Patrick Lefevere over val Alaphilippe: “Motards hadden daar niets te zoeken”
zondag 18 oktober 2020 om 18:00

Patrick Lefevere over val Alaphilippe: “Motards hadden daar niets te zoeken”

Patrick Lefevere is het gewoon om voor zijn renners op te komen. Het was vandaag, na de aanrijding van Julian Alaphilippe met een motorrijder, niet anders. Volgens de teambaas van Elegant-Quick-Step lag de schuld van het incident bij de motorrijder.

“Ik weet het, ik heb altijd de naam dat ik kritisch ben”, aldus Lefevere voor de camera van Sporza. “Maar een renner zoekt toch altijd de kortste weg? Wellicht kreeg de motard van Shimano opdracht van de juryvoorzitter om zich achter de koplopers te plaatsen. Maar de motor van de bond (Belgian Cycling, red) had daar niets te zoeken.”

“Het was een lichte bocht naar rechts. Als je weet dan een coureur altijd de kortste weg zoekt, dan weet je dat hij langs daar rijdt. De motoren moeten aan de buitenkant staan. Wout van Aert zal ongetwijfeld ook niet gedacht hebben dat dit zou gebeuren. En je zag dat Van der Poel ook schrok. Hij kon hem wel nog ontwijken, Julian kon niet meer weg.”

Dat Alaphilippe in zijn oortje aan het praten was en daardoor niet volledig geconcentreerd, daar gaat Lefevere niet helemaal mee akkoord. “Van der Poel reed er ook bijna op en die was met niemand aan het praten. Nee, die motards hadden daar niets te zoeken.”

Alaphilippe houder twee gebroken vingers en een gebroken middenhandsbeentje aan over. Belgisch bondsvoorzitter Tom Van Damme gaf na afloop aan dat er wel een evaluatie komt. “Dit wordt bekeken, samen met de jury en de UCI. En als er maatregelen moeten genomen worden, zal dat zeker gedaan worden.”

Foto: Cor Vos © 2020

83 Reacties
18-10-2020 18:03
Bla bla bla. Huilie huilie huilie.
    18-10-2020 18:11
    Ach patate, huil zelf.. Spijtig van de val en voor de koers.
    18-10-2020 18:24
    @SS. Kijk even de reacties hieronder. Ben niet de enige die er zo over denkt.
    18-10-2020 19:35
    +1 chasse
    18-10-2020 20:47
    Precies mijn gedachten.
18-10-2020 18:07
Verrassende reactie van Patrick, Not!
Opkomen voor je renners is vanzelfsprekend, maar je mag best ook wel eens wat realistischer naar gebeurtenissen in de koers + het optreden van je eigen renners kijken. Volgende week boos op Sunweb?
    18-10-2020 19:31
    Dat is hij al jaren....
    19-10-2020 08:26
    JA zeker want hoe durft Kelderman zijn geweldige renner uit het rose te rijden terwijl hij de complete ronde de leiding had ,ik eist een gevangenis straf wegens onsportief gedraag van (alweer )een Ollander
18-10-2020 18:09
word een beetje moe van hem inmiddels.
18-10-2020 18:10
“Van der Poel reed er ook bijna op en die was met niemand aan het praten. Nee, die motards hadden daar niets te zoeken.”

Dat zou toch juist een argument zijn dat het praten juist wel van invloed was, want VDP kon hem alleen ontwijken doordat hij wel focus had.

Verder vooral ongelukkige samenloop van momenten natuurlijk..
18-10-2020 18:11
Verrassend ook weer dat ongeleid projectiel Evenepoel en idem Lefevre hun emoties op Twitter weer niet onder controle hebben en opnieuw de schuld overal neerleggen behalve bij de Quick Step renners. Zo vermoeiend die twee.
    18-10-2020 18:26
    Evenepoel moet nog een hoop leren, dat is wel duidelijk.
    18-10-2020 18:36
    Wat een vreselijk vermoeiende vent is die Evenepoel zeg. Echt een naar mannetje.
    18-10-2020 18:54
    Tja die brokkenpiloot kan beter zwijgen.
    18-10-2020 18:56
    Mijn vrouw, toch een echte Quickstep-fan, is helemaal klaar met dat mannetje. Ze zit nooit op haar twitter account, maar heeft toch besloten om even dat menneke op zijn plek te zetten (of in ieder geval een poging daartoe gedaan).

