‘Beslissing over Parijs-Roubaix pas volgende week’
foto: Cor Vos
woensdag 24 maart 2021 om 19:10

‘Beslissing over Parijs-Roubaix pas volgende week’

Update Geen Parijs-Roubaix op 11 april 2021. De argumenten van koersorganisator ASO om de wedstrijd door te kunnen laten gaan zijn van tafel geveegd door het ministerie van Sport en Volksgezondheid, zo schrijft Le Parisien. Volgens de Franse krant wordt de beslissing later vandaag officieel meegedeeld.

Het is een beslissing die er al even aan zat te komen. Recent werd bekend dat de regio Hauts-de-France, waarin aankomstplaats Roubaix ligt, voor vier weken in lockdown blijft. De verslechterde gezondheidssituatie maakt het organiseren van het wielermonument onmogelijk, zo vindt het ministerie van Sport en Volksgezondheid. Ook argumenten van ASO konden het ministerie niet op andere gedachten brengen.

Volgens het Franse medium hoopt Parijs-Roubaix nu op een editie in het najaar. 24 en 31 oktober worden naar voren geschoven als mogelijke data. Van een definitieve afgelasting is voorlopig geen sprake.

Voor 11 april 2021 stond de 118e editie van de legendarische kasseienklassieker gepland. Het vrouwenpeloton zou voor de eerste keer in actie komen op de stenen. (24 maart, 12.06 uur)


Update – ‘Beslissing over Parijs-Roubaix pas volgende week’

De wedstrijdorganisatie heeft woensdag de route van Parijs-Roubaix uitgebreid verkend om de mogelijkheden te onderzoeken om de kasseiklassieker tóch op de geplande datum, zondag 11 april, te houden. De beslissing over een mogelijk uitstel wordt op zijn vroegst pas volgende week genomen, meldt de Franse sportkrant L’Équipe.

De organisatie onderzoekt de mogelijkheden om de toestroom van toeschouwers drastisch te verminderen, zodat de wedstrijd tóch op de oorspronkelijke datum kan worden verreden.

132 Reacties
24-03-2021 12:07
mijn wielerhart breekt...
24-03-2021 12:10
Niet weer. Eerste grote koers die dit jaar sneuvelt/wordt uitgesteld
    24-03-2021 17:08
    Zoals al gezegd in april en oktober 2020:
    Zolang we als makke schaapjes blijven luisteren naar corrupte politici en virologen komt er nooit meer een "normale" Parijs Roubaix of welke andere koers dan ook. Nooit meer.
    24-03-2021 19:39
    Hoezo nooit weer? Hebben die kinderbloedeters ook al iets tegen kasseien? Kunnen ze dat er naast ons in robots veranderen er wel bij hebben?
    24-03-2021 21:28
    Wel allemaal 5G straks langs de kant wanneer iedereen ingeënt is.
    25-03-2021 12:36
    Makke schapen of robots.. Dat is weinig verschil toch?
24-03-2021 12:10
Zal waarschijnlijk verplaatst worden naar 24 of 31 oktober.
    24-03-2021 13:22
    Een week of twee dus na de marathon van Parijs.
    24-03-2021 14:19
    En in Oktober komt de 9e corona golf en wordt het weer gecancelt. Ik noem dit wel een stukje onvermogen van de Franse overheid.
    24-03-2021 14:43
    Groetjes aan de voetjes - niet eens: de Franse overheid geeft een signaal af dat het serieus blijft. Als de koers doorgaat neemt de bevolking het straks ook niet serieus meer. (Overigens ben ik ook niet tegen de methode ronde van Vlaanderen, maar die moedigt mensen wel om de randen van het mogelijke op te zoeken: Frankrijk is consequent)
    Ik vind het ook jammer, maar ik heb liever een uitgestelde versie dan het gedrocht wat er van de Amstel Gold Race gemaakt wordt.
    24-03-2021 17:17
    Is er nog iemand te vinden die dit serieus neemt dan?
    24-03-2021 19:56
    @KnightBiker - ik snap dat de corona gevallen weer omhoog gaan in Frankrijk, maar er moet echt een manier te vinden zijn om Parijs Roubaix te rijden zonder publiek. Er zal dan nog steeds een enkeling langs het parcours staan, maar die zullen daar als enkeling staan en niemand kunnen aansteken. Op plekken waar het druk zou kunnen zijn moet er gewoon een goede controle vd politie zijn en dan zou een legendarische koers als Parijs Roubaix gewoon door kunnen gaan. Dusver is Parijs Roubaix alleen tussen 1940-1942 niet doorgegaan. In 1943 - 1945 werd er gewoon gekoerst.

