Lefevere na het WK: “Evenepoel heeft koers hard gemaakt, in dienst van Alaphilippe”
foto: Cor Vos (archief)
zondag 26 september 2021 om 19:25

Lefevere na het WK: “Evenepoel heeft koers hard gemaakt, in dienst van Alaphilippe”

Volgens Patrick Lefevere was de zware koers op het WK wielrennen vooral in het voordeel van Julian Alaphilippe. Remco Evenepoel speelde daarin een belangrijke rol. Dat heeft de ploegmanager van Deceuninck-Quick-Step, die opnieuw een wereldkampioen in zijn stal heeft, verteld tegen VTM Nieuws.

“Ze hebben prachtig gereden”, oordeelt Lefevere over de Belgische ploeg. Evenepoel was een van de renners die, in de finale en de voorfinale, met zijn krachten smeet. Dat was voor kopman Wout van Aert, maar de ploegbaas van The Wolfpack is een andere mening aangedaan. “In dienst van Alaphilippe, natuurlijk”, zegt hij met een stalen gezicht.

“Remco’s opdracht was de koers hard maken. De Belgen hebben de wedstrijd gekregen die ze gevraagd hebben, maar je moet zien dat je op het einde nog een paar kogels overhebt. Die waren er niet”, vindt Lefevere. “Wout – met alle respect, ik vind het een wereldcoureur – moest Alaphilippe zélf twee keer gaan halen. Dat is niet aan hem.”

Voor de tweede jaar op rij mag Alaphilippe zich hullen in de regenboogtrui, al had Lefevere er aanvankelijk een hard hoofd in. “Op 41 kilometer van de finish liet hij zich een eerste keer zien. Toen dacht ik: ofwel is hij niet goed, ofwel doet hij dit in functie van Sénéchal of een andere Fransman. Maar toen ging hij nog eens, en nog eens. Dan moeten we nu niet discussiëren.”

111 Reacties
26-09-2021 19:28
Beetje olie op het vuur gooien...
    26-09-2021 20:12
    Welnee, hij heeft gelijk (dat hij blij is; de blijste Belg van Vlaanderen vandaag).
    Flip was de allerbeste en heeft gewonnen, niks gestolen.
    Dan mag Patje triomfantelijk doen.

    De komende vijf jaar waarin REV misschien steeds níet wint, maar een ander (uit zijn ploeg of niet) kunnen we hem nog genoeg uitlachen :)
    26-09-2021 20:51
    Feitelijk heeft Lefevre gelijk. Evenepoel heeft in navolging van het Franse team met name, eigenlijk alleen hij, de koers erg hard gemaakt. Heeft inklusief de vlucht en de finale misschien wel 40 a 50 km het hele spul op sleeptouw genomen. Wat mij betreft was hij de sterkste in koers.
    26-09-2021 21:12
    Klopt Piet was even sterk als Ala maar vandaag in de knechten rol. En hij kon veilig knechten voor Ala met Woutie in de groep
26-09-2021 19:32
Ik bescherm hem meestal om z'n uitgesproken mening maar nu is hij gewoon dom. Hier doet hij Remco helemaal geen plezier mee, integendeel, gewoon om toch maar z'n gelijk te halen dat hij meer over z'n renners te zeggen heeft dan de bondscoaches. Erg laf.
    26-09-2021 19:34
    Mee eens, hij suggereert hier dat Evenepoel een soort van verrader cq dubbelspion is en eigenlijk de 10e renner van de Fransen was. Maar ja, we weten wie het zegt.. Wellicht had hij een hypo..
    26-09-2021 21:07
    Is toch gewoon kritiek op hoe Evenepoel gebruikt is....
    27-09-2021 09:01
    Niet tactisch van Lefevre inderdaad, maar wie verwacht dat nog van hem? Ik denk dat hij hier z'n frustratie uit over de kritiek op evenepoel. Nu doet hij perfect wat gevraagd is, terwijl achteraf die solo aanval, of klein groepje met schaduwkopmannen, op 50k van de finish natuurlijk veel beter was geweest voor België. Waarschijnlijk was hij de beste Belg vandaag.
    27-09-2021 10:57
    Het is inderdaad kritiek op hoe Evenepoel gebruikt is. Zeker als je de originele woorden leest dat het paste in het Belgische plan en dat hij er zeker niet mee bedoelt dat het bewust was. Maar goed, velen lezen enkel de titel en komen dan reageren.
26-09-2021 19:34
Hahahaha patje heeft al wat pinten op. Met deze reactie doe jij Evenepoel absoluut geen plezier.
    26-09-2021 19:36
    Maar het is wel zo.
    26-09-2021 20:52
    Maar dat was de tactiek van de Belgen.. En REv voerde gewoon uit. Julian en Pat zagen het graag gebeuren. Gewoon niet slim om de koers zo hard te maken, en zeker niet als de kopman niet top is.

