Primoz Roglic: “Het tempo dat gereden werd was prima voor ons”
foto: Cor Vos
donderdag 3 september 2020 om 17:00

Primoz Roglic: “Het tempo dat gereden werd was prima voor ons”

Primoz Roglic kijkt met een goed gevoel terug op de zesde etappe van de Tour de France, waarin de favorieten zich koest hielden in de bergachtige finale. “De vluchtersgroep was erg sterk, maar voor ons was het een goede dag. We hadden alles onder controle”, aldus de Sloveense kopman van Jumbo-Visma.

“De etappe was niet heel vlak, want er lagen aan het einde wat bergen”, vertelde Roglic na de finish aan Sporza. De steile Col de la Lusette leek ideaal voor de favorieten om iets op te proberen, maar demarrages bleven uit. “Er werd een heel hoog tempo gereden en voor ons was dat goed, blijkbaar was dat ook zo voor de rest.”

Mitchelton-Scott nam vandaag de kop van het peloton in handen in de openingsfase. Die ploeg heeft nu het geel met Adam Yates. In de finale bepaalde INEOS Grenadiers het tempo. Roglic ziet het niet als een groot probleem dat Julian Alaphilippe de gele trui niet meer heeft. “Daar hebben we geen invloed op, we moeten ons focus op onszelf. We doen het goed tot nu toe, dat is onze grootste uitdaging”, zegt hij.

Roglic kwam in het peloton over de finish op de Mont Aigoual en behoudt zijn tweede plek in het klassement.

38 Reacties
03-09-2020 17:05
“De etappe was niet heel vlak, want er lagen aan het einde wat bergen”

Het begint onderhand wel een beetje cult en daarmee erg grappig te worden.
    03-09-2020 17:08
    Ja, dat is wel een briljante quote.
    03-09-2020 17:19
    De originele quote was "hills", maargoed.
    03-09-2020 17:51
    Geniale quote, alsof we zelf niet hebben gezien dat het geen sprintersrit was en alsof hij zelf die heuvels amper gevoeld heeft.

    De Tour verloopt wel heel gunstig voor zijn ploeg op deze manier trouwens. Voor ons fans wat minder.
    03-09-2020 18:59
    By far de beste quote tot nu toe deze Tour.
    04-09-2020 02:18
    De exacte quote was zelfs “It was not totally flat so at the end there were some hills'. Lol laatste 35km ging het omhoog.
03-09-2020 17:12
Kan niet begrijpen dat het 'prima' is om etappes weg te gooien voor vele renners. Roglic is zwaar de sterkste en toch maakt de beste man er geen gebruik van.

[i]Edit redactie: Let op je taalgebruik.[/i]
    03-09-2020 17:17
    Waarom zou JV nu al krachten verspelen? Zij zijn niet aan zet. Zij hebben al 2 overwinningen en staan er goed voor in het klassement.
    03-09-2020 17:17
    Sterkte.
    03-09-2020 17:43
    Je bent nog jong lijkt het. Als je het wielrennen al jaren volgt is het onlogisch krachten te verspillen in de 1e week. Tevens staat Jumbo als een huis, 2 etappe zeges en een wereldseizoen.
    04-09-2020 02:24
    Die mening mag je hebben natuurlijk.
    Maar Als hij weg zou rijden dan komen er 7 knechten van 4 verschillende ploegen vol op kop rijden, pakt ie misschien 20 seconden en heeft ie heel veel kracht verspild.
    Ik twijfel zelfs of we zaterdag überhaupt al echt volop strijd krijgen op de Peyresourde omdat het gewoon een loper is en er nog een flinke afdaling na komt.
03-09-2020 17:16
Top Quote! Het maakt Primoz allemaal niets uit, Het feit dat hij de beste sprint bergop heeft nu, maakt het voor INEOS en de anderen niet aantrekkelijk om het tempo op te voeren want dan pakt hij extra secondes/bonificatie en met twee ritzeges op zak voor de ploeg en een goede AK klassering voor hem en Tom is er ook geen druk van binnenuit.
03-09-2020 17:20
Roglic is nu veruit de sterkste. Profiteer er dan van. Straks heeft hij een keer een slechte dag en dan is het toedeloe. Bernal is zeker nog niet top en dit was gewoon bluffen van ineos. Wat een klote tour tot nu toe.
    03-09-2020 17:36
    mee eensch
    03-09-2020 17:45
    De etappe is totaal niet zwaar voor die gasten.
    De meeste Tours zijn saai de eerste week, nu met wat bergen is het af en toe leuk maar het blijft de eerste week. En waarom zou Roglic moeten gaan op zulke bergen met nog 2,5 week koersen.
    03-09-2020 21:05
    Ja er is echt nog geen jota aan inderdaad. Etappe van vandaag was zwaar zat om verschil te maken op de voorlaatste klim.
03-09-2020 17:52
briljant doch onbegrepen haiku dichter, die Primoz:

