UCI schorst renners vanwege betrokkenheid bij Operation Aderlass
Kristijan Koren - foto: Cor Vos
woensdag 15 mei 2019 om 09:14

UCI schorst renners vanwege betrokkenheid bij Operation Aderlass

Nadat gisteren al de naam van Alessandro Petacchi genoemd werd in de dopingzaak Operation Aderlass, meldt La Gazzetta dello Sport dat ook de Slovenen Kristijan Koren en Borut Bozic en de Kroaat Kristijan Đurasek klant zouden zijn geweest van de omstreden dopingdokter Schmidt.

De 32-jarige Koren is momenteel namens Bahrain Merida actief in de Ronde van Italië. De 31-jarige Đurasek rijdt momenteel voor UAE-Emirates de Ronde van Californië. Bozic (38) stopte vorig seizoen als profrenner. Hij kwam tussen 2009 en 2011 uit voor het Nederlandse Vacansoleil-DCM en maakt nu deel uit van de technische staf van Bahrain-Merida. De drie kwamen in het verleden allen uit voor de Sloveense continentale ploeg Perutnina Ptuj, waarvan momenteel meerder oud-renners een dopinggerelateerde schorsing uitzitten.

De dopingzaak Operation Aderlass gaat over de activiteiten van de Duitse arts Mark Schmidt, die een verleden heeft als ploegarts bij Gerolsteiner. Hij wordt beschuldigd van het toedienen van bloeddoping. Naast wielrenners zijn er ook onder meer langlaufers betrokken. De Oostenrijkse langlaufer Max Hauke werd eerder dit jaar betrapt tijdens een bloedtransfusie, terwijl het infuus nog in zijn arm zat. Eerder deze week bekende oud-renner Danilo Hondo klant te zijn geweest bij Schmidt. De Italiaanse sportkrant meldt dat er nog ongeveer tien wielrenners betrokken zijn, maar dat daar geen grote namen bij zitten.

Update 10:10
De UCI laat in een persbericht weten dat het Koren en Durasek voorlopig geschorst heeft vanwege het gebruik van een verboden methode, waarmee gedoeld wordt op bloeddoping. Ook de inmiddels gestopte renners Bozic en Petacchi zijn bestraft. Koren zal daardoor niet kunnen starten in de vijfde rit die vandaag op het programma staat.

105 Reacties
15-05-2019 09:21
Twee Sloveense renners... Ik denk dat de teamleiding van Jumbo-Visma toch niet helemaal rustig slaapt.
    15-05-2019 09:22
    TJV heeft intern ook testen, die zitten daar zeer kort op
    15-05-2019 09:27
    In hoeverre wordt er intern getest op bloeddoping? Dat heeft meer schommeling bloedwaarden te maken en kan in veel gevallen, wanneer je het goed aanpakt niet worden gedetecteerd. Het is niet dat deze jongens betrapt zijn en Preidler ook niet.
    15-05-2019 09:28
    Jalabert - zie UAE met Molano
    15-05-2019 09:31


    eerst dat mysterieuze geval molano, nu durasek, wie weet trekt de sjeik de stekker uit ze ploeg
    15-05-2019 09:33
    [quote]All three former riders of Perutnina Ptuj (CT) Kristijan Koren (2008) Borut Bozic (2004-2006) Kristijan Durasek (2006-2008) In that team too: Kristjan Fajt (2008) (suspended till 2020) Matija Kvasina (2004-2008) (suspended till 2021) Jure Kocjan (2008) (suspended till 2020) [/quote]

    Tja, Perutina Ptuj is blijkbaar gewoon typisch dopingploegje

    bron: https://twitter.com/ProCyclingStats/status/1128560725608345600
    15-05-2019 09:33
    Twee Oostenrijkse renners... denk dat ze bij Bora ook al een tijdje niet lekker slapen.. oeps Petacchi, nou dan zullen alle Italianen ook wel fout zitten.
    15-05-2019 09:41
    Denk dat dat reuze meevalt. Die renners komen allemaal bij die kleine CT ploeg weg.
    15-05-2019 09:55
    @Rahimns
    Ik denk dat men wel een oogje houdt op Oostenrijkse renners inderdaad na het bericht van enkele maanden geleden. En er zijn natuurlijk veel minder Sloveense renners in de WT dan Italianen.
    15-05-2019 10:34
    @rahmins, Slovenië, Oostenrijk, (noord) Italië, dat is natuurlijk dezelfde regio. Ik begrijp best dat renners die daar wonen even onder het vergrootglas worden gelegd.
    15-05-2019 10:56
    Ik denk niet dat ze slecht slapen.
    In de periode van 2007 tot 2011 Had hij nog andere dingen aan zijn hoofd.