    Wel spijtig dat REv hierdoor weer slecht in beeld wordt gebracht.
    27-09-2021 09:02
    Evenepoel ging toch niet achter evenepoel aan?
26-09-2021 19:35
Onzin wat hier in de reacties gezegd wordt. Hij probeert alleen te zeggen dat het harde koersverloop meer in het voordeel was voor alaphillipe. Van aert heeft al meermaals bewezen dat hij het beste is als de wedstrijd niet hard is gemaakt
    26-09-2021 19:36
    Misschien bedoelt hij dat, maar zo klinkt het niet. (“In dienst van Alaphilippe “)
    26-09-2021 20:03
    Ik denk ook dat het onzin is. De meesten hier denken dat het onzin is. Want als het waar was, dan zou evenepoel beter doorrijden naar frankrijk vanavond. Tegelijkertijd gebruikt patlef de situatie om onrust te creeeren en publiciteit te creeeren en ondertussen geeft hij de indruk dat de gemiddelde wielervolger zo stom is als het achtereinde van een koe. Laat deze man. Neem hem maar vooral zijn naasten in bescherming. Zoals iemand hier eerder al aangaf: dit gaat ten koste van de (toch al niet beste) rep van REV.
    27-09-2021 10:58
    Hij bedoelt dat en hij verduidelijkt dat ook. Alleen rukt WF het (alweer) uit de context, en jullie doen de rest.
26-09-2021 19:38
Ik voel me als wielervolger beledigd door deze man.
26-09-2021 19:38
Hij dist hier gewoon van Aert en de Belgische coach vooral heel enorm keihard.