    Gelukkig dat er volgende week pas besloten over de definitieve aflasting / doorgang.
24-03-2021 12:10
Daar ga je met je minitieuze voorbereiding.
    24-03-2021 12:13
    Valt misschien nog mee dat WK dit jaar voor zelfde type renners is en de klassieke types dan ook in vorm zullen zijn als Roubaix kort voor of na WK wordt georganiseerd.
    24-03-2021 12:54
    ook dat kan ja!
    24-03-2021 13:09
    Interessant tweeluik.
    24-03-2021 13:46
    Eind Oktober is toch al 4 weken na het WK. Veel te laat.. Dat zou 2 weken vroeger moeten!
24-03-2021 12:11
Maar natuurlijk joh.
24-03-2021 12:12
De melding waarvan je wist dat hij zou komen.
24-03-2021 12:13
Mike Teunissen zal het bericht wel met gejuich ontvangen hebben.
    24-03-2021 14:29
    zo kan Maarten Wijnants nooit met pensioen
24-03-2021 12:13
Positief bekijken : mooi toetje/tussendoortje verderop dit jaar, doe wel aub iets passends nml in de buurt van Paris Tours die dan naar woensdag kan oid met PR op de zoindag
    24-03-2021 12:42
    Ik ben ook van de positieve blik: een extra mooi najaar op deze manier. En dan hopelijk met publiek.
    24-03-2021 13:10
    Ik sluit me bij jullie aan. Ik ga pieken richting WK Parijs Tours Roubaix!
    24-03-2021 18:59
    Romans , deze keer ben ik het met je eens. PR in het najaar moet altijd kunnen want het is een monument. Daarbij komt dat de kans op een natte editie veel groter wordt. En dat ook ronderenners kunnen aan de start komen wegens toch einde seizoen.
    24-03-2021 21:39
    En duimen voor hoosbuien de week voorafgaand.
24-03-2021 12:14
Heel jammer.
24-03-2021 12:14
Daar gaan we weer. Volgt België?
    24-03-2021 16:33
    Nee hoor. Er is zelfs niet over gesproken vandaag.
24-03-2021 12:17
Keep on trucking !
24-03-2021 12:17
Jammer voor Maarten Wijnants
    24-03-2021 12:22
    Stelt ie z'n pensioen ook maar uit.
    24-03-2021 13:43
    Helemaal voor. Maarten Wynants is nog niet versleten, als je mee mag gaan op hoogte.
    24-03-2021 14:20
    Had ie al niet aangegeven dat hij sowieso 2021 nog volmaakt (vanwege het personeelstekort bij JV)?
    24-03-2021 14:35
    Dat is nieuws voor mij.... nee volgens mij niet.
24-03-2021 12:18
MvdP heeft goed gegokt door vroeg in vorm te willen zijn. WvA zal wel vloeken, zeker als ook het Vlaamse voorjaar zou volgen.
    24-03-2021 12:44
    Ook dit lijkt weer een voorjaar te zijn van "pakken wat je pakken kunt". Hopelijk vertaalt dit zich in een druistige manier van koersen ook in de kleinere wedstrijden (maar wel liefst zonder valpartijen).

