Positieve dopingtest op EPO voor Jarlinson Pantano
foto: Cor Vos
maandag 15 april 2019 om 17:51

Positieve dopingtest op EPO voor Jarlinson Pantano

Jarlinson Pantano is betrapt op het gebruik van EPO. De 30-jarige Colombiaan van Trek-Segafredo is per direct geschorst door zijn ploeg. De positieve test is buiten competitie afgenomen bij Pantano, die sinds 2017 bij de Amerikaanse ploeg rijdt.

Het gaat om een Adverse Analytical Finding, ook wel een analyse waaruit de aanwezigheid van verboden stoffen of middelen blijkt. Trek-Segafredo zegt ‘met grote teleurstelling’ kennis te hebben genomen van het nieuws over Pantano.

De Cycling Antidoping Foundation heeft op 26 februari de test uitgevoerd, twee dagen nadat Pantano de Tour du Haut-Var uitgereden had. Pantano heeft het recht om de B-staal aan te vragen. Wel is hij voorlopig geschorst door de UCI.

Ritwinnaar in de Tour
Pantano is bezig aan zijn achtste seizoen als profwielrenner. Hij begon in 2012 bij Colombia-Coldeportes en vertrok na drie jaar naar IAM Cycling. In Zwitserse dienst kende hij een ijzersterk jaar, met ritwinst in de Tour de France en de Ronde van Zwitserland. Ook werd hij dat jaar vierde in die Ronde van Zwitserland.

In 2017 debuteerde hij bij Trek-Segafredo, waar hij momenteel ploegmaat is van onder meer Bauke Mollema en Jasper Stuyven. Vorig jaar won Pantano nog een etappe in de Ronde van Catalonië. Dit seizoen stond hij op de planning voor de Giro d’Italia en de Tour de France.

65 Reacties
15-04-2019 17:55
Tjonge!
15-04-2019 17:56
Hey een Colombiaan
    15-04-2019 17:56
    Je zag het al bij Jody idd.

    Jammer want een leuke coureur, paniekpakhaas uit contractstopvrees gok ik. Niets menselijks is de renner vreemd. Hopelijk niet een al te lange OMG-huilstream op twitter, facebook etc. ditmaal.
15-04-2019 17:58
Au! Da's een wat grotere vis dan de gemiddelde stumpers die meestal gepakt worden. Even op PCS kijken leert dat mijnheer z'n carrière de laatste jaren een beetje in het slop raakte, misschien dacht hij die trend te stoppen. Of, erger, was die piek in 2016 wel het gevolg van... (https://www.procyclingstats.com/rider.php?id=139803)

