Patrick Lefevere baalt flink na Openingsweekend: “We zijn te licht bevonden”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 27 februari 2023 om 09:25

Patrick Lefevere baalt flink na Openingsweekend: “We zijn te licht bevonden”

Een zesde plaats in Omloop Het Nieuwsblad en een negende stek in Kuurne-Brussel-Kuurne: dat is de schamele oogst voor Soudal-Quick-Step na het Vlaamse Openingsweekend. Teammanager Patrick Lefevere is dan ook allerminst tevreden. “Ik ben niet uit Rwanda teruggekeerd om dit te zien”, citeert Het Nieuwsblad.

Lefevere moest lijdzaam toezien hoe zijn renners werden overklast door de mannen van Jumbo-Visma. “We moeten vaststellen dat zij nu de ploeg zijn die wij een paar jaar geleden waren. Zij domineren en wij zijn te licht bevonden.” De uitgesproken teambaas is ook kritisch op de koerswijze van zijn renners. “Er zitten bij ons ook jongens die kunnen rijden zoals Benoot. Als Nathan Van Hooydonck in de kopgroep geraakt, kunnen er ook vier van ons mee zijn. Dat gebeurt alleen niet. We willen de koe niet bij de horens vatten.”

Een kleine kanttekening: Soudal-Quick-Step kon in Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne niet rekenen op Julian Alaphilippe en de zieke Kasper Asgreen. Lefevere weet echter niet of dit nu de verlossers zijn. “Alaphilippe wint zaterdag de Faun-Ardèche Classic, maar wordt er een dag later wel weer afgereden in de Faun Drôme Classic. En Asgreen? Die gaat heel erg goed moeten zijn en mag niet ziek worden.”

“Wie door de mand valt, gaat toch eens kleur moeten bekennen”
Het is niet alleen maar kommer en kwel bij Soudal-Quick-Step. Sterker, op ronde- en sprintgebied boekt de ploeg wel erg veel succes. In de voorbije UAE Tour snelde Tim Merlier naar twee etappezeges en kroonde Remco Evenepoel zich tot eindwinnaar. Toch mag dit volgens Lefevere geen excuus zijn voor het mindere presteren in het klassieke voorjaar. “Dit zijn dezelfde coureurs als twee jaar geleden. Davide Ballerini won toen de Omloop. En Lampaert blijft Lampaert.”

De teammanager zet op typerende wijze de boel dan nog even extra op scherp. “Maar het klopt dat we het accent aan het verleggen zijn binnen de ploeg. Het is dan ook duidelijk: wie door de mand valt, gaat toch eens kleur moeten bekennen. Er zijn een paar renners die einde contract zijn. Als ze een verlenging willen, zit ik aan de andere kant van de tafel.” Toch houdt Lefevere de moed erin. “We moeten dit nu even ondergaan. Het seizoen is nog lang.”

50 Reacties
27-02-2023 09:30
Haha classic Lefevere. Gelijk dreigen dat een toekomstig contract op de tocht staat. Kan toch wel genieten van de beste man.
    27-02-2023 10:08
    Er zijn een aantal renners binnen een ploeg die specifiek gehaald zijn en betaald worden om tijdens dèze periode van het jaar resultaat te rijden, of op zijn minst om competitief te zijn. Binnen 2 maanden zitten de voorjaarsklassiekers erop.
27-02-2023 12:35
1. Zijn ploeg is bij lange na niet meer de ploeg met het grootste budget
2. Een steeds groter deel van het budget gaat op aan Evenepoel en zijn omkadering
3. Hij bouwt zijn ploeg nog steeds zo op dat er twee wereldklasse sprinters in dienst zijn om extra overwinningen te halen. Dat trekt ook veel budget weg.

Het is een logisch gevolg dat de resultaten in het voorjaar aan het verminderen zijn de laatste jaren. Lampaert, Ballerini etc. zijn nooit renners geweest die zelf resultaten gingen afdwingen in deze koersen, ze profiteerden van een sterke ploeg met numeriek voordeel zoals een van Hooydonck dat nu doet. Dat hij Lampaert op een gegeven moment is gaan betalen alsof het een renner van een ander kaliber is, dat is de fout van Lefevre zelf.

Asgreen en vooral Alaphilippe zijn de enige renners op dit terrein in dienst van Quickstep die in vorm dicht tegen de wereldtop aan zitten en zelfs Asgreen zal het 8/10 keer moeten hebben van renners die achter hem kunnen afstoppen. Nu die twee al 1,5 jaar in de lappenmand zitten kom je gewoon dik kwaliteit te kort.

