, dus de opmerking die jouw argument zwaar in vraag stelt?
    10-08-2022 09:24
    het gaat over promotie/degradatie uit je competitie, in de champions league haal je daar geen punten voor, dat is een andere competitie

    jij suggereert dat lotto zijn punten gaat halen in makkelijke wedstrijdjes tegen zwakke tegenstand om niet te degraderen uit hun competitie en dsm niet, ik stel dat dit bij een voetbalcompetitie geen issue is, de analogie is duidelijk genoeg.

    geen perfecte vergelijking, maar qua principe wel veel rechtlijniger dan de kromme interpretatie die jij ervan wil maken om je gelijk te halen
    10-08-2022 09:55
    @Deel Koeper in 2021 heeft Lotto Soudal inderdaad meer punten in de World Tour gehaald, maar lang niet voldoende om WT te blijven. Ze zijn niet voor niets toen 20e geworden. Dit bevestigt alleen maar dat ze niet goed genoeg zijn voor de WT. In het voetbal is er sprake van een competitie waarin de punten in die specifieke competitie gehaald kunnen worden. Dit is heel anders dan wielrennen.
    10-08-2022 10:51
    [quote]in 2021 heeft Lotto Soudal inderdaad meer punten in de World Tour gehaald, maar lang niet voldoende om WT te blijven. Ze zijn niet voor niets toen 20e geworden. Dit bevestigt alleen maar dat ze niet goed genoeg zijn voor de WT[/quote]

    Volgens de site van de UCI waren ze 18e, volgens PCS 19e, weet niet meteen waar je de 20e plek vandaan haalt. Maar dat was het punt niet eens, 18e, 19e of 20e, het is nog altijd beter dan 21e, wat de plek van DSM in 2021 was.

    Dat is net mijn punt, alles aan Lotto blijft kleven, blijft ook aan DSM plakken en vaak in grotere hoeveelheden. Ik ga de waardeloosheid van Lotto niet tegenspreken, ik stel alleen dat DSM zeker niet meer toevoegt.
    10-08-2022 12:32
    @HARRYJOHAN71, wow wat kan jij negatief blijven doorbomen over Lotto.

    Ja je hebt gelijk Harry, Lotto-Soudal is slecht en alle belgische ploegen en renners zijn ook stom. Nu kan je stoppen met je irritant gezeik altijd. Graag gedaan...
    10-08-2022 12:54
    @Deel Koeper ik reageer op je opmerking dat DSM hilarisch is. 2 jaar bij de allerzwaksten van de klas. Dat geldt net zo goed voor Lotto Soudal, anders hadden ze nu niet zo moeten strijden om de punten.
    10-08-2022 15:32
    @Chippen, je vergelijking met voetbal gaat spaak. Jij komt aan met winnen tegen de kleine clubs. Verschil is dat bij voetbal iedere club hetzelfde aantal wedstrijden speelt met dezelfde verdeling over dezelfde tegenstanders. In het wielrennen zijn er ploegen die nu meedoen aan wedstrijden met een erg laag niveau om zo punten te sprokkelen. Dat zou betekenen dat een Willem II vorig seizoen lekker wat wedstrijden in de topklasse en de KKD had kunnen gaan spelen om punten te verzamelen om zo niet te degraderen. Dan ziet de vergelijking er ineens heel anders uit.
    10-08-2022 18:06
    [quote]ik reageer op je opmerking dat DSM hilarisch is. 2 jaar bij de allerzwaksten van de klas. Dat geldt net zo goed voor Lotto Soudal, anders hadden ze nu niet zo moeten strijden om de punten.[/quote]

    Nee. Lotto eindigt 2 jaar op rij gewoon bij de eerste 18, DSM 2 jaar op rij niet. Ze moeten strijden omdat ze 3 jaar terug een erg slecht jaar hadden, toen het een ongewoon wielerseizoen was.

    Ik heb al een paar keer je eigen statements en argumenten tegen jou gebruikt en 't is sympathiek dat je 't nu ook eens bij mij probeert, maar als 't niet je core business is, raad ik het in de toekomst af, het verbetert de situatie niet.

    Al weten we natuurlijk allebei (met je posthistorie in het achterhoofd) dat het niets te maken heeft met de renners of prestaties van Lotto, maar met het vlagje van de ploeg.
09-08-2022 20:27
De weken van de waarheid breken stilaan aan. Ik duim voor Lotto maar gezien hun seizoen waarin ze op het internationale toneel schromelijk tekort schieten zou ik het ook wel jammer vinden moest het ten koste van pakweg Movistar zijn. Dan hoop ik toch eerder dat ze beide Cofidis nog inhalen.
Die lijken net als Arkea toch ook stilaan een prijs te betalen voor hun stormachtige seizoensbegin.
    09-08-2022 20:45
    Arkea heeft ook wel pech dat een flinke puntenpakker al sinds eind april uitgeschakeld is. Quintana in de Vuelta en Barguil in wat najaarskoersen zullen wel nog genoeg scoren.
09-08-2022 21:17
Dit seizoen van Wanty is ook wel bizar hè? Twee jaar lang het lachertje en nu kan ineens iedereen winnen.