Edit: ja, dat van die Colombiaan dacht ik ook even, maar bij een eerdere gelegenheid kon ik geen fatsoenlijke statistiek vinden over gepakten per land, althans niet uitgesplitst per sport. Zolang het om enkelen gaat wil ik niet direct de hele meute verdacht maken.
    15-04-2019 18:46
    Heb het idee dat Italianen daar niet voor onder doen.
    15-04-2019 20:30
    Russen, Kazakken ....
15-04-2019 18:03
Een Colombiaan die niet presteert, betrapt op EPO. De wielersport blijft je verrassen.
    15-04-2019 18:44
    Hoe heet ze, dat vrouwtje? Betsema ja. Kwam die daar ook niet vandaan?
    15-04-2019 18:56
    Ik geloof nog steeds in de onschuld van Betsema. Zal waarschijnlijk door geslachtsgemeenschap of variaties daarop zijn overgedragen. Geen wielrenner of wielrenster kan zo dom zijn te denken met anabole steroïden weg te komen.
    15-04-2019 20:23
    Niu zó slim zijn de meeste sporter toch niet!
    15-04-2019 21:19
    @Marcel1112
    Als jij die theorie kunt bedenken, dan Betsema vast ook.
    15-04-2019 22:05
    Grappig dat bij een mooie blonde vrouw er meteen een theorie opkomt met geslachtsgemeenschap. Waar het hart vol van is...
    15-04-2019 22:53
    @Marcel
    Ze heeft waarschijnlijk testosteron gebruikt, dat is niet zo makkelijk op te sporen als je weet wat je doet. Laat je niet in verwarring brengen door de zogenaamde experts die het tegendeel beweren.
    16-04-2019 08:42
    Denise wil gewoon Dennis zijn.
15-04-2019 18:05
Van wanneer is de test?
    15-04-2019 18:18
    26 februari tijdens een out of competition ontrole
15-04-2019 18:10
In 2016, toen zijn contract bij IAM Cycling verliep, reed hij een opvallend goede Tour. We zijn 4 jaar verder, einde contract dit jaar?
    15-04-2019 18:39
    Hij was niet de enige toen. De drie Belgen bij die ploeg vlogen ook opeens de laatste maanden.
    15-04-2019 19:46
    Idd. En Clement reed ook als een beest rond.
15-04-2019 18:13
Ik heb hem nog nooit zien knechten voor Mollema, rijdt altijd voor zichzelf.
    15-04-2019 18:23
    Het verband ontgaat me?
    15-04-2019 19:49
    Wel voor Contador hoor.
    Maar ja, 1 Wonder-Tour en toen ruim twee jaar nix.... doet (en deed ook toen) denken.
15-04-2019 18:22
Waarom testen ploegen hun eigen renners daar niet op? Daar zijn de ploegartsen toch ook voor?
    15-04-2019 18:23
    Nee.
    15-04-2019 18:32
    Hoezo nee? JV doet toch ook in het vervolg een haar analyse.
    15-04-2019 18:34
    Nee, de ploegarts is er om de doping te verstrekken en de laptop met daarop de verklaring/administratie zoek te maken...
    On: Nee, daar is specialistische apparatuur en expertise voor nodig.
    15-04-2019 18:34
    Reglementair gezien mag dat ook niet volgens mij
    15-04-2019 21:23
    Moet lachen om @jooprioolpijp maar eigenlijk best wel schrijnend. Test die mensen toch eens wat beter! Een ramp voor hun klimploeg. Adios Pantano!
15-04-2019 18:32
Hij was verbijsterd toen hij de uitslag hoorde!
    16-04-2019 09:57
    Ik ben ook altijd verbijsterd dat ik een snelheidsboete krijg voor 84 km/u waar je 80 mag. Net even teveel op het gas,
15-04-2019 18:38
Wat zou ik graag willen weten hoe het profpeloton er nu eigenlijk écht bij rijdt. Ben toch enige tijd overtuigd geweest dat het de goede kant op ging, maar ik vermoed dat er toch nog vele zijn die zich met (micro) doping bezighouden
    15-04-2019 18:43
    Stel die vraag eens weer over 20 jaar en dan weet je het nog niet. Maar niet alleen in het wielrennen uiteraard.
    15-04-2019 19:50
    Ik vermoed dat zij middelen gebruiken die niet op de dopinglijst staan en dan is het geen doping.
    15-04-2019 20:15
    25% pakt alles wat ze maar kunnen, al dan niet goed geholpen door de ploeg
    50% zwabbert een beetje net onder of boven het lijntje
    25% rijdt uit principe clean