Als laatste is het ook nog eens zo dat Lefevre en zijn omkadering het de laatste jaren zelden meer voor elkaar krijgen om de absolute toptalenten binnen te halen. Ook die kiezen vaak voor een andere ploeg. Meestal een topploeg, maar in sommige gevallen loopt Lefevre ook talenten mis aan Belgische ploegen die er veel minder goed op staan. Dus daar mag hij zichzelf ook wel iets verwijten.
27-02-2023 10:16
Lefevere moet natuurlijk vooral zichzelf aankijken, hij stelt zelf blijkbaar andere prioriteiten momenteel qua aankopen. Als Merlier en Evenepoel in het openingsweekend waren gestart had je ook nog een ander verhaal kunnen hebben.
    27-02-2023 16:37
    Precies, ze laten de toppers voorbereidingswedstrijden rijden. Zonder Flip, Merlier en REV houd je niet zoveel over als Asgreen ziek wordt (Lampaert en Fabio).
27-02-2023 10:17
Lefevere laat hier toch wel even blijken geen kijk meer op de koers te hebben. Van Hooydonck kletste bijna iedereen uit het wiel op Le Bourliquet en was op het laatst misschien wel de sterkste renner in de kopgroep. Ik denk niet dat er veel Soudal Quickstep renners zijn die dit niveau kunnen halen.
    27-02-2023 10:30
    @Jawbone Van Hooydonck kletst niemand uit het wiel. Van Baarle en Laporte laten een gaatje vallen. Alleen Wellens, Mohoric en Sagan reageren. De rest laat het gebeuren. De overigen zijn gewoon tactisch afgebluft. Veel meer renners hadden met Van Hooydonck en co meegekund. Deze ploegen hebben alleen dom en te afwachtend gereden. Als je achteraan begint aan een klim, kun je natuurlijk nooit mee zijn
    27-02-2023 10:43
    @cycling Kiijk eens naar Ballerini.
    27-02-2023 11:31
    @Jawbone op het moment dat Van Hooydonck, Tratnik en Benoot aangaan, zitten Laporte en Van Baarle in hun wiel. Deze 2 houden hun benen stil. De overige renners moeten vanuit de rug van Van Baarle en Laporte komen. Oftewel er ontstaat direct een gat tussen de 1e 3 van JV en de overige renners. 3 renners kunnen dit gat nog dichten. Ook voor Ballerini geldt dat hij niet in het wiel zit van de JV rijders die wegrijden. Ballerini blaast zich op om het gat te dichten. Wellens gaat er fluitend overheen. Oftewel Van Hooydonck kletst Ballerini niet uit het wiel. Het gat is er al. Ik had in eerste instantie niet gezien dat Ballerini het ook nog probeert.
    27-02-2023 11:36
    Hadden de overige ploegen kunnen bedenken dat dit zou gebeuren. Ik heb toch het idee dat veel ploegen de koersen rijden zoals ze al jaren rijden en weinig creatief zijn in het maken van plannen. En dat mag dan de staf zich zeer aantrekken.
    Ik wed dat de volgende koers TJV opnieuw deze tactiek toe gaat passen en 90% vd ploegen weer in dezelfde val trappen...
    27-02-2023 12:43
    Vorig jaar deden ze het ook al in Parijs Nice, E3 en touretappe.

    Iedereen is gewaarschuwd op de Poggio.
27-02-2023 10:32
Lefevre zijn woorden zijn weer nogal twijfelachtig. Het ene moment zegt hij dat Van Hooydonck, Laporte en Benoot maar gewone rennertjes zijn. Het andere moment zegt hij: "kijk naar die namen: Van Baarle halen, ik weet wat het kost."

Wat wil die man nu zeggen?
Hij zegt dat de grote mannen nu nog niet meedoen, maar verwacht wel dat zijn renners die er tegen de mindere goden nog niet aan te pas komen, plots wel meedoen?
Het zijn ook niet enkel zijn renners die tekort schieten, maar ook de trainers en ploegleiders.
Je wil toch als ploegleider dat er ergens iniatief wordt genomen. Er zijn renners die qua intrinsieke capaciteiten minder zijn dan de mannen van Soudal-QS, maar toch initiatief genomen hebben.
Mijn conclusie: 'De Wolfpack waren makke lammetjes.'
    27-02-2023 11:32
    Je maakt daar een rake opmerking, Adorni. Er wordt continu afgegeven op de renners. Die worden door meneer nu 100% verantwoordelijk gehouden voor de resultaten. Maar voor elke renner staat gemiddeld 2 man ondersteuning. Moet daar dan ook niet kritisch naar gekeken worden? Of hebben die allemaal vast contract?
27-02-2023 11:28
Deze man vergeet dat hij zelf verantwoordelijk is voor het aantrekken van de juiste renners, staf, voor het hoog houden van de moraal in de ploeg en alles daaromheen. Hij blijft maar met zijn vinger naar anderen wijzen, maar lijkt nooit in de spiegel te kijken. In plaats van zijn renners publiekelijk af te vallen, zou hij ze de hand boven het hoofd moeten houden.