    Wegens een zware val (2007) moest Roglič in 2011 een punt achter zijn schansspringcarrière zetten. Tijdens zijn revalidatie richtte hij zich op wielrennen, waarna bleek dat hij goed mee kon in het peloton.
    Bron Wikipedia
    15-05-2019 10:58
    @jesse
    Voorganger Rabo had zelfs nog betere testen, die zaten er nog korter op!

    Roglic lijkt me overigens toch van een iets andere periode qua wielrennen, dus denk niet dat Jumbo zich door de nationaliteit druk hoeft te maken.
    15-05-2019 11:40
    Ja als je het zo bekijkt dan kunnen die van Sunweb ook niet rustig slapen (duitse arts ,duitse ploeg)
    15-05-2019 14:18
    Een Duitse dokter is fout dus alle Duitse dokters zijn fout. Bekrompen mentaliteit vind ik.
    15-05-2019 17:17
    @Jan, Jori en anderen

    Dat ze allemaal bij dezelfde contintale ploeg reden betekent niet dat hun overtredingen in die tijd plaats vonden. Vooralsnog lijkt het erop dat ze gepakt zijn d.m.v. bloedzakken, en gaat het dus over recente zaken.
    Hun morele kompas, en/of hun contact met dr Schmidt, kunnen ze uiteraard wel in die tijd hebben opgedaan.

    -edit jaartallen volgens UCI persbericht:

    Durasek: 2017
    Koren, Petacchi, Bozic: 2012-2013

    (lijkt dus iig voor de laatste 3 iig niet op basis van gevonden bloedzakken, die bewaar je niet zo lang)
15-05-2019 09:21
Roglic zal nu ook wel automatisch vragen krijgen als Sloveense roze truidrager
15-05-2019 09:22
Edit: Is er iets bekend over wat zo'n ''betrokkenheid'' inhoudt? Hebben ze zelf (bloed)doping bij de dokter laten uitvoeren of zijn ze getuigen geweest in een zaak of nog iets anders?
    15-05-2019 09:28
    @Flits het gaat hier volgens mij om bloeddoping niet verboden middelen.
    15-05-2019 13:02
    Staat er eigenlijk ook eens straf op medeplichtigheid? Bv Teammaat hangt zakje aan op hotelkamer en jij zwijgt?

    Zou zomaar kunnen als je ziet met welke dopingzondaars ze allemaal de ploeg gedeeld hebben...
    15-05-2019 13:39
    Koren heeft postzegels geregeld voor die arts en Durasek zorgde voor de pleisters.
15-05-2019 09:22
ik krijg het altijd een beetje benauwd als - met alle respect - zelfs al mindere goden van de pot zouden snoepen
    15-05-2019 09:30
    Natuurlijk zijn het de mindere goden. Als wereldtopper is het een stuk moeilijker om op eigen titel ergens ongemerkt doping te gaan halen. Dan moet je hulp van binnen de ploeg krijgen... Zo'n koekenbakker kan nog eens een paar dagen verdwijnen.
15-05-2019 09:30
Ik denk dat UAE de teamleiding niet goed slaapt gisteren Molano verdacht van iets. Nu Durasek van dezelfde ploeg.
15-05-2019 09:32
Ik denk juist eerder aan de namen die vroeger teamgenoten waren, dan aan landgenoten. Dus de mannen die bij liquigas en lampre hebben gefietst.
    15-05-2019 09:58
    In geval Bozic kun je daar dan ook gerust Vacansoleil bijzetten. Daar hadden er een aantal ook wel vreemde en hele hoge pieken.
    15-05-2019 10:12
    Vergeet Astana, Bahrein en Cofidis dan ook niet.
15-05-2019 09:37
Zijn alle drie bij Perutnina Ptuj CT begonnen.
    15-05-2019 09:51
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Manuele_Mori
    Reed enkele maanden in 2002 (vanaf 13 augustus) bij Perutnina Ptuj. Was wel een korte periode aan het begin van zijn carrière. Wel nog altijd actief als WorldTour-renner.