Ok, jullie willen dat ie dit doet, goed, doet ie dit, regenboogtrui voor ons haha.
    27-09-2021 09:03
    Inderdaad en dat is het mooie aan deze man, naast alles wat ook niet mooi is
26-09-2021 19:38
Zijn er geen beelden? Want wellicht missen we de nuance. Hij kan het best als een grapje gezegd hebben.
    26-09-2021 20:14
    Of met een dubbele tong...
    26-09-2021 20:44
    Er staan beelden bij hln. Hij herhaalde zichzelf ook nog. En klonk vrij serieus maar vooral als commentaar op de Belgische tactiek...
    26-09-2021 20:54
    Wat Lefevere ook, zijdelings aan wil duiden hiermee is dat Evenepoel een beschermde status had moeten hebben en niet bij voorbaat als knecht ingeschaald moeten worden.
    26-09-2021 21:22
    Video
    https://www.hln.be/dossier-alaphilippe-volgt-zichzelf-op-als-wereldkampioen/lefevere-geeft-opmerkelijk-interview-na-zege-alaphilippe-evenepoel-heeft-voor-julian-gereden~a09f3f3a/
    26-09-2021 22:04
    Ah dank! Tsja veel wijzer wordt ik er niet van, hij zal het met een reden zeggen maar welke dat is gissen.
    27-09-2021 09:04
    Even romans interpretatie lezen, dat is de meest rationele verklaring
26-09-2021 19:47
Patlef zwijg en neem dr nog 1;)
26-09-2021 19:49
Gelul achteraf.
26-09-2021 19:53
Hij zegt eigenlijk dat renners van DQS nooit in landsbelang zullen rijden. Hij vraagt dus aan de Belgische bondscoach of ie geen DQS renners meer wil opstellen.
    26-09-2021 20:04
    Waarmee je je renners de kans ontzegt wk te worden. Zie mijn eerdere post.
    27-09-2021 09:05
    Iedereen kent dit spel en evenepoel heeft juist laten zien zichzelf helemaal weg te cijferen voor z'n land. Dat de bondscoach niet in staat is om in scenario's te denken kan evenepoel niks aan doen
    27-09-2021 10:59
    Dat zegt hij niet. Maar goed
26-09-2021 20:00
Zo is dat.
26-09-2021 20:06
Hij zei het vooraf, hij zei het achteraf. Het eigen ploegbelang staat boven alles. Wat dat betreft is hij heel transparant. Of het sympathiek klinkt is natuurlijk een andere zaak.
26-09-2021 20:16
Evenepoel is dus vanaf nu de gebeten hond bij de biergooiers uit België.
Zijn schuld dat Van Aert niet won.
26-09-2021 20:16
Weer een hypo?
26-09-2021 20:19
Grote kans dat Evenepoel de orders van de grote baas heeft proberen te verenigen met het plan van de bondscoach en dan dun je het peloton uit tot 10-15 man waardoor het geen sprint wordt maar een oncontroleerbaar man tegen man gevecht. Met goede benen zouden de kansen van Van Aert intact zijn gebleven, maar zo’n zware koers was voor Wout totaal niet nodig (hij kon vertrouwen op een sprint, zelfs in een peloton van 60 renners). Dat Evenepoel met een dubbele agenda gekoerst heeft is goed voor zijn carrière bij DQS en niet doorzichtig genoeg om tot kamervragen te leiden in het Vlaamsche parlement. Het lijkt mij wel een Rolex waard.
Zelfs de chauvinistische Vanbelleghem op Eurosport begreep niet waarom Evenepoel zo tekeer ging en zag de bui hangen op 25 kilometer van de streep. Ik heb begrepen dat op Sporza de toon hosanna was. Dat scheelt enorm in de perceptie van het laatste half uur.
    26-09-2021 20:43
    En Van Aert reed (zo goed als) bij Evenepoel in het wiel en zag dat het goed was. Of is toch op geen enkel moment komen zeggen dat het slecht was. Ongetwijfeld omdat zelfs Wout zelf met een dubbele agenda rondreed in dienst van Patje. Toch? Of vind je die hypothese dan weer net te ver gaan? In elk geval lag de eindverantwoordelijkheid vandaag bij WvA en die had op elk moment Evenepoel kunnen bijsturen.
    26-09-2021 20:52
    Win win voor Evenepoel. Deed wat van hem gevraagd werd en op het einde van de dag een winnaar uit zijn kamp. Geen idee ook wat hij anders had moeten doen.
    26-09-2021 20:59
    Eens met Panache. De meesten vergeten dat er zonder oortjes gereden werd, wat overigens eigenlijk nergens op slaat. Het geeft waarschijnlijk een totaal ander koersverloop.
26-09-2021 20:31
Kijk, ik kijk al jaren met grote ogen naar Quick-Step als grote en attractieve ploeg. Het aantal seizoenszeges is steeds opzienbarend en er dient enkel "wauw" over te zeggen. Ik kon in die context van beste team ter wereld ook Patrick zijn gelal aanvaarden. De laatste maanden echter jaagt hij iedereen op stang en creëert hij een zekere isolatie voor zijn renners en een zekere afkeer van andere renners tegenover de ploeg. In plaats van verdeeldheid te zaaien, lijkt het me evidenter en beter voor de sport an sich dat hij zijn ervaring gebruikt om positivisme rond de sport te brengen. Op dit moment provoceert hij enkel, voor niets nodig. Ga op pensioen of wordt minder wrokkig tegen god en de wereld. J'en ai marre.
    26-09-2021 20:37
    Mooi gesproken.
    26-09-2021 20:58
    Helemaal mee eens.
    26-09-2021 21:37
    Lefevere steekt al jaren niet onder stoelen of banken dat hij het commerciële team hoger heeft zitten dan het jaarlijks eenmalige landenteam. Wat dat betreft lijkt hij mij eerder consequent en lijkt hij niet te provoceren met ‘dat was de opdracht’ maar vooral te willen aangeven dat er belangen door elkaar lopen en de schoolmeester uithangen. Dat het een pijnlijk besef is voor veel Belgen dat snap ik. Wat het grote publiek er van vindt interesseert hem niet, tenzij de sponsors hem terugfluiten natuurlijk (dan komt er morgen een nuancering).
    26-09-2021 21:56
    Labicicleta +1 Lefevre wordt met de dag vervelender. Misschien moet hij eens naar de AA.
    26-09-2021 22:07
    "Dat het een pijnlijk besef is voor veel Belgen dat snap ik."

