Opvallend: Boze Bettiol gooit bidon naar fotograaf, maar jury is coulant
foto: Cor Vos
donderdag 19 januari 2023 om 10:59

Opvallend: Boze Bettiol gooit bidon naar fotograaf, maar jury is coulant

Alberto Bettiol beleefde geen al te beste dag in de Tour Down Under. De Italiaan kreeg in de finale op weg naar Victor Harbor af te rekenen met hevige krampaanvallen. Een fotograaf had dit in de smiezen en wilde dit vervolgens vastleggen, maar dit schoot bij Bettiol duidelijk in het verkeerde keelgat.

De renner van EF Education-EasyPost was in alle staten en gooide als klap op de vuurpijl een bidon naar de fotograaf en zijn motard. Bettiol lijkt echter te ontsnappen aan een serieuze sanctie, aangezien zijn naam vandaag niet voorkomt in het juryrapport.

Bettiol, die als leider begon aan de etappe met aankomst in Victor Habor, verloor uiteindelijk meer dan twee minuten op ritwinnaar Rohan Dennis. Die laatste mag zich ook de nieuwe leider noemen in de Australische wielerronde.

31 Reacties
19-01-2023 11:06
Hier lijkt me een boete wel op zijn plaats. Wel lachen naar de camera als het goed gaat, maar boos worden op een journalist als het niet goed gaat. Ik snap de frustratie, maar die hoef je niet af te reageren op de fotograaf.
    19-01-2023 11:11
    Klopt, maar als de renner tot twee-driemaal toe zegt van "Ga weg", moet je ook het respect hebben om na het nemen van foto's want die tijd was er, ook gewoon door te rijden.
    19-01-2023 11:14
    Als de fotograaf na 3x gewoon blijft staan dan moet Bettiol daar ook respect voor hebben. Beiden zijn ze aan het werk, het is alleen Bettiol die daar de ander in belemmerd.
    19-01-2023 11:59
    Zijn werk is al lang gedaan hoor, die man maakt in 5 seconden 30 foto's die plaatsbaar zijn in artikels...
    19-01-2023 12:37
    @thion. Zijn werk hoeft nog helemaal niet gedaan te zijn. Ja hij heeft foto's dat Bettiol kramp heeft. Wat als hij straks toch niet meer opstapt omdat het niet gaat. Dan wil hij die foto's ook hebben, want dat is zijn werk.
19-01-2023 11:07
Gewoon om maar ff te illustreren hoe ongeloofelijk subjectief regelhandhaving in het wielrennen is... Knox vs Bettiol.

Maar goed, zo hebben wij weer iets om over te praten.
    19-01-2023 12:00
    Precies dat. Hetgeen dat Knox doet wordt normaal gesproken gewoon gedoogd. Een ieder die zelf ooit gekoerst heeft snapt dat ook. Bettiol misdraagt zich hier echt. Die fotograaf doet hier gewoon zijn werk en Bettiol gooit een bidon naar hem. Waar Knox zelfs wordt gediskwalificeerd krijgt Bettiol niet een een boete. De jury stelt eens in de zoveel tijd een keer een voorbeeld, maar is nooit consequent.
19-01-2023 11:29
Een wielrenner mag emoties hebben, maar moet ook professioneel zijn. Emoties in de vorm van vloeken snap ik (als primaire reactie). Dit is echter alles behalve professioneel en verdient in mijn ogen maar één straf: diskwalificatie.

