Philippe Gilbert: “Milaan-San Remo blijft ergens in mijn hoofd zitten”
foto: Cor Vos
dinsdag 24 november 2020 om 19:22

Philippe Gilbert: “Milaan-San Remo blijft ergens in mijn hoofd zitten”

De jacht van Philippe Gilbert op zijn vijfde monumentale zege krijgt in 2021 een vervolg. De kopman van Lotto Soudal kan zich bij een zege in Milaan-San Remo voegen in het rijtje Van Looy-Merckx-De Vlaeminck, die dat eerder flikten. “Aan Milaan-San Remo wil ik nog niet te veel denken, al blijft die wedstrijd ergens wel in mijn hoofd zitten”, zegt Gilbert.

Ook de Tour de France – Gilbert heeft een haat-liefdeverhouding met de Tour – steekt nog altijd in zijn hoofd. “Ik heb heel veel zin om die opnieuw te rijden”, zegt Gilbert tegen L’Avenir. “De laatste drie jaren was onze relatie lastig: in 2018 en 2020 moest ik opgeven na een val, in 2019 werd ik niet geselecteerd. Dit is niet de manier waarop ik afscheid wil nemen van de Tour.”

De doelen voor 2021 staan nog niet op papier, maar naast Milaan-San Remo en de Ronde van Frankrijk heeft Phil meer wedstrijden op zijn verlanglijstje. “Er zijn nog vele mooie koersen die ik wil winnen: Harelbeke, Gent-Wevelgem…”, somt hij op.

‘De honger zal groot zijn’
Het afgelopen seizoen kwam Gilbert maar tot 34 koersdagen. Hij brak zijn knieschijf in de Tour, keerde terug, maar moest toch stoppen vanwege een terugval. “Nooit eerder koerste ik zo weinig, zelfs niet als nieuweling. Of ik daarmee frisser aan de start van het nieuwe seizoen zal staan? Er gaat niets boven competitie. Maar de honger zal groot zijn, dat weet ik nu al”, zegt Gilbert.

“Op het ogenblik dat ik mijn beste vorm begon te benaderen, was er die val in de Tour. Dat frustreerde me, omdat ik nooit op mijn beste niveau ben geweest”, geeft hij aan. “En na zestien opeenvolgende jaren met telkens minstens één overwinning was er plots dat jaar zonder zege. Niet dat ik de zeges najaag, maar de cijfers vervulden me toch met trots.”