    Hilarisch, Panache, je plaat blijft hangen op iets dat je helemaal uit de lucht plukt. Ben je weer aan het projecteren? https://www.wielerflits.nl/nieuws/yves-lampaert-en-tim-declercq-over-hun-wk-in-dienst-van-van-aert-patrick-toont-begrip/#comment-931346
    26-09-2021 22:36
    Fijn dat je kan lachen Limal. Zoals altijd lach je het maar weg. Als een boer met kiespijn, maar lachen zal je.
    26-09-2021 23:14
    Wat wil je dat ik doe met zulke vreemde, veralgemenende uitspraken? Zelfs in de context van je betoog slaat dat zinnetje nergens op - laat het weg en wat je zegt wint aan coherentie. Ik vind het spijtig dat je vaak zulke kleinerend-stigmatiserende opmerkingen (*) nodig denkt te hebben.

    (*versus Evenepoel-fans, DCQ-fans, Vlamingen, of alles wat je je ook maar inbeeld als een homogene groep 'tegenstanders')
    27-09-2021 07:06
    “Dat het een pijnlijk besef is” kan in jouw ogen onnodig en overbodig zijn. Echter is dat wel waar de schoen uiteraard wringt. Indien Evenepoel werkelijk de agenda Quickstep heeft gevolgd (zoals Lefevere aangeeft) dan is het op zeer slinkse wijze gebeurd en moet je als Sporza volger (waar men lyrisch was over de lange kopbeurt) een grote slag in je denken maken. Cognitieve dissonantie ligt dan op de loer: vasthouden aan de superknecht Evenepoel en het interview met Lefevere dan maar zien als stoken. Ik pas er voor al mijn berichten af te sluiten met 20 disclaimers om duidelijk te maken dat niet ieder woord steeds op iedereen van toepassing is en dat er ook binnen ieder individu nuances zitten. Dat is zo’n beetje basiskennis zou je zeggen. Zie ook jouw link die verwijst naar de groep mensen “die grenzeloos aanbidt” (daar vallen normale nuchtere Vlamingen sowieso niet onder). Kortom af en toe wat beter lezen Limal en snappen wat de context is voor je zelf berichten uit die context haalt.
26-09-2021 20:38
Helaas heeft hij gelijk….waarom op 180km van het einde aanvallen? Waarom in een kopgroep van 17 jezelf leeg rijden? Waarom zo hard rijden terwijl de kans van Wout net zo groot is in een groep van ongeveer dertig man aan de finish? Ik zou het als Belgisch coach wel weten…..
    26-09-2021 20:54
    Waarom? Omdat het ego van Remco zooo groot is, dat hij liever opvallend vroeg opvallend hard rijdt, dan dat hij tussen de wielen wacht tot het misschien zijn beurt is (maar hij misschien ook in groep 2 opgesloten komt te zitten).

    Maar ja, hij was de op één na sterkste renner vandaag, dat moet je toch knap vinden.
26-09-2021 20:40
Hele enge man
    26-09-2021 21:44
    Kleurrijk figuur!

    Het wielrennen heeft hem nodig!

    Andere managers hoor je nooit! Saaie mensen. Zoek hier eens een topic over bv Ralph Denk... toch ook manager van 'n groot team, niet?
    26-09-2021 22:18
    Andere managers vinden misschien dat ze op de achtergrond moeten blijven, en dat het om de renners gaat. En spreken pas als hen wat wordt gevraagd.
26-09-2021 20:52
Ik kijk nooit naar het VTM-nieuws, maar nu toch even op hun player deze uitspraak opgezocht. Het gezicht waarmee hij naadloos de suggestie van de interviewer dat "Remco heeft de koers hard gemaakt..." aanvulde met "voor Alaphilippe" was zo uitgestroken dat je onmogelijk kan zeggen of het dodelijke ernst of meesterlijk getroll was. Beide waarschijnlijk.

