Opinie | Vreemdelingenlegioen gevaar voor INEOS Grenadiers
zaterdag 5 september 2020 om 07:20

Opinie | Vreemdelingenlegioen gevaar voor INEOS Grenadiers

Opinie Als je in de hoek zit waar de klappen vallen, komt de wind altijd van de verkeerde kant. Iedere dag opnieuw lijkt het ooit almachtige INEOS Grenadiers verder ontmanteld te worden. Ook in de verrassende waaierrit naar Lavaur, in juli meestal bekend als de bakoven van de Tour de France, loopt de Britse formatie wederom averij op. Ditmaal zijn ze wel bij de les en present in de eerste waaier, maar verliest het team schaduwkopman Richard Carapaz na een lekke band definitief uit de eerste regionen van het klassement.

De ploeg die de afgelopen acht jaren met dank aan de sterke koers van het Britse pond liefst zevenmaal de Tour de France wist te winnen, lijkt hopeloos op zoek naar het goede gevoel. Met titelverdediger Egan Bernal op plek vier staat hun kopman nog altijd prima geklasseerd, maar het Colombiaanse wonderkind heeft vooralsnog nog geen grootse indruk gemaakt. Nadat hij met rugklachten heeft opgegeven in de Dauphiné lijkt Bernal al wekenlang op zoek te zijn naar zijn topvorm.

Tweeduizend meter
Al is het ook de vraag of deze Ronde van Frankrijk wel op zijn lijf is geschreven. Zijn geboorteplaats Zipaquira ligt op 2700 meter, waardoor hij optimaal rendeert in de ijle lucht boven de 2000 meter. Waar vorig jaar liefst zeven cols boven die roemruchte grens in het Tourparcours zaten zijn nu de Col de la Madeleine en de Col de la Loze de enige twee bergen boven de 2000 meter.

Waar er twijfels over kopman Bernal zijn, lijkt ook het team dat de jonge Colombiaan omringt niet in balans. Vorig jaar tijdens het Criterium du Dauphiné sprak Sir Dave Brailsford me aan. De ploegbaas van INEOS wilde checken of de geruchten klopten dat Tom Dumoulin oren had om zijn contract bij Team Sunweb voortijdig te beëindigen.

Eerder had de Welshman me al eens toevertrouwd dat hij overtuigd was dat Dumoulin in zijn ploeg de Tour de France bijna nooit kon verliezen. Met het strakke tempo bergop waarmee zijn team de ronde kan controleren zou de Maastrichtenaar in een zetel naar het geel worden gebracht.

Tom Dumoulin

Achteraf heb ik begrepen dat Brailsford in die periode het management van Dumoulin serieus heeft benaderd, maar dat deze onderhandelingen stilvielen op het moment dat Giro d’Italia-winnaar Carapaz (27) in beeld kwam. Wekenlang hoorden ze niks meer van Brailsford, terwijl Jumbo-Visma op dat moment juist heel slagvaardig was. En de Nederlandse ploeg overigens ook een grote voorkeur bij Dumoulin (29) genoot.

Vorige zomer was het al duidelijk dat de rijkste ploeg een probleem kende. Er zat een enorme leeftijdskloof tussen zijn kopmannen Chris Froome (34 jaar) en Geraint Thomas (33) met de nieuwkomers Egan Bernal (22), Pavel Sivakov (22) en Ivan Sosa (21). Brailsford was zich daar bewust van. Hij wist dat hij zijn ploeg moest versterken met minimaal een renner tussen de 25 en 30 jaar om de balans te herstellen. Dat werd dus Carapaz.

Inmiddels lijkt Jumbo-Visma zich te ontwikkelen tot de nieuwe grootmacht van het peloton, terwijl de duurste formatie steeds meer glans verliest. Hoewel het Britse keurkorps vorig jaar nog de eerste twee plekken op het podium op de Champs Elysées opeiste, zag je gedurende die hele Tour niet de dominantie van de voorgaande jaren. Hun bijnaam ‘the bots’ (Skybots en Ineosbots) verbleekte en nergens leek de trein bergop een gerobotiseerde machine.

