Opinie | Raymond Kerckhoffs: “Het gelijk en ongelijk van Team Sunweb”
zondag 13 september 2020 om 07:00

Opinie | Raymond Kerckhoffs: “Het gelijk en ongelijk van Team Sunweb”

Eerlijk is eerlijk. Ik snapte niets van de samenstelling van de Tour-ploeg van Team Sunweb. Waarom laat je je kopmannen Michael Matthews, Wilco Kelderman en Sam Oomen thuis in een jaar waarin de Tour de France belangrijker dan ooit is? Zeker ook omdat hun hoofdsponsor in het keihard door Covid-19 getroffen toerisme in deze weken wel wat extra publiciteit kan gebruiken.


Toch moet ik na twee weken een groot chapeau maken voor de Sunweb-renners in deze Ronde van Frankrijk. Op de routiniers Nicolas Roche en Nikias Arndt na, zijn ze met een vrij jonge ploeg met liefst drie debutanten in Nice van start gegaan. Als vrijbuiters was er voor dit team meer te winnen dan te verliezen. Juist door er als junioren in te vliegen, met koerslef en onbevangenheid, heeft dit achttal de wedstrijd enorm gekleurd en vele harten veroverd.

Belangrijk
Ik denk dat de goede start op de Promenade des Anglais in Nice heel belangrijk is geweest. In de eerste twee ritten met finish in de mondaine stad aan de Côte d’Azur waren Cees Bol (derde) en Marc Hirschi (tweede) direct dicht bij de ritzege. Dit heeft voor de goede schwung in het team gezorgd. Het geloof in eigen kunnen is immers de beste stimulans die er bestaat.

Vervolgens heeft vooral Hirschi laten zien dat hij een van de grootste talenten in het peloton is. Hij toonde niet alleen zijn leeuwenhart, maar vooral ook voor de kenners zijn ongekend mooie stilistische houding. De 22-jarige Helveet is met Tadej Pogacar de grote revelatie van deze ronde.

Na de nederlaag tegen Julian Alaphilippe in Nice, reikte in de tweede Pyreneeënrit naar Laruns zijn 90 kilometer lange solo net niet lang genoeg. Vier dagen later juichte iedereen met een wielerhart met hem mee toen het op weg naar Sarran wel lukte. De aanvaller die wordt beloond, dat is wielrennen op z’n mooist.

Succesvol
Aan de Quai Jean Moulin in hartje Lyon is drie dagen later de volgende aanvaller van Team Sunweb succesvol. De overwinning van Søren Kragh Andersen zal niemand verrast hebben. Na zijn successen in ritten in Parijs-Nice en de Ronde van Zwitserland en de klassieke zege Parijs-Tours is de winst op het belangrijkste podium een logisch vervolg. De 26-jarige Deen vertelde voorbij de aankomst dat het succes van Hirschi hem gemotiveerd heeft. Hierdoor heeft iedereen binnen de ploeg nog meer honger gekregen.

Dat past bij de jongste ploeg uit deze Tour. Het weerspiegelt een beetje het beeld dat Team Sunweb na het vertrek van Tom Dumoulin wil uitstralen. Ze willen de ploeg van de toekomst zijn en met jonge renners het podium bestormen. De Talent Factory noemen ze zichzelf speels. Met voorsprong is Team Sunweb dit jaar de jongste ploeg in het WorldTour-peloton. 24,2 jaar bedraagt de gemiddelde leeftijd. Respectievelijk 2,3 en 2,4 jaar jonger dan Team UAE Emirates van Tadej Pogacar en Deceuninck-Quick-Step van Remco Evenepoel. Liefst 16 van de 30 renners, méér dan de helft dus, is 25 jaar of jonger.

In zijn column in Het Nieuwsblad maakte Patrick Lefevere vandaag een compliment naar zijn collega Iwan Spekenbrink. “Hij heeft bij Team Sunweb net zoveel toprenners ontdekt als hij er onderweg kwijtspeelt. Eerlijk: ik vraag me vaak af hoe Iwan die jonge gasten altijd weet binnen te halen. Mannen als Marc Hirschi, Ilan Van Wilder of Marco Brenner, dat zijn namen die bij alle ploegen op de lijstjes staan. En toch kiezen ze voor Sunweb.”

