Patrick Lefevere stellig: “Nee, Remco Evenepoel gaat niet naar de Tour de France”
foto: Cor Vos
woensdag 17 mei 2023 om 16:14

Patrick Lefevere stellig: “Nee, Remco Evenepoel gaat niet naar de Tour de France”

Patrick Lefevere heeft een einde gemaakt aan alle speculaties: Remco Evenepoel zal deze zomer niet te zien zijn in de Ronde van Frankrijk. De Belgische wereldkampioen zal na zijn gedwongen opgave in de Giro d’Italia andere doelen kiezen. “Het WK zal hij wellicht wel willen en kunnen rijden.”

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Bij de start van etappe elf in Camaiore vertelde Lefevere aan RTBF het volgende: “Nee, Remco gaat niet naar de Tour. Dat zou ook niet heel slim zijn. Het is belangrijk dat hij nu volledig recupereert. We gaan zijn gezondheid nog testen en dan bekijken hoe hij zijn planning kan verderzetten.” Lefevere maakt met deze woorden een duidelijk einde aan de vele speculaties over de mogelijke deelname van Evenepoel aan de Tour.

Verder sprak de manager van Soudal Quick-Step ook nog kort over wat de wereldkampioen dan wel zal rijden de komende maanden. “Het wereldkampioenschap wielrennen in augustus zal hij wellicht wel willen en kunnen rijden, maar over de Vuelta oordelen is nu nog te vroeg”, aldus Lefevere.

38 Reacties
17-05-2023 16:20
In een ander interview zegt hij dat ze er totaal nog niet mee bezig zijn. Volgens mij wil hij gewoon de boot afhouden, iedere wielerjournalist zal hem die vraag wel stellen
    17-05-2023 16:25
    Ik hoop idd dat hij enkel de boot wil afhouden. Nu overhaast beslissen is nergens goed voor..
    Laat Evenepoel eerst herstellen en bespreek erna alle mogelijkheden eens met hem.
    17-05-2023 16:53
    Denk dat hij er gewoon naartoe moet. Voor een AK gaat het lastig worden zonder specifieke voorbereiding tegen betere renners, maar de Tour meemaken is een goede leerschool. Denk dat hij zelfs een etappe kan winnen.
    17-05-2023 18:03
    Lefevere wil dit gewoon anderhalve maand uitmelken. Ik zou niet weten waarom hij de Tour niet zou kunnen rijden. Je hoeft hem ook helemaal niet uit te rijden.
17-05-2023 17:12
SQS heeft al lang een heel plan opgetekend voor Evenepoel (zie ook dit jaar de Giro), dus zie niet in waarom ze dit opeens gaan omgooien. Evenepoel kan ook niet starten "zonder druk" want dan heeft iedereen het direct over dat hij zich eens moet testen tegen Pogacar en Vingegaard. Lijkt me dan beter om zich te focussen op het WK en eventueel als je echt een grote ronde wilt de Vuelta, alleen zal daar waarschijnlijk een sprintersploeg de opwachting maken.
17-05-2023 17:01
Goed besluit van den Patrick
17-05-2023 17:40
Evenepoel is een prima voorbeeld van hoe je een talent goed brengt. Doet ie prima Lefevere. Ook nu gewoon aan je plan vasthouden.
    17-05-2023 19:50
    Ja, dat deed ie inderdaad prima in de Giro van 2021, jong talent rustig brengen, die Patrick.
17-05-2023 17:41
Verstandig
17-05-2023 16:31
Ronde van België/dubbel BK, dan San Sebastian/dubbel WK en Lombardije. Geen grote ronde denk ik. Of dat goed zal zijn voor ontwikkeling, dat is maar de vraag
17-05-2023 17:34
Wellicht Dauphiné/Zwitserland, Polen en daarna WK.
    17-05-2023 20:00
    Mét Sebastian, en misschien wel beter zonder Polen, dat is ook zo'n vervloekte koers
17-05-2023 18:41
Ik hou nog een klein slagje om de arm moet ik zeggen. Meestal is Lefevere een man van zijn woord maar mocht Pogi het om een of andere reden niet/half halen en ook Vingegaard nog iets tegenkomen..

Zo niet is het maar zo.
17-05-2023 19:33
Zou mooi zijn als hij de Vuelta nog is doet, een grote ronde lijkt mij toch altijd goed voor zijn ontwikkeling. En ja hij is "maar" 23, maar ondertussen wel al aan zijn 5de profseizoen bezig. Dat is dus volgend jaar bij de Tourstart nummer 6 met misschien maar 1 uitgereden grote ronde.

Wat voor hem geldt, geldt voor anderen ook. De jonge garde komt er bijzonder snel aan, er is geen garantie dat er geen nieuw supertalent opstaat. Pogacar is een jaar ouder, Ayuso (kijk maar uit wat die in de Vuelta gaat doen) bijna 3 jaar jonger. Romain Gregoire wint vandaag ook als twintiger.