Vreemdenlingenlegioen
De ploeg van Brailsford neemt (noodgedwongen) ook steeds meer afstand van hun thuisbasis het Verenigde Koninkrijk. Luke Rowe is in deze Tour de enige in het team die nog een Britse vlag achter zijn naam heeft staan. De acht renners vertegenwoordigen liefst acht landen, te weten Colombia, Costa Rica, Engeland, Equador, Nederland, Polen, Spanje, Polen en Rusland. Geen enkel andere Tourploeg vormt zo’n bonte verzameling van nationaliteiten. Ineos lijkt dan ook steeds meer op een vreemdelingenlegioen.

Een ontwikkeling die de komende jaren alleen maar verder gaat. Met nieuwe aankopen als Adam Yates en Aleksandr Vlasov (volgens La Gazzetta dello Sport vanaf 2022 in dienst bij INEOS) krijg je liefst vier subculturen binnen de ploeg. Het Britse elan, de Zuid-Amerikaanse passie, de Russische afstandelijkheid en het Italiaanse temperament zullen tot een eenheid moeten worden gesmeed. Wanneer je de cultuurverschillen kent, dan weet je dat dit geen makkelijke opdracht wordt.

Het belangrijkste van een team is dat er een goed fundament is. Dat lijkt bij INEOS beetje bij beetje te zijn weggeslagen. Het is volkomen te begrijpen dat ze het volste vertrouwen in hun dertigplussers Froome en Thomas hebben gehouden, omdat dit tweetal zich aan de absolute top handhaafde. Alleen hebben ze in de afgelopen jaren geen mid-twintigers kunnen vinden die vanuit de tweede lijn kunnen doorgroeien. Nu lijkt de ploeg geen cultuurdragers meer te hebben en dreigt het unieke Sky-dna verloren te gaan. Met héél veel geld kun je de beste en meest talentvolle renners kopen, maar om succesvol te zijn moet je er dan ook nog in slagen om van dat vreemdelingenlegioen een eenheid te maken.

63 Reacties
04-09-2020 19:12
Puike analyse waarmee ik akkoord ga.
    05-09-2020 12:14
    Is dat zo?
    Eigenlijk een merkwaardig verhaal van Raymond. 'Men' heeft het er vaak over dat de verdere mondialisering van het (professionele) wielrennen een verrijking is voor de hele wielerwereld, commercie, fans, fietsers, etc.
    Vlg mij past daar een internationaal geselecteerd WT team prima bij. Uiteraard moet het een team zijn dat samen of individueel de beste prestaties levert, of wat het team dan ook beoogt. Mooie taak aan ploegleiding, eigenaren, sponsers om dat te realiseren.
    Dat wielerfans een eigen idee en voorkeuren hebben over hoe een WT eruit moet zien qua cultuur, nationaliteiten, persoonlijkheden lijkt me logisch.
    Mocht het UCI reglement bepalen dat een WT ploeg tenminste een x aantal renners van de nationaliteit dient te hebben, waar de ploeg juridisch resideert of voor welk land de ploeg 'staat', heeft Raymond misschien een punt. Nu komt het voor alsof Raymond diversiteit van nationaliteiten en of culturen wil reduceren.
04-09-2020 19:20
Ik geloof niet dat dat het probleem is.
Elke team heeft hier mee te maken, met alle verschillende nationaliteiten.
Je kan niet altijd winnen , en de tour is nog niet afgelopen. Het zou zo maar kunnen dat Bernal alsnog de tour wint.
Wel heel fijn dat Dumoulin niet naar die ploeg gegaan is
04-09-2020 19:22
Goed interessant stuk! Tot deze column vond ik de stukjes van onze nieuwe columnist vooral inkoppertjes en inhoudelijk op de oppervlakte blijven, analyses die elke serieuze wielervolger ook wel zou kunnen maken. Dat hij nu dingen deelt die Brailsford met hem heeft besproken waar ik zelf in ieder geval geen idee van had(heb vorig jaar nergens op wielerflits iets gelezen van een gerucht over Tom naar Ineos bijvoorbeeld) is een enorme meerwaarde en graag meer hiervan.
04-09-2020 19:23
Prima column en ik ben het er volledig mee eens, De ploeg kan door het budget weliswaar veel oplossen maar het wordt een uitdaging om van het boegbeeld van British cycling met Britse toprenners over te schakelen op een ploeg die meer Latijns georienteerd is. Ook heeft de ploeg alleen nog maar aandacht voor de Tour en ik zou tegen beter weten in graag zien dat men weer waarde hecht aan het meedoen voor de overwinning in de klassiekers.
04-09-2020 19:25
Lijkt mij dat Castroviejo, Kwiatkowski, Rowe en Van Baarle toch wel redelijk het Skineos-DNA hebben. Waarom zouden dat geen cultuurbewakers kunnen zijn? Zeker Kwiato en Rowe rijden daar al een eeuwigheid.
    04-09-2020 19:45
    Precies dit. Uiteindelijk is de vorm van de kopman bepalend, niet de nationaliteit van zijn knechten.