34 Reacties
24-11-2020 19:40
Als Gilbert Milaan San Remo wil winnen, moet hij daarvoor wel het juiste plan trekken.
In 2011 reed hij op een zwarte Canyon. Bleek bijna een garantie voor winst. Als bewijs kun je ook kijken naar Van der Poel, rijdt ook op Canyon en wint ook bijna overal. Overstappen naar de club van Roodhooft dus, zodat hij op t juiste tuig kan rijden
    24-11-2020 20:36
    @Blackcanyon, vertel hier geen onzin, alsof een andere fiets naar een overwinning leid, als ik niet beter wist zou ik denken dat je bezopen bent.
    24-11-2020 20:48
    Bezopen, of de PR-manager van Canyon of zo. :p
    24-11-2020 20:54
    Misschien moeten we Gilbert op een Colnago zetten dan wint ie de Tour nog.
    24-11-2020 21:41
    @Beekman: Nee, zelf ervaring met een zwarte Canyon. Zie mijn naam. Je moet natuurlijk wel doorhebben dat 't een grap is.
    25-11-2020 07:48
    Chips, mijn Canyon is antraciet. Dat telt natuurlijk niet.
    25-11-2020 11:59
    Wat een wondertuig moet dat geweest zijn. Phil '11, in de recente wielergeschiedenis zelden iemand zo onklopbaar geweten!
    25-11-2020 12:26
    Of op een Bianchi dan wint hij de Vuelta
    25-11-2020 14:31
    Mooi meegenomen, op een Bianchi wint ie MSR ook nog eens.. en de Strade en Luik! (en tweede in Lombardije, Vlaanderen en De Tour)
24-11-2020 19:41
Het vijfde monument op de erelijst is de sympathieke Philippe enorm gegund.
24-11-2020 19:59
Zwijgen en hopen dat ze je vergeten, Philippe. Hopen dat de favorieten je laten rijden bij een aanval halfweg de Poggio en dan met een solo de overwinning pakken voor een aanstormend peloton. Hoe meer je roept dat je MSR wilt winnen, hoe meer ze rekening gaan houden met jou. Een Gilbert in zijn vorm van tegenwoordig kan het dan schudden. Er zijn er namelijk altijd explosiever op de Poggio en sneller in de laatste rechte lijn.
24-11-2020 20:00
Msr begint bij mij ook altijd weer op te spelen, zo rond half maart....
24-11-2020 20:09
Zal het bij het blijven vrees ik.
Zie hem geen klassieker meer winnen.
24-11-2020 20:37
Het zit in zijn hoofd maar niet (meer) in zijn benen.
24-11-2020 20:43
Nee, ik denk toch niet dat dat m nog gaat worden
    24-11-2020 21:27
    Dat denk ik ook, maar hij mag ons natuurlijk graag het tegendeel gaan bewijzen
24-11-2020 20:51
Veel respect voor deze man. Ik zou het hem van harte gunnen om toch eens MSR te winnen, maar zal jammer genoeg niet meer gebeuren. Te veel snellere mannen in het peloton die minstens de evenknie zijn in het punchwerk op de Poggio.
24-11-2020 21:31
Gent Wevelgem even mooie trofee, zeker de koers die het nu is. Ik hoop op nog een laatste knal seizoen !
    24-11-2020 23:05
    Hoop is uitgestelde teleurstelling.
    25-11-2020 07:30
    Nee hoor, hoop is een optionele route naar blij zijn.
    Teleurstelling is een gevolg van niet met hoop kunnen omgaan.
    25-11-2020 11:54
    Klets toch niet man.
    25-11-2020 14:20
    Jij begon.
24-11-2020 23:17
Ergens hoop ik er wel op dat er iemand ooit weer eens alle 5 de monumenten wint ,als Gilbert het niet lukt hebben we wel nog de wereldkampioen (alhoewel P-R wel moeilijk is) en de 2 veldrijders die nog vele jaren hebben. Maar die moeten allemaal eerst maar eens meerdere monumenten winnen

Helaas ben ik bang voor hem en de recordboeken dat het hem niet meer gaat worden.

Wat wel een voordeel aan dit monument is dat het de eerste is dus dat hij er altijd nog 1 extra kan meepakken zonder een heel jaar te hoeven koersen
    25-11-2020 08:25
    er zijn er genoeg die alle 5 zouden kunnen winnen, ik zie het er alleen geen enkele doen.
25-11-2020 05:53
Hij heeft het nog ergens in zijn hoofd zitten, in de afdeling "never gonna happen" vermoedelijk.

Ik zie het niet gebeuren. Een ontsnapping heeft geen kans. Een versnelling bovenaan de Poggio zit er voor hem niet meer in, die punch is hij kwijt. Onderaan de Poggio ligt het tempo te hoog en zie ik ook geen kans om weg te rijden. Van een klein groepje favorieten (van Aert, Alaphilippe, van der Poel, Naessen, Pedersen...) verliest hij ook de spurt. Misschien trachten mee te zijn en in de afdaling meer risico's nemen dan de rest en hopen dat de rest even naar elkaar kijkt en minder risico wil nemen?