    Ik ben al langer klaar met dat kleine ventje dat te veel roept op twitter....
    18-10-2020 19:08
    Twitter is sowieso een medium dat ik uit de weg ga.
    18-10-2020 19:53
    Evenepoel en Lefevre.... de Statler and Waldorf van het huidige wielerpeloton.

    Vermoeiende gasten
    18-10-2020 20:09
    @Michelango: en wat vind je eigenlijk van het ‘merk REV’? Kan je daar nog eens op terugkomen? Lijkt me razend interessant!
    18-10-2020 21:48
    Evenepoel zou er zeker verstandiger aan doen om weg te blijven van Twitter. Maar zijn uitlatingen zijn natuurlijk niet beroerder dan een aantal wielerflitsforum bijdrages.
    19-10-2020 08:44
    @Domestique, speciaal op jouw verzoek:
    REV is een waanzinnig interssant en sterk merk. Verkoopt heel veel dekbedjes, vooral aan idolate fans en ook aan volwassen presentatoren. Ze hebben sinds kort ook tweepersoonsversies. Ik heb er zelf ook een, en slaap er heerlijk onder!
    En nee, ik heb (nog) geen aandelen in dit fantastische merk, maar ik denk dat ik er binnenkort toch een aantal ga kopen. ;-)))
18-10-2020 18:11
Laat Alaphilippe eerst maar eens leren om voor zich te kijken. Deze man is echt een gevaar in het peleton.
    18-10-2020 18:14
    Gelukkig was Alaphilippe er bij want anders was het de saaiste Ronde van de laatste 100 jaar geweest.
    18-10-2020 18:25
    Ik heb ze zelf niet alle 100 gezien, maar ik heb genoten.
    18-10-2020 19:36
    +1 jabo.
    19-10-2020 08:47
    Ja en dan las ik hier zijn geweldige nickname ALLASWIEP ,hoe verzinnen ze het
18-10-2020 18:11
Ze hebben wel gewoon gelijk toch, onhandige plaats voor motor om stil te staan.
    18-10-2020 18:16
    De motor stond niet stil hè, reed alleen niet zo hard.
    En bovendien vond ik hem niet zo slecht geplaatst. Ongeveer 5 seconde daarvoor reden de renners nog aan de andere kant van de weg. Om daar in de zog van een andere motor te rijden. Dus als deze motor aan de andere kant had gereden was Van Aert alsnog achter deze motor gaan rijden lijkt me. Dan had hij alleen de weg niet overgestoken.
    Misschien niet heel handig nee, maar het gebeurt tig keer per koers dat renners vlak achter een motor gaan rijden wanneer die zich laat terugzakken. Als Ala gewoon had opgelet was er niks gebeurd.
18-10-2020 18:13
De val van Alaphilippe vern**kte wel de koers als ik het zo mag zeggen. Ik had het gevoel dat hij de sterkste was en Van der Poel en Van Aert zouden misschien wel sterretjes gezien hebben op de Paterberg.

Verder maakte DQS één gigantische blunder en dat waren Lampaert en Asgreen die samen met Bettiol en Madouas tot op 6 seconden kwamen en dan weigerden mee te werken. Zelfs met Alaphil vooraan hadden ze gewoon moeten meewerken en dat gat dichtrijden, dan kregen we een heel andere koers.
    18-10-2020 18:15
    +1
    18-10-2020 20:13
    Flip was nooit meer dan een paar tellen weggereden (als dat m al zou lukken) op de Paterberg en Matje en Wout zouden m echt niet laten rijden daarna.
    Verder lopen Patrick en zijn "kind" inderdaad weer vreselijk te peeuwen...... ooit had ik nog wel wat met Levefre maar ben m nu zachtjes kotsbeu.
    REV is gewoon een domme verwende arrogante puber die heel hard kan fietsen, gunfactor nul wat mij betreft.
18-10-2020 18:17
Toen Jungels ervoor zorgde dat Higuita onderuit gekegeld werd hoorde ik hem niet, of heeft hij daar toen ook wel op gereageerd?

