Pinot spreekt zich uit over attesten en ketonen in het wielrennen
foto: Cor Vos
dinsdag 9 februari 2021 om 15:45

Pinot spreekt zich uit over attesten en ketonen in het wielrennen

Thibaut Pinot heeft zich fel uitgesproken over collega’s die met een attest op zak in wedstrijden actief zijn. De kopman van Groupama-FDJ kreeg afgelopen winter een injectie met corticosteroïden om zijn slepende rugblessure te verhelpen. Dat deed hij bewust niet in aanloop naar het wedstrijdseizoen. “Iemand met een attest heeft niets te zoeken op een fiets. Dan ben je niet fit voor een wedstrijd”, zegt hij in een interview met L’Équipe.

Terugkerende rugpijn dwong Pinot tot het nemen van een injectie met corticosteroïden. “We hadden dat al veel eerder moeten doen, maar ik weigerde altijd. Vanuit ethisch oogpunt ben ik altijd tegen geweest, maar we zaten buiten het seizoen, midden in de winter. Het was puur met als doel om te herstellen, als behandeling. Ik zou het nooit gedaan hebben tussen twee wedstrijden in.”

Attest
Het gebruik van cortisonen mag alleen met een attest. “Als je een injectie of cortisonen neemt, duurt het effect minstens drie weken”, aldus Pinot. “Sommigen doen het vlak voor een wedstrijd. Wel buiten competitie, maar het effect is er. Ik ben daar fel tegen. Maar ik denk dat het wielrennen nog wel op twee manieren bedreven wordt.”

De Fransman had verwacht dat de UCI naast tramadol ook corticosteroïden zou verbieden. “Want iemand met een attest heeft niets te zoeken op een fiets. Dan ben je niet fit voor een wedstrijd. Ik begrijp die mensen niet. Als je het nodig hebt, oké, maar dan wel buiten competitie en gevolgd door een pauze van vier weken”, stelt hij.

 foto: Cor Vos

Ketonen
In het interview deelt Pinot ook zijn stevige mening over het gebruik van ketonen. Het gebruik is verboden voor teams die aangesloten bij de MPCC, maar andere ploegen zijn vrij ze te gebruiken. Onder meer Jumbo-Visma gebruikt het. “Waarom gooien renners continu hun bidons weg, maar houden ze de flesjes met ketonen op zak? Dat begrijp ik niet”, zegt Pinot.

“Ze zeggen dat het helpt om gewicht te verliezen. Het moeilijkste in wielrennen is niet die zes uur op de fiets, maar je gewicht. Afvallen zonder kracht te verliezen. Bepaalde onderzoeken zeggen dat ketonen het water uit je lichaam afvoert. Als dat het geval is, helpt het al enorm”, vindt de klimmer. “En sommige renners worden online benaderd om ketonen te kopen. Dat gaat ook om junioren en jonge renners die er alleen voor staan en graag prof willen worden. Zij worden daardoor verleid en daar schrik ik van.”

Zelf zegt Pinot nooit gedacht te hebben aan het gebruik van middelen die volgens hem onethisch zijn. “Ik denk dat ik daar te bang en te gestrest voor ben om met die onzin te rommelen. Ik zou er ’s nachts niet van kunnen slapen”, vertelt hij. Overigens is de UCI van plan om binnenkort met een standpunt te komen in de ketonendiscussie.

48 Reacties
09-02-2021 16:06
Je kan beter een pilletje van je vrouw innemen
09-02-2021 16:30
Mooie gozer.
09-02-2021 16:44
Pinot heeft duidelijk de boel goed op een rijtje voor zichzelf. Mooie coureur en goeie kerel is het.
    09-02-2021 16:50
    +1:
    Pinot is 1 van die renners die je echt een keer een "dikke vis" gunt!
09-02-2021 16:53
Hij vergeet nog te zeggen dat het niet lekker smaakt
09-02-2021 16:55
Kan me wel voorstellen dat het superfrustrerend is om als wereldtopper helemaal naar huis gefietst te worden door die ketonenclubjes.
    09-02-2021 17:25
    Ketonen mogen.
    09-02-2021 17:30
    Neemt niet weg dat het me frustrerend lijkt.

