Patrick Lefevere reageert op ‘domme uitspraken’ vader Evenepoel: “Zou een ramp zijn”
foto: Cor Vos
zaterdag 5 augustus 2023 om 12:41

Patrick Lefevere reageert op ‘domme uitspraken’ vader Evenepoel: “Zou een ramp zijn”

Patrick Lefevere heeft gereageerd op de uitspraken van vader Evenepoel. Laatstgenoemde vertelde dat het nog niet zeker is dat Evenepoel volgend jaar bij Soudal Quick-Step zal koersen en stelde wat vragen bij de sterkte van de Belgische ploeg. Lefevere: “De gevolgen van een eventueel vertrek zijn niet te overzien.”

“Ik schrik van niet veel, maar het is dom van hem”, vertelt een scherpe Lefevere voor de camera van Het Laatste Nieuws. “Vorige week zei Remco zelf nog dat het moet gedaan zijn met die ‘bullshit’. Nauwelijks een week later zegt zijn vader het omgekeerde. De familie Evenepoel moet de violen eens gelijkstemmen.”

De Belgische manager gaat door: “Onze ploeg zet op alle vlakken stappen. De gevolgen van een eventueel vertrek zijn niet te overzien – niet voor hem en niet voor ons. Ik zou dan niet graag in zijn schoenen staan. Als je jouw contract niet respecteert, komt de rechtbank erbij kijken. Ook voor onze sponsors zou dit een ramp zijn.”

54 Reacties
05-08-2023 13:30
Geweldig deze Belgische soap, nu nog WVA, REV en JP die morgen elk voor eigen kansen gaan en we hebben tot de kerst amusement.
05-08-2023 13:13
Hey Patrick! Flitsen we even terug naar 1995? Frank Vandenbroucke met je Mapei-ploeg losweken bij Lotto, waar Vdb toen nog onder contract lag? Dit is een copy-paste. Ook dat eindigde voor de rechtbank, maar verhinderde niet dat Vdb verkaste naar jouw ploeg.
    05-08-2023 13:30
    Is uiteindelijk ook nog maar 28 jaar geleden...
    05-08-2023 14:59
    Kijk dit zijn nog eens inhoudelijke reacties. Schitterende feiten, ik wist het niet meer. Maar zet Lefevere nogmaals in ander daglicht
    Dank.
    05-08-2023 16:31
    Lefevere stond zich er bij de soap rond Van Aert toch voor dat hij altijd netjes handelt als een renner nog bij een ander team onder contract zit, waardoor hij ernaast greep. Wat was er dan anders bij VDB?
    05-08-2023 16:37
    Wel met die nuance dat hij in 1995 'maar' ploegleider was bij mapei en geen manager of eigenaar was. Als je ver genoeg terug gaat vind je altijd wel iets natuurlijk. Mss was een beter voorbeeld Boonen want toen trok hij wel aan de touwtjes...
    05-08-2023 17:51
    Je moet niet zo ver terug in de tijd. Lefevere heeft hetzelfde met Evenepoel gedaan toen die bij de ploeg van Axel Merckx zat. Merckx (pa en zoon) waren absoluut not amused.
05-08-2023 13:02
Lefevere is het niet gewoon om bespeeld te worden in de pers, normaal is dat zijn taak.
    05-08-2023 17:17
    Precies wat ik dacht. De was buiten hangen in de media. Niet fraai. Van wie dan ook.
05-08-2023 14:52
Ik snap beide kanten wel.

Ik blijf bij de stelling dat een renner (of topsporter in het algemeen) vaak maar een window van 4-6 jaar heeft waar je absoluut bij de besten bent en kan doen wat je wilt. Als Evenepoel zijnde wil je dan natuurlijk niet al een kans of 2 zien verkwanseld worden door een mindere begeleiding, of ploeg. Bij Ineos komt hij eigenlijk in een gespreid bedje terecht, topteam met topknechten waar hij eigenlijk het enige ontbrekende puzzelstukje is, gecombineerd met een ploeg die op 8 jaar tijd met 4 verschillende renners de Tour kon winnen. De savoir faire om te winnen en (vooral) het managen van de druk en alles dat bij een Tour heisa komt kijken is aanwezig. Eigenlijk vind ik het een match made in heaven. Ineos zoekt een kopman en Evenepoel zoekt topondersteuning.

