‘Programma Mathieu van der Poel onzeker door aanhoudende rugklachten’
foto: Cor Vos
vrijdag 20 augustus 2021 om 09:57

‘Programma Mathieu van der Poel onzeker door aanhoudende rugklachten’

Doet Mathieu van der Poel volgende week wel mee aan de wereldkampioenschappen mountainbike in het Italiaanse Val di Sole? Het Laatste Nieuws meldt dat de Nederlander nog altijd last heeft van zijn rug en dat de komende dagen cruciaal zijn met het oog op zijn najaar.

Na zijn veelbesproken val tijdens de olympische mountainbikewedstrijd in Tokio trok Van der Poel naar Italië voor een hoogtestage in Livigno, om zich daar voor te bereiden op het volgende deel van het seizoen. Van der Poel keerde echter vroeger dan verwacht terug vanwege rugklachten. Enkele dagen geleden liet ploegleider Christoph Roodhooft nog weten dat er geen reden tot paniek is.

Volgens Het Laatste Nieuws oogt de situatie echter een stuk minder rooskleurig. Van der Poel kampt namelijk nog steeds met rugklachten en de ploeg weet nog altijd niet wat de oorzaak is. De renner van Alpecin-Fenix kreeg tijdens de Wereldbeker mountainbike van Albstadt (begin mei) voor het eerst last van de rug, al was de pijn toen draaglijk. Na zijn zware smakker tijdens de Olympische cross-country-race werd de pijn heviger.

Speciale oefeningen 
De ploeg zou naarstig op zoek zijn naar een oplossing. Van der Poel krijgt momenteel speciale oefeningen, heeft een inspuiting gekregen tegen de pijn en bovendien wordt er gesleuteld aan zijn positie op de fiets en aan zijn schoenzolen. In het weekend zou er opnieuw een medische balans worden opgemaakt. Op basis daarvan worden er knopen doorgehakt met betrekking tot zijn verdere programma voor 2021.

Van der Poel heeft nu nog het WK mountainbike (eind augustus), de Benelux Tour (30 augustus-5 september), het WK wielrennen op de weg (26 september) en Parijs-Roubaix (3 oktober) op de planning staan. Als er geen verbetering komt in zijn situatie, dan komt zijn seizoensvervolg volgens HLN wellicht in gevaar.

62 Reacties
20-08-2021 10:00
Het is toch een mens, gelukkig.
    20-08-2021 11:11
    Idd, supermensen bestaan niet, alleen super prestaties.
    20-08-2021 11:28
    Gewoon alleen het WK rijden en Parijs-Roubaix.
20-08-2021 10:02
Stop voor dit jaar lekker met die MTB.
    20-08-2021 10:09
    Of, mits er niks kapot kan!! gewoon dit jaar uit doen en dan een winter in de modder overslaan. Daar heeft hij niks meer te bewijzen of te winnen.
    20-08-2021 10:10
    Dat lijkt me duidelijk. Dat onder hoogspanning wisselen van positie helpt heel zeker niet tegen rugklachten.
    20-08-2021 10:44
    Of stop gewoon met allerlei aannames doen over waar die rugklachten vandaan komen.
    20-08-2021 11:25
    Helemaal mee eens. Lichamelijke klachten kunnen wel eens het gevolg zijn van een te overvolle kalender of zichzelf te veel druk opleggen. MvdP is tenslotte ook een mens.
    20-08-2021 12:48
    Met nu doorgaan maak je meer kapot. Rust nemen en pas opnieuw beginnen als alle pijntjes zijn weggewerkt door de fysio. Ondertussen de stadfiets nemen. Heb ik ook moeten doen.

    Sommige mensen hebben al last als je hun zadel een beetje verhoogd of verlaagd.
    Hij rijdt 3 of 4 verschillende positie fietsen, scheurt in vierwielers en soms nog eens een crossmotor. Dat lijkt me niet al te best voor die rug iig.
20-08-2021 10:13
Dat zal dan de eerste x worden dat MvdP geconfronteerd wordt met een fysieke tegenslag en het daarbij behorende afnemen in populariteit en openlijk getwijfel of hij ooit nog terug zal keren op het niveau dat etc etc..

