Patrick Lefevere zegt dat hij kampte met hypo tijdens Vive le Vélo
foto: Cor Vos
maandag 20 september 2021 om 10:52

Patrick Lefevere zegt dat hij kampte met hypo tijdens Vive le Vélo

Gisteren was de tweede opname van de WK-reeks van Vive le Vélo te zien op televisie. Op social media ging het echter niet over de inhoud van het programma, des te meer over het optreden van tafelgast Patrick Lefevere. Zo werd er gesuggereerd dat de teambaas van Deceuninck-Quick-Step te diep in het glaasje had gekeken. Lefevere kampte naar eigen zeggen met een hypo vanwege suikerziekte.

De hashtag #vivelevelo werd gedurende de uitzending trending op social media. Op Twitter werd de suggestie gewekt dat Lefevere te veel had gedronken, terwijl hij aan tafel zat met presentator Karl Vannieuwkerke, voormalig atlete Élodie Ouédraogo en Tom Dumoulin. Twitteraars verbaasden zich over het gedrag van Lefevere en dat zijn glas wijn tijdens de uitzending werd bijgevuld. Ook werd geopperd dat de 66-jarige ploegbaas tegen zichzelf in bescherming genomen had moeten worden, omdat hij moeilijk uit zijn woorden kwam en wel heel vrolijk over kwam.

Lefevere betreurt de reacties en de aandacht naar aanleiding zijn optreden tijdens de opnames van Vive le Vélo die zowel in België als in Nederland te zien waren, liet hij weten aan Het Nieuwsblad. Volgens de ploegmanager was zijn opvallende optreden niet te wijten aan zijn alcoholconsumptie. “Ik heb diabetes en tijdens de aflevering had ik een hypo maar dat kon ik niet zomaar eventjes gaan meten tijdens de uitzending. Als je zoiets voorhebt, dan kom je weleens moeilijk uit je woorden.”

Diabetespatiënten die kampen met een hypoglykemie (hypo) hebben last van een sterke daling van de bloedglucosespiegel. Een hypo kan ontstaan door te weinig eten, te veel actieve insuline in je lichaam hebt of te lang een lichamelijke inspanning leveren zonder voldoende koolhydraten.

87 Reacties
20-09-2021 10:58
'nen hypo. Tuurlijk Patje. Ik had ook zo'n hypo, vorig weekend op het terras.
    20-09-2021 11:41
    "Ik heb een hypo, dus doe mij nog maar een glas alcohol!"

    Had er meer respect voor gehad als hij gewoon had gezegd, "sorry, ik was dronken, ik heb mijzelf en mijn sponsoren voor lul gezet. Moet ik niet meer doen. Nogmaals sorry". Dan had hij meteen ook alle criticasters de mond gesnoerd en had niemand meer wat te zeuren kunnen hebben.
    20-09-2021 11:58
    ‘Zijn sponsors voor lul gezet’, het zou mij verwonderen dat zij dat zo zien eigenlijk.

    Lefevere staat gekend als bon vivant, en ik vermoed dat hij in die middens ook de meeste van zijn sponsors vindt. Op recepties, etentjes, evenementen waar de drank rijkelijk vloeit en waar het leven gefêteerd wordt.

    Zeker na 1,5 jaar coronaperikelen was het vrij voorspelbaar dat Patje op dit WK tijdrijden in eigen streek de teugels ging laten vieren en tegen ‘s avonds dus vrij dronken was (al dan niet in combinatie met iets van zijn suikerziekte, daar ken ik niks van dus laat ik er mij niet over uit). Niks mis mee lijkt mij, maar misschien dat daar in Nederland anders tegenaan gekeken wordt?

    Het was een dronken schertsvertoning, wat niet echt een interessant programma heeft opgeleverd maar verder heeft Lefevere ook niks gezegd dat niet door de beugel kon vond ik. Sporza had hem beter op een andere dag kunnen uitnodigen, maar verder is er al bij al toch ook weer niet zoveel aan de hand?

