Primoz Roglic: “Nieuwe prikkels voor Tour de France”
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 15 juni 2021 om 10:51

Primoz Roglic: “Nieuwe prikkels voor Tour de France”

Ride Geen Criterium du Dauphiné, geen Ronde van Zwitserland, zelfs geen enkele koersdag in de laatste twee maanden richting deze Tour de France. Luik-Bastenaken-Luik is de laatste wedstrijd die Primoz Roglic voor de start van de komende Tour in Brest heeft gereden. Liefst 62 dagen zal de Sloveen buiten competitie zijn. De laatste weken bereidt hij zich met een lange hoogtestage in Tignes voor op de komende Ronde van Frankrijk. Met slechts zeventien koersdagen in 2021 moet hij klaar zijn voor de belangrijkste klus uit zijn loopbaan.

“Het verleden heeft aangetoond dat ik direct na een hoogtestage meteen héél goed ben”, legt Roglic in een grote reportage in de Zomergids van Ride Magazine uit. “Ik heb na zo’n trainingskamp geen wedstrijdhardheid nodig om in topvorm te geraken. Daarbij denk ik dat je in je hoofd ook heel fris bent, wanneer je in de weken voorafgaand aan de Tour geen wedstrijdverplichtingen hebt. Daarbij hebben we ook in een aantal grote rondes geconstateerd dat ik vaak in de derde week iets vermoeid ben. Dat hopen we nu met deze aanpak te voorkomen. Je bent altijd op zoek naar nieuwe prikkels in je voorbereiding. Je wilt je voorbereiding steeds verbeteren.”

Roglic ontkent dat de valpartij in de Dauphiné van 2020, waardoor hij rond zijn heupen en onderrug nog bont en blauw in de Tour van start ging, een belangrijke reden voor deze strategie is. “Nee, ons doel hiermee is niet om valpartijen in voorbereidingswedstrijden uit te sluiten. Mijn doel is om in optimale vorm in de Tour van start te gaan. Alle keuzes worden gemaakt met dit streven in het achterhoofd. Daarbij zijn ook de Olympische Spelen van invloed geweest om het op deze manier aan te pakken. Die vinden immers al een week na de Tour plaats. Ik begrijp dat heel wat mensen in de wielerwereld verbaasd opkijken over deze aanpak. Wij geloven er echter in.”

Bestel nu de RIDE Zomerspecial

In de 212 pagina’s dikke RIDE Zomerspecial lees je alles over de aankomende Tour de France en de Olympische Spelen! Met de buitengewoon complete Tourgids kom je alles te weten over de 21 etappes van La Grande Boucle. Het magazine is hier te bestellen. RIDE is ook verkrijgbaar als vaderdagcadeau met de RIDE Tourbox. Bij een abonnement krijg je tijdelijk een boek over Mathieu v/d Poel cadeau.

48 Reacties
15-06-2021 11:04
Ja ik ben zeker benieuwd of deze aanpak de gewenste resultaten opleveren.
Er zijn zoveel bijkomende dingen, die roet in 't eten kunnen gooien.
15-06-2021 11:13
het gaat over OS een week na die Tour dus het zal 2021 moeten zijn..