    En desnoods doet Bernal een beroep op wat landgenoten, als dat zo uitkomt. Dan is het juist een voordeel.
    04-09-2020 20:15
    Eens. Kijk naar de internationale top voetbalclubs, uit hoeveel nationaliteiten die al jaar en dag niet bestaan. Allemaal vreemdelingenlegioenen?
    Tel daar ganna en moscon bijvoorbeeld nog bij...en niemand die zegt dat het kwalitatief een zooitje ongeregeld is. Voertaal zal bovendien toch wel Engels zijn en blijven. Van Aert toaste en sprak ook z'n zege in t Engels. Dat JV nu heel veel wint, accoord. Maar om Ineos nu al als vreemdelingenlegioen weg te zetten, gaat te ver. Ff afwachten tot einde, begin volgend seizoen.
    04-09-2020 21:43
    Het is niet dat je met een vreemdelingenlegioen geen goede sfeer of teamgeest kunt creëren, het maakt het alleen lastiger. Dat zie je ook in het voetbal waar heel veel heel dure ploegen eigenlijk ondermaats presteren. Jumbo heeft dat nu goed voor elkaar, voorheen b.v. Sunweb ook.
04-09-2020 19:27
Jumbo Visma toch ook selectie meerdere landen en er rijden in deze Tour maar 2 Nederlanders.
    04-09-2020 19:37
    en 7 verschillende nationaliteiten. Puik journalistenwerk, een column die nagels op koppen slaat. Chapeau!
    04-09-2020 19:47
    Ja, maar minder grote cultuur verschillen.. iig wat het gros van de renners betreft. Het cultuur probleem speelt in elk team en is iets om heel goed op te passen en te sturen. Dat het nu langzaamaan fout gaan bij ineos is wel te begrijpen. Waar tjv een duidelijke NL kern heeft (down to earth, droge humor) en wat bijpassende Duitsers Engelstalige en Belgen heeft ineos een veel grotere culturele verscheidenheid.
04-09-2020 19:27
Wel sterk verhaal over DNA van een ploeg. Volgens mij is dat een van de sterktes van Lefevre, waar hij ook werkt, hij weet altijd de kern te bouwen rond dezelfde types en strategie waardoor zijn ploeg al jaren de klassiekers domineert
    05-09-2020 08:43
    Goed voorbeeld van Lefevere. Toch vind ik dat Ineos nog wel rijdt zoals Ineos. Alleen staat er nu een (voorlopig) sterker team naast.
    05-09-2020 08:56
    Lefevre is vooral een meester in doorselecteren. Dat wordt weliswaar min of meer ingegeven door het feit dat zijn budget beperkt is ten opzichte van bijvoorbeeld Ineos, maar Cavendish, Kittel, Viviani, Gaviria etc. Hij weet er vaak op het juiste moment nieuwe mensen voor in de plaats te zetten.

    Alle bovengenoemde namen hebben na vertrek bij Deceuninck niet meer hetzelfde niveau gehaald. Viviani nog een kleine slag om de arm want die is pas net over naar Cofidis.