Mij is overigens duister of het door de fantoomplank komt of dat zijn al daarvoor aangehaalde MtB rugissue ten grondslag ligt, het lijkt me raadzaam dat te onderzoeken zonder hijgende marketingmannetjes en subsponsoortjes op de achtergrond. Al dat gezwoeg om hem toch maar ten tonele te kunnen voeren komt niet super over, denk ook aan Dumoulin.
    20-08-2021 10:31
    Vorig jaar ging ie toch ook niet helemaal lekker bij de hervatting van het seizoen en tijdens het veldrijden is hij ook al vaker geconfronteerd met blessureleed en tegenslag. Zeker niet de eerste keer in ieder geval, hoe hoger de ster staat hoe harder hij valt natuurlijk, dat wel.
    20-08-2021 10:31
    Ze hebben al eens in de rats gezeten na twee knieoperaties, maar toen was hij nog geen erkend fenomeen en slechts een jeugdige crosser. De familie van der Poel heeft in ieder geval wel vaker met dit bijltje gehakt.
    20-08-2021 10:37
    Dat ie iets minder was vorig jaar in augustus zou ik toch niet direct een grote tegenslag willen noemen. Kan evengoed het hete weer geweest zijn in Italië dat hij gewoon moeilijker verteert.
    20-08-2021 10:39
    Dat van vorig jaar vond ik schro-me-lijk overdreven qua ‘tegenslag’ en toen dacht ik al ‘hmmmmm, hoe zal het hem vergaan als het eens echt wat tegenzit…’. Ook hier weer met Dumoulin in het achterhoofd hé, die ging van tour hero runner up naar sukkeltje onkelbonk in niet al teveel tijd, volgens die lieve volgers.
    20-08-2021 10:47
    Ik bedoel vooral dat een deel van het publiek hem toen al afschreef en dat hij zich toen wel moest herpakken. Niet meer mee kunnen doen met de toppers kan al de bijna doodsteek zijn voor sommigen zie Dumoulin en ook interview Naesen van vandaag.
    20-08-2021 11:03
    Ach, toen hij in Nokere Koerse op de grond lag schreef jij hem ook al af voor dat voorjaar.
    20-08-2021 11:14
    Ja, ik dacht idd dat hij hard gevallen was, zat ik even naast ja.

    Dat is echter iets totaal anders dan een reetlikpubliek dat vrij rap, volgens het Henny&Hermanmodel, als zonnesneeuw verdwijnt bij tegenslag.
    20-08-2021 12:51
    @Romans Vainsteins
    Ik denk dat hij meer wakker ligt van een misgelopen (misgesprongen) medaille en onbevredigd revanchisme dan een zich ontsnappende juichmeute.
    20-08-2021 12:59
    Mogelijk maar nog onbewezen. Ik acht hem niet geheel ongevoelig wanneer je wonderboyschap sneller ingewisseld wordt voor hoon en twijfel dan dat de Taliban Kabul innamen.
    20-08-2021 14:06
    @Romans Vainsteins
    Dat wonderboyschap is toch wat overroepen. Het heeft hem in zijn eerste voorjaar ('19) heel erg meegezeten, slechts 1 Tourrit op 27 jaar... hadden we toch meer van verwacht, de wilde ruksprintjes zijn spectaculair maar 9/10 keer tegen Fabbro, Dekker, enkele Noren etc.

    Strade, RVV ('20), Tirreno ritten dit jaar, ene Tourrit dat maakt eigenlijk maar 5 overwinningen op het allerhoogste niveau.