    Sommige auto's in de F1 zijn ook beter dan andere, maar daarom vind ik het ook een kutsport.
    09-02-2021 17:39
    Ja dat kan ik me ook voorstellen. Ik snap eerlijk gezegd de antipathie niet goed van sommige teams. En anders zeg je toch je lidmaatschap MPCC op.
    09-02-2021 17:43
    Pinot zegt dat ketonen worden gebruikt om gewicht te verliezen. Ik dacht ze gebruikt worden om de spieren sneller te doen herstellen, zelfs tijdens een koers.
    09-02-2021 18:32
    Geen van beide. Ketonen leveren eigenlijk gewoon een andere brandstof die je op lage intensiteit kan gebruiken ipv glucose. Waardoor je dus de ‘snelle’ brandstof, glucose, nog ietsje meer over hebt in de finale.
    09-02-2021 18:49
    Ik vind Jumbo wel een interessante casus. Zij zijn er namelijk zo open over dat we ook weten wanneer ze zijn begonnen met ketonen: in 2019. In 2018 gebruikten ze het nog niet, zijn ze sindsdien nou echt zoveel beter geworden? Laten we Kruijswijk nemen, 2018 was het jaar van zijn grote Alpe d'Huez-avontuur. In 2019 werd hij weliswaar 3e in de Tour, maar reed hij echt beter? Nee, niet echt.

    Ik denk dat de invloed van ketonen nogal wordt overschat. Zelfs bij Jumbo zelf zijn ze niet helemaal overtuigd van de werking. Maar de naam klinkt spannend, als een soort middel om cyborgs te kweken, en daar komt de obsessie van de media (en Pinot dus blijkbaar) misschien vandaan.
    09-02-2021 18:56
    Wout van Aert richting Dauphine 2019 vind ik een mooie casus.
    Geloof jij werkelijk tendam, dat TJV, Ineos etc. maar wat aanklooien? Of dat ze duizenden malen inspanningen hebben gesimuleerd (in intensiteit, lengte, vroeg of laat in de training) en daardoor een groot intern rapport hebben opgebouwd van het effect, op welk moment, van ketonen?
    Ik gok dat laatste.
    09-02-2021 19:13
    Correctie. Ketonen stimuleren de spier opbouw na inspanning.
    09-02-2021 20:37
    @panache
    Nee, ik geloof niet dat ze maar wat aanklooien. Ik geloof wel dat het effect van ketonen nog niet precies bekend is, onder meer omdat ze dat zelf aangeven. Volgens mij zijn er ook renners die het niet nemen, omdat ze er geen effect van merken en het niet bepaald smakelijk schijnt te zijn. Zeeman zei ook iets in de trant van: laten ze maar denken dat het succes aan de ketonen ligt, dan komen ze niet achter de werkelijke reden.

    Laat ik je nog een casus noemen: Tom Dumoulin. In 2020 begonnen met ketonen, nou wat was dat een doorslaand succes :-)
    10-02-2021 10:43
    @tendam: Erg naïef om blind te geloven wat ze bij TJV naar buiten brengen. Ketonen is een wezenlijk onderdeel van hun preparatie. Zij hebben daar een serieus concurrentievoordeel mee te pakken. Zoals Panache zegt zijn daar vele uren onderzoek aan vooraf gegaan. TJV heeft er helemaal geen belang bij om naar buiten te brengen dat het fantastisch werkt.
09-02-2021 17:03
Hij spreekt zich dus uit [i]tegen[/i] attesten en [i]over[/i] ketonen.
    09-02-2021 18:13
    Kan je je uitspreken tegen iets zonder er over te spreken dan?
    09-02-2021 19:26
    Nu zeg je dat hij niet tegen ketonen is, dat klopt ook niet, gezien het artikel
09-02-2021 17:48
Dat roep ik en met mij nog velen.....Heb je een attest nodig om te sporten,helaas. Weet niet hoe het nu is maar 10 jaar geleden had 80% van het peloton hooikoorts en gebruikte een puffer!!
    09-02-2021 22:31
    Het is een idiote dekmantel om maar te kunnen puffen en salbutamol binnen te krijgen. Deze regeling maakt mensen die echt astma hebben belachelijk, aangezien die weten dat topsport icm astma gewoon niet mogelijk is.
09-02-2021 17:51
Geloofwaardige wielrenner. Mannen als Pinot doen mij geloven dat schoon winnen mogelijk is.
    09-02-2021 21:36
    Het gerotzooi wat Pinot hier laakt wordt net ingezet tegen die ontroerende sterfelijkheid die we van hem hebben mogen zien en óm te winnen.
    10-02-2021 09:29
    Klopt, maar Pinot heeft wel een podium Tour en monument op zijn naam.
    Lombardije, 3 Touretappes, 2x Vuelta, Milaan-Torino. In 2015 en 2018 in de top-10 van de UCI ranking. 31 overwinningen in zijn loopbaan en nog steeds pas 30 jaar oud.
    Het is geen Laurens ten Dam palmares (ook een zeer schoon imago).
09-02-2021 18:08
Heb er weinig verstand van maar het lijkt soms idd wel een rommeltje met die attesten. Volgens mij was het Van Baarle die eens twitterde dat ook hij iets kreeg tegen astma, omdat hij last kreeg van inspanningsastma. Lijkt mij typisch zo'n geval waar iemand met een kuchje al gauw een attest krijgt, en hij/destijds ineos waren vast niet de enigen.