Alsof ze bij Panoramix op bezoek zijn geweest om de WT veilig te stellen
    09-08-2022 21:36
    Is dat dezelfde soepketel waar de geelzwarte mannen van TBV voor de Tour ook nog even uit geslurpt hebben...?
    09-08-2022 21:43
    Beetje overdreven wel. Scoren in kleine koersen doet het vooral ook goed, hebben dit seizoen toch 'maar' vier keer gewonnen op WT-niveau waarvan twee stuks van een toptalent. Dat is niet een heel opmerkelijke score.

    Als je alles bekijkt is misschien de laatste twee weken in de Giro van Hirt opvallend. Aan de andere kant won Hirt een paar jaar geleden ook al bijna een zware bergrit in de Giro, verloor toen enkel de sprint van Ciccone. En dat Thijssen eindelijk lijkt door te breken is ook niet zo gek. Die was in de jeugdcategorieën niet minder dan een Jakobsen en Philipsen.
    09-08-2022 23:47
    Intermarché heeft ook gewoon goede transfers gedaan. Hun puntenpakkers zijn Kristoff die na 2 mindere jaren weer op zijn normale niveau zit en Girmay, die een toptalent is. En die had daar ook bij het kleine Delko al tekenen van laten zien, Intermarché zat als enige van de WorldTour ploegen niet te slapen. De 3de is Rota, die zet zijn progressie van de afgelopen jaren gewoon voort.
    Eigenlijk nog niets gezien bij die ploeg dat me de wenkbrauwen doet fronsen.
09-08-2022 22:39
Jumbo aan de top !
09-08-2022 23:25
Lotto inmiddels de 12e ploeg van dit jaar en beter dan bijv. Trek...

Ondanks dat ik echt niet snap waarom ze Ewan maar laten doormodderen in de tour en hem er niet uithalen om fit te worden zodat hij in andere koersen nog wat punten kan scoren, draaien ze objectief gezien eigenlijk best een goed seizoen. Als ze eruit gaan worden ze mijns inziens vooral gestraft voor een wel heel matig coronaseizoen
    09-08-2022 23:36
    @Rovi Ze worden vooral 'gestraft' voor het ondermaats presteren in de WT wedstrijden dit jaar.
    Dit proberen ze nu recht te zetten door extreem veel wedstrijden te rijden.
    10-08-2022 09:04
    Nou harryjohan - wat een fixatie op de kleine wedstrijden van Lotto, misschien even vergelijken met de Franse ploegen die lekker scoren in de coupe de france en ook heel veel kleinere wedstrijden rijden - niet iedereen wil de Tour winnen ! Sommige sponsors hebben andere doelen !
    10-08-2022 10:02
    @Mystery Rider Als bijvoorbeeld Tour de France geen doel is van Lotto Soudal waarom willen ze dan WT rijden. Ook zonder WT licentie mag Lotto Soudal die wedstrijden in België. Ik zeg nergens dat Lotto Soudal geen kleine wedstrijden mag rijden, maar vindt deze ploeg op basis van WT prestaties niet thuis horen in de WT. Dit geldt ook voor Cofidis.
    10-08-2022 12:51
    @HarryJohan71, mistery rider stelt dat niet elke ploeg de TDF wil winnen wat iets anders is dan ritten winnen in de TDF. Als je altijd leest wat je wil lezen heb je natuurlijk altijd gelijk. Als uw punt is dat enkel de ploegen die de TDF willen winnen in de WT thuis horen dan heb je er maar twee over en mag ineos op de wachtbank.
10-08-2022 09:22
Lotto heeft mijn inziens een verkeerde keuze gemaakt in de koersen dat ze Wellens uitspelen. In de Tour heeft Wellens opnieuw niets kunnen betekenen, maar in wedstrijden als Polen, Wallonie doet hij mee voor de eerste plaatsen en had hij een pak punten kunnen nemen.
10-08-2022 10:25
Waarom is de overgang van Arensman naar Ineos nog niet officieel gemaakt.
10-08-2022 10:38
Lotto is toast. Ze gaan die kleine 700 punten niet meer goedmaken. Ik denk dat IPT ze nog voorbij gaat ook. Dramatisch beleid, eigen schuld dikke bult.

Plaatsen 15 t/m 20 zitten op een zakdoek, dat wordt nog leuk de resterende maanden.
    10-08-2022 13:12
    Beetje tegenstrijdig om te stellen dat de nummer 19 toast is en de 700punten achterstand nooit meer goed gaat maken, om vervolgens in hetzelfde bericht te stellen dat de nummer 15 t/m 20 op een zakdoek zitten en dat het nog leuk gaat worden in de resterende maanden.
10-08-2022 11:29
Hup Israel. Cofidis en Lotto er gaarne uit. Prutploegen.
    10-08-2022 11:52
    Jij "ziet" in Lotto gewoon een keiharde lootjesconcurrent!
10-08-2022 19:17
Iemand die weet waar je lijst kan zien van wie de punten behaalde per ploeg?

Reacties zijn gesloten.