Respect voor de prachtige carrière van deze man, maar tegenwoordig lijkt hij het belangrijker te vinden dat zijn columns worden gelezen dan dat hij een goede teammanager is.
    27-02-2023 12:01
    Helemaal mee eens.
27-02-2023 09:56
Zijn klassieke renners vallen toch wel licht uit. Asgreen raakt al eens op de sukkel en is niet de grote zekerheid op succes à la Van Aert of VDP. Hij moet het meer van een topdag hebben, maar verwacht ik wel nog later dit klassieke voorjaar. Maar types als Sénéchal, Lampaert, Ballerini doen eigenlijk nooit mee voor de zege.

Moeilijke evenwichtsoefening natuurlijk momenteel. Er wordt meer en meer op Evenepoel ingezet en die levert eigenlijk ook zo goed als altijd. Daarnaast heb je nog 2 topsprinters aan boord met het nodige treinvolk én wil je blijven scoren in de klassiekers. Idealiter komt er nog 1 klepper bij voor de kasseien. Ideaal profiel is natuurlijk De Lie. Belg én snel, dus die kan na de klassiekers ook nog de rol van 2de sprinter op zich nemen.

Geeft natuurlijk ook een beetje een vertekend beeld nu na het openingsweekend, want met Alaphilippe en Asgreen komen zijn 2 klassieke kleppers er nog aan.
27-02-2023 12:08
Dat zo'n bericht dat duidelijk bedoeld is om te choqueren al lang geen indruk meer maakt, leidt mij tot de conclusie dat die man echt een karikatuur van zichzelf aan het worden is. Hij moet steeds gekkere dingen gaan roepen om de aandacht vast te houden, terwijl hij zich beter kan richten op het omvormen van zijn ploeg naar een sterke ronde ploeg. Waar ze tot nu toe juist zo goed mee bezig waren..
27-02-2023 12:53
Lefevre klinkt steeds meer als die leidinggevende die wel verantwoordelijk is voor successen, maar bij fouten naar zijn medewerkers wijst. Hij vergeet even dat hij ook in dat geval verantwoordelijk is. Je kunt het hem ook bijna niet kwalijk nemen omdat een deel van de 65 plussers het ook moeilijk vindt om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en vast zit in zijn eigen denkpatroon.
27-02-2023 09:46
Patrick heeft gelijk. Ene zwaluw maakt nog niet de gehele zomer.
Niet te vroeg haleeloejah juichen. Het venijn zit 'm meestal in de staart en het seizoen is gelukkig nog heel lang.
    27-02-2023 10:18
    Ik hoop ergens wel dat een Alpecin of een Quickstep of een UAE na Roubaix kunnen zeggen dat de eerste pannenkoeken voor de kinderen zijn.
    Wat Jumbo doet is natuurlijk geweldig maar ze worden een beetje arrogant. Ze winnen nu de openingskoersen, alleen daar doen de groten zoals Van der Poel, Pogacar en Alaphilippe niet mee.
    Die gaan nu ze dit gezien hebben elkaar aankijken en gewoon samen in de aanval zodat ze niet achter de Jumbo's aanhoeven.
    Het kan nog alle kanten op.
    De ronde van Vlaanderen wordt zoals het er nu naar uitziet de allermooiste koers uit mensenheugenis. Hopelijk zijn er geen blessures want dan staan aan de start:
    Van der Poel
    Pogacar
    Van Aert
    Alaphilippe
    Pidcock
    Allemaal in bloedvorm dat wordt genieten.
    27-02-2023 10:38
    Ben het voor een groot gedeelte eens met je Pauwer, maar om pidcock op dezelfde hoogte te plaatsen als de rest is iets te veel van het goede. Hij mag het laten zien maar staat realistisch gezien toch wel een trede onder de andere mannen.
    27-02-2023 11:30
    waar haal je dat stukje arrogantie uit, Paauwer?
    27-02-2023 12:36
    Ik denk dat hij de uitspraak van Plugge over de pannekoeken bedoelt
27-02-2023 09:56
Terwijl dit resultaat in de Omloop en KBK niet als een verrassing kwam. Niet voor niets was er geen enkele renner van QS bij de favorieten voor de Omloop. Hoewel de fans van QS hier niet mee eens waren, is dit achteraf toch juist gebleken
27-02-2023 10:14
Lefevere heeft groot gelijk als hij zegt dat zijn renners net zo goed à la Benoot en van Hooydonck vooraan hadden (moeten) kunnen zitten. Het team is niet direct sterk genoeg om de koers open te breken, maar met verschillende renners proberen te anticiperen zou normaal moeten kunnen. Ik schat een Lampaert in vorm echt hoger in dan van Hooydonck, maar dan moet een Lampaert wel durven aan te vallen.
    27-02-2023 17:06
    Van Hooydonck reed echt sterk dit weekend. Ik betwijfel of Lampi dat niveau nog haalt. Buiten de korte tijdritten, heb ik hem de laaste jaren niet echt meer zien uitpakken.
    27-02-2023 17:22
    Ik was zeker ook onder de indruk van Van Hooydonck hoor, maar een Lampaert reed vorig jaar nog gewoon heel goed in Parijs-Roubaix. Als hij uit vorm is, dan hebben ze bij QS sowieso een probleem, maar een Lampaert in vorm zou hier bij moeten zitten of dat in ieder geval proberen. Dat heb ik hem dit weekend ook niet zien doen.
27-02-2023 10:15
Het openingsweekend betekent speciaalbiertjes, ik had Patrick dan ook met een beter humeur verwacht.
27-02-2023 10:17
“Er zitten bij ons ook jongens die kunnen rijden zoals Benoot. Als Nathan Van Hooydonck in de kopgroep geraakt, kunnen er ook vier van ons mee zijn".
Speelt PatLef graag pro cycling manager? Omdat hij namelijk lijkt te weten wat de waardes per vaardigheid van Benoot en van Hooydonck zijn tov zijn eigen renners.
Óf het is denigrerend: dat kan ook natuurlijk.
    27-02-2023 13:30
    Met alle respect, maar Patlef is natuurlijk wel een pro cycling manager. In het echie.

