Primoz Roglic blikt vooruit: “Ik hoop morgen weer op goede benen”
foto: Cor Vos
dinsdag 15 september 2020 om 19:34

Primoz Roglic blikt vooruit: “Ik hoop morgen weer op goede benen”

Primož Roglič kan weer een dag afvinken als leider in de Tour de France. De Sloveen van Jumbo-Visma zal morgen weer aan de bak moeten tijdens de koninginnenrit naar de Col de la Loze. “Ik hoop morgen weer op goede benen. Daar gaat het uiteindelijk om.”

Roglič moest in de laatste honderden meters van de etappe naar Villard-de-Lans nog reageren op een aanval van zijn directe concurrent Tadej Pogačar. De geletruidrager bleek sterk genoeg om de aanval te pareren, waardoor hij in het klassement nog altijd een voorsprong van veertig seconden heeft op zijn jongere landgenoot.

“Het was voor ons opnieuw een goede dag. We moesten vandaag wel onze focus behouden, gezien de zeer snelle start. Er komen nu enkele belangrijke etappes aan. De ploeg rijdt echter geweldig en we kijken dan ook uit naar de laatste dagen in deze Tour. Morgen staat de koninginnenrit op het programma”, aldus Roglič.

De Col de la Loze brengt de renners naar een hoogte van 2.304 meter, meteen ook het dak van deze Tour de France. “Vooral de laatste kilometers zijn enorm lastig. We hebben de klim verkend, maar na twee weken koers maakt het niet echt uit waar we rijden. Vlak of bergop, het is allemaal hetzelfde. Het gaat erom dat de benen nog goed zijn. Je moet de benen hebben.”

32 Reacties
15-09-2020 19:42
"Vlak of bergop, het is allemaal hetzelfde." Dit doet me toch weer lachen. Hij denkt natuurlijk ook wat een onzin die vragen en draait dan weer een riedeltje af. Morgen weer een dag dichter bij Parijs zou ik zeggen. Ik hoop ook op spektakel maar daar hebben hij en de ploeg natuurlijk niets mee te maken. Voor hen telt alleen eindwinst.
15-09-2020 19:48
Ik blijf het lastig vinden. Van één kant gun ik TJV de winst van harte, van de andere kant geniet ik enorm van de aanvalslust van Pogacar, ook vandaag weer. Op dit moment kan ik met zowel Roglic als Pogacar als winnaar wel vrede hebben. In de toekomst zie ik liever de meest aanvallende winnen.
    15-09-2020 20:13
    Aanvalslust ?? Die paar meter gevoed door een heilig moeten ??
    15-09-2020 20:16
    Bij aanvalslust denk ik toch echt aan de kansloze acties van Contador in de nadagen van zijn carriere.
    Niet aan de aanzetten die 400 meter onder de top beginnen, en maximaal 10 seconden winst of verlies opleveren.

    Neemt niet weg dat Pogacar 10000000 keer meer probeert dan Landa, Porte of Uran in deze tour. Want die heb ik nog geen enkele demarrage zien plaatsen...
    15-09-2020 20:37
    Wuijts heeft daar ook al zo'n handje van om de enorme aanvalslust van Pogacar te blijven roemen. Sorry, maar hij komt (voorlopig) niet verder dan de laatste honderden meters. Bij de aanval die hij inzette na de waaieretappe hebben ze hem (achteraf niet slim) simpel laten wegrijden.
    15-09-2020 21:00
    Hij probeert het minimale wat hij aan zijn stand verplicht is, en dat zien mensen dan aan voor ongeremde aanvalslust. Humor.
    15-09-2020 22:09
    Waarom wordt de aanval van Pogacar naar Loudenvielle zo snel vergeten? Dat had niets met laatste honderden meters te maken.

    Dezelfde rit waar ook Porte en Landa gewoon in de aanval zaten.
    16-09-2020 08:16
    Wordt hier toch een beetje moe van, Roglic doet tot nu toe bijna alles goed om de tour te winnen. Het is niet aan hem om aan te vallen met deze voorsprong en de tijdrit nog op komst. Had hij tweede gestaan had ie echt wel aangevallen.. Het wielrennen is in z’n algemeen gewoon veel berekender geworden.
    16-09-2020 09:24
    @Deelkoeper daar waren 4 man weggesprongen, omdat er seconden boven te verdienen waren. Dit was geen aanval van Pogacar! Daarna hebben ze het met zijn vieren verder uitgebreid. Zo kun je alles we toewijzen aan Pogacar. De objectiviteit is hierin ver te zoeken.
    16-09-2020 11:33
    Pogacar neemt daar gewoon 40 seconden terug, hoe kan je dat nu niet als aanval zien? Wat een onzin.
15-09-2020 19:54
Vlak of bergop, het maakt voor Primoz allemaal niet uit!
15-09-2020 19:56
Roglic moet morgen overleven in het wiel van Pogacar en rekenen op de tijdrit.
Het wordt niet gemakkelijk....Pogacar is meer dan goed!
15-09-2020 20:02
Best leuk zo’n leider die overduidelijk vindt dat iedereen met een microfoon hem beter gewoon met rust laat en dat in de minieme intervieuwetjes nog redelijk opgewekt meegeeft ook. Dikke kans dat hij na tourwinst totaal ontdooit en alles er uit gooit.
    15-09-2020 20:19
    Die vlieger lijkt bij Primoz niet op te gaan. Komt vriendelijk, maar gesloten over. Het is wel een hoogvlieger natuurlijk.
15-09-2020 20:12
Ze zouden Primoz uit de tour moeten gooien voor dit soort gewaagde controversiële uitspraken!
15-09-2020 20:19
Het wordt spannend morgen. Ik hoop dat Kuss en Bennet bij Primoź kunnen blijven in de slotklim. Morgen weten we wie de tour gaat winnen.
15-09-2020 20:26
Ik hoop eigenlijk dat Jumbo-Visma morgen niet zo sterk is en dat Roglic op 5km voor de finish alleen komt te zitten. Dan krijgen we mooie strijd.
15-09-2020 20:30
Makkie morgen. Pogacar kon vandaag de la Cruz met moeite volgen en die "aanval" stelde helemaal geen drol voor.