Vind het zelf toch wel een fout van Alaphillipe, hoewel van Aert de renners achter hem ook wel had mogen waarschuwen, of er in ieder geval wat ruimer omheen had mogen gaan.
18-10-2020 18:21
Motoren in de koers blijft lastig maar die twee roeptoeters van QS moeten weer de schuld bij een ander leggen. Flip let niet op, is bezig met andere dingen.Helaas. Sowieso vind ik wel dat er buiten de politie geen motors in de buurt van de renners moeten zitten. Zorgt voor meer veiligheid en geen koersvervalsing meer. Met een drone met zender kan je de koers perfect volgen.
18-10-2020 18:22
Here we go again.
    18-10-2020 21:35
    Jammer dat Mathieu toch opstapte vandaag ;)
18-10-2020 18:22
Gevangenisstraf voor de Motard?

Nee, maar serieus - Lefevere heeft toch wel een punt?
    18-10-2020 18:38
    Zeker, als een renner wordt aangereden door een motard of op een motard rijdt is het altijd de fout van de motard.
    18-10-2020 18:52
    Heeft hij in dit geval helemaal niet, de motor reed langzaam dacht ik en stond niet stil. Verder kon hij niet verder naar rechts en was duidelijk in beeld waarom bellen terwijl je rijdt zo gevaarlijk is. MVDP kon zich nog net redden maar Julian was afgeleid en te laat om te reageren.
    18-10-2020 23:35
    @FrancoB, de motard reed geen renner aan, Alaphilippe reed de een motard aan.
    19-10-2020 08:24
    @CechRepublic: dat beweer ik toch niet?
18-10-2020 18:39
Bla bla, wa een zielige gast. Altijd kritiek op een ander, zielige kerel. Was gewoon een fout van Alaphilippe.
18-10-2020 18:46
Zwak hoor, bij maneuver alaphilippe LBL hoorde ik em niet. Naar mannetje ☹️
18-10-2020 18:56
Het gevang in met die motard.
18-10-2020 18:58
Lefevere is het perfecte alfamannetje van The wolfpack.

Een ploeg die haar naam steeds minder dankt aan de jachttechniek, en steeds meer aan het eeuwige gehuil.
Wat ooit een sterk merk was, begint steeds zieliger te worden met figuren als Lefevere en de eeuwig twitterende buitelaar Evenepoel.

Kunnen de naam beter veranderen in "de blèters...."
    18-10-2020 18:59
    mooi verwoord!
    18-10-2020 19:23
    De Calimero's
    18-10-2020 19:24
    Helemaal eens met jou michaelangelo Had het niet beter kunnen verwoorden.
    19-10-2020 08:43
    @Michelangelo