Aan de andere kant heb je Lefevere wiens hele ploeg nu zo'n beetje staat of valt met Evenepoel. Kan me wel voorstellen dat hij een beetje engagement verwacht, je gaat ook niet alles omgooien opdat Evenepoel dan een seizoen later zomaar de deur uitwandelt. Beetje duidelijkheid mag wel, aangezien Lefevere nu met handen en voeten gebonden is aan het project ronderenner Evenepoel.
    05-08-2023 15:28
    Inhoudelijk behoorlijk eens met je verhaal! Alleen het gaat hier, xenk ik, met name om de uitspraken van vader Patrick... Die zijn ongepast en daar reageert (zoals we hem kennen) Lefevre op...
05-08-2023 13:32
Het gebeurt niet vaak dat ik het volledig eens ben met Patrick Lefevere, maar vandaag is zo'n dag. Indien vader Evenepoel écht vertrouwen heeft in Tourwinstkansen van zijn zoon dan til je dit hele gedoe over de Vuelta heen.
    05-08-2023 15:33
    Nog even en dit gaat over een Vuelta worden getild waar Remco niet aan meedoet.
    Pat heeft dit soort rancune uitsluitingen al vaker toegepast en denk dat Remco zijn woede hierover misschien nog wel eens een beetje gaat acteren. Betwijfel of hij nog wel zo’n goede zin heeft na JV’s besluit die ene Deen te laten deelnemen.
05-08-2023 12:59
Ik denk dat de gevolgen voor Evenepoel zelf prima te overzien zijn. Als er kosten zijn, dan zijn die voor de nieuwe ploeg. Dat is te verwachten dus wordt gewoon uit onderhandelt. De enige die een probleem heeft als dit doorgaat is Lefevere met zijn ploeg en sponsoren.
05-08-2023 15:07
Vader Evenepoel is ook niet de slimste stukadoor uit het pak. Hoe haal je het in je hoofd om zo’n uitspraken te doen aan de vooravond van het WK en de Vuelta.
05-08-2023 15:59
Geen fan van PatLef, maar zowaar nóg minder van PatEve.
    05-08-2023 21:59
    Ook ik ben in deze zowaar in het kamp Lefevere te vinden. Want dit is toch een dikke middelvinger naar je knechten die je tot nu toe geholpen hebben bij iedere prijs die je hebt binnengehaald, de mechaniekers die je fiets in topconditie houden, en ook naar de sponsoren die het mogelijk hebben gemaakt dat er voor REV een mooi meerjarig contract op tafel kwam.
05-08-2023 12:46
Uitspraken van een mediageile vader zouden niet zoveel aandacht moeten krijgen, behalve dat die vader ook de manager is van Evenepoel...
05-08-2023 13:45
Bij de v. Wilder soap heeft Lefevere op de achtergrond ook een kwalijke rol gespeeld, eens kom je zelf aan de beurt!
05-08-2023 13:03
Lefevere werkt zichzelf - als hij zijn ploeg incl. Evenepoel wil behouden - alleen maar tegen met dit soort uitspraken. Hoe verder renner en leiding van elkaar afstaan, hoe groter de kans op een breuk.
    05-08-2023 13:48
    Ik denk dat Patlef meer weet, en hij gewoon het spel op een vieze manier gaat spelen.
    Zo zit hij in mekaar
    05-08-2023 13:53
    Lijkt me dat Remco Evenepoel op dezelfde lijn staat als Patrick Lefevre ... althans in zijn openlijke uitlatingen. Die andere Patrick, Pa Evenepoel, doet uitspraken die tegen Remco E. ingaan. Als ik Remco was zou ik die ouwe Pa met een flinke schop onder ... de bons geven. Hoe haalt hij het in zijn hoofd zich steeds met de toekomst van zijn telg te bemoeien ?
05-08-2023 13:08
Pattriekske is een beetje boos. Terecht. Vader Evenepoel kan beter zijn mond houden en de bandjes van Remco oppompen.
    06-08-2023 14:06
    Pa is wel zijn manager, of dat verstandig is? Denk van niet.
05-08-2023 12:49
Zo vader, zo zoon?
    05-08-2023 13:32
    Een zoon mag je nooit afrekenen op zijn vader.
05-08-2023 14:19
Ben het zeer met Lefevre eens dit maal... Vader Patrick moet dit n8et doen! Off-topic: kan iemand met 3 weken Tour in de benen wel OPTIMAAL presteren tijdens OS 24 in Parijs... Ik denk dat Evenepoel toch ook graag Olympisch Kampioen wilt worden... En dat kan maar 1 x per 4 jaar!
05-08-2023 13:10
Dit dreigt dus een soap te worden. Lefevere die Evenepoel zijn tomeloze ambitie wat lijkt te hebben onderschat. Zie de transfers van dit jaar, daar had al meer versterking moeten bij zitten voor het rondewerk. Wellicht hebben de Evenepoels daar al het gevoel gekregen dat de ploeg niet dezelfde torenhoge aspiraties had als zijzelf en ze niet helemaal serieus werden genomen.