Mss krijg je typefouten als je gewoon weer een artikel schrijft over iets wat al in 5 andere vormen is geschreven.. tenzij iemand iets gelezen heeft wat hij nog niet wist
15-06-2021 11:14
@Dario Moet je nagaan wat er gebeurt binnen het peloton als die aanpak werkt. Wordt een rustige wielerkalender. Wel een voordeel voor Ineos; kunnen ze elk jaar een andere kopman uitspelen in de Tour.
15-06-2021 11:18
Misschien doen ze dat heel stiekem al, met Laurens de Plus
15-06-2021 11:35
Die gaat goed zijn in juli (inkoppertje natuurlijk).
15-06-2021 11:37
Heel benieuwd of deze aanpak zijn vruchten gaat afwerpen.
    15-06-2021 11:43
    Bij hem zou het me niet verbazen. Zeker gezien de periode tm de spelen is het misschien handig op deze manier. 1e week van de Tour is toch vaak overleven dus dan kan hij de hardheid en ritme opdoen voor de laatste 2 weken en dan de spelen. Ik geloof er wel in, en zo het niet lukt hebben ze in ieder geval iets geprobeerd om herhaling van vorig jaar te voorkomen (toch net iets minder in laatste paar dagen).
15-06-2021 11:43
Interessant om te lezen dat ze dus ook echt merken dat hij minder wordt in de 3e week met zijn vorige aanpak. Vaak werd het hier benoemd, maar dan kon het nog worden weerlegt met zaken als blessures, te druk programma, etc.
    15-06-2021 13:17
    Het is dan ook relatief. Iedereen is vermoeid na 3 weken, de vraag is hoeveel impact dat heeft... kennelijk iets meer bij Roglic. (Maar hij herstelt er wel van en kan de wedstrijden erna weer tijden lang op top niveau door, het is dus niet zo dat op ook op is bij Roglic)
15-06-2021 11:49
Hup, Primoz!! In elk zogenaamd 'voorbereidingsrondje' doet hij uiteindelijk mee voor de eindoverwinning. Dus ik snap de beslissing wel om 'm even aan de kant te houden om hem fris naar de tour te brengen.

Ik ben benieuwd. TJV is vergeleken met vorig jaar wat zwakker, terwijl UAE en INEOS juist een stuk sterker lijken. Van Aert zal de boel bergop niet meer zo snel naar de vaantjes kunnen rijden, en ik ben ook bang dat Kruijswijk niet fit genoeg is om echt als troef te worden uitgespeeld. Dus het zal van het koersverloop afhangen hoe e.e.a. uitpakt.
15-06-2021 11:58
Ik gok dat 'ie derde wordt.
    15-06-2021 12:01
    Wie wordt er 2de volgens jou?
    15-06-2021 12:06
    Uran. Kan niet missen na die tijdrit afgelopen week.
    15-06-2021 12:07
    Geen Ineos op het podium dus.
    15-06-2021 12:15
    Wie wint hem dan?
    15-06-2021 12:29
    Padun natuurlijk.
    15-06-2021 12:54
    oke

    1 Padun
    2 Uran
    3 roglic
    16-06-2021 07:51
    Om 3e te worden moet ie dan wel ook Landa en Poels nog kloppen natuurlijk...
15-06-2021 12:01
Roglic is dus een omgekeerde Kruijswijk

Roglic: Goed in de 1ste 2 weken, minder in de 3de
Kruijswijk: Minder in de 1ste 2 weken, goed in de 3de.

Als die die twee renners met elkaar gaat combineren in een kloon, heb je dus de superrenner die je nodig hebt.
    15-06-2021 12:06
    Kloon dan ook meteen Pogačar, Bernal, Alaphilippe en van der Poel er doorheen, nog een vleugje Evenepoel er doorheen en we hoeven niet meer te kijken.
    15-06-2021 12:12
    Nee Wheely, je moet gewoon een robot op de fiets zetten
    15-06-2021 13:16
    Vergeet niet dat je ook de zwakke punten van deze renners kopieert.
    15-06-2021 13:20
    Weinig van gemerkt dat Roglic vorig jaar minder was in de derde week.
    15-06-2021 13:35
    Of als je ze ongunstig combineert heb je een Zubeldia die in alledrie de weken net de toppers niet kan volgen, maar wel constant in de top 8-15 in bergetappes.
    15-06-2021 15:52
    @Solitary Shell

    In de slottijdrit was hij nochtans zeer tegenvallend. Hij werd vijfde in een tijdrit waarin iedereen hem als winnaar had verwacht en reed pas de 12de tijd op La Planche des belles filles terwijl hij bij de beste drie klimmers hoort. Vorig jaar in de vuelta had hij het ook heel lastig richting La Covatilla en daar had hij nog het geluk dat de vuelta maar 18 dagen duurde.

    Tot nu toe heeft Roglic in elke GR die hij reed voor het AK een slechte dag gehad in de slotweek. Met uitzondering misschien van de vuelta van 2019 waarin hij in de slotweek voor de eerste keer ook moeite had met aanvallen van Lopez en Pogacar.
    15-06-2021 16:27
    Je bedoelt de Roglic die drie dagen daarvoor Pogacar nog had gelost op de Loze?

