Pellizotti: “Als je Pogacar weghaalt bij UAE Emirates, blijft er relatief weinig over”
foto: Cor Vos
donderdag 28 oktober 2021 om 09:14

Pellizotti: “Als je Pogacar weghaalt bij UAE Emirates, blijft er relatief weinig over”

Franco Pellizotti denkt dat er van UAE Emirates relatief weinig overblijft als je Tadej Pogačar weghaalt. Dat vertelt de ploegleider van Bahrain Victorious in een interview met Tuttobiciweb. “We zijn in alle opzichten een geweldige ploeg, maar we hebben het budget niet om een Pogačar te hebben”, zegt Pellizotti.

Bahrain Victorious zag slechts vijf jaar geleden het levenslicht, en vanaf nul beginnen is altijd moeilijk”, aldus de 43-jarige Italiaanse oud-prof. “Je moet in die eerste jaren zoveel kosten maken, dat je geen renners met een heel grote naam kan aantrekken. Eerst willen we een evenwichtige selectie en structuur neerzetten in alle sectoren van de ploeg.”

Afgelopen seizoen behaalde Bahrain Victorious dertig overwinningen, waaronder Parijs-Roubaix met Sonny Colbrelli. Maar nog tien andere renners wisten in 2021 te winnen. “We zijn niet geïnteresseerd in een kampioen die tien wedstrijden per jaar wint. We hebben liever dat alle toprenners bereid zijn om zich in dienst te stellen van anderen. Dat is onze ware kracht en dat zorgt ervoor dat we met zoveel verschillende renners resultaten kunnen bereiken”, zegt Pellizotti.

Franco Pellizotti – foto: Cor Vos

Vergelijking met UAE Emirates
Nadat hij eind 2018 zijn eigen carrière beëindigde, voegde Pellizotti zich bij de staf van de Bahreinse formatie. “Als de staf sterk en hecht is, kunnen de renners het beste van zichzelf geven. Zij kunnen voor 110% denken aan hun werk en aan niets anders. We zijn in alle opzichten een geweldige ploeg. We hebben het budget niet om een Pogačar te hebben, maar als je hem weghaalt bij UAE Emirates, blijft er relatief weinig over”, stelt hij.

“Ze hebben wel een groot budget waarmee ze een heel sterke staf rond dit fenomeen aan het opzetten zijn”, doelt hij op UAE Emirates en Tour de France-winnaar Pogačar. “Laat ik het zo zeggen: wij zijn als de Italiaanse voetbalploeg Atalanta. We hebben geen Cristiano Ronaldo, maar wel twintig spelers die hart en ziel geven om de bal in het doel te krijgen. Wie scoort, maakt ons niet uit. Het belangrijkste is om alles te geven en dat weten de renners ook.”

47 Reacties
28-10-2021 09:19
Mooi verhaal van Franco, het harde werk is uitbetaald het afgelopen jaar! Hopelijk kunnen ze de subtoppers die ze in dienst hebben behouden met hun lage budget
    28-10-2021 12:29
    Colbrelli toch wel een topper intussen, en Mohoric.
    28-10-2021 19:58
    Ja, en hopelijk ook de dokter.
    28-10-2021 22:11
    @Turtlehead
    Daar valt iets voor te zeggen, maar mag eigenlijk niet over gesproken worden. Hoeft mss ook niet als het een publiek geheim blijft.
28-10-2021 09:24
Spannende quote wel over uae en pogacar
    28-10-2021 12:46
    Ik merk dat ik steeds minder lees op wf. Deze titel is weer een voorbeeld waarom.
    28-10-2021 19:59
    relatief minder of gewoon weinig? ;)
28-10-2021 09:35
Mooie woorden over zijn eigen ploeg, maar als ik even naar de selectie van UAE kijk voor 2022 en daar Pogaçar weghaal blijft er toch genoeg leuks over om resultaten mee te boeken.
    28-10-2021 09:39
    Inderdaad, zit nog genoeg power in die ploeg zonder Pogacar, alhoewel het wel overduidelijk is dat die ploeg stukken minder wordt zonder Pogacar.
28-10-2021 09:38
Hij heeft in die zin gelijk; dat Pogacar 7 van de 8 belangrijkste overwinningen voor zijn rekening nam
28-10-2021 09:40
De Dolfijn van Bibione! Geweldige bijnaam blijft dat.
28-10-2021 09:43
Hij heeft een punt maar opzich valt het nog best mee. Haal de 13 overwinnigen van Pogacar weg en UAE heeft er 19 over, haal je de 7 overwinningen van Colbrelli weg en Bahrain heeft er 23 over.
28-10-2021 09:44
Het zou eigenlijlk veel erger zijn als je Pogi weg zou halen en er zou dan nog steeds een super team overblijven (zoals Sky destijds).