Hij moet gewoon full Han Solo gaan:
https://www.youtube.com/watch?v=gRvu0yHoHy8&t=62s
    25-11-2020 10:13
    @boenk
    Alhoewel de kans erg klein is mag je niets uitsluiten in de sprint. Als 'slakken' als een Alaphillipe of een Kwiatkowski een sprint kunnen winnen tegen snelle mannen als Sagan en Van Aert, dan kan alles.
    En Phil is toch duidelijk sneller dan eerst genoemden.
    25-11-2020 10:37
    @SoloSlim, ik durf te stellen dat Gilbert absoluut trager is dan Flip in de sprint. Flip heeft vdP er nog opgelegd in de Brabantse Pijl. Tuurlijk deed vdP dat niet slim, maar hij kwam er ook niet langs.
    25-11-2020 10:46
    @Marik,
    Dat was vooral een staaltje dom sprinten van VDP (en heel clever opgelost door Alaphillipe).
    Laat ze daar met 2 naar de meet gaan, en Mathieu wint denk ik 10 van de 10 keer (oke, 9 van de 10).

    Wat Gilbert betreft: ik denk dat die het vooral moet hebben van gaan op het juiste moment en met (of juist zonder) de juiste mannen. In het reguliere koersverloop (Poggio op knallen en dan vol gas naar de streep) komt hij er niet meer aan. Maar mocht er een select groepje over de top komen (of in de afdaling) van een man of 10, dan geef ik hem zeker kans. Niet in de sprint, maar wel met een demarrage op het juistse moment.
    25-11-2020 11:13
    Ik denk dat sommigen vergeten dat Alaphilippe ook een massasprint won in Tirreno en in Milaan-SanRemo ook Sagan, Naesen en Van Aert er op legde.
    Dit jaar was het in SanRemo ook nauwelijks een half wiel verschil tussen Van Aert en Alaphil.
    Gilbert heeft ook in de laaste 2 jaar vele snelle mannen achter hem gelaten in de sprint, weliswaar voor de ereplaatsen maar ik denk toch dat velen niet zegezeker zijn in een sprint tegen Gilbert.
    Er is een groot verschil tussen een 'georganiseerde' sprint op hoge snelheid in de massa met alle treintjes en een sprint in klein groepje
    25-11-2020 11:59
    Gilbert wint in geen duizend jaar nog een sprint tegen Alaphilippe. Niet dat je daarmee Gilbert noodzakelijk overschat hoor, maar dat je de sprint van Alaphilippe onderschat. En dat heeft niks te maken met de Brabantse Pijl.

    Achja, winnen kan altijd he. Hij kan in de afdaling er in het wiel van Mohoric vandoor gaan en die kloppen in een spurt, of op kousenvoeten vertrekken vlak na de afdaling of zelfs nog eens proberen onder de vod. Zal er dan van afhangen wie wel of niet wil rijden. Maar zoals C3PO zegt, de kans is 3720/1.
    25-11-2020 16:40
    Awel boenk, laten we dit onthouden.
    -Als er nog een onderonsje (wat misschien niet meer zal gebeuren) komt tussen Gilbert en Alaphilippe, zulen we kijken wie sneller is. Ik tip toch op Gilbert.
    Ala zijn gewonnen vlakke sprinten zijn op 1 hand te tellen terwijl je bij Gilbert wel meerdere handen nodig hebt.
    25-11-2020 17:19
    Geen probleem! Ik troost me bij de gedachte dat indien dat zich ooit zou voordoen, dat jij dat tegen die tijd toch volkomen vergeten bent. En indien niet, ik zeker wel.
25-11-2020 11:48
Gilbert zou kunnen proberen te pieken naar MSR, er zullen weinig tot geen renners zijn die specifiek van deze wedstrijd een hoofddoel maken. Puur trainen op de afstand en de Poggio en op het moment supreme in topvorm aan de start verschijnen moet hem toch nog een kans geven lijkt me.
25-11-2020 14:28
De punch van weleer heb je niet meer copain, maar de taaiheid van de Ardennees, het nog een tandje of 2 groter schakelen als het bloed al in de keel zit, wie kan dit zoals jij? Wat zou ik je nog graag eens een laatste kabinetstukje zien opvoeren.

Beste classicus van zijn generatie?

Reacties zijn gesloten.