    Ben het eens dat hier wel heel snel schandaal wordt gesproken over van alles en nog wat. Patrick Lefevere is ook maar een boekhouder turned ploegmanager van een wielerteam, geen perfecte mens die zijn leven volgens een of ander ideaalbeeld moet leven.
    20-09-2021 12:08
    Ben jij van de "alle publiciteit is goede publiciteit" school? Daar zit namelijk wel een kern van waarheid in. Maar als sponsor met enig gevoel voor stijl zou ik me toch wel buitengewoon gegeneerd voelen als de man aan wie ik miljoenen overmaak zichzelf publiekelijk zo presenteert.
    20-09-2021 12:22
    Ik vermoed dat zijn sponsors hem ook kennen zoals hij al decennia lang is. Een niet al te subtiele levensgenieter die houdt van eten, drinken en vrouwen en heel succesvol is in het leiden van een wielerteam en zich aan zijn afspraken houdt.

    Als je als merk op zoek bent naar een figuur die roomser is dan de paus, dan ga je niet bij Patje aankloppen.

    Tuurlijk is dit niet Lefevere’s finest hour, maar is het nu allemaal zo verschrikkelijk schandalig?

    Mensen hangen graag het heilige boontje uit om andere personen op sociale media of elders op het web bij het minste met de grond gelijk te maken, maar zijn dat dan allemaal zelf wel perfecte mensen of zou het kunnen dat ze soms wat de voeling met de realiteit kwijtraken?
    20-09-2021 12:25
    Net even teruggekeken en ik vond het wel meevallen. Dronken was hij zeker niet, wel wat aangeschoten. Maar wat Alfons zegt: echt rare dingen heeft hij niet gezegd.
    20-09-2021 12:26
    Wow, blijkbaar is het mogelijk om werkelijk alles met de mantel der liefde te bedekken.
    * Daar waar men bewondert, daar is geen plaats voor objectiviteit.*
    Zoiets?
    20-09-2021 12:41
    @Alfons, het kwam vooral gênant over. Hij maakte m.i., naast dronken zijn, geen al te grote flaters. Die maakt hij nu pas. Gewoon even excuses aanbieden voor dommigheid en verder gaan. Nu gaat komt hij met een flauw verhaal en maakt hij het erger dan het was. Met beiden zou ik als sponsor ongelukkig zijn.
    20-09-2021 14:39
    Ik ben het ermee eens dat Lefevere niets verstaanbaars vreemds heeft gezegd.
    20-09-2021 15:46
    Ik denk trouwens dat Lefevere in de paniek druivensuiker verward heeft met druivensap.
    20-09-2021 19:34
    Ach wij hollanders begrijpen het niet, en die belgen helemaal niet.
20-09-2021 11:00
Ik ben nog geen 50, en krijg al een hypo van 1 tripeltje.
    20-09-2021 12:39
    En daarna dan een hyper, vanwege de bier koolhydraten?
20-09-2021 11:00
Haha ja zo kan je het mooi verbloemen. En waarom ontstond die hypo eigenlijk??

Als je alcohol drinkt, is je lever alleen maar bezig met het afbreken van alcohol. Daardoor geeft je lever geen glucose meer af en daalt je bloedglucosewaarde. Die daling kan leiden tot een hypo bij een diabeet.

Als Pat nu echt wist/voelde dat hij een hypo had en geen gelegenheid had om eventjes zijn suikergehalte te meten, is het toch wel zeer eigenaardig dat hij dan wel doorging met alcohol nuttigen...

Elke diabeet weet dat je dat dus dan absoluut niet moet doen!
20-09-2021 11:01
Dit is gel*l toch?!
20-09-2021 11:02
Dat zeg ik volgende keer ook tegen oom agent als ik word aangehouden.
20-09-2021 11:04
Verschrikkelijk moment voor de redactie van Sporza, die hier wat mij betreft een modderfiguur slaan. Blijkbaar zo bang de man tegen de haren in te strijken, dat ze uit angst het nalaten hem tegen zichzelf in bescherming te nemen.
    20-09-2021 11:09
    Sterker nog denk ik dat in het huidige mediaklimaat een toch al zwalkende Lefevere even goed als 'kans' aangegrepen is om viral te kunnen gaan. Er wordt makkelijk gesteld dat het 'een flater' is maar gaat dit gebeuren meer of minder mensen richting de volgende extra time lokken?
    20-09-2021 11:16
    Tja... Wat moet je doen tijdens zo'n live uitzending?

