Niki Terpstra sprint naar derde Nederlandse titel
foto: Cor Vos
zondag 28 juni 2015 om 16:26

Niki Terpstra sprint naar derde Nederlandse titel

Niki Terpstra heeft voor de derde keer het Nederlands kampioenschap gewonnen. De renner van Etixx-Quick-Step versloeg Ramon Sinkeldam (Giant-Alpecin) en Danny van Poppel (Trek Factory Racing) na een ontregelde massasprint.

Enorme voorsprong voor acht leiders
In de openingsfase van de wedstrijd reden acht renners weg uit het peloton. Bert-Jan Lindeman (LottoNL-Jumbo), Reinier Honig (Roompot Oranje Peloton), Bram Nolten (Parkhotel Valkenburg), Gert-Jan Bosman, Patrick van Leeuwen (beiden Jo Piels) Kobus Hereijgers, Daan Meijers (Join-S|De Rijke) en Rene Hooghiemster (Baby-Dump) vormden de kopgroep van de dag.

In het peloton nam geen enkele ploeg het initiatief om de achtervolging te leiden waardoor de koplopers steeds verder uitliepen. De voorsprong groeide naar meer dan zeventien minuten. Even leek het peloton gedubbeld te worden, maar dat werd voorkomen door Roompot Oranje Peloton. De ProContinentale formatie verloor het pokerspel met Giant-Alpecin en begon, ondanks de aanwezigheid van Honig vooraan, de achtervolging te leiden. Ook Peter Koning (Drapac) hielp een handje mee.

Cannondale-Garmin achtervolgt
Op veertig kilometer voor het einde gingen Jesper Asselman (Roompot Oranje Peloton) en Ronan van Zandbeek (Join-S|De Rijke) in de tegenaanval. De achterstand van het peloton was op dat moment zes minuten. Omdat LottoNL-Jumbo geloofde in de kansen van Lindeman, moesten andere renners het vuile werk opknappen. Dylan van Baarle en Sebastian Langeveld (beiden Cannondale-Garmin) besloten deze taak op zich te nemen.

Door het hoge tempo van dit duo werden de twee achtervolgers snel ingerekend. De voorsprong van de kopgroep – waar Meijers en Hooghiemster letterlijk uitgevallen waren – verdween bovendien als sneeuw voor de zon. Op zeven kilometer van de meet werden ze ingerekend.

Spannende slotfase
In de slotfase – waar het inmiddels aan het regenen was – volgde een spannende strijd. Verschillende renners probeerden weg te rijden. Pim Ligthart (Lotto Soudal) had op drie kilometer van het einde even een gaatje, maar dat werd dichtgereden door Lars Boom (Astana). Een grote groep stevende vervolgens af op een sprint. Ramon Sinkeldam ging als eerste de laatste bocht in. Hij leek op de overwinning af te gaan, maar Niki Terpstra wist zijn wiel nog vóór dat van hem te drukken.

flag-nl Nederlands kampioenschap op de weg 2015
Uitslag: Emmen – Emmen (253 kilometer)
1. flag-nl Niki Terpstra (Etixx-Quick-Step) in 5u47m41s
2. flag-nl Ramon Sinkeldam (Giant-Alpecin) in z.t.
3. flag-nl Danny van Poppel (Trek Factory Racing) in z.t.
4. flag-nl Dylan Groenewegen (Roompot Oranje Peloton) in z.t.
5. flag-nl Moreno Hofland (LottoNL-Jumbo) in z.t.
6. flag-nl Maurits Lammertink (Roompot Oranje Peloton) in z.t.
7. flag-nl Floris Gerts (BMC Development Team) in z.t.
8. flag-nl Lars Boom (Astana) op 4s
9. flag-nl André Looij (Roompot Oranje Peloton) in z.t.
10. flag-nl Johim Ariesen (Metec-TKH)  in z.t.
Volledige uitslag

163 Reacties
28-06-2015 17:28
Rare koers, mooie koers
28-06-2015 17:29
nou ik wel zet een hele ploeg weer voor schut he.
28-06-2015 17:29
Er is van alles mis met Terpstra, Daan, het meeste daarvan is algemeen bekend. Een blik op de overwinningsfoto volstaat ook. Bouhanni is er niks bij.
28-06-2015 17:29
uitslag duurt wel lang trouwens moet toch anders kunnen.
28-06-2015 17:29
Goeie winnaar, waardeloze koers. KNWU krijgt met het laatste wat ze verdienen. Eerst een kopgroep die bijna een ronde voorsprong pakt, dan een kopgroep met bijna alleen continentale renners die voorop drijgt te blijven en uiteindelijk een wedstrijd die beslist wordt door drie druppels in de bochtige klinkerstraat.