Wat betreft ketonen, het is niet verboden, dus bijna iedereen zal het (willen) gebruiken. En als het echt iets oplevert zal je ook eigenlijk wel moeten. En dat is ook het mooie van topsport: tweaken om net iets beter te worden. Straks gaan we ze op de OS ook weer zien: atleten die 4 (in dit geval 5 jaar) getraind hebben om 0,01 seconden tijdwinst ten opzichte van het vorige OS te pakken. Prachtig!!
09-02-2021 18:23
Het blijft betreurenswaardig, die dubbele standaard (met of zonder ketonen). Benieuwd naar het standpunt van de UCI daaromtrent.
Als ze de lijn doortrekken van de afgelopen dagen gaan de ketonen eruit. Als we de supertucks en losse handjes gaan verbieden vanuit de vooropgestelde voorbeeldfunctie van profs, dan lozen ze die ketonenzooi ook maar beter...
    09-02-2021 22:35
    als ze deze lijn doortrekken wordt frisdrank en suiker ook verboden.

    Zonder ongein - denk dat het een goede zaak is dat de UCI zich uitspreekt tegen ketonen en dat ze de attest regelingen gaan aanpassen zoals Pinot beschrijft. Mensen met echte astma weten allemaal hoe onzinnig de smoesjes van de wielrenners zijn. En de effecten op lange termijn van ketonen zijn gewoon nog niet duidelijk. Wacht die onderzoeken af en beslis dan of het wellicht nog kan worden toegestaan. Nu begint het teveel te lijken op wie het beste tegen het randje van de regelgeving aan kan zitten met attesten en ketonen.
09-02-2021 18:38
Verbod zou inderdaad goed zijn, met name die ketonen. Ontstaat er ook een meer level playingfield, want het spul is nogal prijzig. Voorkomt wellicht dat er opeens out of the blue allerlei subtop ploegen heel de dag op kop kunnen sleuren bergop.
    09-02-2021 18:47
    Verbod zou zeker welkom zijn. Scheelt een hoop jankverhalen.
09-02-2021 19:26
Tis een kwestie van geduld, dat heel het peloton “ketonen zijn verboden” lult.
09-02-2021 20:50
Ben groot voorstander van een verbod op ketonen. En misschien nog wel een stapje verder, alleen bevoorrading onderweg met door de UCI goedgekeurde producten toestaan. Hierdoor ben je ook gedoe in de toekomst over andere gelijksoortige producten voor.
09-02-2021 20:57
Eens vwb attesten, oneens vwb ketonen. Als het niet op de dopinglijst staat mag je het gebruiken imo. Ik bedoel, cafeine is ook prestatieverbeterend
    09-02-2021 22:36
    Van cafeine zijn de lange termijn effecten dan ook duidelijk bekend en is het een relatief goedkoop middel. De vergelijking met ketonen gaat daarom niet op.
09-02-2021 21:00
Pinot spaart de kool en de geit niet.
09-02-2021 21:05
Kan onomstotelijk worden aangetoond dat ( niet lichaams eigen) ketonen zijn gebruikt? Zo nee, heeft verbieden geen zin. Niet weer van die slappe zero, zero, zero verhalen. Over foute biefstuk of uitdroging of what ever.
    09-02-2021 23:00
    Ketonen zijn alleen als chemische variant te consumeren. Lichaamseigen wordt vrijgemaakt in de lever. Het is geen voedingsmiddel en geen substract van levensmiddel. Het is geen voedingssupplement.,
    Het is een stof die door het lichaam wordt vrijgemaakt ten behoeve van het vrijmaken van energie vanuit vetbranding. Daarmee staat het in essentie gelijk aan adrenaline, cortisol, epo, testosteron wat stuk voor stuk geen supplementen zijn maar vrijmakers van energie die door stofwisselingsprocessen IN het lichaam vrijgemaakt worden.

    Het gebruik is bestemd ter prestatie bevordering.

    Daarmee is het een gotspe dat het gebruikt mag worden.

    Maarja, Jumbo gebruikt het, dan is het allemaal goed voor de reauurders hier.,
09-02-2021 21:39
Iemand die zich in twee zinnen durft uitspreken. Een verademing tegenwoordig. Het zou niet mogen.
09-02-2021 22:01
Tja, volgens mij is het een hele korte winter geweest. En voor een wielrenner valt de winter sowieso samen met de aanloop naar het wielerseizoen. Dus ik vind het een beetje gewauwel dit. Er is ethisch weinig tegen een behandeling als die medisch gezien noodzakelijk is. Ik vind het enigszins onethisch om het woord ethisch lichtvaardig te gebruiken met de nadruk op je eigen hoogstaande moraal.
09-02-2021 23:49
Eensch met Thibaut. Ketonen en attesten eruit.... Het is beiden te dubieus.... Dan rijd je maar niet of wat minder hard.... Doe ik ook :)
10-02-2021 00:31
Het is volgens mij toch zo dat een middel bewezen negatieve effecten moet hebben om verboden te worden?