Compliment
In het compliment van Lefevere zit natuurlijk ook een kanttekening. Wil je als ploeg verder groeien dan zullen die talenten toch ook een keer als grote kampioenen aan het team verbonden moeten blijven. Na de prachtige triomftochten van Hirschi en Kragh Andersen vraag je je automatisch af hoelang ze Team Sunweb nog trouw blijven.

De ploeg – die misschien wel het beste opleidingsteam van het peloton is – is de laatste jaren immers ook uitgegroeid tot de duiventil van de wielersport. Contracten stellen er niets voor en renners die zijn doorgebroken kijken al snel weer naar een ander team.

Toppers als Marcel Kittel, John Degenkolb, Warren Barguil en Tom Dumoulin, en dit jaar achtereenvolgens Sam Oomen, Wilco Kelderman en Michael Matthews wisten onder de hoede van Spekenbrink de ‘wielerhemel’ te bestormen. Uiteindelijk verlaten ze allemaal stuk voor stuk het team met een heel wrang gevoel.

Matthews & Kelderman
Natuurlijk vieren Spekenbrink & co in deze Tour hun gelijk dat ze Matthews en Kelderman hebben gepasseerd voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Toch bewijzen Matthews (winst in GP Plouay) en Kelderman (momenteel zesde in klassement in Tirreno) in deze weken dat ze ook klaar waren voor de Tour. Het team gaf als argument dat ze kiezen voor de toekomst.

Vraag is echter hoe teammanager Iwan Spekenbrink die toekomst ziet? Als je de berichten van de afgelopen jaren verzamelt, dan spreekt de teamleiding zichzelf de laatste tijd wel heel vaak tegen. Met Tom Dumoulin zou het hoogste doel worden nagestreefd, de eindzege in de Tourzege. Toch werd met de Maastrichtenaar ieder jaar de prioriteit aan de Giro d’Italia gegeven.

Toen de eerst geruchten de ronde deden dat Dumoulin mogelijk weg wilde, werd er naar sponsors aangegeven dat ze met Sam Oomen al de opvolger van de Maastrichtenaar in huis hadden. Inmiddels is Oomen ook al vertrokken. Hoewel de ploeg in januari nog een verbeterde aanbieding aan Oomen wilde doen, gaf men bij zijn vertrek aan dat er eigenlijk weinig interesse meer was.

“We hebben grote ambities voor de toekomst en streven het allerhoogste na. We hebben met Sam Oomen en Wilco Kelderman gesproken maar als ploeg zijn we niet overtuigd”, zei een woordvoerder van het team tegen het AD. Een uitspraak die niet strookte met de realiteit.

Met Matthews werd een breuk geforceerd door hem tot zijn eigen grote verbazing niet te selecteren voor de Tour de France. Een jaar eerder werd de Australiër echter nog als de grote kopman gepresenteerd op de persconferentie naar aanloop van de Tour de France 2019 in de Shimano Experience in Valkenburg. Juist omdat een dag eerder een artikel over het vertrek van Dumoulin naar Jumbo was verschenen, wilde de ploeg ook goed nieuws op deze presentatie hebben. Matthews kon bij wijze van spreken die ochtend een blanco cheque invullen en binnen een paar uur brak hij voor heel veel geld zijn contract open om het tot eind 2021 te verlengen.

Hirschi

Die einddatum heeft de Australiër niet gehaald. Zoals doorlopende contracten wel vaker nauwelijks waarde hebben bij het in Deventer gevestigde team. Ik heb inmiddels alweer geluiden van teammanagers opgevangen dat Hirschi bij hen wordt aangeboden, terwijl het contract van de Zwitser bij Team Sunweb nog tot eind 2021 loopt.

Nogmaals, ik heb een enorme waardering voor wat Iwan Spekenbrink in de wielersport heeft neergezet. Toch denk ik dat de ploeg allang klaar had moeten zijn om een volgende stap in hun ontwikkeling te zetten. Met alle respect, Talent Factory klinkt leuk, maar Team Sunweb had toch allang een vaste gevestigde waarde aan de top moeten zijn. Probeer die toprenners nu eens vast te houden. Een kreet als we willen binnen zes jaar de Tour de France winnen, zegt me helemaal niks. Hou deze talentvolle toppers nu eens vast en bouw hier de komende jaren het ene na het andere succes mee op.