    Dat die tijdrit slecht of niet zo heel goed was, is echt een mythe. Hij heeft op het oog betere tijdritten gereden, maar hier trapte hij een hoger gemiddeld wattage dan tijdens de gewonnen tijdrit in de Vuelta van 2019 bijvoorbeeld. Dus wat verwacht je dan eigenlijk?

    Op de Planche reed hij zelfs nog [url=https://www.ad.nl/tour-de-france/hoe-primoz-roglic-de-tour-kon-verliezen~a6436400/]meer dan 6 watt gemiddeld[/url]! En dat is zelfs met een instorting nadat hij zich gerealiseerd had dat de Tourwinst hem ontglipt was. Die instorting was het enige moment in de Tour dat het rijden van Roglic echt duidelijk minder was, maar dan nog liep hij aan tegen iemand die zojuist dé prestatie van zeker deze eeuw had geleverd. Daar was geen kruit tegen gewassen: zelfs al had Roglic zijn beste waardes ooit gereden, dan nog had Pogacar de Tour gepakt.
    15-06-2021 17:00
    @splotary, ten eerste is het natuurlijk niet zo dat Roglic geen waardes meer kan trappen in de 3e week, hij word gewoon een fractie sneller slechter dan de rest, en als je dan bijv 30 sec verliest is dat dan een slechte dag.

    Daarnaast zijn buiten de tour van vorig jaar dus de vuelta van vorig jaar (die gelukkig voor hem ‘slechts’ 18 dagen duurde) en de giro van 2019 te noemen. Best veel als je het zo op een rijtje zet.
15-06-2021 12:51
Ik gun het Roglic enorm om een keer de Tour de France te winnen. Ik verwacht dat als Roglic er in de tweede helft van de Tour goed voor staat Kruijswijk zich niet te groot zal voelen om in dienst van Roglic te rijden (wat niet per se betekend dat Kruijswijk zijn eigen klassement opofferd). Als Kruijswijk er zelf nog redelijk voorstaat kan hij met een aanval waarmee hij de finale vroeg opent druk zetten op de concurrentie. Als Roglic kan volgen in plaats van zelf op aanvallen moet reageren zit hij in een zetel. Roglic zou als hij zich de sterkste voelt dan naar Kruijswijk toe kunnen springen. Vorige Tour reed Jumbo-Visma veel te passief en dat heeft ze uiteindelijk de overwinning gekost. Ze hadden Pogacar al lang op een onoverbrugbare afstand kunnen zetten.
    15-06-2021 17:04
    Waar had dat dan gemoeten? Volgens mij waren de Col de la Loze en de waaierrit de enige crisismomenten van Pogacar en toen heeft Roglic/JV dat vol uitgebuit.
15-06-2021 12:54
Vind dit type Tour fixatie nu toch wel aardig over the top gaan. Doet me weer denken aan Boogerd bivakkerend in zijn zuurstoftentje, en dat liep ook niet bijzonder goed af.

