Organisatie Tour de Wallonie biedt excuses aan voor slecht wegdek
Christophe Brandt - foto: Cor Vos
dinsdag 18 augustus 2020 om 07:23

Organisatie Tour de Wallonie biedt excuses aan voor slecht wegdek

Christophe Brandt, organisator van de Tour de Wallonie, heeft na de tweede etappe openlijk zijn excuses aangeboden aan de renners. Een aantal renners maakte na afloop duidelijk dat het parcours op bepaalde plekken te gevaarlijk was, met valpartijen en hachelijke situaties tot gevolg.

“Wij verontschuldigen ons voor de staat van bepaalde wegen die in de tweede etappe zijn aangedaan”, klinkt het in het statement van de organisatie. “De staat van bepaalde wegen liet te wensen over en wij willen ons hiervoor verontschuldigen. Ook willen wij benadrukken dat deze wegen niet de eerste keuze waren.”

‘Belangrijke wegen konden niet verreden worden zoals gepland’
“De politiediensten van de regio’s en gemeentes die wij maandag passeerden, werden ingezet om de aankomstzone te beveiligen”, legt Brandt uit. “De aankomst moest achter gesloten deuren door de gezondheidssituatie. Daardoor konden belangrijke passages over doorgaande, primaire wegen niet verreden worden zoals gepland.”

“Wij werden als organisatie gedwongen om in extremis te kiezen voor secundaire wegen, waarvan sommige in slechte staat waren”, zegt de koersdirecteur. Ook op Twitter liet Brandt al van zich horen in reactie op de flinke kritiek op het parcours.

Nog twee etappes
De Tour de Wallonie heeft nog twee heuvelachtige etappes op het programma staan. “Wij garanderen de kwaliteit van het wegdek voor die laatste twee ritten”, aldus Brandt.

23 Reacties
18-08-2020 07:42
Het siert hem wel om zo te reageren, waar vele zwijgen steekt hij wel zn kop uit.
Hij geeft er ook nog een (logische) verklaring voor, al doet dat niet af aan het feit dat een parcours zo veilig mogelijk moet zijn.
    18-08-2020 07:50
    Maar die foto is dus niet van het parcours?
    18-08-2020 08:26
    Nee, die foto is niet van het parcours. Is slechts ter illustratie.
    18-08-2020 08:35
    Merlin, en dat vind je niet kwalijke stemmingmakerij?
    18-08-2020 08:55
    Nee, want ik snapte gelukkig meteen dat het slechts ter illustratie was.
    18-08-2020 09:08
    Dat snapte jij meteen? Vind ik knap. Als er iemand klaagt over een wegdek op een parcours en er een foto bij plaats mag ik er toch vanuit gaan dat het een foto is van dat parcours. Ik vind het een behoorlijk zwaktebod
    18-08-2020 10:19
    Vrijwel niemand die reageert op, of de tweet van Iljo deelt, heeft door dat het een foto uit Rusland is. Nu weet niemand hoe erg het echt was en heeft wellicht de meerderheid het idee dat het zo erg is als op de foto. Als ik de koersdirecteur was geweest had ik dat naast diepe excuses toch ook even rechtgezet.
    18-08-2020 10:20
    Nou ja, het is vrij evident dat daar überhaupt geen peloton fietsend overheen komt. Daarnaast heb ik de koers ook gezien en dit zag je gelukkig nergens. Dus ja ik wist het meteen. Logisch nadenken ;)
    18-08-2020 14:18
    Ik snapte het niet meteen want ben heel veel in Wallonië geweest en ben daar ook dit type weggetjes, meestal een opmaat naar onverhard of op een top met 2 boerderijtjes of zo, tegengekomen.