Zijn perfectionistich karakter staat hem, denk ik, een Tourstart met een halve voorbereiding in de weg. En de Vuelta zal ook niet simpel worden als hij zich ook nog richt op de ronde van België/Zwitserland, BK, San Sebastian, WK en Lombardije. Zou mij niets verbazen als hij helemaal geen grote ronde meer rijdt dit jaar.
17-05-2023 16:36
Hij is nog altijd maar 23, dus overhaasten is niet nodig. Heb het hier al een paar keer gezegd, maar aan de andere kant is een grote ronde met steeds nerveuzere pelotons en het covidgevaar nog meer een loterij geworden. Als hij goed uit de Giro komt, waarom niet proberen? Volgend jaar kan je alles op de Tour zetten en in week 1 uitvallen.

Las overigens dat Pogacar wellicht pas in juni terug buiten kan fietsen. Lijkt me niet dat die dan zo'n veel betere voorbereiding heeft.

Het is wel nog ruim 6 weken tot de Tour, dus ik vermoed dat daarin ook wel nog wat kan gebeuren. Als binnen een week of 3 blijkt dat hij nog steeds in zeer goede doen is, denken ze er misschien al anders over. En in voorbereidingskoersen als de Dauphiné en de Ronde van Zwitserland kunnen ook favorieten of SQS'ers averij oplopen of ziek worden. Dus tegen begin juli kan de wereld er al helemaal anders uitzien.

En ook zonder de Tour valt er uiteraard een mooi programma uit te tekenen. Vuelta tegen Roglic zou ook weer leuk zijn.
    17-05-2023 16:47
    Hij is inderdaad pas 23, maar het kan allemaal snel veranderen in de wielersport. Als je bijvoorbeeld naar de Tour van 2019 kijkt (nog niet zo heel lang geleden), dan zijn de eerste vijf: Bernal, Thomas, Kruijswijk, Buchmann en Alaphilippe. Op dit moment behoort alleen Thomas bij de top, en dat geldt eigenlijk ook alleen deze giro. In datzelfde jaar won Vingegaard 1 wedstrijdje en hadden we ook niet zien aankomen dat Pogacar zo goed zou worden. Kortom, er zullen snel weer nieuwe toppers bijkomen en wellicht gebeurt er nog iets met Evenepoel waardoor hij ook minder kansen overhoudt.
    17-05-2023 16:52
    Een goede Bernal is absoluut wereldtop en Thomas is sinds vorig jaar weer wereldtop. De andere drie niet, maar ik snap je punt
    17-05-2023 16:55
    Kruijswijk/Thomas is ook gewoon (deels) een leeftijdverhaal en Alaphilippe is een beetje een gevalletje-Voeckler: bovengemiddelde klimmer, maar geen naam die je opschrijft als klassementsrenner.
    17-05-2023 16:57
    Ik volg Martino ook wel. Als de vorm er is, waarom dan wachten tot volgend jaar? Wie weet is de conditie dan net iets minder om welke reden dan ook. Of is Pogacar dan outstanding. Is een evenwicht zoeken tussen kansen grijpen en jezelf voorbij hollen natuurlijk.

    En of Bernal op dit moment wereldtop is en de komende Tour meedoet voor de eindzege, daar twijfel ik toch aan.
17-05-2023 17:30
Nogal prematuur om dit nu te beslissen.. Als alles goed gaat, kan zo'n jonge knaap binnenkort toch gewoon weer trainen?
17-05-2023 17:44
Achja, gewoon de Tour als kennismaking. Volgend jaar de Tour winnen in de meest zenuwachtige koers, zie het niet gebeuren. Gewoon dit jaar in regio Baskenland voor etappewinst proberen gaan, sprintvoorbereiding voor Jacoksen/Merlier doen en telkens wat tijd verliezen. Tour gebruiken als voorbereiding op WK zoals Ala hem voordeed
    17-05-2023 17:45
    Wat heeft hij nog te zoeken in Ronde van België, ookal passeren ze voor zijn deur.
17-05-2023 18:11
Ik snap niet waarom hij niet zonder druk zou kunnen starten, zoals SQS overal verkondigt. Als hij zich tijdens de eerste vlakke rit ostentatief op 10 minuten laat rijden, zal het toch rap gedaan zijn met die druk? En hij kan toch ook gewoon stoppen na 2 weken als het (dubbel) WK zijn hoofddoel is?
17-05-2023 16:20
Benieuwd voor hoeveel geld PatLef toch te overtuigen is door de Tour-organisatie... hij staat er namelijk om bekend om principes te laten varen voor het gerinkel van geld.
    17-05-2023 17:18
    Zoals ? Over welke principes heb je het dan ?
    17-05-2023 17:26
    O.a.
    - Remco rustig brengen om hem vervolgens onvoorbereid te laten starten in de Giro
    - Rust om Remco creeren om vervolgens voor veel geld weer een filmploeg van woestijnvis in de bus te zetten deze Giro
    - Netjes omgaan met je renners (o.a. alaphillipe) totdat ze budgettair in de weg zitten
    - .....