Na de Giro is nogmaals op de tafel geklopt met oog op volgend seizoen maar opnieuw heeft Lefevere de kat wat uit de boom gekeken. Wellicht worden ze ondertussen stevig het hof gemaakt door Ineos dat zelf krampachtig op zoek is naar een wereldtopper nu Bernal niet meer zijn topniveau haalt, en gaat het hen gewoon allemaal niet snel genoeg.

Die brandende ambitie van Evenepoel heeft er natuurlijk voor gezocht dat hij al op dit niveau is geraakt en die zal niet rusten tot hij de absolute nummer 1 is. Terwijl Lefevere niet het budget heeft om daarvoor zomaar met geld te gooien naar een type renner dat je eigenlijk moet overbetalen t.o.v. de overwinningen die ze binnenhalen. Dan betaalt hij liever mooi geld voor een Merlier die zelf 10-15 zeges per jaar pakt dan voor een Sivakov.
    05-08-2023 13:30
    Ik denk niet de ambities van Remco zijn onderschat, eerder zijn solidariteit. Juist die ambities hebben er mede toe geleid dat Pat Lev afstand heeft genomen van zijn koers/teamopbouw strategie van de afgelopen decennia. Misschien is de aanpak wat trager in de ogen van de familie Evenepoel, maar met een langlopend contract is het vrij logisch dat er meerdere jaren voor worden uitgetrokken voor het opbouwen van het team rond Remco. Ik neem aan dat kamp RevKet op de hoogte is van de worstelingen en smeekbedes voor sponsoring van Pat Lev door de jaren heen.
    05-08-2023 13:42
    Ik denk dat vooral de ambities van papa Evenepoel het probleem zijn... Ik zou niet graag in Remco's schoenen staan vandaag. Je kan een manager ontslaan maar een vader?
    05-08-2023 14:11
    Helemaal eens met Cochise. Veel reageerders hier lijken ervan uit te gaan dat Pa Evenepoel spreekt namens Remco Evenepoel. Waarom ? Is misschien voor die reageerders de wens de vader van de gedachte, ze willen dat Remco Evenepoel bij SQS vetrekt en hechten daarom waarde aan de uitspraken van Pa Evenepoel ? Openlijk heeft Remco Evenepoel andere dingen gezegd.
    Als in deze zaak iemand kritiek verdient, is het niet Patrick Lefevre maar een Evenepoel: Pa Evenpoel omdat hij zijn zoon tegenspreekt, of Remco Evenepoel omdat hij valse uitspraken doet.
    05-08-2023 14:24
    Waarom @ Draadband? Omdat pa manager en vader is lijkt het ver van onwaarschijnlijk dat hij tegen het belang van Remco in gaat. Daarom hechten mensen daar waarde aan! Heeft niets met wens en gedachte te maken. Vraag je je niet af waarom Remco openlijk veel terughoudender is? Zal zo maar te maken kunnen hebben met het feit dat negatieve uitlatingen naar ploeg(leider) voor hem meer impact hebben op zijn relatie en reputatie dan wanneer een derde persoon die uitspraken doet. De meeste mensen aan de top zijn niet wars van een beetje misleiding.
    05-08-2023 14:25
    @Draadband Eén zaakwaarnemer spreekt namens de renner welke hij vertegenwoordigd. Het is dan ook onjuist om te zeggen dat zijn vader/zaakwaarnemer niet namens Remco Evenepoel spreekt. De onderhandelingen worden ook door zijn vader gedaan, zodat Remco Evenepoel zich kan richten op het fietsen. De eisen worden ook door zijn vader gesteld en niet door Remco Evenepoel. Hierdoor kan Lefevere ook makkelijk zeggen Remco Evenepoel stelt geen hoge eisen, omdat zijn vader als zijn zaakwaarnemer dit doet(ingefluisterd door Remco Evenepoel waarschijnlijk).
    05-08-2023 16:56
    Ik lees hier al enkele keren dat Remco zijn pa/manager in het belang van zijn cliënt handelt, maar dat is toch wat een vreemde stelling in dit geval. Een zaakwaarnemer moet vooral discreet zijn en zeker al geen verstorende zever verkondigen aan de pers, zeker niet voor een WK. In Remco zijn entourage zit vooral één probleem qua professionaliteit en dat is zijn vader, eerder dan de sportieve omkadering die zou falen.