In elk geval heel spijtig - zoals anderen al opmerkten is dit een vergiftigd geschenk voor Evenepoel. Gelukkig kent iedereen in het wielermilieu de streken van de grote boze wolf en zullen zijn ploeggenoten-voor-één-dag en de bondscoach hier enkel eens meewarig mee lachen.
    26-09-2021 21:00
    Ik hoop het limal. Het geeft mi geen vertrouwen. En ik heb het idee dat elke uitspraak erger wordt. In een rap tempo ook
    26-09-2021 21:44
    De herhaling, na de vraag opnieuw gesteld te hebben, geeft aan dat het wel degelijk serieus is. Lefevere had bij de vervolgvraag prima kunnen zeggen “Remco deed een prachtige kopbeurt voor Wout en forceerde een situatie waarin Wout normaal gesproken mee gaat doen voor de zege, echter werd de koers dermate zwaar dat Julian met superbenen een solo kon opzetten en…”. Maar dat doet Lefevere niet. De kans dat DQS als ploeg om de tafel heeft gezeten als voorbereiding op het wk en dat Evenepoel twee rollen heeft proberen te verenigen lijkt mij zeer aannemelijk. Niet leuk voor de fans van Evenepoel, dat snap ik.
    26-09-2021 22:04
    "Niet leuk voor de fans van Evenepoel, dat snap ik."

    Goed dan dat jij hen snapt, want ikzelf kan me werkelijk niet voorstellen dat Evenepoel-fans ontredderd zouden zijn bij het besef dat hij misschien wel Wout én Julian aan het helpen was met zijn kopwerk...
26-09-2021 21:08
Remco heeft vandaag veel zg “tegenstanders” overtuigd door zich compleet leeg te rijden in dienst van WVA. Hij reed supersterk en als dat de tactiek was die de bondscoach heeft opgedragen in samenspraak met de kopmannen, is het gegaan zoals hij het moest doen. Patje vergiftigd met zulke uitspraken de positieve sfeer die vandaag heerst over Evenepoel. Hij zet hem in feite weg als een soort landverrader. Dat het werk van REV ook goed is geweest voor Alaphilippe klopt als een bus. Wout was niet goed genoeg maar dat doet niets af aan het werk dat Evenepoel voor hem heeft verricht.
Lefevere moet en zal altijd de aandacht op zichzelf hebben. Dit was nu een uitgelezen dag dat hij gewoon had moeten zwijgen en had moeten genieten in stilte van Alaphilippe
    26-09-2021 21:30
    Hoe hij het ook bedoeld heeft, het is sfeerverpestend. En hij beschadigt Evenepoel. En dat na zo'n mooie wielerdag!
    26-09-2021 23:29
    Ja idd. Compleet onnodig. Echt weer zo’n Patje-uitspraak van “ hoor eens wat ik allemaal niet durf te zeggen hier”
26-09-2021 21:27
als alahpilippe gaat in de finale, is het wel gewoon aan van aert om die te gaan halen

verder reed evenepoel niet voor zichzelf. of het nu voor alaphilippe of voor van aert was, het evenepoel rijdt alleen voor evenepoel riedeltje mag bij het vuilnis. al zal dat binnen enkele maanden wel weer vergeten zijn en verkocht worden als feit. net zoals bij het eerstvolgende ek/wk weer zal verkondigd worden dat die belgen nooit voor elkaar werken op kampioenschappen, want in het achterhoofd herinnert men zich vooral dat dit een jaarlijkse wekenlange discussie is, niet dat ze jaarlijks in de koers wordt weerlegd. want dat duurt maar enkele uren.
    26-09-2021 21:49
    Indien Evenepoel voor deze prestatie beloond wordt door Alaphilippe (als ware het een ploegmakker) dan heeft hij gewoon voor eigen BV gekoerst. Die waarheid zal nooit boven tafel komen, dit blijft waarschijnlijk nog jaren een boek dat niet gesloten zal worden.
26-09-2021 21:31
Eerlijk is eerlijk: well played, DQS, well played.
    26-09-2021 21:44
    Voila, iemand die 't ziet!

    3 man in de top-10, incl. de wereldkampioen.
26-09-2021 21:38
Al gehoord van sarcasme?
26-09-2021 21:48
Ietwat provocante uitspraak van deze Lefevre, maar ik moet hem dit keer toch gelijk geven in z'n uitspraak.
26-09-2021 21:52
RV heeft gedaan wat van hem verwacht werd, WvA had hem moeten intomen om zo de andere helpers ook tot rijden te dwingen en later misschien nog 1 keer JA terug te halen, maar die bleef maar gaan tot hij alleen over bleef… oververdiende winnaar, de rest is gelul in de marge…vooral gelul…
    26-09-2021 22:38
    Declercq was hard bezig met rev intomen… waar rijdt die ook weer voor?

Reacties zijn gesloten.