Begin me inmiddels ook af te vragen of ik niet liever zie dat Primoz zijn Vuelta trilogie ‘relaxed’ voltooid. Al dit geforceerde ‘Tour über alles’ begint ongezonde trekjes te krijgen.
    15-06-2021 13:01
    De Tour fixatie is toch een begrip in het wielrennen. Veel renners en ploegen zijn alleen geïnteresseerd in de maand juli, ondanks dat ze elders meer winstkansen hebben.
    15-06-2021 13:05
    Mij stoort die TdF fixatie ook wel een tikkie, maar het verschijnsel is niks nieuws. Denk aan Armstrong die jaren lang 3 weken per jaar de beste renner ter wereld was. Indurain zat ook al een beetje in die hoek, al won die ook nog 2x de Giro.
    15-06-2021 13:08
    Ik begrijp Roglic volkomen dat hij zich nog 1-3 jaar helemaal fixeert op die tourwinst.
    Bovendien heeft hij ook al 2 x de vuelta, Luik, allemaal andere rondjes etc gewonnen.
    15-06-2021 13:22
    Ik zie Roglic niet als een renner die vindt dat alles moet wijken voor de Tour. Juist hij heeft de afgelopen jaren richting zijn hoofddoelen uitgepakt in Romandië, Dauphine, etc. De Tour is nu een lacune in zijn palmares en om dat op te vullen moet hij echt 100,0% top zijn en niet 99,2%. Dit is de eerste keer dat alles moet wijken, een uitzondering.
    15-06-2021 14:23
    De voorbereiding van Roglic begint alleen te zeer een uitgesproken thema te worden. Nu presenteert TJV deze voorbereiding nagenoeg als zaligmakend en enige garantie voor een zo groot mogelijke kans op Tourwinst.
    Wat nu als Primoz een mindere dag heeft. Hoeft niets met die voorbereiding te maken hebben, maar reken maar dat vrijwel iedereen die link gaat leggen.
    Als zijn val in de Dauphine voor, en Vuelta winst na de Tour juist iets bewezen, dan was het wel dat hij ook onder minder ideale (zeg maar slechte) voorbereidingscondities absurd goed blijft presteren.
    15-06-2021 14:32
    De kans is groot dat je gelijk gaat krijgen, want ik acht de kans op Tourwinst voor Roglic zeker geen 50%. Echter zal de denkwijze van TJV juist volledig omgekeerd zijn. Zij denken: wat nu als Roglic wederom een iets mindere derde week heeft en daardoor naast de zege grijpt? Ik vermoed dat het team er echt van overtuigd is dat dit de weg naar Rome (Parijs) is en in dit specifieke geval kan ik het ook wel begrijpen. Spraken we hier over Uran, Mas, Lopez of Woods dan was het iets anders (hun kans op winst is bijna nihil).
    15-06-2021 17:07
    Valt mij ook op, met antwan tolhoek naar Trek-SF is de eerste renner van Jv die van de tour hysterie wilt ontsnappen in ieder geval een feit.
    15-06-2021 22:04
    Tolhoek naar een andere ploeg is juist mede omdat hij dan veel meer kans maakt om de Tour te rijden
15-06-2021 14:56
Pogacar met hirschi etc... dat we dit geloven.
15-06-2021 15:55
Mocht Roglic de Tour winnen, gaat hier in huize Kruithof iemand heel veel speciaalbier drinken die avond. Ik gun het hem zo enorm. En dan volgend jaar alle pijlen op de Giro, met een Tourploeg die zich volledig richt op het groen van van Aert.
15-06-2021 17:10
Na twee weken zijn de hoogtestages uitgewerkt en daarna krijg je dus een mindere periode. Logisch toch?
    16-06-2021 07:55
    Ja. Met als extra risico dat je in de eerste week aanpassingsproblemen ervaart en ergens tijd verliest.
    Maar het is goed om iets te proberen, we zien wel.

    Drie weken op de fiets blijven zitten en geen domme tijd verspelen is denk ik de belangrijkste verbetering die hij zou kunnen aanbrengen...
15-06-2021 17:20
Denk dat het verstandig is met col de Portes en Luz Ardiden en de tijdrit aan het einde.
15-06-2021 17:24
In eerste instantie was ik wat afwijzend tegenover de strategie om niet meer te koersen voor de Tour. Tien jaar terug was dat ondenkbaar. Je had immers hardheid nodig om te kunnen meedoen in de Tour.

Maar bij Roglic lijkt het er toch al een aantal keer op dat hij in de laatste week minder wordt (niet zo slecht dat hij volkomen door het ijs zakt). Hij werd al eens van het podium gegooid in de laatste tijdrit, en ook de twee Vuelta's die hij won waren aan het eind net iets minder. Dus ik denk dat de strategie wel eens heel goed bij hem zou kunnen passen.
15-06-2021 20:03
Ik maak me meer zorgen over de ploeg die Primoz meekrijgt.
    15-06-2021 21:57
    Zorgen niet, maar zie (nog) geen potentiële Martinez in de ploeg mocht Primoz op kiepen staan.
15-06-2021 21:05
Nee, ik koop geen Ride.
    15-06-2021 21:35
    Deze stroom aan ‘tipje van de sluier’ artikelen beginnen inderdaad verdacht veel op advertorials te lijken.

Reacties zijn gesloten.