    Het is zeer slap en onredelijk om bij klachten over een parcours daar een foto van een niet daarin opgenomen weg te gebruiken met allerlei haha-statements. Er is een klein groepje wielrenners die het nodig achten overal over boehoe te tweeten en daarmee hun eigen, eigenlijk vrij idioot, beroep op het spel zetten. Ik zou ze aanraden ermee te stoppen.
    18-08-2020 15:43
    Eensch met Romans hoor. Een nepfoto gebruiken om een statement te maken is 'not done'
    18-08-2020 16:00
    Klopt Brabander, misschien een hele overtrokken vergelijking, maar dit zijn zo'n beetje palestijnse praktijken waarbij ze bij ieder incident weer dezelfde, meest ernstige foto's uit de kast trekken
18-08-2020 07:47
Lol. In plaats van de organisatie zou de staat zich moeten verontschuldigen (en schamen) voor het slechte wegdek.
Zeker in Wallonië is het wegdek zo lang ik me kan herinneren bedroevend en enkel een bordje plaatsen met route degradee helpt niet.
    18-08-2020 08:53
    Wallonië is bijna bankroet.......
    Gewoon weggeven aan Frankrijk, gratis uiteraard!
    18-08-2020 09:29
    Vorige week nog een hele hoop kilometers over meer dan prima Waalse gefietst. Van de grens met Vlaanderen en Frankrijk tot aan de Nederlandse grens bij Aachen. Zo slecht is het op veel plekken echt niet.
    18-08-2020 14:23
    Veel doorgaande wegen zijn zelfs beter te befietsen dan de Vlaamse steenwegen waar ze weliswaar fietspaden hebben geprobeerd aan te leggen maar dan zo gaar en uiteenlopend dat het ook zowat onmogelijk wordt.
    18-08-2020 15:39
    @A.M.M. Jonkers
    Wallonië is al vele decennia bankroet. Laatste analyse van de staatsschuld dateert van de jaren '80. Wallonië (30% van de bevolking) was toen al verantwoordelijk voor 62% van de staatsschuld. Sindsdien jaarlijks 6 à 15 miljard euro transfers van noord naar zuid. Misschien de eerste jaren iets minder vanwege de lagere index, maar da's een detail (algemeen lagere prijzen). Reken maar uit. Zonder Vlaanderen was Wallonië het armste 'land' van Europa. En dat terwijl ze Vlaanderen ook in de 150 jaar ervoor op criminele wijze hebben leeggezogen (zie Claudius Severus' "Waarom? Daarom!" ).
18-08-2020 08:11
Verademing om iemand eens zo te zien reageren zeg. Gewoon zeggen dat je fout zit, nog heel even een verklaring geven hoe het kon gebeuren en klaar. Chapeau voor deze meneer.
    18-08-2020 09:47
    Ben ik met je eens. Het is heel goed dat ze er voor uitkomen en het toelichten. Wel is het zaak dat er ook verder een mentaliteitsverandering komt. Nu is de ene veiligheid ten koste gegaan van de andere veiligheid. En dat moet veranderen. Veiligheid van renners moet op 1. En kan dat niet worden nageleefd dan moet die etappe eruit gehaald worden. Dan is het helaas niet anders. Ik snap het probleem en de moeilijke omstandigheden maar de oplossing moet niet meer zo zijn dat je de renners dan maar in gevaarlijke situaties brengt. Als dat ten alle tijde prioriteit nummer 1 blijft, ongeacht omstandigheden, zijn we al een stap verder.
18-08-2020 09:53
Excuses zijn hier absoluut niet op hun plaats. Het is en blijft zo dat de organisatie de renners over gevaarlijke wegen stuurt. Dat mag nooit. Om welke reden ook. Corona is al helemaal geen reden, want de organisatoren weten al weken dat ze bepaalde wegen/gemeenten niet konden aandoen. Lukt het niet om de renners over (relatief) veilige wegen te sturen, dan schrap je de rit, of desnoods de volledige organisatie.
Een uitzondering. Als er zich tijdens de wedstrijd zelf, onvoorzien dus, een calamiteit voordoet (grondverschuiving, overstroming, bomen over de weg.....), dan kan de organisatie beslissen last minute de renners over onveilige wegen of wegen in slechte toestand te sturen, mits die passages begeleid en evt geneutraliseerd gebeuren.
    18-08-2020 10:18
    Eens, als er ook maar enigszins sprake is van onveilige situaties die niet onmiddellijk zijn te corrigeren dan annuleren en/of neutraliseren. We zouden eens afstand moeten nemen van de ouderwetse gedachte dat wielrennen onder bijna alle omstandigheden maar moet doorgaan.
18-08-2020 12:20
Ik zag de laatste 25 km van de tweede etappe en stond versteld van het aantal cowboys die stoepje op en stoepje af wipten om een paar plaatsjes op te schuiven in het peloton. Bochten afsnijden waarbij ze bijvoorbeeld bij een bocht naar links zich misrekenden en in een zandbak terechtkwamen. Zeker 6 valpartijen door misrekeningen en elleboogwerk etc etc. Tuurlijk was het een gevaarlijk parcours maar met zulk gedrag maak je de koers veel gevaarlijker.
18-08-2020 16:00
Fijn dat er excuses gegeven worden, maar daarmee wordt het probleem nog niet aangepakt.

Ik blijf het vreemd vinden dat de renners nog steeds enkel reageren via Twitter en dat staken (ongunstig in deze onzekere tijden) als het enige alternatief gezien wordt. Wat maakt het die organisatoren uit dat een dozijn renners boze tweets sturen, als die vervolgens toch alleen maar gelezen worden door collega's en fans die toch al van de kwestie op de hoogte zijn door gewoon de koers te rijden of te volgen op tv? Als ik van hen was, zou ik voor acties kiezen die wél een breed publiek bereiken.

Was het parcours van een gereden wedstrijd of etappe onveilig, dan moeten de renners die op het podium mogen, zich er ostentatief wegdraaien van de camera's, al dan niet met een boodschap op hun rug à la "Safety first" of "Safe roads, safe cycling". Dan worden die organisatoren pas echt in hun hemd gezet. Laten we eens zien hoelang het dan nog duurt voor ze eindelijk echt de moeite doen om hun parcoursen te beveiligen!
    18-08-2020 18:45
    Nog beter is dat renners de koers zelf stil leggen. Het peloton heeft een type Bernard Hinault of Fabian Cancellara nodig.

Reacties zijn gesloten.