Grote kampioenen kunnen je team naar een hoger niveau tillen. Soms moet je daar je eigen filosofie een beetje aan aanpassen.

67 Reacties
12-09-2020 19:54
mwoa.. ik vind kelderman helemaal niet sterk genoeg om een heel team om te bouwen die gaat strijden voor plek 9 10 of top 20 in de tour
    12-09-2020 20:03
    Oomen net zo min. Die heeft vooralsnog vooral veel babbels in interviews gehad maar (mede door blessures) weinig progressie geboekt.

    Enige waar je twijfels bij kon zetten was Matthews, maar die transfer hing al in de lucht natuurlijk dus dan is de keuze voor talenten logisch.
    13-09-2020 01:34
    Die transfer hing in de lucht mede door het programma dat hij heeft gekregen van Sunweb. Geen Tour en niet zijn favoriete klassiekers.
12-09-2020 20:01
Fijn dat je je ongelijk (met moeite) toegeeft.

Het is een beetje de Lefevere-gedachte dat een GC-ploeg duur is en je dus beter afscheid kan nemen van een Kelderman. Oomen had ik niet zo makkelijk weggedaan
12-09-2020 20:04
Door grote talenten als uithangbord en kopman te bestempelen leg je ze ook een druk op. Bovendien motiveer je de passiviteit van de andere renners door ze in een knechtrol te drukken. Ik moet zeggen dat een vrijbuiterploeg waarin er kansen voor iedereen komen ook erg aantrekkelijk is. De renners bewijzen hoe hongerig en gemotiveerd ze zijn. Compliment aan Spekenbrink & co om zo te presteren tegen alle verwachting in. Misschien zijn wij (en ook Raymond) te veel geneigd om nog in de oude wielerstructuren te denken. Mogelijk is deze cowboyploeg zo goed omdat er geen kopman is. Wel hoop ik dat deze motivatie er wel toe leidt dat renners als Hirschi geen kapsones krijgen en het kopmanschap willen opeisen. Ben ook benieuwd welke rol Bardet krijgt. Ik denk dat ze hebben geleerd van de focus op Dumoulin en hebben gezien hoe kwetsbaar het je maakt als je een team bouwt om één iemand heen.
Probleem bij Sunweb blijft wel het regiem waarbinnen je moet trainen. Ik denk dat daar een sterk punt zit voor de jongeren en een ergernis voor de ervaren renners.
    12-09-2020 20:06
    Dit is toch ook het succes van DQS in de Vlaamse klassiekers. Niet 1 kopman, maar de halve ploeg die zijn kans mag gaan.

    Ik vind deze manier van koersen heerlijk. Je zou toch denken dat er meer ploegen deze aanpak kunnen gebruiken. (Hoeveel strijden er nu echt mee in het ak?)
12-09-2020 20:05
Ik denk dat je echt moet weten wat het jaarbudget is, alvorens hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Indien het budget kariger is dan sommige websites roeptoeteren, dan is dát de verklaring voor het feit dat doorgebroken renners elders gaan koersen (en ja, dan geef je als ploeg en renner liever een drogreden aan richting pers dan financiële motieven).
    12-09-2020 20:43
    Inderdaad. De financiële situatie van de ploeg wordt in dit stuk niet aangehaald. Is van wezenlijk belang
    12-09-2020 22:01
    Budget is zelfs het belangrijkste van allemaal zou ik zeggen.

    En bovendien is het niet zo dat Sunweb niet presteert en alleen maar een talentenploeg is. Ze winnen namelijk best veel en ook MET die talenten. In de laatste 3 jaar de Giro gewonnen, 2e in het AK Tour en Giro, klassiekers in Canada, Parijs-Tours en veel andere koersen. Bovendien 4 etappes in de Tour van 2017 en dit jaar al 2 etappes. Kelderman en Oomen vind ik persoonlijk geweldige renners, maar Sunweb moet niet rouwen om hun vertrek, aangezien ze nooit hun piek hebben gehaald bij Sunweb. Matthews was zelfs overbetaald voor het aantal prijzen wat hij binnen heeft gehaald.