LTJ matig, erg matig. Lindeman zat prima in de kopgroep, maar de ploeg mag niet afhankelijk zijn van een slipper van Van Winden. Dat kostte Hofland zijn positie, maar hij had meer steun moeten hebben voorin. Waar was bijvoorbeeld Tankink?
28-06-2015 17:30
@Lyndalid
Er zijn weinig Nederlands kampioenenen geweest die meer in beeld rijden dan Terpstra. Langeveld, Ligthart en Hoogerland heb ik hun rood-wit-blauw niet zien dragen, of het was bij een valpartij of bij de gelosten.
28-06-2015 17:31
@ albertoo

Daarom hoopte ik ook op Boom of Hofland, en vind ik dat er weer eens iets voor de klimmers moet komen.

@ daan

Doe ff lekker gewoon. Ik ga me zeker niet schamen om het feit dat ik niet blij ben met Terpstra als kampioen, en daar geef ik twee normale redenen voor. Nergens zeg ik dat ie een slechte coureur is dus je hoeft mij niet uit te leggen wat voor renner het is. En Bakoe interesseert me werkelijk waar helemaal niets, dus waar dat vandaan komt weet ik ook niet.
28-06-2015 17:32
Je ziet die jongen op wedstrijden van het allerhoogste niveau en hij rijdt wel degelijk buiten die 5-tal kasseikoersen ook in beeld. Je typering is dus naast weinig respectvol ook nog eens fout. Welke andere renner was dan wel een waardevol kampioen geweest. Sprinters als Hofland en sinkeldam die voor de top nog steeds tekort komen en die je nu ook niet vaak in beeld ziet, zeker niet in grote koersen? Boom die qua koersen gelijkaardig is aan Terpstra? Tendam die zowat alleen in juli aan wielrennen doet? Van alle deelnemers is Terpstra zowat de minst waardeloze figuur als je naar sportieve exposure kijkt. En een paar keer per jaar komt je kampioen nog eens op extrasportief vlak in beeld...

Ja, ik noem jouw post tegenover Terpstra een voorbeeld van gebash en getroll. Een schoolvoorbeeld zelfs. Maar het kan nog erger zoals de "net zoals de Belgen is hij beter geprepareerd uitspraken" bewijzen...
28-06-2015 17:33
Pfff. Weer die blaaskaak. Het is een klasbak hoor, dat geef ik toe maar vind het maar naar mannetje.
28-06-2015 17:33
Fantastische winnaar, Neerlands beste renner! Spijtig voor Sinkeldam die mooi de laatste bocht door kwam.
Dit was toch wel de kans voor Hofland, maar om welke reden dan ook waren de meeste ploeggenoten opgebrand.
Aan Ducrot heeft het in ieder geval niet gelegen....
28-06-2015 17:35
@lyndalid

Misschien omdat Niki wat meer een hufter is wint hij ook weleens wat. Hij heeft een wielermonument gewonnen en rijdt gewoon goede uitslagen. Het is een man met teksten en hij is eerlijk en dat vinden veel mensen in het peloton niet leuk. Het peloton was 1 grote gele pisvlek aan Lotto Jumbo renners. Die reden niet om te winnen maar laf en defensief. Van Baarle en Langeveld hebben het vuile werk opgeknapt. Terpstra zet in zijn eentje al voor de 3e keer die hele ploeg voor schut.
28-06-2015 17:37
@ GG

Kom nou toch op jongen: dat je het uit principe al met mij oneens moet zijn is al tot daar aan toe maar beweren dat de stelling dat je Terpstra maar in vijf koersen ziet fout is.. Dat is dan weer over de grens. Noem mij maar eens iets. Bakoe.. Nou, poepoe. Hij rijdt in elke grote ronde (als ie überhaupt start) als een zoutzak rond en zelfs in kleinere koersen buiten het voorjaar is ie onzichtbaar.