    Tis dat deze reactie wat lang is voor tegeltje aan de muur, maar het potentieel heeft het!!!
    19-10-2020 08:46
    Ben ook wel content... Sixtijnse kapel was al uitstekend, maar dit werk komt toch zeker in de buurt ;-)))
    19-10-2020 08:56
    En wat heerlijk dat de bekende lieden die al tijden een ban hebben, niet kunnen reageren. Scheelt een hoop animositeit.
18-10-2020 18:58
Als je echt kwaad wil dan zou je dat moeten zijn op Van Aert die het gebruikelijke handgebaar bij het rijden langs een obstakel niet maakt en er wel vlak langs scheert.... maar ik vind het meer een typisch geval van ' kan gebeuren'.
    18-10-2020 19:40
    Eens. Als het iemand zijn schuld was die niet Alaphillipe heet.
    19-10-2020 13:43
    Maar dat had flip ook nooit gezien, die was immers bezig met andere zaken.
18-10-2020 19:05
Hypocriet. Dat woord komt op als ik aan PF denk. Alles veroordelen, maar als Juju hirschi tegen het asfalt kwakt zijn wij Hollanders achterlijk omdat we er wat van zeggen.
Ik vind in deze kwestie dat de enige die iets te verwijten valt wva is. Ik kan me niet voorstellen dat Wout zich van geen kwaad bewust is. Ik vind Wout een sympathieke gast, maar ik krijg hier een naar gevoel bij.
    18-10-2020 19:15
    van hypocrisie gesproken, was een foutje van Hirsch zelf eigenlijk door naast het achterwiel van Flupke te rijden, had Flupke als eerste over de meet gereden was er zelfs wellicht geen disquilificatie geweest omdat de uitwijking daarvoor gewoon te klein was en zo kun je in elke sprint wel enkele renners DQF
    18-10-2020 19:26
    Jij vindt dat Alaphillipe niet gediskwalificeerd had hoeven worden? Ik geloof niet dat ik het ergens zo mee oneens ben geweest.
    Het zou wel een spectaculair gebeuren worden als we jou regels gaan hanteren, dat wel
18-10-2020 19:13
Groot gelijk, die motards stonden gewoon aan de verkeerde kant, een zware beginnersfout, Matje kon als tweede nog nipt een val ontwijken maar Flupke was een vogel voor de kat, helaas voor de koers, had wel graag een finale met de drie beste ééndagsrenners gezien. En was het Matje geweest die tegen de grond ging was het kot hier te klein, tja hoe hypocriet kunnen zie hier weer zijn
    18-10-2020 19:17
    Hypocriet vanwege een hypothetische situatie...onzin dus.
    En 'Matje'? Nog met Mathieu op het schoolplein geknikkerd zeker?
    18-10-2020 19:19
    Vogel voor de kat... of te veel bezig met zijn telefoon?

    Higuita was bij Jungels een vogel voor de kat. Net als Jensen in de Scheldeprijs. Die hadden geen schijn van kans. In het geval van Alaphillipe denk ik daar net wat anders over.
    18-10-2020 19:20
    Ze stonden niet stil en van Aert zocht zelfs de slipstream op.
18-10-2020 19:15
Och, zijn ploeg heeft niet gewonnen, en dus moet hij weer verwijten maken. Wij reden zo goed, maar er reden te veel rode auto's in Antwerpen, en daarom hebben we nu verloren...

Op zich heeft hij wel een punt; idealiter rijdt de motor aan de andere kant, in de buitenbocht. Echter, de weg meandert, en dan zou een motor steeds over moeten steken...dus daar wordt het niet veiliger op.
    18-10-2020 19:31
    Het maakt niet uit waar hij had gereden. WvA steekt de hele weg over om achter die motor te gaan rijden. Ik vind het een zeer onsympathieke en lage actie. Ik weet 100% zeker dat hij hier heeft beseft dat hij zijn medevluchters hier in verlegenheid zou brengen. Onsportief. Over Lefevre zullen we het maar niet hebben..
    18-10-2020 20:43
    Hoezo. Flippie reed achter van Aert, van Aert kan toch niet weten dat Flippie niet oplet.
18-10-2020 19:38
Patlef natuurlijk weer met de verwachtte reactie. Flippie moet gewoon voor zich kijken net zoal Mathieu die er dus wél langs ging.
18-10-2020 19:57
Brillen aanschaffen voor zijn renners door Patrick L. Het ligt nooit aan zijn renners. Als er een paaltje langs de weg had gestaan dan was de wegbeheerder de schuldige. Altijd naar andere wijzen maar deze Alan filipo is zelf blind.
    18-10-2020 22:28
    Probleem is dat als Patrick brilletjes gaat aanschaffen voor zijn mannen, dat het waarschijnlijk heel erg gekleurde brilletjes worden, waar niet niet per se beter door gaat zien.
18-10-2020 20:09
Het is misschien wat flauw om te zeggen, maar Alaphilippe is soms zo onrustig op de fiets. Met zijn mouwtjes bezig, aan de radio, naar zijn benen kijken. Soms is het handig om wat meer vooruit te kijken.
18-10-2020 20:10
Zonde voor de koers.
Gelukkig niet heeel veel erg.
Misschien wel goed dat Flipje zelf een keer de dupe is van zijn nerveuze gedrag.
Ben benieuwd wat Hirshi en Pogacar dachten op het moment ;-)
Wat was de reactie van Patlef na die val in Luik?
18-10-2020 21:06
Flipje, Matje..kan WF niet alle kleuters bannen ?

Reacties zijn gesloten.