    Ik tel er bij Pogacar en Van Aert 13 (excl. hun WK en OS medailles), Roglic 16, Dumoulin 11.
    20-08-2021 14:16
    Oostzee
    Voor het gemak '20 en vooral '19 maar even vergeten neem ik aan. Heeft RV toch een punt, hoe snel dat gaat.
20-08-2021 10:17
[quote]Van der Poel kampt namelijk nog steeds met rugklachten en de ploeg weet nog altijd niet wat de oorzaak is.[/quote]
Nou ik heb wel een idee... Een volledige MTB-sprong missen en keihard van je fiets donderen wil dat nog wel eens doen.
    20-08-2021 10:20
    Jup en dan niet even een tandje terugschakelen om even herstel te pakken, maar gelijk door op trainingskamp
    20-08-2021 10:21
    Hij had al last na Albstadt. Het meest logische lijkt me de switch van wegfiets naar de mountainbike, hij heeft dat direct aan 100% gedaan, terwijl het sowieso beter is om eerst wat rustige trainingen te doen om de houding op de mountainbike terug gewoon te worden.
    20-08-2021 10:22
    Ik vermoed dat ze verwijzen naar het feit dat hij al eerder last van zijn rug had. Al zal dat akkefietje niet echt geholpen hebben.
20-08-2021 10:24
Goed de tijd voor nemen en niet alle veranderingen, plaatjes, zadelhoogte etc tegelijk doorvoeren, want dan weet je nog niet precies wat helpt. En idd, ook alwaren er eerder al klachten.. die klap zal niet goed hebben gedaan. Beter ijzersterk terugkomen dan lange tijd aan"modderen".
20-08-2021 10:35
Laten we hopen dat de artsen die hem behandelen pas conclusies trekken na onderzoek en minder last hebben van tunnelvisie. Hier het hoogste woord voeren over de oorzaak, aanleiding of juiste weg naar herstel komt nogal kansloos over.
    20-08-2021 10:47
    +1, helemaal mee eens
    20-08-2021 19:38
    Als ik de kans had hem fysiek te onderzoeken zou ik ook een stuk genuanceerder kunnen zijn
20-08-2021 10:38
Ik gooi hem er nog maar een keertje in: "Ik volg het lichaam, en het lichaam volgt mij." Een variatie hierop is de vraag: "Moet ik mijn fietsen aanpassen, of pas ik me aan op mijn fietsen?" Er is geen raketgeleerde voor nodig om te beseffen dat het van twee kanten moet komen. Vader Adrie wist te vertellen dat voor dat MTB'en de armspieren behoorlijk getraind moesten worden. Ik hoop dan maar dat Mathieu niet te veel uren in dat krachthonk heeft verspeeld, zoals (weliswaar in 'n geheel andere sportdiscipline) "onze" sprintster Dafne Schippers, waarvan het gerucht wijd en zijd bekend is dat ze van de trap was gevallen - als oorzaak van al haar malheur. Ja, ja!?
    20-08-2021 10:45
    Halen ze die trap niet weg in de echte wedstrijd?!?
    20-08-2021 11:26
    In gevallen van uitzonderlijk getalenteerde sporters en aanhoudende blessures moet ik altijd denken aan wat Cor vd Geest ooit zei aan de tafel van DWDD. Hij vergeleek toen de fysieke gesteldheid van Arjen Robben met die van zijn zoon, Elco. Cor zei dat er sporters, zoals Elco en Arjen zijn, die meer talent hebben dan dat hun lichaam aankan.
    Dus het de combinatie van wat het hoofd wil en wat het lichaam aankan is niet in balans. Je zag het ook bij Sven Kramer. Die man kon zo ontzettend veel, had zo veel potentie om keihard te schaatsen, dat het lichaam achterbleef. Het klinkt als een rare contradictie, maar ik vond het altijd een mooie uitspraak, die Cor daar deed.
    Ik schaar Mathieu ook onder die groep sporters, die uitzonderlijk getalenteerd is.
    20-08-2021 11:31
    Vallen van een trap is van een geheel andere orde dan vallen zonder trap. Wat dan weer wel gelijke tred houdt, is het neerkomen.
    20-08-2021 11:36
    Onder talent valt (sorry voor dit werkwoord) ook het vermogen om knetterhard te trainen zonder geblesseerd te raken; ergens treedt er altijd een beperkende limiet op, bij gewone stervelingen wat eerder dan bij talenten, uiteraard. Bij Robben denk ik dat er heel veel fout is gegaan in het krachthonk: disbalans van allerlei spiergroepen. En ook Kramer (net als Schippers) heeft het accent veel te veel op kracht gelegd: vergelijk die lichamen aan het begin van hun sportcarrière eens met hun latere fase.
    20-08-2021 12:06
    Sagan is er ook zo eentje:
    https://youtu.be/wRdt3gO1oBM
20-08-2021 10:46
Kan hij nu wel trainen of houdt hij vooral rust?
20-08-2021 10:47
Bij mijn weten heeft Mathieu altijd al wel 'last' van z'n rug gehad. Hoe vaak zag je 'm in de cross niet even zn rug rechten en goed uitrekken als ie over de finish? Wellicht gewoon z'n zwakke plek of zoiets. Dan is zo'n val zoals op de OS niet echt lekker om erbij te hebben.
20-08-2021 10:48
Geef die jongen eens wat rust. Al zal hij dat zelf niet eens willen door zijn gedrevenheid. Als je ziet wat voor programma hij nog wil rijden. Zijn lichaam begint nu de grens aan te geven. De koppigheid en de eigenzinnigheid van Mathieu zijn onderdeel van zijn succes en ze maken hem uniek. Maar het kan tevens zijn grootste valkuil zijn, letterlijk en figuurlijk. En als je rug het echt begeeft kun je niks meer.
    20-08-2021 10:57
    Misschien zit daar de oplossing. Tijd heelt alle wonden.
    20-08-2021 11:06
    Inderdaad, zo'n verdovingsspuit geneest niet maar kan het wel erger maken. Net als geëxperimenteer met schoenplaatjes en positie.
    20-08-2021 13:54
    Zijn onbewustzijn dient weer vertrouwen in zijn bewustzijn ( sterke wil en streven) te krijgen. Bij anderen speelt dikwijls het omgekeerde en moeten die juist weer vertrouwen in hun kunnen krijgen.
    Rust van het lichaam lijkt voor hem een belangrijk onderdeel voor het opbouwen van vertrouwen, waardoor het geheel weer goed kan gaan presteren.
    Vertrouwen is hier bedoeld als een uitkomst van een complex van chemische lichaamsprocessen, pijn een signaal dat bepaalde belastingen geblokkeerd worden.
20-08-2021 10:55
Dit bericht verbaast niet omtrent de eindbaas. Als eerder gezegd, over de aard en ernst van zijn rugproblemen werd niets gezegd, behalve dat het geen structureel probleem was.
Dan kun je op je klompen al aanvoelen dat er iets is van een soort 'damage control' door de problemen ahw te verzachten.
Dacht eerst nog even een truc uit de oude doos : iets voorwenden dat er niet is om de concurrentie op het verkeerde been te zetten. De eigenlijke reden van zijn afgebroken hoogtestage zou dan kunnen zijn dat hij overtrained dreigde te raken, aangezien hij al naar een ultieme piek van de OS had toegewerkt.
Nu grijpt men mi naar kunstgrepen, aangezien de oorzaak niet bekend is. Overigens komt het vorige positieve bericht over Van der Poel van 'dat Matthieu het team zoveel ruimte en tijd heeft bezorgd' voor alsof het management al rekening houdt met een soort worst case scenario : einde seizoen of geen prestaties meer te verwachten.
Iig, hopelijk komt het goed en wordt de oorzaak snel gevonden.
20-08-2021 11:02
Ik denk dat hij de Benelux tour niet gaat rijden, dat was sowieso gekkenwerk 2 dagen na het WK mountainbike
20-08-2021 11:25
Lijkt mij duidelijk dat hij het WK MTB moet laten schieten, dan zijn er nog twee prioriteiten voor hem over dit seizoen. Maar om in die beide koersen te schitteren moet hij geen last meer hebben van de rug en ook kilometers in de benen hebben zowel in training als wedstrijden. Dat maakt het tot een lastige puzzel als je niet weet wat de precieze oorzaak is.
    20-08-2021 11:34
    Het zal toch al vrij lastig zijn om vanuit een blessure meteen klaar te zijn voor 250plussers als Roubaix en het WK, los nog van de MTB in de schuur poneren. Maar het blijft een genetisch mirakel natuurlijk.