    PatLef blijft gevoelig voor geld (en natuurlijk voor lekkere wijn)
    17-05-2023 20:19
    Ik vind zelf dat Lefevere een gladde aal is, een man met weinig principes en lage moraal. Je opmerkingen zijn voor discussie vatbaar maar ik heb geen zin om Patje hier wat te verdedigen. Dat effe niet.
    18-05-2023 09:37
    Alles draait toch om geld en de sponsor plezieren, zonder sponsors geen koers
17-05-2023 16:44
Zou Patrick L al aan z'n 2e fles wit begonnen zijn.
    18-05-2023 09:24
    Zelfs met 5 flessen wit op zal die zijn uitleg nog zinvoller zijn dan jou zielig gedoe
17-05-2023 16:32
Heeft Remco zelf ook nog wat te beslissen? Zou ik dus echt niet trekken als zo'n hele entourage de hele tijd bepaalt wat je wel en niet kan. We hebben het hier wel over een van de beste wielrenners ooit.
    17-05-2023 16:56
    Het is net alsof hij een soort nationaal bezit is waar iedere Belg eerst een plasje over moet plegen voordat er een beslissing genomen wordt. Wat een verschil met Pogacar die dezelfde leeftijd heeft en echt niet verteld wordt waar ie wel of niet mag rijden. Voor iemand met zo'n grote bek als Remco vind ik dat toch wel opmerkelijk.
    17-05-2023 18:26
    Als ik hier zo op deze site lees Arno hebben vooral Nederlanders een mening over Remco, vooral om er op te zeiken maar goed. Even terug naar publiek bezit, was dat ook niet waar Tom Dumoulin last van had in het rationele Nederland? En natuurlijk is Slovenie geen wielerland zoals België dus het zal er wel wat luwer zijn, maar volg je toevallig de Sloveense media dan op de voet dat je zo zeker bent dat er daar geen tig meningen circuleren in de sportpers over Pogacar? Ik heb flink de indruk dat je ook de Belgische pers niet eens volgt want dan had je geweten dat het best nog wel meevalt (op wat uitschieters) over wat mensen in België vinden dat Remco moet doen .

    Om af te ronden ja Lefevere mag een mening hebben over waar zijn renners aantreden, hij is in tegenstelling tot ons de manager van die ploeg. Ik zeg niet dat Remco sowieso niet start, maar wat met de tourselectie als hij nu doodleuk zegt dat er iemand op de schop moet? Handig voor de moraal van diegenen die nu naar de tour toewerken, dus logisch dat er nu niets in de pers gedropt wordt want wie zegt dat Remco niet langer moet herstellen dan alle 'dokters' hier denken.... ?
17-05-2023 17:38
Bijzonder dat een renner die top ronde renner wil zijn en worden nu al zegt niet naar de Tour te willen.

Waarschijnlijk te weinig tijdrit km’s en durft daardoor de strijd niet aan.
    17-05-2023 18:08
    Inderdaad. Een tijdrit zoals San Sebastian, L-B-L of het WK, dat is gemakkelijk. Maar o wee als het geen tijdrit is, kansloos gewoon.
    17-05-2023 18:08
    [Quote]Richard van Hoof 17 MEI 2023 OM 17:38
    Bijzonder dat een renner die top ronde renner wil zijn en worden nu al zegt niet naar de Tour te willen.

    Waarschijnlijk te weinig tijdrit km’s en durft daardoor de strijd niet aan.[/Quote]Als je de Vuelta al een keer hebt gewonnen, ben je dan al niet een top ronderenner? Ik schat zelf een Pogacar wel hoger in momenteel, maar goed als je enkel afmeet op hem kan de rest van het peloton ook inpakken. En een voorbereiding op een grote ronde is heel gericht, als het makkelijk zou zijn dan gaat Jumbo ook niet collectief kamperen op een berg (bij wijze van spreken) maar stond Wout nu te pilsen aan een toog want tijd genoeg voor de opbouw.
    17-05-2023 20:03
    MichelRichardPastoorvandeDakraamflats etc, die plaat begint echt grijs gedraaid te worden hoor, misschien even wat antidepressiva vragen bij de dokter? on topic: Als ze een plan hebben met Remco, dan is dat goed, ze zullen het wel het beste weten, nee?
    18-05-2023 09:27
    Waar en wanneer heeft hij dat gezegd. Graag met bewijzen reageren als je kan

Reacties zijn gesloten.