    Ik zou van mijn SQS ploeg ook wel verwachten dat ze met een beetje solide tactiek mee kunnen met de besten. Maar Jumbo is beter uit de winter gekomen en staan collectief nu op een paar procentjes beter dan de rest. En dan kun je de koers hard maken om die procentjes uit te buiten.

    We zien hier een proces, eerst geloof je het niet (Pat dus) en dan geef je de jongens een sneer dat ze hun best moeten doen.
    En op een gegeven moment gaan we zien of ze nog groeien in het seizoen of dat Jumbo dit voorjaar de lakens blijft uitdelen. Dus dan wordt het acceptatie en hopelijk een kijkje naar de eigen trainingsmethoden en zo wordt de sport steeds professioneler. Sky deed het in de grote rondes, maar was niet zo dominant in de eendaagse koersen. Jumbo doet op alle fronten mee met de besten.

    Zin in de Strade in elk geval! En naar de eerste rittenkoersen van de GC toppers.
27-02-2023 11:27
Ik ben er niet trots op, maar een van mn favoriete momenten van het weekend was Lampaert in de chasse patat op waaier één.
27-02-2023 10:27
Iemand Stybar gezien dit weekend? Ik bedoel maar.. mss heeft hij wel gewoon gelijk he
    27-02-2023 10:32
    Styby rijdt dit seizoen voor Jayco AlUla. En nee niet gezien. Bij hem heeft Pat in ieder geval op tijd doorgeselecteerd
    27-02-2023 11:43
    Ook bij Stybar heeft Lefevere te laat doorgeselecteerd. Laatste topprestatie van Stybar is al enkele jaren geleden
27-02-2023 10:32
Vdp kan toch niet achter 6man aan gaten dichten
    27-02-2023 12:07
    Als ie zelf aangaat kan er maar eentje hem volgen.
    27-02-2023 17:11
    Maar die ne hoeft dan niet over te nemen.. zijn 5 ploeggenoten zitten in de achtervolgende groep.
27-02-2023 11:25
Het zal Lefevere enigszins steken dat nu Jumbo het openingsweekend gedomineerd heeft als in zijn Mapei-tijden met Ballerini, Tafi, Museeuw. Hij heeft er zonder goede Asgreen en Flip simpelweg de ploeg niet voor nu.
27-02-2023 11:29
Echt Lefevere weer: er wordt een keer niet gewonnen en meneer begint alweer over het niet verlengen van contracten. Wat verwacht hij nou? Dat ondanks dat hij de focus van zijn ploeg meer en meer naar klassement en sprint verlegt de klassieker kern ook op peil blijft? Dat zou wel vreemd zijn: hij is toch ook de man die altijd loopt te klagen over de prijskaartjes die aan bepaalde renners hangen? Maar nu is hij kwaad dat er niet gewonnen wordt (ondanks dat er vooraf al geen echte kanshebbers in zijn ploeg zaten), want "het zijn dezelfde renners als 2 jaar geleden". Zou dat misschien het probleem zijn? Het zijn dezelfde renners als 2 jaar geleden! En op het niveau van 2 jaar geleden terwijl andere ploegen in die tijd qua renners and niveau WEL gegroeid zijn?
27-02-2023 13:08
Er gaan hier gewoon meerdere dingen mis, zowel op tactisch als strategisch gebied. In Kuurne is er gewoon dom gekoerst en had SQS altijd een mannetje mee moeten hebben. Dat kun je de betreffende ploegleiders en renners wel degelijk aanrekenen. In de Omloop waren ze gewoon niet goed genoeg, wat in het patroon van vorig seizoen past. Dat is eerder een strategische keuze geweest, waarbij de ploeg op te veel verschillende terreinen top wil zijn en daardoor niet breed zit in de Vlaamse toppers. Dat is Lefevere's eigen verantwoordelijkheid.