    En bovendien zit er in bijna elke ploeg best wat verloop in na een seizoen. Zie een Movistar bijvoorbeeld. Vorig jaar 3 kopmannen in de Tour, waarvan er nu alweer 2 bij andere ploegen rijden en de andere binnenkort met pensioen gaat. Dan is het doorselecteren met talent bij Sunweb toch heel wat logischer.
12-09-2020 20:06
We doen soms net alsof Sunweb de afgelopen jaren niets heeft gewonnen....natuurlijk zit er kern van waarheid in dit betoog, aan de andere kant heeft Sunweb nu een duidelijke positie. Met jonge rijders winnen en aantrekkelijk rijden. En als ze ontwikkeld zijn, maken ze de volgende stap. Het Ajax van het wielrennen. Niets mis mee.
12-09-2020 20:15
Als je wint heb je altijd gelijk. En het gaat al jaren zo bij Team Sunweb. Altijd als er toppers weggaan spreekt iedereen er schande, totdat ze zichzelf weer opnieuw uitvinden en dan staat iedereen weer te juichen.

Misschien dat we ook gewoon wat minder waarde moeten hechten aan mensen die vertrekken. En net als Panache vraag ik mij ook af wat het budget is. Dat Dumoulin tegenwoordig blijkbaar het dubbele verdient lijkt mij ook wel veelzeggend.
12-09-2020 20:15
Een ploeg waar altijd in Frankrijk op gerekent kan worden. Zie eerst met KITTEL DEGENKOLB daarna met DUMOULIN en nu met HIRSCHI en andere
    12-09-2020 20:41
    Barguil en Matthews, die vier etappes wonnen.
    12-09-2020 21:57
    Geschke!
12-09-2020 20:25
Geweldige ploeg, ze hebben de laatste jaren ontzettend veel bereikt met een beperkt budget. Zo'n vrijbuiters team vol enthousiaste jonge gasten is toch prachtig om te zien!
12-09-2020 20:29
"Die einddatum heeft de Australiër niet gehaald. Zoals doorlopende contracten wel vaker nauwelijks waarde hebben bij het in Deventer gevestigde team. Ik heb inmiddels alweer geluiden van teammanagers opgevangen dat Hirschi bij hen wordt aangeboden, terwijl het contract van de Zwitser bij Team Sunweb nog tot eind 2021 loopt"

Uhm, geen idee hoe betrouwbaar dit is maar dit is toch ook wel weer veelzeggend..
    12-09-2020 22:03
    Zou ook kunnen gaan om na 2021 toch?

    En ik vind het logisch dat een renner als Hirschi alvast verder kijkt dan alleen dit jaar. Ga er maar vanuit dat er veel rijkere ploegen zijn die Hirschi maar graag binnen halen na het zien van zijn resultaten deze tour.
    13-09-2020 09:52
    Erg gratuit, zo'n bewering zonder bron. En vermoedelijk een onterechte beschuldiging aan het adres van Sunweb. Want als Hirschi bij andere ploegen wordt aangeboden, gebeurt dat ongetwijfeld buiten de ploeg om, door zijn 'management'.
12-09-2020 20:34
Sunweb weet nu prachtig te winnen met deze renners, mocht dit groepje inderdaad de ploeg op korte termijn verlaten (wat ik betwijfel) dan zullen ze dat wel weer opnieuw met andere renners gaan doen.

Moet wel zeggen dat deze aanvallende opportunistische manier van koersen me wel een stuk meer aanspreekt dan de manier waarop ze reden met Dumoulin.
12-09-2020 20:37
De 2de plek van Bol op de eerste dag zal in de ploeg zoiets gegeven hebben van: "Hej, wij kunnen wel winnen he".

SKA voor niemand een verrassing? Mwua voor de betere wielerkenner niet maar wel voor de occasionele volger.

"Een kreet als we willen binnen zes jaar de Tour de France winnen."
Mee eens.

Maar misschien is het gewoon hun grote en enige sterkte van hun filosofie jongens van 20-25 te laten doorbreken en botst die filosofie frontaal met enigszins 'gearriveerde' jongens. Dan blijft het een opleidingsploeg. Is de sponsor daarmee tevreden?

