Personeelsleden Lotto Soudal naar huis na twee ‘positieve’ coronatests
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 27 augustus 2020 om 18:50

Personeelsleden Lotto Soudal naar huis na twee ‘positieve’ coronatests

Lotto Soudal heeft twee dagen voor de start van de Tour de France enkele personeelsleden naar huis gestuurd vanwege twee niet-negatieve coronatests, zoals de ploeg het zelf noemt. De renners van Lotto Soudal zijn niet besmet.

Deze personeelsleden keren samen met hun kamergenoten terug naar huis, om zo de gezondheid van de renners en andere stafleden te waarborgen. De Ronde van Frankrijk begint zaterdag met een etappe van en naar Nice in het zuiden van Frankrijk.

Volgens de ploeg gaat het om één positieve en één verdachte coronatest. “Na vele maanden intensieve training zijn we bij Lotto-Soudal nog altijd uiterst gemotiveerd om goed te scoren in deze Tour. We hopen dat de twee betrokken personen snel zullen herstellen en dat de Tour tot in Parijs geraakt met alleen maar gezonde mensen.”

37 Reacties
27-08-2020 18:54
Here we go!
    27-08-2020 18:55
    Voordat eventueel toegang wordt verschaft tot de bubbel, daarom wordt getest.
27-08-2020 18:54
Laten we hopen dat we lang van deze tour kunnen genieten!
27-08-2020 18:55
Het blijft een loterij !
    27-08-2020 18:57
    Nee, protocol.
    En daar kunnen veel WF’ers weinig mee gezien ook de vele negatieve reacties op Team Sunweb.
    27-08-2020 19:02
    Hij kan zomaar vallen. Bij Lotto is het wel raak.
    27-08-2020 19:15
    @snellepelle
    Ja, want alle protocollen zijn natuurlijk even belangrijk.
    27-08-2020 19:36
    Een lotto ja
27-08-2020 18:57
Zijn deze mensen in contact geweest met renners/ander personeel? Zo ja, dan kunnen ze net zo goed allemaal alvast terug naar huis gaan...
    27-08-2020 18:59
    Protocol zegt dat je masker draagt wanneer je samenkomt voordat je negatief getest bent. Als deze “personeelsleden” zich daar aan gehouden hebben is het veilig. Zo niet is Lotto de verneuker van de Tour 2020
    27-08-2020 19:11
    Gisterenavond is iedereen toch getest?
    27-08-2020 20:22
    @snellepelle: o ja, want als je een masker draagt zoals het protocol voorschrijft dan ben je 100% beschermd en kan je zeker geen corona krijgen (sic)
    27-08-2020 21:15
    Dat claim ik niet. Ik vermeld de maatregelen. Die zijn geen garantie maar wel de voorwaarde om dit circus door te laten gaan.
    27-08-2020 23:14
    Nee Mark maar dan kan je het bijna niet verspreiden. Je draagt het dus niet voor jezelf maar voor de rest van de samenleving. Bizar dat ik dit überhaupt uit moet leggen.
27-08-2020 19:19
Niet-negatief.. Hangt zeker een beetje tussen pos en negatief in. Benieuwd waar we dit terug gaan zien. Hilarische fietswissels, aflopende kettingen.. Renners die hun heil zoeken in het plaatselijke restaurant omdat de vervangende kok niet kan koken.
    27-08-2020 19:58
    Soms is de uitslag niet sluitend / duidelijk. Had een vriend van mij ook laatst toen hij wilde vliegen. Moest toen een dag wachten voordat hij kon vliegen.
    Op basis van de omschrijving hier verwacht ik dat bij die 2 mensen de uitslag ook niet sluitend is.
    27-08-2020 20:09
    ssj.. Ok, bedankt. Dus niet-negatief is eigenlijk een onduidelijke uitslag zoals ik begrijp.
    27-08-2020 20:37
    Tekst is wel veranderd (of ik heb er eerder overheen gelezen). Maar kennelijk is 1 wel positief en de ander dan niet eenduidig.
    27-08-2020 20:44
    ssj.. Inderdaad aangepast.
27-08-2020 19:44
Hele tourcaravan zit uiteindelijk in bubbel. Allemaal naar huis en snel t bubbelbad in.
27-08-2020 19:58
Parijs is dit jaar TE ver.
27-08-2020 20:00
@redactie: de kop klopt niet helemaal: één positief, 1 ‘niet-negatief’ (ik wist ook niet dat t kon).

Deja-vu van Tour98; alleen maar zeiknieuws en weinig fietsen... ik hoop t niet #watvindtJohanhiervan?
27-08-2020 20:40
Wat een gezeik...
    27-08-2020 20:49
    Nee, met wattenstaafjes toch?
27-08-2020 20:55
Dus volgens de ASO regels moest de hele ploeg terug naar huis, tot gisteren althans, toen ze zelf inzagen dat hun eigen ruiten gingen sneuvelen...
    27-08-2020 21:46
    Inderdaad, Protocol is alweer aangepast:
    https://sporza.be/nl/2020/08/27/tourorganisatie-stuurt-ploegen-dan-toch-niet-naar-huis-bij-2-besmettingen~1598538983914/
27-08-2020 21:35
Mochten er liefhebbers zijn voor wat vakliteratuur.
Het huidige protocol is gebaseerd op de RT-PCR test.
Er wordt een swab genomen, deze wordt in een machine gestopt en deze machine vermenigvuldigt het RNA net zo lang totdat het detecteerbaar/meetbaar is. Het aantal cycli dat nodig is om een meetbaar resultaat te krijgen geeft de virale waarde weer. (Beetje kort door de bocht, maar om een en ander te duiden wellicht een begrijpbaar verhaal).
Het zou zo kunnen zijn dat je heeel veel cycli nodig hebt gehad om bij persoon X positief te testen, dan wordt aangegeven dat het een lage virale waarde heeft, en kan nog niet gesproken worden van een besmetting, maar van een verdenking op een besmetting. Laat staan een besmettelijkheid. Want dat is nog steeds een lastige.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2015897