Nou staat er wel een flink aantal contracten op aflopen en gaan er geruchten dat Lefevere afscheid wil nemen van zowel Asgreen als Alaphilippe. Ook Jakobsen zal mogelijk vertrekken als SQS met Evenepoel en zonder sprinter naar de Tour wil. Dat geeft dan in ieder geval de nodige ruimte om keuzes te maken, door te selecteren en wat talentvolle renners op te pikken voor het voorjaar.
    27-02-2023 17:15
    Asgreen zou ik toch houden, die jongen geeft zich altijd en kan iets betekenen in het voorjaar. En is zelf als hardrijder in de tourploeg een meerwaarde.
    Eeuwige belofte Senechal en foute aankoop Ballerini zullen rapper weg zijn.
    Pedersen vond ik als helper zaterdag wel nog goed rijden, maar moest al vroeg aan de bak.
27-02-2023 14:14
toppers Alaphilippe en Asgreen afwezig, ook vorig jaar.

Lampaert zal zijn niveau met als summum Roubaix wel halen.
Die is dus nog niet top in het openingsweekend.

mannen als Ballerini, Sénéchal zetten niet de stap die ze zouden moeten zetten
halen nog niet het niveau van een Stybar of andere mannen van het typisch brede blok.

Die moeten het dadelijk toch gaan doen als ze in deze topploeg willen blijven.
27-02-2023 14:10
Patrick is de beste, hup Patrick!
27-02-2023 10:50
Lefevere heeft gewoon niet langer de kwaliteit in zijn selectie om op ieder vlak mee te strijden. Het is unfair dat hij zijn ploeg afbrandt terwijl de opgestelde renners niet heel veel beter konden. Beter is het om te accepteren dat je inzet op sprinten, heuvelpoefen, tijdrijden en klassementen en gewoon eens duidelijk in de Vlaamse pers te zeggen dat de voorjaarsklassiekers geen prioriteit meer zijn. De verwachtingen managen is goud waard. In mijn subjectieve wereld maken onderstaande 24 namen de dienst uit in het klassieke voorjaar (ik zal er vast eentje vergeten zijn).

***** van der Poel, Van Aert, Pogacar, Van Baarle
*** Pidcock, Benoot, Kung, Sheffield, Asgreen, Turgis, Girmay, Alaphilippe, Pedersen, Laporte, Mohoric
* Turner, Kragh Andersen, Kwiatkowski, Wright, Kristoff, Lampaert, Ballerini, Stuyven, Tiller
    27-02-2023 11:48
    Je kan moeilijk roepen dat het Vlaamse voorjaar geen prioriteit meer heeft als je speciaal hiervoor afzakt naar Vlaanderen.
    Als hij de overwinningen in UAE zo belangrijk zou vinden, dan was hij daar wel aanwezig geweest.
    Maar de sjeiks schenken helaas geen rode wijn.
    27-02-2023 12:19
    Leuk lijstje, denk dat je wel redelijk goed zit. Wellens erbij wellicht?
    27-02-2023 13:21
    Idd leuk, maar heb je gezien hoe Kwiatkowski eraf moest op Kruisberg zondag? Die lijkt ook over de top ondertussen
    27-02-2023 18:07
    Wellens? De Lie?
27-02-2023 10:31
Vinegard ook wel ready...

Reacties zijn gesloten.