Laten we wel wezen. Hirschi is een megatalent. Voor hem 6 anderen die het niet gaan maken.
12-09-2020 20:40
Mwah, eerst de talent factory veren in hun, waar de zon niet schijnt, steken, om vervolgens de boel te bekritiseren. Net nog geen afbranden.
Zoals Panache aangeeft, moet je wel weten wat het budget is.
De renners zijn profs, hun werk, geen amateurs. En als er een mogelijke overgang van Kelderman, Matthews en Oomen aanstaande was, dan is een keuze om ze niet naar de Tour meenemen logisch. Dat Kelderman en Matthews goed presteren en presenteren richting oude en nieuwe werkgever is ook logisch.
Het kritische afsluitende stuk mi niet terecht! Sunweb is gewoon goed bezig, mede gelet hun bescheiden budget. De tourisme branche krijgt harde klappen.
    12-09-2020 20:45
    Jij laat je terecht niet misleiden. Toen Dumoulin nog bij Sunweb reed, zat Kerckhoffs er tot zijn schouder in bij die ploeg.
    Toen Dumoulin begon te chicaneren, te beginnen via een bericht in een Italiaans medium, draaide Kerckhoffs als een drol in de pispot. De grootste successen heeft Dumoulin bij Sunweb behaald, iets dat hij naar mijn vaste overtuiging niet gaat evenaren, laat staan verbeteren!
    Niets ten nadele van WF, maar als je vol zelfoverschatting voor jezelf begint en het moet hebben van schnabbels als deze, dan heb je het ver geschopt......!
    Het is op zich al bewonderingswaardig dat sponsor Sunweb in deze tijd de ploeg blijft steunen, een ploeg die met een opleidingscentrum, een dames- en WT team een grotere bijdrage levert aan het wielrennen dan menig ander team!
    12-09-2020 21:40
    @Joaquim "Tot je schouder erin", "Drol in een pispot"... Beetje blijven hangen in de anale fase?
12-09-2020 20:50
"Ik heb inmiddels alweer geluiden van teammanagers opgevangen dat Hirschi bij hen wordt aangeboden, terwijl het contract van de Zwitser bij Team Sunweb nog tot eind 2021 loopt."

Interessant.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/sunweb-baas-spekenbrink-als-we-de-tour-willen-winnen-kunnen-we-niet-bezig-zijn-met-de-mening-van-anderen/
    12-09-2020 20:55
    Het wordt pas interessant wanneer deze intrigant aangeeft wie die ploegmanagers zijn en door wie Hirschi aangeboden wordt.
    12-09-2020 21:01
    @joaquim, dat is precies wat ik er mee bedoel.
12-09-2020 20:53
Al jaren zegt Spekenbrink dat geen renner groter is dan het Team Sunweb. Situaties als met Sagan, Van Avermaet of Valverde is hij allergisch voor.
Met die wetenschap is het logisch dat renners met vedette gedachtes de deur gewezen worden naar andere oorden.

Dat Hirschi mogelijk in de etalage gezet is (door Cancellara wws) verbaasd mij niks. Fabian heeft een groot ego en zal ook een groot kampioen willen ontwikkelen.
Dat de media weet te benoemen dat de beer uit Bern zorg draagt voor ontwikkeling is één gotspe in de filosofie van team Spekenbrink. Klinkt al een luis in pels. Ik geef Brailsford een kans.

Laat hem gaan Iwan. Niemand is groter dan Team Sunweb toch?
    12-09-2020 23:43
    Kelderman en Oomen met vedette gedachten?? Lijkt me sterk
    13-09-2020 08:45
    *Dumo, Bling, Barquill
    Oomen en Kelderman bleken niet goed genoeg.

    Zie Tirreno. Sub top
12-09-2020 20:53
Die contracten die niet uitgediend worden, worden die dan afgekocht zoals in het voetbal? Is dat dan nu het verdienmodel van Sunweb geworden?
    12-09-2020 21:27
    Ik denk het niet. Gewoon stopzetting contract. Maar het zal niet lang meer duren, vrees ik. Binnenkort : Hirschi voor 10 miljoen naar Ineos, bijvoorbeeld. Het zal voor sommige teams de enige kans van overleven worden.
12-09-2020 21:10
Noem eens een paar renners die beter zijn geworden na het vertrek bij Sunweb en voorgangers?
    12-09-2020 22:02
    Kamna, Teunissen, Devenyns.
    12-09-2020 22:18
    Mwoah....Kamna moet nog blijken, Devenys was al geen talent meer toen hij bj Sunweb kwam (maar rijdt inderdaad beter) en Teunissen zeker!
    12-09-2020 22:18
    Lefevre zegt: “Hij heeft bij Team Sunweb net zoveel toprenners ontdekt als hij er onderweg kwijtspeelt". Wat dus een compliment, maar ook een hypocriete sneer is. Vorig jaar reden Viviani, Mas en Gilbert nog voor Lefevre, nu niet meer. In 2018 had hij De Plus, Gaviria en Schachmann in zijn ploeg. In 2019 niet meer.