https://lci.rivm.nl/covid-19-testbeleid%20personen%20zonder%20klachten

Laten we hopen dat we Parijs halen, want zo niet dan kwam Parijs te vroeg om een wetenschappelijker gefundeerd beleid te maken om de asymptomatische "patiënten" te testen.
    27-08-2020 21:43
    Goeie poging, maar ik loop vast bij die 'cycli'. Miljoen keer nul is nog steeds nul. Dus als het er niet was, dan is het er ook niet na tig cycli. Met een dobbelsteen van 1 t/m 6 kun je geen 7 gooien, hoe vaak je ook probeert.
    27-08-2020 23:30
    @xistnc
    Het gaat er dus om dat je wel virale delen aan kunt tonen (positief, maar met lage virale waarde) en dan niet per se kan spreken van een besmet persoon. Aanbevolen wordt om meerdere malen te testen.
    Ter vergelijk: Een zwangerschapstest geeft weinig ruimte voor "een beetje zwanger". De PCR voor Corona kan dat dus wel. Geen virus, een beetje virus, veel virus, heel veel virus en alles ertussen. Er is nog geen afkappunt vanaf waar je kunt zeggen positief of negatief.... Om dan beleid te maken op "virus aangetoond" en "virus niet aangetoond" is dan voorlopig het beste wat ze hebben...
    27-08-2020 23:49
    Dus er is een soort zerozerozerozerozerozerozerozerozerozerozerozerozerozero-cinco ondergrens, waaronder je wel drager bent maar toch niet 'besmet'?

    Of zit 'm dat meer in de betrouwbaarheid van de testmethodiek?
    28-08-2020 08:40
    @jdclimber
    dan heb je het mi onvoldoende begrepen.
    De pcr test, waarvan er mbt het zgn sars cov2 virus, reeds velen zijn ontwikkeld door fabrikanten, is bedoeld om dit virus te detecteren cq op te sporen. Daarbij zoekt men ahw naar een viruslast daarvan... zo begrijp ik overigens ook wat je schrijft. Echter mocht de test na hoeveel cycli dan ook positief uitvallen, dan is de persoon sowieso besmet dan wel al besmet geweest. Dan detecteert de test overblijfselen, restanten zo gezegd van het virus. (In dit laatste geval had hij of zij vlg de wetenschap hoogstwaarschijnlijk al een zgn kruisimmuniteit tegen het virus - dat kan er zijn vw andere coronavirussen die mensen met zich dragen-, of de persoon is al geïnfecteerd geweest inclusief symptomen, ziek derhalve geworden, maar uiteindelijk genezen vanwege opgebouwde immuniteit.) Iig, er is een verschil tussen besmet en geïnfecteerd zijn. (Is op zich ook gewoon te googelen.) Of iemand besmet is, hangt op zichzelf beschouwd wel samen met de hoeveelheid viruslast, maar of hij geïnfecteerd raakt hangt af van hoe het lichaam op de besmetting reageert. Daarbij komt of de test idd meet, detecteert waarvoor ie is bedoeld, aangezien deze test niet gevalideerd is vlg het WHO protocol tot nu toe, staat dat nog niet vast. Normaal schijnt dit lang te duren. Hoogstwaarschijnlijk, mocht er met een pcr test thans gezocht worden naar rhinovirussen, dan zullen er veel meer besmette mensen met dit virus positief getest en gevonden worden. Gewoon omdat nu het seizoen is dat deze het vaakst voorkomen, en ook tot dezelfde ziekte, griepachtige symptomen leiden. Het is maar waar je naar zoekt vlg wetenschappers. Vandaar de naam testepidemie. Oftewel, er kunnen meerdere virussen mensen besmetten en infecteren, ziek maken. Daarom ook dat grote advocatenkantoren thans class actions beginnen tegen pcr test fabrikanten.

    Onbesproken dan nog de aspecten sensitiviteit en specifiteit van de PCR test, oftewel de foutmarges inzake vals positieve en negatieve tests. Hoe meer de tests opgevoerd worden hoe groter het aantal vals positieven, aangezien de besmettingsgraad onder de bevolking beperkt is. Maw, ook al is er niemand meer besmet, kunstmatig wordt kan het zo wel levendig gehouden door media en politiek.

    https://www.wodarg.com/
27-08-2020 21:52
Lekker op dreef xistnc
27-08-2020 21:56
Btw een beetje Omerta terug in het peleton zou toch niet verkeerd zijn. Je houdt gewoon 3 weken je kaken op elkaar en zorgt er als team al helemaal voor dat r niemand van je renners ook maar de kans loopt om naar huis gestuurd te worden. No matter what...

Gevolgen draag je na de tour wel weer.....
27-08-2020 23:49
"Non-negative cases.". De ploeg moet zich niet niet-arm gaan rekenen met deze niet niet-onduidelijke berichtgeving.
28-08-2020 07:00
En deze staff leden en hun " roommates" zijn niet in contact geweest met anderen in de ploeg????
    28-08-2020 08:52
    Natuurlijk niet, die gingen elders eten... geniaal... en nu komen dus 4 (!) anderen in de bubbel ( teiltje, snel...) die al in Blankenberge op het strand lagen.... stoere beslissing Lotto...
28-08-2020 08:26
Is dit het begin van het einde, of de traditionele knulligheid van Lotto-Soudal?

Reacties zijn gesloten.