Peter Van den Abeele over klok-soap: “UCI wil professionalisering niet tegenhouden”
©WielerFlits
woensdag 26 december 2018 om 12:50

Peter Van den Abeele over klok-soap: “UCI wil professionalisering niet tegenhouden”

Veel gedoe over het uitrijden op de rollen van Wout van Aert, de voorbije week. WielerFlits contacteerde Peter Van den Abeele, Deputy Sports Directeur, Head of Off-Road bij de UCI. We willen de zaken niet op de spits drijven, maar we wilden wel verduidelijking. En die kregen we. “De UCI wil de professionalisering in het veldrijden niet tegenhouden”, klinkt het. “Dus mag Van Aert uitrijden. In afwachting van een reglementswijziging hanteren we de gulden middenweg: zodra de nummer drie over de streep rijdt, krijgt iedereen tien minuten tijd tot de podiumceremonie. De timing zoals die in Namen was, blijft voorlopig gehandhaafd.”

Het was eind november in Wachtebeke, toen wereldkampioen Van Aert verraste door na de finish op zijn fiets te springen en uit te rijden op de rollen vooraleer zich op te frissen voor de podiumceremonie. Een nieuwe trend in het veldrijden die voor ophef zorgt. Toen Mathieu van der Poel er in Zonhoven naar werd gevraagd, gaf die ongezouten zijn mening. “Dat Van Aert wil uitrijden, daar heb ik geen problemen mee. Maar niet ten koste van de andere renners. Nu moeten we wel heel lang wachten.”

In dialoog
Het uitrijden van Van Aert bezorgde ook de organisatoren en de tv-crew die de live-uitzending verzorgt, beslommeringen. En dat bleef ook bij de UCI niet onopgemerkt. “Waarna ik besloten heb de dialoog met Van Aert aan te gaan”, vertelt Van den Abeele. “Ik belde hem in de loop van vorige week op met het voorstel om een klok in de tent te plaatsen. Die zou beginnen aftellen zodra de nummer drie de perstent binnenkomt. Wanneer de klok op nul staat, moet de podiumceremonie beginnen.”

Peter Van den Abeele, Deputy Sports Directeur, Head of Off-Road bij de UCI – Photopress.be

Opmerkelijk: in het huidige UCI-reglement (5.1.054) staat nochtans duidelijk aangestipt wanneer de ceremonie moet plaatsvinden. Er staat letterlijk te lezen: The official ceremony shall take place immediately after the last rider has finished and shall take no longer than 10 minutes. Dus zou er eigenlijk geen discussie mogen zijn.

“Klopt”, geeft Van den Abeele toe. “Maar dat puntje in het reglement is achterhaald. Officieel is dat nooit een item geweest, maar we kregen de laatste tijd wel meer klachten dat het allemaal wat lang duurde. De renners geven een flash-interview, frissen zich op en kleden zich om. Daarna begint de ceremonie. Het losrijden van Van Aert verandert nu wel een en ander. En de UCI is niet tegen de verdere professionalisering in de sport. Dus zochten we – in afwachting van een reglementsaanpassing – op zoek naar een gulden middenweg. Concreet: we willen ook Van der Poel niet benadelen. En we willen transparantie naar iedereen. Naar Van Aert, naar de interviewers, maar ook naar de andere renners die op het podium moeten. Zo weten ook zij waaraan ze zich te houden hebben. Vandaar de klok.”

“Eén ding over het hoofd gezien”
Probleem opgelost, dacht Van den Abeele. UCI-manager Christelle Reille zette in Namen – zoals telefonisch afgesproken met Van Aert – een klok neer in de omkleedruimte en die werd op tien minuten gezet. Op het moment dat Toon Aerts – de nummer drie in de uitslag – over de finish bolde, begon die af te tellen. Maar dat was dus niet naar de zin van Van Aert. De wereldkampioen respecteerde dan wel de tijdslimiet, maar dat hij zich uiteindelijk ongewassen op het podium moest melden,  zorgde voor irritatie en een sneer naar de UCI.

En dat was dan uiteraard opnieuw niet naar de zin van Van den Abeele. “Net omdat ik de moeite had gedaan om Van Aert op te bellen en tot een compromis te komen. En dat Wout wist dat de klok er zou komen. Toegegeven: ik heb één ding over het hoofd gezien. Tijdens ons gesprek hebben we geen exacte tijdslimiet afgesproken. Vandaar de frustratie van Wout. Maar ik ben uiteraard niet opgetogen met zijn reactie voor de camera en dat heb ik hem ook laten weten.” Wellicht vandaar de openlijke excuses van de wereldkampioen via zijn Twitter-account op maandagmorgen.