    Verloop in wielerploegen is nu eenmaal groter dan gewend.
    13-09-2020 12:34
    Ik weet niet of je naar de tour kijkt of het criterium hebt gezien maar kamna is wel degelijk beter. En oja ook hem hebben ze wel heel makkelijk “laten gaan”
12-09-2020 21:24
Je bent een nieuwssite. Blijkbaar heb je signalen dat Hirschi wordt aangeboden.

Een journalist gaat daar achteraan, onderbouwt het met bronnen en heeft nieuws.

Je kunt natuurlijk ook jezelf journalist noemen, prat gaan op je geweldige netwerk en vervolgens wat geruchten neerplempen als zijnde 'opinie'.

Laat ik het vriendelijk zeggen: Wielerflits kiest recentelijk niet voor kwaliteit. Vind ik jammer.
    12-09-2020 21:54
    De laatste tijd kan hij vooral zeggen dat “zijn bronnen geruchten bevestigen”
    12-09-2020 22:10
    Denk dat Kerckhoffs in de toekomst ook voor de Story en Privé gaat schrijven als hij doorgaat met dit soort geruchten.

    Of kom met meer info of laat het aanbieden van Hirschi aan andere ploegen hierbuiten. Het voelt een beetje dat hij alles wat in hem opkomt hier kan opschrijven als opinie. Gelukkig zie ik dat menig Wielerflitser kritisch naar de artikelen van Kerckhoffs kijkt en er een grote groep geen meerwaarde van ziet zonder onderbouwing van deze geruchten.
    12-09-2020 22:45
    @krul
    Qua feitjes heeft Kerckhoffs het wel vaak bij het rechte eind. Het is alleen geen begenadigd schrijver.
    13-09-2020 00:10
    @tendam: Nee, hier is meer aan de hand. Heb ik van horen zeggen.
    13-09-2020 01:27
    Lees het volgende bericht eens terug:

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/raymond-kerckhoffs-naar-wielerflits/

    Toen al een aantal red flags, maar met de kennis van nu nog meer...
    "Met mijn opinies en duidingen hoop ik de site nog meer statuur te geven."
    Als ik de reacties zo terug lees heeft u het vaste publiek hier nog niet overtuigd.
    Laat ik de "follow-up sfeer" (sorry, maar uit welke LOI cursus management komt dit?) er nog even buiten.

    "Verder zal ik mijn ingangen in het peloton natuurlijk benutten om hoofdrolspelers in de sport te interviewen, maar ook om nieuws boven tafel te krijgen."

    Nog niets van gemerkt, behalve "ik heb gehoord dat"/"ik heb opgevangen zus". Ik hoop dat u ons in de toekomst van werkelijk nieuws kan voorzien. En niet later terug komen met, "ja maar toen suggereerde ik dat al, nu is het echt waar en kan ik het ook zo naar buiten brengen".

    "Met WielerFlits werken we nu al aan een nieuw groot project waar bekende personen uit de mediawereld aan gaan meewerken. Misschien kunnen we dat tijdens de komende Tour de France al aankondigen."

    Bruyneel?? Was dat het? Of komt er nog echt een mooie samenwerking aan? Ik vond de serie met Wout van Aert iig 10x beter.

    "De afgelopen twee jaar kon ik bij De Telegraaf nauwelijks een toekomstvisie op de sportredactie ontdekken. Er werd vanuit het oude model alleen nog maar defensief gedacht."

    Trappen naar je oude werkgever, nooit goed.