    N.B. Ik beschuldig hem niet, maar hij is ook een actief renner die eens voor die ploeg reed.
    15-05-2019 09:59
    Was daar ma paar maand stagair - daarna naar Saunier Duval , oeps
15-05-2019 09:40
Nu wordt het boeiend
15-05-2019 09:44
Zoals Stephan vd Zwan al meldt:

Alle drie reden voorheen bij Perutnina Ptuj (CT)

Kristijan Koren (2008)
Borut Bozic (2004-2006)
Kristijan Durasek (2006-2008)

ook de al tot 2020 geschorste Kristjan Fajt reed daar in 2008

en de geschorste Matija Kvasina (2004-2008)

en Jure Kocjan (geschorst tot 2020) in 2008
    15-05-2019 09:50
    Fajt 2016, epo
    Kvasina 2017, groeihormoon
    Kocjan 2016 (na heranalyse v staal uit 2012), epo
    stelletje junks
15-05-2019 09:45
Gaan ze Koren al uit de Giro trekken?
    15-05-2019 10:00
    Is wel koren op de molen voor de journalisten
15-05-2019 09:47
Dan zullen alle andere 2008 renners van Perutnina ook wel onder de loep liggen.
    15-05-2019 09:56
    De enige andere interessante renners die daar ooit gereden hebben, niet per se 2018, zijn Vladimir Miholjevic van heel vroeger en Manuele Mori van UAE (volgende ploeg was Saunier Duval). De rest zijn prutsers in de Sloveense marge.
    15-05-2019 10:09
    Als alle geruchten waar zijn hebben ze bij UAE nu wel een groot probleem.
15-05-2019 10:00
Tja er waren al geruchten dat de noordelijke balkan er ook bij betrokken was. Gaat tot nu toe natuurlijk wel om feiten van 10 jaar of langer gelden. Betrokken schorsen en straffen uiteraard. Ben bang dat nu ook de huidige generatie Slovenen als Pogacar, Roglic en Mohoric zich mogen gaan verantwoorden tegenover de pers. Voor Roglic nu natuurlijk een buitengewoon slecht moment in volle Giro.
    15-05-2019 10:03
    Pogacar, Roglic en Mohoric hebbe gewoon toevallig extreem veel talent
    15-05-2019 10:22
    Iets persoonlijks en dus of topic waarom laat je op het einde van een werkwoord de 'n' weg. Bv nu 'hebbe'in plaats van 'hebben'.
    15-05-2019 10:25
    weet ik nie eddy, gewoonte, of om tijd te winne met type
    15-05-2019 17:21
    Hoe kom je erbij dat de feiten 10 jaar of ouder zijn?

    Volgens persbericht UCI:

    Durasek: 2017
    Koren, Petacchi, Bozic: 2012-2013
15-05-2019 10:07
Bozic in de technische staf van Bahrein en Koren als renner. Er zullen twee plekken vrijkomen daar. Bozic ex Vacansoleil. Net als Denifl trouwens.
    15-05-2019 10:25
    Thomas De Gendt en Wout Poels zijn ook ex Vacance Soleil...
    15-05-2019 10:46
    @EddyB 1958 precies. Voor niemand je handen in het vuur steken. Ook niet voor Poels en De Gendt.
    15-05-2019 11:24
    @Scott Sunderland 15 mei 2019 om 10:46
    Bert-Jan Lindeman reed ook voor die ploeg, zo kun je nog wel even doorgaan.
    15-05-2019 11:47
    Poels zit in een door Uci beschermde ploeg (mogen zo veel gebruiken word niks mee gedaan ze pakken liever kleine onbekende ploegjes)
15-05-2019 10:12
Koren en durasek zouden eigenlijk uit de wedstrijd gehaald moeten worden
15-05-2019 10:14
De beerput gaat open! Mooi!
    15-05-2019 10:23
    Wel weer zeer toevallig dat al dit nieuws nu net weer tijdens het begin van een grote ronde naar buitenkomt.
    15-05-2019 17:30
    @skylimit
    Ik denk niet dat de UCI er veel baat bij heeft om dit zo te timen.
15-05-2019 10:16
En onmiddellijk geschorst https://twitter.com/laflammerouge16/status/1128573868384374785?s=19
15-05-2019 10:16
Tussen haakjes kan al weg,

zie voorlopig geschorst lijst UCI

https://www.uci.org/docs/default-source/clean-sport-documents/adrv/provisional-suspensions-en.pdf?sfvrsn=14d705b4_124
15-05-2019 10:17
Zijn per direct geschorst

BREAKING - Bozic, Durasek, Koren, Petacchi notified of ADRV in Operation Aderlass and immediately suspended. https://t.co/TjGariZJb4
15-05-2019 10:21
Thijs Zonneveld liet in zijn podcast vallen dat er ook geruchten over Moscon (woont in Oostenrijk) gaan. Maar dat is speculatie - ook gebaseerd op het feit dat hij ineens (na het oprollen van het lab) rijdt als een natte krant.