Comité Directeur
Maar de UCI blijft nu wel bij het oorspronkelijke standpunt. Ook vandaag in Heusden-Zolder zal het klokje beginnen aftellen op tien minuten. Als de nummer drie over de finish rijdt. “Dit lijkt ons een fair voorstel om voorlopig iedereen tevreden te houden”, besluit Van den Abeele. “Tien minuten na de nummer drie is niet langer dan vroeger, denk ik. Maar er is duidelijkheid. En bij een volgende samenkomst van het Comité Directeur wordt dit een belangrijk agendapunt. Daaruit zal ongetwijfeld een aanpassing van het reglement voortvloeien.”

45 Reacties
26-12-2018 13:04
Klokgate!
26-12-2018 13:17
Dusss een Belg die een belg steunt.
26-12-2018 13:23
Al met al vind ik het een gerommel van jewelste. Een regel die exact aangeeft wordt niet gevolgd maar quasi losjes aangepast en dat voldoet dan ook weer niet. Wat is nu dan de professionalisering? Dat Wout meteen op de rollen gaat? Of dat de uci dit probeert te reguleren? Of beide? In elk geval ben ik benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van deze cool down. Voorts geloof ik dat vooral de pers dit issue nogal opblies en niet zozeer de renners. Mvdp zegt losjes wat hij vindt en daarna gaat de pers ermee aan de haal. Dat samen met ontgoocheling leek van Aert weer te triggeren. Eigenlijk verwacht ik van een bond dat ze hun regels voor iedereen hanteren. De uci past zich nogal aan wanneer het toppers betreft!
    26-12-2018 14:06
    Beetje oppervlakkig om de pers maar weer de schuld te geven. Die tekenen gewoon op wat vdp en wva erover zeggen.
26-12-2018 13:27
Door de soap die ontstaan is, wordt elke intentie tot professionalisering teniet gedaan. Gemiste kans voor de UCI qua imago van het veldrijden.
    26-12-2018 13:31
    Het enige wetenschappelijke hieraan is dat Wout probeert om zijn te sterke tegenstander ziek te laten worden met het wk inzicht.
    Rillend van de kou in een tent van niks te wachten op wout de onsportieve.
    26-12-2018 13:40
    Lekker door blijven trollen, Martin...
    26-12-2018 15:06
    Waarom staan ze dan eigenlijk als een stelletje imbecielen te rillen in de kou ?
    Is daar geen verwarmde bus / tent of kunnen ze niet gaan uitrijden of zo ?
    26-12-2018 15:32
    @RV: in tentje in Antwerpen was het koud. In Namen snikheet. Varieert van organisatie tot organisatie. Maar er is heus wel verwarming voorzien.
    26-12-2018 18:44
    Dat dus ook. Rare jongens die van de uci.
26-12-2018 13:48
Ben een goed oplettende en al lange tijd volgende liefhebber.
Als jij dat een trol noemt?
    26-12-2018 14:28
    Klopt, jij probeert willens en wetens renners in een kwaad daglicht te stellen, alsof ze er mee bezig zijn andere renners ziek te krijgen, dat is veel erger dan een trol.
    26-12-2018 14:55
    Martin, trol, hou even je onnozele hoofd en ga lekker uitzoeken wat het verschil is tussen een zin
    en een paragraaf.
26-12-2018 13:50
“ veel gedoe over het uitrijden op de rollen van wout van aert “

