Pascal Ackermann wint opener UAE Tour, Groenewegen vierde
foto: Cor Vos
zondag 23 februari 2020 om 13:33

Pascal Ackermann wint opener UAE Tour, Groenewegen vierde

Pascal Ackermann heeft de openingsetappe van de UAE Tour op zijn naam gezet. Nabij Dubai Silicon Oasis was hij in de sprint sneller dan Caleb Ewan, Rudy Barbier en Dylan Groenewegen. De Duitser van BORA-hansgrohe is tevens de eerste leider.

Vroeg in de etappe sloegen vier renners de handen ineen voor de lange ontsnapping. Ploegmaats Nikolay Cherkasov en Cristian Scaroni (Gazprom-RusVelo) vonden Leonardo Tortomasi en Veljko Stojnić van Vini Zabù-KTM en hun voorsprong werd voor lange tijd tussen de tweeënhalf en drie minuten gehouden.

Door toedoen van de sprintersploegen werd de voorsprong van de kopgroep teruggebracht en nadat eerder al Scaroni en Stojnić waren ingerekend, werden in de laatste vijftien kilometer ook Cherkasov en Tortomasi bijgehaald. Uiteindelijk zou de etappe uitdraaien op de verwachte massasprint.

Het was dringen geblazen in de slotfase, waarin de teams hun snelle mannen zo goed mogelijk probeerden te positioneren. Luka Mezgec werd in een zetel afgezet door zijn ploeggenoten van Mitchelton-Scott, maar terwijl de Sloveen zijn sprint inzette, ging ook Pascal Ackermann aan. Die hield vervolgens vol tot aan de finish.

51 Reacties
23-02-2020 13:35
Begint Groenewegen wat verder van voor, zet ie iedereen op 2 lengtes. Zonde.
    23-02-2020 13:41
    Ze zijn hem een keer of 3 terug gaan ophalen. Wringen zal hij nooit leren.
    23-02-2020 13:44
    Met een Teunissen en Jansen blijf je ook makkelijker voorin en uit het gedrang dan met deze B-trein. In Valencia kom je er nog mee weg in een minder veld, hier niet.
    23-02-2020 14:29
    waarom zijn Jans..?
    oh ja Teide...
    23-02-2020 14:30
    @ChefSpijker

    Waarom zou hij met een andere trein beter voorin blijven? Roosen is hem echt drie keer ofzo gaan halen en helemaal naar voren gereden...
23-02-2020 13:39
Ackermann laat zien waarom Bennett, en niet hij, op het tweede plan bij Bora is gekomen vorig jaar.
    23-02-2020 13:43
    Ja, dat wordt door 1 sprint bewezen.
    23-02-2020 14:21
    Ackermann kan het op pure snelheid, Bennett niet. Dat zegt Bennett zelf ook trouwens (dat hij het moet hebben van een andere piek, of een selectiever parcours).
    23-02-2020 15:22
    Ik weet niet naar welke wedstrijden jij vorig jaar hebt gekeken, maar Bennett won vorig jaar vaak op pure snelheid.

    Vroeger stond hij ook bekend om zijn snelheid, maar kon hij een wedstrijd amper uitrijden
23-02-2020 13:39
Zucht, dit was weer een typische Groenewegen sprint. Die jongen is in praktisch elke sprint die hij de afgelopen jaren heeft gereden de snelste van allemaal, maar zijn treintje en eigen positionering zijn vaak zo ontzettend zwak.
23-02-2020 13:40
Zo zo wie is dan dé beste sprinter ;)
    23-02-2020 14:06
    Die bestaat niet. Ja... op de dag van de overwinning zelf.
23-02-2020 13:41
Groenewegen komt mss wel sneller opzetten maar moet je ook wel beseffen dat hij nog in de slipstream sprint en niet zoals Ackermann of Ewan al 200/300m op kop
    23-02-2020 13:41
    Groenewegen was hier gewoon de snelste. Zoals vaker.
    23-02-2020 13:42
    Ja, vast, jammer dan dat hij niet wint
    23-02-2020 13:48
    Heeft misschien inderdaad de topsnelheid bereikt maar ackermann en Ewan inderdaad vol in de wind. Ewan rijdt trouwens in de laatste km nog 20 man voorbij vooraleer in derde de sprint te kunnen aanzetten. Heeft daar al wat krachten verspeeld die groenewegen en ackermann kunnen gebruiken in de laatste meters.
    23-02-2020 13:50
    @vinyakke
    Ja, want Groenewegen zat zo geweldig geplaatst, i.t.t. Ewan :)
    23-02-2020 14:17
    @tendam
    Op 500m rijdt hij nog gewoon naast Ackermann.
    23-02-2020 19:35
    @ Maillot à Pois