Uran en co zijn een soort Louis Meintjes. Alleen maar volgen, bizar saaie renners.
15-09-2020 20:50
Knap dat hij zich al ruim twee weken volledig wegcijfert voor het doel van de ploeg. Ik hoop dat hij en de ploeg het halen en beloond wordt met een wedstrijd waarin hij helemaal ‘los’ mag gaan op de manier dat hij wil.
15-09-2020 20:50
Ik vond de aanzet van Pogacar z'n sprint op dat laatste klimmetje van vandaag nu niet bepaald overtuigend, dat was zes keer de pedalen rond en weer terug in het zadel.

Dat zag er een paar dagen geleden wel iets flitsender uit...

Benieuwd of er iemand een konijn uit z'n hoge hoed kan toveren... anders wordt het een lange Jumbo parade tot aan de finish.
15-09-2020 22:13
Als men kritiek heeft gehad op Froome, moet men dat zeker op Roglic hebben.
Froome viel tenminste nog eens aan van ver, of vanuit de afdaling!
Kom daar eens om, wat een saaiheid. De kracht van de tour (het grote commerciele belang) is tevens de zwakte: gesloten koers.

Nu weet ik weer waarom ik liever de Giro en de Vuelta kijk. Afgelopen dagen ook genoten van de Tirreno waar vrijuit gereden werd.
    15-09-2020 22:59
    Niemand met de gele trui om zijn schouders gaat aanvallen, ook Froome niet.
    16-09-2020 08:21
    Ja want froome in ze gele trui viel wel aan.. Verder vindt ik het appels met peren vergelijken de meesten praten over Roglic of het echt al zo’n gevestigde naam is in de grote rondes met een keer een vuelta winst op zak. Tuurlijk is die goed maar een Froome stak jarenlang boven de rest uit. Het is voor Roglic ook nog een ontdekkingsreis en dan ga je echt geen aanvallen plaatsen in het geel rijdend waarmee je net zo goed je hele klassement op kunt blazen.
15-09-2020 22:13
Zou wat zijn als Roglic morgen van het podium afkukelt.

In EEN uur van een mogelijk geslaagde Tour naar een mislukte Tour, met het sterkste back-up team wat de Tour de laatste decennia heeft gezien (als ik onze Vlaamse presentatoren mag geloven).

Ik hoop er niet op!
    15-09-2020 22:55
    Ik ook niet, maar het zou wel een mooi schouwspel zijn.
15-09-2020 22:40
Zolang de Nederlanders Dumoulin en van Aart in zijn buurt zijn gaat het goed.
    15-09-2020 22:56
    Van Aert is een Belg :-)
    15-09-2020 23:15
    Het maakt mij niet uit wie er uiteindelijk wint, als ik maar mooie strijd zie. Ik hoop natuurlijk dat Roglic wint, maar als Podgacar, Porte, Uran of wie dan ook de komende dagen sterker is dan hij, dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Ze moeten allemaal wel een marge creëren vóór de tijdrit, want daar zal Roglic beter zijn. Of tovert Dumoulin nog een ouderwets tijdritje uit de hoge hoed ?
16-09-2020 04:59
Welke ploeg gaat Dumoulin eigelijk terughalen als die er vandoor gaat?
    16-09-2020 04:59
    'zou gaan' ?
16-09-2020 09:07
Het rijden van Roglic is net zo behoudend als van Kruijswijk vorig jaar (behalve dat Roglic alles net wat beter kan).. Bij Kruijwijk hoopten we tevergeefs dat hij in elk geval nog iets zou proberen.. Maar Roglic staat al redelijk soeverein bovenaan..
    16-09-2020 09:13
    Welke klassementsrenner buiten Pogacar heeft aanvallender gereden dan Roglic? Tijdswinst krijg je niet zomaar. Dan moet je echt vooraan rijden.

Reacties zijn gesloten.