Als we er vanaf nu eens met zijn allen geen aandacht meer aan besteden! Hoop ik graag de app weer eens te openen en echt wielernieuws te lezen!!
    26-12-2018 14:07
    Waarom zouden we er geen aandacht aan geven? De hele veldrit wereld moet er op wachten
    26-12-2018 15:16
    Heb het na 40 keer wel gelezen en als dat het enige spraakzaammakende in de veldritwereld is... moet iederien zich eens wat af gaan vragen! Wat een geneuzel
    26-12-2018 15:47
    @Mwielerfan
    "De hele veldrit wereld" alé jong, alleen de opper-fanboys, familie en pers komen naar de podiumceremonie. 95% gaat naar de tent of naar huis en de mecaniciens reppen zich om den boel in te laden. Dat belg-belg is ook zo'n onnozel non-argument.
    26-12-2018 20:54
    Eerlijk gezegd vind ik als tv kijker het leuk om de huldiging te zien.
26-12-2018 13:54
[quote]In het huidige UCI-reglement (5.1.054) staat nochtans duidelijk aangestipt wanneer de ceremonie moet plaatsvinden. Er staat letterlijk te lezen: The official ceremony shall take place immediately after the last rider has finished and shall take no longer than 10 minutes.[/quote]
Lijkt me dan duidelijk wanneer de podiumceremonie begint. Niemand die Van Aert kan dwingen eerder te komen. Als de regels "achterhaalt" zijn dan moeten ze de regels maar aanpassen.
    26-12-2018 14:08
    Ga eens lezen. In het regelement staat juist dat wva meteen naar podium moet.
    26-12-2018 14:46
    Volgens mij moet jij eens lezen. Met je grote mond... Tien minuten na de derde renner (zoals ze het nu doen) of direct na de laatste renner in koers (wat in de reglementen staat) is wat anders dan jij zegt.
    26-12-2018 20:57
    Ik reageer op je stelling dat niemand wva kan dwingen te komen. Nou als je de regels leest dan zul je merken dat er iets staat over de podium ceremonie en wanneer die begint. Ergo er kan wel degelijk wat afgedwongen worden. Naast de regels kun je wellicht ook je eigen bijdragen lezen zodat je weet waarop gereageerd wordt ;)
    27-12-2018 01:18
    Volgens het UCI regelement had de huldiging in namen moeten beginnen zodra de laatste renner binnen was dit was 7:07 na de winnaar van der Poel. Door de klok van de UCI begon de podium ceremonie 10 minuten na binnenkomst van de nummer 3 Toon Aerts. Die kwam binnen op 1:50 van van der Poel dus inplaats van 7:07 na van der Poel begon de ceremonie na 11:50. WVA kreeg van de UCI dus 3:43 extra voor dat hij op het podium moest staan
    27-12-2018 01:29
    @Mwielerfan
    Volgens mij lees of snap jij het echt niet helemaal... Ik zeg toch juist dat in de regels duidelijk staat wanneer het begint en dat niemand Van Aert kan dingen eerder te komen dan wat in de regels staat... Wat begrijp je niet? Lijkt me toch niet zo moeilijk of wel.

    @Jelle
    Volgens mij deden er 64 renners mee en de tijd die hij noemt is van de 26e ofzo. Dus volgens mij klopt dat niet helemaal. Maar het belangrijkste is ook: volg gewoon de regels. Is dat eerder dan tien minuten na de derde? Nou naar het podium. En andersom dan moeten ze maar langer wachten. Anders hebben die regels ook geen nut
    27-12-2018 02:44
    @Krypton de tijd die ik opgeeft is inderdaad de tijd van de 26e renner. Dit komt omdat de rest van het veld al op een ronden (80% regel) achterstand stond en dus niet gefinisht is.
26-12-2018 14:11
Vreemd dat hij transparant wil zijn en nu pas met een interview met uitleg komt. Zeer amateuristisch eigenlijk.
Tevens is het een Belg die persoonlijk met een Belg tot een compromis komt. Hoe kun je het dan professionalisering noemen? Wat vinden andere renners hiervan, en organisaties? Opvallend slecht bestuur waarbij de uci dus al tijdenlang niet z'n eigen regels uitvoert. Het zal ook weer eens niet.
Weer duidelijk dat wva de grote sneue is. Zelfs nadat hij extra ruimte krijgt is het weer niet goed. En het compromis waar hij akkoord mee is gegaan is opeens kinderachtig.
    26-12-2018 18:53
    Je zegt hetzelfde als dat ik denk. Nu dan nog even mijn vraag waarom is het oppervlakkig als ik zeg dat de pers het groter maakt? Ik heb heel wat stukjes hierover gelezen in de pers die inhoudelijk niets toevoegen maar wel veel schuim kloppen. Meer dan wva en mvdp überhaupt bedoelen met hun acties en commentaar. Mvdp zegt wat hij denkt en wva doet wat hij wil maar ik geloof dat daar minder lading in zit dan wat de pers ervan maakt zoals bv de Telegraaf die rept over ruzie tussen de twee toppers. Ik wil trouwens ook niet geloven dat wva probeert de anderen op het podium ziek te maken zoals hier op wf gezegd wordt. Dat gaat mij te ver. Zo onsportief geloof ik niet dat hij is.
    26-12-2018 21:00
    Ik zeg hierboven niks over de pers. Ik ben het met je eens dat er sommige pers opklopt. Maar veel artikelen zijn gewoon wat quotes met inderdaad veel herhaling. Het opkloppen gebeurd vooral veel in de reacties hier bijvoorbeeld en niet eens zo erg in de artikelen zelf. Veel artikelen plaatsen geeft misschien enige suggestie dat het erg van belang is. Maar vdp en wva doen die uitspraken toch echt zelf en ik bedoelde dat ik het dan wat kort door de bocht vind om de pers maar weer de schuld te geven.
26-12-2018 14:17
Of topic de dames zijn bezig met een fantastische cross in Heusden en hier gaat het al dagen over ...
    26-12-2018 14:35
    Tja Eddy
    Misschien de klokkenkijker zijn eigen schuld
26-12-2018 14:29
Van Aert moet gewoon ophouden met deze semi-amateurssport. Lekker op de weg richten waar ten minste meer dan één echte concurrent actief is.
    26-12-2018 14:57
    En wat als hij op de weg niet bevestigt?
    Derde in de Strade telt voor mij niet, overroepen koers van 185 km ...
    26-12-2018 15:07
    Precies dat ja. Helaas zijn de contracten al gesloten en zelfs wanneer dit logische inzicht hem binnenvalt zal ie dan nog tegen heug en meug de blubber in moeten.
    26-12-2018 21:02
    Contracten houden wva niet tegen toch?
26-12-2018 14:54
Jij hebt wel of geen talent ... Al dat sportwetenschapgedoe ...
    26-12-2018 15:32
    @EddyB 1958 is je bouwjaar zeker?
    Van Aert heeft ook wel meer gepresteerd dan dat he.
26-12-2018 15:44
Kleine aanpassing in de titel : Peter Van den Abeele over klok-soap: “UCI wil professionalisering tegenhouden”