    En dan kun je inderdaad maar beter al wat zeges op zak hebben.
    24-03-2021 13:25
    Hopelijk trekken ze nu allebei door naar de AGR en wie weet Luik.
24-03-2021 12:18
Altijd iets met die Fransozen...
24-03-2021 12:18
Damn, balen.
24-03-2021 12:22
Dus moeten veel renners pieken naar 1 wedstrijd in de herfst.
    24-03-2021 12:29
    2 monumenten dan in oktober (Lombardije + PR) + eind september het WK in Leuven.
    Kan nog mooi worden.
    24-03-2021 14:22
    Dan zou 17 oktober toch een logischere vervang datum zijn? Ipv 24 of 31?

    9 oktober is Lombardije. Of gaat die ronde in China dan protesteren?
24-03-2021 12:22
De situatie nu, met de nieuwe varianten van het virus, wordt een stukje ernstiger ingeschat dan de situatie van vorig jaar. Ik vrees een herhaling van zetten, met afgelasting van veel wedstrijden.
24-03-2021 12:24
Je bedoelt het kijken naar sport?
24-03-2021 12:29
Afschuwelijk nieuws. Sterkte aan alle nabestaanden.
24-03-2021 12:31
Intussen is toch wel bewezen dat je BUITEN geen besmetting oploopt.
Ze zijn dus van Lotje getikt.
De bewustzijnsvernauwing is bkijkbaar bij veel mensen nog steeds onveranderd.
    24-03-2021 13:54
    Het herhalen van deze fabel maakt het nog geen waarheid. De vraag is dan wie er van lotje getikt is...

    Een bewolkte, nevelige Parijs Roubaix kan een super spread event zijn. Terwijl een zonnige Parijs Roubaix met een licht briesje snel aanwezig virus steriliseert en veilig kan. Hoe graag is de koers ook zie doorgaan respecteer ik ook de overheden die de verantwoordelijkheid dragen (incl. de gevolgen).
24-03-2021 12:33
Daar gaan we weer! Mochten jullie nu nog denken dat het met vaccinaties en lockdowns gaat stoppen: nee. Ze blijven nieuwe dingen verzinnen en ons door dit soort besluiten wijs te maken dat het echt erg is. Terwijl de cijfers iets heel anders zeggen! Maar bereid je maar voor: er gaan nog veel meer koersen sneuvelen. Ik gok op de AGR, al doet wellicht eerst België nog een paar duiten in het zakje...
    24-03-2021 15:03
    Dan maag je ook even laten weten welke cijfers anders laten zien. Roepen dat de cijfers anders laten zien maakt nog niet dat het zo is.
24-03-2021 12:39
Welk nut dient het uitstellen c.q. tijdelijke afgelasting? Is het bange schaap nu van de dam (hek van de dam) en volgen er nu meer nutteloze afgelastingen en onzinnige lockdowns. Beleidsmakers en mensen die zeggen kennis te hebben blijven maar denken dat ze het virus hiermee de kop in kunnen drukken, terwijl al lang duidelijk is dat dit niet werkt.
Er zijn al zoveel koersen en andere sportwedstrijden doorgegaan en dat blijkt overwegend goed te gaan. De strijd tegen het virus moet niet meer over de rug en beperkingen van vrijheden van gezonde mensen gevoerd worden. Dat stadium zijn we al lang gepasseerd. We leven in een democratie, niet in een soort van geplande dictatuur.
    24-03-2021 13:11
    Precies. En de verkiezingen hebben duidelijk uitgewezen dat we er klaar mee zijn en er een heel andere koers gevaren moet worden.....

    Je mag het er prima mee oneens zijn skylimit, maar om in je argumentatie aan te voren dat we in een democratie leven maakt je punt zo kort na de verkiezingen niet sterker. Vanuit dat perspectief zou het logischer zijn je bij dit soort maatregelen neer te leggen. Dat is bli jkbaar de uitkomst van het democratisch proces
    24-03-2021 13:17
    Skylimit grossiert vooral in punten uit het partijprogramma van FvD. Soms zou je hopen dat mensen een tijdje in een echte dictatuur moeten leven, dan piepen ze daarna wel anders ;)
    24-03-2021 13:51
    Die democratie heeft wel een grote flaw en dat is dat er op ieder willekeurig moment een klein groepje mensen op nieuwe, of bijna niet besproken/uitgewerkte thema's in verkiezingstijd, alles voor je kunnen bepalen zonder dat het volk het kan corrigeren (uitwassen).