    Je moet ook afscheid durven nemen van renners op een gegeven moment. Ik had bijvoorbeeld over Froome vorig jaar al twijfels voor zijn val. Het was allemaal verre van overtuigend. Thomas redde met die tweede plaats in de Tour nog enigszins zijn seizoen, maar was verder ook niet heel goed. Toch is er dit jaar heel lang op die twee pionnen ingezet en wordt er pas vlak voor de Tour geschakeld naar een plan B waarbij Carapaz, die nota bene uitviel in Polen na een behoorlijke val, zonder een goede voorbereiding moet starten.

    Het leek alsof de controlfreaks van Ineos lichtelijk in paniek raakten en ineens hun eigen visie aan de kant schoven. Hadden ze misschien een paar maanden eerder moeten doen en een ploeg volledig rondom Bernal moeten bouwen.
04-09-2020 19:29
Wat een onzinnige laatste alinea. Team Sky in 2010 bij de oprichting: 8 Britten (op 26), Team Sky in 2020: 9 Britten (op 30).
In 2010 hadden ze al Italianen en vooral een Scandinavische inslag. Nu wat meer Colombianen. En er komt welgeteld 1 Rus bij, misschien. Nou nou. En welke nationaliteit heeft Sivakov (ik weet dat hij meer Fransman is. Persoonlijkheid lijkt mij belangrijker dan nationaliteit, natuurlijk neem je dat mee, maar dat lijkt mij geen onoverkomelijk probleem. Kijk ook eens naar de Britse voetbalclubs.
En in 2010 had Sky op 26 renners exact even veel nationaliteiten aan boord als in 2020 (30 renners). In de Tour reden in 2010 drie Britten op 9, nu eentje op 8 omdat Thomas (en Froome) er op het laatst niet bij konden zijn. En vorig jaar hadden ze ook maar twee Britten.
Jumbo-Visma is net zo'n vreemdelingenlegioen.
    05-09-2020 07:53
    Onzin maar jou mening. Een hecht team helpt je in vertrouwen en prestaties. Met allemaal gasten die voor het geld naar je toe komen is er veel minden plezier en minder prestaties. Dat ze presteren is dan ook omdat ze niet een beetje meer betalen maar letterlijk 3,4,5,6,7,8x zoveel als de meeste ploegen betalen.
    Ineos heeft 1 tactiek en dat is geld. Bah.
04-09-2020 19:30
Voorbarige conclusie. Ik heb ze zeker nog niet afgeschreven. Niet voor de komende jaren en [b] ook niet in deze Tour.[/b] Met Rowe/Ganna, Van Baarle, Castroviejo/Hart en Kwiatkowski heb je de basis en met Bernal, Sivakov en Sosa zo weer een kopgroep van het niveau Froome/ Landa/ Poels/ Thomas/ Nieve.

De calculaties naar de 3de week zouden nog eens verrassend nauwkeurig uit de hoek kunnen komen.
    04-09-2020 20:44
    Vooralsnog is het allemaal scorebordjournalistiek gebaseerd op de veronderstelde superioriteit van TJV in deze Tour.

    Feitelijk staat Bernal er exact hetzelfde voor als Roglic en Dumoulin.
    De klimknechten van beide ploegen geven een goede indruk. Kwiatkowski, Castroviejo, Carapaz en Van Baarle lijken dik in orde net zoals Van Aert, Kuss, Gesink.
    Het is de vraag of Sivakov en Bennett er volledig doorheen komen.

    Mijns inziens beginnen Roglic en Dumoulin beter dit weekend met het serieus testen van Bernal. Iedere kans om afstand te nemen benutten anders zou de analyse er over twee weken wel eens heel anders uit kunnen zien.
    04-09-2020 21:09
    Feitelijk staan Bernal en Roglic er hetzelfde voor, maar voor de tijdrit moet Bernal 2 minuten gaan pakken
    04-09-2020 21:48
    Deel het idee over deze mogelijkheid. Men moet toch opletten dat men niet onder invloed van de euforie teveel uitgaat van een voor JV gunstig scenario.
04-09-2020 19:41
"Het Britse elan, de Zuid-Amerikaanse passie, de Russische afstandelijkheid en het Italiaanse temperament"