Ik denk dat het alleen maar gunstig is als de toppers verspreid zitten over meerdere ploegen.
En ik denk dat UAE ook wel meer is dan enkel Pogacar. Er rijden ook gewoon enkele andere toppers, maar die zijn niet van het kaliber van Pogi (maar wie is dat wel buiten Roglic).
    28-10-2021 12:41
    Wel mee eens als je Pogacar weghaalt, en ziet wat je overhoudt. Maar kijk eens naar de renners bij Bahrain naast Colbrelli. Mohoric, Maeder, Caruso, Bilbao, Haig, Poels, Padun, LANDA, Bauhaus, Sieberg, Tratnik, Teuns....
    Denk niet dat deze renners onderbetaald worden. Met dat budget zit het wel goed lijkt me bij Bahrain.
28-10-2021 09:53
[i]Edit redactie: Graag on-topic reageren.[/i]
    28-10-2021 09:55
    [i]Edit redactie: Graag on-topic reageren.[/i]
    28-10-2021 09:55
    [i]Edit redactie: Het bericht is aangepast.[/i]
28-10-2021 10:03
Haal bij elke ploeg de beste renner weg en er blijft minder over.
    28-10-2021 10:54
    Eens, alhoewel het 'verval' bij UAE zonder Pogi wel groter lijkt dan bij andere ploegen zou ik zeggen (Vingegaard die opstaat nadat Roglic wegvalt en Ineos die dit jaar met maar liefst 5 verschillende renners een rittenkoers wint), maar dat kan er ook mee te maken dat Pogi gewoon zo ontzettend goed is.
    28-10-2021 11:15
    Eens met je, al was dit verhaal wellicht anders geweest als bv. Hirschi de verwachte zeges had gepakt. Maar inderdaad, er zitten behalve Pogacar weinig veelwinnaars tussen de andere renners.
    28-10-2021 13:59
    Weinig veelwinnaars is overdreven.
    28-10-2021 14:08
    Wie zijn dan de veelwinnaars (afgezien van Pogacar) in deze huidige ploeg volgens jou Lander?
28-10-2021 10:09
"Het belangrijkste is om alles te geven".

Geldt dat ook voor hun medische staf?
    28-10-2021 10:42
    Nee, die mogen gewoon wat aanprutsen. Meestal komen ze pas om 10 uur uit bed en vertrekken ze om 12 uur weer van hun werk om uitgebreid te lunchen, na te tafelen, dan door met diner en weer uitgebreid na tafelen.
    En als ze een diagnose stellen bij een blessure slaan ze het medische handboek gewoon open op een willekeurige bladzijde en daar prikken ze gewoon een aandoening. Als ze medicijnen halen, zeggen ze bij de apotheek: "doe maar een mooi homeopathisch middeltje tegen jeuk".
    Je ziet ze bij wedstrijden ook altijd in hun joggingbroek rondlopen, meestal zijn ze dronken of onder invloed van drugs. Je ziet zo ook regelmatig met van die grappige lachgasballonnen.

