Primoz Roglic over slotweek: “Het is niet aan mij om seconden te pakken”
foto: Cor Vos
maandag 14 september 2020 om 17:44

Primoz Roglic over slotweek: “Het is niet aan mij om seconden te pakken”

Primož Roglič vindt niet dat hij in de laatste week van de Tour de France het initiatief moet nemen om aan te vallen in bergritten. Dat zegt de geletruidrager van Jumbo-Visma op de tweede rustdag. “Het is niet aan mij om seconden te pakken”, vertelt hij. “Maar als we ons als ploeg goed voelen en we zien de kans, dan moeten we die pakken.”

De eerste horde is genomen: alle acht de renners van Jumbo-Visma hebben de tweede ronde van de coronatests doorstaan. “Ze hebben gezegd dat de tests allemaal negatief zijn, dus ik ben blij dat we nog een week mogen koersen”, lacht Roglič. “We volgen de regels en doen alles wat we moeten doen. Dan zorgt dat niet voor zoveel stress.”

De Sloveen is blij met hoe de Tour de France tot nu toe verloopt. “We hebben een hoog niveau laten zien met de ploeg. So far, so good. Daarom kunnen we ook optimistisch zijn voor de laatste week”, vertelt Roglič, die baalde van zijn tweede plaats op de Grand Colombier. “Ik wil altijd winnen, dus ik was wel teleurgesteld. Maar de ploeg was geweldig. Ik was zelf ook sterk, maar ging in de slotkilometer te vroeg de sprint aan. Daardoor miste ik de punch. Het goede nieuws is dat we er de hele dag waren en dat we allemaal heel sterk zijn.”

foto: Cor Vos

‘Concentratie kwijtraken? Dat kunnen we ons niet verloorloven’
Roglič reageert op zijn Roglič’ als gevraagd wordt naar de sleutelmomenten in de slotweek. “Dat gaan we elke dag zien. Elke dag is belangrijk”, aldus de ritwinnaar op Orcières-Merlette. “Het is belangrijk dat we gefocust blijven. Zeker nu we allemaal moe worden, kunnen we makkelijk de concentratie kwijtraken. Dat kunnen we ons niet veroorloven. We weten dat er nog grote bergen aankomen, met de Col de la Loze en ook de tijdrit. Dat zijn twee heel belangrijke dagen.”

De Sloveen ziet in zijn jongere landgenoot Tadej Pogacar de grootste concurrent voor de eindzege. In de bergrit over de Col de Peyresourde pakte Pogacar flink wat tijd op Roglič, maar die heeft geen spijt dat hij de UAE-renner heeft laten rijden. “Je kan altijd terugkijken wat je anders had willen doen, maar we staan er alsnog geweldig voor. Dat is heel mooi”, aldus de kopman van Jumbo-Visma.

Volgens Roglič is de kans groot dat de Tour de France komende zondag een Sloveense eindwinnaar krijgt. “Dat verwacht ik wel. Ik ben ervan overtuigd eigenlijk”, zegt hij. “We gaan de komende dagen zien wie dat wordt, maar ik hoop dat ik dat ben.”