Hoe kortzichtig kan je zijn? Alsof een geheel natie/continent zo is. Russische afstandelijkheid bijvoorbeeld? Die Vlasov komt me in interviews bijvoorbeeld heel fris/open over. En Sivakov is evengoed Fransman dan Rus. Daarnaast gaat het om karakters en kwaliteit en niet om je nationaliteit wanneer je een zo goed mogelijk team zou moeten vormen.
    04-09-2020 21:50
    Jep Sivakov speekt perfect Frans (in ITA en FR opgegroeid) dus een echte multicultureel.
    Vlasov al bijna perfect Italiaans en heeft zonet verklaard aan Spaans te beginnen.
    04-09-2020 23:32
    Loetsenko van Astana sprak ook Italiaans (Vinokoerov is heel Frans-georiënteerd, maar er hebben ook altijd veel Italiaanse renners en ploegleiders bij de ploeg gezeten)
04-09-2020 20:02
Wielerploegen zijn sinds jaar en dag (mede) internationaal georiënteerd. Sinds 1959 (Jo de Haan) rijden Nederlandse renners in Franse ploegen. Dat lijkt mij de kern van het probleem niet. Wel de leeftijdsopbouw inderdaad. Maar ik denk dat de jongeren razendsnel leren en ik schrijf de ploeg zeker niet af voor deze Tour. Bernal is beter dan we denken.
04-09-2020 20:04
Elk nadeel heb zijn voordeel, Bernal is na vandaag de overduidelijke kopman van dit vreemdelingenlegioen wat zich zoals dat zich betaamd goed laat betalen om hem het geel in Parijs te bezorgen.
04-09-2020 20:05
Het is een leuk verhaal maar ik zag nou juist vandaag bij de SknineosBots het nieuwe team ontstaan waarmee ze de strijd kordaat aan zullen gaan. Dat Bernal zelf nog meedraaide zegt wel wat. Spannend(er)!

In algehele zin heb ik wel een boon voor teams met een bepaalde basis zoals Bora, Jumbo, Movistar maar het is echt niet per se en altijd een voordeel. Kijk maar naar QS en Astana die het met renners van overal passend bij de team cultuur doen.
04-09-2020 20:51
Vreemdelingenlegioen, wat een lulkoek. Enige nagel die hij op de kop slaat is dat het parcours allerminst in de kaart van Bernal speelt. Daarnaast is het verlies van Portal volgens mij een veel grotere factor dan de nationaliteiten in het team.
04-09-2020 20:58
Leuk stukje, maar ook tjv wijkt mee af en meer af van de ideeen als gepresenteerd bij hun instapmoment.
04-09-2020 21:11
Wat heeft de koers van de pond ermee te maken dat sky zo goed reed?

Verder redelijke analyse. Het lijkt erop dat hij iets met de opbouwende kritiek doet onder zijn stukken.
Nu deze stijgende lijn nog aangehouden.
    05-09-2020 09:40
    Indien je (als voorbeeld) 20 miljoen Pond investeert dan maakt het een groot verschil of je daar 22,5 miljoen euro's voor krijgt of 29 miljoen Euro's. De uitgaven zijn binnen het wielrennen eerder Euro gerelateerd, vandaar.
    Foutje van Raymond is dat je in 2006 voor die 20 miljoen Pond nog 29 miljoen euro's kreeg en nu nog maar 22,5 miljoen euro's. De koers verzwakt dus en er zijn meer Ponden nodig om hetzelfde euro budget rond te krijgen.
    05-09-2020 13:22
    Ik denk niet dat het letterlijk was bedoeld, haha
04-09-2020 21:48
Prima verhaal, mits je 'cultuur' en 'persoonlijkheid' even los ziet van nationaliteit. Dan zie ik bij Jumbo toch echt een homogenere groep mannen dan bij Ineos. Wat van Ineos nog geen koekenbakkers maakt...maar het helpt wel als het even niet meezit.
04-09-2020 21:57
De col de la Madeleine is trouwens net geen 2000 m hoog.1993 volgens mij. De Tour zelf maakt er ook 2000 van.
04-09-2020 22:30
Ik ben niet helemaal mee met deze analyse.
Ten eerste omdat iedere ploeg bijna een vreemdelingenlegioen is. BIjna ieder team wat nu rondfietst is een mix van nationaliteiten, en ook nog eens een mix van nieuwe renners met wat oudjes. Kijk bij DQS, kijk bij TJV, kijk naar Astana of BORA. Teams veranderen, sponsors veranderen.