    Laat het met name niet de sponsor zijn die nu bepaalt waar aan te treden, je eigen kapsel niet mogen kiezen en het verbod op een hipsterknotje is al vrijheidsberovend genoeg!
20-08-2021 11:33
Volgens mij heeft Mathieu wel eens laten vallen dat hij de overgang naar de mountainbike vooral lastig vindt vanwege de andere houding op de fiets. Lijkt mij toch zaak als dit chronisch is om een keuze te maken.
20-08-2021 11:54
Een groot aantal volgers wijst gelijk weer naar de MTB als schuldige.

Mijn vraag aan die volgers hoeveel en vaak heb je zelf ge-MTB'd?

Want de houding op een MTB is veel afwisselender dan op een wegfiets. Rugklachten ontstaan vaak door verkeerde houding icm langdurige inspanning. Dat heb je op de MTB veel minder. Ik fiets zelf hoofdzakelijk MTB en gravel. Langdurige wegritten doe ik niet zo vaak maar in het verleden wel gedaan. Stijve, pijnlijke rug en nek heb ik vnl op de wegfiets.

Een fikse klapper zoals de crash op de OS is geen oorzaak van onduidelijke rugklachten. Dan zou het juist overduidelijk moeten zijn waar de pijn en 'probleem' zit.

Bij MvdP zie je dat zijn kracht voor een heel groot deel uit z'n rug komt. Ergens is er nu een overbelasting in die keten ontstaan. Beste is nu even rust nemen (hoe jammer ook voor ons dat zal zijn) en dan in de winter een aantal crossen meepakken. En dan gedoseerd opbouwen richting weg en MTB seizoen.
    20-08-2021 12:10
    Ik krijg steevast juist rugpijn op mijn MTB, juist denk ik omdat je zoveel kracht uit je bovenlichaam moet halen.