    Ik heb dat nog nooit gezien tijdens een talkshow dat er live wordt ingegrepen. Nu heb ik al 10 jaar geen televisie, maar toch.
    20-09-2021 11:38
    Zag dat #vivelevelo trending was op Twitter en heb me vervolgens enorm kunnen vermaken met Twitter zoals het ooit was.
    20-09-2021 11:55
    Catch-22: als ze hem tijdens de uitzending afvoeren was er niet minder over gesproken nu, enkel meer. PatLef's komst was aangekondigd: hij had óf moeten afbellen (want "ziek") of - wellicht een nog beter idee - niet teveel moeten drinken. De man heeft hierin toch een eigen verantwoordelijkheid?
    20-09-2021 13:57
    Voor (!) zo´n uitzending is hij al een tijdje aanwezig en zou je gewoon moeten beslissen dat hem in de uitzending hebben voor de betrokkenen geen goede zaak is.
20-09-2021 11:14
Inderdaad, genoeg diabetes experts hier, zo te lezen. Hypo's zijn meestal duidelijk voelbaar, en ff meten is echt niet moeilijk voor een diabeet. Patje zal zeker wel een sensor hebben. Mobiel erlangs, paar dextrootjes erin en klaar. Ik spreek uit ervaring met mijn zoon (DT1).
    20-09-2021 11:23
    Het kan natuurlijk ook gewoon en-en zijn. Wijntje op, hypo die er tussen komt, iets te traag in de reactie en de hele dag in het feestgedruis doorgebracht, op het verkeerde moment aangeschoven.

    In algehele zin vind ik de massa hyena's die zich achteraf op dit topic storten vele malen enger dan Lefevere die eens een keer wat brabbelt op TV. Het lijkt anno 2021 wel of op dagelijkse basis 3 x WO3 uitbarst ja.
    20-09-2021 11:49
    Zegt de persoon die op ieder artikel reageert
    20-09-2021 12:01
    @Romans, nee, het kan in dit geval niet én én zijn. Een uur lang met een hypo aan tafel zitten en in de tussentijd niet om een enkel hapje eten vragen kan gewoon niet. Met een hypo had hij bevend, zwetend en helemaal wit weggetrokken aan tafel gezeten. En ik kan uit veel ervaring spreken, een grapje kan er echt niet vanaf.

    Je lichaam komt in totale paniek situatie.
20-09-2021 11:17
Superfijn voor de clicks natuurlijk, maar interessant voor Wielerflits?
    20-09-2021 11:23
    Ja effectief he, is dit wielernieuws? Sportief wielernieuws? Nee: het is het circus wielernieuws, dus: Et Alors ...
    20-09-2021 11:25
    Superfijn voor de clicks, dus interessant voor Wielerflits. De inhoud is inderdaad niet bijster relevant als je hier voor wielernieuws komt, maar dat geldt voor veel meer artikelen.
    20-09-2021 11:44
    Mooie karakterschets van Patlev. En daarmee toch relevanter wat mij betreft dan Pogacar die gaat trouwen of Groenwegen die vader is geworden.
    20-09-2021 12:06
    @Wiellem Kieft: is dat zo? Want hebben ze het dan ook over de man die zijn ploeg zo sterk uitbouwt etc? Ik merk dan dat er hoegenaamd geen aandacht is gegaan naar het veel relevantere, indringendere en waardevolle Het Scheldepeloton op Canvas, dat een enorm rijk, geschakkeerd beeld gaf van drijfveren, falen, winnen, enz, en ook de rol van de ploegleider en Lefèvere (die toen al als hogere boom veel wind kreeg van opportunisten). Dus ja: sensatie ipv diepgang, dit bericht en diepgang krijgt dan weer geen aandacht.
    20-09-2021 12:13
    @zietemgaan, ja dat is m.i. zo. Anders had ik het niet geschreven. Het geeft in mijn beleving een beeld van een man die zichzelf niet meer in de hand heeft en ook hele rare dingen doet met renners als Bennett en soms rare columns schrijft. Je zou nu bijna denken dat hij die met de ghostwriter bespreekt met flesje rood op tafel. Dat hij een knappe ploeg heeft opgebouwd staat buiten kijf, maar ik krijg langzaam het gevoel dat we een soort geleidelijke geestelijke meltdown van Patlev aan het bekijken zijn. En daar geniet ik eerlijk gezegd niet van.
    20-09-2021 12:18
    @Willem Kieft, misschien, maar het is een eenzijdig beeld, dus framing en 'ontmenselijking', een typisch fenomeen van deze tijden dat mensen herleid worden tot eenzijdige karikaturen, tot je wat verder gaat kijken.
    20-09-2021 12:44
    Nu overdrijf je. Tot pakweg twee jaar geleden wat Patlev bevooroordeeld en een hark, maar had nog wel een soort van grens waar hij niet over heen ging. Dat laatste lijkt hij los gelaten te hebben. Dat soort gedrag zegt m.i. ook iets over hoe hij als manager functioneert. Daar mag je best wat van vinden en zeggen.
20-09-2021 11:17
Oh ja, net als die terrorist en den haag die botsauto speelde en dat zou liggen aan zijn lage bloedsuiker spiegel
    20-09-2021 16:03
    Amsterdam, feitelijk blijven Michiel
20-09-2021 11:30
Lol, ik heb diabetes, type 1, als je een hypo hebt en niet meer uit je woorden komt dan zit je toch echt wel anders aan die tafel, zweten, trillen, wit wegtrekken, hartkloppingen, prikkelbaar etc. Nee Patrick, man up en zeg gewoon dat je teveel wijn achterover getikt hebt.