etappe was vlak
aan het einde wat bergen
voor ons was dat goed
03-09-2020 18:21
Wat aartstyle zegt:
Bernal, Pinot (na val), quintana (knie problemen), Carapaz (mist koers ritme) etc. kunnen allemaal langzaam groeien naar hun topvorm. Feitelijk staat het nog 0-0 daar waar JV wellicht met 2-0 voor had moeten staan...
03-09-2020 18:21
Waarom nu al krachten verspillen. Volgen op deze dagen helemaal prima. Je hebt je mannen nog lang genoeg nodig straks. Benieuwd welke etappe ze er een klap op willen gooien. Want heb het idee dat Bernal niet super sterk is althans oogt
    03-09-2020 18:51
    Iedereen verspilt toch krachten als Roglic aanvalt? Ineos en vooral Bernal zijn nog super slecht. Daar moet je meteen gebruik van maken.
    03-09-2020 18:51
    Overigens is het ook helemaal niet 'verspillen' als je gewoon tijd pakt.
    03-09-2020 21:06
    Je verspilt toch geen energie als je tijd pakt. Verder vind ik het niet erg, hoop niet dat die duffe Roglic de Tour wint, maar hoop wel dat iemand eens durft aan te vallen.
    03-09-2020 21:19
    Als Roglic had aangevallen, had hij geel gepakt. Dan ben je na elke etappe anderhalf uur extra kwijt aan huldigingen en andere plichtplegingen. Dan heb je vervolgens als ploeg een verantwoordelijkheid, niet omdat het moet maar omdat het nu eenmaal zo is.

    Ja, dat kost energie en daar moet je zuinig mee zijn.

    Op de voorlaatste dag van deze Tour wacht een tijdrit, waar een fitte Roglic en Dumoulin minuten kunnen pakken op de concurrentie. Waarom dan nu al in de aanval?
    03-09-2020 21:28
    In hoeverre zijn dat eigenlijk verplichtingen en valt dat anderhalf uur nergens in te korten? Kun je niet gewoon de interviews weigeren?
    03-09-2020 21:41
    Wat bedoel je met 'gewoon'?
    03-09-2020 22:17
    Dat je ze niet doet en gaat chillen op je kamer met een leuk boek, krijg je dan straf?
03-09-2020 18:45
@tinus1984 de vraag is waar en/of TJV er straks nog ergens een klap op kan geven.
Voorlopig is het wachten, wachten. In het weekend zal het ook nog niet echt spannend worden aangezien er geen finish bergop is. Als het zo door blijft gaan denken ze bij TJV vooral aan de klimtijdrit om daar de slag te slaan.
Jammer dat de tijdrit niet eerder in de ronde ligt, dan moesten de kopmannen al met de billen bloot en zou er daarna een meer open koers komen.
03-09-2020 18:52
Dat eeuwige gezeik op Jumbo, Jumbo staat rijdt deze tour tot nog toe toch gewoon fantastisch, 2 ritten op 6 etappes en Roglic op 2 in het klassement, wat op dit moment de meest ideale plek is en Dumoulin ook nog geen tijd verloren op de overige favorieten.

Wat wil je dan nog meer ? 6 op 6 en 4 minuten voorsprong voor je AK mannen?
03-09-2020 18:57
Vintage Roglic.. Deadpan humor op z’n droogst.
03-09-2020 19:07
Zou Roglic zelf niet het beste kunnen beoordelen of zijn concurrenten wel of niet in vorm zijn. Gezien zijn status denk ik van wel. En gezien de status van Ineos/Sky in het verleden lijkt het me zelfmoord om nu al aan te vallen. Samengevat: alles verloopt naar wens.
03-09-2020 19:31
Als Bernal-fan (die niet gelooft dat hij veel kans maakt dit jaar) is het wel het ideale scenario tot nu toe.
Ik denk echt dat ze bij Jumbo de kans laten liggen om een paar renners op achterstand te zetten die in de derde week nog gevaarlijk kunnen worden. Tenzij ze vrezen dat ze ook Dumoulin zelf in de problemen zouden brengen en in de derde week nog twee troeven willen hebben.
03-09-2020 19:33
Alles verloopt naar wens, hoop dat Tom er bij blijft. Feit blijft wel dat de indrukwekkende JV trein na 2 aankomsten bergop nog niemand in de problemen heeft gebracht.
Voor Tom loopt het gunstig maar ook voor onze vriend Nairo
03-09-2020 19:37
Ik snap de tactiek van Jumbo-Visma, maar die houdt ook een risico in. Bernal is de grootste concurrent en die had rugklachten. Soms kun je beter iemand vroeg een dreun verkopen zodat ie later niet nog kans heeft om jou pijn te doen. Nu geef je hem de kans om rustig in zijn kracht en fitheid te komen, en dat kon wel eens betekenen dat Roglic daar aan het einde spijt van krijgt. Helemaal eens dus met Chochise.
03-09-2020 19:45
Als Bernal inderdaad rugklachten heeft, zal hij daar de hele Tour last van houden. Althans die kans is aanzienlijk aanwezig. En dan kun je hem later ook wel uitschakelen. Als Bernal doet alsof dan trap je er flink in als je nu volle bak gaat rijden.

Reacties zijn gesloten.