EPO maakt het bloed dikker, Tramadol zorgt ervoor dat je reactie vermogen naar de vaantjes gaat. Er is vooralsnog geen negatief effect van Ketonen. Je kan willen dat het preventief verboden wordt, maar er moet dan toch een vermoeden zijn dat het slecht is voor de gezondheid.
Wel drijft een middel als Ketonen de prijs van het wielrenner zijn op maar als er geen test en negatief effect is, is het controleren onbegonnen werk en niet waard om in te investeren.
Je kan als Pinot een moreel appel doen het niet te gebruiken, maar zelfs als je de ploegen zover krijgt (zie MPPC) dan nog zullen er individuen zijn die het zelfstandig gaan gebruiken en dat willen we al helemaal niet. Alle supplementen moeten aantoonbaar via de ploeg gaan. Ik zie dus niet zoveel in een Ketonen verbod tot het ook aantoonbaar doping is = negatieve effecten. En laat de ploeg verantwoordelijkheid afleggen over de gezondheid van haar renners.
    10-02-2021 00:46
    Goed verhaal gozert, niks op aan te merken. Maar als MPCC iets gaat verbieden, zal dat, mag ik hopen, niet voor niks zijn.
    10-02-2021 09:38
    "Het is volgens mij toch zo dat een middel bewezen negatieve effecten moet hebben om verboden te worden?"

    Nee, dat is niet zo.

    Een stof of methode kan op de dopinglijst worden geplaatst indien deze aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoet:

    1. (mogelijk) prestatiebevorderend
    2. (mogelijk) schadelijk voor de gezondheid
    3. in strijd met de 'Spirit of Sport'
    10-02-2021 13:25
    Thnx@Ilprata

    @panache
    1 - wellicht, maar niet bewezen (en suiker in de koffie is ook prestatie bevorderend)
    2 - geen aanwijzingen voor
    3 - in strijd met de ‘spirit of the sport’ ?

    Tja, als je de regels heel ruim interpreteert, zou je iets kunnen doen.. maar vooralsnog denk ik dat de kosten van controle niet opwegen tegen de bate.
    (Niet tegenstaande dat er best meer onderzoek gedaan mag worden maar het feit dat het al een lichaamseigen stof is maakt de bewijslast discutabel, hoewel, de Cera- methode evt zou kunnen? Als alle fabrikanten hun middel een controle mechanisme/molecuul meegeven kan je evt controleren, maar dan nog het is niet aantoonbaar prestatie bevorderend, of schadelijk dus wat voor sanctie kan je stellen die niet overtrokken is en toch betekenisvol?)

    Ik zie er meer in alles via de ploeg te laten lopen, als een renner iets gebruikt buiten de ploeg om, welk middel ook, dan kan men de renner in kwestie buiten zetten. Ploeg dokteren worden gecertificeerd door de UCI/WADA en raken hun licentie kwijt bij on ethisch gedrag. En zo leg je een deel bewijslast/verantwoordlijkheid bij een controleerbare groep.
10-02-2021 00:45
Deze man gun ik jaren een grote ronde winst of iets in die trant, maar altijd pech of blessures. Hij heeft groot gelijk met dit verhaal dat zelfs Jumbo zich mag aantrekken.
    10-02-2021 09:03
    Of winst van de Ronde van Lombardije? :)
    10-02-2021 09:58
    @Denmeinster

    Dat was grandioos in 2018 van hem:

    Thibaut Pinot wint de Ronde van Lombardije na een aanval op de een-na-laatste klim, de Civiglio. Eerst laat hij met Vincenzo Nibali Primoz Roglic en Egan Bernal achter en nog voor de top gaat de Fransman alleen. Zo soleert Pinot naar zijn eerste zege in een Monument.
10-02-2021 10:40
Een gelijk speelveld is de droom van iedereen die het eerlijk wil spelen. En een droom zal het blijven.
10-02-2021 11:07
Ik ben het eens met hem over de attesten. Als je al pufje nodig hebt dan gewoon tijd geen wedstrijden, termijn kun je over discussiëren, 3 weken/4 weken etc. Ketonen snap ik ook wel. Als prestatie verhogend EN gezondheidsrisico's verhogend, dan ook verbieden uiteindelijk.

Overigens moet de UCI in deze ook niet alleen gaan handelen maar het doen via de WADA want het zal echt niet alleen in wielrennen een probleem zijn. Als pufjes en ketonen werken bij wielrennen dan toch zeker ook in atletiek (langere afstanden) of langlaufen om maar 2 andere verdachte sporten te nemen.

Dus beter dit dan binnen de WADA oppakken.

Reacties zijn gesloten.