    Ja, het is een goed leven bij de medische staf daar!
    28-10-2021 12:56
    Het was een grapje Illan, maar hij kwam niet helemaal aan geloof ik. ;-)
    28-10-2021 13:54
    @Monnik, hij kwam duidelijk niet aan, maar heeft wel een verdraaid mooi stukje proza opgeleverd ;)
    28-10-2021 15:21
    Ja, sorry, ik ging met je grapje aan de haal. :)
28-10-2021 10:16
Ja haal bij Jumbo Roglic en Wout weg en opeens ben je 25 overwinningen en een miljoen WT-punten armer. Daarnaast vind ik dit verhaal ook onzin want toen ze Nibali haalden was dat nog een van de beste renners ter wereld(jaar daarvoor won hij de Giro en het eerste jaar meteen Lombardije), Landa werd daarnaast ook gezien als een van de beste klimmers toen ze hem aantrokken en dat zijn geen jongens die voor 5 ton rondrijden dus dat ze daar niet de 'absolute' wereldtop hebben kunnen aantrekken lijkt me een beetje 'slap gelul'. Daarnaast lijkt het er ook op dat ze in ieder geval in de omkadering hebben geinvesteerd waar ik toch helaas ook vooral aan de medische begeleiding denk.
    28-10-2021 10:56
    En dan wint in de Tour Kuss alsnog een rit en wordt Vingegaard tweede in het AK. Vanuit dat oogpunt is de opmerking van Pellizotti natuurlijk wel te onderbouwen.
    28-10-2021 11:01
    Komt natuurlijk ook omdat je Groenewegen kwijt bent. Als die weer gaat lopen, heb je drie mannen die de overwinningen aaneen kunnen rijgen.
28-10-2021 10:25
Dus Bahrain is niet geinteresseerd in een kampioen die 10 wedstrijden kan winnen? Hmm
28-10-2021 10:26
Tja Pogi neemt een grote hap uit het budget van UAE, dan is het maar normaal dat er grote zeges tegenover staan. Als Pogi verkast van ploeg, dan kunnen ze met zijn vrijgekomen loon makkelijk 2-3 toppers halen die voor nieuwe zeges zouden zorgen. Beetje een raar verhaal, alsof de kopman geen essentieel deel van het team zou mogen zijn.
28-10-2021 11:15
Ik ben het niet eens met Franco in die zin dat je pas gaat zien hoe de rest exact voor eigen rekening rijdt wanneer inderdaad Pogacar er even uit ligt, ze hebben in potentie net zulke goede coureurs als Bahrein. Qua visie heeft hij wel een goed punt en zit Bahrein op de wat mij betreft betere Vino-Lefevere lijn en UAE momenteel meer in het hoekje Brailsford-Zeeman.
    28-10-2021 13:13
    Klopt, maar als je dan kijkt naar een afgelopen Vuelta dan kunnen ze daar nog geen team opstellen wat bij absentie van Pogi weet te imponeren. Zal volgend jaar allicht beter zijn met oa een Almeida in de gelederen.
28-10-2021 11:23
Emirates heeft nog altijd een zeer behoorlijke ploeg zonder Pogacar, maar dat zal Pellizotti ook wel weten. Hij zal vooral het verschil in koerswijze hebben willen benadrukken, waar bij Bahrain veel verschillende renners de kans krijgen om te scoren, terwijl Emirates vooral om Pogacar draait.
28-10-2021 12:06
Ik gok erop dat Franco de opmerking niet gemaakt zou hebben als hij niet de concurrentie van het team van Pogacar voelde. Wel grappig die rivaliteit, gezien de herkomst van beide hoofdsponsors, ben benieuwd hoe zich dat volgende jaar in de koers gaat uitten. Kan me voorstellen dat ze bij Bahrain toch wel een beetje bevreesd zijn dat ze door UAE ingehaald en voorbij gestoken worden, terwijl zij eerder waren begonnen. Beetje onzinnig om jezelf zo te motiveren want er is genoeg voor beide teams om in te vissen, gezien het geld en daarbij je hebt geen invloed op wat een ander team doet.
    28-10-2021 12:27
    Emirates is Bahrain allang voorbij met o.a. twee Tourzeges, Luik en Lombardije.
    28-10-2021 12:53
    Bahrain en UAE zijn allebei op hetzelfde moment begonnen, waarbij UAE nog in het voordeel was doordat ze de toko van Lampre konden overpakken. Bahrain heeft altijd achter gestaan.
    28-10-2021 17:39
    Rest my case. ;-)
28-10-2021 13:08
Als Pogacar niet bij UAE zou rijden, zouden ook andere renners voor eigen rekening hebben mogen rijden. Nu reden ze, logischerwijze, allemaal in dienst van hem overal waar hij aan de start verscheen.

In de Giro en Vuelta, waar Pogacar niet startte, reden ze respectievelijk 17 en 20x top-10. Ook in het (Vlaamse) voorjaar lieten Kristoff, Trentin, Hirschi toch aardige resultaten optekenen als ze hun kans mochten gaan.

Ze hadden dan nog de pech met de hartproblemen van Ulissi en de Corona-perikelen van Gaviria, terwijl Ayuso eerst nog de Giro U23 wou betwisten. Ik vind UAE in de breedte nu al op z'n minst de evenknie van Bahrain qua kwaliteit, en volgend jaar gaan ze daar ruim over.
28-10-2021 13:35
Met Almeida als schaduwkopman voor de andere grote ronden maakt UAE toch weer een stap.
28-10-2021 14:07
Met de versterking als Ackermann als Sprinter, Almeida als klassementsman erbij en een Soler en Bennett als ondersteuning, supertalent Ayuso en dan de renners van dit jaar met een Covi die een stap lijkt te zetten, een Trentin, Hirchi, Majka, Gaviria, Ulissi en 2de plan Molano en Mcnulty. Dan kan je toch moeilijk zeggen dat er relatief weinig overblijft. Menig team zou een moord doen voor zo een selectie.
28-10-2021 14:13
Hoewel ik niet zo hoog oploop met UAE en ze momenteel hun grote budget kunnen aanspreken om gevestigde waarden te kopen vind ik niet dat je kan stellen dat zij Pogacar enkel hebben omdat ze het meeste geld hebben.
Ze hebben hem als jong talent binnen gehaald, kan me niet voorstellen dat hij toen al een miljoenencontract tekende.
    28-10-2021 15:20
    Pogacar had al banden met het management van de ploeg toen hij bij de junioren reed, als ik me goed herinner.
28-10-2021 17:37
Mooi interview, en velen vinden het ook mooi en prachtig en nog meer fraai's mag natuurlijk. Alleen qtel ik mij de vraag, Wat als dit een interview met PatLef was geweest...."we zijn in alle opzichten een geweldige ploeg, maar we hebben het budget voor een Pogačar niet" "Van UAE blijft weinig over als je Pogačar wegneemt" "Wij willen geen kampioen die 10 koersen wint, we hebben liever dat iedereen wint" enz...oooh wat ging dit een hoop vitriool teweegbrengen op dit scherm. :-)
28-10-2021 21:02
Is hij geprovoceerf op een of ander jurken verpisforum?
29-10-2021 20:29
LOL,... "blijft er weinig over". Dat is nog ns een vorm van respect voor renners van een ander team. Chapeau!

Reacties zijn gesloten.