    Zaken als meedoen aan missies in Irak zouden idealiter via een referendum aangevat moeten worden. Waarbij bij x-opkomst en een bepaald % van de stemmen altijd zorgt voor een bindend oordeel en de politiek dus het volk volgt.
    24-03-2021 14:10
    @kleomantre: ik ben blij dat we het hier anders doen. Teveel democratie zorgt er boor dat pijnlijke beslissingen niet gemaakt worden en heeft het risico om heel slecht uit te pakken voor minderheidsgroepen, helemaal als deze slecht georganiseerd zijn.

    Ik zie mezelf als een betrokken iemand en hoor tot de hoger opgeleiden van Nederland. Toch zijn er erg veel onderwerpen (is het nu wel of niet handig om in de eu te zitten, hoe ga je om met de klimaatverandering, hoe zorg je dat er genoeg woningen in Nederland zijn, hoe ga je om met een pandemie) waar ik wel een mening over heb, maar geen verstand. Dus om dan de keuze daarvoor bij mij (en alle andere Nederlanders die er ook geen verstand van hebben) neer te leggen klinkt mij niet slim in de oren.

    Of de mensen die daar nu over beslissen wel de juiste mensen voor zijn vraag ik me met jou ook wel eens af. Alleen los je dat niet op door meer mensen zonder verstand vandalen te betrekken.
    24-03-2021 14:49
    Skylimit staat waarschijnlijk ook ieder weekend op het museumplein voor zijn wekelijkse douche... samen met alle andere zelfbenoemde vrijheidsstrijders.

    Zij voelen zich vertegenwoordiger van "het volk", maar realiseren zich niet dat ze slechts een klein deel van het volk vertegenwoordigen. Iets met bubbel en zo.

    Ik ben niet blij met lockdowns of andere beperkende maatregelen. Wil mijn moeder weer normaal een knuffel geven, gewoon weer op vakantie of naar de koers kijken langs de kant van de weg met mensen die dezelfde passie delen. Maar ik heb hier in Italie de keerzijde gezien, wat er gebeurt als je niet of te laat ingrijpt. Het effect op mensen, families, zorg, gemeenschappen.

    Dus daarom heb ik alle begrip voor dit soort beslissingen. Het gaat vaak niet over individuele evenementen of wedstrijden, maar vooral ook hoe je het totaalplaatje kunt uitleggen.
24-03-2021 12:40
Serieus???
24-03-2021 12:42
Wat een bende is het in Europa ook met het vaccinatiebeleid. De tandjes he. UK en VS hebben al de helft van de volwassenen gevaccineerd maar hier in Europa werkt de GGD gewoon van 9 to 5 met de urgentie van het organiseren van de lokale bingo avond. Ben klaar met die incompetentie van de politiek die dan iedere keer maar weer paardenmiddelen gebruiken als lockdowns of avond klokken.
    24-03-2021 12:52
    Ja het wordt tijd om naar de stembus te gaan ofniet?
    24-03-2021 12:55
    Tja, dan stemt een fors deel gewoon weer VVD want wat het is het toch zo fijn om een lager belastingpercentage af te dragen. Kan jou het nou verrotten dat we de zorg volledig hebben wegbezuinigd of dat er mensen in de vernieling zijn geholpen door de toeslagenaffaire?

    Maar soit, PR gaat niet door, kakzooi.
24-03-2021 12:43
Tuurlijk gaat WF dat niet verwijderen. Iedere wielerliefhebbert heeft zojuist ge'GVD't toen hij dit nieuws las.

Reacties zijn gesloten.