44 Reacties
14-09-2020 17:57
klopt! Veilige marge, gewoon volgen en met de ploeg uitcontroleren!
    15-09-2020 08:38
    Groot gelijk heb je, Dike Vrouw! winnen is winnen.
14-09-2020 17:57
Wat is dat nou? Als je je goed zou voelen wil je toch tijd nemen? Zo defensief ingesteld bah! :P
    14-09-2020 18:06
    Defensief met twee ff-en is wel heel defensief. Maar van mij mag hij ook wat meer laten zien dan de laatste 250 meter.
    14-09-2020 18:06
    Dit is jammer genoeg de beste manier om een Tour te rijden als je daar zelf de kracht voor hebt en ondersteund wordt door een geweldige ploeg.
    14-09-2020 18:50
    Lees; elke bergetappe neem ik geen enkel initiatief en blijf ik lekker bij Tadej in de wielen zitten als hij vertrekt. Dit wordt een draak van een koersweek voor de kijkers die denken dat ze nog vuurwerk te zien krijgen deze dagen. Ik hoop dat ik er naast zit, maar dit is denk ik wel een realistisch scenario. Alleen de klimtijdrit naar de Planche biedt nog mogelijkheden tot spektakel bij de gratie dat ze niet in elkaars wiel kunnen rijden.
    14-09-2020 19:50
    @Barry Batsbak
    Ik ben het met je eens en het jammere is dat als Jumbo-Visma als ploeg niet zo sterk was geweest de tweestrijd tussen Roglic en Pogacar waarschijnlijk ongelofelijk interessant zou zijn geweest.
    14-09-2020 20:02
    Laten we niet vergeten dat Pogacar een flinke douw kreeg in de waaierrit 7. Daar heeft hij zijn achterstand opgelopen, niet vanwege het overwicht van Jumbo of een sterkere Roglic. Hou me ten goede, zonder geluk vaart niemand wel en bij de les zijn bij dreigende waaiers is ook een kwaliteit. Jumbo heeft dat goed aangepakt maar heeft wel geluk dat Pogacar niet bij de les was. Anders had Jumbo nu een heel listig probleem.
    14-09-2020 21:17
    Als geldt niet.
    15-09-2020 08:53
    barry, dan had Roglic Pogacar waarschijnlijk niet laten rijden die ene etappe
14-09-2020 18:06
Ik denk dat Roglic bang is om krachten te verspillen bij een aanval.
14-09-2020 18:09
De boniseconden aan de vluchters laten en met de ploeg tot de laatste kilometers controleren met een hoog tempo dat ontsnappen voor anderen bijna onmogelijk is.
De voorsprong is niet heel groot, maar zou voor de tijdrit genoeg moeten zijn.
Wat Roglic en Pogacar beide aangeven is dat er een Sloveense eindwinnaar zal komen. Dat is wel zowat zeker, alle anderen zijn zowat uitgeschakeld voor de winst. Maar zeker is het pas na de tijdrit.
    14-09-2020 19:43
    Waarom is het zo zeker dat er een Sloveense eindwinnaar komt? Er staan nog 5 anderen (Porte, Landa, Yates, López en Uran) binnen 2:16.

    Er gaat ongetwijfeld een situatie komen dat Jumbo de (totale) controle over het peloton
    niet meer heeft. Wanneer het man-tegen-man wordt dan kunnen er nog gekke dingen gebeuren, zeker gezien het parcours wat nog voor ons ligt. De verhoudingen liggen zo dicht bij elkaar dat een slechte dag zowel Roglic als Pogacar de das om kan doen.
14-09-2020 18:11
Wat moet hij anders doen. De aanval zoeken terwijl hij het best is omringd door zijn ploeg.
Misschien dat Tom Dumoulin de vrijheid krijgt om in de aanval te gaan in de etappe naar Méribel - Col de la Loze.
14-09-2020 18:19
Als Roglic gaat aanvallen en verspilt tijd, lacht iedereen JV uit. Niemand weet of Pogacar dan wel Roglic eerder breekt. Het is aan Pogacar om dit uit te zoeken. Niet aan Roglic. Bij andere sporten neem je toch ook geen onnodige risico’s als je voor staat. Waarom dan bij wielrennen wel.
    14-09-2020 18:29
    Zie je voor je dat je de in WK-finale met 2-0 voor staat en je wisselt een verdediger voor een spits omdat je per se met 3-0 wil winnen? Dat is natuurlijk belachelijk.

    Dat het niet aantrekkelijk is om naar te kijken als neutrale toeschouwer, daar kan ik inkomen. Maar dat je niet kan begrijpen dat het de beste tactiek is, dat lijkt me eerder van niet willen begrijpen.
    14-09-2020 18:33
    Vraag is alleen of je op dit moment met 2-0 voor staat, of slechts met 1-0....

    En met 2-0 is het logisch dat je je bus parkeert. Maar met 1-0 kun je gaan wisselen, maar stel je voor dat je toch nog de gelijkmaker om je oren krijgt en een verlenging moet spelen. Met een extra verdediger, terwijl je een goede aanvaller hebt opgeofferd.

    Voor mij is het ondanks de 40 seconden nog geen uitgemaakte zaak. Hoewel je beter met 1-0 kunt voorstaan dan achter....
    14-09-2020 19:09
    Zo lang het 40 seconden is, is het eigenlijk gewoon 3-0, want alleen in een heel uitzonderlijk geval gaat Pogacar dat goed maken in een tijdrit. Mocht Roglic woensdag 1 of 2 doelpunten tegen krijgen, dan kan je er eens over nadenken om donderdag aanvallend te wisselen, maar tot die tijd is dat nergens voor nodig.