Ik begrijp de zorg om Roglic wel. Hij zat volgens mij niet in dat zelfde kringetje, maar hij rijdt natuurlijk als een raket. Maar hij is wel heel steady. Zonder rare pieken en dalen.
    15-05-2019 10:26
    natte krant werd tweede in californie
    15-05-2019 10:27
    Roglic is eigenlijk niet eens te vergelijken met de rest qua prestaties door zijn alternatieve route en het feit dat ie eigenlijk pas extreem laat wielrenner werd door een paar toevalligheden. Zo'n beetje al die anderen hebben toch een wat ,eer klassiek carrièreverloop, waardoor vergelijken met een gemiddelde wat meer opgaat.
    15-05-2019 10:41
    Even advocaat van de duivel;
    Heeft nooit met schimmige (jeugd)ploegjes, trainers of wielerartsen te doen gehad.
    Schansspringen is ook niet schoon, maar gezien de aard van het spelletje lijken mij bloeddoping en epo niet aan de orde.
    Was vanaf moment één al goed.
    Heeft gekozen voor een ploeg waar ze vrij heftig intern testen.
    Als je halverwege je twenties nog een nieuwe (top)sport-carriere begint dan ben je denk ik eerder een liefhebber dan iemand die het plan heeft om eens even lekker doping te gaan gebruiken.
    Als het wel je intentie is om de boel te belazeren dan is wielrennen echt de stomste sport om te kiezen.
    15-05-2019 11:49
    Als Roglic als een raket rijd is hij verdacht ,Als een engelse Sir (al Jaren ) doet is het normaal
15-05-2019 10:24
Overigens een typo:

De drie kwamen in het verleden allen uit voor de Sloveense continentale ploeg Perutnina Ptuj, waarvan momenteel meerder oud-renners een dopinggerelateerde schorsing uitzitten. > meerdere
15-05-2019 10:40
Schorsing op basis van zaken in 2012-2013. Wat is er na die tijd gekomen?
15-05-2019 10:46
Vraag me wel af hoe het zit met andere sporten. Daar hoor je weer eens niks van. Zijn die langlaufers al geschorst (die Max Hauke werd betrapt maar heeft die al straf gehad behalve wss voorlopige schorsing??? Wat mij betreft levenslang maar goed), en hoe zit het met nog andere sporten?
Vind het wel weer vervelend wat dat betreft dat de hele zaak opeens alleen nog maar om wielrennen draait.
    15-05-2019 10:53
    dusver hebben 5 langlaufers bekend, 1 schaatser en 2 renners. Vier renners zijn nog slechts genoemd als verdachte. In totaal zijn nu 21 individuele sporters geïdentificeerd uit naar het lijkt vijf verschillende sporten
    15-05-2019 10:54
    mogelijkerwijs komen er dus de komende weken 9 namen naar buiten
    15-05-2019 11:08
    Ik kom zelf nooit op langlaufflits, dus ik weet niet hoe breed zij de zaak uitmeten...
    15-05-2019 11:15
    @west :)

    Ik ook niet idd, maar het is te makkelijk om te zeggen dat alleen de wielersport wordt geschaad in deze. Er is evenredig veel focus op de andere betrokkenen
    15-05-2019 11:22
    @wiebipedia de schaatser (Lehmann) zwijgt vooral. Er is wel een onderzoek gestart.
    15-05-2019 11:23
    @west/@wiebipedia, inderdaad ik kom ook niet op langlaufflits maar ook op NOS gaat het alleen over wielrennen. die schaatser heeft ovlgens mij alles ontkent en naam was ook gerucht en is niet vanuit bijv ISU bevestigd. ICU komt wel echt met namen naar buiten dus dat is wel een verschil.
    15-05-2019 12:30
    Tja, de ISU. Die heb ik wat dat betreft nog lager zitten dan de UCI of FIFA. Er zijn al jaren hardnekkige geruchten over doping in het schaatsen, incluis nodige onderzoeksjournalistiek, maar in die sport heerst een doofpotcultuur die hardnekkiger is dan de EPO-omerta in het wielrennen.
15-05-2019 11:12
Irritant natuurlijk voor Roglic maar die heeft een gemis aan gedeelde geschiedenis met deze lieden alsmede strontberoerd Engels als goede wapens om hier doorheen te komen. Bovendien gok ik dat hij zich wel redelijk kan afsluiten.
    15-05-2019 11:21
    Waarom zou hij zich überhaupt moeten verantwoorden?