    En misschien is pa Evenepoel een geval van een ouder die zijn gedaalde sportieve carrière projecteerd naar zijn zoon qua ambities ?? De sportouders met torenhoge ambities voor hun kinderen zijn ontelbaar, en ook irritant, zielig en hinderlijk voor trainers en sportbstuurders....
    05-08-2023 20:40
    Ik had voor Remco ook gehoopt dat na zijn huwelijk pa Evenepoel een beetje meer naar de achtergrond zou verdwijnen. Want ik denk dat hij niet goed is voor de loopbaan van zijn zoon, zeker niet als zaakwaarnemer: zelf veel te emotioneel betrokken, niet het niveau wat nodig is, en volgens mij te hard bezig om zijn eigen droom te verwezenlijken via zijn zoon.

    ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Want ik denk niet dat Lefevere dit heel erg kan waarderen.
05-08-2023 13:12
Vechtscheiding dus. Tenzij de nieuwe ploeg en Evenepoel de ongetwijfeld enorme afkoopsom betalen.

Slechte zaak voor Remco, de vader zou dat toch moeten beseffen.
05-08-2023 13:16
Lefevre bouwt mogelijk tegen beter weten in zijn ploeg om Evenepoel heen. Jakobsen weg, Landa erin. Knechten voor Evenepoel hebben bijgetekend: Van Wilder, Vervaeke, Cattaneo. Remco ontkracht geruchten en zijn vader blaast ze nieuw leven in. Dit gaat alleen maar verder escaleren en je merkt al langer dat Lefevre dat wel weet en zich hierop instelt. Dit wordt zwaar juridisch touwtrekken. Misschien dat Evenepoel aan het begin van het seizoen nog niet los is en niet kan / wil koersen. Daarna volgt de overgang naar Ineos of de ploeg in Israel.
05-08-2023 13:50
Patlef ontmoet in de vader van Evenepoel zijn gelijke wat betreft bespelen van de pers, prachtig.
05-08-2023 13:55
Zdeněk Bakala zal wel het laatste woord hebben.
05-08-2023 16:23
Wat uitgebreider antwoord

https://sporza.be/nl/2023/08/05/lefevere-not-amused-na-uitspraken-vader-evenepoel-niet-respe/
05-08-2023 12:47
Zou inderdaad een ramp zijn :(
05-08-2023 13:34
Laat ze eerst nou maar kijken hoe ze uit de vuelta komen. Misschien komen ze er wel achter dat Evenepoel sowieso nog enorm moet verbeteren bergop en dan heb je de discussie al niet meer. Niet verstandig om nu al een oorlog te starten.
    05-08-2023 14:55
    Misschien willen ze het juist daarom al voor de Vuelta de buit binnen hebben en een contract sluiten voor veel gee
05-08-2023 14:42
De Vuelta kan misschien veel duidelijkheid brengen waarom ze deze uitspraken doen.
    05-08-2023 16:00
    Ik denk dat de Vuelta heel veel duidelijk zal doen worden. Mochten Vingegaard en Roglic overeind blijven en de JV ploeg pech bespaard blijven dan is REV bij voorbaat al kansloos. Kijk naar de ploeg van JV zoals die nu op PCS staat gepland voor de Vuelta. Daar gaat SQS niet bij kunnen. Terwijl REV als renner volgens mij de enige renner is die het JV tweetal zou kunnen verslaan.

    UAE en INEOS kunnen misschien wel de ploeg opstellen die kan strijden met JV maar hebben dan weer niet de kopman Thomas en Almeida komen tekort en Ayuso zal denk ik nog een paar jaartjes moeten rijpen voordat hij een bedreiging gaat vormen.

    Kortom vooral Ineos zit verlegen om een nieuwe kopman en REV zit verlegen om een sterke ploeg. Volgens mij wordt 1 en 1 dan gewoon 2 en rijdt REV volgens jaar voor Ineos.
05-08-2023 15:38
Doet mij aan de Van Aert transfer naar Jumbo denken. Daar zijn zowel Jumbo als Van Aert ook niet slechter van geworden (met kamp Van Aert als kamp Evenepoel, Jumbo als Ineos en PatLef als Nuyens).

Overigens zou PatLef Sivakov, De Plus en Verona hebben proberen te halen, maar hebben ze allemaal anders gekozen...
05-08-2023 16:32
Het is misschien ook wel moeilijk om renners te vinden die voor REV willen knechten. Hij heeft de Vuelta gewonnen en is 1 van de sterkste renners in het peloton , maar de bevestigende grote ronde moet nog komen.

Reacties zijn gesloten.