    0,1% is zo snugger als Gilbert en demarreert gewoon lekker tijdens de bevoorrading omdat hij hoe dan ook die kei wil hebben en er niet meer a te veel jaren resten. Held.
    15-04-2019 20:47
    Je moet er niet aan twijfelen dat er niks veranderd is. Wellicht is het zelfs nog veel erger en wordt er in achterkamertjes bedisseld wie wél en wie niet mag pakken.
    15-04-2019 21:04
    Mèh, het dopingspook is overal en in alle sporten. Zou me niet eens verbazen als de WADA maandelijks gewoon alle namen van renners in een hoge hoed doet en er dan 1 uithalen om publiekelijk te maken. Of erger de afbetalingen afwachten en wie niet of te weinig betaald erbij lappen. Btw. Gilbert 2011 geloof ik nog steeds niet Romans.
    15-04-2019 22:08
    Gilbert reageerde op demarrage van politt, dat mag natuurlijk volgens elke ongeschreven regel.
    En in achteraf kamertjes hebben we toch al eens meegemaakt met armstrong verbruggen? Hoe erger
15-04-2019 18:46
Plaatsje vrij bij Trek voor Vincenzo el Magnifico.
    15-04-2019 19:01
    Hoop dat Trek beter de helibeelden in de gaten houdt mbt tot plaaaakbidon.
15-04-2019 18:48
Die rijdt erg matig sinds hij bij Trek rijdt. Wellicht was dit zijn poging om weer beter te gaan rijden.
    15-04-2019 18:56
    Heeft toch erg nuttig werk voor Contador verricht maar sinds Bertje gestopt is bakt deze jongen er helemaal niets meer van inderdaad. Heeft nog een leuk nieuw contract willen verdienen waarschijnlijk.
15-04-2019 19:05
Sneu zeg, die EPO zat waarschijnlijk in zijn shampoo of zo. Kon er niets aan doen.
15-04-2019 19:30
Droeftoeter...
15-04-2019 19:39
Wat een ontzettende sufferd!! Al eens eerder verhalen gelezen dat `ie een zeer goedgelovige en zeer naïeve jongen schijnt te zijn, maar wel met heel veel talent. Eigenlijk was niet de vraag òf dit zou gebeuren, maar meer wanneer.... jammer dat `ie door z`n naïviteit z'n talent zo te grabbel heeft gegooid!!
15-04-2019 20:16
'Ik ben onschuldig, ik zou zoiets doms nooit doen. Je weet toch dat ze je anders pakken ! Ik zou mijn carrière nooit in gevaar brengen. Ik heb me juist altijd tegen doping uitgesproken. Ik laat alle voedingssupplementen checken nu. Zou het het vlees geweest zijn ? Dit is onverklaarbaar. Ik ben helemaal kapot van dit nieuws...etc etc"
15-04-2019 20:26
"Tja ik werd gestoken door de Colombiaans Epomug, daar kan ik niks tegen doen. Kijken of ik daar een dokter's attest voor heb."
15-04-2019 20:29
Vertrouw de Columbianen zowel zo niet. Ga ze maar eens controleren als ze in de bergen aan het trainen zijn.
    15-04-2019 20:57
    Meteen Jody meepakken op plagiaat.

    EDIT > Beng ! > https://www.youtube.com/watch?v=bhJc01VYXtI Niet te vertrouwen die gasten.
15-04-2019 20:33
Ik kan t niet echt terug vinden. Maar is hij wel gestart in catalonië? Op pcs staat DNF, maar bij Morabito ook en die had op training zn schaambeen gebroken.

Als hij niet gestart is (en ik heb niets over t hoofd gezien), doet t me toch vermoeden dat "men" hier eerder van op de hoogte was.

Edit: na wat verder zoeken is hij wel gestart. https://www.wielerflits.nl/nieuws/jose-herrada-breekt-sleutelbeen-na-valpartij-in-catalonie/
15-04-2019 21:02
Colombianen hadden toch geen EPO nodig? Leven op hoogte zorgde toch voor natuurlijke EPO? :6
    16-04-2019 08:02
    Daarom, lange tijd in Europa doet wss hunkeren naar een versnelling van de rode cel aanmaak.
15-04-2019 21:13
Goh niet verwacht. Die zag ik niet aankomen.
15-04-2019 21:31
Bah hier zijn andere eerlijke wielrenners de dupe van geweest
    15-04-2019 22:16
    Al die overwinningen die hij deze winter gepakt heeft, vreselijk ja
15-04-2019 21:35
Wie? O ja die! Die zien we nooit meer terug
15-04-2019 22:46
Het meest grappig is de reflex van 'Colombianen, Russen, etc etc'. En dat oneindige geklets over 'de nieuwe generatie', mag dat nu eindelijk de prullenbak in?

Doping is menselijk, het heeft bijzonder weinig met nationaliteit of generaties te maken. Je leeft voor je sport, doet er alles voor en dan is er iets waarmee je beter presteert, vele anderen doen het ook en je kunt ermee weg komen. Wat doe je?

Het grappige van EPO is dat het tegenwoordig niet de doping is maar noodzakelijk bij het gebruik van bloedzakken om onder de radar van het bloedpaspoort te blijven. Moet je het wel goed doseren want anders kun je op EPO gepakt worden... gevalletje whoops hier.

Microdoseringen werken prima maar je moet de variabiliteit van je bloedwaarden onder controle houden. Heel klein beetje EPO (echt heel weinig) doet dan wonderen en in principe kom je met zo'n minihoeveelheid gewoon weg.

Lijkt op een administratieve fout.
15-04-2019 22:57
Lord Melchett... Als ik daar aan denk kan ik echt niemand meer serieus nemen. Captain Darling out.

Reacties zijn gesloten.