    Moeten alle Oostenrijkers zich verantwoorden voor Preidler en Denifl?

    Moeten alle Duitsers zich verantwoorden voor Hondo?

    Alle Italianen voor Petacchi?

    De naam Roglic is nergens opgedoken. De man heeft heel wat plasjes afgeleverd door zijn uitstekende resultaten. Die zijn allemaal negatief geweest.
    15-05-2019 11:31
    Dit is niet mijn mening maar wel hoe het gaat.
    15-05-2019 11:38
    Eens. Overigens hebben Roglic en Durasek beiden een historie bij Adria Mobil. Durasek in 2012. En Roglic van 2013 - 2015. Het zegt weinig, dat wel.

    Van Vacansoleil kun je intussen wel afvragen wie er niet onder de dope zat. Wat een ploeg
    15-05-2019 15:07
    “De man heeft heel wat plasjes afgeleverd door zijn uitstekende resultaten. Die zijn allemaal negatief geweest.”
    Dat is al minstens 15 jaar geen steekhoudend argument meer.
15-05-2019 11:21
Vacansoleil krijgt zo ook een flink rijtje met dopeurs. Westra gaf al aan dat dopinggebruik daar wijdverspreid was.
    15-05-2019 11:24
    Vooral misbruik van attesten was daar gemeengoed.

    Maar Denifl en Bozic idd oud renners. naast natuurlijk al het probleempje met Ricco, Mosquera (In Xacobea periode, maar wel op het punt over te stappen) en een of andere Rus waar de naam alweer van vergeten is.
    15-05-2019 11:24
    Heb je daar bron van want die heb ik dan gemist.
    15-05-2019 12:24
    Beetje suf. Ricco heeft alleen een blauwe maandag daar gereden, en werd wit door eigen toedoen.
    15-05-2019 12:34
    @Marszz die blauwe maandag was wel genoeg om zijn leven op het spel te zetten door een verkeerde bloedtransfusie. Als die transfusie niet verkeerd was gegaan had hij zich niet in een ziekenhuis gemeld en was hij gewoon verder gegaan.

    @thewhaler boek van Westra.
    15-05-2019 12:53
    Die rus was Nikita Novikov denk ik :)
15-05-2019 11:32
Een paar Slovenen. Hate to say I told you so.

Doe maar ff door het stof kruipen Xistnc.
    15-05-2019 11:41
    2 Slovenen toch? Dat maakt natuurlijk alle Slovenen verdacht
    15-05-2019 13:47
    @klootje
    Omdat insinuaties van usual suspects destijds jegens Roglic nu opeens wel terecht zijn dan wel met terugwerkende kracht toen? Neuh.
    15-05-2019 13:58
    Nee, omdat ik letterlijk ‘een paar Slovenen’ voorspelde die zouden gaan volgen en jij dat toen geroeptoeter vond.

    15-05-2019 14:02
    Precies. Net zoals heel Bora beschuldigd werd en er lijstjes met alle Oostenrijkers werden gepost.

    Wat je precies gezegd hebt weet ik niet meer, zou natuurlijk best kunnen dat je glazen bol of onderbuik een goede dag had. Onder welk van je accounts moet ik precies terugzoeken?
    15-05-2019 14:26
    Een prima onderbuikgevoel, exact wat het was. Wat ik precies heb gezegd zie je tussen haakjes staan. Reacties van anderen zijn voor hun rekening.

    Die laatste zin is weer typisch Xistnc. Ik heb geen dubbele accounts kerel. Ja ik had er 1 en die is geblokkeerd. En dit is de nieuwe. Nooit onder stoelen of banken gestoken wie ik ben trouwens. Zwaktebod. Mocht je twijfelen, mail je toch gewoon even naar je vriend Martin? Die kan het vast bevestigen.

    Edit: Tuurlijk worden ook de Bora's onder de loep gelegd. Logisch.

Reacties zijn gesloten.