    Ja, maar als je de sprint opdeelt in 5 stukjes, dan is er 1 stukje waarin Groenewegen duidelijk sneller was. Als je dat dan extrapoleert naar een hele sprint, dan lijkt het me evident dat Groenewegen intrinsiek sneller was, mits hij wat sneller had gesprint.
23-02-2020 13:44
Wat kan Groenewegen toch eigenlijk ontzettend slecht positioneren zeg. Zijn maar weinig sprints dat hij zijn trein of lead out niet kwijt is als het een koers met een redelijk deelnemersveld is. Laat zich ontzettend makkelijk wegdrummen voor een sprinter.
23-02-2020 13:44
Wil TJV met Groenewegen meer sprints winnen dan moeten ze Timo, Mike en Janssen alrijd met hem meesturen. Deze treintjes werken niet goed. Het ligt èn aan het treintje en aan Dylan zelf. Waarschijnlijk voelt hij zich er niet goed genoeg bij.
Maar ja....dan moet Mike zijn voorjaar opofferen....
    23-02-2020 13:50
    Teunissen volgt hij ook zelden of nooit.
23-02-2020 13:47
Zo barbier bevestigd. Maneuver morkov hmmm...
23-02-2020 13:50
De jonge Alberto Dainese van Sunweb goed geplaatst en netjes 6e....
23-02-2020 13:51
Ah ja sorry het gaat natuurlijk niet over jouw favoriete Belgen.
23-02-2020 13:59
Jammer dit. Ik hoop dat hij het wringen en duwen beter onder de knie gaat krijgen. Het lijkt me ook doodeng eerlijk gezegd, maar ja, het hoort bij zijn werk.
23-02-2020 14:15
Wordt hier dan opeens niemand een gevoelige nederlaag bezorgd?
23-02-2020 14:15
Ze zijn erg hardleers bij Jumbo. In sprintgeweld als vandaag rendeert Groenewegen nu eenmaal niet in een trein zoals die vandaag werd opgezet.
    23-02-2020 15:58
    Nee, een treintje lijkt voor Groenewegen haast averechts te werken. Hij verspilt al veel energie om het wiel van zijn ploeggenoten te vinden en te houden.
23-02-2020 14:16
Wat een deelnemersveld. De eerste 16 hebben allemaal weleens een massasprint gewonnen. En dan komen Richeze en Gaviria daar nog achteraan rond p.20
    23-02-2020 14:20
    Ah, vandaar dat ik Lander nog niet tegenkom in de comments.
    23-02-2020 14:25
    Gaviria en Morkov reden tegen elkaar in. Bennett hield in erachter en werd langs links door de hele meute voorbijgereden.
    23-02-2020 14:40
    Vrij logisch Richeze werd kwaad omdat Morkov Richeze en Gaviria blokkeerde.
    23-02-2020 18:41
    Eerste 17 zelfs.
    23-02-2020 20:58
    Cima en Vendrame hebben volgens mij nog niet in een massasprint gewonnen (in ieder geval niet tussen de profs).
23-02-2020 14:21
Ik heb de sprint niet gezien, maar ik verwachtte Bennett, Gaviria en Viviani die het Groenewegen moeilijk zouden maken. Waarom zijn die allen buiten top10?
En ik dacht dat Ackermann toch een treetje lager zou staan... Wie is de beste sprinter van het moment?
    23-02-2020 14:23
    Zoek eerst de deelnemerslijst op en kijk daarna de sprint terug. Verwacht je werkelijk een eenduidig antwoord op je vraag?
    23-02-2020 14:26
    Viviani zelf niet in top 100...echt slecht dit
    23-02-2020 14:30
    Ja Jakobsen stelt ook flink teleur.
    23-02-2020 15:54
    Om over Stroetinga maar te zwijgen!
23-02-2020 14:36
Ackermann laat het tussen de grote mannen zien. Waar was Bennett?
    23-02-2020 14:51
    Krijgen we hier nu ineens een duel tussen Ackermann en Bennett ofzo?
    Mijns inziens behoren ze beide tot de sprint top-5 samen met Groenewegen, Ewan en Jakobsen
    23-02-2020 15:00
    Mooi gezegd brabander
    23-02-2020 15:15
    Mooi gezegd? De opmerking in de reactie ervoor slaat werkelijks nergens op.

    Ackermann boekt een hele mooie zege. Als een van de kanshebbers niet in de top 10 eindigt, ben ik benieuwd hoe dat komt. Ik snap werkelijk waar niet wat daar mis aan is. Ben je beledigd of zo dat ik Groenewegen niet noem? Nou sorry dan hoor.
    23-02-2020 16:15
    Ik lees hier veel: Ackermann is geweldig, Bennett is miserabel. Of juist andersom. Alsof het een soort wedstrijd is, terwijl ze het beiden laten zien.
    Maar schijnbaar doelde je daar dus niet op. Mijn excuses daarvoor dan ;)
    23-02-2020 16:19
    Ik denk dat je onbedoeld een kennelijke bitchfight tussen Ackermann en Bennett boven water haalde.
    23-02-2020 22:19
    @brabander
    Prima. Ik vind Bennett net als Ackermann een topsprinter en miste hem in de top 10. That’s all.
23-02-2020 14:58
Bennet opgehouden, Groenewegen te ver, ewan te vroeg aan gegaan dus mooi geprofiteerd van ackermann
    23-02-2020 15:33
    Toen Bennett opgehouden werd, was Ackermann al gaan vliegen hoor dus Deceuninck zat gewoon veel te ver.

    De beste leadout ter wereld - morkov - verprutst het voor zijn sprinter
23-02-2020 17:09
@leegloper Elia Viviani rijdt niet in deze wedstrijd, wel in de Algarve. Hier is zijn jongere broer Attilio actief. Die is wel redelijk snel maar nog geen topsprinter (vandaag 16°).
23-02-2020 17:52
Terechte winnaar. Gaat als eerste en blijkt de sterkste.

Reacties zijn gesloten.