Als een bondsofficial samen met 1 renner, wereldkampioen of niet, regels gaat aanpassen ten gunste van die renner (alleen nog niet genoeg naar de zin van WvA). dan ben je allesbehalve professioneel bezig.
    26-12-2018 18:18
    Dat dus. En dat ligt niet in de eerste plaats aan van Aert. Froome kreeg ook een langer lijntje.
    26-12-2018 21:03
    Ik keek vanmiddag sporza en daar werd inderdaad gedaan alsof de uci wva nog niet tegemoet gekomen is. Als zoiets elementairs niet als fout gezien wordt zal Vlaanderen barsten van de corruptie vrees ik
26-12-2018 16:17
Tjongejonge, het lijkt wel komkommertijd. Wat een geleuter over een klokkie. Het zegt wel alles dat dit het onderwerp van gesprek is...
26-12-2018 16:39
Nog een leuke toevoeging van de cross van vandaag:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181226_04062745

Blijkbaar hebben ze 14 minuten gewacht tussen de 3e renster en de podiumceremonie bij de vrouwen.

De enige juiste conclusie van deze lachwekkende 'rel' lijkt me dat Van Aert professioneel met zijn sport bezig wil zijn en dat ze bij de UCI een stel achterlijke amateurs zijn. Zolang het niet wat professioneler wordt zal het veldrijden dus ook zijn kermissport status houden. Zoals een aantal mensen ook al aangeven zegt het alles dat dit het gesprek van de dag is in veldritland, en niet de wedstrijden zelf.
    26-12-2018 17:07
    Zo professioneel dat hij het seizoen 5kg te zwaar gestart is en zichzelf een pak kopzorgen bezorgd heeft door een onprettige doch stabiele arbeidsovereenkomst in te ruilen voor een juridisch wespennest waarvan het einde nog niet in zicht is. Als je die schade met een beetje op de rollen rijden wilt dichten ben je een knappe jongen. Dit is dus het verschil tussen symptoombestrijding en bronaanpak. Ja dit is kritiek, nee dit is geen bashen.
    26-12-2018 18:28
    Sandervs76 jij bent niet in de positie om te bepalen of de arbeidsovereenkomst stabiel genoeg was of niet, je kan hier dus best ook over zwijgen
    26-12-2018 18:28
    'een onprettige doch stabiele arbeidsovereenkomst'
    *hik* sorry, ik verslikte me.
    26-12-2018 18:49
    Nee, we zullen zeggen dat hij de afgelopen maanden een stuk beter af was. Jongens weet je wat, het seizoen van Van Aert is tot nu toe geweldig. Ongelooflijk hoe professioneel deze atleet met zijn sport en aanverwante zaken omgaat. Louter topprestaties, fantastische zegereeksen en een echte allemansvriend bovendien. En dan ook nog columns schrijven om van te watertanden. Jullie boffen maar met zo’n idool. En WF met zo’n werknemer.

Reacties zijn gesloten.