Ik vind het bijzonder dat hij er zo coulant van af komt.
19-01-2023 11:12
Bettiol moet zich niet zo aanstellen. Dankzij de media verdient hij een goede boterham, en daar horen ook minder leuke foto's bij. Maar goed, net als bij de grap over Will Smiths vrouw weten we alleen van het bestaan van zijn krampen door de fophef.
19-01-2023 12:11
Of er nu een diskwalificatie, boete, of coulance is vanuit de jury maakt mij niet zo veel uit. Zo lang er maar één consequente lijn wordt getrokken binnen één race (liever nog binnen een geheel seizoen).
    19-01-2023 12:18
    Oneens. Je moet juist per situatie wikken, wegen en waar nodig marchanderen. Deze sport leent zich niet voor uniformiteit.
19-01-2023 12:56
Toch vreemd, die krampen altijd bij Bettiol, zou toch niet mogen gebeuren bij een renner die zichzelf verzorgt. Te weinig slaap?
    19-01-2023 13:03
    Wellicht gewoon een bottleneck zoals zovelen er een hebben? Zeg maar iets waar je niks aan kan doen.
    20-01-2023 13:35
    Te weinig gedronken. De bidon moest nog wel voldoende wegen om hem weg te kunnen gooien naar er fotograaf
19-01-2023 13:25
Ook best grappig dat iedereen enkel focust op de gegooide bidon, maar dat niets wordt gezegd over de tientallen meters die Bettiol werd geduwd door de mechanieker met beide benen stil (bergop).
    19-01-2023 13:36
    Dat was iemand van Shimano, dus de neutrale dienst, toch? In principe mag het zeker niet (heb wel eens straf weten geven voor renners die door toeschouwers omhooggeduwd werden) maar ik snap wel dat de jury daar een oogje dichtknijpt. Het is ook niet zo dat Bettiol er veel profijt uit gehaald heeft - met een kramp is het vaak beter om op een licht verzet te blijven trappen dan de benen volledig stil te houden. Ik spreek natuurlijk geheel uit eigen ervaring :-)
    19-01-2023 14:42
    Stel nu dat Bettiol na dat geduw van z’n kramp verlost is weer aansluit. Wat dan? :-) En akkoord, met kramp moet je licht schakelen en die benen in beweging houden. Maar het is hijzelf die stopt, waarna een mechanieker hem vooruit gaat duwen.
19-01-2023 14:11
Je frustratie richten op een fotograaf die daar toevallig zijn werk doet. Dat zegt veel over hoe iemand is.
19-01-2023 16:57
Als beroepsfotograaf heb ik alle begrip voor mensen die niet gefotografeerd willen worden. Een foto bestaat immers voor eeuwig en kan welbeschouwd een grove inbreuk op iemands privacy zijn.
Het punt is of Bettiol op dit moment wel kan vragen van de fotograaf om niet gefotografeerd te worden. Je zou zeggen van niet want publiciteit hoort bij je vak.
Overigens vind ik de motard best snel al weer wegrijden, dus hij moet eigenlijk niet zeuren. De motor staat precies 9 seconden stil.
19-01-2023 11:22
De motard stond stil, tuurlijk doet die man z'n werk maar mag een wielrenner ook emoties hebben? Emoties zijn fijn.
19-01-2023 13:18
Zich 'in the heat of the moment' kwaad maken is best te begrijpen, maar een bidon gooien naar iemand mag nooit. Het zou mij verbazen als de UCI hem niet alsnog een boete geeft op basis van de beelden.
19-01-2023 13:24
beetje vreemd, gooien met objecten weinig nut, bidon kan er niks aan doen, vraag me af als het een schreeuwend kind langs de route was geweest, gooit die dan ook ? , kijk wat de man op eigen terrein doet mag tie zelf weten , op openbare weg is dit anders, als ik naar boa s cq agenten een bidon gooi, moet ik ook voorkomen, gelijke monniken , gelijke kappen.
19-01-2023 13:52
Maar sowieso een bidon weggooien de natuur in wat hij even later ook nog doet was toch tegenwoordig ook al een zwaar vergrijp? Of doen ze daar niet aan die waste zones? Stond in ieder geval niet iemand langs de weg daar.
    19-01-2023 14:03
    Zo te horen is het alles opgeteld einde seizoen voor Bettiol.
19-01-2023 17:27
Altijd al een vervelend ventje geweest. Straffen die handel.
19-01-2023 18:26
Het kan bijna niet anders dan dat Bettiol vannacht door de politie wordt opgepikt en in de cel belandt.
19-01-2023 11:30
Twee mate twee gewichten knox deruit en die betiol mag gewoon blijven ..
    19-01-2023 11:40
    Jij hebt het niet zo op Bettiol geloof ik.
    19-01-2023 12:10
    Verkeerde ploeg, kennelijk.
    19-01-2023 12:36
    Nee hoor ef hartstikke leuk
19-01-2023 11:47
Hier zeg ik wel boete, en dat doe ik niet vaak.

Wanneer een jongleur in Cirque du Soleil een bal mist gaat ie die ook niet naar het hoofd van lachende toeschouwers keilen.

Wél vind ik dat het bij een boete blijven moet en niet #2023-gewijs tot een totale uitsluiting des levens leiden moet.

Reacties zijn gesloten.