En teamgeest in een ploeg als INEOS wordt denk ik niet gemaakt door DNA maar door resultaten. En het DNA maakt niet de resultaten, maar de renners zelf.

En ik denk dat TJV nu met ketonen het laatste puzzelstukje gevonden hebben om de voet naast DQS en Ineos te zetten. Ook dat is natuurlijk niet goed voor de moral. Niet dat Ineos heel veel slechter fietst; ik denk vooral dat TJV een hele grote stap heeft gezet. En daar schuilt voor Ineos het echte gevaar.
    05-09-2020 01:11
    Het gevaar van die grote stap schuilt bij JV zelf. Verder maak je Brailsford de pis niet lauw, die is al 20 stappen verder dan dat je denkt dat hij is.
    05-09-2020 08:11
    Vreemdelingen legioenen van culturen die bij elkaar passen werkt anders dan die welke niet bij elkaar passen. De ingetogen correcte renner zal vaak minder snel een band scheppen met de emtionele luidkeelse renner. Maar uiteindelijk zal je altijd per cultuur uitzonderingen hebben en als je die weet te smeden: super
05-09-2020 01:55
Goed verhaal.

Aan de andere kant draait alles in de UK nu om het Koninklijk Huis, Brexit en uiteraard nog steeds the Tardis.
05-09-2020 07:01
Hoezo begin je vanaf 2010 te tellen? En daarnaast vind ik 20% best veel (wat dus eigenlijk 30 is als je gewoon 8 jaar telt)
05-09-2020 07:21
Jaja het Britse elan, de Zuid-Amerikaanse passie en de Russische afstandelijkheid. Hullie bent nou eenmaal zo hè, dat krijg je van al die gekke buut'nlanders.

En dan nog een snufje 'Brailsford vertrouwde mij toe' erbij. Haha. Slecht verhaal.
05-09-2020 07:55
Ineos heeft 1 tactiek en dat is geld. Letterlijk de beste overal proberen weg te halen.
Geld geld geld, vreselijke ploeg.
05-09-2020 08:10
Limal,
ik heb in verschillende werelddelen geleefd en kan deze inschatting van Raymond wel bevestigen. Het verschil in cultuur hou je nu eenmaal, soms is het geen probleem maar vaak voert het tot frictie of groupjes vorming. Ook nu op mijn werk merk ik dat Fransozen en Nederlanders samen klieken als buitenlanders in Duitsland vanwege hun soort humor. De duitsers zijn een groep en de italianen zijn vaak not done voor Duitsers vanwege hun emotionele verhandelingen. Dus ik zie hier al, op EU niveau al 3 groepen ontstaan. Spanjaarden+Italianen, Duitsers, NL+ Fr. Niemand heeft iets tegen elkaar perse maar de samenwerking in tussen mensen van bepaalde nationaliteiten verloopt soepeler. Nu moet ik zeggen dat Nederlanders (geen statistiek) over het algemeen in elk land waar ik woonde vrij goed uit de voeten kwamen met alle soorten mensen.

Rechtspopulistisch zou ik het iig niet noemen. Neem gewoon alleen al de verschillen in Humor, wat veel uitmaakt in een groep. Droog, hard, zacht, zelfspot, sarcastisch of politiek correct.
05-09-2020 08:19
ineos zou wel de natte droom van onze politieke kleuters Klaver en Jetten zijn. Zoveel culturen samen in een ploeg.

Al zouden dan natuurlijk de passonplastic Ocean rescue shirts nog even terug moeten komen en 100 km rijdende elektrische volgwagens.
    05-09-2020 09:02
    Het viel me juist op dat Ineos dit jaar veel minder ‘multicultureel’ is omdat de Spaanstaligen dominant zijn geworden.

    Anyway, Kerckhoffs bedoelt met ‘DNA’ van de ploeg niet de hoeveelheid buitenlanders, maar de ‘ploegcultuur.’ Zoals Prima Facie hierboven zegt, DQS heeft ook altijd een eigen signatuur ook al is het een verzameling van nationaliteiten.

Reacties zijn gesloten.