    Ik geef Wielerflits zeker nog niet op, maar ik hoop wel dat Maxim, Youri, Nick, Nico en al de anderen het hoofd om hoog houden. Parijs is nog ver ;)

    En aan de andere wielerflitsers, ja ik hoef de opinies niet te lezen, ik maak me alleen als trouwe lezer wat zorgen. Ik vind/vond wielerflits juist zo mooi.

    Edit: Vergeet ook niet dat deze man nu mede eigenaar is van wielerflits. Ik hoop oprecht dat deze reactie van mij in de toekomst volledig wordt te niet gedaan, en tegen die tijd zal ik ook mijn excuus aanbieden.
    13-09-2020 13:29
    @Fuubs - daar sluit ik mij volledig bij aan
12-09-2020 22:18
Ik zie her en der een pleidooi dat meer teams voor ritten zouden moeten gaan, omdat het nu bij Sunweb zo lekker gaat. Team Total gaat ook voor ritzeges, maar dat sprankelt minder.
Als ze Dumoulin binnenboord hadden gehouden, hadden ze met dit team min Bol, Arndt, Nieuwenhuis, plus Oomen, Kelderman en Dumoulin ook met een duidelijke kopman lekker gekoerst. Gewoon kwalitatief goed in de breedte.
12-09-2020 22:25
Ik vraag me af hoe goed Kerckhoffs is ingevoerd binnen Sunweb.

Ik mis namelijk de stukken over het budget. Want dat bepaalt voor een heel groot deel welke mogelijkheden je als ploeg hebt. Weet ie dat niet, of wil hij daar niets over kwijt.
En verder: geruchten over Hirschi, maar wat is de bron? Of is het sensatiezucht? Of zit er een hebzuchtige manager achter: een voetbalmakelaar die na twee keer goed tegen een bal trappen begint de koeren over een transfer naar Barcelona of Real Madrid.

Uiteindelijk is Sunweb geen "dertien in een dozijn" ploeg. Een ploeg die alles een beetje anders lijkt te doen. In misschien moet je de ploeg dan ook niet met de traditionele wielerbril bekijken.

En de winnaar heeft altijd gelijk....
    12-09-2020 22:36
    Ik heb uit betrouwbare bron dat het budget bestaat uit 2x de helft van het totaal.
    12-09-2020 23:02
    Spekenbrink heeft lak aan hem!
12-09-2020 22:28
Ik begrijp nog steeds niet dat men het zo raar vindt dat Sunweb voor Bol koos. Vorig jaar in de Tour was Matthews niet heel overtuigend. Kan me nog herinneren dat hij een soort laatste kans kreeg midden in de tour en hij het gewoon niet waar maakte toen Bol een perfecte lead out deed.

Dat ze steeds renners midden in het contract laten vertrekken schept dan wel weer een negatieve precedent. Op een gegeven moment wil je toch doorgroeien naar een topploeg en moet je je beste mannen behouden.
12-09-2020 22:37
Ik kan hier wel een eind in meegaan met Kerckhoffs (al spelt hij 'schwung' dan weer fout) maar het wielrennen is natuurlijk ook een opportunistische wereld. Sunweb heeft gewoon een aantal toptalenten binnenboord gehaald de laatste jaren, logisch dat die dan ook wat laten zien. Ik snap alleen het vertrouwen in Cees Bol niet helemaal, hij wordt op snelheid toch steeds vrij ruim geklopt. Zonde om dan de Kraghs en de Hirschi's voor hem te laten uitzakken in een waaierrit.
12-09-2020 22:50
Schwung en cheque.

Schrijft de journalist zijn stukjes wel zelf??

[i]edit wf: dank, aangepast[/i]
12-09-2020 22:57
Ik zie Sunweb toch echt niet als een goede opleidingsploeg.
Als je jaarlijks een stuk of 4 grote talenten haalt dan breekt er af en toe iets door, en zelfs dat gebeurd bij sunweb maar mondjesmaat.
    12-09-2020 23:58
    Bij welk team naast DQS gebeurd het vaker dan?
    13-09-2020 00:13
    Jumbo bijv, waar ze het ook nog eens met renners doen die lang niet zo veelbelovend zijn als die van Sunweb.
    13-09-2020 00:29
    Sorry, maar mondjesmaat dan doe je Sunweb echt tekort
    13-09-2020 08:58
    Jumbo heeft enkel Roglic als talent gescout en ontwikkelt. Nu via hún Development team zullen er komende jaren vast meer komen.
    Ze hebben vooral statuur ingekocht en gemotiveerd: van Aert, Martin, Dumoulin. Kwestie van de portefeuille trekken en gaan.
    Verders niet vergeten dat Jumbo tegenwoordig het ketonen paradijs is waardoor prestaties omhoog zijn gegaan.