    Tenzij Pogacar in de komende dagen ergens een rode kaart pakt, door op een onhandig moment pech te krijgen, te vallen, of in een verkeerd groepje te belanden. Dan is het natuurlijk ook alle ballen naar voren.
14-09-2020 18:55
Misschien Wout wat minder hard op kop laten rijden. Die rijdt iig Bennett en Kuss in de vernieling en als hij niet oppast Roglic ook. Volgens mij kunnen ze het overtal net wat beter uitspelen door iets te minderen.
    14-09-2020 19:10
    Bennett wel, Kuss zeker niet. Die wordt juist alleen maar weer sterker. En op Bennett zullen ze niet wachten om te verbeteren, dan kan je beter WvA zo lang mogelijk hard op kop laten sleuren.
14-09-2020 19:02
"PRIMOZ ROGLIC OVER SLOTWEEK: “HET IS NIET AAN MIJ OM SECONDEN TE PAKKEN”"

Maar hij heeft ook daarna nog gezegt op press conf, dat als de ploeg en hij goede benen hebben en daar een chance is, om nog de leiding nog te verstevigen ( dus: tijd erop te winnen), zullen ze dat doen.
Bron:
https://www.rtvslo.si/sport/kolesarstvo/dirka-po-franciji/zagotovo-bo-slovenec-v-rumeni-majici-v-parizu/536068
    14-09-2020 19:16
    Je leest hier alleen de titel?
    14-09-2020 19:30
    Nee, maar heb het niet gezien. Ik zie dst nu onder de titel. Excusses.
14-09-2020 19:05
Catenaccio wielrennen. Uiterst effectief, maar op termijn haakt het publiek af.
    14-09-2020 19:22
    Al 2 weken lang rijd jumbo vooraan. Weinig verdedigend in mijn ogen. Als een ander zich geroepen voelt om weg te rijden doen dan. Helaas lukt het ze niet waarom? Omdat jumbo gewoon iedere koers volle bak naar voren rijdt. Wielrennen is zo simpel van a naar b en dan zo snel mogelijk.
    15-09-2020 08:45
    Juist geen catenaccio. Eerder "spelen voor balbezit". En degene die tegen een achterstand aan kijken doen maar weinig moeite om in balbezit te komen...
14-09-2020 19:07
Tja. Beetje saai en of de marge voldoende is om technische of andere ongemakken op te vangen is vraag ik me af.

Waarschijnlijk kan hij gewoon niet beter.
    14-09-2020 19:28
    Bij tegenslag heb je een team om je heen nodig. Oftewel in de laatste klim nog meerdere renners van je team om je heen.
    14-09-2020 23:10
    Bij tegenslag in de tijdrit heb je niets aan je team en is een "veilige marge" van 40 seconden in een wip verdwenen
14-09-2020 19:28
Dat je je zo uit in de media snap ik. Als het de werkelijke gedachtegang is van JV, dan ben ik ervan overtuigd dat ze het deksel op de neus gaan krijgen en dat deze arrogantie hun val gaat inluiden. JV is de sterkste ploeg. Maar Pogacar is de sterkste renner in de wedstrijd, die eerste had gestaan als er geen waaierrit was geweest. Ik vind Roglic niet overtuigen. Hij is goed, maar niet zoveel beter dan de rest als in de voorbereidingskoersen. Dat betekent dat de rest in feite beter is nu en hij minder. Met dat gegeven ga je de derde week in. Als je Pogacar niet aanvalt op zijn zwakke punten laat je je naar de slachtbank voeren. Een étappe als die van morgen is uitstekend geschikt om hem te isoleren van zijn ploeg en aan te vallen.
    14-09-2020 19:30
    Isoleren van zijn ploeg lukt Pogacar niet voor de laatste klim. Daarvoor is JV te sterk.
    14-09-2020 19:55
    Ja en de ploeg van Pogacar niet sterk genoeg. Enige blokken die Roglic zouden kunnen isoleren zijn Astana en Bahrein, want ook Movistar valt tegen.
    14-09-2020 19:57
    @harryjohan71: je leest het verkeerd. Geurt Harm bedoelt dat het in zijn ogen verstandig zou zijn om Pogacar te isoleren van zijn ploeg en dan het overtal van Jumbo uit te spelen i.p.v. de hele meute naar de slotklim te rijden en dan het op een individuele krachtmeting tussen Pogacar en Roglic en de rest aan te laten komen.

    Wel is mijn vraag aan Geurt hoe Jumbo een overtal dan zou kunnen uitspelen? Dumoulin staat mijns inziens te ver, omdat bij een aanval van hem ongetwijfeld beter geklasseerden zoals een Yates of Landa zullen meeglippen en dan kan hij onmogelijk door gaan rijden.

    Volgens mij is het voor Pogacar uitermate simpel (zolang hij zelf de gele trui niet heeft): het wiel houden van Roglic en hem aanvallen op de slotklimmen indien mogelijk. Verschillen in het klassement zijn zo klein dat een aanval van iemand achter Pogacar automatisch ook een bedreiging is voor Roglic, dus Jumbo zal altijd gaan rijden en zodoende onbedoeld de 2e plaats van Pogacar beschermen.