    Maar het zal ongetwijfeld voor iedereen anders zijn.
    20-08-2021 12:15
    Ik moet zeggen dat afwisseling mij zelf juist heel goed bevalt als recreatief fietser. Is natuurlijk een vergelijking van likmevestje maar het liefst zou ik elke dag op een ander type fiets stappen. Juist veel variatie in bewegen doet mijn malle lijfje goed. Kan me voorstellen dat het voor de prof wielrenners ook juist goed is om af en toe van positie te veranderen en blijven te bewegen. Je zelf tot het uiterste dwingen in die positie is uiteraard een ander verhaal.
    20-08-2021 12:30
    @hanjo
    Jouw logica is niet goed te volgen. Want dat zou betekenen dat heel veel wegrenners met rugklachten te kampen zouden hebben. Of de houding van Matthieu op de weg zou verkeerd zijn.

    Het komt eerder voor dat er sprake is van overbelasting, een eventueel beknelde zenuw of iets van wevelbeschadiging. Maar dat is allemaal speculatie.
    Denk dat rust hier in eerste instantie belangrijk is om te kijken of dat de situatie verbetert.
    Lichaam en geest hebben nu eenmaal grenzen, en pijn is feitelijk niets anders dan een waarschuwingssignaal.
    20-08-2021 12:45
    Ik MTB graag en frequent maar ga daarin, nog iets minder dan op de weg niet tot het gaatje qua inspanning. Je bent inderdaad fysiek minder beperkt en lichamelijk gezonder bezig maar dat kan denk ik snel anders worden wanneer je voluit gaat de godganse tijd.
    20-08-2021 13:31
    @piet

    Nee hoor dat zeg ik helemaal niet. Ik stel alleen dat sommige volgers hier menen te kunnen stellen dat het door het mtben komt. En juist dat is een veel afwisselendere houding dan op de racefiets.
    Ik zeg niets over rugklachten bij andere renners.
    20-08-2021 15:02
    @RV
    Als je continu voluit gaat is het zeker anders ja. Ik cross zelf, en de eerste 2 echte seizoenen waarin ik cross wedstrijden reed had ik halfkoers echt al last van m’n rug. Onverhard continu volle bak rijden is écht wel pittig voor je rug; belangrijk om je core goed te trainen en een goede positie op de fiets te hebben.
    20-08-2021 15:56
    @hanjo
    Je schrijft :
    'Want de houding op een MTB is veel afwisselender dan op een wegfiets. Rugklachten ontstaan vaak door verkeerde houding icm langdurige inspanning. Dat heb je op de MTB veel minder.'

    Dan trek ik de conclusie dat Matthieu wellicht al een verkeerde houding op zijn wegfiets heeft en dat het kennelijk niet aan het mtb' en ligt, of de combinatie. Anderszins kan ik me niet voorstellen dat Matthieu z'n weghouding verkeerd is. En dat zal wellicht voor het overgrote deel ook voor het wegpeloton gelden (met geen rugklachten).
    Wellicht dan 'gewoon' overbelasting.
    20-08-2021 16:26
    Tja dan is je conclusie niet juist denk ik ...
    20-08-2021 23:52
    Wanneer ik de eerste MTB XC wedstrijden inga na een trainingsperiode op de racefiets en/of een voorjaarsprogramma op de weg dan heb ik toch ook altijd last van mijn onderrug. Het kost altijd enkele wedstrijden om dit weer goed aan te kunnen. Nu ben ik uiteraard geen VdP maar zo gek is het niet wat mij betreft.

    Dat heeft hij ook al jaren zo gehad enkel toen ging het weer weg na 2 wedstrijden. Dat het nu blijft is uiteraard niet goed.
20-08-2021 12:13
Graag zuinig op dit talent en top coureur. Eerst de oorzaak weten en pijn vrij zijn voordat hij weer gaat koersen. Nog genoeg toekomst voor mooie resultaten
    20-08-2021 13:19
    Zo is het. Niks forceren s.v.p.
20-08-2021 14:40
Rust, rust en nog eens rust.
    20-08-2021 23:00
    Zo is het en Koan-floating.
21-08-2021 01:13
Het ziet er goed uit voor Mathieu, telkens hij bijna dood is wint hij zijn volgende wedstrijd met veel overmacht, dus, de toekomst oogt mooi.
21-08-2021 09:00
Als je in 3 disciplines in het wielrennen niet alleen wil meedoen maar ook winnen komen de lichamelijke problemen onvermijdelijk. Er zullen keuzes moeten gemaakt worden of het lichaam zal voor hem kiezen. Idem WVA en Pidcock.

Reacties zijn gesloten.