Een diabeet die een hypo heeft zingt het echt niet even een uurtje uit. Je krijgt letterlijk een hongerklop en heb je het gevoel dat je de hele voorraadkast kan leegvreten. Je omgeving heeft ook vrij snel door dat het niet goed met je gaat en direct hulp nodig hebt als je zelf niets onderneemt.
    20-09-2021 17:31
    Dat klopt helemaal, alleen hypo’s die je zelf niet opmerkt ga je ook niet dubbel van praten. Je lichaam is dan nog niet in de stress modus geschoten en is er in principe niets aan je te merken behalve dat je meter aangeeft dat je te laag zit. Echter als je dubbel of wartaal gaat praten dan voel je hem echt wel. Dan ben je al zo diep gezakt dat de honger en het nare gevoel je overmannen.

    Er bestaat wel zoiets als hypo unawareness, waardoor je lichaam pas heel laat in de stress schiet, terwijl je glucose al dieper in de hypozone zit. Maar ook hier geldt weer, dan zie je dat niet aan de buitenkant. De persoon met lage bloedsuiker en mensen om de persoon heen hebben niets door, waardoor deze persoon plots in een héle diepe hypo kan zakken en buiten bewustzijn kan raken.

    Ik heb zelf ook al meerdere malen enorm laag gezeten en was er niets aan mij te merken. Maar als je spraak wordt beïnvloed, dan moet je al hebben zitten zweten, trillen, wit wegtrekken en omgaan van de honger.
20-09-2021 11:45
Frits Wester: "Ik was gewoon heel erg moe."
    20-09-2021 11:49
    +1 hier moest ik direct aan denken.
20-09-2021 11:46
Dat deed hij kennelijk iets te overtuigend. Exit Mich. Wie gaat er nu 400 woorden lange commentaren geven op de levenswandel van Patlev en Evenepoel? Ik mis hem nu al.
20-09-2021 11:49
Hij had even een gelletje moeten nemen
    20-09-2021 12:11
    Hij was z'n DQS finale bidon vergeten ;)
20-09-2021 11:49
Gemiste kans voor Patrick.