    Sunweb scout renners, ontwikkelt renners en maakt er begeerlijke coureurs van. En zolang ze het budget in de toekonden niet opkrikken blijft het daarbij. Dan gaan renners naar Ineos, Deceuninck, Jumbo voor het grote geld.

    Tijd zal het leren.
    13-09-2020 10:26
    SnellePelle, er klopt echt helemaal niks van je bericht

    Bijna alle jonge renners die Sunweb de afgelopen jaren heeft gehaald waren absolute toptalenten die bij elke WT-ploeg op hun lijstje stonden, dat is helemaal geen kwestie van knap of bijzonder scouten. Het budget van Sunweb is ook hoger dan dat van Deceuninck en vrijwel gelijk aan dat van Jumbo. De hoofdreden dat al die talenten voor Sunweb kiezen is dat ze van alle WT-ploegen met afstand het hoogste salaris bieden aan neoprofs.

    Dan dat domme gelul dat Jumbo geen talent scout en statuur inkoopt. De enige grote renners die ze de afgelopen jaren hebben gekocht waren van Aert en Dumoulin, en die gingen allebei met ruzie weg bij hun oude ploeg. Die konden allebei elders ook nog meer verdienen maar kozen voor Jumbo vanwege hun sportieve beleid en aanpak. Martin reken ik niet eens mee want die leek einde carrière en reed 2 jaar lang geen deuk in een pakje boter bij Katusha.

    Ik vind dat Jumbo juist een stuk knapper scout en ontwikkelt dan Sunweb. Jumbo trekt vooral onbekende/iets minder grote talenten aan en ontwikkelt ze tot uitstekende renners. Niet enkel Roglic, wacht dacht je van onder andere Kuss, Vingegaard, Bennett, Jansen, Harper, Eenkhoorn, Tolhoek. Geen van allen waren dat echt hele grote talenten bij de beloften, maar wel allemaal uitgegroeid tot uitstekende renners. Ook voor komend seizoen trekt Sunweb weer de 2 grootste talenten van dit moment aan (Leknessund en Brenner) terwijl Jumbo juist kleinere jongens als Leemreize en Dekker aantrekt. Dat soort renners ontwikkelen vind ik veel knapper dan elk jaar de grootste talenten ter wereld aantrekken en dan maar hopen dat er een paar echt doorbreken bij de profs...
    13-09-2020 12:17
    @snellepelle
    Kom op zeg, dit slaat werkelijk nergens op. Als je beeld over die ploegen hierop is gebaseerd snap ik je constante getroll wel, maar informeer je dan eerst wat beter. Om te beginnen door de post van Matxin te lezen.
12-09-2020 23:57
Wat ik interessant zou vinden om te weten is of het al duidelijk was dat Matthews weg zou gaan voor de Tour, en daardoor niet geselecteerd is, of dat hij niet geselecteerd werd en daarom zijn vertrek heeft geforceerd. Kan dat uitgezocht worden?

Als dit team in de tour voor de toekomst is gebouwd en het was al bekend dat Matthews, Oomen en Kelderman weg zouden gaan dan is er toch weinig vreemds aan de selectie? Beter dan vorige jaar met Ķämna die zichzelf in de kijker kan rijden en meteen weg is.
13-09-2020 01:10
Deze column zou eigenlijk 'het gelijk en ongelijk van Raymond Kerckhoffs' moeten heten.
    13-09-2020 08:57
    Gemiste kans voor RK
    13-09-2020 11:57
    Kerkhoffs staat blijkbaar niet op goede voet met Spekenbrink. Dan krijg je dergelijke opiniestukjes met gezochte argumenten. Nog een gerucht erbij in rommelen.

    Spekenbrink is nou eenmaal nogal rechtlijnig en heeft een duidelijke visie. Oomen, Kelderman en Matthews zijn echt geen renners die geen andere ploeg meer kunnen vinden.

Reacties zijn gesloten.