En Boom dezelfde categorie renner? Ook totaal onwaar, die zie je in vrijwel alle kleinere rittenkoersen ook in de aanval, om maar niet over de Tour van vorig jaar te spreken. Hoe kom je er echt bij? Je kan het met me oneens zijn over het karakter van Terpstra, tuurlijk, maar de rest graai je er maar bij om een punt te maken. Fout.
28-06-2015 17:39
Terpstra een waardeloos kampioen en een vreselijk persoon noemen. Toen dacht ik ook "doe ff lekker gewoon"...
28-06-2015 17:40
Ik ben al fan van Terpstra. Eerlijke gozer, soms een beetje vinnig (nix mis mee) maar gewoon wereldtop in vlakke eendagskoersen!
28-06-2015 17:42
Mooie Mario
Zoals Terpstra met zijn ploeg onlangs ook verschillende keren voor schut is gezet. Maar dan niet in een eenvoudig gedeklasseerd kampioenschap.
Ik had liever een ander gezien.
28-06-2015 17:42
@xistnc
Hoezo een waardeloze koers? En waar doet de KNWU het volgens jou fout? Ik heb juist mijn vingers afgelikt vanaf het moment dat de TV aanging en juist het feit dat die continentale jongens mee kunnen doen vond ik prachtig. Uiteindelijk wint toch de sterkste na zo'n afstand en welk parcours het dan is maakt geen donder uit. Dit was een verademing i.t.t. een afvalkoers als Kerkrade. Juist dat technische stukje op het einde maakt de finish nog mooier, omdat de treintjes anders in stelling waren gebleven.
28-06-2015 17:47
@ Jan Jansen

Klopt maar dan is hij onderdeel van een ploegentactiek. Dan heb je weleens te maken met Boonen en Stybar. Dan mag je niet altijd rijden zoals je wil. Hij rijdt hier als Remi in de rondte en hij zet ze weer in hun hemd.
28-06-2015 17:55
@ Lyndalid:
Zoals eerder gevraagd, welke voorbeelden van Terpstra heb je dat je hem zo onsympathiek vindt?

Terpstra heeft gewoon een over mijn lijk mentaliteit en een echte winnaar. Vandaar ook zoveel succes.

@ man met de hamer: die finish foto maakt dat helemaal duidelijk. Hij legt alle sprinters erop en is daarom terrecht euforisch! Zo jij dat niet hebben, als je alle sprint favorieten erop legt op hun specialiteit?

Ik had graag gewild dat onze Nederlandse voetballers dezelfde mentaliteit hadden als Terpstra.. Dan waren iig een keer wereldkampioen geweest
28-06-2015 17:55
@Hermantk
Ik wil de beste renners in koers tegen elkaar zien strijden - en dan niet alleen in de laatste 7 kilometer. We hebben twee goeie Cannondale-renners gezien, sleurend aan kop van het peloton. We hebben een goeie Ligthart en Boom gezien, maar beide kwamen slechts toe aan een halfzachte demarrage.

Dat technische stukje was geinig, zoals ik vooraf ook al had gezegd, maar het heeft nu (deels) de doorslag gegeven door een valpartij vanwege de gladheid. Zonder die druppels was het een gewone sprint geweest, wat overigens misschien nog wel eerlijker was geweest.

De continentale renners hebben we voor het beeld van de koers gezorgd, maar deden ze nou echt mee in de finale? Nee, vind ik niet. De naam van de winnaar camoufleert het niveau van de wedstrijd.
28-06-2015 17:59
Ben geen fan van de persoon Terpstra (zo ben ik zijn dubieuze optreden in Baku echt nog niet vergeten) maar heb bewondering hoe hij dit klusje vandaag klaart. Knap, sterk. TLJ had links of rechtsom toch echt wat meer mensen voorin ter ondersteuning van Hofland moeten hebben.
28-06-2015 18:00
Nee niet hij.....
Weliswaar de beste eendagsrenner maar ook een vervelende blaaskaak!
28-06-2015 18:03
@Ervee: ik juich altijd als Van Basten. Ik lach en steek een arm in de lucht. Zal wel een testosteron-tekort zijn, maar ik wijs niet op mezelf, klop niet op mijn borst en kijk niet alsof ik een bomgordel tot onploffing breng.
28-06-2015 18:03
Terpstra is gewoon een winnaar. Hij sprintte eigenlijk langzamer dan Sinkeldam maar hij moest en zou winnen. En hij won. Een echte winnaar. Als Nederland mogen we blij zijn met Terpstra. De toprenners van TLJ zijn goed, maar geen winnaars.
28-06-2015 18:08
Akkevietje tussen Wijnants en Terpstra vergeten? Vorige week Baku?
28-06-2015 18:10
Terpstra heeft naast topklasseringen in 7 kasseikoersen ook in andere rittenkoersen knappe resultaten gereden in het voorjaar. Daarnaast ook goede resultaten in eneco, ronde van België, Parijs tours. In de rondes is het minnetjes terwijl boom daar wel prestaties kan voorleggen. Ik noem ze dan ook gelijkaardig niet identiek, maar zover verschil zie ik niet en persoonlijk vind ik dan nog de resultaten van Nikki indrukwekkender.

Ik reageer dus niet uit principe tegendraads op jou, maar wel omdat ik het zowat altijd met jou oneens bent. Dus zoiets als jij met Romans en schipperaar hebt... :)

Reacties zijn gesloten.