    Voor zover ik het zie heeft Pogacar geen zwak punt momenteel om uit te buiten, omdat hij één van de sterkste renners in koers is én de situatie in het klassement zodanig is dat de kracht van de Jumbo-ploeg Pogacar alleen maar helpt.
    14-09-2020 20:49
    @rody scherpe analyse
    14-09-2020 21:21
    Huiskamer theorie.
    15-09-2020 08:56
    Geurt ham, pogacar kan idd de sterkste zijn, maar Roglic had hem niet laten rijden in die ene etappe, dus of Pogacar eerste had gestaan weet ik nog niet.
14-09-2020 19:45
Ik lees hier (en in andere topics) heel veel reacties waarin men vindt dat TJV maar (iets) minder gebruik moeten maken van hun kracht (de beste ploeg die zo'n hoog tempo oplegt dat de rest überhaupt niet aan demarreren denkt). Welke sportploeg / coach gaat bewust hun kracht niet gebruiken als dat de kansen op succes alleen maar vermindert? Natuurlijk moet sport leuk blijven, maar zorg eerst maar eens dat je voor het eerst de Tour wint, dan kunnen ze volgend jaar wellicht kijken of het op een andere manier ook lukt.
14-09-2020 20:45
Één lekke band op weg naar La Planche en hij is t haasje. Maar ja, we zullen zien.
14-09-2020 21:24
Ik zou wat minder hard stampen op kop, laat de rest maar wegrijden met een Tommeke erbij
    15-09-2020 08:50
    Uran, Lopez, Yates, Porte, Landa staan dichterbij Roglic dan bij Tom, dus met Tom erbij rijden zij nog wel door en heb je als Jumbo niks aan Tom in die aanval.
14-09-2020 22:38
Zoals ik al aangaf... JV is de sterkste ploeg maar Pogacar is individueel beter dan Roglic. Zoals JV nu rijdt komt het telkens op de slotklim alsnog aan op een man tegen man gevecht. Waar Roglic minder is dan tijdens de voorbereidingswedstrijden is Pogacar beter. Dat betekent dat je woensdag het risico loopt dat Pogacar woensdag het man tegen man gevecht op 3 kilometer van de finish aangaat en Roglic tegen flink tijdverlies aanloopt. Ik schat Pogacar in de tijdrit even hoog in en als ie frisser is in de laatste week hoger. Waar het mij om gaat is dat ik denk dat JV zich misrekent als men denkt dat men niet meer hoeft aan te vallen. Ik denk dat ze er goed aan doen mogelijkheden te zoeken om Pogacar ruim voor de finish te isoleren van zijn ploeg en dan te kijken of er mogelijkheden zijn dat uit te spelen.
    15-09-2020 08:56
    Hoezo is Pogacar individueel beter? Doordat Roglic de laatste sprint verliest? Roglic stond toch voor met 2-1... (of meer) Dus dan is het nu op z'n hoogst gelijk.

    Maar stel inderdaad dat Pogacar beter is. Hoe moet Roglic/Jumbo dan aanvallen? Volgens mij is de analyse van Roglic inderdaad kloppend: hij moet klaar zijn om de aanval van Pogacar op te vangen. En natuurlijk bij enig teken van zwakte niet laten de marge wat groter te laten worden.

    Zelf een aanval plaatsen (als je niet de sterkste bent) kan je wel eens heel duur komen te staan.
15-09-2020 08:50
Als Kwiat (of Carapaz) en Bernal in de aanval trekken in de bergen, zou ik toch mooi Dumoulin meesturen, dan hoeven ze helemaal niet meer alles kapot te rijden en kunnen ze rustig controleren.

Ook het duo Barguil/Quintana zie ik nog een gooi doen naar ritzege/bollen in de komende drie dagen, bij die aanval moet ook een Bennett, Kuss of Dumoulin meezitten, liefst Dumoulin.

Het wordt een hele interessante laatste week, want veel teams hebben nog niks gewonnen en hebben hun klassementsambities opgeborgen (Bora, Ineos, Arkea en in mindere mate Movistar). Astana, EF, Bahrain en Mitchelton die zitten al in de plaatsjes beschermen fase.
    15-09-2020 10:27
    Ik vraag me af of een Dumoulin of Kuss nu nog wel de ruimte krijgen als ze meesluipen in een etappe. Van Baarle probeerde dat ook een paar keer maar die werd meteen door Jumbo gecounterd

Reacties zijn gesloten.