Als je zo hard je best doet om te bewijzen dat je schijt hebt aan alles en iedereen is een ‘et alors?’ Veel gepaster.
20-09-2021 11:51
Mentaal gewoon zwak.
Iemand die toevallig weet of de uitzending terug te kijken is in NL na paar dagen? Kan de aflevering van 18 sept wel zien maar deze (nog) niet. Kan mij voorstellen dat dat komt door de wedstrijdbeelden.
    20-09-2021 11:59
    Via de VRT gaat het niet want dan moet je in België wonen, het zal dus alleen gaan via je TV ontvanger.. kunt toch een programma van gisteren gewoon terugkijken?
    20-09-2021 12:02
    @marco, ik heb helaas geen digitaal bakje meer, daar kon het inderdaad wel op. Maar heb via Twitter inmiddels een aardige indruk verkregen :)
    20-09-2021 15:44
    Je hebt ook apps waarmee je voor een paar euro een Belgisch (of ander land) telefoonnummer huurt. Dat nummer gebruik je om je te registreren bij vtm en al die andere tv-apps en je kunt daarna 'als Belg' terugkijken wat je wilt.
20-09-2021 11:52
Nee, was helemaal niets mis mee. Schandalige actie om Michelangelo te verwijderen van WF. In kom ook niet meer terug zolang dat ook voor Michelangelo geldt. Zouden er meer moeten doen. Boycotten die handel, tijd voor een nieuwe moderator
20-09-2021 11:54
Dit past gewoon perfect bij Patlev, beetje rondschreeuwen in zo'n VIP tent, karaf wijn erbij. Lekker door laten chaufferen naar de volgende VIP-toko om daar een bak mosselen en een nieuwe dosis druivenvocht naar binnen de slobberen. Al orerend de studio binnen komen stappen. Niemand maakt mij wat, ik ben de baas, een dronkenbaas, maar wel de baas.
20-09-2021 11:57
Patrick heeft niemand om hem te corrigeren, en Sporza heeft hem graag, want het is een kijkcijferkanon met zijn ongezouten meningen.
20-09-2021 12:01
Ik ben geen medicus en heb totaal geen ervaring met diabetes in mijn omgeving. Is dit nu een geloofwaardig verhaal of niet? En wanneer komt Sporza met een reactie? Het is tenslotte in hun programma gebeurd.
    20-09-2021 12:07
    Sporza heeft het volgende artikel:

    Alle voortekenen zijn goed. Naast Wout van Aert maakte ook Remco Evenepoel indruk tijdens het WK tijdrijden. Ploegbaas Patrick Lefevere ziet een sleutelrol weggelegd voor zijn renner komende zondag. "Remco kan Wout in een zetel zetten."

    Met gewoon de video erbij van dat stuk van de uitzending.. lijken het hele voorval dus totaal links te laten liggen..
    20-09-2021 12:16
    Zoals hierboven aangegeven ben ik zelf ervaringsdeskundige, en het is compleet ongeloofwaardig. Een hypo is in principe een hongerklop, je voelt je totaal leeggezogen van energie en je lichaam gaat in stressmodus. Dat hou je geen uur vol en zou duidelijk te zien moeten zijn geweest. Een hypo heeft niet minimaal één van de zoveel symptomen, maar altijd alle symptomen, en die had Lefevere overduidelijk niet.
20-09-2021 12:03
Hahahaha. Wat een vent is het ook.

Ik geloof hem meteen
20-09-2021 12:07
Ik had VLV opgenomen (vooral omdat Dumoulin zou aanschuiven) en achteraf bekeken. Telkens als Nonkel Patriek in beeld kwam even doorgespoeld. Die man is sowieso zonder ondertiteling niet te volgen (verstaan), of ie nou dronken is of niet. De stukjes waarin hij nog praatte die ik per ongeluk nog net wel meepakte, waren een gênante vertoning. Hoeveel zou Cav hiervan geleerd hebben?
20-09-2021 12:07
Kan hem normaal al niet verstaan,maar gisterenavond al helemaal niet.
20-09-2021 12:10
Heeft Karl Vannieuwkerke al gereageerd? Staat normaal vooraan om iemand als racist of seksist te veroordelen als hij zichzelf daarmee nog heiliger kan voordoen …
20-09-2021 12:11
Zuipschuit
20-09-2021 12:23
Iemand een tip/manier hoe ik op de VRT online zou kunnen inloggen zonder dat ik in Belgie woonachtig ben?
    20-09-2021 12:27
    Een (gratis) VPN installeren, bijvoorbeeld Windscribe.
    20-09-2021 12:27
    Een Belgisch telefoonnummer of VPN is de enige optie.

    Ik verwacht dat de Vive le Velo aflevering later nog wel online komt op Sporza, of de advocaten van Patrick moeten hem tegenhouden.
    20-09-2021 13:43
    Gewoon inloggen en doorklikken bij de melding over het tefoonnummer.. Is alleen voor de sier die melding.
    Wel doen de afleveringen het vaak pas een dag nadat ze erop zijn gezet. De techniek komt wat langzaam op gang in België.
    20-09-2021 15:49
    Onoff is een app waarmee je voor een maandje een buitenlands nummer kunt huren. Dat gebruik je dan om je eenmalig te registreren.
    20-09-2021 15:56
    Inloggen/doorklikken gaat niet.
    VPN en die App ga ik eens onderzoeken.

    of...

    Is er een belgische meelezer die misschien wil helpen door een vertificatiecode aan te vragen?

Reacties zijn gesloten.